Keskustelua liikenteestä

<< < (985/3019) > >>

andy1:

Miten tuollaisesta, noinkin tavanomaisesta asiasta voikin saada aikaan noin pitkän vuodatuksen?

Mää oisin helposti saanut tuplamittaisen. Se on minusta hassua, miten nuo Samin kommentit aina kirvoittavat kommentteja kommentteja vastaan eikä minkäänlaista keskustelua aiheesta. Korkeintaan henkilöön kohdistuvaa vittuilua tai tapahtuman vähättelyä. Sitä sopisi hetkittäin mietiskellä.

Mulle kävi yks päivä lähestulkoon identtinen tapahtuma. Ovat menneet rakentamaan Vantaan kentän alueella kulkevien Tutkatien ja Teletien risteykseen tuollaisen järjettömän kiertoliittymän, jonka riemu on jäänyt täysin kyseenalaiseksi. Siinä sitten olen kääntymässä ja tuommoinen urpo kaahaa huimaa vauhtia sieltä ja ensimmäisen kerran huomatessaan muun liikenteen se rupeaa aukomaan turpaansa ja heilumaan siellä autossa, että ajoin muka sen eteen. Osoitin sille liikennemerkkiä ja piirtelin kolmion kuvia. Sellaista vauhtia nimittäin ajelivat tilanteeseen, että jouduin väistämään jo tätä koohottajaa edeltänyttä autoa, vaikka sekin tuli ympyrään minun jälkeeni. Tilannehan on tässä paikassa se, että entiseen risteykseen bygattiin pienellä säteellä oleva ympyrä. Entinen 90 asteen käännös oikeaan ei juuri muuttunut muuksi ja vasemmalta suoraan tulevat pystyvät ajamaan ympyrän läpi pienellä mutkalla lähes yhtä kovaa kuin ennenkin. Kaikki eivät näemmä sisäistä sitä väistämisvelvollisuuttaan. Siitä sitten aiheutuu tuommoisia kummasteltuja "kuinka kerkeet muka tekee kaiken tän, jos oot siinä ympyrässä ensin" -tyyppisiä tilanteita. Kaiken kaikkiaan erittäin huono ja perusteeton ratkaisu koko ympyrä tuossa paikassa.

Ja voilá, näin helposti sitä syntyy tuplamittainen vuodatus 

-A-

mmniemi:

Se on minusta hassua, miten nuo Samin kommentit aina kirvoittavat kommentteja kommentteja vastaan eikä minkäänlaista keskustelua aiheesta. Korkeintaan henkilöön kohdistuvaa vittuilua tai tapahtuman vähättelyä. Sitä sopisi hetkittäin mietiskellä.

Ei kait se kirvoita minkäänlaista keskustelua itse tapahtumasta, kun tapahtuma on niin normaalia, niin normaalia suomalaista liikennekäyttäytymistä, kuin vaan olla voi. Jos noihin jokaiseen jaksaisi ruveta kommentoimaan, tai niistä repostelemaan, eihän tässä mitään muuta ehtisi tekemäänkään. Sen sijaan sulta taisi nyt jäärä näkemättä, että keskustelimme Samin kanssa tuon ja vastaavien tapahtumien "raportoinnista" ihan asialliseen sävyyn. Ei ainakaan minun puolelta siinä pitäisi olla minkäänlaista vittuilua...

andy1:

Ei kait se kirvoita minkäänlaista keskustelua itse tapahtumasta, kun tapahtuma on niin normaalia, niin normaalia suomalaista liikennekäyttäytymistä, kuin vaan olla voi. Jos noihin jokaiseen jaksaisi ruveta kommentoimaan, tai niistä repostelemaan, eihän tässä mitään muuta ehtisi tekemäänkään. Sen sijaan sulta taisi nyt jäärä näkemättä, että keskustelimme Samin kanssa tuon ja vastaavien tapahtumien "raportoinnista" ihan asialliseen sävyyn. Ei ainakaan minun puolelta siinä pitäisi olla minkäänlaista vittuilua...

Heh, no itse asiassa joo. Vuodatus kohdistui vähän koko palautteen määrään. Satuin ny lainaamaan tuota sun tekstiä, mutta tilanne vaan toistuu kerta toisensa jälkeen. Vaikeeks se menee keskustella liikenteestä, jos kaikki ihmiset ajavat niin urposti, että kaikki koheltaminen on "normaalia suomalaista liikennekäyttäytymistä"  Eipä tämä nyt sinällään ole elämän eikä kuoleman asia. Lähenkin tästä vetämään patonkia ja punaviiniä todelliseen kaupunkiliikennekulttuurin luvattuun baskerivaltioon... 

-A-

yeeman:
Puhelimen käytöstä; olen nähnyt sellaisenkin tehopakkauksen, joka oli onnistunut:

a) katkomaan käsivartensa kipsipakettikuntoon ja
b) siitä huolimatta ajamaan 1½-kätisenä ja
c) vieläpä räpläämään kännykkäänsä ajaessaan.

Liikenneturvallisuus oli siinä aika tehokkaasti jätetty muiden tiellä liikkujien varaan. 

Tuossa männäviikolla meni tuttavaperheen emännältä auto lunastukseen. Syy: edessäajavalta kuorma-autolta putosi tukki sitomattomasta kuormasta. Jos emäntä ei olisi lähtenyt kiihdyttämään liittymästä tavanomaista hitaammin, tukki olisi tullut konepellille ja tuulilasiin. Nyt se onneksi ehti pudota tielle auton eteen. Lastikuskin toteamus: "Mutku mun oli vaan tarkotus siirtää tää kuorma tästä tohon lähelle...". Siirron hinnaksi tuli rapsujen lisäksi uuden auton hankintakulut, emännän sairausloma, 4-henkisen perheen ja isovanhempien elämänmenon sekaantuminen kuukauden ajaksi - ja listasta näkee, että näitä lunnaita joutui maksamaan yllättävän moni muukin kuin varomaton lastikuski.

Viime kuussa tyttäreni sai kiittää reaktioitaan. Yksisuuntaisella liittymärampilla tuli vastaan reipasta kyytiä hieman eksyneen näköinen henkilö+auto=yhdistelmä. Onneksi koko oikeaan suuntaan ajanut letka väisti samalla tavalla ja romuketjulta vältyttiin. Vauhdit ja tila huomioonottaen ennuste hengenmenoille olisi ollut aika korkealla.

Summa summarum: jos ajattelet, että riittää, kun itse ajat oikein, elät vaarallista elämää! Liikenteessä on aina syytä pitää toimissaan mukana se tietty turvallisuuslisä. Liikennesääntöjäkään ei ole laadittu sitä "hieman keskiarvoa parempaa kuskia" (=jokainen meistä , eix ) varten, vaan siten, että sääntöjen minimiehdotkin täyttävät voivat turvallisesti liikkua mukana. Parempien kuskien osalle lankeaa siten aatelisen jalo velvollisuus huolehtia näistä heikommista...

Henkka:

Summa summarum: jos ajattelet, että riittää, kun itse ajat oikein, elät vaarallista elämää! Liikenteessä on aina syytä pitää toimissaan mukana se tietty turvallisuuslisä. Liikennesääntöjäkään ei ole laadittu sitä "hieman keskiarvoa parempaa kuskia" (=jokainen meistä , eix ) varten, vaan siten, että sääntöjen minimiehdotkin täyttävät voivat turvallisesti liikkua mukana. Parempien kuskien osalle lankeaa siten aatelisen jalo velvollisuus huolehtia näistä heikommista...

Tämä tuntuu usein unohtuvan meiltä liikenteessä. Mm. perässänuuhkijat tekevät tilanteen sellaiseksi että siinä ulosmitataaan noita turvallisuuslisiä. Etenkin kun ajetaan taajamavauhteja suuremmilla nopeuksilla.
Kun ikinä ei ole mitään käynyt niin tuudittaudutaan että mennään vain siellä omassa "turvallisessa tunnelissa" eteenpäin. Siinä jää usein kokonaan se entäs jos -tekijä huomioimatta. On ikävä väistää vaikkapa hirveä tai peuraa, jos takana tulijan kulmakarvat pilkistävät taustapeilistä.
Ei maalata peikkoja mutta tässä on tilanne joka voisi olla ihan mahdollinen meilläkin. Tuon kaltaisessa tilanteessa jälki olisi ollut vielä paljon pahempaa, jos vastapuolelta olisi ollut tulossa enemmänkin autoja, noinkin tiiviisti kuin nuo kaksi ensimmäistä. Heillä ei ollut kyllä aikaa reagoidakkaan, mutta takanatulijoilla olisi jo ollut enemmän. Tämä siis vain esimerkkinä.

Ei odottamatonta kannata pelätä ja nähdä kaikkialla vaaratilanteita, mutta se turvallisuuslisä on tosiaan asia minkä voisi pistää paremmin merkille. Kun esimekiksi pyöräilen työmatkat, joutuisin harva se päivä autojen murjomiksi, vaikka he tulevat liittymiin ja risteyksiin kolmion takaa. Silloin minulla on käytettävissä nuo varat väistää ja harmi jää korkeintaan tunnetasolle. Valitettavasti auton ratissa ei usein näin ole.

edit: typot

Navigation

Up one level

Next page

Previous page