FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.09.17, 23:07

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 253 254 [255] 256 257 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470645 times)
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5080 on: 30.10.08, 03:17 »

Porin liikennekulttuuri on mainio, meiltähän löytyy mm. maailman pienin liikenneympyrä, keskialueen halkaisija on alle metrin Grin. Lisäksi toisella puolella kaupunkia olevalle lentokentälle ajaa helposti alle varttissa, tosin pahan liikenneruuhkan aikaan menee melkein viisitoista minuuttia Shocked

Yli 25 vuotta moottoriajoneuvoilla Suomen liikenteessä takana, ja mielestäni missä tahansa Suomessa on suht mukava kruisailla, paitsi tuolla pääkaupunkiseudulla, siellä on aivan liian suuret liikennemäärät tiestöön verrattuna, ei siellä voi ainakaan muualta tuleva ratin takana rentoutua yhtään.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6103
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5081 on: 30.10.08, 05:26 »

Palkka on huomattavasti TESin määrittelemään minimitasoa parempi, tietysti. TESin mukaisella palkalla en suostuisi edes ajamaan.

Jep, kyllä se on lähinnä vitsi, ainakin pk-seudulla asuvalle. 30-40% palkkaa TES:n päälle suht normaalin pituisilla työpäivillä n. 40-50h/vko niin rupeaa olemaan kohdallaan.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5082 on: 30.10.08, 06:12 »

Porin liikennekulttuuri on mainio, meiltähän löytyy mm. maailman pienin liikenneympyrä, keskialueen halkaisija on alle metrin Grin. Lisäksi toisella puolella kaupunkia olevalle lentokentälle ajaa helposti alle varttissa, tosin pahan liikenneruuhkan aikaan menee melkein viisitoista minuuttia Shocked

Totta. Porissa on loppujen lopuksi mukava ajella. Keskusta on sopivan kokoinen. Auton kun jättää linja-autoasemalle niin koko keskusta on helposti kävelyetäisyydellä ja parkkipaikka on ilmainen ja tilaa on aina.

Quote
Yli 25 vuotta moottoriajoneuvoilla Suomen liikenteessä takana, ja mielestäni missä tahansa Suomessa on suht mukava kruisailla, paitsi tuolla pääkaupunkiseudulla, siellä on aivan liian suuret liikennemäärät tiestöön verrattuna, ei siellä voi ainakaan muualta tuleva ratin takana rentoutua yhtään.

Totta. Pääkaupunkiseutu on kyllä kummallinen ruuhkarysä. Ei noilla liikennemäärillä pitäisi olla vielä mitään ongelmia, mutta teitä ei ole suunniteltu (eikä edes haluta suunnitella) noille liikennemäärille.

-JukSii-
Mika B Virolainen
Offline Offline

Posts: 1933
Date Registered: 03.05.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5083 on: 30.10.08, 06:52 »

 Undecided Kukas sen on saanu määritellä ja missä millä liikennemäärillä saa olla minkäkinlaisia ruuhkia....? Minä en ainakaan edes tiedä mikä se liikennemäärä Helsingin seudulla on. Joskus oli jossain puhetta, että Kehä I:n ja Tussulantien risteys on kuulemma Suomen vilkkain, mutta saako siinä olla ruuhkia?

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5084 on: 30.10.08, 06:56 »

Undecided Kukas sen on saanu määritellä ja missä millä liikennemäärillä saa olla minkäkinlaisia ruuhkia....? Minä en ainakaan edes tiedä mikä se liikennemäärä Helsingin seudulla on. Joskus oli jossain puhetta, että Kehä I:n ja Tussulantien risteys on kuulemma Suomen vilkkain, mutta saako siinä olla ruuhkia?

Tottakai saa olla ruuhkia, ei siitä ole kysymys vaan siitä, että miten on voitu ryssiä liikennesuunnittelu noin pahasti että saadaan tuollaiset ruuhkat aikaiseksi noin pienessä kaupungissa kuin helsinki noilla liikennemäärillä.
Vedän taas sen keskieuroopan tähän. Siellä liikenne jumittaa noin pahasti vasta kun autoja on paljon enemmän liikenteessä.

-JukSii-
Mika B Virolainen
Offline Offline

Posts: 1933
Date Registered: 03.05.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5085 on: 30.10.08, 07:06 »

Ei siinä, meikäläistä vaan hiukan ihmetyttää tämän(kin) kliseen hengissäpysyminen. Miten tarkalleen Keski-Euroopassa on paremmin? Missä kaupungissa esim maantiede, olosuhteet ja liikennemäärät ovat samat kuin Helsingissä? Ne kun kaikki vaikuttavat pirusti mahdollisuuksiin vaikuttaa liikennevirtoihin. Mitkä ovat ne suuret mokat, mitä Helsingin liikennesuunnittelussa on tehty, että siellä ei pääse eteenpäin kun aina on ruuhka? Miten ne sitten pitäisi tehdä?
Se on selvä, että seim Kehä III kaikki liittymät pitäisi muuttaa eritasoliittymiksi. Mutta mitäs muuta olisi tehtävissä?

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5086 on: 30.10.08, 07:32 »

Ei siinä, meikäläistä vaan hiukan ihmetyttää tämän(kin) kliseen hengissäpysyminen.

Klisee? Ainahan tuon huomaa kun on ruuhka-aikaan helsingissä käymässä.

Quote
Miten tarkalleen Keski-Euroopassa on paremmin? Missä kaupungissa esim maantiede, olosuhteet ja liikennemäärät ovat samat kuin Helsingissä?

Eipä tuollaista taida olla, mutta esim Zürich on maantieteeltään hankalampi, enemmän asukkaita, enemmän liikennettä ja ruuhkat eivät ole kovin paljon pahempia kuin helsingissä ja kestävät lyhyemmän aikaa.

Quote
Ne kun kaikki vaikuttavat pirusti mahdollisuuksiin vaikuttaa liikennevirtoihin. Mitkä ovat ne suuret mokat, mitä Helsingin liikennesuunnittelussa on tehty, että siellä ei pääse eteenpäin kun aina on ruuhka? Miten ne sitten pitäisi tehdä?
Se on selvä, että seim Kehä III kaikki liittymät pitäisi muuttaa eritasoliittymiksi. Mutta mitäs muuta olisi tehtävissä?

En minä mikään liikennesuunnittelija ole, mutta kehien kaikki liittymät eritasoliittymiksi. Ei kehää pitäisi pysäyttää liikennevaloilla. Ainakin Kehä III pitäisi muuttaa moottoritieksi. Samoin helsingin ulosmenoteiden ja kehän liittymät pitäisi suunnitella ilman liikennevaloja moottoritieliittymiksi, että voisi vain painaa menemään kehältä ulos menevälle motarille.

-JukSii-
Mika B Virolainen
Offline Offline

Posts: 1933
Date Registered: 03.05.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5087 on: 30.10.08, 07:52 »

Klisee? Ainahan tuon huomaa kun on ruuhka-aikaan helsingissä käymässä.

Ei ruuhka sinänsä ole klisee, vaan se, että Helsingissä olisi jotenkin erityisen kamalan hirveä ruuhka. Ja se, että se johtuu AIVAN pieleen menneestä liikennesuunnittelusta. Ja sitten kun kysytään että miten se nyt on mennyt pieleen, on vastaus:"No kun siellä on sitä ruuhkaa..." Roll Eyes

Kai sielläkin jotain olisi tehtävissä. Se vaan kun on niin että niemimaalle kun tunkee autoja samaan aikaan, siitä tulee ruuhka. Ja kun vielä kantakaupungin väylät ovat luonnostaan kapeita. Mitä tehdä, siirtää taloja?

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5088 on: 30.10.08, 08:05 »

Kai sielläkin jotain olisi tehtävissä. Se vaan kun on niin että niemimaalle kun tunkee autoja samaan aikaan, siitä tulee ruuhka. Ja kun vielä kantakaupungin väylät ovat luonnostaan kapeita. Mitä tehdä, siirtää taloja?

No, meneppä joskus vaikka Sveitsiin katsomaan mitä on kapeat kadut ja hankalat paikat. Ei ole niemimaata mutta on kukkuloita. Homma toimii huomattavasti paremmin.
Ei ne Sveitsin vanhat kaupungitkaan mitään leveiden katujen paratiiseja ole. Toisaalta aika moni jättää autonsa isoille parkkiksille joihin on kunnon väylät ja ajelee bussilla pari minuuttia keskustaan. Oikein toimiva ratkaisu joka sopisi minun mielestäni pääkaupunkiseudullekin.
Kehien ruuhka on minun mielestäni se ihmeellisempi juttu, ei kantakaupunki.

-JukSii-
Mika B Virolainen
Offline Offline

Posts: 1933
Date Registered: 03.05.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5089 on: 30.10.08, 08:18 »

On käyty.
Toimivia ratkaisujahan riittäisi. Onneksi nyt sitä metroakin kaivetaan länteen, vaikka espoolaisia inhottaakin graffitiseinäiset asemanseudut.  On nimittäin melkoisen tehokas väline, ja kulkee japanilaisen mallikkaasti aikataulussaan. Junat ovat hyvät, eikä tuo mainitsemasi Zuriksen ratkaisukaan huono ole. Ihmisten asenteet onkin toinen juttu. Kun omalla autolla pitää mennä.
Kehistä ollaan samaa mieltä. Järjetöntä pitää liikennevaloja ja pysäyttää liikennevirta kun olemassa olisi sujuviakin ratkaisuja.

Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5090 on: 30.10.08, 10:03 »

Siitä vasta ruuhka syntyy kun jokainen espoolainen ajaa omalla metrollaan helsinkiin duuniin..
Mika B Virolainen
Offline Offline

Posts: 1933
Date Registered: 03.05.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5091 on: 30.10.08, 10:04 »

 Grin Joo saadaan raiteetkin tukkoon!

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5092 on: 30.10.08, 10:17 »

Johan on tekstiä tänne tullut taas.

Tosta talvesta, niin olihan tässä jo keskiviikko aamuna ihan oikeasti pienemmät tiet jäässä. Jengi vaan ajo kyllä samanlailla kun kesällä, vaikka ei nyt ehkä Vihdintie olekaan enää 9 aikaan jäässä, mutta mistäs sitäkään tietää?

Ja tästä välinpitämisestä Kehillä ym. kun talven liukkaat kelit tulloo. Omalla tekemisellään pystyy aikareilusti pelaamaan. Kehälläkin on useammat valot siinä missä yleensä kolisee ja kyllä sen jonon pysähtymisen/valojen vaihtumisen/ mitä muut tekee ehtii niin halutessaan ennakoimaan jo todella kaukaa. Jos siis vaan haluaa ne asiat nähdä ennen kun ollaan kriisitilanteessa ja aika pelattu loppuun. Sitä on kenenkään turha väittää, että ei nää. Kyllä näkee jos haluaa nähdä ja sitä kautta ennakoida mitä tulee tapahtumaan, jos tapahtuu.

Se ihmetyttää välillä vaan tuola, kun jengi ajaa pakettiautoilla ja citimaastureilla, ja silti ne tilanteet tulee päin näköä. Näistä autoistahan on paljon parempi havaintojenteko mahdollisuuskin kun henkilöautoista, näkee jonon yli paljon paremmin mitä edessä tapahtuu ja silti joudutaan paniikkijarrutuksiin sun muihin missä kolisee.

No se siittä.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5093 on: 30.10.08, 17:04 »

Tutkijalautakunnan johtopäätöksiä.

-Kuolonkolarimäärät romahtaisivat ilman kaahaajia ja rattijuoppoja
Henri Stschukin
Offline Offline

Posts: 856
Date Registered: 30.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5094 on: 30.10.08, 17:23 »



En minä mikään liikennesuunnittelija ole, mutta kehien kaikki liittymät eritasoliittymiksi. Ei kehää pitäisi pysäyttää liikennevaloilla. Ainakin Kehä III pitäisi muuttaa moottoritieksi. Samoin helsingin ulosmenoteiden ja kehän liittymät pitäisi suunnitella ilman liikennevaloja moottoritieliittymiksi, että voisi vain painaa menemään kehältä ulos menevälle motarille.
Täysin samaa mieltä. Melkein pääsee kehä-III:n ruuhkassa nopeammin kun esimerkiksi kiertää Voutila-Ansatie valot Tikkurilantien kautta.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5095 on: 31.10.08, 00:35 »

Tutkijalautakunnan johtopäätöksiä.

-Kuolonkolarimäärät romahtaisivat ilman kaahaajia ja rattijuoppoja

Saako kysyä, missä tuossa muka esitetään tutkijalautakunnan johtopäätöksiä? Käsittääkseni tekstissä ei ole yhtä ainutta johtopäätöstä, ainut johtopäätös on IS:n itsensä keksimässä otsikossa. (no on siellä näemmä lopussa jotain ennustuksia siitä, miten olisi käynyt jos olisi käytetty heijastinta tai kypärää, mutta se ei nyt liity tähän)

Se, että että "reilu kolmannes onnettomuuden aiheuttajista ajoi ylinopeutta" ei todellakaan tarkoita, että onnettomuus olisi johtunut siitä ylinopeudesta. Se on vaan tilastollinen fakta, että näin sattui olemaan. Tuo luku on tosin varmaan muutenkin alakanttiin, koska niin moni autoilija sanoo taas ajavansa jatkuvasti ylinopeutta. Paljon suurempi osa, kuin tuo "reilu kolmannes". Toisaalta, tuon tilaston lähdemateriaalikin on vähän niin ja näin, en minä ainakaan menisi ensimmäisenä poliisille ilmoittamaan oman mokan jälkeen, että oli muuten nopeuttakin sitte kymppi liikaa, saisinko vähän kovemmat sakot...? (ja vaikka kyse on kuolonkolareista, niin eipä se kolarin aiheuttaja välttämättä kuole, eli kysyminen kyllä onnistuu)


Ihan yleiskommenttina: ottaa päähän ihan älyttömissä määrin juuri tuollainen oikominen syy-seuraussuhteissa ja niiden esittämisessä. Tätä käytetään politiikassa jatkuvasti, ihmiset tuntuu olevan keskimäärin aika idiootteja.
« Last Edit: 31.10.08, 00:47 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5096 on: 31.10.08, 00:37 »

Täysin samaa mieltä. Melkein pääsee kehä-III:n ruuhkassa nopeammin kun esimerkiksi kiertää Voutila-Ansatie valot Tikkurilantien kautta.
Miksi ihmeessä kehä III väliltä espoon keskus - kt51 pitäisi muuttaa moottoritieksi? Se on tällä hetkellä 1+1-kaistainen ja siitä ei masalan ja kökkelin lisäksi pääse muualle kuin vt51:lle, joka ei taas (kirkkonummella 1+1-kaistaisena) vedä kuitenkaan...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5097 on: 31.10.08, 07:51 »

Missään ei toisaalta sanota etteikö ylinoneudella olisi ollut vaikutusta. Itse raportithan ovat loppulausuntoineen jo lautakunnan tekemiä johtopäätöksiä. Vaikka siellä oman monitorin takana olisikin ihan erilaiset mutu-fiilikset.

Uskoisin että tutkijalautakunta tekee tutkimuksensa hyvinkin perusteellisesti ja ottaa myös Tatun mainitsemat asiat huomioon tutkimuksissaan. Asian juoni oli kuitenkin tuossa, Ilta-Sanomista tulkinnasta huolimatta, että monissa tutkijalautakunnan tutkimissa onnettomuuksissa on ollut merkittävänä tekijänä (ilmeisen selvä) ylinopeus ja päihteet. Tai ainakin ne seikat ovat tulleet esille.

Näitä tutkimukisa, tilastoja ja johtopäätöksiä tehdään juuri sen takia, että saadaan esille seikkoja mitkä korostuvat ja niihin voidaan ehkä kiinnittää huomiota. Se on eri asia, kuinka hyvin niihin on mahdollista puuttua.

Tämän kaltaista toimintaa harrastetaan muutenkin kuin onnettomuustutkinnassa ja politiikassa, enkä pitäisi idioottimaisena että niistä myös uutisoidaan. Ja kyllä kansakin osaa "suodattaa" asioita siitä huolimatta, aivan kuten sinäkin, Tatu.
TarppiVertainen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5098 on: 31.10.08, 20:43 »

Tänään testasin henkilöautoilijoiden reaktioita raskaankaluston ajonopeuteen. (Vaikea lause)
Ajelin tasantarkkaan 80:n alueella noin 82-85km/h ja kyllä tuli taakse jonoa ja hulluja ohittajia oli ihan perkkeleesti Huh
Tietyöalueella ajoin 50:n alueella 50-65km/h ja silti oli taas ns. pöljiä liikenteessä!
Ajoin siis välin: Vaajakoski-Hartola-Heinola-Myllykoski ja sama takaisin, eli tietöitä oli paljon ja kelikin oli lievästi sanottuna märkä Angry
Joten ihmettelen kovasti, mihin noilla kaikilla ohittajilla on kiire sieltä rekan takaa?
Ei tuolla Kouvolan/Heinolan seudulla tunnu olevan muutenkaan paljoa oppia autokoulusta h-autokuskeille opetettu!
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5099 on: 31.10.08, 21:18 »

Joten ihmettelen kovasti, mihin noilla kaikilla ohittajilla on kiire sieltä rekan takaa?

Kuolemaan tietysti

Tosta talvesta, niin olihan tässä jo keskiviikko aamuna ihan oikeasti pienemmät tiet jäässä. Jengi vaan ajo kyllä samanlailla kun kesällä, vaikka ei nyt ehkä Vihdintie olekaan enää 9 aikaan jäässä, mutta mistäs sitäkään tietää?

Itse ajoin klo 8 keskiviikko aamuna uutisiinkin päässeellä lahden moottoritiellä. Kiihdytyskaistalla näki heti että nyt on muuten liukasta, silti porukka veti kuin kesäkelillä, itse olin tien tukkona hurjalla 70km/h nopeudella.  Grin
Pages: 1 ... 253 254 [255] 256 257 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1