FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.08.17, 13:58

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 270 271 [272] 273 274 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468416 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5420 on: 28.11.08, 00:08 »

Grin Haha, niin en mäkään ymmärrä miten se voi häikäistä sieltä 3 kaistaa (sen keskihommelinhan voi laskea kaistaksi kun on vähintään yhtä leveä.. ja kaiteetkin välissä vielä) vasemmalta jos ei suoraan möllötä niitä valoja kohti..  Huh Meillä ainakin koulun pimeeajossa opetettiin että kun pimeellä ajelee niin pidetään enemmän se katse siellä ojan puolella eikä tsiigailla suoraan niihin vastaantulevien valoihin.. näkee meinaan vähän paremmin...  Cool

Hirvi tulee aina ojan puolelta, eli se ei voi olla motarilla eri suuntaan kulkevien kaistojen välissä? just just.

Toisekseen, jos motari ei ole viivasuora, vaan siinä on mutkia, niin toisen auton pitkät osoittaa monessa tilanteessa suoraa vastaantulevaa autoa kohti. Tämän ymmärtää varmaan jokainen. Kolmanneksi, koska niitä pitkiä ei mihinkään siinä kuitekaan tarvitse, niin ne otetaan pois päältä kun liikennettä tulee vastaan. Itse tyrkkään aina rekasta kaiken mahdollisen eteenpäin suuntautuvan valovoiman päälle jos vastaantuleva katsoo oikeudekseen pitää pitkiä päällä. Suurin osa sammuttaa siinä vaiheessa, osa sitten ei.

On kiistaton tieteellisesti todistettu fakta, että vaikka sen katseen suuntaisi miten sinne reunaan, niin vastaantuleva pitkät päällä ajava saa silmän pupillin kutistumaan ja oma näkökyky heikkenee silloin. Tämä tilanne täytyy sitten korjata sillä, että lyö ne omatkin pitkät päälle. Kyllä sen verran pitää olla itsekkyyttä, ettei itseään vaaranna sen takia, että joku muu ei halua ottaa muita huomioon. Varsinkin kun ajetaan vielä raskaalla kalustolla, niin näkyvyyttä tarvitaan entistä enemmän, koska yhdistelmän väistöliikkeet ja pysäyttäminen vaativat kumpikin enemmän aikaa ja siis samalla matkaa, kuin henkilöauton vastaavat toimenpiteet.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5421 on: 28.11.08, 00:11 »

#3: Tuli muuten jännä ylläri vastaan tossa ihan himan lähellä.. porkkana ei oikein ollut omassa elementissään, eli raiteilla.. Grin Siinä on jo vähän miehekkäämpi kuljetus...  laugh Mutta kysyn vaan, millä helvetillä tuo taittuu mihinkään? Shocked
Saa vissiin olla astetta kovempi kuski että tollasen kanssa pääsee mihinkään... tosin tais tuokin kaveri olla vähän hiilenä kun potki tota lumikasaa mennessään... laugh

Kuvasta nyt ei erota, mutta tuossa saattaa hyvinkin olla ohjattavat akselit kärryssä.... tai sitten ei. Jos ei, niin risteyksissä täytyy yksinkertaisesti koukkia enemmän, kyllä aika pitkällä kärryllä mahtuu ajamaan, kun otetaan käyttöön vähän muitakin ajokaistoja sen oman lisäksi. Enivei, tuo nyt ei vielä kovin pitkä ole kun verrataan vaikka erinäisten nesteiden jalostuksessa käytettyihin reaktoreihin (esim. http://www.uofaweb.ualberta.ca/cme/images/oilsands.gif )
« Last Edit: 28.11.08, 00:19 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5422 on: 28.11.08, 00:15 »

Näistä busseista on keskusteltu aiemmin jo aikapaljon. Mutta en nyt tiedä mitään pysäkiltälähtemiskursseja sentään....
Ennemminkin autoilijoille, etenkin henkilöautoilijoille; ei kaikille, mutta melko monelle olisi sellanen "havaintojen tekemis" kurssi paikallaan. Kun ne bussit tuppaavat aina lähtemään "suoraan alle", ja sitten on pakko väistää vastaantulevan kaistan puolelle, tuli sieltä rekka tai oli siinä tuplaviivat tai oli se mutka pimeä tai mäennyppy edessä.

Vaan mites se Aaltonen lähtee liikkeelle ruuhka-aikaan esimerkiksi vt3:n pysäkeiltä, kun muulla liikenteellä ei nopeusrajoituksen johtosta ole "väistämisvelvollisuutta"? Itse ajoin tässä eräs päivä bussin kylkeen (tai tarkemmin, kärryn etukulma vei bussista peilin) kun piti väkisin tunkea eteen, ei kuitenkaan ollut kovin kaukana, etteikö olisi lähtenyt vähän enemmänkin (ja olisikin lähtenyt, jos olisin ajanut TLA:n mukaan eli aivan ajokaistan oikeassa reunassa).

Laittoihan tuo vilkun päälle muutama sekunti ennen, mutta en todellakaan kuvitellut pysäyttäväni rekkaa 80 km/h marssivauhdista sen takia. Tämä sattui tosin illan puolella, ehkä klo 19 tienoilla. Minuutin odottamisella olisi varmaan löytynyt riittävä väli, johon olisi voinut lähteä pysäkiltä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6093
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5423 on: 28.11.08, 02:24 »

Vaan mites se Aaltonen lähtee liikkeelle ruuhka-aikaan esimerkiksi vt3:n pysäkeiltä, kun muulla liikenteellä ei nopeusrajoituksen johtosta ole "väistämisvelvollisuutta"? Itse ajoin tässä eräs päivä bussin kylkeen (tai tarkemmin, kärryn etukulma vei bussista peilin) kun piti väkisin tunkea eteen, ei kuitenkaan ollut kovin kaukana, etteikö olisi lähtenyt vähän enemmänkin (ja olisikin lähtenyt, jos olisin ajanut TLA:n mukaan eli aivan ajokaistan oikeassa reunassa).

Laittoihan tuo vilkun päälle muutama sekunti ennen, mutta en todellakaan kuvitellut pysäyttäväni rekkaa 80 km/h marssivauhdista sen takia. Tämä sattui tosin illan puolella, ehkä klo 19 tienoilla. Minuutin odottamisella olisi varmaan löytynyt riittävä väli, johon olisi voinut lähteä pysäkiltä.

Kaverilla tuli VT3:lla bussi kärryn kylkeen 80km/h vauhdissa muutama vuosi takaperin noilla pysäkeillä jossain Kehä 3 eteläpuolella. Bussikuski yritti viimeiseen asti kiistää kaiken.

Noista pitkien käytöstä sen verran, että kyllä tosiaan kattopatteristo syttyy palamaan välittömästi, jos vastaantulijat tulee pitkät päällä vastaan, eikä väläytyksellä tajua ottaa pois. Ne valot kun on yleensä suunnattu päin vittua ja liian ylös. Pikkasen liikaa ylös ja vasemmalle suunnatut valot ja loistaa suoraan hyttiin. Kiistaton fakta on myös se, että suurin osa häikäisee, vaikka mitä väittäisi. Jos väittää näkevänsä muka riittävän hyvin eteenpäin vastaantulijoiden tullessa pitkät päällä, on joko näkökyvyssä vikaa tai tuulilasi puuttuu. Se edellyttää, kuitenkin, että ilma on kirkas ja tuulilasissa ei ole mitään paskaa kummallakaan puolella, kiveniskemiä tai muuta vastaavaa. Ja muutenkin jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna, jos ajaa pimeässä ja vastaan tulee vitullinen valopallo, niin ei kunnolla voi nähdä. Ei, vaikka autokoulun opettajat mitä vakuuttaisivat.
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5424 on: 28.11.08, 05:47 »

Jaahas, eli vain kolme kirjoittajaa on uskaltanut kertoa liikenteessä tekemistään (OMISTA) virheistä. Ei lähtenyt tuokaan juttu käyntiin, kun pitää heti olla moittimassa muita. Back to basics  Undecided

No,helpotetaan vähän.

Ajanut tavarajunan alle Lempäälässä.

Tullut kolmion takaa ja aiheuttanut tilanteen jossa vastapuolen oli pakko ajaa kuorma-autoni peräkylkeen,vauhtiansa lisäten.

Kaatanut puoliperävaunun liikenneympyrässä.

Nukahtanut rattiin ja ajanut vastaantulevien kaistalle.(kukaan ei loukkaantunut)

Ajanut ojaan kurvissa ja lentänyt ulos takaikkunasta.

Kanssapelureiden aiheuttamilta välttynyt lähes täysin,pari pientä.

t /Olle



salgmark miuku telia.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5425 on: 28.11.08, 06:23 »

#3: Tuli muuten jännä ylläri vastaan tossa ihan himan lähellä.. porkkana ei oikein ollut omassa elementissään, eli raiteilla.. Grin Siinä on jo vähän miehekkäämpi kuljetus...  laugh Mutta kysyn vaan, millä helvetillä tuo taittuu mihinkään? Shocked
Saa vissiin olla astetta kovempi kuski että tollasen kanssa pääsee mihinkään... tosin tais tuokin kaveri olla vähän hiilenä kun potki tota lumikasaa mennessään... laugh

Kun vaalentaa tuota kuvaa vähän ja katsoo hieman tarkemmin, niin eikö tuossa ole taka-akselisto vähän linkussa? Monesti noissa ylipitkissä kärryissä/laveteissa on kääntyvä "teli/dolly" tai sitten ihan vaan akselit. Tai jos ei moisia ole, sitten koukitaan pidemmältä, kaadetaan liikennemerkit (tarvittaessa myös ne isot "opastepuomit" voidaan purkaa) jne. pois tieltä ja ajellaan tarvittaessa liikenteenjakajien jne. yli. Joskus näkee tuolla tien päällä kyllä aika huikeita erikoiskuljetuksia, kun kyydissä on esim. jotain lämpökeskusten valtavia kattiloita tai pieniä laivoja jne...

Me käytiin aikoinaan hakemassa kerhon Cardinal Nivalan varalaskupaikalta kotiin Pyhäsalmen kentälle lavettiautolla, kun pojat olivat joutuneet tekemään hätälaskun moottorivian takia. Poliisi ajoi edellä pysäyttäen vastaantulevan liikenteen ja me kaadettiin matkalta kaikki liikennemerkit, että kone ja lavetti mahtuivat kulkemaan. Oli aika jännä keikka Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5426 on: 28.11.08, 07:09 »


EDIT: vähän tyhmä kysymys mutta onko pitkiä xenoneita olemassa? Huh Saako niiden tehoa muutettua? Kun mulla näyttää "oudolta" ne pitkät, xenonithan on vähän sinertävät, ja mulla kun laittaa pitkät päälle niin se väri ei muutu mihinkään... paitsi jos pitää sumarit ja pitkät samaan aikaan päällä, silloin niistä pitkistäkin tulee sellaset "halogeenimäisen" kellertävät ja heikommat... ja sitten kun ottaa sumarit pois niin ne pitkät "räpsähtää" taas kirkkaaksi ja sinertäväksi kuten normi xenonitkin...  Huh

Kun autossa on myös pitkät xenonit, valoja kutsutaan bi-xenoneiksi. Kyllä niistä on mm. esitteissä ja varusteluetteloissa maininnat, jos sellaiset on.

Omassani on vain lähivalot xenoneilla ja kun löi pitkät päälle ne melkein katosi hyvien xenonien taakse, johtuen pitkälti värisävystä, joka tuntuu xenonien rinnalla sellaisilta kellertävän hailakoilta. Kontrasti tekee siis tepposet.
Itse korjasin omassa autossa tilannetta vaihtamalla pitkiin Osramin tai Philipsin "cool blue" -tyyppiset polttimot, joissa on värilämpö sama kuin xenoneissa. Nyt ne pitkätkin "näkyy".

Valojen sävyt voi näyttää erilaiselle mutta epäilen että siinäkin silmät tekee vain tepposiaan. Esimerkiksi omassa autossa parkit on jo tehtaalta laitettu myös sinertävin polttimoin, että näyttäisi xenonien kanssa saman sävyisille. Ja näyttäähän niidenkin valo valkoiselle kun loistavat yksinään, mutta kun xenonit päälle laittaa, niin niistä tuleekin muka kellertävämmät.
Sulla on varmasti sama juttu kyseessä. Tai sitten italiaanot ei osaa vieläkään sähkötöitä... (vitsi, vitsi)
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5427 on: 28.11.08, 07:50 »

Tuosta pitkillä motarilla ajamisesta käytiin vissiin kevättalvella viimeksi keskustelua, eikä siitä silloinkaan tullut valmista. Minä kuulun ehdottomasti pitkien vastustajiin. Tatu ja Joona antoivat aiheeseen hyvät perustelut. Ilmeisesti siellä amikset ajelee reipanit päässä yötä päivää, jos ei yhtään häikäise. Sitä paitsi laki vaatii vaihtamaan lähivaloille eikä siinä ole senkään puoleen mitään mussuttamista. Yllättävän moni väittää ihan vakavissaan, että kuuluupas ajaa pitkät päällä motaria muista pätkääkään välittämättä.

Tuo rekan valopatteri tekee kyllä gutaa. Jää joskus ajatuksissaan ajellessa vaihtamatta ihan vaan vahingossa. Siitä saa yleensä aika välitöntä palautetta.

Pitäskö sitä oikein mietiskellä noita tyhmyyksiä liikenteessä, nottei mene tosiaan muiden kritisoimiseksi. On sitä tullut sen verta monta kertaa töpeksityksi (Vaikka toisen kautta se on niinkin, että noilla liikennemäärillä kaikkien näiden maamme huippukuskien tilastovahingot aiheuttavat päivittäin loppumattoman kohellusten sarjan  Wink )

No joo, ojia tuli kynnetyksi aikanaan useampaan kertaan, kun oli suht tehokas ja vääntävä automaattipirssi ekana autona. Siihen kun yhdisti vähän kyseenalaiset renkaat, se ei aina talvikelillä halunnut pysähtyä ajoissa. Tylyin näistä keisseistä sattui sillä viisiä, että meitin kylän autokoulu oli mäessä, joka päättyi T-risteykseen. Alla oli kohtuuliinen valtaoja. Sinnehän se letukka luisteli, ettei mitään ja lainsuojaton kaveri ei pitänyt turvavyötä, löi päänsä taustapeiliin, josta katkesi varsi Cheesy Onneksi autokoulun johtajasedällä oli iso nelivetotraktori. Pari muutakin keissiä sattui silleen nätisti, että oli tuttu maasturikuski likellä. Nämä sattuivat onneksi suhteellisen runsaslumiseen aikaan,  joten auto säilyi ilman suurempia vaurioita.

Tietysti kaikkea urpoa leikkimistä ja kaahaamista tuli harrastetuksi, mutta ei sen vakavammin seurauksin.

Yksi aika pässi juttu sattui, kun letukasta oli jarruputki lahonnut. En muista kummasta päästä puuttui jarrut kokonaan, mutta olin diilannut ajan pajalle uuden putken tekoa varten. Huristelin sinne sitten ja tietysti ajattelin jotain ihan muuta. Vauhti oli semmoinen taajamanopeus, mutta yks kaks eteen pärähti traktori. Eihän siinä muuten mitään, mutta vastassa oli rautatien alikulkusilta, jonka keskellä oli betonitolpat kaistojen välissä. Siinä hetken ihmettelemään että mitä wtua, kun tää ei pysähdy. Onneksi siinä oli melkoisen leveä kevyenliikenteenväylä, joten koukkasin sitten sen kautta oikeelta ohi. Sikäli kapea rako oli, ettei auto ehtinyt ihan kääntyä suoraan, vaan nappasi vähän oikeasta etukulmasta betoniseinään. Siinä oli sinällään tuuria matkassa, että yksi isäntä oli justiinsa töytäissyt pirssiäni Dodgellaan samaan paikkaan ja lokari oli menossa vaihtoon muutenkin.

Isukin Volvolla huristelin liukkailla taas ajatuksissani (kova jätkä ajattelee!) yhden kääntyvän perään. Sillä oli koukku, joten säilyi vahingoitta ja Volvon puskuriinkin tuli vain kuoppa, jonka sain vasaroimalla ja kuumailmapuhaltimella katoamaan. Toisen kerran ajoin samalla Volvolla, kun se oli siirtynyt haltuuni, aamuisessa kaatosateessa kääntyvän persiiseen, koska jostain pimeydestä kääntyvän eteen loikkasi kaksi jalankulkijaa. Sitten se puskuri meni enemmän solmuun ja vakuutusyhtiökin pääsi maksumieheksi.

Joku kerta huristin talviliukkaalla mutkan pitkäksi ja päräytin golffilla suoraan päin liikenteenjakajan keskellä olevaa liikennemerkkiä. Siitä selvittiin vääntyneellä tolpalla.

Tähän voidaan varmaan lisätä vielä pari parkkipaikkakolhua, joissa on päästy vähän korvaushommiin.

Mutta mitähän semmoista varsinaista kohellusta...? Varmaan aika monta kertaa on tullut lähdettyä ohitus- tai kaistanvaihtohommiin, kun kuolleeseen kulmaan jäänyt pirssukka on tulossa takaa ohi. Joskus tahtoo myös risteyksestä oikealta tuleva jäädä pimentoon tuulilasin pilarin taakse. Se on yllättävän paha, samoin kuin näkyvyys taakse päinkin. Sitten on näitä punaisia päin ajamisia, järjettömiä kaistanvaihtoja, ylinopeuksia, väsyksissä ajamisia, yleistä kohkausta ja kohellusta. Tasoristeykseen sen sijaan pysähdyn aina Wink

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5428 on: 28.11.08, 08:21 »

Tasoristeykseen sen sijaan pysähdyn aina Wink

-A-

Joo,niin minäkin 1969 syksyn jälkeen. Cheesy

En tosin jos vihreet palaa ja näkyväisyys kauas,mutta hiljennän huomattavasti,pään pyöriessä. Roll Eyes

Ei unohdu koskaan.

Ja muuten,ne maat jossa tiedän/epäilen että liikennekulttuuriin kuuluu nk."etuajo-oikeuksien" kiinipitäminen kynsin hampain ajan kultuuriin sopeutuen.
En tosin pitämällä niistä kiinni kynsin hampain,vaan antamalla kulttuurin kukkia.
« Last Edit: 28.11.08, 08:28 by Olle Sälgmark »

salgmark miuku telia.com
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5429 on: 28.11.08, 09:04 »

Vaan mites se Aaltonen lähtee liikkeelle ruuhka-aikaan esimerkiksi vt3:n pysäkeiltä, kun muulla liikenteellä ei nopeusrajoituksen johtosta ole "väistämisvelvollisuutta"? Itse ajoin tässä eräs päivä bussin kylkeen (tai tarkemmin, kärryn etukulma vei bussista peilin) kun piti väkisin tunkea eteen, ei kuitenkaan ollut kovin kaukana, etteikö olisi lähtenyt vähän enemmänkin (ja olisikin lähtenyt, jos olisin ajanut TLA:n mukaan eli aivan ajokaistan oikeassa reunassa).

Laittoihan tuo vilkun päälle muutama sekunti ennen, mutta en todellakaan kuvitellut pysäyttäväni rekkaa 80 km/h marssivauhdista sen takia. Tämä sattui tosin illan puolella, ehkä klo 19 tienoilla. Minuutin odottamisella olisi varmaan löytynyt riittävä väli, johon olisi voinut lähteä pysäkiltä.

No sieltä lähdetään sitten kun on tilaa. Ei noista ole mitään järkeä tunkea alle, etenkään rekan alle, tai minkään muunkaan alle. Vilkku päällä oottelee ja joskus sitten saa tilaa yleensä. Hämpällä kun on mahis vaihdella kaistaa, aika moni vaihtelee ja sieltä pääsee sitten aika pikasestikin toisinaan. Mutta tosiaan ootella pitää.

Noissa tapauksissa missä on tultu päälle, niin eiköhän se ihan selvää ole kenen syy se on ollut.

Ja tästä omista töppäyksistä tuli mieleen, että olisko siitä melkeen 9 vuotta kun ajoin faijan auton kevyesti lumipenkkaan täysin sohjokelissä. Ei vaurioita. Sitten on kaikenlaisia normaaleita juttuja, joita tekee jokainen.
« Last Edit: 28.11.08, 09:19 by Sami Aaltonen »
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5430 on: 28.11.08, 10:11 »

Kun autossa on myös pitkät xenonit, valoja kutsutaan bi-xenoneiksi. Kyllä niistä on mm. esitteissä ja varusteluetteloissa maininnat, jos sellaiset on.
Jaa no on mulla noi Biit laugh Kiitoksia selvennyksestä Cool
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5431 on: 28.11.08, 10:22 »

Hirvi tulee aina ojan puolelta, eli se ei voi olla motarilla eri suuntaan kulkevien kaistojen välissä? just just.
Ei vaan tarkoitin silloin kun sieltä tulee auto vastaan niin katotaan enemmän sinne ojan puoleen eikä sinne vastaantulevien valoihin. Häikäsee se taskulamppukin kun tuijotat suoraan kohti Tongue Kyllä tollasella kakskaistasella tiellä pitää vaihtaa lähivalot kun autoja tulee vastaan (tosin ei kaikki vaihda sielläkään) koska silloin se tulee niin läheltä ohi että se häikäsee. Mutta en ymmärrä sitä miten se oikeasti voi häikäistä tollasella 4-kaistaisella motarilla jos itse pitää sen katseen siinä missä kuuluukin, eikä vilkuile sinne vastaantulevien valoihin. Mielestäni Janne on ihan oikeassa tässä. Sama tuo että miksi ne pitkät pitää vaihtaa sieltä kilsan päästä jo, heti kun ne toisen valot tulee jostain horisontista näkyviin?

Ja jos sun mielestä näkee tollasella säkkipimeellä 120 vauhdissa lähivaloilla tarpeeks niin harmi. Ei se mua ainakaan haittaa että näkee 3 kertaa pidemmälle. Kun tuolla ei tosiaan näe yhtään sen pidemmälle kuin sen mitä ne omat valot näyttää. Eilenkin kun tulin sieltä illalla joskus klo 21 aikaan himaan niin aika yksin sai ajella, ei näkynyt edessä eikä takana ketään.

Ja tuosta metrokuljetuksesta, arvelinkin että täytyyhän tuossa olla noi kääntyvät takarenkaatkin.. eihän tolla muuten pääsis mitenkään eteenpäin kaatamatta jokaista tolppaa joka risteyksessä... Huh
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5432 on: 28.11.08, 10:46 »

Sama tuo että miksi ne pitkät pitää vaihtaa sieltä kilsan päästä jo, heti kun ne toisen valot tulee jostain horisontista näkyviin?

Eiköhän tuossakin voi järkeä käyttää ja ajatella joskus vähän muitakin, kuin omaa persettä. Ei sitä "kun valot kohtaavat"-sääntöä ole tarkoitettu orjallisesti noudatettavaksi. Olen ottanut itselleni ohjenuoraksi sen, että vaihdan valot lyhyille, kun vastaantuleva sammuttaa omansa. Yleensä kun se vastaantulija sammuttaa ne pitkät valonsa siinä vaiheessa, kun sinun valot alkavat häikäisemään häntä. Tai vastaavasti vaihdan lyhyille, kun vastaantulevan auton valot alkavat häikäisemään itseäni. Jos ne sinun valot nyt häntä sitten häikäisee sieltä kilometrin päästä, ethän sinä voi sitä tietää, mutta sinun on elettävä hänen mukaan. Saman pitäisi koskea mielestäni myös moottoritiellä ajoa. Jos se vastaantuleva ajaa lyhyillä tai vaihtaa lyhyille, sinä ajat/vaihdat myös. Jos se vastaantuleva ajaa pitkillä, eikä se sinua häiritse, niin siinä vaiheessa on ihan sama ajaa niillä pitkillä...

Sen huomasin itse aiemmin, että kun vanhassa autossa oli jo iän himmentämät umpiot/valot, olin itse yleensä se osapuoli, joka sammutti valot ensin. Ihan siitä syystä, että vaikka ne vastaantulevan kirkkaammat valot eivät vielä varsinaisesti häikäisseetkään, mutta kun omat valot on vastaantulijaa selvästi heikommat, niin niiden sun valojen "teho häviää" niiden vastaantulevan valojen alle. Se on jopa pahempi vaihtoehto, kuin ajaa vähän pidempään niillä lyhyillä... Sinun pitää ottaa huomioon, että vaikka sinua itseäsi ei häikäisisikään, niin sillä vastaantulevalla ei välttämättä olekkaan niin uusi auto kuin sinulla. Esim. vanha pahasti kivenhakkaumilla ja naarmuilla oleva tuulilasi ei todellakaan auta asiaa, vaan se voi saada ne horisontissakin olevat pitkien valojen pisteet häikäisemään todella ilkeästi...

Ja jos sun mielestä näkee tollasella säkkipimeellä 120 vauhdissa lähivaloilla tarpeeks niin harmi. ?

Jos et sitten näe ajaa niillä Fiuden lyhyillä, sinun pitää hidastaa vauhtia niin, että ne lyhyetkin valot riittää...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5433 on: 28.11.08, 10:48 »

Olen ottanut itselleni ohjenuoraksi sen, että vaihdan valot lyhyille, kun vastaantuleva sammuttaa omansa. Yleensä kun se vastaantulija sammuttaa ne pitkät valonsa siinä vaiheessa, kun sinun valot alkavat häikäisemään häntä. Tai vastaavasti vaihdan lyhyille, kun vastaantulevan auton valot alkavat häikäisemään itseäni. Jos ne sinun valot nyt häntä sitten häikäisee sieltä kilometrin päästä, ethän sinä voi sitä tietää, mutta sinun on elettävä hänen mukaan.

Tässä tulikin lähes täydellinen vastaus siitä miten niitä pitkiä tulee käyttää.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5434 on: 28.11.08, 10:52 »

Ja jos sun mielestä näkee tollasella säkkipimeellä 120 vauhdissa lähivaloilla tarpeeks niin harmi.
Onks pakko ajaa täysii jos ei nää mitään?( Grin) Ja saako jossain ajaa 120km/h tähän aikaan vuodesta

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6093
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5435 on: 28.11.08, 10:54 »

Onks pakko ajaa täysii jos ei nää mitään?( Grin) Ja saako jossain ajaa 120km/h tähän aikaan vuodesta

Onkos talvirajoitukset jo voimassa? En ole kiinnittänyt huomiota ja kun ei ne koske meikäläistä Wink
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5436 on: 28.11.08, 10:58 »

Onkos talvirajoitukset jo voimassa? En ole kiinnittänyt huomiota ja kun ei ne koske meikäläistä Wink
Onhan ne ollu jo vähän aikaa Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6093
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5437 on: 28.11.08, 11:12 »

Onkos talvirajoitukset jo voimassa? En ole kiinnittänyt huomiota ja kun ei ne koske meikäläistä Wink

Tuohon lisäystä vielä sen verran, että ennen kuin Koivisto ehtii vinkua ylläolevasta, niin moottoriteillä ei ole tullut pitkiin aikoihin ajettua muulla kuin rekalla, joten ei koske mua, onko rajoitus 100 vai 120..
« Last Edit: 28.11.08, 11:29 by Mikko Maliniemi »
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5438 on: 28.11.08, 11:45 »

Eiköhän tuossakin voi järkeä käyttää ja ajatella joskus vähän muitakin, kuin omaa persettä. Ei sitä "kun valot kohtaavat"-sääntöä ole tarkoitettu orjallisesti noudatettavaksi. Olen ottanut itselleni ohjenuoraksi sen, että vaihdan valot lyhyille, kun vastaantuleva sammuttaa omansa. Yleensä kun se vastaantulija sammuttaa ne pitkät valonsa siinä vaiheessa, kun sinun valot alkavat häikäisemään häntä. Tai vastaavasti vaihdan lyhyille, kun vastaantulevan auton valot alkavat häikäisemään itseäni. Jos ne sinun valot nyt häntä sitten häikäisee sieltä kilometrin päästä, ethän sinä voi sitä tietää, mutta sinun on elettävä hänen mukaan. Saman pitäisi koskea mielestäni myös moottoritiellä ajoa. Jos se vastaantuleva ajaa lyhyillä tai vaihtaa lyhyille, sinä ajat/vaihdat myös. Jos se vastaantuleva ajaa pitkillä, eikä se sinua häiritse, niin siinä vaiheessa on ihan sama ajaa niillä pitkillä...

Sen huomasin itse aiemmin, että kun vanhassa autossa oli jo iän himmentämät umpiot/valot, olin itse yleensä se osapuoli, joka sammutti valot ensin. Ihan siitä syystä, että vaikka ne vastaantulevan kirkkaammat valot eivät vielä varsinaisesti häikäisseetkään, mutta kun omat valot on vastaantulijaa selvästi heikommat, niin niiden sun valojen "teho häviää" niiden vastaantulevan valojen alle. Se on jopa pahempi vaihtoehto, kuin ajaa vähän pidempään niillä lyhyillä... Sinun pitää ottaa huomioon, että vaikka sinua itseäsi ei häikäisisikään, niin sillä vastaantulevalla ei välttämättä olekkaan niin uusi auto kuin sinulla. Esim. vanha pahasti kivenhakkaumilla ja naarmuilla oleva tuulilasi ei todellakaan auta asiaa, vaan se voi saada ne horisontissakin olevat pitkien valojen pisteet häikäisemään todella ilkeästi...

Jos et sitten näe ajaa niillä Fiuden lyhyillä, sinun pitää hidastaa vauhtia niin, että ne lyhyetkin valot riittää...
No, noin kyllä teenkin että lyhyille vaihtuu kun se vastaantuleva vaihtaa, välillä jätän kyllä lähemmäksi ja heti rupee valot vilkkumaan.. Tongue Kun ainakin omasta mielestä aivan turha vaihtaa samantien lyhyille kun se ne vastaantulevan valot sieltä horisontista pamahtaa esiin. Ja esim jos on jotain mäkeä tms ettei edes ne valot suoraan kohti osottaiskaan niin... ja sen olen itekkin huomannu että ne häikäsee enemmän jos se ikkuna on paskanen mutta sitä varten löytyy pyyhkijät...  Cool

Eli pitäis ruveta motarilla ajamaan niin hiljaa että ehtisin väistää sitä hirveä mikä seisoo siinä keskellä tietä 50m päässä? laugh Aika hiljaa kyllä täytyis ajella... kuten tuolla jo "laskeskelin" että jos ne lähivalot näyttää sen 50m ja ajat 120kmh niin tuokin matka mennään vajaassa kahdessa sekunnissa joten aika kiire tulee edes reagoida siihen hirveen kun se tulee siihen "lyhyiden valojen alueelle"...  Tongue Ja kun ei ole niitä muita autoja lähimaillakaan, ei edessä eikä takana(tosin takana ajavilla ei nyt niin väliä) niin pelkkää pimeyttä ympärillä (lukuunottamatta sitä aluetta jonka omat valot valaisee) ja sieltä pitäs erottaa se hirvi niin aika haukka saa olla.....  Tongue Ja sitä vartenhan ne pitkät on tietääkseni tehty että näkyvyys on parempi pimeessä.. tyhmähän on jos ei sitä mahdollisuutta käytä kun kerran sellasetkin on keksitty  Grin Jos niitä ei tollasissa tilanteissa pidä käyttää niin missä sitten?
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5439 on: 28.11.08, 11:52 »

Tuohon lisäystä vielä sen verran, että ennen kuin Koivisto ehtii vinkua ylläolevasta, niin moottoriteillä ei ole tullut pitkiin aikoihin ajettua muulla kuin rekalla, joten ei koske mua, onko rajoitus 100 vai 120..
Heh, en mäkään nyt ihan niin tyhmä ole...  Grin

Tuli tuosta mieleen, ekoja kertoja kun harjoiteltiin koulussa sillä kuorma-autolla niin oli hyvä kun lähdettiin motarille ajamaan ja rajoitus oli 100 ja painoin kaasun pohjaan ja maikka sano vaan että "mitä helv****ä, älä aja ylinopeutta." "No en niin, tässähän on 100 rajotus" "joojoo mut ku et sä saa ajaa tällä ku 80kmh!" "aaainiiiin joo..." Grin
Pages: 1 ... 270 271 [272] 273 274 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1