Keskustelua liikenteestä

<< < (1061/3019) > >>

Mikko86:
Quote

Jep, rekkakuskeilla on yhtä loistavat asenteet kuten niillä taksikuskeillakin... Ehkä siinä on vaan niin kuningas olo kun alla on se 60tkg massaa eikä mikään voi pysäyttää...

Taksikuskit yleisesti ottaen on ihan käsittämättömiä tapauksia, mutta miksi useilla kuitenkin (ammattitaitoisilla?) rekkakuskeilla on välinpitämätön asenne? Tai siis ei kestetä negatiivista kommentointia....

Henkka:
Mä kyllä komppaan Joonaa sen verran, tuossa paikassa ja tilanteessa autoilijat tekevät tuollaista usein. Ajetaan jonoa ohitse ja sitten liinat kiinni ja kaistalle seisomaan, kun ei enään pääse sekaan. Vaikkei olisi rekka perässä, niin sellainen on älytön väläys. Tukitaan se suoraan menevien kaista ja aiheutetaan taakse lisää vaaratilanteita ja ruuhkaa. Ja usein ilmeisesti vain sen takia, ettei haluta jonottaa muiden mukana.

Tuossa paikassa, tuolla kelillä ja tuohon aikaan pitäisi se raskas ajoneuvokin laittaa melkein tien sivuun jos pitäisi saada eliminoitua kaikki riskitekijät. Mahdotonta sekin on käytännössä. 100m on neljä yhdistelmällistä. Käytännössä noissa olosuhteissa ykköskehällä se on ruhtinaallisesti. Ja jos siinä alkaa tiputtamaan pariin-kolmeenkymppiin, niin sitten on yhdistelmät seuraavassa mäessä paikoillaan. Ja muut.

Kyllä mielestäni tuon kaltaisissa tilanteissa pitää henkilöautoilijallakin olla vastuuta ja tajua jonkin verran. Eikä se ole kiinni siitä, että onko takana raskasta kalustoa vai muita henkilöautoja. Jos jossain kehäteillä (tms) missataan oma liittymä, tai ryhmittäytyminen ajoissa, niin on myös reikäpäistä alkaa tukkimaan muita kaistoja ja alkaa äkkijarruttemaan, sen sijaan että käytäisiin seuraavassa risteyksessä ottamassa vauhtia takaisin päin.
Jos liinoja voidaan vedellä kiinni milloin missäkin ja itketään takaantulijan vastuusta, niin ei sekään ihan oikein enään mene.

Miksi tähän vedettiin mukaan kaikki ammatikseen autoilevat ja heidän kykynsä? Ehkä parin ulosannin sävy voi ärsyttää mutta noin pitkälle ei sentään voi mielestäni "syväluodata".


Judanssi:
Quote

Jeesustelemisestä mitään tiedä mutta muistaakseni jossain sanotaan että kuljettajan on saatava kottikärrinsä pysähtymään näköalalla olevalle alueelle, en sitten tiedä koskeeko tämä myös aloittelevia maanteiden ritareita.
Eli laki jos tuo nyt sinua kiinnostaa vaatii että saat sen oli mikä tahansa ja ilman mitään pysähtymään tyhjällä olevalla tiellä.Siis ennen sitä tyhmeliiniä joka edessäsi pysähtyy.
Meniköhän jotain ohi koulutuksessa.
Ilmeisesti et ole törmännyt ihmiseen, muuttu(toivottavasti) katsanto, toivon toki ettet loistavalla asenteellasi ihmisiin.


Hmm... laki sanoo seuraavaa:
Tieliikennelaki, 2. luku
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
--------------
Eli ajoneuvoa ei tarvitse pystyä pysäyttämään ajoradan vapaana olevalla osuudella, vaan näkyvällä. Rekan nupista taas näkyvyyttä piisaa, joten tuo kohta tulee täytetyksi. Olettaisin, että lain henki on ollut ettei summamutikassa ajeta päin poikittainolevaa rekkaa.

Sitten tuo kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. No tietty voihan edessäolevan lukkojarrutusta pitää ennalta arvattavana, mutta jotain järjenkäyttöä olettaisi siellä henkilöautossakin sovellettavan. Ja tuo reilu 100m on kehän ruuhkassa jo kunnioitettava saavutus etäisyydeksi. Mikäli haluaa pidemmän raon, niin parempi seistä jarrupolkimella ja odottaa yötä - joku sen turvavälin tukkii kuitenkin kotterollaan.

Pääsääntöisesti itsekin olen sitä mieltä, että peräänajaja maksaa viulut - mutta menköön tämä nyt säännön vahvistavana poikkeuksena. Onneksi mitään ei sattunut.

Mikko86:
Quote

Kyllä mielestäni tuon kaltaisissa tilanteissa pitää henkilöautoilijallakin olla vastuuta ja tajua jonkin verran. Eikä se ole kiinni siitä, että onko takana raskasta kalustoa vai muita henkilöautoja.

No, mutta kun se henkilöautokuski ei ajattele muuta kuin omaa parasta. Rekkakuskikin ajattelee vain omaa parasta. Suomalaiset on tämmösiä itsekkäitä luonnostaan Eipä tässä muuta.. Koittakaahan kestää...

Joona:
Quote

No ollaanpas sitä herkkänä kun kirosanaa tulee tohon tahtiin.. Tarkoitus oli tosiaankin ihan hyvällä osoittaa että tostakin voi oppia jotain, enkä mä ainakaan väittänyt että syy on kokonaan kuskin. Ei se henkilöautoilijakaan oikein tehnyt. Mutta todennäköisesti sullakin on tuon jälkeen jokseenkin lihasmuistissa se että ne henkilöautoilijat voi tehdä aika älyttömiä temppuja neljän ruuhkassa.


Kyllä se on muistissa ollut koko ajan. Ei pääse unohtumaan, kun päivittäin ajaa idioottilauman seassa. Provosoidun äärimmäisen helposti ja etenkin, jos tuollaisessa tilanteessa aletaan mua syyttelemään. Muistuupa taas mieleen, miten Konginkankaallakin rekkakuskia syytettiin kaikesta mahdollisesta ja kaikki muu jätettiin huomiotta. Suomessa tuppaa raskas kalusto olemaan syypää joka ikisessä asiassa pikku peltikolahduksesta suuronnettomuuteen, vaikka totuus olisi ihan muuta. Ehkä ne omat angstiset patoumat on vaan niin helppo purkaa siihen tappajarekkaan.

Quote

ps. jos kärryn ABS näyttää olevan pimeänä, johtui sitten pistokkeesta tai antureista tai mistä tahansa, ei meikäläistä saa ajamaan näillä keleillä kuin korkeintaan tyhjänä lähimmälle korjaamolle. tollasen ääritilanteen jälkeen on normaalisti aikaa miettiä miksei sanonut juitsarille vastaan. sulla kävi tuuri.

Kiitolinja on kiitolinja ja kalusto on mitä on. Jos jokainen kerta, kun ABS-merkkivalo palaa tai on joku muu vika, jättää ajamatta, niin eipä tuolla hirveästi olisi porukkaa liikenteessä. Sille ei vain voi mitään. Kärryt vaihtuu päivittäin ja vetureita ei kukaan ehdi huoltaa. Nykyään en jaksa pahemmin noista merkkivaloista välittää. Olen todennut, että mikäli ABS testaa itsensä kytkettäessä (sihahtelee), se toimii vaikka merkkivalo palaisikin. Olen kokeillut. Sitten kun sihahtelua ei kuulu, on ABS oikeasti poissa pelistä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page