Keskustelua liikenteestä

<< < (1073/3019) > >>

mmniemi:
Quote

Eli joustavuutta eivät hyväksy?


Ei se ole joustavuutta, jos sinne muiden turvallisuuden kustannuksella vängätään. Vaikka siinä vierelläsi olisikin väli, mihin autosi mahtuu, mutta takaa kovempaa tuleva joutuu takiasi silti jarrua painamaan, peli on mielestäni aika selkeä. Ja siitä kuuluukin sakottaa...

Quote

Tur-va-vä-li... ja kas, eteen on ilmestynyt pari kolme autoa ja turvavälin pitääkseen joutuu taas hidastamaan. Tervetuloa ajamaan meille etelään S


Ihan tarpeeksi tulee etelässä ajeltua, että voi tehdä sen päätöksen, notta ruuhka-aikana tuo on ongelma. Mutta silloin joudutaan pelaamaan muutenkin "poikkeussäännöillä" sitä liikennepeliä. Kuitenkin varsinaisten ruuhka-aikojen ulkopuolella se vähän pidemmän välin pitäminen ei ole ongelma muuten, kuin meidän uppiniskaisten kuskien pääkopissa.

Edelleen peräänkuulutan sitä jo muutama sivu takaperin ihmettelemääni faktaa, että miksi kukaan meistä ei kirjoittele täällä omista päivittäisistä töppäyksistä. Lupaan aloittaa heti, kun joku muu aloittaa ensin

jr:
Ja kun alkuun päästiin... Minkälainen koulutus muualta tuleville bussikuskeille annetaan Suomen erikoisolosuhteista? Muutama talvi sitten oli pk-seudulla ratissa ilmeisesti Intiasta päin tullut kaveri, jolla oli varmaankin ensimmäinen kunnon talvi auton ratissa. Jarrutukset alkoivat keliin nähden aivan liian myöhään, ja sitä luisteltiinkin muutaman pysäkin ohi ja punaisten valojen läpi.

Eikös tuossa 90-luvun loppupuolella tapahtunut tunisialaisyhtiön MD-80:n suistuminen kiitotieltä jossakin pohjoisessa, olisiko ollut Kittilässä, ja kipparia kuulusteltaessa hän selitti, etteivät radalla olevat lumi ja jää vaikuta jarrutustehoon millään tavalla. Huvittavintahan tuossa oli, että kyseisen yhtiön joku kouluttajakapteeneista oli suomalainen - ellen nyt aivan väärin muista.

Mikko: 2007 kesällä olin vaihtaa kaistaa keskeltä vasemmalle suoraan pakettiauton kylkeen ajaessani liian väsyneenä ruuhkassa. Vilkaisin kyllä peiliin, mutta suoraan sivulle en sitten tullutkaan katsoneeksi... Olin jo naapurikaistalla melkein kyseisen pakettiauton kyljessä, kun tajusin sen olevan siinä, ratti terävästi oikealle ja suoraan oikealta kaistalta tulevan auton eteen. Mitään ei kuitenkaan käynyt, edes valot eivät välkkyneet. Otatko haasteen vastaan? Ja 98% suomalaisista mieskuljettajista on tutkimuksen mukaan omasta mielestään keskimääräistä parempia kuskeja. Lukeudun totta kai tähän joukkoon.

Pe7e:
Quote

Pitäisivät etelän juntit riittävää (turva)väliä edellä ajavaan, niin kylläpä mahtuisi vaikka se helv**** kovaa tuleva rekka siihen väliin, eikä tarttisi edes jarruttaa 

Niin, ja kuten Jaakko sanoi, sitten ne välit täyttyvät niistä kaikista ketkä tulee sieltä liittymästä 10-15kmh hiljempaa mitä muut siinä kehällä ajavat, niin mitä tapahtuu, no ne kehällä jo ajavat vaihtavat joka tapauksessa sinne vasemmalle... miksei sitten tilan riittäessä vaihda jo ajoissa sinne vasemmalle niin pääsee ne sieltä liittymästä sujuvasti siihen kehälle, missä ne sitten vasta kiihdyttävät. Kaikki kun ei nimenomaan tajua sitä että se kiihdytyskaista on yllättäen sitä kiihdyttämistä varten... ja jotkut sankarit jopa jarruttelevat siinä kaistalla... ja koittavat sitten jostain 40 vauhdista liittyä sinne 80kmh virran sekaan...  Ja jos puhutaan siitä Tikkurilan itäänpäin lähtevästä liittymästä niin siinähän on vielä valot siellä ylhäällä eli yleensä sieltä tulee vielä enemmän niitä autoja kerralla. Ja sen näkee jo kauempaa, kun sieltä rupee niitä valumaan, ja siinä vaiheessa mä ainakin vaihdan jo sinne vasemmalle ja muut rupee siinä oikealla polkemaan sitä jarrua niin että se vauhti laskee varmaan 50-60 siinä kohtaa. Ja sitten se tila loppuukin ja tulee sitä "väkisin tunkemista" kun hätäpäissään sieltä loppuvalta kiihdytyskaistalta ruvetaan tunkemaan sinne kehälle niihin pieniin väleihin. Jos taas kaikki ois jo ajoissa vaihtanu vasemmalle tai painanu sitä kaasua niin noille jäis sitä tilaa tulla sitä "omaa nopeuttaan" sieltä ja kaikki menis sujuvammin. Sekin vielä ettei tuo kaista ole edes kovin pitkä, niin ei ne kaikki osaa välttämättä sitä lusikkaa pohjaan painaa niin että se kippo kiihtyis siihen 80kmh siinä kaistalla. Ja eihän se aina edes ole osaamisesta kiinni, vaan autonkin tehoista...

jr:
Pitäisiköhän minulta ottaa kortti pois, kun muistui mieleen jo toinen sähläys liikenteessä. Tälle on kuitenkin ollut mukava naureskella jälkikäteen. Lähdin ajamaan Laaksolahdesta Pitkäjärventietä kohti Vihdintietä hämärtyvään syysillan tihkusateeseen. Vastaan tuli joku älypää, jolla ei ollut valoja päällä. Näkyvyys ei ollut tuolloin paras mahdollinen ja totta kai väläytin pitkiä päätäni pyöritellen. Samassa huomasin, että eipähän ollut minullakaan ollut valoja päällä.. Tunsinpahan itseni melkoiseksi idiootiksi.

mmniemi:
Quote

Mikko: 2007 kesällä olin vaihtaa kaistaa keskeltä vasemmalle suoraan pakettiauton kylkeen ajaessani liian väsyneenä ruuhkassa. Vilkaisin kyllä peiliin, mutta suoraan sivulle en sitten tullutkaan katsoneeksi... Olin jo naapurikaistalla melkein kyseisen pakettiauton kyljessä, kun tajusin sen olevan siinä, ratti terävästi oikealle ja suoraan oikealta kaistalta tulevan auton eteen. Mitään ei kuitenkaan käynyt, edes valot eivät välkkyneet. Otatko haasteen vastaan? Ja 98% suomalaisista mieskuljettajista on tutkimuksen mukaan omasta mielestään keskimääräistä parempia kuskeja. Lukeudun totta kai tähän joukkoon.


On sattunut vähän ajan sisään jo kaksi ihan vastaavaa tilannetta. Uudessa autossa on huonompi näkyvyys takaviistoon (kyllähän jokainen meistä katsoo olan yli ohittamaan lähtiessä?), kuin oli vanhassa "maisemaikkuna"-mallissa. Onneksi ei ole kolissut, vaan auto on tullut kuolleesta kulmasta ajoissa esiin silmäkulmaan. Virheistä oppii ja nyt osaa suhtautua huonompaan näkyvyyteen huomattavasti paremmin...

Äkkiseltään toinen törttöily muistuu mieleen eiliseltä (tänään en ole autolla ajanut). Eilen ajettiin Hämeenlinnasta Joensuuhun ja lähdin ohituskaistan tullessa ohittamaan edessä mennyttä letkaa. Jätin pienen kiihdytysvälin juuri ennen ohituskaistan alkua ja kiihdytin silleen sopivasti, että varmasti pääsen ampumaan ohitukseen ennen sitä edessäni myös selvästi ohituspaikkaa kytännyttä Mersua. Keltainen sulkualue loppui ja ampaisin vilkku päällä sille eteen aukeavalle ohituskaistalle saman tien. Vaan siinä ihan ohituskaistan alkupäässäpä olikin sohjoa roiskuneena paksummaksi kerrokseksi siihen reunaan ja siihenhän tietenkin tälläsin. Onneksi hoksottimet oli sen verran kohdillaan, että vaikka auto lähti vetämään kohti kaidetta, en ruvennut kuitenkaan tekemään mitään hätiköityjä ohjausliikkeitä, vaan pidin vain ratin tiukasti suorassa. Vähän huonommassa vireystilassa olisi saattanut auto karata käsistä ja oltaisiin oltu ohitettavien kanssa nätissä nipussa...


Sattuuhan noita varmaan aika usein noita mokia kaikille muille, paitsi Aaltoselle ja rekkakuskeille (vitsi vitsi ). Niitä on vain jotenkin niin pirun vaikea muistaa  

Navigation

Up one level

Next page

Previous page