Keskustelua liikenteestä

<< < (985/3033) > >>

andy1:
Quote

Ei kait se kirvoita minkäänlaista keskustelua itse tapahtumasta, kun tapahtuma on niin normaalia, niin normaalia suomalaista liikennekäyttäytymistä, kuin vaan olla voi. Jos noihin jokaiseen jaksaisi ruveta kommentoimaan, tai niistä repostelemaan, eihän tässä mitään muuta ehtisi tekemäänkään. Sen sijaan sulta taisi nyt jäärä näkemättä, että keskustelimme Samin kanssa tuon ja vastaavien tapahtumien "raportoinnista" ihan asialliseen sävyyn. Ei ainakaan minun puolelta siinä pitäisi olla minkäänlaista vittuilua...


Heh, no itse asiassa joo. Vuodatus kohdistui vähän koko palautteen määrään. Satuin ny lainaamaan tuota sun tekstiä, mutta tilanne vaan toistuu kerta toisensa jälkeen. Vaikeeks se menee keskustella liikenteestä, jos kaikki ihmiset ajavat niin urposti, että kaikki koheltaminen on "normaalia suomalaista liikennekäyttäytymistä"  Eipä tämä nyt sinällään ole elämän eikä kuoleman asia. Lähenkin tästä vetämään patonkia ja punaviiniä todelliseen kaupunkiliikennekulttuurin luvattuun baskerivaltioon... 

-A-

yeeman:
Puhelimen käytöstä; olen nähnyt sellaisenkin tehopakkauksen, joka oli onnistunut:

a) katkomaan käsivartensa kipsipakettikuntoon ja
b) siitä huolimatta ajamaan 1½-kätisenä ja
c) vieläpä räpläämään kännykkäänsä ajaessaan.

Liikenneturvallisuus oli siinä aika tehokkaasti jätetty muiden tiellä liikkujien varaan. 

Tuossa männäviikolla meni tuttavaperheen emännältä auto lunastukseen. Syy: edessäajavalta kuorma-autolta putosi tukki sitomattomasta kuormasta. Jos emäntä ei olisi lähtenyt kiihdyttämään liittymästä tavanomaista hitaammin, tukki olisi tullut konepellille ja tuulilasiin. Nyt se onneksi ehti pudota tielle auton eteen. Lastikuskin toteamus: "Mutku mun oli vaan tarkotus siirtää tää kuorma tästä tohon lähelle...". Siirron hinnaksi tuli rapsujen lisäksi uuden auton hankintakulut, emännän sairausloma, 4-henkisen perheen ja isovanhempien elämänmenon sekaantuminen kuukauden ajaksi - ja listasta näkee, että näitä lunnaita joutui maksamaan yllättävän moni muukin kuin varomaton lastikuski.

Viime kuussa tyttäreni sai kiittää reaktioitaan. Yksisuuntaisella liittymärampilla tuli vastaan reipasta kyytiä hieman eksyneen näköinen henkilö+auto=yhdistelmä. Onneksi koko oikeaan suuntaan ajanut letka väisti samalla tavalla ja romuketjulta vältyttiin. Vauhdit ja tila huomioonottaen ennuste hengenmenoille olisi ollut aika korkealla.

Summa summarum: jos ajattelet, että riittää, kun itse ajat oikein, elät vaarallista elämää! Liikenteessä on aina syytä pitää toimissaan mukana se tietty turvallisuuslisä. Liikennesääntöjäkään ei ole laadittu sitä "hieman keskiarvoa parempaa kuskia" (=jokainen meistä , eix ) varten, vaan siten, että sääntöjen minimiehdotkin täyttävät voivat turvallisesti liikkua mukana. Parempien kuskien osalle lankeaa siten aatelisen jalo velvollisuus huolehtia näistä heikommista...

Henkka:
Quote

Summa summarum: jos ajattelet, että riittää, kun itse ajat oikein, elät vaarallista elämää! Liikenteessä on aina syytä pitää toimissaan mukana se tietty turvallisuuslisä. Liikennesääntöjäkään ei ole laadittu sitä "hieman keskiarvoa parempaa kuskia" (=jokainen meistä , eix ) varten, vaan siten, että sääntöjen minimiehdotkin täyttävät voivat turvallisesti liikkua mukana. Parempien kuskien osalle lankeaa siten aatelisen jalo velvollisuus huolehtia näistä heikommista...


Tämä tuntuu usein unohtuvan meiltä liikenteessä. Mm. perässänuuhkijat tekevät tilanteen sellaiseksi että siinä ulosmitataaan noita turvallisuuslisiä. Etenkin kun ajetaan taajamavauhteja suuremmilla nopeuksilla.
Kun ikinä ei ole mitään käynyt niin tuudittaudutaan että mennään vain siellä omassa "turvallisessa tunnelissa" eteenpäin. Siinä jää usein kokonaan se entäs jos -tekijä huomioimatta. On ikävä väistää vaikkapa hirveä tai peuraa, jos takana tulijan kulmakarvat pilkistävät taustapeilistä.
Ei maalata peikkoja mutta tässä on tilanne joka voisi olla ihan mahdollinen meilläkin. Tuon kaltaisessa tilanteessa jälki olisi ollut vielä paljon pahempaa, jos vastapuolelta olisi ollut tulossa enemmänkin autoja, noinkin tiiviisti kuin nuo kaksi ensimmäistä. Heillä ei ollut kyllä aikaa reagoidakkaan, mutta takanatulijoilla olisi jo ollut enemmän. Tämä siis vain esimerkkinä.

Ei odottamatonta kannata pelätä ja nähdä kaikkialla vaaratilanteita, mutta se turvallisuuslisä on tosiaan asia minkä voisi pistää paremmin merkille. Kun esimekiksi pyöräilen työmatkat, joutuisin harva se päivä autojen murjomiksi, vaikka he tulevat liittymiin ja risteyksiin kolmion takaa. Silloin minulla on käytettävissä nuo varat väistää ja harmi jää korkeintaan tunnetasolle. Valitettavasti auton ratissa ei usein näin ole.

edit: typot

Aaltonen:
Pikanen vastaus, UPEETA että joku muukin KIRJOITTI tästä JOS-ajattelusta tässä topikissa! Se meinaa on hyvä pitää mielessä.

Henkka:
Quote

Pikanen vastaus, UPEETA että joku muukin KIRJOITTI tästä JOS-ajattelusta tässä topikissa! Se meinaa on hyvä pitää mielessä.


Sami, et ole enään yksin!   

Etkä ole muutenkaan. Mutta omalta osaltani voin sanoa Antin laittamiin kommentteihin, että minua ärsyttää välillä nuo ylisanat, mahdoton päivittely ja muiden autoilijoiden erilainen nimittely. Ja selvät ennakkoasenteet tietynlaisilla autoilla ajavia kohtaan. Ne vievät lopulta ja ajan kanssa huomion itse Samin kohtaamista liikennetilanteista.

Jokainen on toki vastuussa omista kirjoituksistaan ja jos ne ovat ns. tunnelatauksella kirjotettuja, niin herättää ne välillä tunteita muissakin. Tai sanotaan niin, että välillä on vaikeaa suodattaa vain itse se asia Samin kokemusten seasta. Ja kun liikenteestä ja autoista keskustelaan, niin harvoin ne pysyvät vain puhtaasti asialinjalla. Jostain syystä...

Mitä tuohon kiertoliittymäepisodiin tuli, niin sitä ihmettelen yhä. Mutta niin monta muutakin asiaa elämässä! 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page