Keskustelua liikenteestä

<< < (1001/3019) > >>

pho201:
Minua pientä kulkijaa kummastuttaa ja ihmetyttää moni asia liikenteessä, mutta otetaan näistä nyt yksi esille.

Yhdysvalloissa autoilukulttuuri on maailman vanhinta. Siellä myös autojen määrä sekä suhteessa että absoluuttisesti on jotain aivan muuta kuin täällä. Liikenne kuitenkin sujuu siitä huolimatta yllättävän hyvin. Olen kokenut sen omakohtaisesti. Niin se yksi seikka, joka piti ottaa esille...

USA:ssa valoristeyksissä oikealle kääntyminen punaisten palaessa on sallittua ellei sitä erikseen ole liikennemerkillä kielletty. Tämä tuo joustavuutta liikenteeseen, kun ei tarvitse odotella valoa valon vuoksi vaan voi käyttäytyä oikealle kuten normaalistikin etuajo-oikeutetulle tielle saavuttaessa.

Meillä tämä ei ole sallittua liikenteestä voimassa olevien lakien mukaan ellei oikealle kääntyvälle liikenteelle ole rakennettu kallista erillistä liittymäkaistaa.

Siispä minäkin työmatkallani joka päivä odotan kiltisti punaisissa valoissa kääntymistä oikealle. Ajamani tien suunnassa kulkee kevyen liikenteen väylä, jolla niin ikään odottaa punaisten vaihtumista koko ajan pitenevä jono kulkijoita. Kun sitten lopulta punainen vaihtuu vihreäksi ja pääsen (teoriassa) kääntymään oikealle, vaihtuu punainen kevyen liikenteen väylällä myös vihreäksi. Lain mukaan minun on väistettävä suoraan jatkavaa kyvyttä liikennettä (eikä siinä mitään vikaa olekaan), joten en pääse vieläkään kääntymään. Jos oikealle voisi kääntyä punaisia päin, minä ja moni muu perässäni olisimme jo menneet. Kevyt liikenne voisi edetä turvallisemmin.

Joskus ruuhka-aikana on käynyt siten, että kevyttä liikennettä on ollut niin paljon, että valot ovat ehtineet taas vaihtua punaiselle ennen kuin olen päässyt kääntymään oikealle. Tietenkin koko se kaista, jolla odotan on sen aikaa tukossa ellei takaa tuleva ole älynnyt vaihtaa toiselle kaistalle, josta pääsee vihreillä sentään edes eteenpäin. Tähän ongelmaan auttaisi lain (tai asetuksen) muutos. Jos punaisia päin voisi kääntyä oikealle samoin edellytyksin kuin normaalissa valottomassa etuajo-oikeuttulle tielle tulossa olevassa risteyksessä, olisi väylä oikealle vapaa sillä kevyelle liikenteelle palaa koko sen ajan punainen valo.

Mistä me oikein maksamme suuripalkkaisille ... anteeksi -palkkioisille kansanedustajillemme, kun nämä eivät saa edes tieliikennelakia (eli lainsäätötyötään) järkevöitettyä? Sen sijaan on mahdollistettu erillisten oikealle kääntyvien kaistojen rakentaminen. Nämä tulevat hyvin paljon kalliimmiksi kuin pelkkä asetuksen muutos, joka tarvittaisiin, jotta oikealle kääntyminen punaisten palaessa olisi mahdollista normaaleissakin valoristeyksissä.

Valitettavasti tämä ei ole pelkästään rahan tuhlausta. Täällä Joensuussakin on monia paikkoja, joihin on rakennettu tällainen "oikealle kääntyvien erikoiskaista". Niissä ei kuitenkaan osata ajaa kuten pitäisi. Nämä kaistat kääntyvät vähitellen risteävän tien suuntaiseksi ja siinä vaiheessa, kun ollaan siinä suunnassa, uskalikko olettaakin jo olevansa oikeutettu mihin tahansa. Harva huomaa sen kärjellään olevan kolmion, joka tarkoittaa sitä, että risteävää liikennettä on väistettävä vaikka ollaankin erikoiskaistalla. Nyt käy sitten niin, että ne joille palaa vihreä eteenpäin tai jotka ovat jopa etuajo-oikeutetulla tiellä, saavat koko ajan varoa ettei oikealta tältä erikoiskaistalta tulla kylkeen.

Kaikkein pahin tämä tilanne on silloin, jos siltä oikeanpuoleiselta kaistalta pitäisi kohta kääntyä oikealla. Työmatkallani on yksi tällainen risteys kotiin päin tultaessa. Minä haluaisin jo kotiin, mutta en pääse, kun sieltä "erikoiskaistalta" KOLMION TAKAA tullaan suoraan eteen tai kylkeen. Silloin tällöin joutuu turhaan "kiertämään korttelia", kun kolmion takaa tullaan ja tukitaan tie. Ja kaikki tämä vain näiden onnettomien "erikoiskaistojen" takia, joita jotkut kaistapäät ovat suunnitelleet ja toiset kaistapäät (kansanedustajien enemmistö) ovat sallineet.

Jos tilalla olisi normaali valoristeys ja siinä sallittu kääntyminen oikealle punaisten palaessa, ei hulluinkaan uskalikko edes yrittäisi tulla eteen, kun risteävälle liikenteelle palaa vihreä (sama tilanne kuin normaalissa valottomassa risteyksessä tultaessa kolmion takaa). No vieläkin kahjompia kuskeja kuin näitä "kolmion unohtajia" on, mutta niille emme taida mahtaa mitään olivat säännöt mitkä tahansa. Lisäksi oikea kaista tyhjenisi tehokkaasti, kun oikealle kääntyvien ajoneuvojen ei tarvitsisi odotella punaisten vaihtumista. Jos risteävää liikennettä ei ole tulossa, ajaa voisi kuten kolmion takaa normaalistikin.

Pekka

pho201:

Sekään ei ole hauska tunne, kun omasta autosta lähtee takarengas irti läskeineen satasen vauhdissa ja vierii ja pomppii vastaantulevan kaistalla ohi Joskus aikoinaan kaverin Asconasta nääs lähti, kun oltiin tykittelemässä varmaan johonkin Iisalmeen kapakkiin. Onneksi ei tullut ketään vastaan 

Renkaanvaihdon jälkeinen mutterien kiristys (ja vähän myöhemmmin ajon jälkeen tapahtuva tarkistus) unohtui?

mmniemi:

Renkaanvaihdon jälkeinen mutterien kiristys (ja vähän myöhemmmin ajon jälkeen tapahtuva tarkistus) unohtui?

Ei vaan se lähti napoineen ja rumpuineen päivineen

Joona:
Pekka, jos Suomessa olisi tuollainen lakiasetus voimassa, suurin osa vain ajaisi siitä katsomatta ollenkaan tuleeko ketään tai piittaamatta asiasta sen enempää.

pho201:

Pekka, jos Suomessa olisi tuollainen lakiasetus voimassa, suurin osa vain ajaisi siitä katsomatta ollenkaan tuleeko ketään tai piittaamatta asiasta sen enempää.

Meillähän on se jo valottomissa risteyksissä, joissa risteävä tie on etuajo-oikeutettu. Käytäntö on sama kuin kolmion takaa tulevilla muutenkin. Ainoa muutos olisi, että se että se ulotettaisin koskemaan myös valoristeyksiä oikealle kääntymistapauksissa. Siihen moniko ajaisi siitä piittaamatta en ota kantaa. Jos minä tietäisin miten liikennekuri saadaan palautettua, ei kai se pilalla olisikaan. Jos joku ajaa kolmion takaa toisen eteen, on itse vastuussa rikoksestaan. Niin olisi tässäkin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page