FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.10.17, 05:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 250 251 [252] 253 254 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473282 times)
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5020 on: 29.10.08, 05:44 »

Vaarantaako sillä kenenkään hanuria jos 80km/h alueella ajaa 9km/h ylinopeutta, kysyn vaan? Shocked

Todennäköisesti ei vaaranna.

Holiisilla ollu huono päivä / tylsää Grin

Joo, sen perusteellahan ne niitä sakkoja jakelee, että onko tylsää.. "Kyllähän onki tylsä päivä, annetaas muutamat sakot, ni johan mieli piristyy"

Eiköhän ne jaa niitä sakkoja ihan täysin lain mukaan eikä oman tylsyyden/mielentilan. Jos sakot jaettais mielentilan mukaan, valittais yhä useampi asiasta ja sakkoja mitätöitäisiin käräjillä huomattavia määriä.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5021 on: 29.10.08, 08:39 »

Ja jos ajat 30 tai 40 alueella 9kmh yli on sakot ihan paikallaan, noilla rajotusalueilla se 30 tai 40 kyltti on ihan syystä ja sitä on syytä myös kunnioittaa. Jos ajat 80 alueella 9 yli, tuskin siitä maailman pitäisi kaatua kun sillä tieosuudella tuskin on suojateitä tai vaarallisia huonon näkyvyyden risteyksiä ym. Mutta kaupungissa ja taajamissa riippuen tilanteesta ja olosuhteista, 9 todellinen ylitys on aika paljon, JO.
Totta, tietty noilla 30/40 alueilla ajetaan rajoitusten mukaan, ja jos siinä painaa reilua ylinopeutta niin ok, sakko paikallaan. Mutta jossain ...tanan 80 alueella 9kmh ylityksestä sakko niin hyvää päivää... Kuten Joonakin sanoi niin se on täys fakta että _jokainen_ siellä liikenteessä ajaa ylinopeutta tollasilla teillä...

Ja tottakai Poliisi antaa sakkoja jos siltä tuntuu. Eihän niiden tarvi ku pistää se tutka just tollaseen paikkaan missä kaikki ajaa ylinopeutta ja heti kun menee yli sen 80kmh niin tikkari heilahtaa ja lappu kouraan. Mutta kuinka usein ne pitää tutkaa kehällä tai antaa sakkoja tollasesta nopeuden ylityksestä? Ekana tulee vaan mieleen että täytynyt olla huono päivä ja vitutus Cheesy Sitten pitänyt saada muillekkin se vitutus antamalla pari sakkoa Tongue

Voihan se poliisi antaa sen sakon siitä sumuvalojen turhasta käytöstäkin? Mutta onko antanut, ei koskaan, ainakaan mulle vaikka tullu miljoona poliisia vastaan kun olen käyttänyt niitä silloin joskus (en siis enää)... Huh
Jos sattuu olemaan huono päivä jollain niin voihan se ihan vittuillakseen lykätä jonku varotuksen/sakon... yleensä ne ei vaan jaksa puuttua tollasiin täysin turhiin pikkuasioihin...
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5022 on: 29.10.08, 08:56 »

Mutta kuinka usein ne pitää tutkaa kehällä tai antaa sakkoja tollasesta nopeuden ylityksestä?

Kyllä se kamera-auto on aika säännöllisen epäsäännöllisesti ollut esimerkiksi kehä-I:llä Malmin sillan alla tai Hämeenlinnantien ylityksessä bussikaistaa haistelemassa. Ja valo vilkkuu  Grin

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5023 on: 29.10.08, 09:27 »

Kyllä se kamera-auto on aika säännöllisen epäsäännöllisesti ollut esimerkiksi kehä-I:llä Malmin sillan alla tai Hämeenlinnantien ylityksessä bussikaistaa haistelemassa. Ja valo vilkkuu  Grin

Jep.. Aika vakiopaikkoja sillä.. Ottakaa vaikka pornolehti mukaan ja nostakaa se naamanne eteen auton kohdalla, onpahan poliisillakin välillä jotain katseltavaa... On toiminut ainakin hyvin kiinteiden peltipoliisien kanssa jonkun lärpäkkeen nostaminen naaman eteen, kerran jouduin käymään ihan asemalla asti ja poliisi siellä kysyi (valokuva oli pöydällä ylösalaisin), että tunnustanko. En tietenkään tunnustanut. Lopuksi poliisi näytti sen kuvan ja totes, että eipä tässä ole oikein aineistoa lähteä ajamaan asiaa eteenpäinkään...

Vastaavasti kun kt51:llä oli tämä nollatoleranssipelleily, sain joka yö kuvan kolmesta eri tolpasta. Samoin sai muutkin saman firman kuskit. Yhtään kuvaa ei firmaan asti tullut, vaikka niitä oli otettu varmaan toista sataa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5024 on: 29.10.08, 09:28 »

Itsekkin ajan Hämeenlinnanväylää ja kehä kolmosta töihin joka päivä ja mitarinopeutta on se 90-95km/h (todellisesti 85-89km/h). Ohitukset ja ohitettavat menee aika fifty-fifty, eli ajan virran mukana.

Mutta se liikennevirta ja toleranssit ei ole muuta kuin meidän autoilijoiden päässä oleva asia ja nyt kun näitä kamera-autoja alkaa olla useinkin tien varressa, niin on minunkin paikallaan pohtia sitä, että miksi sakkoja voi saada näissä nopeuksissa, joihin on itsekkin tottunut. Tai ei siinä ole pohtimista, jos lappu tulee. Olen ajanut ylinopeutta ja se ei tee siitä oikeutetumpaa koska olen autoilijan tottunut että kun kaikki muutkin...
Mielestäni tässä on kyse siitä että iso osa autoilevista on tottunut siihen että sallittu nopeus on rajoitus +10% +mittarivirhe. Poliisi ei ole siihen puuttunut, sillä ratsia tukkisi täysin mm pääkaupunkiseudulla vilkkaat väylät. Nyt kun poliisilla on välineet hoitaa nopeuden valvonta häiritsemättä liikennevirtoja ja sakkoja alkaa paukkua, on se monelle uusi ja outo tilanne. Ei poliisilla ole tylsää, vaan sillä on nyt paremmat vehkeet valvoa liikennettäkin. Ja suunta on varmasti enemmän siihen että sallitut toleranssit pienenevät, kun "lelut" paranevat virkavallan puolella.

Siimaa on ollut helppo ottaa, mutta tosin päin, eli palaaminen oikeiden rajoitusten pariin, onkin jo vaikeampaa monille meistä. Tavathan on aina tiukassa.

Ymmärrän jos purnattaisiin sakoista jos nopeus olisi 80km/h alueella alle 85km/h, mutta kyllä sen yli ajetaan jo tietoisesti. Kyllä se on minullakin tietoista, kun sitä on aikojen saatossa alkanut pitää ikään kuin yleisenä tapana.
Voi olla että saan itsekkin vielä muistutuksen asiasta, ennen kuin omatkin tavat on poliisin "tekniikan tasalla", mutta olen kyllä sitä mieltä että vika moiseen ei ole juuri nähtävissä muualla kuin peilissä.
Mulla on sikäli helppoa, kun vakkarin viiksestä pitää painaa vain kerran pari alaspäin, niin mennään taas "tämän päivän vaatimusten" mukaan. Vaikeinta on kai monelle meistä sen käskyn antaminen painaa sitä vakkarin nappia, taikka nostaa kaasua muutaman millin verran  Wink

Sitä mieltä kyllä olen, että tätä uutta tekniikkaa voitaisiin käyttää ja kehittää myös sillä saralla että mm. punaisia päin ajamista ja suojateiden turvallisuutta voitaisiin valvoa helpommin ja tiukemmin. Ei vain "kehäteiden" nopeuksia ja bussikaistoja. Ja noita kamera-autoja toivoisi näkevän enemmän myös taajama-alueilla, joissa on 30-40km/h nopeuksia.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5025 on: 29.10.08, 09:31 »

Mutta jossain ...tanan 80 alueella 9kmh ylityksestä sakko niin hyvää päivää... Kuten Joonakin sanoi niin se on täys fakta että _jokainen_ siellä liikenteessä ajaa ylinopeutta tollasilla teillä...


Kyllä tuo on paskapuhetta. Olen käynyt viimeisen kuukauden aikana kolmesti pääkaupunkiseudulla ja tein matka-ajojen aikana "tilastoa". Ajelin tasaisen tappavasti 10km/h yli rajoituksen (mittarinopeutta siis, todellisen nopeuden ollessa miinus 4-5km/h rajoituksesta riippuen). Kuopio-Helsinki-Kuopio väleillä minut ohitettiin yhteensä tasan 13 kertaa noiden kolmen reissun aikana (Ei kehä III, eikä sen sisäpuolisia alueita "tilastossa" mukana). Näistä ohituksista kokonaiset 4(!) tapahtui lahdentien ulkopuolella (siis ei moottoritiealueilla). Se jättää 9 ohitusta moottoritieosuuksille. Mielestäni aika vähän, kun ajattelee, että yhteensä moottoritieajoa tuossa on n. 850km ja muita teitä n.1400km. Tai itseasiassa se on aika hemmetin hyvin, kun muistaa, että _jokainen_ ajaa ylinopeutta Grin

Ps. Itse tehtyjä ohituksia en jaksanut ruveta laskemaan. Niitä kuitenkin tulee paljon jo tuolla nopeudella. Puhutaan reilusti kymmenistä...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5026 on: 29.10.08, 09:32 »

9 tuntikilsaa nokkiin 80:n alueella voi olla liikaa silloinkin, kun ajetaan mutkaisella ja mäkisellä maaseututiellä. Käyrän takana voi piillä traktorisuojalle tai kotipihaan johtava soratie.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5027 on: 29.10.08, 09:37 »

9 tuntikilsaa nokkiin 80:n alueella voi olla liikaa silloinkin, kun ajetaan mutkaisella ja mäkisellä maaseututiellä. Käyrän takana voi piillä traktorisuojalle tai kotipihaan johtava soratie.

Ei kun liian vähän. Pitää ajaa niin paljon yli, että sieltä pistolta ei kerkee kukaan alle Grin

Mutta jos tosissaan mietitään, niin huono asiaa on noin alkaa pohtimaan. On niitä sivu-, piha-, ja metsäautoteiden jne. risteyksiä satasen alueillakin. Noissa nopeusrajoituksissa kun ei oteta millään tavalla huomioon noita pieniä hajanaisia risteyksiä, joten periaatteessa sulla on aina liian kova vauhti, ajat rajoituksen mukaan tai yli tai alle...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5028 on: 29.10.08, 09:43 »

Se jättää 9 ohitusta moottoritieosuuksille. Mielestäni aika vähän, kun ajattelee, että yhteensä moottoritieajoa tuossa on n. 850km ja muita teitä n.1400km. Tai itseasiassa se on aika hemmetin hyvin, kun muistaa, että _jokainen_ ajaa ylinopeutta Grin

On tietysti fiksua jättää ruuhkaisin alue pois laskelmista. Samoin se, jossa nopeudet edustaa maantienopeuksien alapäätä, koska siellä mennään enemmän yli rajoituksista...

Ei henkilöautot aja 120 km/h rajoitusalueella enää kaikki ylinopeutta, koska monessa autossa ei joko kuskin ajotaito ja/tai teho ja/tai ajo-ominaisuudet riitä kovempiin nopeuksiin... 80 km/h rajoitusta ylitetään yleensä absoluuttisesti ja suhteellisesti enemmän.

ps. varsinkin rekalla on vittumaista ohittaa autoja mikkelin ja kuopion välillä, mutta kyllä se onnistuu.. Ei mulla oo aikaa jäädä matelemaan perään, menee ajoajat muuten yli.. Kuitenkin aika harvoin siellä joutuu ohittamaan, suuri osa ajaa sellaista vauhtia, ettei rajoitinnopeudella saa niitä kiinni. ylinopeudesta poliisi ei voi postyymisti antaa sakkoa, mutta ajoajan ylityksestä voi (hki-kuopio menee juuri ja juuri 4 h 30 minuuttiin)
« Last Edit: 29.10.08, 09:55 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Kiwipilot
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5029 on: 29.10.08, 09:51 »

Vaarantaako sillä kenenkään hanuria jos 80km/h alueella ajaa 9km/h ylinopeutta, kysyn vaan? Shocked

Holiisilla ollu huono päivä / tylsää Grin

Onko sulla korttia? Toivottavasti ei. Joillekin on ilmeisen vaikeaa ymmärtää, että 80km/h tarkoittaa 80km/h, ei 89km/h. Ai niin,  tämä ketju on loistava leikkaus liikennedorkien ajatusmaailmaan thmbup
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5030 on: 29.10.08, 09:54 »

Jaa-ah! Mutku ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien edessä näkyvällä osalla. Eihän siinä mitään, jos vain peltiä ruttaantuu, mutta sen maajussin nelivuotiaan pikkutytön ruttaaminen onkin sellainen asia, jonka jälkeen koko loppuelämänsä viettää itseltään kysellen:

"Tähänkö tilanteeseen minulla oli niin kova kiire?"

Asia tuli mieleeni, kun muistelin, kuinka nautittavaa oli nuorena kollina ajaa reipasta kyytiä sorateillä kevytkeulaisella takamoottoriautolla. Se taipui nurkissa tosi makeasti, eikä kyseessä ollut edes mitään hurjastelun yritystä - kunhan meni itseään miellyttävää "luonnollista" vauhtia.  thmbup

Vasta vuosikymmen myöhemmin huomasin, että siinä ilottelussa olin kyllä jättänyt liikenneturvallisuudesta huolehtimisen vahvasti muiden vastuulle. Onneksi suojelusenkelit jaksoivat kohdallani paiskia ylitöitä.

Sillä vakuutusmyyjällä, joka suoralla katupätkällä katkaisi nelivuotiaan tyttäreni reisiluun, ei ollut samaa tsägää...  Sad
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5031 on: 29.10.08, 09:58 »

On tietysti fiksua jättää ruuhkaisin alue pois laskelmista. Samoin se, jossa nopeudet edustaa maantienopeuksien alapäätä, koska siellä mennään kovempaa...

Ei henkilöautot aja 120 km/h rajoitusalueella enää kaikki ylinopeutta, koska monessa autossa ei joko kuskin ajotaito ja/tai teho ja/tai ajo-ominaisuudet riitä kovempiin nopeuksiin... 80 km/h rajoitusta ylitetään yleensä absoluuttisesti ja suhteellisesti enemmän.

Ööh, niin mitä yrität nyt sanoa? Tämän pienen otantani perusteella havaintoni puhuvat kyllä juuri päinvastaista, mitä nyt yrität väittää. Kyllä totuus on, että moottoriteillä mennään järjestelmällisesti enemmän ylinopeutta, kuin maantieosuuksilla. Ennemmin sääntö kuin poikkeus on, että esim. Tähtihovin ja Lusin välillä sinut ohittaa auto, vaikka itselläsi on 130km/h mittarissa. Ja kas kummaa, Lusin jälkeen kun itse jatkat 110 lasissa satasen alueella, se sinut äsken ohittanut auto on kohta siinä edessäsi tukkeena... Ja miksi sitten noita minut ohittaneita oli moottoritiellä 0.01 kilometriä kohti, kun vastaavasti maantieosuuksilla 0.003 per km? Eli joku tuossa väittämässäsi mättää...

Sama koskee ohituskaistoja --> Heti kun on vähän leveämpää tietä, ajetaan ylinopeutta, mutta kun tulee se kapeampi osuus ja 80:n rajoitus, nopeudet tippuu.


                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5032 on: 29.10.08, 09:58 »

Jaa-ah! Mutku ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien edessä näkyvällä osalla.

Missä muualla kuin puolustusvoimien pysyväisasiakirjoissa näin sanotaan? TLL puhuu edessä olevan ajoradan näkyvästä osasta.
« Last Edit: 29.10.08, 10:04 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5033 on: 29.10.08, 10:01 »

Ööh, niin mitä yrität nyt sanoa? Tämän pienen otantani perusteella havaintoni puhuvat kyllä juuri päinvastaista, mitä nyt yrität väittää. Kyllä totuus on, että moottoriteillä mennään järjestelmällisesti enemmän ylinopeutta, kuin maantieosuuksilla. Ennemmin sääntö kuin poikkeus on, että esim. Tähtihovin ja Lusin välillä sinut ohittaa auto, vaikka itselläsi on 130km/h mittarissa. Ja kas kummaa, Lusin jälkeen kun itse jatkat 110 lasissa satasen alueella, se sinut äsken ohittanut auto on kohta siinä edessäsi tukkeena... Ja miksi sitten noita minut ohittaneita oli moottoritiellä 0.01 kilometriä kohti, kun vastaavasti maantieosuuksilla 0.003 per km? Eli joku tuossa väittämässäsi mättää...

Sama koskee ohituskaistoja --> Heti kun on vähän leveämpää tietä, ajetaan ylinopeutta, mutta kun tulee se kapeampi osuus ja 80:n rajoitus, nopeudet tippuu.

Suurimmat yksittäiset ylitykset tulevat toki moottoritiellä, mutta suurimman ylityksen koko liikennevirta tekee 80 km/h rajoitusalueella, varsinkin, jos se on vielä moottoritietä. 120 km/h rajoitusalueella liikennevirran keskinopeus ei ole edes 120 km/h, vaikka 80 km/h alueella se on reilusti yli 80 km/h (kun kummatkin rajoitukset on moottoritiellä). Seuraavaksi joku vetää rekkakortin esiin, että ne laskee keskinopeutta 120 km/h rajoitusalueella.. niin laskevat, mutta vaikka ne jätettäis huomioimatta, niin todellinen liikenteen keskinopeus ei silti ylitä 120 km/h.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5034 on: 29.10.08, 10:02 »

Jaa-ah! Mutku ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien edessä näkyvällä osalla. Eihän siinä mitään, jos vain peltiä ruttaantuu, mutta sen maajussin nelivuotiaan pikkutytön ruttaaminen onkin sellainen asia, jonka jälkeen koko loppuelämänsä viettää itseltään kysellen:

Sepä se. Siksi tuo sanomasi 9:n ylityksestä 80:n alueella on vähän hassu, koska niillä 80:n tai satasenkin alueilla on sellaisia paikkoja, joihin se rajoitusnopeuskin on tuolla periaatteella liian kova...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5035 on: 29.10.08, 10:04 »

Missä muualla kuin puolustusvoimien pysyväisasiakirjoissa näin sanotaan?

Tieliikennelaki, 2 Luku 23§:

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5036 on: 29.10.08, 10:06 »

Suurimmat yksittäiset ylitykset tulevat toki moottoritiellä, mutta suurimman ylityksen koko liikennevirta tekee 80 km/h rajoitusalueella, varsinkin, jos se on vielä moottoritietä. 120 km/h rajoitusalueella liikennevirran keskinopeus ei ole edes 120 km/h, vaikka 80 km/h alueella se on reilusti yli 80 km/h

Ei varmasti ylitä ei. Eikä ole edes lähellä sitä 120:ä. Mutta kyllä minä tuosta 80:n alueen keskinopeudesta olen vahvasti eri mieltä. Aivan takuulla se keskinopeus jää alle 80:n...

EDIT: Jaa, olitkin lisännyt jälkikäteen tuon "moottoritiekortin". Sehän muuttaa asiaa jo kummasti Wink

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5037 on: 29.10.08, 10:08 »

Tieliikennelaki, 2 Luku 23§:

Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Määritelmiä

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)

2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; (7.5.1997/414)


Puhuttiinko siis tiestä vai ajoradasta? PV:llä lukee notta "tien".

Quote from: Mikko Maliniemi
HEHE, voiko saivartelua viedä enää pidemmälle? Vai miten meinasit tehdä tuossa eron tien ja ajoradan välille?

Niin, mistähän ne määritelmät nyt löytyvätkään...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5038 on: 29.10.08, 10:10 »

Määritelmiä

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)

2) ajoradalla ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa, pyörätietä lukuun ottamatta; (7.5.1997/414)


Puhuttiinko siis tiestä vai ajoradasta? PV:llä lukee notta "tien".

No menee hiustenhalkomiseksi. Olet tuossa väännössä oikeassa, mutta ei muuta asiasisältöä miksikään.

Ja mahtaakohan tuota lukea edes PAK:issa? Wink

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5039 on: 29.10.08, 10:14 »

No menee hiustenhalkomiseksi. Olet tuossa väännössä oikeassa, mutta ei muuta asiasisältöä miksikään.

Joo. Itsehän en kiinnitä asiaan huomiota, ts, en jarruta lähes nollanopeuteen pikkutiellä jossain mäen harjalla vaan painan menemään... Eikä näin tee juuri kukaan muukaan. Sen verran kannattaa olla itsesuojeluvaistoa, ettei mäenharjan taa pysähdy (ja jos pysähtyy, niin menee sitten laittamaan kolmiota tai jotain muuta, koska muuten pelti rytisee). Tietenkään tuntemattomalla tiellä ei voi ajaa niin kovaa, jos ei ole mitään havaintoa siitä, mihin suuntaan tie jatkuu esimerkiski sen nyppylän jälkeen...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 250 251 [252] 253 254 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1