FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.05.17, 08:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 262 263 [264] 265 266 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451374 times)
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5260 on: 23.11.08, 21:09 »

Parempi tuokin asenne kuin tuo Mikon "esittämä"... Roll Eyes Tosin ei nyt ihan noinkaan epävarma täydy olla muttei ylimielinenkään. Niin et kyllä pärjää pitkälle tuolla.
Tai no pärjäähän ne "SUVistitkin" mutta maine on mitä on...sama kuin bemaristeilla... Grin Eikä se noiden meno nyt kovin turvallistakaan aina ole..
Jepjep. Tongue

Etkai sinä ole minkään kuorma-auton ratissa duunissa? Shocked
Näin kouluaikana ajelen tollasta kevyttä 5-tonnista ja lomilla sitten taas 26-tonninen alle. Että kannattaa taas jouluna varoa siellä Vantaalla, kun terrorisoin menemään. Ei paljon jää Bravosta jäljelle, jos täräytän MAN:lla päälle. Grin

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5261 on: 23.11.08, 21:10 »

Miksei tämä voisi olla mahdollista?

Moni vainaja tai pyörätuolipotilaskin on luullut sen olevan mahdollista Roll Eyes

Asiasta kolmanteen. Kävin tuossa pari tuntia takaperin nortinhakumatkalla, niin piti sitten siinä samalla käydä ihan ajelemassa pidempi lenkki ja vähän testailemassa "uuden" auton ominaisuuksia vähän hankalammassa kelissä. Tulin siihen tulokseen, että ESP on perseestä ja normikorkuiset alustat pitäisi kieltää lailla Grin No ei sentään ihan noinkaan, mutta olipahan erilainen tunne ajella. "Äärirajoilla" ajo ESP:n kanssa vaatii moiseen tottumattomalta kyllä paljon opettelua. Sehän pakottaa ajamaan ihan päinvastoin, kuin mitä ilman sitä pitää autoa ajaa. Normaalisti jos auto lähtee esim. luisuun, ohjataan vastaan ja painetaan kaasua, niin kyllä se siitä oikeaa. Vaan mitä tekee ESP? Jos ohjaat vastaan, ESP kuvittelee, että eihän tässä tarvikkaan yrittää auttaa, mutta samaan aikaan se ei anna tehoja vetäville pyörille yhtään, vaikka kuinka kaasua painaa. Mitä tuossa pitää tehdä? Pitää vaan kääntää rattia entistä tiukemmin mutkan suuntaan ja toivoa, että se ESP tietää mitä tekee? Ainakin toistaiseksi tuntuu, että taidan pitää ainakin tällaisilla pöpperökeleillä koko systeemin pois päältä  Embarrassed Ja mitä tulee alustaan, niin on jotenkin pelottava tunne ajaa tuolla liukkaalla ja lumipolanteissa normikorkuisella autolla vanhan auton kovaksi hakatun madallussarjan jälkeen. Vanhassa autossa tunsi kaiken perseessä, mutta tuossa tuntuu, että ei ole mitään tuntoa. Eikä tuo uuden sähköinen ohjaustehostin ainakaan auta asiaa. Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jani Nissi
Offline Offline

Posts: 2590
Date Registered: 07.03.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5262 on: 23.11.08, 21:18 »

Moni vainaja tai pyörätuolipotilaskin on luullut sen olevan mahdollista Roll Eyes
Minä ajelen rajoitusten ja olosuhteiden mukaan, enkä kaahaile tai ajele kännissä. Wink Siinä on varmaan ero noihin nyk. pyörätuolipotilaisiin.

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5263 on: 23.11.08, 21:35 »

Asiasta kolmanteen. Kävin tuossa pari tuntia takaperin nortinhakumatkalla, niin piti sitten siinä samalla käydä ihan ajelemassa pidempi lenkki ja vähän testailemassa "uuden" auton ominaisuuksia vähän hankalammassa kelissä. Tulin siihen tulokseen, että ESP on perseestä ja normikorkuiset alustat pitäisi kieltää lailla Grin No ei sentään ihan noinkaan, mutta olipahan erilainen tunne ajella. "Äärirajoilla" ajo ESP:n kanssa vaatii moiseen tottumattomalta kyllä paljon opettelua. Sehän pakottaa ajamaan ihan päinvastoin, kuin mitä ilman sitä pitää autoa ajaa. Normaalisti jos auto lähtee esim. luisuun, ohjataan vastaan ja painetaan kaasua, niin kyllä se siitä oikeaa. Vaan mitä tekee ESP? Jos ohjaat vastaan, ESP kuvittelee, että eihän tässä tarvikkaan yrittää auttaa, mutta samaan aikaan se ei anna tehoja vetäville pyörille yhtään, vaikka kuinka kaasua painaa. Mitä tuossa pitää tehdä? Pitää vaan kääntää rattia entistä tiukemmin mutkan suuntaan ja toivoa, että se ESP tietää mitä tekee? Ainakin toistaiseksi tuntuu, että taidan pitää ainakin tällaisilla pöpperökeleillä koko systeemin pois päältä  Embarrassed Ja mitä tulee alustaan, niin on jotenkin pelottava tunne ajaa tuolla liukkaalla ja lumipolanteissa normikorkuisella autolla vanhan auton kovaksi hakatun madallussarjan jälkeen. Vanhassa autossa tunsi kaiken perseessä, mutta tuossa tuntuu, että ei ole mitään tuntoa. Eikä tuo uuden sähköinen ohjaustehostin ainakaan auta asiaa. Tongue
ASR kyllä myöskin yhtä tyhjän kanssa... tosin tuosta ajonvakautusjärjestelmästä ei oo mulla hirveesti kokemusta.. eikös tuo tule mukaan kuvioihin lähinnä jossain sivuluisussa tms? Ei ole hirveesti ollu tarvetta tollasella... hitto kun ei tullu mentyä kakkosvaiheen liukkaisiin omalla autolla... ois voinu siellä vähän kokeilla noita tsydeemeitä..

Ja eikös se niin mene että ESP jarruttaa luisun vastaisesti (eli jos auto lähtee luisuun vasemmalle niin ESP jarruttaa oikealta, eli suoristaa auton...?) ja ASR "ei anna tehoja"... ? Mä en ainakaan yhtään tykkää siitä kun tossa sohjossa koittaa painaa kaasua niin lasissa vilkkuu valo eikä auto liiku mihinkään...  Tongue En sitten tiedä lähtiskö se sutimalla paremmin mutta.. nojoo, saahan ton ASR:n pois päältä että sikäli..

onneks tollasessa sohjossa ei tartte pitkään täällä etelässä ainakaan ajella... torstaina jo plussalla ainakin.. perjantaina jo +5 Cool
« Last Edit: 23.11.08, 21:47 by Petri Koivisto »
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5264 on: 23.11.08, 21:59 »

Ajoin äsken myös tuolla Lahden motarilla. Ainoat, jotka piti "suurinta sallittua" oli raskas liikenne...

MikkO

Tere,

Kentältä ajelin äsken tänne susirajan taa(hyvinkäälle). Vastaantuli paljon autoja jonossa. Yhdistelmäajoneuvot näkyivät tulevan sitä ohituskaistaa pitkin.
Tuossa kelissä aikamoista riskinottoa. Kun ajattelee, että noista Palojoen mäistä ei ole kehä 3 kaan kuin 4-5 minuuttia matkaa.

Henkilöautonkuljettajat ajelivat 80-90 km/t motarilla. Ihan hyvä. Pohjoiseen meneviä kaistoja ei ollut ihan äskettäin aurattu.

-jukka
Sauli Vuori
Offline Offline

Posts: 906
Date Registered: 05.09.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5265 on: 23.11.08, 23:19 »

ASR kyllä myöskin yhtä tyhjän kanssa... tosin tuosta ajonvakautusjärjestelmästä ei oo mulla hirveesti kokemusta.. eikös tuo tule mukaan kuvioihin lähinnä jossain sivuluisussa tms? Ei ole hirveesti ollu tarvetta tollasella... hitto kun ei tullu mentyä kakkosvaiheen liukkaisiin omalla autolla... ois voinu siellä vähän kokeilla noita tsydeemeitä..

Ja eikös se niin mene että ESP jarruttaa luisun vastaisesti (eli jos auto lähtee luisuun vasemmalle niin ESP jarruttaa oikealta, eli suoristaa auton...?) ja ASR "ei anna tehoja"... ? Mä en ainakaan yhtään tykkää siitä kun tossa sohjossa koittaa painaa kaasua niin lasissa vilkkuu valo eikä auto liiku mihinkään...  Tongue En sitten tiedä lähtiskö se sutimalla paremmin mutta.. nojoo, saahan ton ASR:n pois päältä että sikäli..

onneks tollasessa sohjossa ei tartte pitkään täällä etelässä ainakaan ajella... torstaina jo plussalla ainakin.. perjantaina jo +5 Cool

ASR on saksankielinen nimitys vetoluistonestolle. Engelsmannin kieltä käyttävät autonvalmistajat käyttävät lyhennettä TCS ( Traction Control Sysytem ). ESP ( Electronisch Stabiltätsh Programme ) Eli ajovakaudenhallintajärjestelmä - tekee juuri niin kuin tuossa aiemmin mainitsit. Se osaa käyttää kunkin pyörän jarruja antureiden havaitsemien luistojen oikaisuun. Kyllä se ESP on hyvä laite osaamattoman / tottumattoman kuljettajan kanssa. Kuitenkin kuljettaja, joka osaa käsitellä autoa, pystyy hallitsemaan luistot "jouheammin".

- Meine Ehre heisst Treue -
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5266 on: 24.11.08, 00:21 »

ASR on saksankielinen nimitys vetoluistonestolle. Engelsmannin kieltä käyttävät autonvalmistajat käyttävät lyhennettä TCS ( Traction Control Sysytem ). ESP ( Electronisch Stabiltätsh Programme ) Eli ajovakaudenhallintajärjestelmä - tekee juuri niin kuin tuossa aiemmin mainitsit. Se osaa käyttää kunkin pyörän jarruja antureiden havaitsemien luistojen oikaisuun. Kyllä se ESP on hyvä laite osaamattoman / tottumattoman kuljettajan kanssa. Kuitenkin kuljettaja, joka osaa käsitellä autoa, pystyy hallitsemaan luistot "jouheammin".
Mutta kuitenkin tässä joku aika sitten eräs kokenut moottoriurheilija (valitettavasti en löydä enää juttua) totesi että suurinosa ihmistä luulee että pystyisivät ajamaan nopeammin ilman ESP:tä, vaikkei tämä pidä paikkaansa. Harha tulee siitä että ESP tuntuu jarruttavan menoa tarpeettomasti, mutta todellisuudessa silloin on tehty jo ajovirhe jos ESP joutuu puuttumaan peliin. Edellä oleva on toki aika karkea yleistys, mutta mielestäni aika järkeenkäypää, ESP kuitenkin pystyy muutamiin kikkoihin joihin kukaan ihminen ei pysty, eli esim. käyttämään joka kulman jarruja erikseen ja nopeammin kuin kukaan ihminen.

Hannu

Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5267 on: 24.11.08, 06:18 »

Mutta kuitenkin tässä joku aika sitten eräs kokenut moottoriurheilija (valitettavasti en löydä enää juttua) totesi että suurinosa ihmistä luulee että pystyisivät ajamaan nopeammin ilman ESP:tä, vaikkei tämä pidä paikkaansa. Harha tulee siitä että ESP tuntuu jarruttavan menoa tarpeettomasti, mutta todellisuudessa silloin on tehty jo ajovirhe jos ESP joutuu puuttumaan peliin. Edellä oleva on toki aika karkea yleistys, mutta mielestäni aika järkeenkäypää, ESP kuitenkin pystyy muutamiin kikkoihin joihin kukaan ihminen ei pysty, eli esim. käyttämään joka kulman jarruja erikseen ja nopeammin kuin kukaan ihminen.

Hannu
Jos on hyvä kuski niin huono ESP hidastaa vähän eikä se ole tolerantti virheille koska se ottaa periaateella "kaikkipoisheti" jos menee rajan yli ja meno tökkää sen hetken ohikin. Uudet hyvät laitteet, esim. Porschen PSM ja BMW:n uusimmat DTC:t ovat jo sellaisia että ne antaa varsin paljon luistoa ennenkuin puuttuu peliin, ainakin mitä itsellä on tuosta BMW:n DTC:stä kokemuksia, niin varsinkin "restricted" tilassa se on sellainen että puuttuu menoon vasta kun ollaan ihan oikeasti menossa niin isoon sladiin että se on lähdössä lapasesta kunnolla. Semmosia maltillisia, oikein vastaohjattuja luistoja se antaa ajaa...

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5268 on: 24.11.08, 06:35 »

Asiasta kolmanteen. Kävin tuossa pari tuntia takaperin nortinhakumatkalla, niin piti sitten siinä samalla käydä ihan ajelemassa pidempi lenkki ja vähän testailemassa "uuden" auton ominaisuuksia vähän hankalammassa kelissä. Tulin siihen tulokseen, että ESP on perseestä ja normikorkuiset alustat pitäisi kieltää lailla Grin No ei sentään ihan noinkaan, mutta olipahan erilainen tunne ajella. "Äärirajoilla" ajo ESP:n kanssa vaatii moiseen tottumattomalta kyllä paljon opettelua. Sehän pakottaa ajamaan ihan päinvastoin, kuin mitä ilman sitä pitää autoa ajaa. Normaalisti jos auto lähtee esim. luisuun, ohjataan vastaan ja painetaan kaasua, niin kyllä se siitä oikeaa. Vaan mitä tekee ESP? Jos ohjaat vastaan, ESP kuvittelee, että eihän tässä tarvikkaan yrittää auttaa, mutta samaan aikaan se ei anna tehoja vetäville pyörille yhtään, vaikka kuinka kaasua painaa. Mitä tuossa pitää tehdä? Pitää vaan kääntää rattia entistä tiukemmin mutkan suuntaan ja toivoa, että se ESP tietää mitä tekee? Ainakin toistaiseksi tuntuu, että taidan pitää ainakin tällaisilla pöpperökeleillä koko systeemin pois päältä  Embarrassed Ja mitä tulee alustaan, niin on jotenkin pelottava tunne ajaa tuolla liukkaalla ja lumipolanteissa normikorkuisella autolla vanhan auton kovaksi hakatun madallussarjan jälkeen. Vanhassa autossa tunsi kaiken perseessä, mutta tuossa tuntuu, että ei ole mitään tuntoa. Eikä tuo uuden sähköinen ohjaustehostin ainakaan auta asiaa. Tongue

Aika kummallinen ESP sulla? Kyllä mulla ainakin voi ihan huoletta ohjata vastaan ja ESP auttaa oikaisussa. Samoin kaasua voi antaa sen verran että perä lähtee irti, mutta parin sekunnin päästä (joka yleensä riittää) ASR vähentää tehoja ja perä ottaa taas kiinni.

Täytyy sanoa, että en ESP:stä luopuisi enää. Sen verran hyvin tuntuu vehjes toimivan.

Kyllähän tässä jossain TV-ohjelmassakin (olikohan ajoneuvos?) Kankkunen "kisas" juontajan kanssa lumisella radalla ja sanoi ajavansa ESP-päällä. Komeassa sladissa vei volkkaria kuitenkin.

-JukSii-
Kai Lilja
Offline Offline

Posts: 703
Date Registered: 10.01.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5269 on: 24.11.08, 07:08 »

Moro!

Olipas fantsua ajella töihin aamulla, jahka olin kaivanut auton sieltä jostain kasan alta!  laugh

Käyn joka talvi ensilumilla pyörittelemässä autoa tyhjällä parkkipaikalla. Lähinnä sen vuoksi, että muistuu selkärankaan oikeasti se vaaniva liukkaus lumen alla!
Otan 30, 40 ja 50 km/h vauhtia ja jarrut lukkoon ja totean, että ei se käänny. Jarrut vapaiksi, kääntyy vähän, puskee ja ohjattavuus palautuun nopeuden laskiessa.
Totean myös jarrututsmatkat! Käsijarru harjoitukset, vastapallot mukaan lukien, jne.!
30 minuuttia autonpyöritystä, lisää kummasti tervettä asennetta liukkauteen ja liikenteeseen!
Suosittelen kaikille, jotka autoa ajavat huviksi, pakon sanelemana, taikka ammatikseen.

Kokemusta nelivedostakin on ja suurin ero taitaa olla siinä, että auto kiihtyy kivasti, vaikka olisi loskaa ja liukasta, mutta jarrutusmatkaan pitää varautua salamalla asenteella, kuin etu,- tai takavetoisella autolla.

Kelivaraa ja malttia kaikille,

Kaitsu

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5270 on: 24.11.08, 07:09 »

Aika kummallinen ESP sulla? Kyllä mulla ainakin voi ihan huoletta ohjata vastaan ja ESP auttaa oikaisussa. Samoin kaasua voi antaa sen verran että perä lähtee irti, mutta parin sekunnin päästä (joka yleensä riittää) ASR vähentää tehoja ja perä ottaa taas kiinni.

Täytyy sanoa, että en ESP:stä luopuisi enää. Sen verran hyvin tuntuu vehjes toimivan.

Niin no en nyt tietenkään vielä osaa varmaksi sanoa, miten se tarkalleen toimii, kun kokemusta on vielä niin vähän, että ei ole asioita täysin sisäistänyt. Mutta huomiot oli sellaiset, että ajelin mutkaan vähän kovaa, ja löysäsin kaasua, että auto lähtisi luisuun, ESP rupesi selvästi jarruttamaan menopuolen takarengasta, jotta luisu oikenisi. Tässä vaiheessa jos käänsi vastaan ja painoi kaasua (kuten ilman ESP:tä tekisin), sutimisenesto ei päästänyt eturenkaita vetämään täydellä teholla, vaan rajoitti kierroksia/vetoa ja samalla tuntui, että aivan kuin sitten taas se "jarruassistenttipuoli" olisi löysännyt "apuaan". Siinä tunsi olonsa avuttomaksi, kun auto teki päinvastaista, kuin mitä itse olisi tehnyt Tongue Jos taas käänsi rattia mutkan suuntaan, pyrki ESP jarruttamaan menopuolta, kuten siinä tilanteessa pitääkin.

Kokeilin myös ajaa vähän ylikovaa mutkaan ilman löysäystä, että auto lähtisi puskemaan. Sitten kun auto lähti menemään suoraan, käppärillä pientä korjausta ja kaasua, niinkuin ilman ESP:tä tekisin. Vaan mitä tekee auto? Ei anna vetäville pyörille tehoa, vaan jarruttaa itse taas menopuolen renkaita, mutta kun oli vetäisty jo käsijarrulla luisto yli, tuntui, että se ESP oli ihan hukassa. Siinä sitä mentiin kylki edellä kunnes rupesi kääntämään rattia mutkan suuntaan.

Eli tulin siihen tulokseen, että ajaminen vaatii täysin erilaista logiikkaa, kuin ilman ESP:tä ajaminen. Tuntui, että se ESP tekee kaikkensa, jotta auto ei lähtisi luisuun. Joskus kuitenkin se luisu voi olla parempikin vaihtoehto, jos kuljettaja sen puolen normaalisti hallitsee. Mutta toki tuo on varmasti hyvä vaihtoehto sellaiselle kuljettajalle, joka ei esim. luisuja hallitse tai kun liukkaus oikeasti yllättää (ja siihenhän se on varmasti tehtykin). Harvemmin se kuitenkaan pääsee oikeasti yllättämään ja kun on tottunut tekemään tiettyjä asioita liukkaalla kelillä, totuttelu ESP:n oikaisulogiikkaan ei ole ihan yhden ajokerran juttu. Samasta syystä myös havaintoni saattavat olla osaltaan virheellisiä ja varmempia havaintoja tulee sitten vasta pidemmän testaamisen jälkeen...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5271 on: 24.11.08, 07:29 »

Niin no en nyt tietenkään vielä osaa varmaksi sanoa, miten se tarkalleen toimii, kun kokemusta on vielä niin vähän, että ei ole asioita täysin sisäistänyt. Mutta huomiot oli sellaiset, että ajelin mutkaan vähän kovaa, ja löysäsin kaasua, että auto lähtisi luisuun, ESP rupesi selvästi jarruttamaan menopuolen takarengasta, jotta luisu oikenisi. Tässä vaiheessa jos käänsi vastaan ja painoi kaasua (kuten ilman ESP:tä tekisin), sutimisenesto ei päästänyt eturenkaita vetämään täydellä teholla, vaan rajoitti kierroksia/vetoa ja samalla tuntui, että aivan kuin sitten taas se "jarruassistenttipuoli" olisi löysännyt "apuaan". Siinä tunsi olonsa avuttomaksi, kun auto teki päinvastaista, kuin mitä itse olisi tehnyt Tongue Jos taas käänsi rattia mutkan suuntaan, pyrki ESP jarruttamaan menopuolta, kuten siinä tilanteessa pitääkin.

Joo, hiukan tuossa on eri logiikka kuin ilman ESP:tä. Tosin tuntuu että sinulla tuo toimii hiukan eritavalla kuin mulla. Ehkä nelikon ESP:ssä on sitten eroa.

Quote
Kokeilin myös ajaa vähän ylikovaa mutkaan ilman löysäystä, että auto lähtisi puskemaan. Sitten kun auto lähti menemään suoraan, käppärillä pientä korjausta ja kaasua, niinkuin ilman ESP:tä tekisin. Vaan mitä tekee auto? Ei anna vetäville pyörille tehoa, vaan jarruttaa itse taas menopuolen renkaita, mutta kun oli vetäisty jo käsijarrulla luisto yli, tuntui, että se ESP oli ihan hukassa. Siinä sitä mentiin kylki edellä kunnes rupesi kääntämään rattia mutkan suuntaan.

Käsijarrua en ole koskaan ESP:n kanssa kokeillut joten ei ole siitä tietoa. Kun nelikko kääntyy kaasullakin.

Quote
Eli tulin siihen tulokseen, että ajaminen vaatii täysin erilaista logiikkaa, kuin ilman ESP:tä ajaminen. Tuntui, että se ESP tekee kaikkensa, jotta auto ei lähtisi luisuun. Joskus kuitenkin se luisu voi olla parempikin vaihtoehto, jos kuljettaja sen puolen normaalisti hallitsee. Mutta toki tuo on varmasti hyvä vaihtoehto sellaiselle kuljettajalle, joka ei esim. luisuja hallitse tai kun liukkaus oikeasti yllättää (ja siihenhän se on varmasti tehtykin). Harvemmin se kuitenkaan pääsee oikeasti yllättämään ja kun on tottunut tekemään tiettyjä asioita liukkaalla kelillä, totuttelu ESP:n oikaisulogiikkaan ei ole ihan yhden ajokerran juttu. Samasta syystä myös havaintoni saattavat olla osaltaan virheellisiä ja varmempia havaintoja tulee sitten vasta pidemmän testaamisen jälkeen...

Yleensähän ESP yrittää pitää tilantee semmoisena että luistoon ei edes jouduta. Se ei ole varsinainen oikaisuautomaatti. Eli jos luistoon joudutaan on jo ulosmitattu suurin osa ESP:n hyödyistä. Parhaimpana itse olen kokenut ESP:n tiellä jossa on vaihtevasti lunta ja jäätä. Auto menee suoraan lumikinosten läpi.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5272 on: 24.11.08, 07:36 »

Käsijarrua en ole koskaan ESP:n kanssa kokeillut joten ei ole siitä tietoa. Kun nelikko kääntyy kaasullakin.

Eikä sitä käppäriä ole takuulla tarkoitettukaan käytettäväksi ESP:n kanssa. Muutenhan se antaisi ajaa, niinkuin pitää Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5273 on: 24.11.08, 09:13 »

Eikä sitä käppäriä ole takuulla tarkoitettukaan käytettäväksi ESP:n kanssa. Muutenhan se antaisi ajaa, niinkuin pitää Tongue

Käppärihän ei toki ole jokamiehen ohjausväline. Muutenhan esim. uusissa autoissa ei olisi sähköistä käppäriä. (Jolla muuten saa komeat pyörähdykset jos yrittää käppärikäännöstä)


-JukSii-
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5274 on: 24.11.08, 15:42 »

Koskaan en ole ESP:tä tarvinnu, enkä tartte.  Cheesy
Jos se auto pysyy vaan sen kanssa tien päällä, niin eiköhän se ratin ja penkin välistä löydy se syy, miksi sitä ESP:tä tarttee.  Roll Eyes Joskos vaikka vauhtia ottas vähän pois, niin ei tarttis ESP:eenkään sen enempiä ressata.

Ainoa tilanne missä sen todella mielelläni olisin autoon ottanut oli taannoin kun tultiin mökiltä kotia illalla, aivan peilijäätä tiet, sillon se olis ollu ihan paikallaan. Muissa tilanteissa en sitä oikeastaan ole sen enempää kaivannut.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5275 on: 24.11.08, 16:44 »

Koskaan en ole ESP:tä tarvinnu, enkä tartte.  Cheesy

Jos sitä tarttee niin sitten ajaa luultavasti liian kovaa  Wink

Quote
Ainoa tilanne missä sen todella mielelläni olisin autoon ottanut oli taannoin kun tultiin mökiltä kotia illalla, aivan peilijäätä tiet, sillon se olis ollu ihan paikallaan. Muissa tilanteissa en sitä oikeastaan ole sen enempää kaivannut.

Noita tilanteitahan varten se siinä autossa on. Normaaliajossa ei edes huomaa koko vekotinta.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5276 on: 24.11.08, 16:44 »

Koskaan en ole ESP:tä tarvinnu, enkä tartte.  Cheesy
Jos se auto pysyy vaan sen kanssa tien päällä, niin eiköhän se ratin ja penkin välistä löydy se syy, miksi sitä ESP:tä tarttee.  Roll Eyes Joskos vaikka vauhtia ottas vähän pois, niin ei tarttis ESP:eenkään sen enempiä ressata.

Sinäkö annat sitten uusien laitteiden yllättää, kun se vahinko sattuu ja se ESP puuttuukin peliin? Ihan turha väittää, että sinulle ei koskaan tapahdu vahinkoja...  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5277 on: 24.11.08, 18:02 »

Koskaan en ole ESP:tä tarvinnu, enkä tartte.  Cheesy
Jos se auto pysyy vaan sen kanssa tien päällä, niin eiköhän se ratin ja penkin välistä löydy se syy, miksi sitä ESP:tä tarttee.  Roll Eyes Joskos vaikka vauhtia ottas vähän pois, niin ei tarttis ESP:eenkään sen enempiä ressata.
Vaikka hymiön kanssa kirjoititkin niin pakko kommentoida. Jos on esimerkiksi normaali talvikeli ja rajoitus se 80km/h tai ( 100 km/h mitä muutamilla maantiepätkilläkin on). Jos siitä maantievauhdista joutuu väistämään hirveä nopeasti niin äkkiä tulee ikävä ESP:tä ainakin itsellä. Kuten Jukka sanoikin niin juuri tuollaisia yllättäviä tilanteita varten ESP on olemassa. Se on helppo sanoa että kyllä se auto pysyy hallussa kun on alle 60 km/h nopeuksissa harjoitellut niitä sivuluisuja, mutta sitten kun se tilanne tulee maantievauhdista yllättäen niin tilanne on aivan toinen. Harva kuitenkaan pääsee harjoittelemaan sivuluisun hallintaa turvallisesti maantienopeuksissa.

Hannu

Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5278 on: 24.11.08, 19:03 »

Vaikka nyt ehkä hieman myöhään tuleekin, niin oletko katsonut Mikko onko tuossa muita ajoapuja?

Saattais viitata tuo sinun kuvailemasi ennemminkin VW:n EDL:ään. Suomenkielellä siis sähköinen tasauspyörästön lukko, omasta IV GTI:stä tuollainen ainakin löytyy, niin vois olettaa olevan jo laajalti kaikissa vitosissa.

Tuohan siis pelaa ABSien avulla 80km/h:n asti ja toimintaperiaatteena ihan se että jarruttaa kovemmin pyörivää pyörää erikseen jotta saadaan molemmat pyörät akselilla menemään samaa tahtia. Ihan pätevä keksintö kunhan sen kanssa oppii pelaamaan. Tuotahan ei saa mitenkään kytkettyä pois tai saa jos ottaa ABSien sulakkeen pois, mutta siinäpä menikin sitten vähintään jarrutasapaino.

Tuota EDL:ää nyt ei tietenkään ole muutakuin sillä akselilla millä on vetävät pyörät.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5279 on: 24.11.08, 19:07 »

Vaikka nyt ehkä hieman myöhään tuleekin, niin oletko katsonut Mikko onko tuossa muita ajoapuja?

Saattais viitata tuo sinun kuvailemasi ennemminkin VW:n EDL:ään.

Ei pitäisi olla moista systeemiä, ellei sitten ole jotenkin mukana tuossa ESP:ssä. ESP:n saa napista pois, ja sen jälkeen voi ajaa ABS:iä lukuunottamatta kuten vanhaa autoa Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 262 263 [264] 265 266 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1