FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 01:09

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 235 236 [237] 238 239 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475590 times)
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4720 on: 18.09.08, 14:46 »

Ainakin liikennevaloissa/risteyksissä ylipäätään kannattaa ottaa viereinen kaista jos mahdollista, kun autokoulunautoillahan ei aina oteta kovin smootheja lähtöjä Grin
Joskus on lähdöt näilläkin hallussa Roll Eyes

Kerran duunissa ajattelin ottaa sen vasemman kaistan kun viereisellä oli kolmio persuksissa, mutta virheen tein... Autokoulun opettaja ajeli yksinään jonnekkin ja se kolmio oli sinne perään jäänyt. No, tää tietysti ajaa taloudellista ajoa, ja kiihdytti valoista suht. rivaksti sallittuun nopeuteen, joten tuli kiire ottaa se oikee kaista ihan vilkun kanssa, jotta pääsis kääntymään seuraavasta risteyksestä oikeeseen suuntaan Cheesy

E:saako ylipäätään opettaja ajaa kolmio perässä?

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #4721 on: 18.09.08, 15:31 »

E:saako ylipäätään opettaja ajaa kolmio perässä?

Miksei saisi? Aika monessa autokoulun autossahan on maalatut kolmiot.

-JukSii-
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #4722 on: 18.09.08, 16:20 »

Vai oikein maalattuja Tongue Ne on kyllä magneetteja nykyään. Saattaa näyttää kaukaa katsottuna maalatuilta...

Vois laittaa omaan autoon kolmion ja mennä toteamaan sen vaikutus laugh

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Jaakko Rissanen

Date Registered: 01.07.03

« Reply #4723 on: 18.09.08, 18:07 »

On niitä maalattujakin näkynyt.
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #4724 on: 18.09.08, 18:50 »

On niitä maalattujakin näkynyt.
Milläs se peitetään sitten kun opettaja ajaa auton vaikkapa inssistä takaisin autokoululle? Kolmion käyttö sellaisessa ajossa on laitonta.

Ei ainakaan opetustapahtuman ulkopuolella, koska tällöin auto ei ole LVM:n päätöksen ajokorttiasetuksen solveltamisesta tarkoittama opetusajoneuvo. Itse en ole maalattuihin törmännyt kyllä muutenkaan missään, melkoisen turhaa auton turmelemista kun magneettinen lätkä maksaa muutaman euron... eikä se maalauskaan ole ilmaista. (Magneettikolmion listahinta näyttää olevan 4,91ealv0 eli 6 euroa verojen kanssa, toimituskulut luokkaa 2 euroa)

Opetusajoneuvon tunnus

Opetusajoneuvon tunnus on valkoinen tasasivuisen kolmion muotoinen kilpi, jonka sivun pituus on vähintään 16 cm ja enintään 25 cm. Tunnus on kiinnitettävä taakse ajoneuvon ulkopuolelle näkyvälle paikalle.

Kouluajoneuvon taakse on 1 momentissa mainitun tunnuksen lisäksi erilliseen kilpeen tai muuten merkittävä selvästi näkyviin autokoulun nimi. Kuorma-autossa koulun nimi voidaan kuitenkin merkitä lavan laitoihin tai oviin.

Lisäksi säädösteksti puhuu kilvestä, ei maalauksesta.

edit: todettakoon vielä erikseen, että omankin autokoulun aikana tuo kolmio otettiin aina pois jos tunnin jälkeen siirryttiin vielä toiseen paikkaan ko. ajoneuvolla niin, että opettaja oli ajamassa... vaikka kyse oli parin sadan metrin matkasta.

edit2: koska täällä tyypilliseen tapaan huudellaan asioista ilman että niistä tiedetään tai jaksetaan ottaa selvää, oletan, että myös google on vieras käsite ja siksipä tarjoan pari suoraa urlia:
http://www.opetuslupa.fi/magneettikolmio.html
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900845 AkA
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19900846 LvmP AkA S
« Last Edit: 18.09.08, 19:05 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #4725 on: 18.09.08, 19:20 »

Entä jos toinen kulkee ylämäkeen 60 km/h ja toinen 90 km/h?

Miksi henkilöautojen pitäisi päästä ohittamaan, peräkkäin kun ne ajavat kumminkin?
Mutta kun ei kulje, puhun ihan siitä mitä olen tuolla liikenteessä nähnyt Tongue

Ja tyhmille kysymyksille on oma triidinsä tuolla.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #4726 on: 18.09.08, 19:21 »

Vai oikein maalattuja Tongue Ne on kyllä magneetteja nykyään. Saattaa näyttää kaukaa katsottuna maalatuilta...

Muistelin vain omaa autokouluaikaani ja silloin kyllä ainakin siinä kuorma-autossa jolla ajoin oli maalatut / tarrat kolmioina. Tosin aikaakin on jo jonkin verran.

Ja kyllä silloin ope ajeli ihan kolmiot takana sillä.

-JukSii-
Tatu Koiranen

« Reply #4727 on: 18.09.08, 20:08 »

Mutta kun ei kulje, puhun ihan siitä mitä olen tuolla liikenteessä nähnyt Tongue

Ja tyhmille kysymyksille on oma triidinsä tuolla.
Kuulehan nyt s... en sano mikä.

Viime talvena meni 20 vuotta vanha maataloustraktorikin mäessä ohi kun kuopiosta päin tulin etelään... Vauhtia itsellä oli ehkä 15 km/h. Painojakauma vetoauton ja kärryn suhteen jokseenkin epäedullinen.. Tuollainen 90/60-tilanne on aivan normaali, jos joku tyhjä puolikasyhdistelmä menee ohi täyteen kuormatusta täysperävaunuyhdistelmästä.

Olen tässä ajotunneilla kuorma-autoilla ihmetellyt, että mikä tarve henkilöautoilla on ajaa ihan perseessä kiinni koko ajan? Tollanen pieni henkilöauto häviää mukavasti peileistä, kun ajetaan ihan hanurissa kiinni ja tuossa kouluautossa on sen verran peränylitystä, että kun äkkijarrutuksen joutuu tekemään, niin se henkilöauton nokka menee kuorma-auton alle ja perälauta onkin sen jälkeen henkilöauton kuljettajan naamassa kiinni. Ja kun kuorma-auton perässä on vielä kolmio merkkinä siitä, että on ajo-opetus menossa, niin minä henkilöauton kuljettajan pitäisin kyllä vähän etäisyyttä. Grin

Keskittyisit vaikka siihen mitä edessä tapahtuu. Minulle ainakin on aivan yks ja sama, miten lähellä joku henkilöauto on takana. Ei voisi juuri vähempää kiinnostaa... Paitsi jos on pimeetä, niin silloinhan se on vain etu, että se ei näy peileistä, niin ei tarvi sen väärin suunnattuja valojakaan katsella.
« Last Edit: 18.09.08, 20:14 by Tatu Koiranen »

Petri Koivisto

« Reply #4728 on: 18.09.08, 20:55 »

Kuulehan nyt s... en sano mikä.

Viime talvena meni 20 vuotta vanha maataloustraktorikin mäessä ohi kun kuopiosta päin tulin etelään... Vauhtia itsellä oli ehkä 15 km/h. Painojakauma vetoauton ja kärryn suhteen jokseenkin epäedullinen.. Tuollainen 90/60-tilanne on aivan normaali, jos joku tyhjä puolikasyhdistelmä menee ohi täyteen kuormatusta täysperävaunuyhdistelmästä.
Joo no mua ei kiinnosta mitä viime talvena on tapahtunut kun puhuin just tosta tilanteesta mikä tuossa vähän aikaa sitten oli, eli turkuun päin mennessä on edelleen se tie missä on noita ohituskaistoja aina yhteen suuntaan joku 1km kerrallaan, yhessä kohassa se sattuu olemaan loivaan ylämäkeen, ja just siinä se yhdistelmä lähti ohittamaan toista mikä kulki lähes yhtä nopeasti, tai yhtä hitaasti, miten vaan. Koko kaista meni siihen että se toinen pääs sen toisen ohi, ite pääsin kyllä vielä ihan lopussa sen rekan ohi, mutta muut joutu jäämään sen taakse sinne nysväämään sitä 80kmh vauhtia siinä 100 alueella missä kaikki ajaa surutta 120 tuolla päin. Tosin eihän se mua haittaa että ne muut sinne jäi, kunhan vaan sanoin että ihan järjettömiä noi välillä on.

Ja kun sanoit että mitä järkeä ohittaa kun peräkkäin ajetaan kumminkin. Henkilöautot sentään kulkee hyvinkin eri nopeuksia, toisin kuin rekat, niidenhän pitäs mennä max sen 80kmh. Jos toinen nyt kulkee 82kmh niin ei siinä hirveetä eroa toiseen saa vaikka miten yrittäis. Toisin ku henkilöautolla jos toinen kulkee 100 alueella 80kmh ja toinen 120, siinä voittaa hyvinkin aikaa pitkällä matkalla..  Huh Tietty jos ne rekatkin kulkee sen että toinen 60kmh ja toinen 80, silloin sen luulis pääsevän vielä sujuvasti ohi eikä "haittaavan" muuta liikennettä..

Ja kuten täällä kerroinkin joskus niin kerran kun turusta tulin, yks yhdistelmä hyytyi täysin ylämäkeen, siinä mentiin just jotain 20kmh sen perässä. Onneks oli fiksu kuski ja veti bussipysäkille siinä niin että muut pääs ohi.. thmbup
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #4729 on: 19.09.08, 01:18 »

Ja kuten täällä kerroinkin joskus niin kerran kun turusta tulin, yks yhdistelmä hyytyi täysin ylämäkeen, siinä mentiin just jotain 20kmh sen perässä. Onneks oli fiksu kuski ja veti bussipysäkille siinä niin että muut pääs ohi.. thmbup

Ylämäkeen pysähtyi bussipysäkille, kun vauhti tippui ja taakse syntyi jonoa ja sitten lähti paikaltaan jyrkkään ylämäkeen kiihdyttelemään? Siitä fiksuudesta voidaan olla montaa mieltä.
Tatu Koiranen

« Reply #4730 on: 19.09.08, 04:59 »

Joo no mua ei kiinnosta mitä viime talvena on tapahtunut kun puhuin just tosta tilanteesta mikä tuossa vähän aikaa sitten oli, eli turkuun päin mennessä on edelleen se tie missä on noita ohituskaistoja aina yhteen suuntaan joku 1km kerrallaan
[aiemman]Tekstin perusteella et puhunut kyllä mistään tilanteesta, vaan juuri yleisesti valitit asiasta.

Ja kun sanoit että mitä järkeä ohittaa kun peräkkäin ajetaan kumminkin. Henkilöautot sentään kulkee hyvinkin eri nopeuksia, toisin kuin rekat, niidenhän pitäs mennä max sen 80kmh. Jos toinen nyt kulkee 82kmh niin ei siinä hirveetä eroa toiseen saa vaikka miten yrittäis. Toisin ku henkilöautolla jos toinen kulkee 100 alueella 80kmh ja toinen 120, siinä voittaa hyvinkin aikaa pitkällä matkalla..  Huh Tietty jos ne rekatkin kulkee sen että toinen 60kmh ja toinen 80, silloin sen luulis pääsevän vielä sujuvasti ohi eikä "haittaavan" muuta liikennettä..
Mutta kun siellä on kuitenkin se 80 km/h ajava rekka edessä, niin aika hyvin tahmaa tuon nopeamman vauhti.. paitsi jos tilanne on se, että muuta liikennettä ei juuri ole.. Mutta silloin niistä rekoistakin pääsee henkilöautolla ohi ihan missä vaan..

Ylämäkeen pysähtyi bussipysäkille, kun vauhti tippui ja taakse syntyi jonoa ja sitten lähti paikaltaan jyrkkään ylämäkeen kiihdyttelemään? Siitä fiksuudesta voidaan olla montaa mieltä.

Varmaan oli auto paskana tms, eikai kukaan ole niin idiootti, että pysähtyy jos ei ole pakko.
« Last Edit: 19.09.08, 05:04 by Tatu Koiranen »

Petri Koivisto

« Reply #4731 on: 19.09.08, 07:39 »

Niin no sä varmaan oisit jatkanu sitä 15kmh siinä ylämäessä niin kauan ku se rekka ois lähteny valumaan taaksepäin ja perässä on se parin kymmenen auton jono...  Tongue Mutta kuten sanoin siellä on niitä fiksujakin onneksi...

[aiemman]Tekstin perusteella et puhunut kyllä mistään tilanteesta, vaan juuri yleisesti valitit asiasta.

Varmaan oli auto paskana tms, eikai kukaan ole niin idiootti, että pysähtyy jos ei ole pakko.
Se on sun ongelma jos ymmärrät väärin. Koko ajan puhuin ja tarkoitin juuri tota tilannetta. Mutta ei se varmaan kyllä ainoa tuollainen tilanne ollut...

Ja idiootista en tiedä mutta jotkut ajattelee onneksi muitakin tienkäyttäjiä. Suurin osa rekkakuskeista näyttää olevan täysiä peeloja jotka ajattelevat vain itseään... ainakin tällä foorumilla..
En tiedä hajosko se vai hyytykö muuten vaan mutta ihan oikein se teki että veti siihen pysäkille.

"Vitut muista kunhan MÄ pääsen ajoissa perille.. vitut siitä jos joku muija nyt kuoleekin mun rekan alle kunhan MÄ pääsen hyvin perille..."
« Last Edit: 19.09.08, 07:47 by Petri Koivisto »
Aaltonen
Former member
« Reply #4732 on: 19.09.08, 09:05 »

Joka viides jalankulkija kävelee Stadissa päin punaisia.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsinkil%C3%A4iset+k%C3%A4velev%C3%A4t+h%C3%A4rskisti+p%C3%A4in+punaisia/1135239549445

Joo en ole yhtään yllättynyt kyllä, ihmiset ottaa melkosia riskejä vain muutaman hetken tähden. Hesarin lehtiversiossa oli varsin upeita syitä ottaa noita riskejä..... Tongue Näitä on ihan uskomatonta lukea.....

"Kyllä minä huomasin, että punainen valo palaa. Minulla on kuitenkin kiire Keravalle. Tosin ei tätä kokonaan voi kiireen piikkiin laittaa, ei tämä ole ensimmäinen kerta."
= Minulla on kiire, en voi odottaa....

"Punaisiapäin?, no ehkä vähän. Tunnen nämä risteyksen niin hyvin, ettei minun tarvitse välittää valoista. Lähestyvä autokin oli sen verran kaukana, että olisi ollut turhaa jäädä odottamaan".
= Minä tunnen ja tiedän asiat, turhaa odottamista, minulla on kiire

"Minun oli pakko mennä yli, viakka autoja tuli. Muuten olisin voinut myöhästyä ratikasta ja koulusta"
= Hmmm niin niitä sporiahan ei tule kun kerran tunnissa? Jos koulusta myöhästyt, herää ******** aikaisemmin,  sitä ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää.

"Kävelen punaisia päin toisinaan, jos näyttää siltä, että ehtii yli. Ei minulla tässä varsinaisesti mikään kiire ollut"
= No joo sentään vähän järkeä tossa selityksessä, mutta.........

"Punaisiapäin kävelemällä pääsee liikkumaan nopeammin. Helsingissä on muutenkin aivan turhia liikennevaloja, jos lähistöllä on pikkulapsia, odotan virheää"
= Voi hellan lettas, jos niitä valoja ei olisi varmasti päivää kohden kuolisi kymmenen, etkö sitä tajua. Niin etteivät ne pikkulapset vain sinusta saa sitä huonoa mallia......

"Olen kotoisin Venäjältä ja olemme vähän kriminaaleja luonteeltamme. Silloin tällöin vereni kuohahtaa ja on pakko mennä punaisiapäin, mutta ei usein, ei usein".
= Vai niin, että alkaa ***tuttamaan, niin sittenpitää mennä punaisiapäin, okei.

"AI tästä voi saada sakkoja? Enpä tiennyt. Voisinan sitä jostain järkevämmästä asiasta sakottaa"
= Ei voi olla totta, päivän pohjat. Missä nämä ihmiset ovat kasvaneet, millasissa kodeissa näitä on kasvatettu.................................

"Olin puolessa välissä tietä kun valot vaihtuivat. Noudatan aina liikennesääntöjä. En aja punaisiapäin autollakaan, siinähän on tapaturmavaara"
= Okei tämä on ihan OK juttu, hän oli jo lähtenyt ylittämään vihreillä katua, asia OK.

Mutta nämä muut selitykset, toivottavasti nämä lukevat sanansa tämän päivän Hesarista ja katsovat sinne kylpyhuoneen hienoon lasikaapissa olevaan kaksioviseen peiliin ja miettivät, miten uskomattoman tyhmältä nämä lauseet kuullostavat............... Shocked

Ihan sama asia kun se mitä autoilijoiden puolesta näkee. "MInulla ei ole aikaa odottaa, minä menen nyt", "Ehtii tästä vielä, stanan hidastelijat jos vähän tästä poukkaan menemään", "Hitto bussi tulee eteen, hiton kuskit minä menen ohi, ei minulla ole aikaa jarrutella, sitä paitsi on kiire töihin", "äh hemmetin rekkakuskit, eikö ne jumlauta saa vauhtia noihin autoihinsa, keleekö tulet siihen eteen minä menen ohi, oho tulee vastaan joku no kerkeehän tässä kun on TDI moottori, mitäs se valoja vilkuttelee takana, tässä sulle sentteriä stana mun eteen tulit!....."

Samaa kastia, yhtä tyhjän kanssa. VOE VOE....
Jani Nissi

Date Registered: 07.03.05

« Reply #4733 on: 19.09.08, 09:13 »

Keskittyisit vaikka siihen mitä edessä tapahtuu. Minulle ainakin on aivan yks ja sama, miten lähellä joku henkilöauto on takana. Ei voisi juuri vähempää kiinnostaa... Paitsi jos on pimeetä, niin silloinhan se on vain etu, että se ei näy peileistä, niin ei tarvi sen väärin suunnattuja valojakaan katsella.
Oi, suuri ja mahtava rekkakuski, minä lupaan tästä lähtien katsoa autosta vain eteenpäin ja lopettaa peilien vilkuilemisen kokonaan.  thmbup

Aaltonen
Former member
« Reply #4734 on: 19.09.08, 09:16 »

Oi, suuri ja mahtava rekkakuski, minä lupaan tästä lähtien katsoa autosta vain eteenpäin ja lopettaa peilien vilkuilemisen kokonaan.  thmbup

On huomattu joo, että muutamille täällä on ihan sama mitä niille täällä kirjottaa. AIna teet asiat päin prsettä, tai et tiedä mistään mitään. Mikään ei ole oikein, yritit sitä miten päin tahansa vääntää. Eräs foorumin jäsenhän kerran tässä sanoikin, että täällä saadaan hymynaama-hymiöstä väännettyä loppuen lopuksi itkevä-hymiö kun tekstiä vähän väännetään ja käännetään. Kuvastaa hyvin tätä hommaa...................
Sami Vesala

Date Registered: 05.10.05

« Reply #4735 on: 19.09.08, 09:38 »

Jos nyt itsekkin juuri kortin saaneena täälläkin ääneen ihmettelen.

Itseäni suuresti ihmetyttää, jopa naurattaa, kun taajama-alueella pitää ajaa ohi. Itse ajan 50km/h mittarissa 50km/h alueella. Joillekkin se ilmeisesti on liian vähän, joten päätetään täräyttää 80km/h mittariin, ajetaan ohi, tullaan takaisin omalle kaistalle, jonka jälkeen isketään jarrut pohjaan ja pysähdytään valoihin. Mitä järkeä, kysyn? Onko se niin siistiä kun voi ajaa toisen ohi samalla vaarantaen muun liikenteen, jotta vain voitetaan 0,5 sekuntia omassa ajossaan? Tänään olen saman kokenut jo muutamaan kertaan, ja jokaisella kerralla se tuottaa hymyn huulille, kun muutaman sekunnin päästä ottaa kiinni ohi ajaneen auton valoissa.  Tongue

Kommenttia?  Smiley
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #4736 on: 19.09.08, 09:41 »

Ainut hetki, jolloin kävelen punaisia päin, on sellainen kun lähden ylittämään tietä vihreällä valolla ja vaihtuu punaiseksi juuri ennenkuin pääsen keskikorokkeelle. Siitä jatkan punaisia päin tien toiselle puolelle ripeään tahtiin kun autot joutuvat jokatapauksessa odottamaan vielä muutaman sekunnin vihreitä valojaan.
Tämäkin tietysti riippuu ihan tiestä ja tilanteesta.. jos on useampi kaista molempiin suuntiin niin sitten maltan kyllä odottaa keskikorokkeella uusia vihreitä valoja.

Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #4737 on: 19.09.08, 10:04 »

Paljolta valtyttäisiin, jos ei hätäiltäisi. Smiley

Arkiliikenne on yhteispeliä eikä kilpailua, mutta kuten tämän ketjun suosio ja kommenttien tunnepitoisuus kertovat, liikennekisailu koetaan monesti haasteena.

Yksi perusasia unohtuu kuitenkin kerta toisensa jälkeen: liikkumisen ja tekemisen "luonnollinen rytmi", joka on jokaisella ihmisellä erilainen ja riippuu mm. kokemuksesta, luontaisista reaktio- ja koordinaatiokyvyistä ja henkisistä ominaisuuksista. Ei autoilija kiilaile valoissa voittaakseen 15 sekuntia aikaa tehdä jotain muuta. Hän tekee sen siksi, että kokee toisen matelevan "turhaan" sietämättömän hitaasti. Asialla ei ole tietoisen järjenkäytön kanssa kovin paljon tekemistä vaan se asustaa meissä syvemmällä. Asennekasvatus toki auttaa, mutta vain jos asia tiedostetaan ja ymmärretään! Muuten keskustelu jää pinnalliseksi taivasteluksi, jonka tarkoitus ei niinkään ole syventyä ongelmaan kuin purkaa omaa ärtymystään ja korostaa omaa oikeassaolemistaan Smiley

Tekemisen luonnollisen rytmin merkitystä voi testata kokeilemalla esim. keskustelua, jossa joka sanan väliin "on pakko" sijoittaa 0,8 sekunnin mittainen tauko (tämä vastaa ihmisen keskimääräistä reaktioaikaa). Usea puheenvuoro ei tästä monia sekunteja pitene, mutta siitä huolimatta tauottelu vaatii huomiota tarpeeksi sotkeakseen ajatusvirran enemmän tai vähemmän tehokkaasti. Juuri tästä on kysymys, kun säännöt ja käytäntö johtavat törmäyskurssille.

Kaikki ne, jotka ovat ajaneet autoa useamman vuoden, voisivat hetkeksi palata muistelemaan, ovatko ajatukset ja asenteet tänä päivänä samat kuin juuri kortin saamisen jälkeen - vai olisiko rutiinin mukana ajotapoihin hiipinyt "joustavaa ja sääntöjä soveltavaa vauhdikkuutta" joka silloin muiden kulkijoiden harrastamana niin kauhistutti ensimmäisillä ajokeikoilla Wink
Aaltonen
Former member
« Reply #4738 on: 19.09.08, 10:04 »

Jos nyt itsekkin juuri kortin saaneena täälläkin ääneen ihmettelen.

Itseäni suuresti ihmetyttää, jopa naurattaa, kun taajama-alueella pitää ajaa ohi. Itse ajan 50km/h mittarissa 50km/h alueella. Joillekkin se ilmeisesti on liian vähän, joten päätetään täräyttää 80km/h mittariin, ajetaan ohi, tullaan takaisin omalle kaistalle, jonka jälkeen isketään jarrut pohjaan ja pysähdytään valoihin. Mitä järkeä, kysyn? Onko se niin siistiä kun voi ajaa toisen ohi samalla vaarantaen muun liikenteen, jotta vain voitetaan 0,5 sekuntia omassa ajossaan? Tänään olen saman kokenut jo muutamaan kertaan, ja jokaisella kerralla se tuottaa hymyn huulille, kun muutaman sekunnin päästä ottaa kiinni ohi ajaneen auton valoissa.  Tongue

Kommenttia?  Smiley

Jos ajat 50 alueellal 50kmh, takana olevalla ei ole tarvetta ohittaa. Vaikka ajaisit 80 aluellla 80, ohittaminen on tarpeetonta, koska noudatat voimassa olevaa rajoitusta. Tähän on vaikea keksiä sanoja, koska tollaset täysin typerät turhat liikennettä vaarantavat ohitukset ovat niin turhia, että sanat loppuu kesken. Tätä näkee linja-auton ratin takana paljon, pakko päästä ohi vaikka siinä voitettu aika on sekunneissa laskettua aikaa, ja jossa asetetaan tieten tahtoen tahallisella riskinotolla vaaraan monia täysin sivullisia tienkäyttäjiä; ja jossa kuitenkin ollaan niissä samoissa liikennevaloissa hetken päästä perätyseten.

Varmasti pääsyyllinen tollasiin ohituksiin on se kuvitteellinen kiire, toinen syy piittaamattomuus, kolmas syy harkintakyvyn puute, jota edesauttaa ylitehokas ajoneuvo, joilla yksinkertaisesti ehtii väliin kuin väliin niin halutessaan, jonka takia saatetaan ottaa käsittämättömiä riskejä luottaen omaan kokemukseensa ja taitoihinsa. 
"Minulla on nyt kiire, en voi odottaa, en voi jarruttaa, sinä tulit eteen, sinä ajat liian hiljaa, minulla ei ole aikaa". Jos tosiaan on aina niin keleen kiire, lähtekää aikaisemmin.
« Last Edit: 19.09.08, 10:11 by Sami Aaltonen »
Aaltonen
Former member
« Reply #4739 on: 19.09.08, 10:09 »

Ainut hetki, jolloin kävelen punaisia päin, on sellainen kun lähden ylittämään tietä vihreällä valolla ja vaihtuu punaiseksi juuri ennenkuin pääsen keskikorokkeelle. Siitä jatkan punaisia päin tien toiselle puolelle ripeään tahtiin kun autot joutuvat jokatapauksessa odottamaan vielä muutaman sekunnin vihreitä valojaan.
Tämäkin tietysti riippuu ihan tiestä ja tilanteesta.. jos on useampi kaista molempiin suuntiin niin sitten maltan kyllä odottaa keskikorokkeella uusia vihreitä valoja.

Tuli mieleen, että aika usein on tehnyt ihan mieli mennä kysymään eräiltä jalankulkijoilta, että "Miksi sinä painat sitä nappia, jos sinä lähdet kuitenkin samantien ylittämään katua punaisia valojapäin?". En tiedä mikä joillain on niin vaikeaa?

Onko se sitten jotain moraalista oikeutta, painettu nappi, mutta mennään punasiin ja kun on suojatie ylitetty, vaihtuu ajoneuvoille punaiset ja jalankulkija hipsuttaa mennä jalkakäytävällä jo aikoja sitten. Turhauttaa, joskus vaan mietiskelee näitä tekojen motiiveja.....
Pages: 1 ... 235 236 [237] 238 239 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1