Keskustelua liikenteestä

<< < (1085/3033) > >>

hynkel:
Quote

Haha, niin en mäkään ymmärrä miten se voi häikäistä sieltä 3 kaistaa (sen keskihommelinhan voi laskea kaistaksi kun on vähintään yhtä leveä.. ja kaiteetkin välissä vielä) vasemmalta jos ei suoraan möllötä niitä valoja kohti..   Meillä ainakin koulun pimeeajossa opetettiin että kun pimeellä ajelee niin pidetään enemmän se katse siellä ojan puolella eikä tsiigailla suoraan niihin vastaantulevien valoihin.. näkee meinaan vähän paremmin...  

Hirvi tulee aina ojan puolelta, eli se ei voi olla motarilla eri suuntaan kulkevien kaistojen välissä? just just.

Toisekseen, jos motari ei ole viivasuora, vaan siinä on mutkia, niin toisen auton pitkät osoittaa monessa tilanteessa suoraa vastaantulevaa autoa kohti. Tämän ymmärtää varmaan jokainen. Kolmanneksi, koska niitä pitkiä ei mihinkään siinä kuitekaan tarvitse, niin ne otetaan pois päältä kun liikennettä tulee vastaan. Itse tyrkkään aina rekasta kaiken mahdollisen eteenpäin suuntautuvan valovoiman päälle jos vastaantuleva katsoo oikeudekseen pitää pitkiä päällä. Suurin osa sammuttaa siinä vaiheessa, osa sitten ei.

On kiistaton tieteellisesti todistettu fakta, että vaikka sen katseen suuntaisi miten sinne reunaan, niin vastaantuleva pitkät päällä ajava saa silmän pupillin kutistumaan ja oma näkökyky heikkenee silloin. Tämä tilanne täytyy sitten korjata sillä, että lyö ne omatkin pitkät päälle. Kyllä sen verran pitää olla itsekkyyttä, ettei itseään vaaranna sen takia, että joku muu ei halua ottaa muita huomioon. Varsinkin kun ajetaan vielä raskaalla kalustolla, niin näkyvyyttä tarvitaan entistä enemmän, koska yhdistelmän väistöliikkeet ja pysäyttäminen vaativat kumpikin enemmän aikaa ja siis samalla matkaa, kuin henkilöauton vastaavat toimenpiteet.

hynkel:
Quote

#3: Tuli muuten jännä ylläri vastaan tossa ihan himan lähellä.. porkkana ei oikein ollut omassa elementissään, eli raiteilla.. Siinä on jo vähän miehekkäämpi kuljetus...  Mutta kysyn vaan, millä helvetillä tuo taittuu mihinkään?
Saa vissiin olla astetta kovempi kuski että tollasen kanssa pääsee mihinkään... tosin tais tuokin kaveri olla vähän hiilenä kun potki tota lumikasaa mennessään...

Kuvasta nyt ei erota, mutta tuossa saattaa hyvinkin olla ohjattavat akselit kärryssä.... tai sitten ei. Jos ei, niin risteyksissä täytyy yksinkertaisesti koukkia enemmän, kyllä aika pitkällä kärryllä mahtuu ajamaan, kun otetaan käyttöön vähän muitakin ajokaistoja sen oman lisäksi. Enivei, tuo nyt ei vielä kovin pitkä ole kun verrataan vaikka erinäisten nesteiden jalostuksessa käytettyihin reaktoreihin (esim. http://www.uofaweb.ualberta.ca/cme/images/oilsands.gif )

hynkel:
Quote

Näistä busseista on keskusteltu aiemmin jo aikapaljon. Mutta en nyt tiedä mitään pysäkiltälähtemiskursseja sentään....
Ennemminkin autoilijoille, etenkin henkilöautoilijoille; ei kaikille, mutta melko monelle olisi sellanen "havaintojen tekemis" kurssi paikallaan. Kun ne bussit tuppaavat aina lähtemään "suoraan alle", ja sitten on pakko väistää vastaantulevan kaistan puolelle, tuli sieltä rekka tai oli siinä tuplaviivat tai oli se mutka pimeä tai mäennyppy edessä.

Vaan mites se Aaltonen lähtee liikkeelle ruuhka-aikaan esimerkiksi vt3:n pysäkeiltä, kun muulla liikenteellä ei nopeusrajoituksen johtosta ole "väistämisvelvollisuutta"? Itse ajoin tässä eräs päivä bussin kylkeen (tai tarkemmin, kärryn etukulma vei bussista peilin) kun piti väkisin tunkea eteen, ei kuitenkaan ollut kovin kaukana, etteikö olisi lähtenyt vähän enemmänkin (ja olisikin lähtenyt, jos olisin ajanut TLA:n mukaan eli aivan ajokaistan oikeassa reunassa).

Laittoihan tuo vilkun päälle muutama sekunti ennen, mutta en todellakaan kuvitellut pysäyttäväni rekkaa 80 km/h marssivauhdista sen takia. Tämä sattui tosin illan puolella, ehkä klo 19 tienoilla. Minuutin odottamisella olisi varmaan löytynyt riittävä väli, johon olisi voinut lähteä pysäkiltä.

Joona:
Quote

Vaan mites se Aaltonen lähtee liikkeelle ruuhka-aikaan esimerkiksi vt3:n pysäkeiltä, kun muulla liikenteellä ei nopeusrajoituksen johtosta ole "väistämisvelvollisuutta"? Itse ajoin tässä eräs päivä bussin kylkeen (tai tarkemmin, kärryn etukulma vei bussista peilin) kun piti väkisin tunkea eteen, ei kuitenkaan ollut kovin kaukana, etteikö olisi lähtenyt vähän enemmänkin (ja olisikin lähtenyt, jos olisin ajanut TLA:n mukaan eli aivan ajokaistan oikeassa reunassa).

Laittoihan tuo vilkun päälle muutama sekunti ennen, mutta en todellakaan kuvitellut pysäyttäväni rekkaa 80 km/h marssivauhdista sen takia. Tämä sattui tosin illan puolella, ehkä klo 19 tienoilla. Minuutin odottamisella olisi varmaan löytynyt riittävä väli, johon olisi voinut lähteä pysäkiltä.


Kaverilla tuli VT3:lla bussi kärryn kylkeen 80km/h vauhdissa muutama vuosi takaperin noilla pysäkeillä jossain Kehä 3 eteläpuolella. Bussikuski yritti viimeiseen asti kiistää kaiken.

Noista pitkien käytöstä sen verran, että kyllä tosiaan kattopatteristo syttyy palamaan välittömästi, jos vastaantulijat tulee pitkät päällä vastaan, eikä väläytyksellä tajua ottaa pois. Ne valot kun on yleensä suunnattu päin vittua ja liian ylös. Pikkasen liikaa ylös ja vasemmalle suunnatut valot ja loistaa suoraan hyttiin. Kiistaton fakta on myös se, että suurin osa häikäisee, vaikka mitä väittäisi. Jos väittää näkevänsä muka riittävän hyvin eteenpäin vastaantulijoiden tullessa pitkät päällä, on joko näkökyvyssä vikaa tai tuulilasi puuttuu. Se edellyttää, kuitenkin, että ilma on kirkas ja tuulilasissa ei ole mitään paskaa kummallakaan puolella, kiveniskemiä tai muuta vastaavaa. Ja muutenkin jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna, jos ajaa pimeässä ja vastaan tulee vitullinen valopallo, niin ei kunnolla voi nähdä. Ei, vaikka autokoulun opettajat mitä vakuuttaisivat.

TOC:
Quote

Jaahas, eli vain kolme kirjoittajaa on uskaltanut kertoa liikenteessä tekemistään (OMISTA) virheistä. Ei lähtenyt tuokaan juttu käyntiin, kun pitää heti olla moittimassa muita. Back to basics 


No,helpotetaan vähän.

Ajanut tavarajunan alle Lempäälässä.

Tullut kolmion takaa ja aiheuttanut tilanteen jossa vastapuolen oli pakko ajaa kuorma-autoni peräkylkeen,vauhtiansa lisäten.

Kaatanut puoliperävaunun liikenneympyrässä.

Nukahtanut rattiin ja ajanut vastaantulevien kaistalle.(kukaan ei loukkaantunut)

Ajanut ojaan kurvissa ja lentänyt ulos takaikkunasta.

Kanssapelureiden aiheuttamilta välttynyt lähes täysin,pari pientä.

t /Olle


Navigation

Up one level

Next page

Previous page