FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.05.17, 12:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 265 266 [267] 268 269 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451094 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5320 on: 26.11.08, 13:26 »

Kokeileppa ESP pois kytkettynä lähteä risteyksesta ratti lähes linkussa ja kuuntele kuuluuko mitään ylimääräisiä ääniä, ainakin jetassa tuon EDL toiminnan kuulee tuommoisessa tilanteessa, kun se lyö jarrua sutivalle renkaalle.

Pitää kokeilla. Ja kun olisit ehdottanut tuota toissapäivänä, olisin voinut eilen testata myös Jetalla, kun käytiin sellainen hakemassa Hämeenlinnan kautta Joensuusta Grin

[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5321 on: 26.11.08, 13:27 »

Olihan taas hässäkkää viimeyönä kun tuli tuota luntakin illan aikana ihan mukavasti.. Kehä I:llä oli auto vetänyt suoraan penkkaan kyljelleen ja poistumisrampeissa ABS:ttömät autot ajoivat renkaat lukossa mäkilaskua suoraan mutkaan.. Kehä III ja Fazerintien risteyksessä oli ilmeisesti myös kolari.

Helppohan se on itse myhäillä nelivetovolvon ratin takana, mutta toisaalta uskon että ainakin kehä I:n sähellykset olisi ollut vältettävissä. Ensinnäkin, paikoittain kehä I:llä on 3-4 kaistaa ja niistä kaksi vasemmanpuoleista oli ymmärtääkseni aivan loskattomia ja sulia. Oikeanpuoleiset kaistat olivat kuitenkin loskaisia ja varmasti pito heikko, siinä tapauksessa voi yksinkertaisesti ajaa niitä puhtaita kaistoja pitkin kun seuraavaan liittymäänkin oli matkaa (ja niiltä sulilta kaistoilta ei varmasti luiskahda sinne penkkaan ellei sitten sähellä jotain muuta samalla).
Ja kehä I:llä on myös poistumisramppien edessä niin pitkä pätkä kaistaa, että poistuvat autot voivat hidastaa vauhtia ennen poistumisrampin mutkaa, jolloin ei sitten tarvitse jarrut lukossa kokeilla että hidastuuko tarpeeksi.

Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5322 on: 26.11.08, 13:43 »

Olipa taas jännää eilen klo 17 Kehä 1:llä länteen päin ajettaessa Leppävaaran kohdalla suoralla, kun oikeanpuoleinen Turuntielle menevä kaista seisoi ja mun edessä n. 100 metrin päässä päätti henkilöauto pysähtyä siihen ja lyödä vilkun oikealle. Ottaen huomioon, että Kehän liikenne sujui n. 70km/h, loppui se 100 metriä muutamassa sekunnissa. En oikeastaan pystynyt tekemään muuta kuin seisomaan jarrupolkimen päällä ja todeta, että ei pysähdy. Liukuu vain eteenpäin ABS:n säestämänä. Vasemmalla kaistalla tuli mukavasti autoja ja muutamaa metriä ennen sitä paikalleen pysähtynyttä runkkaria, oli pakko vetää keula vasemmalle kaistalle (etten runttaa sitä pahasti), jolloinka veturi kääntyi suhtkoht poikittain ja kärrykin tuli ties missä ja vauhtikin loppui siihen. En tiedä miten on mahdollista, mutta kukaan ei osunut mihinkään. Toivottavasti kyseinen runkkari jatkossa katsoo peiliin kolmesti ja miettii pari kertaa ennen kuin pysähtyy keskellä Kehä 1:stä.

Kun itsekin pääsin sitten Turuntielle vievälle kaistalle, niin bussipysäkkien kohdalla jouduin pysähtymään mäessä jonon mukana.

Mä kun en tuolla raskaalla kalustolla joudu ajamaan, niin haluan vaan varmistaa, että ymmärsin tilanteen oikein: ajoit n. 70 km/h ja Turuntielle menevä kaista seisoi ja sä olit myös haluamassa sille kaistalle? Mutta miten olit sen yhdistelmäsi ajatellut sinne seisovan jonon joukkoon saada tosta sun 70 km/h vauhdista? Mä keksin kyllä yhden konstin, mutta siinä taitaa tulla runtaanneeksi useamman kuin yhden autoilijan...

Leppävaaran liittymästä Säterin liittymään on n. 300 metriä. Säterin liittymästä on noin 100 metriä bussipysäkille ja Turun motarin liittymään.  Kyseinen kohta on kyllä melkoisen haasteellinen paikka kaistanvaihdolle, juuri sen takia, että eri kaistoilla on aika paljon nopeuseroa.

MikkO
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6015
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5323 on: 26.11.08, 13:51 »

Kuorma-auto keulilla ja yli 750kg perävaunu perässä -> Rekkakortti.

Tuohonhan on nykyään olemassa C1E jolla tuollaista saisi vetää, mutta ei ole ihan se oikea iso rekkakortti.

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6037
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5324 on: 26.11.08, 13:53 »

Mä kun en tuolla raskaalla kalustolla joudu ajamaan, niin haluan vaan varmistaa, että ymmärsin tilanteen oikein: ajoit n. 70 km/h ja Turuntielle menevä kaista seisoi ja sä olit myös haluamassa sille kaistalle? Mutta miten olit sen yhdistelmäsi ajatellut sinne seisovan jonon joukkoon saada tosta sun 70 km/h vauhdista? Mä keksin kyllä yhden konstin, mutta siinä taitaa tulla runtaanneeksi useamman kuin yhden autoilijan...

Leppävaaran liittymästä Säterin liittymään on n. 300 metriä. Säterin liittymästä on noin 100 metriä bussipysäkille ja Turun motarin liittymään.  Kyseinen kohta on kyllä melkoisen haasteellinen paikka kaistanvaihdolle, juuri sen takia, että eri kaistoilla on aika paljon nopeuseroa.

Näin on. Sillan jälkeen kun rupeaa jarruttelemaan ja laittaa vilkun oikealle, niin johonkin kohtaan aina pääsee. Toihan on vähän kaksipiippuinen juttu, että saako ennen Säterin liittymää vaihtaa kaistaa, kun vaikka viitoitukset 1-tielle onkin, on silti merkitty bussikaistaksi. Joskus vaihdan ennen Säterin liittymää, joskus sen jälkeen. Mutta ei se tarkoita, että sillalla tai heti sen jälkeen pitäisi jo pysähtyä. Samaten sillan jälkeen kaistojen yhdistyessä tilanne siinä kohdassa vaikuttaa aika paljon. Eikä tässä mitään ongelmaa olekaan. Vilkku ajoissa oikealle ja jossain kohdassa hidastaa vauhtia ja tekee kaiken rauhallisesti. Ajan tuosta täysperällä n. 300 kertaa vuodessa ja käytännössä koskaan ei ole ongelmia.

Ongelman tekee se, että joku yhtäkkiä päättää vaihtaa kaistaa juuri siinä missä on sillä hetkellä ja pysähtyy siihen.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5325 on: 26.11.08, 15:50 »

Sinä oletkin ainoa poikkeus tässä asiassa(ja tällä foorumilla) ja näytät että on siellä rekan ratissa välillä fiksuakin porukkaa... thmbup Onhan sulla vissiin kokemustakin "vähän" enemmän kuin näillä junnuilla.

Jumlauta. Jos tosiaan ollaan tätä mieltä, Herran on niin hyvä ja tulee mun vuoron huomenna ajamaan. Ei mua kamalasti kiinnosta tuola liukastella ja yrittää arvata, mitä kiireiset henkilöautoilijat seuraavaksi keksii tehdä. Mutta kun on mentävä kun on mentävä, oli keli millainen sitten olikin.

Hyvä esimerkki tästä toilailusta saatiin tältä iltapäivältä Vihdintieltä, ennen Kaitalammen GOLF risteystä. Vetinen tie oli melko pian erittäin liukas lumisateen takia. Minulla mittarissa 65kmh 80 alueella sen takia, että tie oli kauttaaltaan tamppaunutta räntää, jossa ei liiemmin pitoa ole. Tottakai tälläsessä tilanteessa ohi pitää päästä. Vaikka keskivallilla oli ihan mukava lumiloskakerros kaiken päälle. Ohi vaan. Taisi se ESP antaa vähän virheellistä tietoa siitä, millanen kitka tuola oli oikeasti.
Henri Stschukin
Offline Offline

Posts: 855
Date Registered: 30.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5326 on: 26.11.08, 16:11 »

Kun itsekin pääsin sitten Turuntielle vievälle kaistalle, niin bussipysäkkien kohdalla jouduin pysähtymään mäessä jonon mukana. Siinähän sitten sudittiin paikallaan teli ylhäällä lukot päällä ja ihmeteltiin, että kun ei vain mene niin ei mene. Nousi se siitä sitten taas, kun aikansa jurnutti.

Hyvä tilaisuus haukkua taas vähän ammattiliikennettä. On tappajarekkoja ja tolppahomoja ja ties mitä. Kyllä joskus ajaessa tulee miettineeksi, että mitä pahaa on tehnyt jouduttuaan kuljetusalalle. Paskaa sataa niskaan ovista ja ikkunoista ja jopa kattoluukusta, jos uskaltaa avata. Tuolla sitten ohjastetaan kantavuuskuormilla 60tn massoilla tappokelissä niiden reikäpäiden seassa. Ja pakko on mennä. Monilla aloilla, etenkin toimistotöissä voi sanoa, että en tee tätä tänään vaan huomenna. Tai, että teen tämän toisen asian ensin. Kuljetusalalla se tehdään nyt ja heti ensimmäiseksi. Ei ole mahdollisuutta tehdä sitten, kun siltä tuntuu. Kyllä minäkin olisin alkuviikon mieluusti istunut kotona xboxia pelaten, jos se olisi vain suinkin ollut mahdollista. Mutta ei. Pakko on vain mennä ja koittaa jaksaa tuolla.
Niin.. On se hassua kun yhteiskunta vaatii kokoajan niin paljon ja niin vähillä kustannuksilla. Sitten haukutaan ja ihmetellään, että miksi kuskit tekee sitä ja tätä, ja rikkoo työaikalakeja, autot jää huoltamatta jne jne... Paras tapaus oli kerran kun vein punavuoren rautaan jotain maalia muistaakseni, niin yksi nipa-nokkela tuli mulle huutamaan, että mitä teet kus*pää noin isolla autolla täällä keskustassa ja, että et voi pysäköidä siihen ja niin edespäin. Oli hermot muutenkin vähän pinnassa, niin tokasin sille "että ajatteleppa jos täällä ei raskas kalusto liikkuisi, niin tämä olisi aavekaupunki jossa olis vaan muutama raunio ja loput sammalta."
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5327 on: 26.11.08, 16:48 »

Oli hermot muutenkin vähän pinnassa, niin tokasin sille "että ajatteleppa jos täällä ei raskas kalusto liikkuisi, niin tämä olisi aavekaupunki jossa olis vaan muutama raunio ja loput sammalta."

Tuollaisille kaikenmaailman viisaille kun tokaisee, että "Sinutkin pitäisi survoa takaisin k***ään ja n***ia uudestaan" niin yleensä hiljenee. Tai sitten sataa tattiin Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5328 on: 26.11.08, 17:12 »

Nii'in. Suurin osa siitä onkin sitä paskapuhetta. Ja tulihan sitä lunta vähän enemmän kuin pari senttiä. Pukinmäessä mun takapihalla satoi 11,5cm. Ja kyllähän noita pallopäitä on aina ollut olemassa. Tuollaista ei vain ole ennen käynyt, että pysähdytään keskellä Kehä 1:stä. Etenkin kun Kehän kaistat vetävät ihan ok.

Älä selitä .. kaikki muka paskapuhetta kun ne on muiden kuin sinun kirjoittamia ... ilmeisesti tuo sinunkin heitto oli sitä
samaa itseensä  Huh Tänäänkin eräs fiksu autoilija teki saman tempun kehällä .. vinkkari oikealle siihen sit keskelle kaistoja
liinat kiinni ja päätti palata takaisn vasemmalle ... olisko ollut se sama pallopää jonka näin ... joiden olemassa olon olet tiedostanut täällä olleiden kirjoitusten perusteella mut näit sellaisen ekan kerran ... Eihän täällä ole lunta kun aurattuna kasoina tien sivuilla Tongue

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5329 on: 26.11.08, 18:28 »

Jumlauta. Jos tosiaan ollaan tätä mieltä, Herran on niin hyvä ja tulee mun vuoron huomenna ajamaan. Ei mua kamalasti kiinnosta tuola liukastella ja yrittää arvata, mitä kiireiset henkilöautoilijat seuraavaksi keksii tehdä. Mutta kun on mentävä kun on mentävä, oli keli millainen sitten olikin.
Mitähän sä nyt hikoilet? Sinä tietääkseni ajat bussia, et rekkaa Cool Puhe oli nimenomaan rekkakuskeista..

Ja nyt busseista puheenollen, olipa lehdessä juttu kun oli täällä Vantaalla mennyt bussi #51 ojaan... komiasti oli uponnut lumeen niin ettei ovet auenneet ollenkaan vaan jouduttiin rikkomaan lasi.. Tongue

Kyllähän se totta on että rekkakuskit ei ajattele muuta kuin omaa persettä(joka on huomattu tässä triidissäkin). Tuli se tuossa äsken taas todistettua, kun tulin Tikkurilasta ja liityin kehälle itään päin. Rekka tulee vaikka miten kaukana takana ja helv**** kovaa, näkee että liittymästä on tulossa porukkaa. Ei viittinyt edes kaasua nostaa, päinvastoin, tais painaa vaan lisää hönkää koneeseen, mun piti tulla lusikka pohjassa että ehti sen eteen. Ja jos oisin jääny venaamaan että se ois ohi päässy niin ois pitänyt painaa jarru pohjaan. Jos oisin "normaalivauhtia" tullut liittymästä niin se ois ollu takakontissa se idiootti. Ja olin eka tuossa liittymässä ja mun takana autoja enemmän... Helppohan se tollasella on jyrätä. Ja viereisellä kaistalla ei ollut ketään. Kyllä noita kusipäitä aina väistellään(ainakin minä väistän, joko viereiselle kaistalle tai painan kaasua. Täytyy tuokin varmaan lopettaa. Tosin silloinhan noi pellet tulee päälle sieltä, kun ei muut tienkäyttäjät vois vähempää kiinnostaa.) kun ne on liittymästä tulossa mutta ne ei sitten sen vertaa viitti että kaasun edes nostais. Ja tie oli täysin sula, että turha lässytellä siitä miten huonosti tollanen kiihtyy "liukkaalla" jos joutuu "turhia" hiljentelemään. Teki mieli ihan vittuillakseen jäädä hidastelemaan sen eteen, mutta en sitten viittinyt.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5330 on: 26.11.08, 18:56 »

Tuli se tuossa äsken taas todistettua, kun tulin Tikkurilasta ja liityin kehälle itään päin. Rekka tulee vaikka miten kaukana takana ja helv**** kovaa, näkee että liittymästä on tulossa porukkaa. Ei viittinyt edes kaasua nostaa, päinvastoin, tais painaa vaan lisää hönkää koneeseen, mun piti tulla lusikka pohjassa että ehti sen eteen. Ja jos oisin jääny venaamaan että se ois ohi päässy niin ois pitänyt painaa jarru pohjaan. Jos oisin "normaalivauhtia" tullut liittymästä niin se ois ollu takakontissa se idiootti. Ja olin eka tuossa liittymässä ja mun takana autoja enemmän...

Ihme mussutusta. Sinä kun tulet liittymästä kehätielle, sinulla on väistövelvollisuus. Ei ole sen rekan, eikä kenenkään muunkaan kehätiellä jo ajavan tehtävä eikä velvollisuus löysätä, saati antaa sinulle tilaa väistämällä vasemmalle kaistalle. Kuopiossa on jaettu ruuhka-aikaan sakkojakin, kun on vaihdettu tarpeettomasti kaistaa liittymästä tulevan vuoksi... Sinun liittymästä tulevana pitää sovittaa liittymisesi jo siellä varsinaisella tiellä olevan liikenteen mukaan. Tarvittaessa sinä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän ja odotat, että tulee sellainen väli, johon voit pujahtaa...

Ja jos et Fer... ei ku Hiivatillasi pääse jonkun "helv**** kovaa" kulkevan rekan alta pois, kannattaa vaihtaa autoa Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5331 on: 26.11.08, 19:20 »


Ja nyt busseista puheenollen, olipa lehdessä juttu kun oli täällä Vantaalla mennyt bussi #51 ojaan... komiasti oli uponnut lumeen niin ettei ovet auenneet ollenkaan vaan jouduttiin rikkomaan lasi.. Tongue

Helppohan se tollasella on jyrätä. Ja viereisellä kaistalla ei ollut ketään. Kyllä noita kusipäitä aina väistellään(ainakin minä väistän, joko viereiselle kaistalle tai painan kaasua. Täytyy tuokin varmaan lopettaa. Tosin silloinhan noi pellet tulee päälle sieltä, kun ei muut tienkäyttäjät vois vähempää kiinnostaa.) kun ne on liittymästä tulossa mutta ne ei sitten sen vertaa viitti että kaasun edes nostais. Ja tie oli täysin sula, että turha lässytellä siitä miten huonosti tollanen kiihtyy "liukkaalla" jos joutuu "turhia" hiljentelemään. Teki mieli ihan vittuillakseen jäädä hidastelemaan sen eteen, mutta en sitten viittinyt.

Olitko sinä paikan päällä lantiotasi myöten lumihangessa auttamassa ihmisiä ulos sieltä bussista, linjalta 51? Et varmasti? Joten ei tartte alkaa tosta lässyttämään yhtään mitään sen enempää.

Aijai, olisit tempassu ne jarrut kiinni, muutaman kerran ihan kunnolla, eikä mitään jarruvalojen vilauttamisia. Teeppä se joku kerta, katso mitä tapahtuu.
Aina kun tollasta näkee, toivoisi poliisin näkevän sen myös ja siinä se päivä pelastuisi kun näkisi poliisi auton ohjaavan tollasen tempun tekijän pysäkille. Sais mitä tilaa.

Olen muutaman kerran linja-autolla joutunut tollasen kusipään taakse, jotka on alkaneet jarrulla viisastelemaan itse ensiksi mokattuaan. Se on sitä oikeaa asennetta, 20 tonnia, tai 60 tonnia takana. MItä väliä, mulle ei vtuilla, minä menen nyt ja sinä sillä Scanialla et. Minä olin ensiksi, sinä et.  Wink
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5332 on: 26.11.08, 19:34 »

Tätä ketjua lukemalla käsitän että liikennekulttuuri on kuin se on vielä tänäänkin Suomessa.

Ajettu on Suomessa joskus aikoinaan täysperävaunua,orkesteribussia jne,löytyy muistista kyllä tapauksia monia.

Ja näin jälkikäteen täytyy myöntää että oli asennevikoja myös allekirjoittaneella.

Toipuminen alkoi välittömasti muuton jälkeen. Wink

salgmark miuku telia.com
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5333 on: 26.11.08, 19:35 »

Ihme mussutusta. Sinä kun tulet liittymästä kehätielle, sinulla on väistövelvollisuus. Ei ole sen rekan, eikä kenenkään muunkaan kehätiellä jo ajavan tehtävä eikä velvollisuus löysätä, saati antaa sinulle tilaa väistämällä vasemmalle kaistalle. Kuopiossa on jaettu ruuhka-aikaan sakkojakin, kun on vaihdettu tarpeettomasti kaistaa liittymästä tulevan vuoksi... Sinun liittymästä tulevana pitää sovittaa liittymisesi jo siellä varsinaisella tiellä olevan liikenteen mukaan. Tarvittaessa sinä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän ja odotat, että tulee sellainen väli, johon voit pujahtaa...

Näin on. Ajelen tuosta töistä tullessani harva se päivä ja neljänä päivänä viidestä joku vtun urpo kuvittelee olevansa oikeutettu hyökkäämään sieltä rampista eteen. Useimpina päivinä kaistan vaihto ei ole mahdollista, koska vasenta kaistaa paahtaa jono ylinopeutta ohi. Jos hiljentää, takaa on tulossa toinen jono takakonttiin. Yllättävän usein siinä on vaan pakko hidastaa, kun nämä mielenköyhät oman navan tuijottajat syöksyvät eteen vaikka väkisin. Aika monta kertaa siinä on ollut kolina lähellä. Toinen, vielä pahempi paikka, on Kuninkaalan liittymä toiseen suuntaan mennessä siinä melkein vastapäätä. Notta painellaan vaan sitä jarrua siellä rampeilla ja mietitään, kuka menee ensin ja kuka väistää.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5334 on: 26.11.08, 19:43 »

Näin on. Ajelen tuosta töistä tullessani harva se päivä ja neljänä päivänä viidestä joku vtun urpo kuvittelee olevansa oikeutettu hyökkäämään sieltä rampista eteen. Useimpina päivinä kaistan vaihto ei ole mahdollista, koska vasenta kaistaa paahtaa jono ylinopeutta ohi. Jos hiljentää, takaa on tulossa toinen jono takakonttiin. Yllättävän usein siinä on vaan pakko hidastaa, kun nämä mielenköyhät oman navan tuijottajat syöksyvät eteen vaikka väkisin. Aika monta kertaa siinä on ollut kolina lähellä. Toinen, vielä pahempi paikka, on Kuninkaalan liittymä toiseen suuntaan mennessä siinä melkein vastapäätä. Notta painellaan vaan sitä jarrua siellä rampeilla ja mietitään, kuka menee ensin ja kuka väistää.

-A-

Terve Antti

Kokeiles joku kerta hiljentää hieman ja päästä se mielenköyhä sielta mukaan ketjuun. Smiley

Vois alkaa luistaa se liikenne,aikaahan se tietenkin ottaa.

Olen kokeillu tätä päästöä siellä,mutta ei kanssapelurit ymmärrä.Luulevat että olen pöhkö kun luovun "oikeuksistani"

salgmark miuku telia.com
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14259
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5335 on: 26.11.08, 19:59 »

Ihme mussutusta. Sinä kun tulet liittymästä kehätielle, sinulla on väistövelvollisuus. Ei ole sen rekan, eikä kenenkään muunkaan kehätiellä jo ajavan tehtävä eikä velvollisuus löysätä, saati antaa sinulle tilaa väistämällä vasemmalle kaistalle. Kuopiossa on jaettu ruuhka-aikaan sakkojakin, kun on vaihdettu tarpeettomasti kaistaa liittymästä tulevan vuoksi... Sinun liittymästä tulevana pitää sovittaa liittymisesi jo siellä varsinaisella tiellä olevan liikenteen mukaan. Tarvittaessa sinä vaikka pysähdyt siihen kiihdytyskaistan päähän ja odotat, että tulee sellainen väli, johon voit pujahtaa...

Ja jos et Fer... ei ku Hiivatillasi pääse jonkun "helv**** kovaa" kulkevan rekan alta pois, kannattaa vaihtaa autoa Grin
Täytyy sit varmaan itekkin lopetella se muiden väistäminen ja huomioon ottaminen, niinhän ne muutkin näköjän tekee Cool Mennään tästä lähtien samalla asenteella kuten muutkin "haistakaa te muut v*ttu, minä menen ensin ja sillä hyvä."

Noi rekkajoret kyllä itkee sitten kun niitä ei enää väistelläkkään. Niillehän tietty KUULUU antaa tilaa kun ne tulee sieltä liittymästä, nehän niitä kunkkuja on. Ja jos ei väistetä niin ne tulee kylkeen.

Ja sanoinhan että ehdin sen pellen eteen kyllä. Ja auto kyllä vaihtuu sitten parin vuoden päästä riittävän tehokkaaseen ja nelikkoon thmbup



Ja ihme mussutusta tosiaan Aaltoselta. Olitko itsekään siellä auttamassa niitä? Et varmasti? Ja mitä helv**** merkitystä sillä on että olinko auttamassa tai edes lähistöllä tuossa tilanteessa? Kunhan sanoin että lehdessä oli juttua että noin oli käynyt. Eikä siellä sitäpaitsi kenellekään mitään käynyt, yks sai aivotärähdyksen ja pari päivää saikkua, that's it.

Ja tottakai matelen vaan hiljempaa jos joku idiootti tulee perseeseen roikkumaan. En ehkä jarrua ala polkemaan mutta turhaa siihen mun perseeseen on tulla roikkumaan. Ne on just tollasia idiootteja että otetaan siitä rouskusta kaikki irti mikä lähtee, että se kulkee just sen päälle 90kmh niin että päästään siihen edellä ajavan perseeseen kiinni.

Sitäpaitsi taitaa polliisi sakottaa myös siitä jos ei pidä riittävää väliä edellä ajavaan. Roll Eyes Ois se tosiaan kiva nähä että noi pellet perseessä roikkujat "saavat mitä tilaa" Tongue
« Last Edit: 26.11.08, 20:05 by Petri Koivisto »
Henri Stschukin
Offline Offline

Posts: 855
Date Registered: 30.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5336 on: 26.11.08, 20:05 »

Tuollaisille kaikenmaailman viisaille kun tokaisee, että "Sinutkin pitäisi survoa takaisin k***ään ja n***ia uudestaan" niin yleensä hiljenee. Tai sitten sataa tattiin Grin
Juu. Pitäis olla vaan siviilivaatteet autossa mukana ja käydä kulman takana vaihtamassa ne päälle, ennen kuin uskaltais mennä noin avautumaan avuttomalle stadilaiselle kaduntallaajalle. Muuten voi tulla firmaan tulikivenkatkuisia puheluja. Grin
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5337 on: 26.11.08, 20:37 »

Täytyy sit varmaan itekkin lopetella se muiden väistäminen ja huomioon ottaminen, niinhän ne muutkin näköjän tekee Cool Mennään tästä lähtien samalla asenteella kuten muutkin "haistakaa te muut v*ttu, minä menen ensin ja sillä hyvä."

Noi rekkajoret kyllä itkee sitten kun niitä ei enää väistelläkkään. Niillehän tietty KUULUU antaa tilaa kun ne tulee sieltä liittymästä, nehän niitä kunkkuja on. Ja jos ei väistetä niin ne tulee kylkeen.

Kunnon teiniangstia Grin No mutta sitähän tääkin ketju on väärällään jo.

Ei toi kuvailemasi juttu noin mustavalkoinen ole että okei jos mulle ei anneta tilaa niin en mäkään sitten kellekkään.

Jos ajat henkilöautolla, sulla on paljon enemmän joustovaraa tuossa liittymisessä - kiihtyvyyttä piisaa - kuormureihin verrattuna siis. Minun mielestäni on ihan tervettä maalaisjärkeä (tai kohteliasta joustavuutta) jos kuorma-autolle annetaan vähän enemmän sitä tilaa kun se tulee rampista. Mahdollisuuksien rajoissa. Se pysäyttäminen rampin päähän sellaiselle kun ei ole mikään pikkujuttu. Kuorma-auton (tai bussin) ei myöskään minun mielestä voi odottaa tekevän samanlaisia väistöliikkeitä kuin henkilöauton. Henkilöauton on paljon helpompi nostaa pikkusen varvasta siitä kaasulta ja antaa sen yhdistelmän puuskuttaa omaa vauhtiaan viereisellä kaistalla ohi, sen sijaan että se yhdistelmä alkaisi jarruttamaan (maksaa $) yhden henkilöauton takia - vaikka kyllä sitäkin tehdään.
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5338 on: 26.11.08, 21:20 »

Jopa tällainen kaveri, jolla on se ajamiseen oikeuttava muoviläpyskä ollut taskussa pari vuotta ymmärtää ja on ihan käytännössäkin huomannut, että henkilöautolla on hieman helpompi suorittaa väistötoimenpiteitä liikenteessä, kuin isoilla autoilla. Suomalaisethan ylipäätään eivät tunnu hallitsevan moottoriteille, kehille yms. liittymistä. Tavallisin virhe on se, ettei kiihdytyskaistan tarkoitusta sen nimestä huolimatta ymmärretä alkuunkaan, vaan sieltä madellaan liian hiljaista vauhtia, jolloin jäädään muun liikenteen jalkoihin. Tästä seuraa sitten kiihdytyskaistan loppuun pysähtymisiä, joka onkin se viimeinen temppu mikäli sille isolle tielle haluaisi joskus päästäkin. Kiihdytyskaistan tarkoituksena on sovittaa vauhti liittymistä varten. Sinne 100 km/h ajavien sekaan on paljon helpompi ja miellyttävämpi tulla, kun omassa mittarissakin on se 100 km/h, eikä se 70-80. Sopiva rako liikenteen seassa kannattaa katsoa jo valmiiksi ja sovittaa oma ajaminen siihen pääsyä varten.

Mikäli olen liittymässä isolle tielle rekan lähettyviltä, pyrin tavallisesti kiihdyttämään kiihdytyskaistalla siten, että pääsen sen eteen. Sen ei pitäisi olla nykyautolla mikään ongelma - mikäli on, kannattaa varmistua siitä, ettei ole vahingossa sattunut ostamaan kolmiolla varustettua mopoautoa. Rekkojen vauhti ei voi mikään hirmuinen olla, ja normaaliliittymissä voi katsoa peiliin jos autoa ei saa siihen vauhtiin kiihtymään. Tosin tietenkin näillä liukkailla keleillä voi olla välillä viisaampi veto jättäytyä suosiolla siihen rekan taakse ja ohittaa se sitten tarvittaessa myöhemmin.

Liittymästä tulevaa rekka/bussi vaatii enemmän tyhjää tilaa henkilöautoon verrattuna tielle päästäkseen. Henkilöauton käsiteltävyys on aivan eri luokkaa isoihin autoihin nähden, ja niinpä olen pyrkinyt tarjoamaan mahdollisuuksien mukaan isommille tietä. Joko painamalla lisää kaasua, hellittämällä sitä tai tilanteen salliessa - sakkojenkin uhalla - vaihtamalla vasemmalle kaistalle. Tämän olen tehnyt muutaman kerran poliisiauton edessä, seurauksena se, että poliisiauto on vaihtanut perässäni kaistaa ja näin ollen helpottanut omalta osaltaan liikenteen sujumista.

Monet eivät myöskään osaa ottaa opiksi omista virheistään. Mikäli teen jotakin väärin liikenteessä ja häiritsen sillä jonkun muun ajoa, olen huomautuksen (valojen väläytys, äänimerkki) ansainnut. Mutta toiset ovat aina oikeassa, eivätkä tee virheitä.. Viime lauantaina ajoin sisään Sellon parkkihalliin ja oikealta puolelta kolmiomerkin (ja siihen maahan maalattujen lukuisten kolmioiden) takaa työntyy auto suoraan eteeni. Jarrut ja töötti pohjaan. Kaveri pysäyttää auton eteeni ja painaa vastaa äänimerkkiin tuijottaen vihaisesti minua. Osoitan kolmioita ja mr aina oikeassa painaa kaasua häipyen renkaan ulvoen.

Viime lumipäivinä tapahtuneista teiden varsille pysähtymisitä vielä juttua: pysähtymiset eivät mitenkään häirinneet, mutta yhden Seat Ibizan oli pakko tunkea Kehä III:lla suoraan eteen nollavauhdista, taas jarruja ja pieni ohjausliike kohti vasenta kaistaa. Olisi voinut sen pari sekuntia odottaa, kun tie takana oli kerran tyhjä.

EDIT: Pakko vielä lisätä, että liukkailla ja lumisateisilla keleillä olis oikeasti hienoa, jos sitä vilkkua voitaisiin käyttää vähän aktiivisemmin ja vieläpä ennakolta. Todella rasittavaa ja vaarallistakin, kun edellä olevalla välähtää jarruvalot eikä aikeista ole mitään tietoa. Samoin kun lunta tulee tuulilasiin ja näkyvyys on huono, voisi sen vilkun ja monissa paikoissa jopa hätävilkut pitää päällä, kun auto on pysähdyksissä tien laidassa ja kuski skrabaamassa ikkunoita.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5339 on: 26.11.08, 21:33 »

Petrillä on nyt ilmeisesti ns. kuherruskuukaudet ratin takana ohitse.
Nyt alkaa olla uho ja "murrosikä" käsillä tässä asiassa. Mut kyllä se siitä tasaantuu ja peiliäkin löytyy sitten, mitä välillä vilkaista.

Näin tämä tuntuu menevän aika säännöllisesti. Tuoreimmilla autoilijoilla on yleensä jonkin ajan kuluttua vahvimmat mielipiteet ja ratkaisut niihin tarjolla, omista näkökulmista.
Ja tiet on täynnä jortikoita, milloin missäkin... Grin Wink Tosin jotkut näkee niitä loppuikänsä...

Kohta alkaa taas monille autoilevalle uudet stressin aiheet, kun joulun liikennerumbat pyörähtävät tosissaan käyntiin ja osa metsästää tosissaan sitä "lähintä ruutua" kauppakeskuksen sisäänkäyntien tuntumassa, parkkihaleissa. Ah näitä tulevia viikonloppuja "jumbojen" kupeissa!  Grin

Pages: 1 ... 265 266 [267] 268 269 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1