FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
11.12.17, 21:07

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 252 253 [254] 255 256 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477243 times)
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5060 on: 29.10.08, 14:00 »

Ei henkilöautot aja 120 km/h rajoitusalueella enää kaikki ylinopeutta, koska monessa autossa ei joko kuskin ajotaito ja/tai teho ja/tai ajo-ominaisuudet riitä kovempiin nopeuksiin... 80 km/h rajoitusta ylitetään yleensä absoluuttisesti ja suhteellisesti enemmän.

Pitää paikkansa, olen jo vuoden päivät ajanut moottoritietä pääsääntöisesti (vuodenajasta riippumatta  Cool) noin 100 - 105 km/h, koska se syö merkittävästi vähemmän menovettä. Ennakointia se edellyttää, ettei jää venäläisen autonkuljetusrekkakaravaanin taakse pussiin ja toisaalta ei joudu paukkaamaan isoa kovaa ajavien eteen.

Miksi poliisi ei puutu näihin selkeästi "alinopeutta ajaviin" jotka aiheuttavat vaaratilanteita ihan samalla tavalla kuin ylinopeutta ajavat ??

Helsingin kehätiet eivät ole moottoritietä. Välillä siellä menee aamu/iltaruuhkan seassa traktorikaivureita, kaiken maailman kuormaajia ja joskus jopa trukkeja. Ja ne menee liikennevirtaan nähden todella hiljaa.

Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5061 on: 29.10.08, 14:00 »

Niin, aamuruuhkissa se oikea kaista ajaa sitä 70kmh kun vasen kaista menee 90kmh...

Kehä kolmosta on ajeltu aamuruuhkissa, päivällä ja iltamyöhällä päivittäin ja sama siellä pätee kuin muualla.
Kun itse ajan todellista nopeutta 85-90km/h, niin enemmän ohittelen, kuin tulen ohitetuksi. Sama havainto mökkireissuilla Lahden motarilla, jne...
Mm. ruuhkaisilla kehäteillä vasen kaistaa vetää yleisesti nopeammin ja monilla töihin menevällä on päällä jonkinlainen päänahkojen poimimisvimma ennen sitä omaa liittymää.

Useammin ohittelen kuitenkin, kuin ohitetaan. Eikä ne ohitettavat todellakaan ole mummoja, naisia tai muuten huonoja kuskeja.
Vanhemmat ajavat ehkä yleisesti ottaen enemmän maltilla. Me nuoremmat pelätään keskimääräisesti enemmän sitä, että myöhästytään jostain ratkaisevasti, jos ei maksimoida toleransseja rajoitustenkin kanssa  Wink

En sanoisi vanhempien kohdalla sitä niinkään ajotaidon huononemiseksi, vaan itse luodun kiireen aika alkaa olla jo elämässä ohitse ja reissut sujuu rajoitusten puitteissakin, eikä tarvetta ole enään laskeskella jokaisen ohituksen päälle ja sen nopeusmittarin neulan ei tarvitse olla aina siellä "punaisen" tuntumassa.  Itse vanhukset sitten erikseen. Kun fysiikka on jo tarpeeksi iäkästä, on syytäkin ottaa enemmän varman päälle.

Sullakin, Petri, tuntuu olevan aina selitys ja oikeutus paikallaan, ajaa liikenteessä niin että sääntöjä muokataan oman maun mukaan. Ja niin tekee jokainen tavallaan. Mutta nuorempana se näkökulma pääsääntöisesti on vain on enemmän yhdeltä kantilta katsomista. Kun testeronitasot ajallaan hieman tasaantuu, niin tähänkin hommaan tulee kaikille pikkuhiljaa sävyjä enemmän mukaan.
Toivottavasti ainakin.

Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5062 on: 29.10.08, 14:03 »

Helsingin kehätiet eivät ole moottoritietä. Välillä siellä menee aamu/iltaruuhkan seassa traktorikaivureita, kaiken maailman kuormaajia ja joskus jopa trukkeja. Ja ne menee liikennevirtaan nähden todella hiljaa.
Niin menevät, mutta niillä on sentään perusteltu syy (rakennenopeus) ajaa hiljaa... tosin.. Olikos kehä2:sen alussa (matinkylän päässä) traktorikielto?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Henri Stschukin
Offline Offline

Posts: 856
Date Registered: 30.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5063 on: 29.10.08, 14:11 »

Malttia siellä liikenteessä, vaikka täällä näyttääkin olevan vaarallisen asiantuntevaa porukkaa. Talvi yllättää taas autoilijat ja muut puimurit Tongue
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5064 on: 29.10.08, 15:01 »

Niin menevät, mutta niillä on sentään perusteltu syy (rakennenopeus) ajaa hiljaa... tosin.. Olikos kehä2:sen alussa (matinkylän päässä) traktorikielto?

Jaa kakkosesta tiedä, mutta ainakin ykkösellä näitä kolmioajoneuvoja aina joskus liikkuu. Meinaa vaan tulla sellainen tilanne "vähän äkkiä" niin kuin sille entiselle pojalle  laugh

Talvi yllättää taas autoilijat ja muut puimurit Tongue

Niittoaika, viikatemies kyllä korjaa pois.

Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5065 on: 29.10.08, 15:07 »

Olikos kehä2:sen alussa (matinkylän päässä) traktorikielto?
Kyllä. Mikäköhän idea sillä on, koska kakkonen on lyhin ja ei läheskään ruuhkaisin Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5066 on: 29.10.08, 15:09 »

Niittoaika, viikatemies kyllä korjaa pois.
Haha! "....kuolemahan hyppäs pois puskurilta ja tuli ihmettelemään että mikäs mies se tämä on ku ei viikatekkaan osu jumalauta!" C Pulkkinen Grin
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5067 on: 29.10.08, 15:09 »

Talvi yllättää taas autoilijat ja muut puimurit Tongue

Sitä oon aina ihmetelly, että miten talvi voi aina yllättää autoilijat.. Luulisi ettei kenellekkään Suomessa tule yllätyksenä, että syksyn jälkeen tulee talvi ja silloin monesti on liukasta..
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5068 on: 29.10.08, 15:22 »

Sitä oon aina ihmetelly, että miten talvi voi aina yllättää autoilijat.. Luulisi ettei kenellekkään Suomessa tule yllätyksenä, että syksyn jälkeen tulee talvi ja silloin monesti on liukasta..

Varmaankin siten että keskiverto suomalaisautoilija ei kykene tajuamaan, että joskus voisi vaikka ajaa vähän hiljempaakin kuin mitä siinä nopeusrajoituskyltissä lukee.
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5069 on: 29.10.08, 15:35 »

Sitä oon aina ihmetelly, että miten talvi voi aina yllättää autoilijat.. Luulisi ettei kenellekkään Suomessa tule yllätyksenä, että syksyn jälkeen tulee talvi ja silloin monesti on liukasta..

Se johtuu siitä, että rutiinien - varsinkin vaistomaisten - säilyttäminen edellyttää jatkuvaa harjoitusta. Kesäaikana kroppa ehtii tottua kesäkeleihin. Kun sitten tulee se eka liukas aamu, sitä kyllä todennäköisesti lähtee varoen liikkeelle - mutta kun homma luistaa hyvin, tietoinen varominen hellittää.

Ja sitten tulee se yksi yllättävä tilanne esim. tutussa paikassa joka eilen ei ollut liukas...

Kyse ei siis ole siitä, etteikö tiedettäisi talven tulevan. Kyse ei ole siitäkään, etteikö aamulla katsottaisi säätiedotusta tai ulos ikkunasta. Kyse on vaistomaisista toiminnoista, joihin tottumuksesta turvautuu, kun selkäydin ehtii ennen ajatusta.

Sanonta ei siis ole vitsi: talvi todella yllättää!

Ymmärrettävästi tästä sanonnasta on helppo laskea leikkiä kevyessä jutustelussa, varsinkin jos ei ole perillä ihmisen tavasta hallita rutiinejaan. Eihän siinä mitään, sehän on ihan inhimillistä. Sitä kuitenkaan ei voi hyväksyä, että jopa ammattilaiset (autokoulunopettajat, poliisit jne...) joskus sortuvat tämän asian vähättelyyn. Juuri heidän tulisi ymmärtää, miksi nimenomaan pitkäväliset olosuhdemuutokset muodostavat olennaisen riskin. Juuri heidän tulisi osata opettaa toimintatavat, millä asia otetaan hallintaan.
Hanna Räihä
Offline Offline

Posts: 2795
Date Registered: 16.07.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5070 on: 29.10.08, 15:38 »

tätä mäkin jo mietin lukiessani tätä ketjua, joka niiiiiin näppärästi kääntyi Porin mahdottomasta liikennekulttuurista koko suomen kattavaksi kettuiluksi nopeuksista ja ajotaidoista.

Niin siis sitä, että miten se oikeesti on mahdollista että se talvi aina yllättää??? Okei, aina ei oo vielä silloin niitä nastoja alla, mutta silloin pidetään etäisyydet ja ajetaan keliin sopivalla nopeudella. Ei luulis olevan niin vaikeeta... ?

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5071 on: 29.10.08, 15:42 »

Kyllä. Mikäköhän idea sillä on, koska kakkonen on lyhin ja ei läheskään ruuhkaisin Tongue

Kakkosessa on oikeat liittymät eikä mitään risteyksiä sen tunnelin eteläpuolella, ehkäpä siksi.. Vaihtoehtoinen reitti on myös helppo löytää ja käyttää.

tätä mäkin jo mietin lukiessani tätä ketjua, joka niiiiiin näppärästi kääntyi Porin mahdottomasta liikennekulttuurista koko suomen kattavaksi kettuiluksi nopeuksista ja ajotaidoista.

Niin siis sitä, että miten se oikeesti on mahdollista että se talvi aina yllättää??? Okei, aina ei oo vielä silloin niitä nastoja alla, mutta silloin pidetään etäisyydet ja ajetaan keliin sopivalla nopeudella. Ei luulis olevan niin vaikeeta... ?

Miten sä pidät etäisyydet sopivina kehä kolmosen sisäpuolella? Yleisesti ottaen olen huomannut, etteivät alueen ulkopuolelta kommentoivat yleensä tunnu käsittävän sitä, että täälläpäin ei ole teillä tilaa niiden Oikeiden Virallisten turvavälien pitämiseen. On vähän niinkus ruuhkaa. Esimerkiksi kehä ykkösellä on sitä ruuhkaa 25 kilometriä jokaisena arkipäivänä.

Lumisella tiellä 80 km/h nopeudesta pysähtymismatka on 20+70 = 90 metriä. Jäisellä tiellä vastaava matka on n. 190 metriä. Kehä ykkösen pituus oli siis 25 km, siinä on 2 kaistaa per ajosuunta, eli 50 kaistakilometriä suuntaansa. Jos autojen välit noudattavat tuota n. 200 metrin väliä, kehä ykköselle mahtuu kerralla 250 autoa suuntaansa... Todellinen määrä on jotain ihan muuta...

(ja tiedostan kyllä, ettet kommentoinut mitenkään erityisesti pääkaupunkiseudun liikennettä, mutta siihen tämä keskustelu aina valuu kun lapinpellet alkaa mouhota, että helsingissä ei osata ajaa. Lappalaiset ite ei pärjää täällä edes kesäkelissä... Ratikoiden kanssa ajattavista kolareista suurimman osan (yli 60 %) aiheuttaa yli 50 km päästä helsingistä peräisin oleva porukka, vaikka niiden automäärä helsingissä on n. 10 % kaikista liikenteessä olevista. ratikat on tietysti pahoja kun muiden pitää niitä väistää ja sitten ne vielä kääntyvät täysin ennalta-arvaamatta milloin mihinkin (osa ihmisistä on jo tosin oivaltanut, että kiskoja ne seuraa eivätkä niin ylläty siitä kurvailusta))
« Last Edit: 29.10.08, 15:56 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5072 on: 29.10.08, 15:58 »

tätä mäkin jo mietin lukiessani tätä ketjua, joka niiiiiin näppärästi kääntyi Porin mahdottomasta liikennekulttuurista koko suomen kattavaksi kettuiluksi nopeuksista ja ajotaidoista.

Niin siis sitä, että miten se oikeesti on mahdollista että se talvi aina yllättää??? Okei, aina ei oo vielä silloin niitä nastoja alla, mutta silloin pidetään etäisyydet ja ajetaan keliin sopivalla nopeudella. Ei luulis olevan niin vaikeeta... ?

On se vaikeaa..

Pirun vaikeaa. Kohtahan se taas nähdään thmbup.

-jukka Cool
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5272
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5073 on: 29.10.08, 16:06 »

Varmaankin siten että keskiverto suomalaisautoilija ei kykene tajuamaan, että joskus voisi vaikka ajaa vähän hiljempaakin kuin mitä siinä nopeusrajoituskyltissä lukee.

Jonain päivänä (todennäköisesti kuitenkin yöllä se tapahtuu  Grin) nopeusliikennemerkit muutetaan toimimaan kelin mukaan. Tietenkään sekään ei takaa sitä, että jotkut ajavat aivan liian suurta tilannenopeutta ja toiset taas huomattavasti muuta liikennettä hitaammin.

Tällaisena tavallisen autonkäyttäjänä, jolle auto ei ole munan jatke vaan laite, jolla pääsee paikasta A paikkaan B suuren tavaramääränkin kanssa kätevästi, liikenteessä huomaa nämä molemmat ryhmät erittäin selvästi. Itse pyrin sovittamaan nopeuteni muun liikenteen nopeuteen enkä tuijota sitä viimeistä km/h lukemaa yksikön päälle. Jos suunnilleen rajoitusten mukaan ajamalla ei ehdi perille ajoissa, niin sitten on lähtenyt aivan liian myöhään.

Tämähän on oikeastaan sama asia kuin se, että kerran eräässä opetusryhmässäni (olen opettaja) oleva poika myöhästyi säännöllisesti koulusta joka päivä sen 5 minuuttia. Puhuminen eikä mikään auttanut. Syyksi hän ilmoitti jotain sellaista, että ei ehdi lähteä aikaisemmin siitä ja siitä syystä. Sitten eräänä päivänä (en muista enää mistä syystä) koulun ilmoitettiin alkavan 15 minuuttia tavanomaista myöhemmin. Nyt tämä poika varmaan ehtii tulla kouluun ajoissa. Vielä mitä! Hän tuli edelleen 5 minuuttia myöhässä eli 20 min siitä alkuperäisestä alkamisajasta myöhässä.

Koulu loppuu kaikilla aikanaan, mutta liikenteessä jotkut eivät muuta tapojaan ennen kuin heidän jäännöksensä kerätään tien vieressä olevien puiden oksilta.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5074 on: 29.10.08, 16:18 »

Niinpä..

Toisaalta elämänkoulu jatkuu, aina. Ja se on hyvä se. Siis ainakin, jos opikseen ottaa thmbup.

-jukka Cheesy
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6023
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5075 on: 29.10.08, 16:33 »

Niin siis sitä, että miten se oikeesti on mahdollista että se talvi aina yllättää??? Okei, aina ei oo vielä silloin niitä nastoja alla, mutta silloin pidetään etäisyydet ja ajetaan keliin sopivalla nopeudella. Ei luulis olevan niin vaikeeta... ?

Ei luulis. Minua ei ole koskaan talvi yllättänyt. Jos aamulla on jäätä tai lunta maassa niin oletan vaistomaisesti silloin olevan liukasta ja sitten ajetaan sen mukaan.
Joskus on hiukan lipsunut mutta ei sekään ole koskaan talven piikkiin mennyt. Ratin ja penkin välistä on se vika aina löytynyt.

-JukSii-
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5076 on: 29.10.08, 16:52 »

Jonain päivänä (todennäköisesti kuitenkin yöllä se tapahtuu  Grin) nopeusliikennemerkit muutetaan toimimaan kelin mukaan. Tietenkään sekään ei takaa sitä, että jotkut ajavat aivan liian suurta tilannenopeutta ja toiset taas huomattavasti muuta liikennettä hitaammin.

Tällaisena tavallisen autonkäyttäjänä, jolle auto ei ole munan jatke vaan laite, jolla pääsee paikasta A paikkaan B suuren tavaramääränkin kanssa kätevästi, liikenteessä huomaa nämä molemmat ryhmät erittäin selvästi. Itse pyrin sovittamaan nopeuteni muun liikenteen nopeuteen enkä tuijota sitä viimeistä km/h lukemaa yksikön päälle. Jos suunnilleen rajoitusten mukaan ajamalla ei ehdi perille ajoissa, niin sitten on lähtenyt aivan liian myöhään.

Ammattiliikenteen riesana on idioottimaiset ajo- ja lepoaikamääräykset. Ajamalla kovempaa ehtii ajoissa perille, esimerkkinä hki-kuopio taittuu 4,5 tuntiin, JOS ajaa rajotinta vasten. Jos ei aja, niin joudut pysähtymään juuri ennen kuopiota 45 minuutiksi ennen kun saat ajaa perille... Ylinopeudesta ei voi rangaista postyymisti kiekkojen perusteella, mutta ajoaikarikkomuksesta voi.. poliisilla on mahdollisuus käydä kiekot läpi neljän viikon ajalta ja sakottaa, jos yksikin virhe löytyy.

Toinen juttu, joka liittyy liian myöhään lähtemiseen.. kyllä se liian myöhäinen lähtö voi johtua sellaisestakin asiasta, johon itse ei voi vaikuttaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5077 on: 29.10.08, 16:58 »

Ammattiliikenteen riesana on idioottimaiset ajo- ja lepoaikamääräykset. Ajamalla kovempaa ehtii ajoissa perille, esimerkkinä hki-kuopio taittuu 4,5 tuntiin, JOS ajaa rajotinta vasten. Jos ei aja, niin joudut pysähtymään juuri ennen kuopiota 45 minuutiksi ennen kun saat ajaa perille... Ylinopeudesta ei voi rangaista postyymisti kiekkojen perusteella, mutta ajoaikarikkomuksesta voi.. poliisilla on mahdollisuus käydä kiekot läpi neljän viikon ajalta ja sakottaa, jos yksikin virhe löytyy.

Toinen juttu, joka liittyy liian myöhään lähtemiseen.. kyllä se liian myöhäinen lähtö voi johtua sellaisestakin asiasta, johon itse ei voi vaikuttaa.
Sinne pitäisi saada se digitaalinen piirturi kaikkiin ajoneuvoihin.
Tiedän tasan tarkkaan kuinka monella kiekolla tuolla ajellaan.

Jos kaikki firmat maksaisi TES:n mukaan palkan, niin ei tarvitsisi niistä ajoajoista huolta kantaa. Kuskien pitäisi vain pitää euistaan kiinni. Ei kenenkään tarvitse lakia rikkoa.

-jukka
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5078 on: 29.10.08, 17:30 »

Sinne pitäisi saada se digitaalinen piirturi kaikkiin ajoneuvoihin.
Tiedän tasan tarkkaan kuinka monella kiekolla tuolla ajellaan.

Jos kaikki firmat maksaisi TES:n mukaan palkan, niin ei tarvitsisi niistä ajoajoista huolta kantaa. Kuskien pitäisi vain pitää euistaan kiinni. Ei kenenkään tarvitse lakia rikkoa.

-jukka

Mä en yksinkertaisesti halua yöpyä autossa hki-kuopio-hki reissulla. Sen ehtii ajaa lastuksineen ja purkuineen 11,75 tunnissa, sitten vaihdetaan kuskia ja taas mennään.. eli 2 kertaa vuorokaudessa auto kulkee tuon matkan silloin kun on tavaraa ajettavaksi niin paljon kuin ehditään... Eikä siinä tarvitse kiekkoa vaihtaa välissä... riittää että laittaa tauon pyörimään kun purkaa auton kuopiossa (tai seuraa sen tyhjenemistä) :P Joulukuussa tulee kyllä varmaan sellanen tilanne, että kiekkoja on pakko heittää roskiin/jättää kotiin ja vaihdella ehkä kesken päivän, jos tekee 16 tunnin vuoroa... Onhan se kiva, että yhden kuun nettopalkalla kustantaa vaikka ppl-kurssin kokonaisuudessaan...

Palkka on huomattavasti TESin määrittelemään minimitasoa parempi, tietysti. TESin mukaisella palkalla en suostuisi edes ajamaan.
« Last Edit: 29.10.08, 17:34 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5079 on: 29.10.08, 17:38 »

tätä mäkin jo mietin lukiessani tätä ketjua, joka niiiiiin näppärästi kääntyi Porin mahdottomasta liikennekulttuurista koko suomen kattavaksi kettuiluksi nopeuksista ja ajotaidoista.

Ööh, kyllä tää ketju on ollut koko Suomen kattavaa kettuilua milloin mistäkin jo sen 250 sivun verran ennen ohimennyttä sanahelinää Porin liikennekulttuurista Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 252 253 [254] 255 256 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1