Keskustelua liikenteestä

<< < (1065/3019) > >>

mmniemi:

Mikko: Helpommalla pääset kun hommaat kuormurin ja haet auton lavalla pois

Toisaalta jos hommaat vetoauton joka painaa 1799kg niin silloin pelkkä B kortti riittää vetämään 1700kg kärryä 

Musti painaa aprox 1100kg ja kärry about 600kg. Helpoimmalla (tai ainakin halvimmalla) pääsee, kun hommaa siis vaikka jonkun Hiacen tai "Land Cruiserin" ja sille pikku-E:n omaavan kuljettajan

Joona:

Punnitaanko vai katsotaan trailerin papereista ja näinollen onko traileri lastattu vai ei,ei vaikuta?

Näin minä olen käsittänyt. Papereista katsotaan vain kokonaismassa. Joten mikäli täyteen painoon lastattuna painot menee yli ja tyhjänä jää alle, ei saa ajaa tyhjänäkään.

mmniemi:

Kokeileppa ESP pois kytkettynä lähteä risteyksesta ratti lähes linkussa ja kuuntele kuuluuko mitään ylimääräisiä ääniä, ainakin jetassa tuon EDL toiminnan kuulee tuommoisessa tilanteessa, kun se lyö jarrua sutivalle renkaalle.

Pitää kokeilla. Ja kun olisit ehdottanut tuota toissapäivänä, olisin voinut eilen testata myös Jetalla, kun käytiin sellainen hakemassa Hämeenlinnan kautta Joensuusta

[ Attachment not found - or removed ]

[ Attachment not found - or removed ]

Mikko J Virtanen:
Olihan taas hässäkkää viimeyönä kun tuli tuota luntakin illan aikana ihan mukavasti.. Kehä I:llä oli auto vetänyt suoraan penkkaan kyljelleen ja poistumisrampeissa ABS:ttömät autot ajoivat renkaat lukossa mäkilaskua suoraan mutkaan.. Kehä III ja Fazerintien risteyksessä oli ilmeisesti myös kolari.

Helppohan se on itse myhäillä nelivetovolvon ratin takana, mutta toisaalta uskon että ainakin kehä I:n sähellykset olisi ollut vältettävissä. Ensinnäkin, paikoittain kehä I:llä on 3-4 kaistaa ja niistä kaksi vasemmanpuoleista oli ymmärtääkseni aivan loskattomia ja sulia. Oikeanpuoleiset kaistat olivat kuitenkin loskaisia ja varmasti pito heikko, siinä tapauksessa voi yksinkertaisesti ajaa niitä puhtaita kaistoja pitkin kun seuraavaan liittymäänkin oli matkaa (ja niiltä sulilta kaistoilta ei varmasti luiskahda sinne penkkaan ellei sitten sähellä jotain muuta samalla).
Ja kehä I:llä on myös poistumisramppien edessä niin pitkä pätkä kaistaa, että poistuvat autot voivat hidastaa vauhtia ennen poistumisrampin mutkaa, jolloin ei sitten tarvitse jarrut lukossa kokeilla että hidastuuko tarpeeksi.

mkallas:

Olipa taas jännää eilen klo 17 Kehä 1:llä länteen päin ajettaessa Leppävaaran kohdalla suoralla, kun oikeanpuoleinen Turuntielle menevä kaista seisoi ja mun edessä n. 100 metrin päässä päätti henkilöauto pysähtyä siihen ja lyödä vilkun oikealle. Ottaen huomioon, että Kehän liikenne sujui n. 70km/h, loppui se 100 metriä muutamassa sekunnissa. En oikeastaan pystynyt tekemään muuta kuin seisomaan jarrupolkimen päällä ja todeta, että ei pysähdy. Liukuu vain eteenpäin ABS:n säestämänä. Vasemmalla kaistalla tuli mukavasti autoja ja muutamaa metriä ennen sitä paikalleen pysähtynyttä runkkaria, oli pakko vetää keula vasemmalle kaistalle (etten runttaa sitä pahasti), jolloinka veturi kääntyi suhtkoht poikittain ja kärrykin tuli ties missä ja vauhtikin loppui siihen. En tiedä miten on mahdollista, mutta kukaan ei osunut mihinkään. Toivottavasti kyseinen runkkari jatkossa katsoo peiliin kolmesti ja miettii pari kertaa ennen kuin pysähtyy keskellä Kehä 1:stä.

Kun itsekin pääsin sitten Turuntielle vievälle kaistalle, niin bussipysäkkien kohdalla jouduin pysähtymään mäessä jonon mukana.

Mä kun en tuolla raskaalla kalustolla joudu ajamaan, niin haluan vaan varmistaa, että ymmärsin tilanteen oikein: ajoit n. 70 km/h ja Turuntielle menevä kaista seisoi ja sä olit myös haluamassa sille kaistalle? Mutta miten olit sen yhdistelmäsi ajatellut sinne seisovan jonon joukkoon saada tosta sun 70 km/h vauhdista? Mä keksin kyllä yhden konstin, mutta siinä taitaa tulla runtaanneeksi useamman kuin yhden autoilijan...

Leppävaaran liittymästä Säterin liittymään on n. 300 metriä. Säterin liittymästä on noin 100 metriä bussipysäkille ja Turun motarin liittymään.  Kyseinen kohta on kyllä melkoisen haasteellinen paikka kaistanvaihdolle, juuri sen takia, että eri kaistoilla on aika paljon nopeuseroa.

MikkO

Navigation

Up one level

Next page

Previous page