Keskustelua liikenteestä

<< < (1061/3033) > >>

Judanssi:
Quote

Jeesustelemisestä mitään tiedä mutta muistaakseni jossain sanotaan että kuljettajan on saatava kottikärrinsä pysähtymään näköalalla olevalle alueelle, en sitten tiedä koskeeko tämä myös aloittelevia maanteiden ritareita.
Eli laki jos tuo nyt sinua kiinnostaa vaatii että saat sen oli mikä tahansa ja ilman mitään pysähtymään tyhjällä olevalla tiellä.Siis ennen sitä tyhmeliiniä joka edessäsi pysähtyy.
Meniköhän jotain ohi koulutuksessa.
Ilmeisesti et ole törmännyt ihmiseen, muuttu(toivottavasti) katsanto, toivon toki ettet loistavalla asenteellasi ihmisiin.


Hmm... laki sanoo seuraavaa:
Tieliikennelaki, 2. luku
23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
--------------
Eli ajoneuvoa ei tarvitse pystyä pysäyttämään ajoradan vapaana olevalla osuudella, vaan näkyvällä. Rekan nupista taas näkyvyyttä piisaa, joten tuo kohta tulee täytetyksi. Olettaisin, että lain henki on ollut ettei summamutikassa ajeta päin poikittainolevaa rekkaa.

Sitten tuo kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. No tietty voihan edessäolevan lukkojarrutusta pitää ennalta arvattavana, mutta jotain järjenkäyttöä olettaisi siellä henkilöautossakin sovellettavan. Ja tuo reilu 100m on kehän ruuhkassa jo kunnioitettava saavutus etäisyydeksi. Mikäli haluaa pidemmän raon, niin parempi seistä jarrupolkimella ja odottaa yötä - joku sen turvavälin tukkii kuitenkin kotterollaan.

Pääsääntöisesti itsekin olen sitä mieltä, että peräänajaja maksaa viulut - mutta menköön tämä nyt säännön vahvistavana poikkeuksena. Onneksi mitään ei sattunut.

Mikko86:
Quote

Kyllä mielestäni tuon kaltaisissa tilanteissa pitää henkilöautoilijallakin olla vastuuta ja tajua jonkin verran. Eikä se ole kiinni siitä, että onko takana raskasta kalustoa vai muita henkilöautoja.

No, mutta kun se henkilöautokuski ei ajattele muuta kuin omaa parasta. Rekkakuskikin ajattelee vain omaa parasta. Suomalaiset on tämmösiä itsekkäitä luonnostaan Eipä tässä muuta.. Koittakaahan kestää...

Joona:
Quote

No ollaanpas sitä herkkänä kun kirosanaa tulee tohon tahtiin.. Tarkoitus oli tosiaankin ihan hyvällä osoittaa että tostakin voi oppia jotain, enkä mä ainakaan väittänyt että syy on kokonaan kuskin. Ei se henkilöautoilijakaan oikein tehnyt. Mutta todennäköisesti sullakin on tuon jälkeen jokseenkin lihasmuistissa se että ne henkilöautoilijat voi tehdä aika älyttömiä temppuja neljän ruuhkassa.


Kyllä se on muistissa ollut koko ajan. Ei pääse unohtumaan, kun päivittäin ajaa idioottilauman seassa. Provosoidun äärimmäisen helposti ja etenkin, jos tuollaisessa tilanteessa aletaan mua syyttelemään. Muistuupa taas mieleen, miten Konginkankaallakin rekkakuskia syytettiin kaikesta mahdollisesta ja kaikki muu jätettiin huomiotta. Suomessa tuppaa raskas kalusto olemaan syypää joka ikisessä asiassa pikku peltikolahduksesta suuronnettomuuteen, vaikka totuus olisi ihan muuta. Ehkä ne omat angstiset patoumat on vaan niin helppo purkaa siihen tappajarekkaan.

Quote

ps. jos kärryn ABS näyttää olevan pimeänä, johtui sitten pistokkeesta tai antureista tai mistä tahansa, ei meikäläistä saa ajamaan näillä keleillä kuin korkeintaan tyhjänä lähimmälle korjaamolle. tollasen ääritilanteen jälkeen on normaalisti aikaa miettiä miksei sanonut juitsarille vastaan. sulla kävi tuuri.

Kiitolinja on kiitolinja ja kalusto on mitä on. Jos jokainen kerta, kun ABS-merkkivalo palaa tai on joku muu vika, jättää ajamatta, niin eipä tuolla hirveästi olisi porukkaa liikenteessä. Sille ei vain voi mitään. Kärryt vaihtuu päivittäin ja vetureita ei kukaan ehdi huoltaa. Nykyään en jaksa pahemmin noista merkkivaloista välittää. Olen todennut, että mikäli ABS testaa itsensä kytkettäessä (sihahtelee), se toimii vaikka merkkivalo palaisikin. Olen kokeillut. Sitten kun sihahtelua ei kuulu, on ABS oikeasti poissa pelistä.

Joona:
Quote

Ja jos siinä alkaa tiputtamaan pariin-kolmeenkymppiin, niin sitten on yhdistelmät seuraavassa mäessä paikoillaan. Ja muut.


Kun itsekin pääsin sitten Turuntielle vievälle kaistalle, niin bussipysäkkien kohdalla jouduin pysähtymään mäessä jonon mukana. Siinähän sitten sudittiin paikallaan teli ylhäällä lukot päällä ja ihmeteltiin, että kun ei vain mene niin ei mene. Nousi se siitä sitten taas, kun aikansa jurnutti.

Quote

Miksi tähän vedettiin mukaan kaikki ammatikseen autoilevat ja heidän kykynsä? Ehkä parin ulosannin sävy voi ärsyttää mutta noin pitkälle ei sentään voi mielestäni "syväluodata".


Hyvä tilaisuus haukkua taas vähän ammattiliikennettä. On tappajarekkoja ja tolppahomoja ja ties mitä. Kyllä joskus ajaessa tulee miettineeksi, että mitä pahaa on tehnyt jouduttuaan kuljetusalalle. Paskaa sataa niskaan ovista ja ikkunoista ja jopa kattoluukusta, jos uskaltaa avata. Tuolla sitten ohjastetaan kantavuuskuormilla 60tn massoilla tappokelissä niiden reikäpäiden seassa. Ja pakko on mennä. Monilla aloilla, etenkin toimistotöissä voi sanoa, että en tee tätä tänään vaan huomenna. Tai, että teen tämän toisen asian ensin. Kuljetusalalla se tehdään nyt ja heti ensimmäiseksi. Ei ole mahdollisuutta tehdä sitten, kun siltä tuntuu. Kyllä minäkin olisin alkuviikon mieluusti istunut kotona xboxia pelaten, jos se olisi vain suinkin ollut mahdollista. Mutta ei. Pakko on vain mennä ja koittaa jaksaa tuolla.

susiluoto:
Minä en pelkästään ammattiliikennettä moittinut, käytin juuri tuon takia kottikärryä kulkuvälineenä, koskee mielestäni tuo muiden huomioiminen kaikkia kulkevia.
Jopa jos vielä löytyy kolmipyörällä ajeleva mopolähetti, hänenkin kuluu ajatella muita liikenteessä.
Tuli vielä mieleen jos näinkin helposti provosoituu, mites tuolla liikenteessä pystyy itsensä hillitsemään.
Edelleenkin olen sitä mieltä että mikäli tiedän mäen päällä että en hallitse ajoneuvoa koko matkan, olenko terveellä pohjalla jos silti lähden.

Mites lentäjä jos ennen laskeutumista huomaa kentällä muita koneita, eikun sekaan koska en pysty hallitsemaan tätä konetta.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page