Keskustelua liikenteestä

<< < (1069/3019) > >>

jr:
Jopa tällainen kaveri, jolla on se ajamiseen oikeuttava muoviläpyskä ollut taskussa pari vuotta ymmärtää ja on ihan käytännössäkin huomannut, että henkilöautolla on hieman helpompi suorittaa väistötoimenpiteitä liikenteessä, kuin isoilla autoilla. Suomalaisethan ylipäätään eivät tunnu hallitsevan moottoriteille, kehille yms. liittymistä. Tavallisin virhe on se, ettei kiihdytyskaistan tarkoitusta sen nimestä huolimatta ymmärretä alkuunkaan, vaan sieltä madellaan liian hiljaista vauhtia, jolloin jäädään muun liikenteen jalkoihin. Tästä seuraa sitten kiihdytyskaistan loppuun pysähtymisiä, joka onkin se viimeinen temppu mikäli sille isolle tielle haluaisi joskus päästäkin. Kiihdytyskaistan tarkoituksena on sovittaa vauhti liittymistä varten. Sinne 100 km/h ajavien sekaan on paljon helpompi ja miellyttävämpi tulla, kun omassa mittarissakin on se 100 km/h, eikä se 70-80. Sopiva rako liikenteen seassa kannattaa katsoa jo valmiiksi ja sovittaa oma ajaminen siihen pääsyä varten.

Mikäli olen liittymässä isolle tielle rekan lähettyviltä, pyrin tavallisesti kiihdyttämään kiihdytyskaistalla siten, että pääsen sen eteen. Sen ei pitäisi olla nykyautolla mikään ongelma - mikäli on, kannattaa varmistua siitä, ettei ole vahingossa sattunut ostamaan kolmiolla varustettua mopoautoa. Rekkojen vauhti ei voi mikään hirmuinen olla, ja normaaliliittymissä voi katsoa peiliin jos autoa ei saa siihen vauhtiin kiihtymään. Tosin tietenkin näillä liukkailla keleillä voi olla välillä viisaampi veto jättäytyä suosiolla siihen rekan taakse ja ohittaa se sitten tarvittaessa myöhemmin.

Liittymästä tulevaa rekka/bussi vaatii enemmän tyhjää tilaa henkilöautoon verrattuna tielle päästäkseen. Henkilöauton käsiteltävyys on aivan eri luokkaa isoihin autoihin nähden, ja niinpä olen pyrkinyt tarjoamaan mahdollisuuksien mukaan isommille tietä. Joko painamalla lisää kaasua, hellittämällä sitä tai tilanteen salliessa - sakkojenkin uhalla - vaihtamalla vasemmalle kaistalle. Tämän olen tehnyt muutaman kerran poliisiauton edessä, seurauksena se, että poliisiauto on vaihtanut perässäni kaistaa ja näin ollen helpottanut omalta osaltaan liikenteen sujumista.

Monet eivät myöskään osaa ottaa opiksi omista virheistään. Mikäli teen jotakin väärin liikenteessä ja häiritsen sillä jonkun muun ajoa, olen huomautuksen (valojen väläytys, äänimerkki) ansainnut. Mutta toiset ovat aina oikeassa, eivätkä tee virheitä.. Viime lauantaina ajoin sisään Sellon parkkihalliin ja oikealta puolelta kolmiomerkin (ja siihen maahan maalattujen lukuisten kolmioiden) takaa työntyy auto suoraan eteeni. Jarrut ja töötti pohjaan. Kaveri pysäyttää auton eteeni ja painaa vastaa äänimerkkiin tuijottaen vihaisesti minua. Osoitan kolmioita ja mr aina oikeassa painaa kaasua häipyen renkaan ulvoen.

Viime lumipäivinä tapahtuneista teiden varsille pysähtymisitä vielä juttua: pysähtymiset eivät mitenkään häirinneet, mutta yhden Seat Ibizan oli pakko tunkea Kehä III:lla suoraan eteen nollavauhdista, taas jarruja ja pieni ohjausliike kohti vasenta kaistaa. Olisi voinut sen pari sekuntia odottaa, kun tie takana oli kerran tyhjä.

EDIT: Pakko vielä lisätä, että liukkailla ja lumisateisilla keleillä olis oikeasti hienoa, jos sitä vilkkua voitaisiin käyttää vähän aktiivisemmin ja vieläpä ennakolta. Todella rasittavaa ja vaarallistakin, kun edellä olevalla välähtää jarruvalot eikä aikeista ole mitään tietoa. Samoin kun lunta tulee tuulilasiin ja näkyvyys on huono, voisi sen vilkun ja monissa paikoissa jopa hätävilkut pitää päällä, kun auto on pysähdyksissä tien laidassa ja kuski skrabaamassa ikkunoita.

Henkka:
Petrillä on nyt ilmeisesti ns. kuherruskuukaudet ratin takana ohitse.
Nyt alkaa olla uho ja "murrosikä" käsillä tässä asiassa. Mut kyllä se siitä tasaantuu ja peiliäkin löytyy sitten, mitä välillä vilkaista.

Näin tämä tuntuu menevän aika säännöllisesti. Tuoreimmilla autoilijoilla on yleensä jonkin ajan kuluttua vahvimmat mielipiteet ja ratkaisut niihin tarjolla, omista näkökulmista.
Ja tiet on täynnä jortikoita, milloin missäkin... Tosin jotkut näkee niitä loppuikänsä...

Kohta alkaa taas monille autoilevalle uudet stressin aiheet, kun joulun liikennerumbat pyörähtävät tosissaan käyntiin ja osa metsästää tosissaan sitä "lähintä ruutua" kauppakeskuksen sisäänkäyntien tuntumassa, parkkihaleissa. Ah näitä tulevia viikonloppuja "jumbojen" kupeissa!  

Henkka:
Quote

Jopa tällainen kaveri, jolla on se ajamiseen oikeuttava muoviläpyskä ollut taskussa pari vuotta ymmärtää ja on ihan käytännössäkin huomannut, että henkilöautolla on hieman helpompi suorittaa väistötoimenpiteitä liikenteessä, kuin isoilla autoilla. Suomalaisethan ylipäätään eivät tunnu hallitsevan moottoriteille, kehille yms. liittymistä. Tavallisin virhe on se, ettei kiihdytyskaistan tarkoitusta sen nimestä huolimatta ymmärretä alkuunkaan, vaan sieltä madellaan liian hiljaista vauhtia, jolloin jäädään muun liikenteen jalkoihin. Tästä seuraa sitten kiihdytyskaistan loppuun pysähtymisiä, joka onkin se viimeinen temppu mikäli sille isolle tielle haluaisi joskus päästäkin. Kiihdytyskaistan tarkoituksena on sovittaa vauhti liittymistä varten. Sinne 100 km/h ajavien sekaan on paljon helpompi ja miellyttävämpi tulla, kun omassa mittarissakin on se 100 km/h, eikä se 70-80. Sopiva rako liikenteen seassa kannattaa katsoa jo valmiiksi ja sovittaa oma ajaminen siihen pääsyä varten.

Mikäli olen liittymässä isolle tielle rekan lähettyviltä, pyrin tavallisesti kiihdyttämään kiihdytyskaistalla siten, että pääsen sen eteen. Sen ei pitäisi olla nykyautolla mikään ongelma - mikäli on, kannattaa varmistua siitä, ettei ole vahingossa sattunut ostamaan kolmiolla varustettua mopoautoa. Rekkojen vauhti ei voi mikään hirmuinen olla, ja normaaliliittymissä voi katsoa peiliin jos autoa ei saa siihen vauhtiin kiihtymään. Tosin tietenkin näillä liukkailla keleillä voi olla välillä viisaampi veto jättäytyä suosiolla siihen rekan taakse ja ohittaa se sitten tarvittaessa myöhemmin.

Liittymästä tulevaa rekka/bussi vaatii enemmän tyhjää tilaa henkilöautoon verrattuna tielle päästäkseen. Henkilöauton käsiteltävyys on aivan eri luokkaa isoihin autoihin nähden, ja niinpä olen pyrkinyt tarjoamaan mahdollisuuksien mukaan isommille tietä. Joko painamalla lisää kaasua, hellittämällä sitä tai tilanteen salliessa - sakkojenkin uhalla - vaihtamalla vasemmalle kaistalle. Tämän olen tehnyt muutaman kerran poliisiauton edessä, seurauksena se, että poliisiauto on vaihtanut perässäni kaistaa ja näin ollen helpottanut omalta osaltaan liikenteen sujumista.

Monet eivät myöskään osaa ottaa opiksi omista virheistään. Mikäli teen jotakin väärin liikenteessä ja häiritsen sillä jonkun muun ajoa, olen huomautuksen (valojen väläytys, äänimerkki) ansainnut. Mutta toiset ovat aina oikeassa, eivätkä tee virheitä.. Viime lauantaina ajoin sisään Sellon parkkihalliin ja oikealta puolelta kolmiomerkin (ja siihen maahan maalattujen lukuisten kolmioiden) takaa työntyy auto suoraan eteeni. Jarrut ja töötti pohjaan. Kaveri pysäyttää auton eteeni ja painaa vastaa äänimerkkiin tuijottaen vihaisesti minua. Osoitan kolmioita ja mr aina oikeassa painaa kaasua häipyen renkaan ulvoen.

Viime lumipäivinä tapahtuneista teiden varsille pysähtymisitä vielä juttua: pysähtymiset eivät mitenkään häirinneet, mutta yhden Seat Ibizan oli pakko tunkea Kehä III:lla suoraan eteen nollavauhdista, taas jarruja ja pieni ohjausliike kohti vasenta kaistaa. Olisi voinut sen pari sekuntia odottaa, kun tie takana oli kerran tyhjä.

EDIT: Pakko vielä lisätä, että liukkailla ja lumisateisilla keleillä olis oikeasti hienoa, jos sitä vilkkua voitaisiin käyttää vähän aktiivisemmin ja vieläpä ennakolta. Todella rasittavaa ja vaarallistakin, kun edellä olevalla välähtää jarruvalot eikä aikeista ole mitään tietoa. Samoin kun lunta tulee tuulilasiin ja näkyvyys on huono, voisi sen vilkun ja monissa paikoissa jopa hätävilkut pitää päällä, kun auto on pysähdyksissä tien laidassa ja kuski skrabaamassa ikkunoita.


Olipa miellyttävää luettavaa "nuorelta" autoilijalta. Näillä eväillä on hyvä jatkaa ja kartuttaa vuosia ja kilometrejä. Ei se ainakaan pahasti pieleen voi mennä! 

 

Mikko86:
Quote

Kuopiossa on jaettu ruuhka-aikaan sakkojakin, kun on vaihdettu tarpeettomasti kaistaa liittymästä tulevan vuoksi...

En usko. Tarpeeton kaistanvaihto se ei missään nimessä ole, jos vaan tilaa on se tehdä. Päin vastoin! PK-seudulla ruuhkat ja vaaratilanteet vaan lisääntyis jos ei porukka antais tilaa hyppäämällä vasemmalle kaistalle.

Pe7e:
Quote

Petrillä on nyt ilmeisesti ns. kuherruskuukaudet ratin takana ohitse.
Nyt alkaa olla uho ja "murrosikä" käsillä tässä asiassa. Mut kyllä se siitä tasaantuu ja peiliäkin löytyy sitten, mitä välillä vilkaista.

Kuinka niin? Eikö tässä pari rekkajoreakin + bussikuski + muutkin ole samanlailla vinkunut? En kyllä huomannut että oisin ainoa....
Edellisellä sivulla valitettiin että miten joku mulQ oli pysähtynyt keskelle kehäykköstä ja eräs vetää pultteja jostain ihan käsittämättömistä syistä jne. Että en mä ainakaan sitten ainoa ole jolla se "uho ja murrosikä" on käsillä...

Ja johan tässä on samaa paskaa jauhettu varmaan viimeiset 100 sivua..

IMO nykyään tämäkin on täysin turha triidi, kun jokainen vuorotellen itkee jotain tilannetta minkä on nyt kokenut liikenteessä ja sitten muut tulee haukkumaan sen "itkijän" ja koko jutun pystyyn ja sitten alkaa yleinen vittuilu kunnes joku kertoo taas uuden jutun ja sama rundi jatkuu ja jatkuu... tosin tollasta tässä on tosiaan noi viimiset 100 sivua ollut enkä edes muista milloin tässä triidissä ois viimeks jotain järkevää "Keskustelua liikenteestä" ollut.
Toki väliin on mahtunut pari noita asiallisiakin viestejä kuten nyt tuo Jaakon viesti.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page