Keskustelua liikenteestä

<< < (97/3031) > >>

mmniemi:

Hyvähän se tosiaan toisen kortilla on ajella ylinopeutta, kyllä minä autokoulunopettajana olisin ehkä tuon kokoisesta ylinopeudesta huomauttanut, vaikka olisi mikä harjoitus menossa.

Niinpä. Varsinkin, kun käsittääkseni (näin olen ainakin kuullut) poliisi voi ottaa kortin pois, jos taajamanopeuksilla ylinopeus on yli puolet nopeusrajoituksesta. Eli jo 45km/h 30:n alueella voisi teoriassa riittää kortin pois ottoon. Ja tässä tapauksessa se kortti tosiaan lähtisi opettajalta, enkä kyllä usko, että oppilaskaan ihan ilman sanktioita selviäisi...

Kerro Mikko vielä se autokoulun nimi. Niin ja pistä vaikka lehteenkin ilmoitus. Mä luulen, että autokoulun omistaja tykkäisi

motojuzzi:
Veikkaisin kotiopetusta, jos tuollaisia lenkkejä ajelleet. Aika yleistä kai nykyään.

Edit: En muuten Mikko (siis ei Maliniemi vaan Pietarinen) hirveästi tuolla ajokokemuksella morkkaisi Samia, kun pääset vähän enempi omin nokkinesi maanteille ajelemaan, niin voi joskus tulla eteen aika mieleenpainuvia yllätyksiä. Kuten kaksi täysperävaunua vastaan rinnakkain, olen todistanut..

Aaltonen:

Mä oon kuullut semmosesta paikasta kuin autokoulu. Aika jännää.

Mä sanon vaan sen, että vaikka Jukka, Sami ja muut olisivat kuinka oikeassa asioiden suhteen. Niin miettikääpä miltä tämä kuvien postaaminen vaaratilanteista ja kaikesta mahdollisesta tilittäminen vaikuttaa?

Ps. Mä en haluis olla teidän naapuri, enkä suomalainen.

No miltäköhän tää sitten Ville vaikuttaa? Jos tänne jotain kuvia hulluista ohittajista laittaa, niin mitä sen pitäs sitten vielä kertoa muuta kun sen, että olen joku kotipoliisi? En oikeen nyt taas tajua, mitä vaaraa näistä kuvista oli? Vai oliko nää ihan turhia? Kerro?

Henkka:
En halua olla kotipolliiisi, enkä tiedä Mikko P:n testilenkin olosuhteista tai paikoista kertomaa enempää, mutta ei mun mielestä täällä pk- seudulla ihan turhaan noita 30-lätkiä laitella.
Pienissä nopeuksissa menee tietysti helposti yli, mutta melkein 60km/h on jo selvää ylinopeutta 30-alueilla, kun niitä lätkitään yleensä vain syystä(?) tien poskeen rajoittamaan vauhdin hurmaa (koulu, tarha, kevyt liikenne, pihateitä, tms). Kaikki syyt ei ole aina ihan sinne ratin taakse selvästi näkyvillä, välttämättä.
Toisin sanoen, miksi on niin usein vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan? (yleisesti siis, ei niinkään Mikolle). Että reilumpi ylinopeudella ajo (tuulilasin takaa katsottuna) tyhjällä tiellä on yleensä mainittu joustavaksi ajotavaksi? Etenkin taajamassa. Musta joustavuus on ihan muuta ja siihen ajattelutapaan tarvitaan yleensä kanssakulkijoitakin sitten mukaan. Liian usein joustavuudella ajatellaan vain omaa liikettä ja etua liikenteessä.

Ainakin omalla kohdalla huomasin aikanaan sen että kun antaa itsensä joustaa niin helposti niille joustoille löytää aina jatkossakin hieman lisää perusteita. Esimerkiksi vanhojen vihreiden suhteen tai pienen ylinopeuden, ns. sallituissa olosuhteissa. Siinä mun mielestä on se suurin vaara tässä "joustavuudessa", että jokin päivä tapahtuukin jotain "mitä ei olisi uskonut". Ja sitten on vaikeaa selitellä sitä joustavuutta mitenkään.
Sitä varten ovat nämä sedät ja tädit paikallaan antamassa muistutuksia, joille toivottavasti ennemminkin saadaan mutista takapenkillä "nokun nokun", tai että "jahtaisitte oikeita rikollisia!"  .

motojuzzi:

Anteeksi offtopic, mutta kuka teistä soosoo-miehistä voi rehellisesti väittää ajavansa aina rajoitusten mukaan?

Itse tulee kohtuu usein ajettua ylinopeutta ihan huomaamatta. Monesti motarilla tulee ajeltua 130km/h 120 alueella, samoin tulee ajeltua kuuttakymppiä viidenkympin alueella. Vanhoilla vihreilläkin olen ajanut valoristeyksestä. Joskus on ohituskin varmaan mennyt vähän keltaisen viivan puolelle, vaikka mitään yksittäistä tapausta ei nyt juuri tule mieleen. Joskus olen suojatiellä kävellyt päin punaisia.

Tosin hyvähän se on tällä ilmailijoiden foorumilla jeesustella ja leikkiä tekopyhää, eihän täällä kukaan edes käytä alkoholia (paitsi minä).

Niin, aivan. Sehän on tietysti tekopyhää, jos on huolissaan ihmisten ylinopeudesta tai hulluista ohituksista. Aika mielenkiintoista, millaisia hirttotuomioita ihminen saa, jos puuttuu suomalaisen miehen pyhiin ajotapoihin. Onhan 90 prosenttia täkäläisistä kuskeista sentään keskivertoa parempia ajamaan, kyllä he tietävät mitä tekevät.

Okei, ei provosoiduta nyt liikaa. On totta, että noita vähän ronskimmin ajavia on melko suuri osa tiellä liikkujista, ja hyvin harva heistä loppujen lopuksi päätyy onnettomuuteen. Ja ei tuo "ronskisti ajaminen", minua vielä haittaa, mutta semmonen täysi piittaamattomuus, kun ohitetaan missä sattuu jne. Näitä on onneksi vähemmän. (Ymmärtäkää siis, etten minä moralisoi maanteillä pientä ylinopeutta ajavia, syyllistyn siihen itsekin. Motari on eri asia kuin pihatie.) Minua häiritsee eniten juuri se (niinkuin jo aiemmin sanoin), että jos sitten joskus kolahtaa, kun on ohittamassa vanhaa golffia ylämäessä, näkyvyys 30m, niin siinä on aina se vastaantulevakin osallisena. Ja ehkä myös golffi.

Kaupunkiliikenteestä sen verran, että yleensähän niiden nopeusrajoitusten syy on juurikin piilossa, ei niillä neljänkympin teillä kuutta kymppiä ajellessa vielä useimmiten ojaan ajaudu. Eli vaikka tie on tyhjä, saattaa sieltä puskan takaa juosta eteen joku pikkuinen jalkapalloilija. Ja kuten varmasti tiedätte, neljästä kympistä auto pysähtyy huomattavasti nopeammin kuin viidestä. Tässä täytyy kyllä myöntää, että helposti tulee ajettua sitä viittä kymppiä, mutta jos tulen vähän tiivimmin asutulle alueelle, hidastan kyllä siihen neljään. Minulle on kerran käynyt niin, että ensin tielle pomppi pallo, ja lähes heti sen perään pomppi pallon onnellinen omistaja. Onneksi jarrutin jo pallon nähtyäni.

edit: Ja minä ainakin yritän pestä nyt käteni tästä ketjusta, olen sanottavani sanonut. Voi muuten taas venähtää kunnon juupas eipäs väännöksi. 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page