Keskustelua liikenteestä

<< < (1085/3019) > >>

FINLAS:
Quote

Dodiin, Turusta palattu ja pari asiaa jäi mieleen

#1: Se uus Turun motarin jatko on kyllä helv**** loistava, nopeuttaa matkaa ja paljon mukavampi ajella isolla tiellä 120kmh kuin siellä vanhalla tiellä 80kmh... tosin vieläkin se taitaa olla kesken ja jatkuu pidemmälle tänne PK-seudulle päin joskus. Mihinköhän asti sitä jatketaan? Vai yhdistyykö jopa jossain kohtaa siihen Lohjan motariin? Siis kun Turuntie jakaantuu siihen että toinen lähtee Turkuun ja toinen Lohjalle.. olis kyllä mukava jos se yhdistyy siihen Lohjan tiehen ja silleen.. koko matka motaria.. 



Siis kyllä sen E18/ykköstien ihan tässä lähiaikoina pitäisi aueta kokonaan liikenteelle niin, että pääsee ajamaan koko matkan sitä samaista valtatie 1:tä. Silloin siis on koko Turku - Helsinki väli motaria. Nythän siinä on ollut rakenteilla se noin 50 km:n Muurla–Lohja väli, josta saatiin 19.11.2008 avattua jo Muurla - Lahnajärvi osuus (mistä sinäkin puhuit), mutta koska Lahnajärvi - Lohja välin tunnelien turvallisuusjärjestelmien testauksia yms. ei vielä saatu valmiiksi, niin sitä osuutta ei aivan vielä saatu avatuksi. Mutta silloin, kun tuli juttua uutisistakin tuosta, että koko motaria ei saada aivan aikataulun mukaan avattua, niin silloinkin puhuttiin vain muutamien viikkojen myöhästymisestä, jonka jälkeen tuo loppukin Lahnajärvi - Lohja osuus saadaan avattua ja sitten pääsee tosiaan ajamaan koko matkan Turku - Helsinki väliä motaria pitkin. Voisi kuvitella, että se ihan tässä muutamissa viikoissa - kuukaudessa saadaan avattua kokonaan. Sitten on tosiaan kiva ajella Helsinki - Turku väliä. 

Faktaa:
http://www.tiehallinto.fi/e18/

Mikko86:
Quote

Ei kyl nää normaalivaloilla, jos sisuksissa on liian vahvaa lasinpesunestettä.

Jahas. En ymmärtäny. Sen verran niillä näkee kumminkin, että ne voi ja pitää kohdattaessa laittaa. Urpo on jos ei laita. Kaikki rekkamiehetkin noudattaa tätä sääntöä

hynkel:
Quote

Haha, niin en mäkään ymmärrä miten se voi häikäistä sieltä 3 kaistaa (sen keskihommelinhan voi laskea kaistaksi kun on vähintään yhtä leveä.. ja kaiteetkin välissä vielä) vasemmalta jos ei suoraan möllötä niitä valoja kohti..   Meillä ainakin koulun pimeeajossa opetettiin että kun pimeellä ajelee niin pidetään enemmän se katse siellä ojan puolella eikä tsiigailla suoraan niihin vastaantulevien valoihin.. näkee meinaan vähän paremmin...  

Hirvi tulee aina ojan puolelta, eli se ei voi olla motarilla eri suuntaan kulkevien kaistojen välissä? just just.

Toisekseen, jos motari ei ole viivasuora, vaan siinä on mutkia, niin toisen auton pitkät osoittaa monessa tilanteessa suoraa vastaantulevaa autoa kohti. Tämän ymmärtää varmaan jokainen. Kolmanneksi, koska niitä pitkiä ei mihinkään siinä kuitekaan tarvitse, niin ne otetaan pois päältä kun liikennettä tulee vastaan. Itse tyrkkään aina rekasta kaiken mahdollisen eteenpäin suuntautuvan valovoiman päälle jos vastaantuleva katsoo oikeudekseen pitää pitkiä päällä. Suurin osa sammuttaa siinä vaiheessa, osa sitten ei.

On kiistaton tieteellisesti todistettu fakta, että vaikka sen katseen suuntaisi miten sinne reunaan, niin vastaantuleva pitkät päällä ajava saa silmän pupillin kutistumaan ja oma näkökyky heikkenee silloin. Tämä tilanne täytyy sitten korjata sillä, että lyö ne omatkin pitkät päälle. Kyllä sen verran pitää olla itsekkyyttä, ettei itseään vaaranna sen takia, että joku muu ei halua ottaa muita huomioon. Varsinkin kun ajetaan vielä raskaalla kalustolla, niin näkyvyyttä tarvitaan entistä enemmän, koska yhdistelmän väistöliikkeet ja pysäyttäminen vaativat kumpikin enemmän aikaa ja siis samalla matkaa, kuin henkilöauton vastaavat toimenpiteet.

hynkel:
Quote

#3: Tuli muuten jännä ylläri vastaan tossa ihan himan lähellä.. porkkana ei oikein ollut omassa elementissään, eli raiteilla.. Siinä on jo vähän miehekkäämpi kuljetus...  Mutta kysyn vaan, millä helvetillä tuo taittuu mihinkään?
Saa vissiin olla astetta kovempi kuski että tollasen kanssa pääsee mihinkään... tosin tais tuokin kaveri olla vähän hiilenä kun potki tota lumikasaa mennessään...

Kuvasta nyt ei erota, mutta tuossa saattaa hyvinkin olla ohjattavat akselit kärryssä.... tai sitten ei. Jos ei, niin risteyksissä täytyy yksinkertaisesti koukkia enemmän, kyllä aika pitkällä kärryllä mahtuu ajamaan, kun otetaan käyttöön vähän muitakin ajokaistoja sen oman lisäksi. Enivei, tuo nyt ei vielä kovin pitkä ole kun verrataan vaikka erinäisten nesteiden jalostuksessa käytettyihin reaktoreihin (esim. http://www.uofaweb.ualberta.ca/cme/images/oilsands.gif )

hynkel:
Quote

Näistä busseista on keskusteltu aiemmin jo aikapaljon. Mutta en nyt tiedä mitään pysäkiltälähtemiskursseja sentään....
Ennemminkin autoilijoille, etenkin henkilöautoilijoille; ei kaikille, mutta melko monelle olisi sellanen "havaintojen tekemis" kurssi paikallaan. Kun ne bussit tuppaavat aina lähtemään "suoraan alle", ja sitten on pakko väistää vastaantulevan kaistan puolelle, tuli sieltä rekka tai oli siinä tuplaviivat tai oli se mutka pimeä tai mäennyppy edessä.

Vaan mites se Aaltonen lähtee liikkeelle ruuhka-aikaan esimerkiksi vt3:n pysäkeiltä, kun muulla liikenteellä ei nopeusrajoituksen johtosta ole "väistämisvelvollisuutta"? Itse ajoin tässä eräs päivä bussin kylkeen (tai tarkemmin, kärryn etukulma vei bussista peilin) kun piti väkisin tunkea eteen, ei kuitenkaan ollut kovin kaukana, etteikö olisi lähtenyt vähän enemmänkin (ja olisikin lähtenyt, jos olisin ajanut TLA:n mukaan eli aivan ajokaistan oikeassa reunassa).

Laittoihan tuo vilkun päälle muutama sekunti ennen, mutta en todellakaan kuvitellut pysäyttäväni rekkaa 80 km/h marssivauhdista sen takia. Tämä sattui tosin illan puolella, ehkä klo 19 tienoilla. Minuutin odottamisella olisi varmaan löytynyt riittävä väli, johon olisi voinut lähteä pysäkiltä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page