FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.08.17, 12:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 267 268 [269] 270 271 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468228 times)
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5360 on: 26.11.08, 22:47 »

Pitäisivät etelän juntit riittävää (turva)väliä edellä ajavaan, niin kylläpä mahtuisi vaikka se helv**** kovaa tuleva rekka siihen väliin, eikä tarttisi edes jarruttaa  Roll Eyes
Niin, ja kuten Jaakko sanoi, sitten ne välit täyttyvät niistä kaikista ketkä tulee sieltä liittymästä 10-15kmh hiljempaa mitä muut siinä kehällä ajavat, niin mitä tapahtuu, no ne kehällä jo ajavat vaihtavat joka tapauksessa sinne vasemmalle... miksei sitten tilan riittäessä vaihda jo ajoissa sinne vasemmalle niin pääsee ne sieltä liittymästä sujuvasti siihen kehälle, missä ne sitten vasta kiihdyttävät. Kaikki kun ei nimenomaan tajua sitä että se kiihdytyskaista on yllättäen sitä kiihdyttämistä varten... ja jotkut sankarit jopa jarruttelevat siinä kaistalla... ja koittavat sitten jostain 40 vauhdista liittyä sinne 80kmh virran sekaan...  Roll Eyes Ja jos puhutaan siitä Tikkurilan itäänpäin lähtevästä liittymästä niin siinähän on vielä valot siellä ylhäällä eli yleensä sieltä tulee vielä enemmän niitä autoja kerralla. Ja sen näkee jo kauempaa, kun sieltä rupee niitä valumaan, ja siinä vaiheessa mä ainakin vaihdan jo sinne vasemmalle ja muut rupee siinä oikealla polkemaan sitä jarrua niin että se vauhti laskee varmaan 50-60 siinä kohtaa. Ja sitten se tila loppuukin ja tulee sitä "väkisin tunkemista" kun hätäpäissään sieltä loppuvalta kiihdytyskaistalta ruvetaan tunkemaan sinne kehälle niihin pieniin väleihin. Jos taas kaikki ois jo ajoissa vaihtanu vasemmalle tai painanu sitä kaasua niin noille jäis sitä tilaa tulla sitä "omaa nopeuttaan" sieltä ja kaikki menis sujuvammin. Sekin vielä ettei tuo kaista ole edes kovin pitkä, niin ei ne kaikki osaa välttämättä sitä lusikkaa pohjaan painaa niin että se kippo kiihtyis siihen 80kmh siinä kaistalla. Ja eihän se aina edes ole osaamisesta kiinni, vaan autonkin tehoista... Tongue
Jaakko Rissanen

Date Registered: 01.07.03

« Reply #5361 on: 26.11.08, 23:06 »

Pitäisiköhän minulta ottaa kortti pois, kun muistui mieleen jo toinen sähläys liikenteessä. Tälle on kuitenkin ollut mukava naureskella jälkikäteen. Lähdin ajamaan Laaksolahdesta Pitkäjärventietä kohti Vihdintietä hämärtyvään syysillan tihkusateeseen. Vastaan tuli joku älypää, jolla ei ollut valoja päällä. Näkyvyys ei ollut tuolloin paras mahdollinen ja totta kai väläytin pitkiä päätäni pyöritellen. Samassa huomasin, että eipähän ollut minullakaan ollut valoja päällä.. Tunsinpahan itseni melkoiseksi idiootiksi.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #5362 on: 26.11.08, 23:12 »

Mikko: 2007 kesällä olin vaihtaa kaistaa keskeltä vasemmalle suoraan pakettiauton kylkeen ajaessani liian väsyneenä ruuhkassa. Vilkaisin kyllä peiliin, mutta suoraan sivulle en sitten tullutkaan katsoneeksi... Olin jo naapurikaistalla melkein kyseisen pakettiauton kyljessä, kun tajusin sen olevan siinä, ratti terävästi oikealle ja suoraan oikealta kaistalta tulevan auton eteen. Mitään ei kuitenkaan käynyt, edes valot eivät välkkyneet. Otatko haasteen vastaan? Wink Ja 98% suomalaisista mieskuljettajista on tutkimuksen mukaan omasta mielestään keskimääräistä parempia kuskeja. Lukeudun totta kai tähän joukkoon.

On sattunut vähän ajan sisään jo kaksi ihan vastaavaa tilannetta. Uudessa autossa on huonompi näkyvyys takaviistoon (kyllähän jokainen meistä katsoo olan yli ohittamaan lähtiessä?), kuin oli vanhassa "maisemaikkuna"-mallissa. Onneksi ei ole kolissut, vaan auto on tullut kuolleesta kulmasta ajoissa esiin silmäkulmaan. Virheistä oppii ja nyt osaa suhtautua huonompaan näkyvyyteen huomattavasti paremmin...

Äkkiseltään toinen törttöily muistuu mieleen eiliseltä (tänään en ole autolla ajanut). Eilen ajettiin Hämeenlinnasta Joensuuhun ja lähdin ohituskaistan tullessa ohittamaan edessä mennyttä letkaa. Jätin pienen kiihdytysvälin juuri ennen ohituskaistan alkua ja kiihdytin silleen sopivasti, että varmasti pääsen ampumaan ohitukseen ennen sitä edessäni myös selvästi ohituspaikkaa kytännyttä Mersua. Keltainen sulkualue loppui ja ampaisin vilkku päällä sille eteen aukeavalle ohituskaistalle saman tien. Vaan siinä ihan ohituskaistan alkupäässäpä olikin sohjoa roiskuneena paksummaksi kerrokseksi siihen reunaan ja siihenhän tietenkin tälläsin. Onneksi hoksottimet oli sen verran kohdillaan, että vaikka auto lähti vetämään kohti kaidetta, en ruvennut kuitenkaan tekemään mitään hätiköityjä ohjausliikkeitä, vaan pidin vain ratin tiukasti suorassa. Vähän huonommassa vireystilassa olisi saattanut auto karata käsistä ja oltaisiin oltu ohitettavien kanssa nätissä nipussa...

Sattuuhan noita varmaan aika usein noita mokia kaikille muille, paitsi Aaltoselle ja rekkakuskeille (vitsi vitsi Grin). Niitä on vain jotenkin niin pirun vaikea muistaa  Grin

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Petri Koivisto

« Reply #5363 on: 26.11.08, 23:14 »

Mikko: 2007 kesällä olin vaihtaa kaistaa keskeltä vasemmalle suoraan pakettiauton kylkeen ajaessani liian väsyneenä ruuhkassa. Vilkaisin kyllä peiliin, mutta suoraan sivulle en sitten tullutkaan katsoneeksi... Olin jo naapurikaistalla melkein kyseisen pakettiauton kyljessä, kun tajusin sen olevan siinä, ratti terävästi oikealle ja suoraan oikealta kaistalta tulevan auton eteen. Mitään ei kuitenkaan käynyt, edes valot eivät välkkyneet. Otatko haasteen vastaan? Wink
Vähän vastaavanlaisia on käynyt mullekin pari. Tosin ei noin "vakavia" mutta jotain tyyliin että olen meinannut lähteä jo ohittamaan kun sitten vasta huomannut että oho, siinähän on takavasemmalla auto...

Sitten yks mikä jäi vähäks aikaa kyllä vituttamaankin. Tikkurilassa, olin tulossa siitä tiksin shelliltä ja kääntymässä vasemmalle, ja siinä palaa vastaantuleville(Lidliltä päin siis) samaan aikaan vihreät. Noh sieltä oli kaks autoa tulossa ja kääntymässä myös samaan suuntaan mihin minä, ekan päästin tietty, mutta toinen oli sen verran kauempana tulossa ja ehdin "kevyesti" ennen sitä pois alta ja olin jo 1.5 auton mitan mennyt ohi kun tämä sankari painaa tööttiä. IMO tuo tuli ainakin ihan syyttä, ihme pelle taas sielläkin. Tongue

Sitten vielä yks Turun motarilla. Tai itseasiassa siinä liittymässä mistä liitytään kehältä Turun motarille.. siinä mun edessä ajeli joku maansiirtoauto (joka luonnollisesti kiihtyy hiiiitaaasti), noh kun päästiin siihen motarille niin vedin suoraan liittymästä ohituskaistalle kaasu pohjassa ja vilkaisin kyllä peiliin ja olan yli, mutta en ilmeisesti tarpeeksi tarkkaan koska vedin kyllä aika ilkeästi toisen eteen, sieltä sitten alkoi valot vilkkumaan ja torvi soimaan, mutta tuossa kyllä tiesin että tein virheen ja sen myönnän, ilman muuta.
Petri Koivisto

« Reply #5364 on: 26.11.08, 23:20 »

Sattuuhan noita varmaan aika usein noita mokia kaikille muille, paitsi Aaltoselle ja rekkakuskeille (vitsi vitsi Grin).
Aaltoselle ei satu, rekkakuskit ei myönnä mitään / pistää muiden syyks, ja taksikuskit pistää duunin piikkiin. Grin

"Hei, mä oon duunissa, mä saan ajaa ylinopeutta!" (C) Taxikuski thmbup laugh
Jaakko Rissanen

Date Registered: 01.07.03

« Reply #5365 on: 26.11.08, 23:32 »

Ei tosiaan omia mokia tahdo muistaa tai myöntää sitten millään. Säälittävää kuin mikä, mutta pikkusisko pelasti minut päälleajolta (siis ajamasta päälle) juuri kortin saatuani. Olin hakenut hänet juuri ratsastustunnin jälkeen tallilta ja ajelin rauhallista vauhtia pientä hiekkatietä pitkin radion säristessä taustalla. Rupesin säätämään radiota loivassa vasemmalle kaartuvassa mutkassa ja keskityin kanavapujotteluun, kun pelkääjän paikalta kuului: "Hei, kato miten kiva koira tossa on!" Nostin nopeasti pääni, huomasin koiran ja hihnan toisessa päässä olevan taluttajan, ratti terävästi vasempaan ja vastaus: "Joo, kivan näkönenhän se..." Sen jälkeen en ole yhtä intensiivisesti keskittynyt minkään oheislaitteen käyttöön. Viisaat oppivat kerrasta. Toivottavasti se ensimmäinen kerta ei ole kohtalokas.

--

Jään tosiaan odottamaan arvon ammattilaisten tunnustuksia  Smiley
Petri Koivisto

« Reply #5366 on: 26.11.08, 23:36 »

Jään tosiaan odottamaan arvon ammattilaisten tunnustuksia  Smiley
Niitä saakin odottaa... Cheesy

Jos tähän väliin jatketaan vielä muiden mokia niin yhtä juttua en ymmärrä, mikä liikenneympyrässä on niin kamalan vaikeaa? Miksi siinä pitää vilkuttaa vilkkua vasemmalle? Tai jäädä keskelle ympyrää päästämään sivuilta tulevia? Tietääkseni kaikki muut ovat väistämisvelvollisia paitsi jo liikenneympyrässä ajavat... Onko se niin hirveen vaikeeta ymmärtää? Tai se että liikenneympyrästä poistutaan yleensä vain oikealle, ainakin meillä päin... Shocked
« Last Edit: 26.11.08, 23:40 by Petri Koivisto »
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #5367 on: 27.11.08, 01:27 »

Juuri näin eli kun yhdistelmän kokonaispaino jää alle 3500 kilon ja vetoauton OMAMASSA on suurempi kuin kärryn KOKONAISMASSA(rekisteriotteessa).

Ei, vaan suurempi kuin perävaunun todellinen kokonaismassa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #5368 on: 27.11.08, 02:21 »

Vastaan tuli joku älypää, jolla ei ollut valoja päällä. Näkyvyys ei ollut tuolloin paras mahdollinen ja totta kai väläytin pitkiä päätäni pyöritellen. Samassa huomasin, että eipähän ollut minullakaan ollut valoja päällä..

Vanha kunnon Neuvostoliiton meininki Cheesy
Joona Väisänen

« Reply #5369 on: 27.11.08, 02:23 »

Aaltoselle ei satu, rekkakuskit ei myönnä mitään / pistää muiden syyks, ja taksikuskit pistää duunin piikkiin. Grin

Sinä se kyllä jaksat angstata. Onko sua joku rekkakuski kiusannut joskus, kun sulla on tommosia patoumia meitä kohtaan?
Joona Väisänen

« Reply #5370 on: 27.11.08, 02:26 »

Älä selitä .. kaikki muka paskapuhetta kun ne on muiden kuin sinun kirjoittamia ... ilmeisesti tuo sinunkin heitto oli sitä
samaa itseensä  Huh Tänäänkin eräs fiksu autoilija teki saman tempun kehällä .. vinkkari oikealle siihen sit keskelle kaistoja
liinat kiinni ja päätti palata takaisn vasemmalle ... olisko ollut se sama pallopää jonka näin ... joiden olemassa olon olet tiedostanut täällä olleiden kirjoitusten perusteella mut näit sellaisen ekan kerran ... Eihän täällä ole lunta kun aurattuna kasoina tien sivuilla Tongue

No johan löytyi trollien trolli.

Kirjoitin "suurin osa", en "kaikki". Siinä on vissi ero. Enkä myöskään ole sanonut, että kaikki on paskaa jonkun muun kirjoittamana. Toisekseen, kyllä minä olen tuolla nähnyt kaikenlaista. Suurimpaa osaa ei jaksa edes noteerata nykyään. Ja se mitä tuolla on lunta nyt, niin sillä ei ole paskankaan merkitystä sen kannalta, mitä sitä oli maanantaina. Silloin kun sitä sattui olemaan muuallakin, kuin aurattuna kasoina tien sivuilla.
Hannu Tolonen

Date Registered: 13.12.02

« Reply #5371 on: 27.11.08, 02:54 »

Ei, vaan suurempi kuin perävaunun todellinen kokonaismassa.
Akelta sivuilta löytyy seuraavaa:
BE-LUOKAN AJOKORTTI:

1. Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Minä ainakin olen käsittänyt niin että todellisia massoja käytetään vain silloin kun mietitään ylittyykö vetoauton suurin sallittu perävaunun kytkentämassa.

Hannu

Petri Koivisto

« Reply #5372 on: 27.11.08, 07:27 »

Sinä se kyllä jaksat angstata. Onko sua joku rekkakuski kiusannut joskus, kun sulla on tommosia patoumia meitä kohtaan?
Eipä ole ei, ei rekkakuski eikä kukaan muukaan Cool Ja jos et ymmärtänyt että tuo oli lähinnä läppä, kuten jo Mikon viestissäkin luki niin onko vika ymmärryksessä vai lukutaidossa? Huh Taitaa olla vähän molemmissa, kun ei tuo ainakaan mun tietääkseni mitään angstausta edes ollut... Tongue "Patoutumat" johtuu teidän käytöksestä tuolla liikenteessä, ja näistä teidän asenteista mistä saa oikein hienon kuvan täällä foorumilla ainakin Tongue Mutta kuten todettu niin Tarmo V. näyttää että on siellä rekan ratissa fiksuakin porukkaa joskus, ja on noita fiksuja rekkakuskeja tullut joskus harvoin ihan liikenteessäkin vastaan Cool
« Last Edit: 27.11.08, 07:33 by Petri Koivisto »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5373 on: 27.11.08, 07:47 »

"Patoutumat" johtuu teidän käytöksestä tuolla liikenteessä, ja näistä teidän asenteista mistä saa oikein hienon kuvan täällä foorumilla ainakin Tongue

Ja itsellä on asenne kunnossa eikä tehdä koskaan mitään hölmöä ja itsekästä? Kuitenkin esim. sinun kirjoituksista on kyllä varsin helppo muodostaa aivan päinvastainen kuva  Roll Eyes

Petri Koivisto

« Reply #5374 on: 27.11.08, 08:00 »

Ja itsellä on asenne kunnossa eikä tehdä koskaan mitään hölmöä ja itsekästä? Kuitenkin esim. sinun kirjoituksista on kyllä varsin helppo muodostaa aivan päinvastainen kuva  Roll Eyes
Etkö lukenut kun tossa edellisellä sivulla kerroin juuri omista virheistä? Mutta missä on näiden "ammattilaisten" tunnustukset...? Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5375 on: 27.11.08, 08:08 »

Ei tosiaan omia mokia tahdo muistaa tai myöntää sitten millään.

Ai niin joo. Olenhan minä yhden polkupyöränkin kuljettajineen telonut. Kortti oli ollut pari kuukautta, kun eräänä pimeänä syysiltana olin ajelemassa kylällä pi***rallia (Grin). Tulin tasa-arvoiseen T-risteykseen ja olin itse kääntymässä vasemmalle (sivutielle). Vastaan tuli auto, joka oli ajamassa suoraan, mutta väisti itseensä nähden oikealta tulevaa, joka oli kääntymässä vasemmalle. Siinä ne sitten empivät, että kumpi menee ensin, eikä ratkaisua näyttänyt tulevan. Minä sitten päätin, että ***kele minä menen sitten, kun ei muut ole halukkaita. Isipapan variantti-Golfin renkaat märällä asfaltilla sutien liikkeelle ja käännös risteykseen. Vaan sieltä sivutieltä tulossa olleen farkku-Volvon takaapa pomppasikin eteen lapsuudenkaverini pikkuveli (myös oman pikkuveljeni kaveri) polkupyörällä tyttöystävänsä kävellessä siinä rinnalla. Jarrut ehdin survoa lukkoon ja sitten mentiin suoraan päin: Kops!

OK, nämä "maalitaulut" eivät olleet suojatiellä ja tulivat auton takaa eteen, mutta kyllähän todellisuudessa syy oli puhtaasti minun. Olisin odottanut normaalisti omaa vuoroani, niin ei olisi kolahtanut. Tai olisin ottanut ylipäätään normaalin liikkeellelähdön ilman revittelyjä, niin mitään ei olisi varmaan tapahtunut. Ehkä tässä tapauksessa kuitenkin suurin onni onnettomuudessa oli märkä asfaltti, joka vei parhaan pidon, enkä ehtinyt saada niin kovaa vauhtia, kuin ehkä kuivalla asfaltilla olisi tullut. Tapauksesta selvittiin käytännössä pienellä mustelmalla ja iskuvammalla kaverin polvessa, mutta ainekset paljon pahempaan olivat olemassa. Vieläkin puistattaa ajatella koko tapahtumaa. Mutta jos jotain positiivista haetaan, niin risteysalueille tuosta tapauksesta jäi itselle pysyvä varovaisuus...

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5376 on: 27.11.08, 08:12 »

Etkö lukenut kun tossa edellisellä sivulla kerroin juuri omista virheistä? Mutta missä on näiden "ammattilaisten" tunnustukset...? Tongue

Luin kyllä. Mutta olen lukenut myös ne lukemattomat muut viestit, missä keuhkoat, miten aina kanssa-ajajissa on vikaa. Viimeisimpänä esimerkkinä juuri tuo rampilta tulo. Sullahan ei ollut siinä tapauksessa asenteessa mitään vikaa? Se, että "tunnustaa" pari viatonta mokaa, ei vielä korjaa kokonaiskuvaa Smiley

Petri Koivisto

« Reply #5377 on: 27.11.08, 08:30 »

Viimeisimpänä esimerkkinä juuri tuo rampilta tulo. Sullahan ei ollut siinä tapauksessa asenteessa mitään vikaa?
Niin se kun joutui lapa lattiassa tulemaan sen rekan eteen? No kyllä luulis että normaalit ihmiset tuossa kohtaa joustaa sen verran että muut pääsee liittymästä tielle. Kuten nyt tuosta ollaan jo jauhettukin. Eli painaa sitä kaasua kunnolla että pääsee itse alta pois tai sitten nostaa sitä kaasua että toiset ehtii eteen. Tai sitten vaihtaa sitä kaistaa. Mutta mitä tekee rekkakuski, hän painaa kaasua siinä kohtaa missä pitää nostaa sitä kaasua ja tekee mahdollisimman vaikeaksi muille tuon liittymisen Tongue Eri asia jos se ois ollu siinä mun rinnalla jo, siinä olisin mäkin sitä kaasua nostanu ja menny tietty sen taakse. Hitaammalla autolla se rekka ois ehtiny siihen kohdalle jo ja liittymästä ois varmaan joutunut vetää liinat kiinni että ei ois kolahtanu seinään kiihdytyskaistan lopussa...

Kyllä mä ainakin noissa tilanteissa katon sen verran että kannattaako painaa kaasua niin että pääsee ohi vai nostaa sitä että toinen pääsee eteen... tosin rekalla ei jää kuin se vaihtoehto että nostaa kaasua koska kaasun painamisesta tuskin on hirveesti hyötyä kun ei se sen kovempaa kulje... tai sitten että vaihtaa sitä kaistaa. Siis jos aikoo väistää.. Tongue Itellä ei kyllä ollu minkään näköstä ongelmaa silloin kun kouluaikoina ajelin sillä Mersun isolla Ategolla... Huh

Nooh.. kohta tässä Turkuun taas lähdössä niin katellaan mitä jännää tulee tälläkertaa vastaan... Grin Illalla sitten riittää taas täällä mehusteltavaa... Cool
Aaltonen
Former member
« Reply #5378 on: 27.11.08, 08:56 »

Ja sanoinhan että ehdin sen pellen eteen kyllä. Ja auto kyllä vaihtuu sitten parin vuoden päästä riittävän tehokkaaseen ja nelikkoon thmbup

Ja ihme mussutusta tosiaan Aaltoselta. Olitko itsekään siellä auttamassa niitä? Et varmasti? Ja mitä helv**** merkitystä sillä on että olinko auttamassa tai edes lähistöllä tuossa tilanteessa? Kunhan sanoin että lehdessä oli juttua että noin oli käynyt. Eikä siellä sitäpaitsi kenellekään mitään käynyt, yks sai aivotärähdyksen ja pari päivää saikkua, that's it.

Aivan, Nelikolla ongelma on ratkennut. Aina kerkee, mihin tahansa väliin, kelistä riippumatta. Tervemenoa kortti.  Wink
Itseasiassa olin auttamassa. Minusta se ei ollut kauhean mukava hetki.
Aaltonen
Former member
« Reply #5379 on: 27.11.08, 09:01 »

"Patoutumat" johtuu teidän käytöksestä tuolla liikenteessä, ja näistä teidän asenteista mistä saa oikein hienon kuvan täällä foorumilla ainakin Tongue Mutta kuten todettu niin Tarmo V. näyttää että on siellä rekan ratissa fiksuakin porukkaa joskus, ja on noita fiksuja rekkakuskeja tullut joskus harvoin ihan liikenteessäkin vastaan Cool

Ahaa, eli me raskaankaluston kuljettajat ollaan syypäitä siihen kaikkeen aamuruuhkaan, kaikkeen liittymissä tapahtuviin OHO HUPS tilanteisiin, kaikkiin tukkeutuneisiin teihin ja risteyksiin ja ollaan muutenkin aina tiellä ja edessä sotkemassa tuulilasia. Kaikenlisäksi vielä ei osata ajaa, liu'utaan täysin pitävillä räntäsillä liukkailla teillä ojiin ja jäädään siihen risteykseen kiinni kun on 40 senttiä lunta. Ei osata kiihdyttää autolla oikein ja ei päästetä liittymistä ketään väistämisvelvollista rauhassa tulemaan eteen, ei olla valmiita jarruttamaan vauhtia tuntuvasti pois, jotta väistämisvelvollisuuden omaavalla on hyvä mieli, ja kun tarttetaan tilaa, tehdään se niin, että varmasti henkilöautoilija kärsii. Ja kaikenlisäksi meidän asenne on syvältä.
OKEI.  Cheesy Tämähän on loistavaa!
Pages: 1 ... 267 268 [269] 270 271 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1