FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.08.17, 15:20

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 268 269 [270] 271 272 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468076 times)
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5380 on: 27.11.08, 09:01 »

Aivan, Nelikolla ongelma on ratkennut. Aina kerkee, mihin tahansa väliin, kelistä riippumatta. Tervemenoa kortti.  Wink
Itseasiassa olin auttamassa. Minusta se ei ollut kauhean mukava hetki.
Mitä sitten jos on tehokas auto ja nelikko? Ei kait sillä tartte leikkimään ruveta niin että kortti lähtee? Tongue

Ja kuulinkin tuon jo muualta että olit paikanpäällä. Ajoitko kenties sitä toista linjaa vai? Siis sitä joka otti ne 51:n matkustajat kyytiin sitten.. 452 tjn mikä olikaan.. luulin että ajelet vaan jossain tsadissa/epsoossa päin... Tongue

OKEI.  Cheesy Tämähän on loistavaa!
Mikä ihme ongelma sulla nyt on että otat kaiken itseesi mitä olen puhunut rekoista? laugh Ei ole mulle ainakaan tullu sellasta tilannetta vastaan että bussista ois jotenkin haittaa ollut missään vaiheessa liikenteessä... Huh
« Last Edit: 27.11.08, 09:08 by Petri Koivisto »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #5381 on: 27.11.08, 09:06 »

Ahaa, eli me raskaankaluston kuljettajat ollaan syypäitä siihen kaikkeen aamuruuhkaan, kaikkeen liittymissä tapahtuviin OHO HUPS tilanteisiin, kaikkiin tukkeutuneisiin teihin ja risteyksiin ja ollaan muutenkin aina tiellä ja edessä sotkemassa tuulilasia. Kaikenlisäksi vielä ei osata ajaa, liu'utaan täysin pitävillä räntäsillä liukkailla teillä ojiin ja jäädään siihen risteykseen kiinni kun on 40 senttiä lunta. Ei osata kiihdyttää autolla oikein ja ei päästetä liittymistä ketään väistämisvelvollista rauhassa tulemaan eteen, ei olla valmiita jarruttamaan vauhtia tuntuvasti pois, jotta väistämisvelvollisuuden omaavalla on hyvä mieli, ja kun tarttetaan tilaa, tehdään se niin, että varmasti henkilöautoilija kärsii. Ja kaikenlisäksi meidän asenne on syvältä.
OKEI.  Cheesy Tämähän on loistavaa!

Sami, ihan turha yrittää väittää, etteikö bussikuskien keskuudesta löytyisi myös jokaista kuvailemaasi lajia kuljettajia...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Aaltonen
Former member
« Reply #5382 on: 27.11.08, 09:07 »

Niin se kun joutui lapa lattiassa tulemaan sen rekan eteen? No kyllä luulis että normaalit ihmiset tuossa kohtaa joustaa sen verran että muut pääsee liittymästä tielle. Kuten nyt tuosta ollaan jo jauhettukin. Eli painaa sitä kaasua kunnolla että pääsee itse alta pois tai sitten nostaa sitä kaasua että toiset ehtii eteen. Tai sitten vaihtaa sitä kaistaa. Mutta mitä tekee rekkakuski, hän painaa kaasua siinä kohtaa missä pitää nostaa sitä kaasua ja tekee mahdollisimman vaikeaksi muille tuon liittymisen Tongue Eri asia jos se ois ollu siinä mun rinnalla jo, siinä olisin mäkin sitä kaasua nostanu ja menny tietty sen taakse. Hitaammalla autolla se rekka ois ehtiny siihen kohdalle jo ja liittymästä ois varmaan joutunut vetää liinat kiinni että ei ois kolahtanu seinään kiihdytyskaistan lopussa...

Kyllä mä ainakin noissa tilanteissa katon sen verran että kannattaako painaa kaasua niin että pääsee ohi vai nostaa sitä että toinen pääsee eteen... tosin rekalla ei jää kuin se vaihtoehto että nostaa kaasua koska kaasun painamisesta tuskin on hirveesti hyötyä kun ei se sen kovempaa kulje... tai sitten että vaihtaa sitä kaistaa. Siis jos aikoo väistää.. Tongue Itellä ei kyllä ollu minkään näköstä ongelmaa silloin kun kouluaikoina ajelin sillä Mersun isolla Ategolla... Huh

Nooh.. kohta tässä Turkuun taas lähdössä niin katellaan mitä jännää tulee tälläkertaa vastaan... Grin Illalla sitten riittää taas täällä mehusteltavaa... Cool

Jaa ei 200hv riittänyt sitten? Kumma juttu, että mulle riittää noissa tilanteisa 68hv, ja silti ei tuu noitten liittymisien kanssa sen enempää ongelmia.  Huh No hommaa se nelikko ja turpo, niin kyllä se 400hv sitten varmaan riittää, ja jos ei riitä niin laita ilokaasut, 500hv luulis riittävän, että kerkeet rekan edestä horisonttiin.

Vai painoi rekkakuski kaasua, varmaankin oletti sinun väistävän ja hän ehtii alta pois. Mutta sulla oli Kolmio sielä liittymässä ja sulla oli lusikka lattian läpi ja halusit siihen eteen. En tiedä sitten kumpi teki väärin.

Tuli tässä mieleen yks tapahtuma Kehä 1:seltä Leppävaarassa kun nuori jannu kiihdytteli sieltä tulemaan. Minä linja-autolla siinä 70-80 mittarisas ja hän koitti liittyä sitten sieltä liittymiskaistalta. Pakkohan sen oli eteen päästä vaikka tilaa oli takana vaikka millä mitalla. En minä sitä kamalasti edes huomioinut kun jo alunperin oli vierellä kun hän siihen liittymään tuli ja minulla 70+ taulussa, joten taakse jäi. No kaistahan oli pitkä siinä kohtaa liittymiselle ja tajuan, että tämä on vierellä, kaista alkaa loppumaan ja hän ei aio hiljentää. Minun piti siinä jarrulle mennä, että tämä eteen sieltä kaistalta nipin napin pääsi. Hänellä oli se kolmio, Ei minulla. Näköjään olis sitten pitäny nostaa kaasu kokonaan ja ootella ja ihmetellä, että koska se sieltä ohi tupsahtaa. Hittolainen kun en tajunnut ihan ajoissa sitä kuviota.  Undecided
Aaltonen
Former member
« Reply #5383 on: 27.11.08, 09:09 »

Sami, ihan turha yrittää väittää, etteikö bussikuskien keskuudesta löytyisi myös jokaista kuvailemaasi lajia kuljettajia...

Löytyy, kuten myös rekkojen ratista, kuten pakujen ja taksien ratista. Mutta se, että meistä se on kiinni, meidän käytöksestä ja asenteista, että risteykset sun muut on tukossa ja henkilöautoilijat menettää malttinsa.  Tongue

Eilenhän oli Ruskeasuolla meinattu poliisin yli ajaa. Oli mennyt henkilöautoilijalla kuppinurin jonotettuaan ensiksi puolituntia risteykseen päästäkseen. Sitten kun virkavalta antoi stop-merkin, niin kaveri veti torven pohjaan ja hanan tiskiin. Jäi sitten keskelle risteystä kun poliisi juoksi hätiin. Avaimet lähti autosta.  thmbup
Näin......
Aaltonen
Former member
« Reply #5384 on: 27.11.08, 09:13 »

Mitä sitten jos on tehokas auto ja nelikko? Ei kait sillä tartte leikkimään ruveta niin että kortti lähtee? Tongue

Ja kuulinkin tuon jo muualta että olit paikanpäällä. Ajoitko kenties sitä toista linjaa vai? Siis sitä joka otti ne 51:n matkustajat kyytiin sitten.. 452 tjn mikä olikaan.. luulin että ajelet vaan jossain tsadissa/epsoossa päin... Tongue
Mikä ihme ongelma sulla nyt on että otat kaiken itseesi mitä olen puhunut rekoista? laugh Ei ole mulle ainakaan tullu sellasta tilannetta vastaan että bussista ois jotenkin haittaa ollut missään vaiheessa liikenteessä... Huh

No sillä nelikolla kerkee ainakin rekan edestä pois kun kärpänen ikkunalta ennen lätkäsyä. Ja sehän tarkottaa nopeutta....

AIjaa kukas kertoili, että olin paikalla?  Cheesy
Ihan omalla autolla olin liikenteessä ja satuin paikalle juuri kun tuo oli tapahtunut. Enkä ole Veolialla töissä. Ja ajan Espoossa, Vantaalla, Helsingissä.

Ihmettelen vaan, että rekat painaa vaan pari kertaa enemmän yleensä ja ne oikeasti tarttee sitä aikaa ja tilaa, jos bussit ei aina tarvitse. Kyllä pitää aika piittamaton olla, jos rekan eteen yrittää hinnalla millä hyvänsä. Itsekään en rekkojen eteen pysäkeiltä lähde vaikka olisi 60 alue tai vähemmän. Miksi turhaa mennä siihen eteen, toinen joutuu takana kuitenkin hidastamaan ja se ei aina ole kovin kivaa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5385 on: 27.11.08, 09:17 »

Vai painoi rekkakuski kaasua, varmaankin oletti sinun väistävän ja hän ehtii alta pois. Mutta sulla oli Kolmio sielä liittymässä ja sulla oli lusikka lattian läpi ja halusit siihen eteen. En tiedä sitten kumpi teki väärin.

Onko siinä jotain väärin, jos sieltä kiihdytyskaistalta tullaan eteen? Mun mielestä se kolmio ei tarkoita, että pitäisi ajaa toisen taakse... Mun mielestä se väistämisvelvollisuus tarkoittaa vain sitä, että kun tulet sieltä kiihdytyskaistalta, sinun tehtäväsi on pitää huoli siitä, että et aiheuta sille jo tiellä olevalle "harmia". Eteen ajaminen ei sitä ole, ellei sitten aleta siihen eteen päästyä tahallaan hidastelemaan...

Petri ei myöskään edelleenkään näytä haluavan ymmärtää, että se todella on hänen omalla, eikä sen tiellä jo ajavan vastuulla, miten se liittymästä tuleminen sujuu Tongue

Aaltonen
Former member
« Reply #5386 on: 27.11.08, 09:18 »

Onko siinä jotain väärin, jos sieltä kiihdytyskaistalta tullaan eteen? Mun mielestä se kolmio ei tarkoita, että pitäisi ajaa toisen taakse... Mun mielestä se väistämisvelvollisuus tarkoittaa vain sitä, että kun tulet sieltä kiihdytyskaistalta, sinun tehtäväsi on pitää huoli siitä, että et aiheuta sille jo tiellä olevalle "harmia". Eteen ajaminen ei sitä ole, ellei sitten aleta siihen eteen päästyä tahallaan hidastelemaan...

Petri ei myöskään edelleenkään näytä haluavan ymmärtää, että se todella on hänen omalla, eikä sen tiellä jo ajavan vastuulla, miten se liittymästä tuleminen sujuu Tongue

Aivan aivan, mietin vaan että onko siinä tosiaan rekkakuljettaja miettinyt sen niin päin, että hän menee alta pois eikä olettanut, että henkilöauto haluaakin eteen ja sitten on se patti tilanne, että kummallakin on hana auki.  Undecided
Petri Koivisto

« Reply #5387 on: 27.11.08, 09:22 »

Miten voi ehtiä rekalla alta pois joka on tulossa niin kaukana mun takana? Luuliko kenties ajavansa jotain Ferraria tms? Jos mä oisin sitä jääny venaamaan että se sillä 25-metrisellä kärryllään ois siitä ohi päässy niin oisin joutunut pysähtymään siihen kaistalle ja sitten yrittää nollilta lähteä sen rekan perään ja muiden eteen?

Pienellä kaasun nostamisella mäkin oisin ehtinyt "normaalisti" liittymään siihen kehään, ilman että tarvi huudattaa rajottimeen..  Tongue Ja ne ketkä mun takana oli tulossa, oli sen verran kaukana taas musta ja varmaan rekan peräkärryn kohdalla jo niin ne ois päässy sillä että ois vaan nostanut sitä kaasua niin että se rekka ehti kokonaan pois edestä.

En tiedä tiedättekö tuon paikan, se kiihdytyskaista ei ole kovin pitkä siinä. Se kyllä tulee sieltä ylhäältä valoista mutta sitten suht jyrkkä mutka siinä oikealle ja sitten alkaa varsinainen "kiihdytyskaista". Eikait kukaan ala kiihdyttämään siellä mäessä jo ja vedä siihen mutkaan 80kmh. Kuivalla ja kesärenkailla siihen voi vetää ehkä 60kmh mutta mitäpä luulette tälläsillä keleillä? ehkä 30-40kmh? Ja siitä kun neljästäkympistä lähtee kiihdyttämään sen rekan eteen joka tulee siellä kaukana 90kmh lasissa niin... siinä vaiheessa kun mulla on se "riittävä nopeus" lasissa niin tuo rekka on ehtinyt jo perseeseen kiinni kun se on pitänyt sitä tasaista kaasua koko ajan tai jopa painanut kaiken mitä irti lähtee... Tongue Pienellä kaasun nostamisella mä oisin ehtinyt rauhassa sen eteen ja muut sujuvasti sen taakse. Vaikeaa? Näköjään.
Petri Koivisto

« Reply #5388 on: 27.11.08, 09:27 »

Itsekään en rekkojen eteen pysäkeiltä lähde vaikka olisi 60 alue tai vähemmän. Miksi turhaa mennä siihen eteen, toinen joutuu takana kuitenkin hidastamaan ja se ei aina ole kovin kivaa.
Nyt kun otit tuon puheeksi niin noita on kyllä välillä sattunut, että sieltä pysäkiltä vaan tungetaan väkisin eteen vaikka nähdään että auto on jo perän kohdalla tulossa. En tiedä kumman velvollisuus se on tuossa tilanteessa väistää sitten. Tietty onhan se kohteliasta päästää se bussi sieltä, ja niin yleensä teenkin jos kauempaa näkee että se on vilkkupäällä venaamassa lähtöä, mutta sitten kun on jo rinnalla ja se bussi lähtee sieltä vääntämään.

Mitään muita ongelmia ei ole bussien kanssa kyllä ollut.

Kerran istuin itse bussissa kun kävi se että paku oli jo rinnalla kun tämä bussi lähti vääntämään siitä pysäkiltä pois niin että se paku joutu vetämään sinne keskikanttarin päälle että ei kolahtanut...  Huh
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #5389 on: 27.11.08, 09:33 »

En tiedä kumman velvollisuus se on tuossa tilanteessa väistää sitten. Tietty onhan se kohteliasta päästää se bussi sieltä, ja niin yleensä teenkin jos kauempaa näkee että se on vilkkupäällä venaamassa, mutta sitten kun on jo rinnalla ja se bussi lähtee sieltä vääntämään.

http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2100015-02lautopys.pdf

Tieliikennelainsäädännön mukaan teillä, joilla on suurin sallittu nopeus 60 km/h, on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa. Tämä ei kuitenkaan koske erillisiä
pysäkkejä (kuvassa 2.1 tyyppi B ja E).
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5390 on: 27.11.08, 09:40 »

Ei jaksa enää tuohon kiihdytyskaistajuttuun ottaa kantaa, kun et vain näytä ymmärtävän? Vai yritätkö vaan provotaksesi tehdä kärpäsestä härkäsen? Grin

Nyt kun otit tuon puheeksi niin noita on kyllä välillä sattunut, että sieltä pysäkiltä vaan tungetaan väkisin eteen vaikka nähdään että auto on jo perän kohdalla tulossa. En tiedä kumman velvollisuus se on tuossa tilanteessa väistää sitten. Tietty onhan se kohteliasta päästää se bussi sieltä, ja niin yleensä teenkin jos kauempaa näkee että se on vilkkupäällä venaamassa lähtöä, mutta sitten kun on jo rinnalla ja se bussi lähtee sieltä vääntämään.

Ei se bussin päästäminen pysäkiltä ole mikään kohteliaisuus, vaan velvollisuus tieosuuksilla, joilla on nopeusrajoitus 60km/h tai alle. Ja sinun tehtävä on sovittaa vauhtisi niin, että ehdit väistää, mikäli se bussi pistää vilkun päälle ennen kuin olet kohdalla. Siinä vaiheessa, jos olet kuitenkin ehtinyt kohdalle, bussi on väistövelvollinen. Enkä minä ainakaan oleta, että vaikka se bussi ehtisi lähteä siinä rinnalla liikkeellekin, että se sitten myös tulee kylkeen. Kyllä sillä bussikuskillakin silmät on, eikä se tahallaan kylkeen aja. Hitaasti pitää muutenkin ajaa, jos meinaa, että se bussi ehtisi sinua torpata, kun olet itse jo rinnalla  Roll Eyes

Kerran istuin itse bussissa kun kävi se että paku oli jo rinnalla kun tämä bussi lähti vääntämään siitä pysäkiltä pois niin että se paku joutu vetämään sinne keskikanttarin päälle että ei kolahtanut...  Huh

Tämä on tietenkin bussikuskin vika. Mutta toisaalta kyllä tuollainen kuulostaa väkisellä myös joko pakukuskin hätävarjelun liioittelulta, tai ainakin hänen huonolta ennakoinnilta. En minä oikeasti osaa edes ymmärtää, miten se bussi sieltä pysäkiltä tuollaisessa tilanteessa ehtisi tulla niin paljon tielle, että toisen pitäisi väistää, ellei se paku sitten oikeasti ollutkin vielä bussin liikkeelle lähtiessä vielä bussin takanapuolella... Tai sitten siinä ajettiin todella hiljaa?

Petri Koivisto

« Reply #5391 on: 27.11.08, 09:55 »

Tämä on tietenkin bussikuskin vika. Mutta toisaalta kyllä tuollainen kuulostaa väkisellä myös joko pakukuskin hätävarjelun liioittelulta, tai ainakin hänen huonolta ennakoinnilta. En minä oikeasti osaa edes ymmärtää, miten se bussi sieltä pysäkiltä tuollaisessa tilanteessa ehtisi tulla niin paljon tielle, että toisen pitäisi väistää, ellei se paku sitten oikeasti ollutkin vielä bussin liikkeelle lähtiessä vielä bussin takanapuolella... Tai sitten siinä ajettiin todella hiljaa?
Joo antaa olla vaan tuon kiihdytyskaistajutun.

No mä istuin siinä bussin keskiovien kohdalla ja se paku oli mun kohdalla kun se bussi käänsi eteen. Ja se tie ei ole mikään turhan leveä, siis yksi kaista yhteen suuntaan, keskikanttari ja vastaantulevien kaista. Tuo on heti risteyksen jälkeen tuo pysäkki. Eli paku oli siinä bussin keskellä kun se bussi lähti liikkeelle ja käänsi välittömästi siihen kaistalle jolloin sillä pakulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin nostaa se auto puoliks sinne kanttarin päälle tai kolauttaa kylkeen.. tie kyllä on 50kmh rajotettu mutta kun se on heti risteyksen jälkeen se pysäkki ja jos kääntyy sieltä risteyksestä vasemmalle niin että tulee tuohon pysäkin kohdalle niin ei siinä hirveen kovaa ajeta.. mitä nyt on ehtiny siinä vaiheessa kiihdyttää..
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

« Reply #5392 on: 27.11.08, 10:39 »

Väistettävän tulee voida nähdä väistövelvollinen, jotta väistämisvuoroa voidaan turvallisesti vaihtaa (=molemmat kokevat tilanteen yksiselitteiseksi). Niinpä väistövelvollisen on oltava väistettävän etusektorissa ennen ratkaisutilanteen syntymistä. Jos esim. kiihdytyskaistalta tuleva tai bussipysäkkiä takaa lähestyvä olettaa toisen osapuolen näkevän hänet taustapeilistä ja pystyvän sen perusteella päättelemään nopeuseroja, hän syyllistyy vakavaan virhearvioon. Vielä vakavampi virhe on olettaa tulevansa nähdyksi toisen rinnalla, jos nopeusero on merkittävä. Todennäköisesti silloin on kuolleessa kulmassa tai ainakin tilanteessa, jossa aika ei riitä luotettaviin havaintoihin (havainnointi on siirtymässä peilistä suoraksi).

Siis: väistövelvollisen on syytä väistää, ellei ole jo menossa väistettävän edellä riittävän nopeusedun turvin.

Bussipysäkiltä lähtötilanteissa näkee valitettavasti liian usein sitä, että kuski operoi "kaikkia kolmea samalla hetkellä": vilkku, kaasu, ratti. Siinä taas väistäjälle jää liian vähän aikaa prosessointiin. Muutenhan tilanne on pääsääntöisesti selkeä: jos näkee bussin vasemman vilkun syttyvän, väistää.
Marko Ryynänen

Date Registered: 05.10.04

« Reply #5393 on: 27.11.08, 11:15 »

Bussipysäkiltä lähtötilanteissa näkee valitettavasti liian usein sitä, että kuski operoi "kaikkia kolmea samalla hetkellä": vilkku, kaasu, ratti. Siinä taas väistäjälle jää liian vähän aikaa prosessointiin. Muutenhan tilanne on pääsääntöisesti selkeä: jos näkee bussin vasemman vilkun syttyvän, väistää.

Ja lisättäköön tähän että tarkkaile myös bussin jarruvaloja, jotkut voi heittää vilkun , vaikka vielä lastaavat kantturoita kyytiin, mutta niin kauan kun seisovat jarrulla se ei lähde eteen.

-make-
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #5394 on: 27.11.08, 11:17 »

Nyt kun otit tuon puheeksi niin noita on kyllä välillä sattunut, että sieltä pysäkiltä vaan tungetaan väkisin eteen vaikka nähdään että auto on jo perän kohdalla tulossa.

Mitään muita ongelmia ei ole bussien kanssa kyllä ollut.
Niille täytyis pitää kerran vuodessa pakollinen "pysäkiltä lähtemis"- kurssi.

Kerran kaks bussia meinas kolaroida kun toinen lähti pysäkiltä. Tietysti tää takaa tullut oletti, että ollaan samaa ammattikuntaa ja minä saan varmasti tilaa, vaikka sillä pysäkiltä lähtijällä olikin vilkku jo päällä. Eihän sen auttanu kun näyttää vastaantuleville pitkiä ja valloittaa niiden kaista törmäyksen estämiseksi laugh Tais olla sitten eri firman kuski kun ei tilaa tullu laugh Tapahtu Nurmijärventiellä just ennen Vantaanpuistoa.

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Jari Mäensivu

Date Registered: 31.12.05

« Reply #5395 on: 27.11.08, 11:22 »

Monta kertaa olen miettinyt täällä ruuhkassa ajellessa et kuinka voisi ehkäistä noita bussien kylkeen "ajautumisia" !!

Sellainen olis varmaan hyvä kun bussikuski painais et ovet kiinni nappia ... niin bussin takana ylhäällä syttyis esim vaalean punainen valo joka vilkkuis ..
silloin tietäis et ovet meni kiinni ja kohta lähtee pysäkiltä bussi ku rusakko puskasta .. Monesti niiden vilkut vilkuttaa ihan mihin sattuu eli niistä ei voi paljoa päätellä.
Itse yritän ennaloida mut tuli vaan tuollainen hajatelma mieleen yksi kaunis päivä  Wink

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Matias Hurtta

Date Registered: 10.01.07

« Reply #5396 on: 27.11.08, 11:30 »

Näitä juttuja kun lukee niin saa sellaisen kuvan, että Suomi ja etenkin pääkaupunkiseutu olisi jonkinlainen liikenteen helv****. Mitä tätä kitinää sitten vertaa omakohtaisiin kokemuksiin niin harvoin tuntuu täsmäävän. Ei jokatoinen autoilija ole mikään kusipäämulkero, joka ei osaa ajaa. Kaikille sattuu vahinkoja joskus ja yleensä niistä selvitään sen kummemitta väännöittä. Valtaosa omaa ihan OK liikennekäyttäytymisen eikä tuolla paljon mitään ihan sikatouhua näe. Ja ei, en ole täysi-ikäinen, en omista edes mopokorttia ja autolla en ole ajanut kuin kolmeakymppiä pellolla, mutta kyydissä olen istunut aika paljon.

Se täytyy toki todeta, että verrattuna muuhun eurooppaan ovat suomalaiset autoilijat ja suomalainen liikennekulttuuri valtaosin säälittäviä. Esimerkiksi Madridin seudulla viisinkertainen autoilija määrä Suomen pääkaupunkiseutuun nähden, saa samanlaisen liikenne kaaoksen aikaan ruuhka-aikana.
Esimerkki2 Tallinna: Joukkio ihmisiä on aikeissa ylittää nelikaistaisen kadun. Kolmella ensimmäisellä kaistalla on auto jonon ensimmäisenä virolainen, neljännellä kaistalla on n.50 metrin päässä suojatiestä Volvo suomen kilvissä. Suojatiellä ei ole valoja. Kolmen ensimmäisen kaistan virolaiset autoilijat pysähtyvät sivistysmaan tavoin päästämään jalankulkijat yli, samaan aikaan suomalainen volvo lähestyy sieltä viidenkymmenen metrin päästä reilua vauhtia ja huomatessaan jalankulkijat iskee kaasun pohjaan. Jalankulkijat sitten seisomaan siihen keskelle katua, että finski Volvo saa ajaa. Kyllä on hienoa tuntea ylpeyttä kanssa kansalaisista. Cool
Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #5397 on: 27.11.08, 11:47 »

Terve Antti
Kokeiles joku kerta hiljentää hieman ja päästä se mielenköyhä sielta mukaan ketjuun. Smiley
Vois alkaa luistaa se liikenne,aikaahan se tietenkin ottaa.
Olen kokeillu tätä päästöä siellä,mutta ei kanssapelurit ymmärrä.Luulevat että olen pöhkö kun luovun "oikeuksistani"

Moron vaan, Olle!

Joo, mä oon tossa asiassa (olkoon sitten vaikka itsekehua) suhteellisen korrekti. Annan useimmiten tilaa, jos se on mahdollista. Mutta jos se ei ole mahdollista, se ei vaan ole, tai ainakaan se ei ole turvallista. Kuten mainitsin, tuossa kohtaa etenkin neljän ruuhkassa painetaan kahta kaistaa suuntaansa puskuri puskurissa. Ei vaan pysty vaihtamaan kaistaa. Minä en myöskään ihan hevillä nosta jalkaa kaasulta, jos takana on kovastikin alle sadan metrin väli seuraavaan. Muuten sen kyllä voin tehdäkin. Meinasin tuossa taannoin moisen älykkyyden seurauksena päästä sairaalaan, kun ajeltiin tuossa Tuusulanväylällä vesikelillä ja edellä ajava päätti varoittamatta pudottaa nopeutensa viiteenkymppiin, koska kiihdytyskaistalta oli tulossa auto! Olimme suurin piirtein ainoat autot liikenteessä kuuden aikaan sunnuntaiaamuna, joten kaikille olisi ollut vaikka oma kaistansa. Pyrinpä nyt kuitenkin noudattamaan sitä turhaan vasemmalla ajamisen kieltävää liikennesäännöstä. Ei todellakaan käynyt edes mielessä tuollainen väistöliike niissä olosuhteissa.

Mutta summa summarum, jos ei ole mahdollista antaa tietä, vaihtaa kaistaa tai hiljentää, niin sitten se rampilta tuleva pysähtyy ja aloittaa kiihdytyksensä nollasta, kun se joskus taas onnistuu.

Petri tuossa viimeisissä kommenteissaan asiaa vähän sivusikin, mutta sinällään ymmärrän kyllä sen rampilta tulevankin ahdistuksen. Siinä on tosiaan lähtö valoista, jyrkähkö mutka alamäessä ja järjettömän lyhyt kiihdytyskaista (mikä sinällään on ongelma melkein kaikissa Kehä III:n vanhemmissa liittymissä. Siinä olen sen sijaan raskaasti eri mieltä, että lännestä lähestyvä näkisi jotenkin hyvissä ajoin sen valoista lähtevän jonon. Siinä on lievästi vasempaan nouseva loiva ylämäki, voimakkaasti pengerretty mäki, jonka päällä on silta. Ne valot ja risteys sekä tämä rampille johtava kaista jäävät täysin mäen ja sillan taa piiloon. Sinällään sama efekti estää myös ramppia lähestyvien mahdollisuuden nähdä vasemmalle kovinkaan varhaisessa vaiheessa. Tässä tarvinnee joka tapauksessa ottaa huomioon se, ettei nopea kaasun nosto juuri vaikuta 50 tonnin rekan etenemiseen lyhyellä tähtäimellä.

Siinä mainitussa Kuninkaalan liittymässä jouduin kerran sellaisen hodarin nakiksi, etten ihan kympillä jaksa aina sympatiseerata raskasta liikennettäkään. Siinähän on ylämäki ja vielä lyhyempi kiihdytyskaista. Sieltä sitten huristaa rekka tietenkin sillä asenteella, että minä minä minä (ymmärrän kyllä sinällään, että se on ihan kiva saada se liikkellä oleva massa pysymään liikkeellä), edessä vasemmalla kaistalla oli toinen rekka ja minun oli pakko vaihtaa kaistaa siihen naurettavaan rakoon, joka jäi kolmanteen rekkaan, joka myös tuli vasenta kaistaa. Siinä kohtaa, kun viiden metrin päässä eteen ja taakse oli täysperävaunu, samanlainen oikealla kahden metrin päässä ja vasemmalla teräskaide, ahdisti jo kohtuullisen reippaasti.

No mitä tulee noihin bussikuskeihin, aika suuri osaa ajelee ihan nätisti. Sitten on kuitenkin nämä pysäkiltä eteen tulijat, jotka tosiaan hoitavat asian niin, että tönöttävät siinä kaikessa rauhassa vilkku oikealle. Sitten kun takaa tuleva on jo peräpään ohittanut, tulee ensin kaasu ja ratti, sitten vilkku ja kuolema soittelee jo kellojaan. Toinen seikka, mikä minua ärsyttää ihan tosissaan, on se, että nämä muutamat kuskit kuvittelevat heillä myös olevan rajoittamaton kaistanvaihto-oikeus. Eli ei mitään väliä, eteen on tungettava, vaikka mikä olisi. Tästä yksi aika surkuhupaisa esimerkki viime viikolta. Olin suristamassa Mäkelänkatua keskustaan päin siinä Mäkelänrinteen uimasentterin jälkeisellä osuudella mäen päällä. Siinä on bussikaista, jolla olevat pysäkit ovat kovassa käytössä. Ensimmäinen oli pysähtynyt pysäkille, toinen sen perään. Jälkimmäinen sai tietysti ensin pokan kyytiinsä ja läksi liikenteeseen. Siitä ekasta oli pakko päästä ohi hyppäämällä suoraan eteeni siihen henkilöautokaistalle. No minä sitä väistämään vasemmanpuoleiselle kaistalle, jolla olikin mukavasti tietyö ja tie poikki. Siihen sitten jäin nalkkiin, kunnes tämä bussi pääsi ohittamastaan ohi ja vaihtoi takaisin bussikaistalle, jolloin tämä ohitettu läksi liikenteeseen ja puolestaan ryhtyi ohittamaan tätä ohitettua taas normaalikaistan puolelta. Ja niin ees päin. Pysyisivät siellä bussikaistallaan, kun niille sellaiset on varta vasten rakennettu. Ne edellämenevät bussitkaan tuskin aivan järjettömästi hidastavat, mikäli molempien täytyy pysähtyä pysäkille?

Että tämmöstä avautumista tällä kertaa...  laugh

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Kai Lilja

Date Registered: 10.01.02

« Reply #5398 on: 27.11.08, 12:04 »

Moro!

Mietin tässä taas tänä aamuna töihin ajellessa, että montako kertaa ihmiset painavat jarrua turhan takia moottoritiellä!?

Työmatkallani Keravan rampista moottoritielle ja kehä kolmoselta alas itään päin, niin todella harvoin, joudun koskemaan jarrupolkimeen kertaakaan tuolla välillä!

Arvaatteko kaksi asiaa, mistä tämä voi johtua?

-Kaitsu

PS. Vihaan takapuskurissa roikkujia! Ihan kun sitä letka menis kovempaa ja ois nopeemmin perillä! Voi kiesus! Kortti pois ÄRKELE! Angry Angry
Kimmo Kyle

Date Registered: 12.09.02

« Reply #5399 on: 27.11.08, 12:09 »

Miten voi ehtiä rekalla alta pois joka on tulossa niin kaukana mun takana? Luuliko kenties ajavansa jotain Ferraria tms? Jos mä oisin sitä jääny venaamaan että se sillä 25-metrisellä kärryllään ois siitä ohi päässy niin oisin joutunut pysähtymään siihen kaistalle ja sitten yrittää nollilta lähteä sen rekan perään ja muiden eteen?

Ja mistähän sä sitten päättelit että se rekka pistikin kaasun pohjaan ja kiihdytti sun kohdallesi jos oli vielä kaukana takanakin? Mustasta paskapilvestä siellä VASEMMALLA puolella jota et edes näe, vai räjähtävästä kiihtyvyydestä jonka totesit vieläpä taustapeilistä?  Grin  Jos joskus kokeilet sitä rekan ajamista, huomaat että harvoin ne sillä tavalla kiihtyy että ketään kiusaamaan pääsis.

Kyllä siinä taisi olla ihan omasta virhearviosta ja huonosta tuurista kyse. Kaikki niitä arviointivirheitä tekee, se arvioiminen peilistä kun ei helpotu edes kokemuksen myötä sataprosenttiseksi..

Tosta liittymistekniikasta vielä, pari asiaa mitä kannattaa huomioida:

a) Liittyminen alkaa mahdollisuuksien mukaan jo sieltä rampin päältä, jolloin katveista riippuen kannattaa jo tähyillä minkälaista liikennevirtaa sieltä on tulossa.

b) Jotkut rampit on todella niin lyhyitä ja niissä on niin huono näkyvyys, että turvallinen liittyminen on lähes mahdotonta ruuhkatilanteessa. Silloin on parempi ajaa sinne alas mielummin vähän hitaammin niin että voi tarvittaessa vielä pysäyttää ennenkuin ajaa rampin päästä puskaan.

Jotkut ajaa sinne riskillä miljoonaa siinä toivossa että se liittyminen helpottuisi. Voi se helpottuakin, vähän, mutta silloin tulee usein just tollasia hätäisiä tilanteita kuin tässä on parin sivun ajan kuvailtu, että vetäistään hätäisesti kaasu pohjassa suoraan rampin päästä eteen tjsp.
Pages: 1 ... 268 269 [270] 271 272 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1