Keskustelua liikenteestä

<< < (1089/3031) > >>

Pe7e:
Quote

Eiköhän tuossakin voi järkeä käyttää ja ajatella joskus vähän muitakin, kuin omaa persettä. Ei sitä "kun valot kohtaavat"-sääntöä ole tarkoitettu orjallisesti noudatettavaksi. Olen ottanut itselleni ohjenuoraksi sen, että vaihdan valot lyhyille, kun vastaantuleva sammuttaa omansa. Yleensä kun se vastaantulija sammuttaa ne pitkät valonsa siinä vaiheessa, kun sinun valot alkavat häikäisemään häntä. Tai vastaavasti vaihdan lyhyille, kun vastaantulevan auton valot alkavat häikäisemään itseäni. Jos ne sinun valot nyt häntä sitten häikäisee sieltä kilometrin päästä, ethän sinä voi sitä tietää, mutta sinun on elettävä hänen mukaan. Saman pitäisi koskea mielestäni myös moottoritiellä ajoa. Jos se vastaantuleva ajaa lyhyillä tai vaihtaa lyhyille, sinä ajat/vaihdat myös. Jos se vastaantuleva ajaa pitkillä, eikä se sinua häiritse, niin siinä vaiheessa on ihan sama ajaa niillä pitkillä...

Sen huomasin itse aiemmin, että kun vanhassa autossa oli jo iän himmentämät umpiot/valot, olin itse yleensä se osapuoli, joka sammutti valot ensin. Ihan siitä syystä, että vaikka ne vastaantulevan kirkkaammat valot eivät vielä varsinaisesti häikäisseetkään, mutta kun omat valot on vastaantulijaa selvästi heikommat, niin niiden sun valojen "teho häviää" niiden vastaantulevan valojen alle. Se on jopa pahempi vaihtoehto, kuin ajaa vähän pidempään niillä lyhyillä... Sinun pitää ottaa huomioon, että vaikka sinua itseäsi ei häikäisisikään, niin sillä vastaantulevalla ei välttämättä olekkaan niin uusi auto kuin sinulla. Esim. vanha pahasti kivenhakkaumilla ja naarmuilla oleva tuulilasi ei todellakaan auta asiaa, vaan se voi saada ne horisontissakin olevat pitkien valojen pisteet häikäisemään todella ilkeästi...

Jos et sitten näe ajaa niillä Fiuden lyhyillä, sinun pitää hidastaa vauhtia niin, että ne lyhyetkin valot riittää...

No, noin kyllä teenkin että lyhyille vaihtuu kun se vastaantuleva vaihtaa, välillä jätän kyllä lähemmäksi ja heti rupee valot vilkkumaan.. Kun ainakin omasta mielestä aivan turha vaihtaa samantien lyhyille kun se ne vastaantulevan valot sieltä horisontista pamahtaa esiin. Ja esim jos on jotain mäkeä tms ettei edes ne valot suoraan kohti osottaiskaan niin... ja sen olen itekkin huomannu että ne häikäsee enemmän jos se ikkuna on paskanen mutta sitä varten löytyy pyyhkijät... 

Eli pitäis ruveta motarilla ajamaan niin hiljaa että ehtisin väistää sitä hirveä mikä seisoo siinä keskellä tietä 50m päässä? Aika hiljaa kyllä täytyis ajella... kuten tuolla jo "laskeskelin" että jos ne lähivalot näyttää sen 50m ja ajat 120kmh niin tuokin matka mennään vajaassa kahdessa sekunnissa joten aika kiire tulee edes reagoida siihen hirveen kun se tulee siihen "lyhyiden valojen alueelle"...  Ja kun ei ole niitä muita autoja lähimaillakaan, ei edessä eikä takana(tosin takana ajavilla ei nyt niin väliä) niin pelkkää pimeyttä ympärillä (lukuunottamatta sitä aluetta jonka omat valot valaisee) ja sieltä pitäs erottaa se hirvi niin aika haukka saa olla.....  Ja sitä vartenhan ne pitkät on tietääkseni tehty että näkyvyys on parempi pimeessä.. tyhmähän on jos ei sitä mahdollisuutta käytä kun kerran sellasetkin on keksitty  Jos niitä ei tollasissa tilanteissa pidä käyttää niin missä sitten?

Pe7e:
Quote

Tuohon lisäystä vielä sen verran, että ennen kuin Koivisto ehtii vinkua ylläolevasta, niin moottoriteillä ei ole tullut pitkiin aikoihin ajettua muulla kuin rekalla, joten ei koske mua, onko rajoitus 100 vai 120..

Heh, en mäkään nyt ihan niin tyhmä ole... 

Tuli tuosta mieleen, ekoja kertoja kun harjoiteltiin koulussa sillä kuorma-autolla niin oli hyvä kun lähdettiin motarille ajamaan ja rajoitus oli 100 ja painoin kaasun pohjaan ja maikka sano vaan että "mitä helv****ä, älä aja ylinopeutta." "No en niin, tässähän on 100 rajotus" "joojoo mut ku et sä saa ajaa tällä ku 80kmh!" "aaainiiiin joo..."

Joona:
Quote

Ja esim jos on jotain mäkeä tms ettei edes ne valot suoraan kohti osottaiskaan niin... ja sen olen itekkin huomannu että ne häikäsee enemmän jos se ikkuna on paskanen mutta sitä varten löytyy pyyhkijät... 


Voi helv**** sitä, kun tulet rekalla kaksikaistaisella tiellä alamäkeen ja joku uuno tulee pitkät päällä vastaan. Suoraan hyttiin loistaa. Samaten en voi ymmärtää, jos vastakkaisista suunnista lähestytään mäenharjaa, miksi ei niitä pitkiä voi ottaa pois vähän ennen kuin se vastaantuleva putkahtaa esiin.  Miksi täytyy pitää niitä siihen kohtaamiseen asti päällä. Ylämäessä pitkät pois juuri ennen kuin vastaantuleva ilmestyy näkyviin. Mikäli tulee joku isompi kuorma-auto vastaan, niin pitkät pois välittömästi kun katon äärivalot näkyvät. Nimittäin ne valot loistavat jo suoraan hyttiin siinä vaiheessa, vaikka ei näkyisikään kuin ne katon äärivalot..

Quote

Eli pitäis ruveta motarilla ajamaan niin hiljaa että ehtisin väistää sitä hirveä mikä seisoo siinä keskellä tietä 50m päässä? Aika hiljaa kyllä täytyis ajella...

Jos aletaan lakia tulkitsemaan pilkulleen, niin näinhän se menee. Ajoneuvo pitää saada pysäytetyksi tien näkyvällä osuudella.

mmniemi:
Quote

No, noin kyllä teenkin että lyhyille vaihtuu kun se vastaantuleva vaihtaa, välillä jätän kyllä lähemmäksi ja heti rupee valot vilkkumaan.. Kun ainakin omasta mielestä aivan turha vaihtaa samantien lyhyille kun se ne vastaantulevan valot sieltä horisontista pamahtaa esiin. Ja esim jos on jotain mäkeä tms ettei edes ne valot suoraan kohti osottaiskaan niin... ja sen olen itekkin huomannu että ne häikäsee enemmän jos se ikkuna on paskanen mutta sitä varten löytyy pyyhkijät... 

Pyyhkijöillä ei paljon esimerkiksi kulunutta tuulilasia siloiteta... Ja mitä tulee mäkiin, niin kumpi on mielestäsi parempi vaihtoehto:

A) Vaihdat valot lyhyille juuri hieman ennen, kuin se vastaantuleva auto tulee näkyviin sieltä mäen nyppylän takaa. Ja kun toinen tekee sama, ette näin ollen sokaise toisianne.

B) Odotat, että se vastaantuleva tulee siihen mäen harjanteelle pitkät päällä, ja molemmat sokaisette hetkeksi toisenne.

Quote

Eli pitäis ruveta motarilla ajamaan niin hiljaa että ehtisin väistää sitä hirveä mikä seisoo siinä keskellä tietä 50m päässä? Aika hiljaa kyllä täytyis ajella... kuten tuolla jo "laskeskelin" että jos ne lähivalot näyttää sen 50m ja ajat 120kmh niin tuokin matka mennään vajaassa kahdessa sekunnissa joten aika kiire tulee edes reagoida siihen hirveen kun se tulee siihen "lyhyiden valojen alueelle"...  Ja kun ei ole niitä muita autoja lähimaillakaan, ei edessä eikä takana(tosin takana ajavilla ei nyt niin väliä) niin pelkkää pimeyttä ympärillä (lukuunottamatta sitä aluetta jonka omat valot valaisee) ja sieltä pitäs erottaa se hirvi niin aika haukka saa olla.....  Ja sitä vartenhan ne pitkät on tietääkseni tehty että näkyvyys on parempi pimeessä.. tyhmähän on jos ei sitä mahdollisuutta käytä kun kerran sellasetkin on keksitty  Jos niitä ei tollasissa tilanteissa pidä käyttää niin missä sitten?


Etkö sinä ymmärrä, vai etkö halua ymmärtää? Kuka sanoi mitään sellaista, että pitäisi koko ajan ajaa lyhyillä siellä motarilla?  

Sulle tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä ymmärtää, että siellä tien päällä on muitakin kuin sinä itse sekä ihan yleisiä periaatteita liikenteestä. Ja vähintään yhtä ylitsepääsemätöntä näyttää olevan ymmärtää, että aika iso osa niistä on liikenteessä mm. vanhemmalla autolla kuin mikä sinulla on ja mitä kaikkea "extraa" se voi tuoda tullessaan. Ei hemmetti  

mmniemi:
Quote

Voi helv**** sitä, kun tulet rekalla kaksikaistaisella tiellä alamäkeen ja joku uuno tulee pitkät päällä vastaan. Suoraan hyttiin loistaa.


Jep, tuo on vain rekkojen kanssa vähän hankala tilanne siinä vaiheessa, kun siinä rekassa ei välttämättä olekkaan siellä katolla niitä lisäpitkiä. Niitä himmeitä äärivaloja on hankala nähdä kauempaa, ellei se rekkasuhari vaihda lyhyille ensin... Ja toinen ääripää on sitten se, kun sinne rekan koppiin sattuu se idiootti jääräpää, joka niillä "tehopitkillään" sitten kostoksi ajelee pitkät päällä niin pitkään, että se henkilöauto vaihtaa lyhyille. Hyvähän se on "isomman oikeudella" jyrätä. Näitäkin nimittäin mahtuu sinne isojen autojen hytteihin, joskin on samaan hengenvetoon todettava, että ylivoimaisesti suurin osa rekkakuskeista osaa valojen vaihdon esimerkillisesti...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page