FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.10.17, 00:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 245 246 [247] 248 249 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1472996 times)
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4920 on: 07.10.08, 06:51 »

Ei kait se kirvoita minkäänlaista keskustelua itse tapahtumasta, kun tapahtuma on niin normaalia, niin normaalia suomalaista liikennekäyttäytymistä, kuin vaan olla voi. Jos noihin jokaiseen jaksaisi ruveta kommentoimaan, tai niistä repostelemaan, eihän tässä mitään muuta ehtisi tekemäänkään. Sen sijaan sulta taisi nyt jäärä näkemättä, että keskustelimme Samin kanssa tuon ja vastaavien tapahtumien "raportoinnista" ihan asialliseen sävyyn. Ei ainakaan minun puolelta siinä pitäisi olla minkäänlaista vittuilua...

Heh, no itse asiassa joo. Vuodatus kohdistui vähän koko palautteen määrään. Satuin ny lainaamaan tuota sun tekstiä, mutta tilanne vaan toistuu kerta toisensa jälkeen. Vaikeeks se menee keskustella liikenteestä, jos kaikki ihmiset ajavat niin urposti, että kaikki koheltaminen on "normaalia suomalaista liikennekäyttäytymistä"  Grin Eipä tämä nyt sinällään ole elämän eikä kuoleman asia. Lähenkin tästä vetämään patonkia ja punaviiniä todelliseen kaupunkiliikennekulttuurin luvattuun baskerivaltioon...  Tongue

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4921 on: 07.10.08, 07:45 »

Puhelimen käytöstä; olen nähnyt sellaisenkin tehopakkauksen, joka oli onnistunut:

a) katkomaan käsivartensa kipsipakettikuntoon ja
b) siitä huolimatta ajamaan 1½-kätisenä ja
c) vieläpä räpläämään kännykkäänsä ajaessaan.

Liikenneturvallisuus oli siinä aika tehokkaasti jätetty muiden tiellä liikkujien varaan.  Tongue

Tuossa männäviikolla meni tuttavaperheen emännältä auto lunastukseen. Syy: edessäajavalta kuorma-autolta putosi tukki sitomattomasta kuormasta. Jos emäntä ei olisi lähtenyt kiihdyttämään liittymästä tavanomaista hitaammin, tukki olisi tullut konepellille ja tuulilasiin. Nyt se onneksi ehti pudota tielle auton eteen. Lastikuskin toteamus: "Mutku mun oli vaan tarkotus siirtää tää kuorma tästä tohon lähelle...". Siirron hinnaksi tuli rapsujen lisäksi uuden auton hankintakulut, emännän sairausloma, 4-henkisen perheen ja isovanhempien elämänmenon sekaantuminen kuukauden ajaksi - ja listasta näkee, että näitä lunnaita joutui maksamaan yllättävän moni muukin kuin varomaton lastikuski.

Viime kuussa tyttäreni sai kiittää reaktioitaan. Yksisuuntaisella liittymärampilla tuli vastaan reipasta kyytiä hieman eksyneen näköinen henkilö+auto=yhdistelmä. Onneksi koko oikeaan suuntaan ajanut letka väisti samalla tavalla ja romuketjulta vältyttiin. Vauhdit ja tila huomioonottaen ennuste hengenmenoille olisi ollut aika korkealla.

Summa summarum: jos ajattelet, että riittää, kun itse ajat oikein, elät vaarallista elämää! Liikenteessä on aina syytä pitää toimissaan mukana se tietty turvallisuuslisä. Liikennesääntöjäkään ei ole laadittu sitä "hieman keskiarvoa parempaa kuskia" (=jokainen meistä , eix Wink ) varten, vaan siten, että sääntöjen minimiehdotkin täyttävät voivat turvallisesti liikkua mukana. Parempien kuskien osalle lankeaa siten aatelisen jalo velvollisuus huolehtia näistä heikommista...
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4922 on: 07.10.08, 08:18 »

Summa summarum: jos ajattelet, että riittää, kun itse ajat oikein, elät vaarallista elämää! Liikenteessä on aina syytä pitää toimissaan mukana se tietty turvallisuuslisä. Liikennesääntöjäkään ei ole laadittu sitä "hieman keskiarvoa parempaa kuskia" (=jokainen meistä , eix Wink ) varten, vaan siten, että sääntöjen minimiehdotkin täyttävät voivat turvallisesti liikkua mukana. Parempien kuskien osalle lankeaa siten aatelisen jalo velvollisuus huolehtia näistä heikommista...

Tämä tuntuu usein unohtuvan meiltä liikenteessä. Mm. perässänuuhkijat tekevät tilanteen sellaiseksi että siinä ulosmitataaan noita turvallisuuslisiä. Etenkin kun ajetaan taajamavauhteja suuremmilla nopeuksilla.
Kun ikinä ei ole mitään käynyt niin tuudittaudutaan että mennään vain siellä omassa "turvallisessa tunnelissa" eteenpäin. Siinä jää usein kokonaan se entäs jos -tekijä huomioimatta. On ikävä väistää vaikkapa hirveä tai peuraa, jos takana tulijan kulmakarvat pilkistävät taustapeilistä.
Ei maalata peikkoja mutta tässä on tilanne joka voisi olla ihan mahdollinen meilläkin. Tuon kaltaisessa tilanteessa jälki olisi ollut vielä paljon pahempaa, jos vastapuolelta olisi ollut tulossa enemmänkin autoja, noinkin tiiviisti kuin nuo kaksi ensimmäistä. Heillä ei ollut kyllä aikaa reagoidakkaan, mutta takanatulijoilla olisi jo ollut enemmän. Tämä siis vain esimerkkinä.

Ei odottamatonta kannata pelätä ja nähdä kaikkialla vaaratilanteita, mutta se turvallisuuslisä on tosiaan asia minkä voisi pistää paremmin merkille. Kun esimekiksi pyöräilen työmatkat, joutuisin harva se päivä autojen murjomiksi, vaikka he tulevat liittymiin ja risteyksiin kolmion takaa. Silloin minulla on käytettävissä nuo varat väistää ja harmi jää korkeintaan tunnetasolle. Valitettavasti auton ratissa ei usein näin ole.

edit: typot
« Last Edit: 07.10.08, 09:18 by Henri Laitinen »
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4923 on: 07.10.08, 09:06 »

Pikanen vastaus, UPEETA että joku muukin KIRJOITTI tästä JOS-ajattelusta tässä topikissa! Cheesy Se meinaa on hyvä pitää mielessä.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4924 on: 07.10.08, 09:40 »

Pikanen vastaus, UPEETA että joku muukin KIRJOITTI tästä JOS-ajattelusta tässä topikissa! Cheesy Se meinaa on hyvä pitää mielessä.

Sami, et ole enään yksin!   Wink

Etkä ole muutenkaan. Mutta omalta osaltani voin sanoa Antin laittamiin kommentteihin, että minua ärsyttää välillä nuo ylisanat, mahdoton päivittely ja muiden autoilijoiden erilainen nimittely. Ja selvät ennakkoasenteet tietynlaisilla autoilla ajavia kohtaan. Ne vievät lopulta ja ajan kanssa huomion itse Samin kohtaamista liikennetilanteista.

Jokainen on toki vastuussa omista kirjoituksistaan ja jos ne ovat ns. tunnelatauksella kirjotettuja, niin herättää ne välillä tunteita muissakin. Tai sanotaan niin, että välillä on vaikeaa suodattaa vain itse se asia Samin kokemusten seasta. Ja kun liikenteestä ja autoista keskustelaan, niin harvoin ne pysyvät vain puhtaasti asialinjalla. Jostain syystä...

Mitä tuohon kiertoliittymäepisodiin tuli, niin sitä ihmettelen yhä. Mutta niin monta muutakin asiaa elämässä!  Grin
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4925 on: 07.10.08, 11:11 »

Tai sanotaan niin, että välillä on vaikeaa suodattaa vain itse se asia Samin kokemusten seasta.

Tai sanotaan näin, että välillä on vaikea ymmärtää samaa vuodatusta 250 sivua luettuaan,
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4926 on: 08.10.08, 15:50 »

Vasta postilukuusta tipahtaneessa TM:n numerossa (18/08) on sivulla 91 päässyt yksi kanssaliikkuja kuuluisaksi, oikein kuvankin kera. Jutun otsikko on "Kuukauden maineteko: Käsittämätön ohitusyritys".
Sen verran erikoinen tapaus, että laitan minäkin siitä vähän tänne.

Toimittajien autoilivat moottoritiellä, ohituskaistalla hitaampia ohitellen (120km/h). Takaa tuli Voyager ilmeisen lujaa ja hetken nuoltuaan puskuria, päätti se ähteä ohittamaan tätä ohituskaistalla olevaa autoa. Kaiteen ja ohituskaistalla olevan auton välistä siis. Tästä saatiin myös valokuva, joka on julkaistu lehden artikkelissa. Innokkaan ohittajan auton rekisteristä on häivytetty vain viimeinen numero.
Ohitus jäi jutun mukaan siihen kun ohittaja huomasi tulleensa ikuistetuksi. Toimittajat siirtyivät oikealle, ohitettuaan ensin itse hitaampansa, koska ajattelivat kyseessä olevan ehkä jonkinlaisen hätätapauksen. Mutta tämän valokuvan oton jälkeen tila-autoilija jäikin taakse ja kiire vaihtui alinopeuteen.

Ei sitä kai ikinä ole nähnyt kaikkea liikenteessäkään.



Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4927 on: 09.10.08, 01:54 »

Pakko kysyä, että sattuuko kuvassa näkymään Chevy vania? Ei varmaankaan näy, koska sitä oltiin ohittamassa.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4928 on: 09.10.08, 07:09 »

Pakko kysyä, että sattuuko kuvassa näkymään Chevy vania? Ei varmaankaan näy, koska sitä oltiin ohittamassa.

Ei näy kuin sen Voyagerin keula, joka puskee väliin.
Olitko aitiopaikalla kun noin kysyit?
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4929 on: 09.10.08, 07:59 »

Olipas ruuhka aamu tänään, heti kun junat teki tenän, liikenne meni täysin sekaisin. Ihmekkös tuo jos 20-30 tuhatta ihmistä on jumissa asemilla. Ihmeen vähän kuitenkin kolareita oli, joskin aika kireähkö tunnelma oli hetkittäin havaittavissa noissa jonoissa, Hämeenlinnanväylällä oli ihan kunnon kolarikin sattunut ennen ysiä. Toivottavasti ei käynyt pahasti kenellekään.
Olli Mattila
Offline Offline

Posts: 566
Date Registered: 12.03.04

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4930 on: 09.10.08, 10:14 »

Puhelimen käytöstä; olen nähnyt sellaisenkin tehopakkauksen, joka oli onnistunut:

a) katkomaan käsivartensa kipsipakettikuntoon ja
b) siitä huolimatta ajamaan 1½-kätisenä ja
c) vieläpä räpläämään kännykkäänsä ajaessaan.

Vähän vastaavaa tuli nähtyä romaniassa elokuussa: kuskilla oikea käsi kipsissä, manuaalivaihteinen auto, puhelinta nyt ei sentään ollut vielä siinä vaiheessa esillä Cheesy

- Olli
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6108
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4931 on: 09.10.08, 13:08 »

Ei näy kuin sen Voyagerin keula, joka puskee väliin.
Olitko aitiopaikalla kun noin kysyit?

Kaveri..
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4932 on: 09.10.08, 17:21 »

Kaveri..

Kävin tuon TM:n jutun lukasemassa ohi mennen, kyllä sitä kaikenlaisia hulluja mahtuu tonne tien päälle. Undecided
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4933 on: 14.10.08, 10:40 »

Viitostiellä tehotarkkailua, erityisesti ylinopeudet ja ajotavat ovat suurennuslasin alla, aikavälillä 22.9. - 12.10 (Poliisi)
Palkintojenjaon aika  laugh

Viitostien pitkäaikaisvalvonta vei ajokortin peräti 47 kuljettajalta.
Heistä kuutta epäillään rattijuopumuksesta, muita liiallisesta ylinopeudesta.

Eräs mieskuljettaja ajoi viitostietä pohjoisesta etelän suuntaan kahdesti tunnin sisään huomattavalla ylinopeudella poliisin nopeusvalvontaan ja menetti ajokorttinsa.  thmbup

Poliisin perinteinen valvonta kirjoitti ylinopeuksista Itä-Suomen alueella 288 rangaistusvaatimusta ja 153 rikesakkoa. Automaattisella valvonnalla puututtiin noin 650 autoilijan ajotottumuksiin. Suurin osa kameraan ajaneista sai ehdollisen rikesakon (465) tai kirjallisen huomautuksen (107). Rangaistusvaatimuksia kirjoitettiin 63 kappaletta.

IT-Viikko

tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4934 on: 14.10.08, 12:49 »

Palkintojenjaon aika  laugh

Viitostien pitkäaikaisvalvonta vei ajokortin peräti 47 kuljettajalta.
Heistä kuutta epäillään rattijuopumuksesta, muita liiallisesta ylinopeudesta.

Eräs mieskuljettaja ajoi viitostietä pohjoisesta etelän suuntaan kahdesti tunnin sisään huomattavalla ylinopeudella poliisin nopeusvalvontaan ja menetti ajokorttinsa.  thmbup

Poliisin perinteinen valvonta kirjoitti ylinopeuksista Itä-Suomen alueella 288 rangaistusvaatimusta ja 153 rikesakkoa. Automaattisella valvonnalla puututtiin noin 650 autoilijan ajotottumuksiin. Suurin osa kameraan ajaneista sai ehdollisen rikesakon (465) tai kirjallisen huomautuksen (107). Rangaistusvaatimuksia kirjoitettiin 63 kappaletta.

IT-Viikko

Hah,

Oli muuten huvittavaa lukea autoliiton moottori-lehteä. Kun siellä purnattiin noista kameratolpista. "Melkein" arvaakin minkä vuoksi noista valitetaan.

Mitä autoliittoon tulee, niin aikanaan joku heidän dirikansa purnasi voimakkaasti, kun hesan keskustassa alennettiin nopeusrajoituksia.
No, kun niitä alennettiin, niin jalankulkijoiden kuolemaanjohtaneet onnettomuudet vähenivät selvästi.

Että sellaasta.

-jukka
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4935 on: 14.10.08, 15:21 »

Oli muuten huvittavaa lukea autoliiton moottori-lehteä. Kun siellä purnattiin noista kameratolpista. "Melkein" arvaakin minkä vuoksi noista valitetaan.

Se onkin siellä vakioaihe, muuten ihan hyvässä aviisissa.

Jokaiselle olisi terveellistä lukea Moottori-lehden Kuolemankolarit -palstaa. Se valottaa mainiosti keskeisimpiä tekijöitä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustalla.
Kärkipäässä ovat yleensä: Viina ja muut päihteet runsaasti käytettynä, väsymys, raju ylinopeus, kokemattomuus erityisesti yhdistettynä riskinottoon sekä sairaus. Tai kuten valitettavan usein - näiden yhdistelmä.
Näiden syiden osuus onnettomuuksien kokonaismäärästä on Suomen kaltaisessa korkean liikenneturvallisuuden maassa hurja. Joukossa on toki myös muita syitä, kuten havaintovirhe, hirvi, suistuminen/tilannenopeus.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4936 on: 14.10.08, 16:03 »

Mitä autoliittoon tulee, niin aikanaan joku heidän dirikansa purnasi voimakkaasti, kun hesan keskustassa alennettiin nopeusrajoituksia.
No, kun niitä alennettiin, niin jalankulkijoiden kuolemaanjohtaneet onnettomuudet vähenivät selvästi.

Löytyisikö tuosta jotain referenssiä? Minä muistan jostain lukeneeni, että onnettomuudet keskusta-alueella lisääntyivät samoin ruuhkat pahenivat, tosin en muista mistä tätä luin.

-JukSii-
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4937 on: 15.10.08, 13:15 »

Löytyisikö tuosta jotain referenssiä? Minä muistan jostain lukeneeni, että onnettomuudet keskusta-alueella lisääntyivät samoin ruuhkat pahenivat, tosin en muista mistä tätä luin.

Onnettomuusmääristä tiedä...

Sen tiedän, että jalankulkijoiden kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet. Niin kuin totesinkin. Ja se toki on olennaista tässä casessa.
Kyllä se on oikea suuntaus, että enemmän ratikoita keskustaan ja vähemmän yksityisautoja.

-jukka

EDIT: Fakta on se, että suomeen pitäisi saada samanlainen kevyen liikenteen kunnioitus kuin on monissa muissa maissa. Niin ja sehän lähtee meistä kaikista Wink.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4938 on: 15.10.08, 14:54 »

Sen tiedän, että jalankulkijoiden kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet. Niin kuin totesinkin. Ja se toki on olennaista tässä casessa.

Yritin etsiä tuosta jotain faktaa mutta en onnistunut löytämään. Luultavasti asia onkin näin koska jos nopeudet pienenevät niin jalankulkijalle se on eduksi onnettomuustilanteessa.

Quote
Kyllä se on oikea suuntaus, että enemmän ratikoita keskustaan ja vähemmän yksityisautoja.

Niin on. Mua ei haittais yhtään vaikka keskustan ulkopuolella olisi isot parkkihallit jonne voisi autonsa jätää ja sitten ratikalla tai bussilla pääsis keskustaan muutamassa minuutissa.
Tosin se vaatisi sen, että niitä busseja menis sitten jotain 10 min välein vähintään.

Quote
EDIT: Fakta on se, että suomeen pitäisi saada samanlainen kevyen liikenteen kunnioitus kuin on monissa muissa maissa. Niin ja sehän lähtee meistä kaikista Wink.

Totta. Se olisi hienoa kyllä. Ei muutakuin kunnioittamaan vain jokainen niin siitähän se lähtee.

-JukSii-
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4939 on: 16.10.08, 22:32 »

Tässä teille jeesustelijoille!! Grin Grin Näin se pitää vetää se munkkiniemen(?) iso liikenneympyrä  Grin
Pages: 1 ... 245 246 [247] 248 249 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1