Keskustelua liikenteestä

<< < (957/3019) > >>

Aaltonen:

Kai nyt edes kuitenkin silloin tällöin..? Vai onko bussikuskien työajat saatu nyt johonkin asialliseen järjestykseen tässä hiljattain, ettei ongelmia enää ole? Ihmettelisin kyllä kovasti.

No en minä ajosarjasta ala poikkeamaan, jos mulla on muutama kierros ja tunnin tauko, kierros ja tunnin tauko, kaksi kierrosta ja tauko ja siivu ja kotia, niin eipä tossa pääse kovin nuo ajoajat ja työajat ja ym. ajat ylittymään...................... Vai pitäiskö ajaa sitten tauolla ekstraa?

PeteL:
Ja mä kun luulin, että Lusin suoralla alkaa lennot vasta ensi viikolla, tämä kaveri aloitti jo matalalentoharjoitukset:

Yle Lahden Radio

Henkka:

Mikä on väsynyt ja yli väsyneen raja, missä se mitataan?
Se, että aamu 04.30 tai ilta 24 silmiä painaa on väsymystä? Vaikka olisi nukkunut riittävästi normaalit yönet?
JOs näin ajatellaan, niin varmaankin sitten pitäisi säätää työaikalakiin 8-16 jokaiselle alalle työaika, ettei kukaan silmät väsyksissä ajele.
Juuri tätä vuorotyö juttua pohdin, itse ajoin viime talven vuorotöinä, ja se oli kyllä helv**** rankkaa, sano Herra Joona mitä sanoi.
En missään vaiheessa ole sanonut, että väsymys on sitä, että kaistat näkyy neljänä, tuskin kukaan täysjärkinen sellasessa olotilassa edes enää haluaa ajaa.
Normaalista väsymyksestä, jota varmasti jokainen potee oltuaan töissä päivän ja lähettyään illalla kohti kotia, siitä tässä on kyse ollut kokoajan. Ainakin niin olen tarkottanut.

Ei sen väsymyksen tarvitse olla mitään sellaista että nähdään ratin takana kaistat kolmena. Kyllä sä tiedät milloin olet väsynyt, haukotuttaa ja toivoisi että olisi kotona punkassa. Siinä tilassa ei ole mitään sen turvallisempaa (ja sinänsä sallitumpaa) kuin siinä että ajaisit "sallituilla" promilleilla. Et ole skarppi, havainnointi- ja reagointikyky huononee.

En sinänsä puolusta tai suosittele sitä ruokajuomaakaan jos on lähdössä ajamaan, vaan ihmettelen vain tätä logiikkaa, että mikä on normaalia ja mikä maailman suurin synti. Ja mitä oikeastaan on "ottaminen" sinun mielestä?

Henkka:

Hmmm lainaus AKT:n juuri ilmestyneestä lehdestä....
"...stressiä esiintyy bussin tuulilasin ulkopuolella.
- On torvensoittajaa ja keskisormen näyttäjää. Olen ihmetellyt, että onkohan henkilöautojen kuljettajilla jotain vikaa keskisormessaan.
Keskisormi-ilmiötä esiintyy erityisesti silloin kun Pirjo laittaa pysäkiltä lähtiessään vilkun päälle.
- Silloin takana tulevien vauhti kovenee ja valot välkkyvät, Pirjo selostaa.
Kaikki eivät tyydy torvensoitteluun, vaan ajavat bussin rinnalle ja jatkavat siinä mielenosoitustaan.
- Kun he näkevät, että bussin ratissa on nainen, keskisormi jäykistyy pystyasentoon.
Kokenut kuljettaja on havainnut, että keskisormi sojottaa tietyissä, yleensä kalleimmissa automerkeissä. - Mersu, Bemari ja Volvo, Pirjo selostaa.
Pirjo Karjalainen lisää painokkaasti, että mielenosoittajat kalliissa ajoneuvossaan ovat nimenomaan miehiä. Naiset eivät elämöi."

Että sellasta.

Pitäisiköhän Pirjon vaihtaa lepposampiin hommiin? 

Olen kyllä huomannut vaimon kyydissä, että joskus kanssautoileville miehille tulee joitain ihme väläyksia, joille en keksi muuta syytä kuin puolisoni viehättävyyden.
Mutta en ole kanssa-autoilijoiden havainnut näyttelevän fingeriä yleisesti bussikuskeille täällä pääkaupunkiseudulla. Tuosta Samin jutusta voisi saada vaikutuksen että bussikuskit olisivat tässä suhteessa jotenkin erityisasemassa.

Tiedä vaikka olisikin, mutta epäilen että ainakin osittain noista tervehdyksistä voi laittaa kunkin omaan piikkiinkin. Bussilla on tietyillä nopeusalueilla erityisoikeutensa ja välillä ohjaamossa ollaankin sillä asenteella että menen mistä haluan. Eli liikenteen lukeminen ja joustaminen jää totaalisesti tämän alle. Vaikka sitäkin saa harrastaa.  Jyrätään silla omalla oikeudella vain. Aivan kuin kuulemma jotkut ökyautoilijatkin tekevät mahtavien hevosvoimien ja ties minä varjolla. Minä saan. Minä voin. Minä teen.

Mutta kyllä maailmaan huutoa mahtuu, eikä aiheet huutamalla lopu.

Staok:
Juuri vietetyn autottoman päivän kunniaksi lienee aika taas muistuttaa meitä siitä, että millaista julkisilla matkustaminen oikeasti onkaan.

On muuten yllättävän paikkaansa pitävä postaus edelleenkin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page