Keskustelua liikenteestä

<< < (1057/3019) > >>

Vaikka nyt ehkä hieman myöhään tuleekin, niin oletko katsonut Mikko onko tuossa muita ajoapuja?

Saattais viitata tuo sinun kuvailemasi ennemminkin VW:n EDL:ään. Suomenkielellä siis sähköinen tasauspyörästön lukko, omasta IV GTI:stä tuollainen ainakin löytyy, niin vois olettaa olevan jo laajalti kaikissa vitosissa.

Tuohan siis pelaa ABSien avulla 80km/h:n asti ja toimintaperiaatteena ihan se että jarruttaa kovemmin pyörivää pyörää erikseen jotta saadaan molemmat pyörät akselilla menemään samaa tahtia. Ihan pätevä keksintö kunhan sen kanssa oppii pelaamaan. Tuotahan ei saa mitenkään kytkettyä pois tai saa jos ottaa ABSien sulakkeen pois, mutta siinäpä menikin sitten vähintään jarrutasapaino.

Tuota EDL:ää nyt ei tietenkään ole muutakuin sillä akselilla millä on vetävät pyörät.

mmniemi:

Vaikka nyt ehkä hieman myöhään tuleekin, niin oletko katsonut Mikko onko tuossa muita ajoapuja?

Saattais viitata tuo sinun kuvailemasi ennemminkin VW:n EDL:ään.

Ei pitäisi olla moista systeemiä, ellei sitten ole jotenkin mukana tuossa ESP:ssä. ESP:n saa napista pois, ja sen jälkeen voi ajaa ABS:iä lukuunottamatta kuten vanhaa autoa

Aaltonen:

Sinäkö annat sitten uusien laitteiden yllättää, kun se vahinko sattuu ja se ESP puuttuukin peliin? Ihan turha väittää, että sinulle ei koskaan tapahdu vahinkoja... 

No en voi antaa uusien laitteiden yllättää kun Yaariksessa ei ole tollasia systeemejä. ABS:t on ja joku jarrujen tasapainotin, joka ehkäsee poikittain menot jarrutustilanteissa kun ABS:lle menee, mutta ESP:tä ei ole ja en ole kyllä tosiaan todennut sellasta omassa ajosani tarvitsevan, sen mitä nyt ajelen. 80% kaupunkia ja loput muuta.

TOTTA, että kun sitä hirveä pitää väistää, tosta järjestelmästä on hyötyä. Tottakai se on pelastanut ihmishenkiä! En minä sitä väitä, vaan ihan vaan kun miettii, että ennen pärjättiin paljon heikommalla kalustolla samoissa keleissä, ilman mitään apuja.  Niin miksi nyt ei, jos lähdetään oikein pohtimaan?

ABS + tuo tasapainotusjärjestelmä, ettei kiepsahda poikittian jarrutuksissa, no se on ihan kätevä, sen mitä nyt ABS:seja normaali oloissa tarttee, varmaankin sitten kun joutuu tosipaikkaan sen todella huomaa sen vaikutuksen.

Mutta oottekos huomanneet yhtä asiaa, mitä enemmän ESP ym. laitteita tungetaan näihin autoihin, sitä kovemmaksi käy nopeudet kelistä riippumatta. Sunnuntainakin meni pari kappaletta kehän lumipöpössä heittäen ohi, neliveto ja nämä ESP järjestelmät sisältäneitä autoja. Että voi se järjestelmä kääntyä itseäänsäkin vastaan, mutta sillon vika ei ole kyllä järjestelmässä vaan kuljettajassa jolla on havannointikyvynpuutetauti.

Mutta tänään kyllä henkilöautoilijoille nostan hattua, ihmeen hyvin ainakin linja-autoliikennettä suosivat, hyvin antovat tilaa ja ymmärsivät risteyksissä antaa sitä tilaa. 

FINLAS:

TOTTA, että kun sitä hirveä pitää väistää, tosta järjestelmästä on hyötyä. Tottakai se on pelastanut ihmishenkiä! En minä sitä väitä, vaan ihan vaan kun miettii, että ennen pärjättiin paljon heikommalla kalustolla samoissa keleissä, ilman mitään apuja.  Niin miksi nyt ei, jos lähdetään oikein pohtimaan?

Ei kai tässä siitä olekkaan kyse, etteikö ennen olisi pärjätty ilman noita kaikkia turvalaitteita. Mutta, kun suuressa osassa uusista autoista vaan nykyisin on noita kaikkia ESP:itä ja ABS:iä. Autokanta uudistuu ja sitä myöten liikenteessä vaan tulee enemmän noita autoja, joissa on kaikenlaisia ESP:itä yms. Mutta jos katsoo Tilastokeskuksen tilastoa tieliikenteessä kuolleiden määristä välillä 1970-2007, niin kyllä se siltä näyttää, että ei ennen niin hyvin kyllä pärjätty, vaikka liikennemäärät ovat kasvaneet. http://www.stat.fi/til/ton/2007/ton_2007_2008-06-12_kuv_001.html
Ei toki johdu läheskään pelkästään siitä, että nykyään on noita kaikenlaisia luistonestoja yms. Mutta kyllä ainakin jossain ollaan menty oikeaan suuntaan.

Se on kyllä totta, että ei pidä ruveta luulemaan, että voi ajaa miten tahansa, jos autosta löytyy vaikka ESP & ABS ja luottaa vaan siihen, että kyllä ne laitteet pelastavat joka tilanteesta. Mutta kyllä tässä viime päivinä olen ainakin itse nähnyt todella päätöntä ajamista, niin uudemmilta, kuin vanhemmilta autoilta, joista ei noita luistonestoja ja muita laitteita löydy.

EDIT: En kyllä ole itsekkään koskaan kaivannut mitään ESP:itä, ABS:iä ja mitä muita noita nyt onkaan. Eipä meikäläisen lähemmäs 20 vuotta vanhasta autostani mitään tuollaisia kyllä löydykään. 

juksii:

No en voi antaa uusien laitteiden yllättää kun Yaariksessa ei ole tollasia systeemejä. ABS:t on ja joku jarrujen tasapainotin, joka ehkäsee poikittain menot jarrutustilanteissa kun ABS:lle menee, mutta ESP:tä ei ole ja en ole kyllä tosiaan todennut sellasta omassa ajosani tarvitsevan, sen mitä nyt ajelen. 80% kaupunkia ja loput muuta.

Tuskimpa kukaan sitä kuvittelee omassa ajossa tarvitsevansa. Sitten kun tulee se hirvi sillä 20% maantiepätkällä ja sitten yaris menee kuperkeikkaa ojassa. Sitten on varmaan kiva ajatella että enhän minä sitä olisi tarvinnut, mutta JOS se olisi ollut niin miten olisi käynyt?

Sinä et tarvitse. Hyvä niin. En minäkään tarvitse mutta kyllä minä omaa turvallisuuttani sen verran arvostan (ja kanssakulkijoiden kanssa) että minun mielestäni se on kiva olla olemassa.

Mutta oottekos huomanneet yhtä asiaa, mitä enemmän ESP ym. laitteita tungetaan näihin autoihin, sitä kovemmaksi käy nopeudet kelistä riippumatta. Sunnuntainakin meni pari kappaletta kehän lumipöpössä heittäen ohi, neliveto ja nämä ESP järjestelmät sisältäneitä autoja. Että voi se järjestelmä kääntyä itseäänsäkin vastaan, mutta sillon vika ei ole kyllä järjestelmässä vaan kuljettajassa jolla on havannointikyvynpuutetauti.

Juu, itse olen huomannut että isolla nelivetoautolla (ESP+ABS+monta muuta lyhennettä) kun ajelee niin ainoat jotka menee ohi on vanhoja kuppasia teiniritsoja. Omasta mielestäni ajan maksimia mitä sillä kelillä voi ajaa ja ritsoilla vedetään ohi. Ei onneksi ota kunniaan paitsi jos semmonen pyörähtää edessä ja mä jyrään mun panssarivaunulla yli... Siinä voi amisviikset hetken vipattaa asconassa.
Niin ja en yleensä ole se tien tukko. Aika reippaasti ajelen etteivät sen takia ohi mene että olisin kuppaamassa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page