FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.17, 23:26

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 247 248 [249] 250 251 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467701 times)
Juha-Matti Hakala
Offline Offline

Posts: 2288
Date Registered: 22.05.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4960 on: 23.10.08, 09:05 »

Toiseksi uusimmassa Tuulilasissa on artikkeli nopeuksista ja jalankulkijoiden kuolemista taajama-alueilla. Vain neljännes jalankulkijoiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista taajamassa tapahtuu ns. hurjastelijoiden toimesta. Jäljellä olevat olivat "normaalia" varovaisuutta käyttäneiden aiheuttamia kuolemantapauksia. Näissä tapauksissa jalankulkijoiden selviämismahdollisuudet kasvaisivat olennaisesti jo silloin, jos autoilijat ajaisivat edes jo olemassaolevien rajoitusten mukaan. Eli 40km/h alueella ei ajettaisi viittäkymppiä. Eli sinänsä valtaosa meistä autoilijoista voi katsoa peiliin, kun ihmetellään miksi rajoituksia aina vaan lasketaan.

Onnettomuustilastoissa auttaisi myös että autoilijat muistaisivat velvollisuutensa, eli kunnioittaisivat suojateitä. Nyt alle puolet antaa tilaa jalankulkijoille suojatiellä(!).

Minusta rajoitukset ovat täällä pk-seudulla ihan ok. Matkat ja ajoajat ovat suhteellisen lyhyitä sekä valot rikkovat rytmiä kuitenkin, joten merkittävästä ajansäästöstä on aika turha puhua. Tai aina voi jossitella, jos ajaa päivät työkseen alueella, mutta kun keskustassa ja kantakaupungissa ollaan, niin ei siellä voikaan odottaa sujuvuudelta ja liikennejärjestelyiltä mitään kehäteiden tasoa. Kaupungeissa kevyt liikenne ja autot ovat samassa kattilassa ja sen mukaan järjesteään rajoitukset ja muut järjestelyt. Ei se ole sen vaikeampaa.

Ensin pieni epilogi.
Olen töissä Lönkalla Helsingissä, kävelen päivittäin Kampista Lönkalle kun käytän julkisia. Myös firman ikkunoista näen erittäin hyvin kadulle, jossa seuraan aina ajatuksissani liikennettä.

On erittäin normaalia nykyään kävellä esim. Lönkan yli keskeltä korttelia, joskus edes välittämättä autoista. Nykyään on harvinaisempaa nähdä, että jalankulkija odottaa vihreää, kuin se että porukka lähtee ylittää katua, kun näkevät ettei autoa tule.
Pyöräily jalkakäytävällä on aika normaalia, useita päivittäin pyöräilee Alberttia tai Lönkkaa pitkin jalkakäytävällä. Ja moni niistäkin jotka käyttää ajorataa, vaihtavat jalankulkijaksi, jos vihreä valo palaa niille. Lönkkaa pitkin ajetaan pyörällä vastakarvaan ajorataa pitkin päivittäin, ei edes hätkäytä.
Kohta ei tartte keskustan alueella enää liikennenvaloja...

Autot nyt sentään pysähtyy vielä punaisiin, mutta melkein päivittäin näkee vielä jonkun ajelevan vielä vastakarvaankin. Satunnaisesti niitä kääntyy vielä Alberttiakin vastakarvaan, jos tilaa löytyy... Grin

Edellä olevasta huolimatta, en ole nähnyt koskaan kopsahdusta tuolla. Vaikka niitäkin varmasti silloin tällöin tapahtuu.

Nyt aina kun lehdessä on raflaava uutinen onnettomuudesta, niin aina siinä on jääty auton alle. Ei koskaan silleen, että on ajettu/kävelty auton alle.
Josta seuraa taas paine laskea vauhtia keskustassa/lisätä tietulleja automäärän vähentämiseksi, suositella julkista liikennettä emissioiden ja ruuhkan välttämiseksi.
Vaikka juuri tuo vauhtien hidastaminen ja "vihreetön" aalto tuo noita emissioita.
Lisäksi vauhdin lisäksi onnettomuuksia tuo liikenteessä vietetty aika. Eli tilastollisesti laskien tietyn ajanjakson jälkeen, kun olet ollut liikenteessä, niin sinulle sattuu siellä jotain. Vaikka olisit liikkumatta.

Eli referoiden:
Kaikki ovat syyllisiä onnettomuuksiin. Niitä ehkäistääkseen, kaikkien ajorataa käyttävien pitää sopeutua sääntöihin. Ei se turvallisuus parane, jos pelkästään autoilijoita vahditaan ja rajoitetaan. Kyllä se liikennekuri pitää olla hyvä koko ajorataa käyttävällä porukalla. Tottakai kuolemat saadaan pois/melkein pois kun rajoitetaan sen isomman vauhtia semmoiseksi, että sen edestä kerkeää pois punaisiakin päin juoksemalla...

Täydellistä luottamusta toiseen ajoradan käyttäjään ei koskaan tule, eikä saakkaan tulla. Ei ole mitään iloa siitä että oli oikeassa, kun bussin alle jäi.

Lee Wulff is my co-pilot
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4961 on: 23.10.08, 09:11 »

Miten tämä tutkimus on tehty, onko tuossa verrattu ihan oikeita lukemia vai onko tulos saatu jotenkin muuten?

Silloin kun tuli alemmat rajoitukset keskustaan mitattiin nopeuksia parissa paikassa kantakaupungin alueella kahtena päivänä ja kun nopeudet olivat laskeneet, niin siitä pääteltiin että myös onnettomuudet vähenevät samassa suhteessa. Tämähän ei toki pidä paikkaansa.
Samaan aikaan kuitenkin ihan oikeat onnettomuudet onnettomuustilastojen mukaan olivat lisääntyneet.

Juu,
Taisi olla tosiaan niin, että onnettomuusmäärät olivat kasvussa. Olennaisinta on, että kuolemantapaukset sekä vaikeat loukkaantumiset ovat laskussa. Se on oikea suunta thmbup.

-jukka

En tiedä millä otannalla tai miten ja missä on tutkimus tehty. Oikeaan suuntaan tilasto kuitenkin näyttää.
Vaikka ihmisestä tuntuu tulevan kiireisempi aina vaan, niin liikenteessä se ei auta.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4962 on: 23.10.08, 12:11 »

Onnettomuustilastoissa auttaisi myös että autoilijat muistaisivat velvollisuutensa, eli kunnioittaisivat suojateitä. Nyt alle puolet antaa tilaa jalankulkijoille suojatiellä(!).

Jännä kun omalle kohdalle on osunut aina vain toisen puolikkaan tapauksia, kun kukaan ei ole vielä ajanut yli.

Olisko jalankulkijoiden syytä mennä itseensä?

Quote
32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

Epämääräinen seisoskelu suojatien kohdalla ei siis tarkoita, että autoilijan pitäisi pysähtyä...

ps. tottakai kun sinne "alle" tunkee "väkisin", niin pitää olla varautunut siihen, että auto ei ehkä pysähdykään ajoissa, eli säilyttää mahdollisuuden perääntyä tai sitten pitää huolen siitä, että voi ylittää sen tarpeeksi ripeästi..

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4963 on: 23.10.08, 12:56 »


Olisko jalankulkijoiden syytä mennä itseensä?

Epämääräinen seisoskelu suojatien kohdalla ei siis tarkoita, että autoilijan pitäisi pysähtyä...


Mix pitäis mennä .. suojatien yli ei pääse eikä yksikään ( no ehkä joku  ) ajoneuvo anna ylittää suojatietä jos sinne ei
hulluna hyppää sekaan !! Voi v...  mikä kommentti .. epämääräinen seisoskelu  Shocked  .. kai siinä nyt s... tana
seisoo epämääräisenä kun on menossa yli mut kun ei uskalla ja yrittää arvata et mihin väliin uskaltais mennä  Tongue




Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4964 on: 23.10.08, 14:57 »

Eli referoiden:
Kaikki ovat syyllisiä onnettomuuksiin. Niitä ehkäistääkseen, kaikkien ajorataa käyttävien pitää sopeutua sääntöihin. Ei se turvallisuus parane, jos pelkästään autoilijoita vahditaan ja rajoitetaan. Kyllä se liikennekuri pitää olla hyvä koko ajorataa käyttävällä porukalla. Tottakai kuolemat saadaan pois/melkein pois kun rajoitetaan sen isomman vauhtia semmoiseksi, että sen edestä kerkeää pois punaisiakin päin juoksemalla...

Täydellistä luottamusta toiseen ajoradan käyttäjään ei koskaan tule, eikä saakkaan tulla. Ei ole mitään iloa siitä että oli oikeassa, kun bussin alle jäi.

Tästähän oli kyse. Itse autoilen, fillaroin ja kävelen tasapuolisesti, joten tulee kyllä huomattua että sääntöjä rikotaan jokaisen osapuolen toimesta. Kommenttini oli lehden artikkelista ja on tietysti selviö että jos kopsahtaa, on sillä väliä, tapahtuuko se törmäys kevyen liikenteen kanssa neljänkympin tai viidenkympin nopeudessa.

35 vuotta olen asunut Helsingissä ja itsekkin olen nähnyt vain yhden yliajon suojatiellä. Sekin meni punaisia päin kävelevän jalankulkijan piikkiin. Mutta ei se tarkoita etteikö niitä tapahtuisi koko ajan, vaikken minä niitä näe.
En pidä nykyrajoituksiakaan huonoina sillä kevyt liikeenne on aina sitä suojattominta, oli sitten syy kenen tahansa jos sattuu pahasti.

Kyllä mielestäni vihreä aalto toimii suhteellisen hyvin Helsingissä, kuitenkin. Sitten kun liikeenne ruuhkautuu tarpeeksi niin tokkii se väkisinkin. Tietullit ovat mielestäni ihan kehittämisen arvoinen vaihtoehto, vaikka siinä tulisi luultavasti omillekkin näpeille joskus. En taas itse näe että nämä asiat ovat vain julkisuuden paineesta syntyviä kysymyksiä tai "vouhottamista".

Miten Tatu määrittelee eron epämääräisen seisoskelemisen ja sen välillä että aikoo ylittää suojatietä? Tuntuu äkkiseltään vain sille tekosyylle jolla me autoilijat vältytään antamasta itselleen syytä noudattaa lakia. Eli luetaan sitä omalla tavallaan. En väitä ettenkö olisi itsekkin syyllistynyt moiseen.
Suojateiden kunnioittaminen on kuitenkin yleisesti ottaen aika rappiolla. Jälleen kerran otan vertailupohjaksi vaikkapa Tukholman tilanteen tässä asiassa. Suhteellisen samanlaisissa liikennekultuureissa asenne-ero suojatien kunnioituksen suhteen on valtava.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4965 on: 23.10.08, 16:26 »

Miten Tatu määrittelee eron epämääräisen seisoskelemisen ja sen välillä että aikoo ylittää suojatietä? Tuntuu äkkiseltään vain sille tekosyylle jolla me autoilijat vältytään antamasta itselleen syytä noudattaa lakia. Eli luetaan sitä omalla tavallaan. En väitä ettenkö olisi itsekkin syyllistynyt moiseen.  Suojateiden kunnioittaminen on kuitenkin yleisesti ottaen aika rappiolla. Jälleen kerran otan vertailupohjaksi vaikkapa Tukholman tilanteen tässä asiassa. Suhteellisen samanlaisissa liikennekultuureissa asenne-ero suojatien kunnioituksen suhteen on valtava.

Tarkoittaa sitä, että vaikka auto olisi kaukana, ei tehdä elettäkään mennä suojatielle, ennen kun se auto selvästi hidastaa, kuski huitoo käsiä tai väläyttelee valoja. Jos jalankulkija ei liiku ajoissa niin en minäkään hiljennä, koska se vie jo tolkuttomasti aikaa, jos jalankulkija ei saa itseään liikkeelle ajoissa -> vauhtikin tippuu -> ympäristö kärsii kun bensaa kuluu.. voivoi..

Jos ei siis tehdä mitään sen eteen, että astuttaisiin suojatielle, niin... Pysähtykää vaikka puolen metrin päähän ajoradasta ja ottakaa askel eteenpäin, samalla varmistatte, että se autoilija on nähnyt sen liikkeen... ja eiku yli.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4966 on: 23.10.08, 17:28 »

Mix pitäis mennä .. suojatien yli ei pääse eikä yksikään ( no ehkä joku  ) ajoneuvo anna ylittää suojatietä jos sinne ei
hulluna hyppää sekaan !! Voi v...  mikä kommentti .. epämääräinen seisoskelu  Shocked  .. kai siinä nyt s... tana
seisoo epämääräisenä kun on menossa yli mut kun ei uskalla ja yrittää arvata et mihin väliin uskaltais mennä  Tongue
Relaax..

Mä painelen kyllä suojatien yli ihan surutta jos kuljen jalkasin.. tietenkään suoraan eteen en tarkoituksella juokse kun tuli sekin kokeiltua ja lähestyvältä autolta puuttui abs-jarrut.. tuli meenaan jarrut lukossa aika lähelle. Muuten katon ettei lähestyvä auto ole hirveän lähellä, mutta jos se joutuu hidastamaan minun takiani, ei se minua haittaa. Yli vaan..

Ja juu autolla ajaessa olen kyllä huomannut tuota epämääräistä seisoskelua sanan nimenomaisessa tarkoituksessaan. Eikö niitä lintuja voi per*ele kattella muualla kuin siinä suojatien vieressä? Hidastan vauhtia ajoissa ja lähestyn suojatietä mateluvauhtia odottaen, että suojatien vieressä seisova jalankulkija ylittäisi tien. Siinä ei tartte olla mikään hurjapää "uskaltaakseen" mennä yli kun siitä ehtisi yli vaikka rollaattorimummujen juorukerho ilman että minun tarvitsisi pysähtyä. Noh, jalankulkija jatkaa niitä lintujen katselua ja ehkä huomaa joskus ystävällisen käsimerkkini "Sopii mennä yli..". Jos ei huomaa minua, niin pitäiskö siinä alkaa tööttämään tai huutaa ikkunasta "SAA MENNÄ" vai mitä?? Ja turha sitten lässyttää mitään yksittäistapauksista, sillä nämä eivät ole. Suurin osa niistä suojatien vieressä seisovista jalankulkijoista joihin minä törmään, ei tee elettäkään päästäkseen yli. Pelkkä katsekontakti auton kuljettajaan riittäisi. Katsekontakti lähimpään puluun ei riitä.

Ja vielä tuohon pieni vinkki.. jos haluat yli mutta et uskalla, älä seiso epämääräisenä niinkuin itse sanoit. Ei varmasti päästä kukaan yli. Määrätietoisen näköisenä homma helpottuu huomattavasti ja siitä voi jopa päästä joskus yli.

Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4967 on: 24.10.08, 05:16 »

Suurin osa niistä suojatien vieressä seisovista jalankulkijoista joihin minä törmään...

Etkö millään voisi olla törmäämättä niihin?   Grin

MikkO
Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4968 on: 24.10.08, 06:33 »

Etkö millään voisi olla törmäämättä niihin?   Grin

MikkO

Eihän niihin nyt voi olla törmäämättä .. kun ne ei tee elettäkään päästäkseen yli .. mahtavatko seisoskella keskellä suojatietä epämääräisen näköisenä kun niihin törmää .. Huh

Onks kaikki lapset jotka seisoo suojatien vieressä ja yrittää päästä yli .. niitä epämääräisen näköisiä hiihtäjiä ..
Tässä tapauksessa kyllä eräiden kannattais mennä itseensä eikä kääntää ongelmaa jalankulkijoille  ... Relax
voi ...... jätän sanomatta  laugh


Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4969 on: 24.10.08, 08:39 »

Porilainen liikennekulttuuri on kyllä perseestä. Suoraan sanottuna. Tietä ei anneta kaistaa vaihtavalle, panssariauto olis oikea tapa liikkua täällä. ja mikä hemmetti siinä on niin vaikeaa pysäköidä oikein  ruutuun. Jos on tienmitalta pysäköintitilaa, jossa EI ole eritelty ruutuja, niin niihin päätypaikkoihin kuuluu ajaa siihen ihan päähän, ei toista metriä "sisälle" niin ettei siihen kuitenkaan mahdu toista eteen/taakse.

Argh!

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4970 on: 24.10.08, 08:44 »

Porilainen liikennekulttuuri on kyllä perseestä.

Johtuu varmaan niistä liikennejärjestelyistä. Ne ne vasta perseestä onkin Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4971 on: 24.10.08, 08:57 »

no ne ei haittaa enää kun on asunut ja ajanut täällä ikänsä, mutta totta, ulkopaikkakuntalaiselle täällä ajaminen on varmasti yhtä... tuskaa.

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4972 on: 24.10.08, 09:19 »

no ne ei haittaa enää kun on asunut ja ajanut täällä ikänsä, mutta totta, ulkopaikkakuntalaiselle täällä ajaminen on varmasti yhtä... tuskaa.

Varsinkin se liikenneympyrä siinä poliisiaseman vieressä. Ei vain pysty yksinkertainen insinööri ymmärtämään miten siinä kuuluu ajaa.

-JukSii-
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4973 on: 24.10.08, 09:32 »

se nyt on kaupungin helpoin - tai ainakin tilavin ympyrä... Cheesy

Mutta täällähän on liikenneympyröitä, jotka eivät ole ympyröitä ja niissä sitten pitäisi tajuta vilkuttaa ulos. Täällä on myös ympyröitä, joita katsellessa ihmetyttää, miten tuosta pystyy täysperävaunu rekka ajamaan... mutta tää onkin Pori. Mainettaan parempi silti Wink

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4974 on: 24.10.08, 09:50 »

Eikös Porissa ole aika eksoottisia nuo liikennemerkitkin.
Muistan joskus nähneeni kuvan, missä oli porilaisen sillan kyljessä merkki: Sillalta hyppääminen kielletty! ja alle oli väsätty lisäkilpi: "Ei koske raumalaisia!"  Grin
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4975 on: 24.10.08, 09:59 »

joo onhan täällä. Liikenneympyrästä mm. kun poistuu, niissä lukee "muistithan vilkuttaa". MITÄ IHMETTÄ??? Mitä hyötyä siitä sitten enää on?Huh

ja joo, tunnen kaupungin liikennesuunnittelupäällikön, enkä oo ihan vakavalla naamalla liikkeellä tässä Cheesy

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4976 on: 24.10.08, 10:16 »

Pitää varmaan vilkuttaa liikenneympyrälle, kun lähtee sen luota!  Grin
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4977 on: 24.10.08, 10:42 »

Etkö millään voisi olla törmäämättä niihin?   Grin

MikkO
No voin jatkossa ainakin vähentää.. pieni tönäisy riittänee  Roll Eyes

Eihän niihin nyt voi olla törmäämättä .. kun ne ei tee elettäkään päästäkseen yli .. mahtavatko seisoskella keskellä suojatietä epämääräisen näköisenä kun niihin törmää .. Huh

Onks kaikki lapset jotka seisoo suojatien vieressä ja yrittää päästä yli .. niitä epämääräisen näköisiä hiihtäjiä ..
Tässä tapauksessa kyllä eräiden kannattais mennä itseensä eikä kääntää ongelmaa jalankulkijoille  ... Relax
voi ...... jätän sanomatta  laugh
En tiedä oliko tämä tarkoitettu millään lailla minulle, mutta jos oli, niin..
Päästän kyllä aika usein tien reunassa seisovia ihmisiä yli jos vain seisovat suojatien vieressä. Muualla saavat seiskella vaikka loppuelämänsä, mutta suojatiellä tulee usein päästettyä. Jokatapauksessa tuo ihmisten typerä seisoskelu (jossa tarkoitan nimenomaan sitä, kun eivät kato sinne tien suuntaan ollenkaan vaan seisovat siellä suojatien vieressä ja katsovat niitä tipuja) on ainakin hieman vaikuttanut siihen, kuinka usein hidastan vauhtia kun joku seisoo suojatien vieressä. Jos ei näytä ollenkaan siltä että olisi menossa yli, niin ajan ohi. Jos nyt edes katsoo minun suuntaan, niin tervetuloa vain.

Ja ongelman kääntäminen jalankulkijoille.. noh kyllä minä vain jalankulkijana pääsen tien yli ihan hyvin. Ehkä minä sitten olen jonkinasteinen hullu jota ei kiinnosta vaikka joku ajaisi päälle ja tavalliset ihmiset seisovat siellä eivätkä uskalla kävellä tien yli. Voidaan nyt kuitenkin kuvitella etten minä ole täysin kahjo ja myös jalankulkijana näen että kaikki vika ei ole autoilijoissa, vaan myös jalankulkijoissa.

Ilman pelkoa pitäisi kuitenkin jalankulkijan päästä ylittämään tie. Tässä olemme varmasti samaa mieltä  Tongue
« Last Edit: 24.10.08, 10:52 by Mikko J Virtanen »

Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4978 on: 24.10.08, 10:43 »

joo,pitääkin kokeilla tuota... Cheesy Tai mennä seisomaan sen kyltin viereen ja katsoa moniko vilkuttaa Wink

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
piuku
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #4979 on: 24.10.08, 10:50 »

joo onhan täällä. Liikenneympyrästä mm. kun poistuu, niissä lukee "muistithan vilkuttaa". MITÄ IHMETTÄ???

Ahaa... ne on sitten varmaan porilaisia, joilla on ympyrässä koko ajan vilkku vasemmalle. Vilkutetaan, kun kerran käsketään  Grin

En mahda mitään, mutta aina kun porilaisista puhutaan, niin mieleen tulee Jussi Vareksen kuolematon lause elokuvasta V2  Wink
Pages: 1 ... 247 248 [249] 250 251 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1