FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.08.17, 10:24

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 263 264 [265] 266 267 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468192 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5280 on: 24.11.08, 19:24 »

Sinäkö annat sitten uusien laitteiden yllättää, kun se vahinko sattuu ja se ESP puuttuukin peliin? Ihan turha väittää, että sinulle ei koskaan tapahdu vahinkoja...  Roll Eyes

No en voi antaa uusien laitteiden yllättää kun Yaariksessa ei ole tollasia systeemejä. ABS:t on ja joku jarrujen tasapainotin, joka ehkäsee poikittain menot jarrutustilanteissa kun ABS:lle menee, mutta ESP:tä ei ole ja en ole kyllä tosiaan todennut sellasta omassa ajosani tarvitsevan, sen mitä nyt ajelen. 80% kaupunkia ja loput muuta.

TOTTA, että kun sitä hirveä pitää väistää, tosta järjestelmästä on hyötyä. Tottakai se on pelastanut ihmishenkiä! En minä sitä väitä, vaan ihan vaan kun miettii, että ennen pärjättiin paljon heikommalla kalustolla samoissa keleissä, ilman mitään apuja.  Undecided Niin miksi nyt ei, jos lähdetään oikein pohtimaan?

ABS + tuo tasapainotusjärjestelmä, ettei kiepsahda poikittian jarrutuksissa, no se on ihan kätevä, sen mitä nyt ABS:seja normaali oloissa tarttee, varmaankin sitten kun joutuu tosipaikkaan sen todella huomaa sen vaikutuksen.

Mutta oottekos huomanneet yhtä asiaa, mitä enemmän ESP ym. laitteita tungetaan näihin autoihin, sitä kovemmaksi käy nopeudet kelistä riippumatta. Sunnuntainakin meni pari kappaletta kehän lumipöpössä heittäen ohi, neliveto ja nämä ESP järjestelmät sisältäneitä autoja. Että voi se järjestelmä kääntyä itseäänsäkin vastaan, mutta sillon vika ei ole kyllä järjestelmässä vaan kuljettajassa jolla on havannointikyvynpuutetauti.

Mutta tänään kyllä henkilöautoilijoille nostan hattua, ihmeen hyvin ainakin linja-autoliikennettä suosivat, hyvin antovat tilaa ja ymmärsivät risteyksissä antaa sitä tilaa.  Cheesy

Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5281 on: 24.11.08, 19:58 »


TOTTA, että kun sitä hirveä pitää väistää, tosta järjestelmästä on hyötyä. Tottakai se on pelastanut ihmishenkiä! En minä sitä väitä, vaan ihan vaan kun miettii, että ennen pärjättiin paljon heikommalla kalustolla samoissa keleissä, ilman mitään apuja.  Undecided Niin miksi nyt ei, jos lähdetään oikein pohtimaan?

Ei kai tässä siitä olekkaan kyse, etteikö ennen olisi pärjätty ilman noita kaikkia turvalaitteita. Mutta, kun suuressa osassa uusista autoista vaan nykyisin on noita kaikkia ESP:itä ja ABS:iä. Autokanta uudistuu ja sitä myöten liikenteessä vaan tulee enemmän noita autoja, joissa on kaikenlaisia ESP:itä yms. Mutta jos katsoo Tilastokeskuksen tilastoa tieliikenteessä kuolleiden määristä välillä 1970-2007, niin kyllä se siltä näyttää, että ei ennen niin hyvin kyllä pärjätty, vaikka liikennemäärät ovat kasvaneet. http://www.stat.fi/til/ton/2007/ton_2007_2008-06-12_kuv_001.html
Ei toki johdu läheskään pelkästään siitä, että nykyään on noita kaikenlaisia luistonestoja yms. Mutta kyllä ainakin jossain ollaan menty oikeaan suuntaan.

Se on kyllä totta, että ei pidä ruveta luulemaan, että voi ajaa miten tahansa, jos autosta löytyy vaikka ESP & ABS ja luottaa vaan siihen, että kyllä ne laitteet pelastavat joka tilanteesta. Mutta kyllä tässä viime päivinä olen ainakin itse nähnyt todella päätöntä ajamista, niin uudemmilta, kuin vanhemmilta autoilta, joista ei noita luistonestoja ja muita laitteita löydy.

EDIT: En kyllä ole itsekkään koskaan kaivannut mitään ESP:itä, ABS:iä ja mitä muita noita nyt onkaan. Eipä meikäläisen lähemmäs 20 vuotta vanhasta autostani mitään tuollaisia kyllä löydykään.  Wink
« Last Edit: 24.11.08, 20:17 by Lasse Nygren »

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5282 on: 24.11.08, 20:35 »

No en voi antaa uusien laitteiden yllättää kun Yaariksessa ei ole tollasia systeemejä. ABS:t on ja joku jarrujen tasapainotin, joka ehkäsee poikittain menot jarrutustilanteissa kun ABS:lle menee, mutta ESP:tä ei ole ja en ole kyllä tosiaan todennut sellasta omassa ajosani tarvitsevan, sen mitä nyt ajelen. 80% kaupunkia ja loput muuta.

Tuskimpa kukaan sitä kuvittelee omassa ajossa tarvitsevansa. Sitten kun tulee se hirvi sillä 20% maantiepätkällä ja sitten yaris menee kuperkeikkaa ojassa. Sitten on varmaan kiva ajatella että enhän minä sitä olisi tarvinnut, mutta JOS se olisi ollut niin miten olisi käynyt?

Sinä et tarvitse. Hyvä niin. En minäkään tarvitse mutta kyllä minä omaa turvallisuuttani sen verran arvostan (ja kanssakulkijoiden kanssa) että minun mielestäni se on kiva olla olemassa.

Quote
Mutta oottekos huomanneet yhtä asiaa, mitä enemmän ESP ym. laitteita tungetaan näihin autoihin, sitä kovemmaksi käy nopeudet kelistä riippumatta. Sunnuntainakin meni pari kappaletta kehän lumipöpössä heittäen ohi, neliveto ja nämä ESP järjestelmät sisältäneitä autoja. Että voi se järjestelmä kääntyä itseäänsäkin vastaan, mutta sillon vika ei ole kyllä järjestelmässä vaan kuljettajassa jolla on havannointikyvynpuutetauti.

Juu, itse olen huomannut että isolla nelivetoautolla (ESP+ABS+monta muuta lyhennettä) kun ajelee niin ainoat jotka menee ohi on vanhoja kuppasia teiniritsoja. Omasta mielestäni ajan maksimia mitä sillä kelillä voi ajaa ja ritsoilla vedetään ohi. Ei onneksi ota kunniaan paitsi jos semmonen pyörähtää edessä ja mä jyrään mun panssarivaunulla yli... Siinä voi amisviikset hetken vipattaa asconassa.
Niin ja en yleensä ole se tien tukko. Aika reippaasti ajelen etteivät sen takia ohi mene että olisin kuppaamassa.

-JukSii-
Hannu Tolonen
Offline Offline

Posts: 1724
Date Registered: 13.12.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5283 on: 25.11.08, 00:52 »

Ei pitäisi olla moista systeemiä, ellei sitten ole jotenkin mukana tuossa ESP:ssä. ESP:n saa napista pois, ja sen jälkeen voi ajaa ABS:iä lukuunottamatta kuten vanhaa autoa Smiley
Kokeileppa ESP pois kytkettynä lähteä risteyksesta ratti lähes linkussa ja kuuntele kuuluuko mitään ylimääräisiä ääniä, ainakin jetassa tuon EDL toiminnan kuulee tuommoisessa tilanteessa, kun se lyö jarrua sutivalle renkaalle.

Hannu

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6092
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5284 on: 25.11.08, 01:53 »

Olipa taas jännää eilen klo 17 Kehä 1:llä länteen päin ajettaessa Leppävaaran kohdalla suoralla, kun oikeanpuoleinen Turuntielle menevä kaista seisoi ja mun edessä n. 100 metrin päässä päätti henkilöauto pysähtyä siihen ja lyödä vilkun oikealle. Ottaen huomioon, että Kehän liikenne sujui n. 70km/h, loppui se 100 metriä muutamassa sekunnissa. En oikeastaan pystynyt tekemään muuta kuin seisomaan jarrupolkimen päällä ja todeta, että ei pysähdy. Liukuu vain eteenpäin ABS:n säestämänä. Vasemmalla kaistalla tuli mukavasti autoja ja muutamaa metriä ennen sitä paikalleen pysähtynyttä runkkaria, oli pakko vetää keula vasemmalle kaistalle (etten runttaa sitä pahasti), jolloinka veturi kääntyi suhtkoht poikittain ja kärrykin tuli ties missä ja vauhtikin loppui siihen. En tiedä miten on mahdollista, mutta kukaan ei osunut mihinkään. Toivottavasti kyseinen runkkari jatkossa katsoo peiliin kolmesti ja miettii pari kertaa ennen kuin pysähtyy keskellä Kehä 1:stä.

10min aikaisemmin ennen Tuusulanväylää joku pelle hidasti vähän matkan päässä vauhdin n. 50km/h liikenteen muuten rullatessa n. 70 - 80km/h. Senkin saavutin tietysti nopeasti ja ajoin jonkun matkaa takana ja kun ylämäki tuusulanväylän päälle alkoi, löi tämä runkkari kaasun pohjaan ja hävisi paikalta. Kiitos vaan vitusti. Oli kiva jurnuttaa sitä ylämäkeä 30km/h 55tn painoilla vetopyörät sutien koko ajan. Toivottovasti edes nautti kattopitkien valoshowsta torvisoitolla.

Ymmärtääköhän nämä idiootit edes sitä, että niille siinä huonosti käy jos rupeaa pelleilemään täysperäyhdistelmän edessä tuollaisessa kelissä..
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5285 on: 25.11.08, 09:32 »

Olipa taas jännää eilen klo 17 Kehä 1:llä länteen päin ajettaessa Leppävaaran kohdalla suoralla, kun oikeanpuoleinen Turuntielle menevä kaista seisoi ja mun edessä n. 100 metrin päässä päätti henkilöauto pysähtyä siihen ja lyödä vilkun oikealle. Ottaen huomioon, että Kehän liikenne sujui n. 70km/h, loppui se 100 metriä muutamassa sekunnissa. En oikeastaan pystynyt tekemään muuta kuin seisomaan jarrupolkimen päällä ja todeta, että ei pysähdy. Liukuu vain eteenpäin ABS:n säestämänä. Vasemmalla kaistalla tuli mukavasti autoja ja muutamaa metriä ennen sitä paikalleen pysähtynyttä runkkaria, oli pakko vetää keula vasemmalle kaistalle (etten runttaa sitä pahasti), jolloinka veturi kääntyi suhtkoht poikittain ja kärrykin tuli ties missä ja vauhtikin loppui siihen. En tiedä miten on mahdollista, mutta kukaan ei osunut mihinkään. Toivottavasti kyseinen runkkari jatkossa katsoo peiliin kolmesti ja miettii pari kertaa ennen kuin pysähtyy keskellä Kehä 1:stä.

10min aikaisemmin ennen Tuusulanväylää joku pelle hidasti vähän matkan päässä vauhdin n. 50km/h liikenteen muuten rullatessa n. 70 - 80km/h. Senkin saavutin tietysti nopeasti ja ajoin jonkun matkaa takana ja kun ylämäki tuusulanväylän päälle alkoi, löi tämä runkkari kaasun pohjaan ja hävisi paikalta. Kiitos vaan vitusti. Oli kiva jurnuttaa sitä ylämäkeä 30km/h 55tn painoilla vetopyörät sutien koko ajan. Toivottovasti edes nautti kattopitkien valoshowsta torvisoitolla.

Ymmärtääköhän nämä idiootit edes sitä, että niille siinä huonosti käy jos rupeaa pelleilemään täysperäyhdistelmän edessä tuollaisessa kelissä..

Taitaa olla 60 km/t alue siinä lepuskin kohdalla, Huoltoasemalta sinne radan toiselle puolelle. Ja 100 m turvaväli ei riitä isolla autolla liukkaalla tiellä 70 km/t nopeudessa.
No, nyt ei kuitenkaan käynyt mitään, kop, kop...Toimi varmaan herätyksenä.

Mm. nuo on juuri niitä tilanteita joita varten ne turvavälit kannattaa pitää riittävän suurina.

-jukka Huh

Turvallista matkaa! Ei ne normiautoilijat ymmärrä sun massoistasi yhtään mitään thmbdn.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6092
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5286 on: 25.11.08, 11:58 »

Taitaa olla 60 km/t alue siinä lepuskin kohdalla, Huoltoasemalta sinne radan toiselle puolelle. Ja 100 m turvaväli ei riitä isolla autolla liukkaalla tiellä 70 km/t nopeudessa.
No, nyt ei kuitenkaan käynyt mitään, kop, kop...Toimi varmaan herätyksenä.

Mm. nuo on juuri niitä tilanteita joita varten ne turvavälit kannattaa pitää riittävän suurina.

Mulla on vahva kutina, että taisin nyt tarttua trolliin.

70km/ alue. Kyse oli nyt sillan jälkeisestä suorasta, jolloinka oikea kaista menee Turuntielle. Ja sitä aikaisemmin siinä on 50km/h alue, joka alkaa jo ennen Vallikallion Shelliä työmaan alkaessa. Ei siellä ole tainnut olla 60km/h rajoitusta miesmuistiin. Olisi Jukka kiva tietää, minkälaista väliä sinä sitten pidät. Meinaan minun mielestäni tuo 100m Kehä 1:llä klo 17 on ihan hyvin pidetty etäisyys edellämenijään.

Ei myöskään ole tarvetta koputtaa mitään, eikä herättänyt millään tavalla. Tosin, kerrotko nyt myös, että mistä herätyksestä oikein puhut? Jos koitat vihjailla, että olisin nyt herännyt riittämättömään turvaväliin niin en minä voi tuolla ajella 40km/h muuta liikennettä hitaammin, ettei vahingossakaan kukaan tule liian lähelle edessä. Edelleen se 100m on jo hyvin ja keskivertoa huomattavasti pidempi väli Kehä 1:llä. Kyllä sanoisin, että toivottavasti henkilöautoilija heräsi siihen, että jatkossa kannattaa miettiä enemmän, mitä tekee.
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5287 on: 25.11.08, 12:17 »

Tuliko se täysin puuntakaa että se oli "pysähtymässä" ja vaihtamassa kaistaa, vaikka pidit hyvin turvaväliäkin? Jarrut lukkoon ja pysähtyi kuin seinään ja sitten vilkku päälle? Niin ettet sinä ehtinyt reagoimaan siihen mitenkään muuten kuin lyömällä itsekin liinat kiinni ja sitä rataa?
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6092
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5288 on: 25.11.08, 12:48 »

Tuliko se täysin puuntakaa että se oli "pysähtymässä" ja vaihtamassa kaistaa, vaikka pidit hyvin turvaväliäkin? Jarrut lukkoon ja pysähtyi kuin seinään ja sitten vilkku päälle? Niin ettet sinä ehtinyt reagoimaan siihen mitenkään muuten kuin lyömällä itsekin liinat kiinni ja sitä rataa?

Ehdin nähdä, kun autossa syttyi jarruvalot ja vilkku ja pysähtyi siihen suht hätäisesti. Ilmeisesti halusi kääntyä Perkkaan liittymästä oikealle, joka siis tulee hyvinkin nopeasti tuon junaradan ylittävän sillan jälkeen. Tommonen henkilöautohan pysähtyy kuitenkin suht hyvin tommosessa kelissä, että jonkin verran loistaa asfalttia sieltä sohjon läpi. Ja siihen ei muuten juuri muulla tavalla reagoida. Ehdit vain todeta peileistä, että kaikki kaistat on täynnä autoja ja polkasta jarrupolkimen pohjaan. Vaikka se 100m onkin pitkä matka niin siinä vaiheessa kun joku pysähtyy edessä, se häviää aika äkkiä. Sun kannattaisi olla joskus kyydissä vastaavanlaisessa tilanteessa, jotta näkisit itsekin, että kun jarrupolkimen lyöt pohjaan, abs hakkaa, ja koko putki jatkaa matkaa kuin juna vauhdin pahemmin tippumatta, kun koko putki vain liukuu siinä sohjon päällä massan voimalla.

Kyllä noita on Petri kaikenlaisia tilanteita sattunut vuosien varrella niin paljon, että en minä ihan pikkuasiasta hätkähdä enää. Jos siis yrität saada mua kiinni jostain.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5289 on: 25.11.08, 13:02 »

Ei myöskään ole tarvetta koputtaa mitään, eikä herättänyt millään tavalla. Tosin, kerrotko nyt myös, että mistä herätyksestä oikein puhut? Jos koitat vihjailla, että olisin nyt herännyt riittämättömään turvaväliin niin en minä voi tuolla ajella 40km/h muuta liikennettä hitaammin, ettei vahingossakaan kukaan tule liian lähelle edessä. Edelleen se 100m on jo hyvin ja keskivertoa huomattavasti pidempi väli Kehä 1:llä. Kyllä sanoisin, että toivottavasti henkilöautoilija heräsi siihen, että jatkossa kannattaa miettiä enemmän, mitä tekee.

Siiten kun niitä vuosia tulee vielä vähän lisää, ehkä tajuat mistä oli kysymys ja opit lukemaan niitä etukäteen Smiley

Aika täydelliset olosuhteet tollasen tilanteen syntymiselle. Kehä ykkösen tunnetusti hankalampia ja riskialttiimpia kohtia, ruuhka-aika, ehkä vuoden hankalimmat keliolosuhteet, täysperä ja melkein täydet painot - se 100m ei todellakaan riitä ja mitään tarvetta ei ole ajaa henkilöautoliikenteen vauhtia.

Se ei riitä että itse mielestään toimii täydellisesti vaan pitää vaan hyväksyä se että kanssa-autolijat tekee tollasia älyttömiä liikkeitä ja oppia ennakoimaan ne.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6092
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5290 on: 25.11.08, 13:30 »

Aika täydelliset olosuhteet tollasen tilanteen syntymiselle. Kehä ykkösen tunnetusti hankalampia ja riskialttiimpia kohtia, ruuhka-aika, ehkä vuoden hankalimmat keliolosuhteet, täysperä ja melkein täydet painot - se 100m ei todellakaan riitä ja mitään tarvetta ei ole ajaa henkilöautoliikenteen vauhtia.

Noh, siinähän sitten aletaan jeesustelemaan. Ajoin hieman henkilöautoliikenteen vauhtia hitaammin. Jo pelkästään siitä syystä, että kyseinen auto ei jaksa edes tyhjänä putkena kiihtyä esim. tuusulanväylän päälle noustaessa Kehä 1:llä vaan vauhti hiipuu siinäkin. Siihen kun sitten lyödään vielä 30tn painoa, niin voi kuvitella mitä se ajo ja vauhti on. Joissakin paikoissa tietysti samaa vauhtia, mutta pääosin kyllä hitaammin. Ja kerrotkos sitten, kuinka pidät yli 100m väliä Kehä 1:llä? Yleensä kun jeesustellaan, ettei voi edes kymmentä metriä pitää. Sitä minäkään en ymmärrä, mutta että yli 100 metriä pitäisi pitää. Kuitenkin eteen puskee autoa koko ajan. Vaikka kuinka ajaisit muita hitaammin, niin silti puskee koko ajan joku eteen. Pitääkö ***kele pysähtyä bussipysäkille odottamaan, että kello lyö 12 yöllä ja viimeiset henkilöautot häviävät?

Muistuupa mieleeni parin vuoden takainen tapahtuma, kun jarrutin täysperällä 50km/h vauhdista Vihdintiellä (taas painoa joku 55-60tn) 400m ennen liikennevaloja ja koko matka tultiin suunnilleen kärryn kanssa rinnakkain valoihin asti. Eikä ollut ketään edessä sillä 400m matkalla. Risteys vain oli sitten täynnä poikittaista liikennettä, joten ei voinut muuta kuin seisoa jarrupolkimen päällä. Tosin, asiaa edesauttoi se, että veturin ABS-pistoke ei toiminut ja ihan ***tun liukas keli.

Mutta ylläolevalla perustelulla pitäisi ilmeisesti sitten pitää n. 400m turvaväliä?

EDIT: Kyllä täällä taas näkee, mitä ***tun idiootteja tämäkin kansa oikein on. Henkilöauto pysähtyy keskellä Kehä 1:stä täysin yllättäen, ja rekkakuskia syytetään taas ***tu kaikesta mahdollisesta. Ja vingutaan, että 100m on ollut liian vähän turvaväliä. siinä on 50m enemmän kuin suurin osa raskaasta kalustosta pitää ikinä ja olosuhteisiin nähden muutenkin ihan ***tun paljon. Sille kun vain ei voi mitään, että siellä tiellä on muutakin liikennettä ja vaikka kuinka ajaisi miten, niin aina on joku edessä. Sekin ihme on koettu, kun 30km/h vauhdista jarruttaessa liu'utaan lähemmäs 100m sohjon päällä. Parempi siis jättää se rekka kotiin, ja ruveta kottikärryillä käsipelin kuljettaa tavaraa. Se ainakin pysähtyy heti, kun päästää irti. On tämänkin palstan jeesustelijat varmasti paljon tyytyväisempiä.
« Last Edit: 25.11.08, 13:35 by Joona Vaisanen »
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5291 on: 25.11.08, 14:03 »

EDIT: Kyllä täällä taas näkee, mitä ***tun idiootteja tämäkin kansa oikein on.
Ainahan se pistetään sen syyksi kuka täällä alkaa vinkumaan jostain...  Tongue Ihan sama mikä tilanne on mutta jos täällä jotain alkaa selittää niin kyllä se käännetään aina sen selittäjän syyksi.. ei täältä kannata mitään myötätuntoa ainakaan hakea... Tongue
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5292 on: 25.11.08, 16:46 »

Noh, siinähän sitten aletaan jeesustelemaan.

No ollaanpas sitä herkkänä kun kirosanaa tulee tohon tahtiin.. Tarkoitus oli tosiaankin ihan hyvällä osoittaa että tostakin voi oppia jotain, enkä mä ainakaan väittänyt että syy on kokonaan kuskin. Ei se henkilöautoilijakaan oikein tehnyt. Mutta todennäköisesti sullakin on tuon jälkeen jokseenkin lihasmuistissa se että ne henkilöautoilijat voi tehdä aika älyttömiä temppuja neljän ruuhkassa.

ps. jos kärryn ABS näyttää olevan pimeänä, johtui sitten pistokkeesta tai antureista tai mistä tahansa, ei meikäläistä saa ajamaan näillä keleillä kuin korkeintaan tyhjänä lähimmälle korjaamolle. tollasen ääritilanteen jälkeen on normaalisti aikaa miettiä miksei sanonut juitsarille vastaan. sulla kävi tuuri.

Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5293 on: 25.11.08, 17:02 »

Noh, siinähän sitten aletaan jeesustelemaan. Ajoin hieman henkilöautoliikenteen vauhtia hitaammin. Jo pelkästään siitä syystä, että kyseinen auto ei jaksa edes tyhjänä putkena kiihtyä esim. tuusulanväylän päälle noustaessa Kehä 1:llä vaan vauhti hiipuu siinäkin. Siihen kun sitten lyödään vielä 30tn painoa, niin voi kuvitella mitä se ajo ja vauhti on. Joissakin paikoissa tietysti samaa vauhtia, mutta pääosin kyllä hitaammin. Ja kerrotkos sitten, kuinka pidät yli 100m väliä Kehä 1:llä? Yleensä kun jeesustellaan, ettei voi edes kymmentä metriä pitää. Sitä minäkään en ymmärrä, mutta että yli 100 metriä pitäisi pitää. Kuitenkin eteen puskee autoa koko ajan. Vaikka kuinka ajaisit muita hitaammin, niin silti puskee koko ajan joku eteen. Pitääkö ***kele pysähtyä bussipysäkille odottamaan, että kello lyö 12 yöllä ja viimeiset henkilöautot häviävät?

Muistuupa mieleeni parin vuoden takainen tapahtuma, kun jarrutin täysperällä 50km/h vauhdista Vihdintiellä (taas painoa joku 55-60tn) 400m ennen liikennevaloja ja koko matka tultiin suunnilleen kärryn kanssa rinnakkain valoihin asti. Eikä ollut ketään edessä sillä 400m matkalla. Risteys vain oli sitten täynnä poikittaista liikennettä, joten ei voinut muuta kuin seisoa jarrupolkimen päällä. Tosin, asiaa edesauttoi se, että veturin ABS-pistoke ei toiminut ja ihan ***tun liukas keli.

Mutta ylläolevalla perustelulla pitäisi ilmeisesti sitten pitää n. 400m turvaväliä?

EDIT: Kyllä täällä taas näkee, mitä ***tun idiootteja tämäkin kansa oikein on. Henkilöauto pysähtyy keskellä Kehä 1:stä täysin yllättäen, ja rekkakuskia syytetään taas ***tu kaikesta mahdollisesta. Ja vingutaan, että 100m on ollut liian vähän turvaväliä. siinä on 50m enemmän kuin suurin osa raskaasta kalustosta pitää ikinä ja olosuhteisiin nähden muutenkin ihan ***tun paljon. Sille kun vain ei voi mitään, että siellä tiellä on muutakin liikennettä ja vaikka kuinka ajaisi miten, niin aina on joku edessä. Sekin ihme on koettu, kun 30km/h vauhdista jarruttaessa liu'utaan lähemmäs 100m sohjon päällä. Parempi siis jättää se rekka kotiin, ja ruveta kottikärryillä käsipelin kuljettaa tavaraa. Se ainakin pysähtyy heti, kun päästää irti. On tämänkin palstan jeesustelijat varmasti paljon tyytyväisempiä.

Jeesustelemisestä mitään tiedä mutta muistaakseni jossain sanotaan että kuljettajan on saatava kottikärrinsä pysähtymään näköalalla olevalle alueelle, en sitten tiedä koskeeko tämä myös aloittelevia maanteiden ritareita.
Eli laki jos tuo nyt sinua kiinnostaa vaatii että saat sen oli mikä tahansa ja ilman mitään pysähtymään tyhjällä olevalla tiellä.Siis ennen sitä tyhmeliiniä joka edessäsi pysähtyy.
Meniköhän jotain ohi koulutuksessa.
Ilmeisesti et ole törmännyt ihmiseen, muuttu(toivottavasti) katsanto, toivon toki ettet loistavalla asenteellasi ihmisiin.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5294 on: 25.11.08, 21:43 »

Jeesustelemisestä mitään tiedä mutta muistaakseni jossain sanotaan että kuljettajan on saatava kottikärrinsä pysähtymään näköalalla olevalle alueelle, en sitten tiedä koskeeko tämä myös aloittelevia maanteiden ritareita.
Eli laki jos tuo nyt sinua kiinnostaa vaatii että saat sen oli mikä tahansa ja ilman mitään pysähtymään tyhjällä olevalla tiellä.Siis ennen sitä tyhmeliiniä joka edessäsi pysähtyy.
Meniköhän jotain ohi koulutuksessa.
Ilmeisesti et ole törmännyt ihmiseen, muuttu(toivottavasti) katsanto, toivon toki ettet loistavalla asenteellasi ihmisiin.

Älä nyt jauha paskaa. Jos on liukas keli ja alamäki, se rekka kulkee vaikka kaks kilometriä sitä mäkeä pysähtymättä, vaikka alkuvauhti ei olis kummonen (alkunopeus vaikka 20 km/h josta aletan jarruttaa, nopeus siis kiihtyy mäessä). Sitä ei myöskään voi mistään tietää, että siellä on juuri niin liukasta. Vielä kun näkyvyys on korkeintaan kilometri, niin ilmeisesti jatkossa pitää ison mäen päälle lyödä yhdistelmä parkkiin.. Parempi varmaan vielä vääntää se poikittain siihen tielle, ettei kukaan muukaan erehdy rikkoman lakia.

Lopulta tuollaisessa mäessä käy itseasiassa niin, että koko yhdistelmä menee ABSeista ja EBS:stä huolimatta poikittain. Miksikö? Siitä loppuu ilma kesken ja se aiheuttaa seisontajarrujen kytkeytymisen tyypillisesti 3-7 akselilla, eli akselit menee lukkoon. Luonnollisestikin jarrujärjestelmä on tästä huolimatta vaatimustenmukainen. Ilma loppuu siis juuri ABS:n takia, koska se pumppaa ilmaa joka ikinen kerta pois kun se höllää jarrutusta.

Riippumatta siitä, mitä se laki tässä asiassa sanoo, sen noudattaminen ei käytännössä ole mahdollista, koska ***tun typerät henkilöautokuskit tunkee aina eteen kuitenkin.

Minä törmäsin kuukausi-pari sitten ihmiseen, oli tosin vastaantulevassa autossa. Katsonta ei muuttunut, vittuako sille voi, jos idiootti ajaa alle.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5295 on: 25.11.08, 22:09 »

Jokseenkin huvittavaa lukea näiden rekkamiesten tekstejä, vaikka itse ei oo koskaan rekkaa ajanutkaan tositoimissa. Ei mulla oo tietysti mitään sanan sijaa näihin puuttua, mutta silti... Vissiin jokaisessa ammattikunnassa on omat ajattelutapansa. Roskakuskin ja rekkakuskin välillä ero taitaa olla suurin Tongue  Se on vähän niin kuin taksikuskeilla aina nahkarotsi päällä ja ollaan vähintään 10x parempia kuskeja kuin muut henkilöautolla ajavat..   

Että mua huvitti tossa su-yöllä kun airport-taxi oli syvällä penkassa Tuusulanväylällä ja soitti hinausapua. Oikeesti olis mieli tehny mennä sille huutelemaan ajamisen oppeja autokoulusta! Ajanu varmaan sekin rajoitusten mukaan 100- lasissa espabsasrvr:nkin rajamailla ja huomannu, ettei vaan käänny sinne kentälle menevälle rampille.. Tongue Oli muuten niin huippu säälittävän näköinen puku päällä siinä paraatipaikalla kaikkien ohiajavien näkökentässä, kun tämä soitti hinausapua rööki huulessa Grin

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5296 on: 25.11.08, 22:17 »

Jokseenkin huvittavaa lukea näiden rekkamiesten tekstejä, vaikka itse ei oo koskaan rekkaa ajanutkaan tositoimissa. Ei mulla oo tietysti mitään sanan sijaa näihin puuttua, mutta silti... Vissiin jokaisessa ammattikunnassa on omat ajattelutapansa. Roskakuskin ja rekkakuskin välillä ero taitaa olla suurin Tongue  Se on vähän niin kuin taksikuskeilla aina nahkarotsi päällä ja ollaan vähintään 10x parempia kuskeja kuin muut henkilöautolla ajavat..   
Jep, rekkakuskeilla on yhtä loistavat asenteet kuten niillä taksikuskeillakin... Tongue Ehkä siinä on vaan niin kuningas olo kun alla on se 60tkg massaa eikä mikään voi pysäyttää... v*tut jostain henkilöautoista... eihän se siellä paljon vauhtia hidasta...  Cool

"Hei, mä oon duunissa, mä saan ajaa ylinopeutta!" (C) Taxikuski thmbup laugh
TarppiVertainen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5297 on: 25.11.08, 22:26 »

Noh, eipä ole kuningasoloa vielä tullut vastaan Angry
Itse olen ainakin rekan ratissa oppinut huomioimaan muun liikenteen sujuvuuden, vaikkei aina siltä tunnu!
Jos on kuivat kelit ja hyvät olosuhteet, ajan sallittuja nopeuksia.
Mutta liukkaalla kelillä ja (yllättäin) ylämäissä ajelen jopa 30km/h Wink
Siltikin melkein jokainen pikkuauto pyrkii ihan mahdottomissakin paikoissa ohittamaan thmbdn
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5298 on: 25.11.08, 22:31 »

Jep, rekkakuskeilla on yhtä loistavat asenteet kuten niillä taksikuskeillakin... Tongue Ehkä siinä on vaan niin kuningas olo kun alla on se 60tkg massaa eikä mikään voi pysäyttää...
Taksikuskit yleisesti ottaen on ihan käsittämättömiä tapauksia, mutta miksi useilla kuitenkin (ammattitaitoisilla?) rekkakuskeilla on välinpitämätön asenne? Tai siis ei kestetä negatiivista kommentointia....

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5299 on: 25.11.08, 22:57 »

Mä kyllä komppaan Joonaa sen verran, tuossa paikassa ja tilanteessa autoilijat tekevät tuollaista usein. Ajetaan jonoa ohitse ja sitten liinat kiinni ja kaistalle seisomaan, kun ei enään pääse sekaan. Vaikkei olisi rekka perässä, niin sellainen on älytön väläys. Tukitaan se suoraan menevien kaista ja aiheutetaan taakse lisää vaaratilanteita ja ruuhkaa. Ja usein ilmeisesti vain sen takia, ettei haluta jonottaa muiden mukana.

Tuossa paikassa, tuolla kelillä ja tuohon aikaan pitäisi se raskas ajoneuvokin laittaa melkein tien sivuun jos pitäisi saada eliminoitua kaikki riskitekijät. Mahdotonta sekin on käytännössä. 100m on neljä yhdistelmällistä. Käytännössä noissa olosuhteissa ykköskehällä se on ruhtinaallisesti. Ja jos siinä alkaa tiputtamaan pariin-kolmeenkymppiin, niin sitten on yhdistelmät seuraavassa mäessä paikoillaan. Ja muut.

Kyllä mielestäni tuon kaltaisissa tilanteissa pitää henkilöautoilijallakin olla vastuuta ja tajua jonkin verran. Eikä se ole kiinni siitä, että onko takana raskasta kalustoa vai muita henkilöautoja. Jos jossain kehäteillä (tms) missataan oma liittymä, tai ryhmittäytyminen ajoissa, niin on myös reikäpäistä alkaa tukkimaan muita kaistoja ja alkaa äkkijarruttemaan, sen sijaan että käytäisiin seuraavassa risteyksessä ottamassa vauhtia takaisin päin.
Jos liinoja voidaan vedellä kiinni milloin missäkin ja itketään takaantulijan vastuusta, niin ei sekään ihan oikein enään mene.

Miksi tähän vedettiin mukaan kaikki ammatikseen autoilevat ja heidän kykynsä? Ehkä parin ulosannin sävy voi ärsyttää mutta noin pitkälle ei sentään voi mielestäni "syväluodata".


Pages: 1 ... 263 264 [265] 266 267 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1