FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 00:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 271 272 [273] 274 275 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465663 times)
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5440 on: 28.11.08, 11:57 »

Ja esim jos on jotain mäkeä tms ettei edes ne valot suoraan kohti osottaiskaan niin... ja sen olen itekkin huomannu että ne häikäsee enemmän jos se ikkuna on paskanen mutta sitä varten löytyy pyyhkijät...  Cool

Voi helv**** sitä, kun tulet rekalla kaksikaistaisella tiellä alamäkeen ja joku uuno tulee pitkät päällä vastaan. Suoraan hyttiin loistaa. Samaten en voi ymmärtää, jos vastakkaisista suunnista lähestytään mäenharjaa, miksi ei niitä pitkiä voi ottaa pois vähän ennen kuin se vastaantuleva putkahtaa esiin.  Miksi täytyy pitää niitä siihen kohtaamiseen asti päällä. Ylämäessä pitkät pois juuri ennen kuin vastaantuleva ilmestyy näkyviin. Mikäli tulee joku isompi kuorma-auto vastaan, niin pitkät pois välittömästi kun katon äärivalot näkyvät. Nimittäin ne valot loistavat jo suoraan hyttiin siinä vaiheessa, vaikka ei näkyisikään kuin ne katon äärivalot..

Eli pitäis ruveta motarilla ajamaan niin hiljaa että ehtisin väistää sitä hirveä mikä seisoo siinä keskellä tietä 50m päässä? laugh Aika hiljaa kyllä täytyis ajella...

Jos aletaan lakia tulkitsemaan pilkulleen, niin näinhän se menee. Ajoneuvo pitää saada pysäytetyksi tien näkyvällä osuudella.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #5441 on: 28.11.08, 12:03 »

No, noin kyllä teenkin että lyhyille vaihtuu kun se vastaantuleva vaihtaa, välillä jätän kyllä lähemmäksi ja heti rupee valot vilkkumaan.. Tongue Kun ainakin omasta mielestä aivan turha vaihtaa samantien lyhyille kun se ne vastaantulevan valot sieltä horisontista pamahtaa esiin. Ja esim jos on jotain mäkeä tms ettei edes ne valot suoraan kohti osottaiskaan niin... ja sen olen itekkin huomannu että ne häikäsee enemmän jos se ikkuna on paskanen mutta sitä varten löytyy pyyhkijät...  Cool

Pyyhkijöillä ei paljon esimerkiksi kulunutta tuulilasia siloiteta... Ja mitä tulee mäkiin, niin kumpi on mielestäsi parempi vaihtoehto:

A) Vaihdat valot lyhyille juuri hieman ennen, kuin se vastaantuleva auto tulee näkyviin sieltä mäen nyppylän takaa. Ja kun toinen tekee sama, ette näin ollen sokaise toisianne.

B) Odotat, että se vastaantuleva tulee siihen mäen harjanteelle pitkät päällä, ja molemmat sokaisette hetkeksi toisenne.

Eli pitäis ruveta motarilla ajamaan niin hiljaa että ehtisin väistää sitä hirveä mikä seisoo siinä keskellä tietä 50m päässä? laugh Aika hiljaa kyllä täytyis ajella... kuten tuolla jo "laskeskelin" että jos ne lähivalot näyttää sen 50m ja ajat 120kmh niin tuokin matka mennään vajaassa kahdessa sekunnissa joten aika kiire tulee edes reagoida siihen hirveen kun se tulee siihen "lyhyiden valojen alueelle"...  Tongue Ja kun ei ole niitä muita autoja lähimaillakaan, ei edessä eikä takana(tosin takana ajavilla ei nyt niin väliä) niin pelkkää pimeyttä ympärillä (lukuunottamatta sitä aluetta jonka omat valot valaisee) ja sieltä pitäs erottaa se hirvi niin aika haukka saa olla.....  Tongue Ja sitä vartenhan ne pitkät on tietääkseni tehty että näkyvyys on parempi pimeessä.. tyhmähän on jos ei sitä mahdollisuutta käytä kun kerran sellasetkin on keksitty  Grin Jos niitä ei tollasissa tilanteissa pidä käyttää niin missä sitten?

Etkö sinä ymmärrä, vai etkö halua ymmärtää? Kuka sanoi mitään sellaista, että pitäisi koko ajan ajaa lyhyillä siellä motarilla?  Shocked

Sulle tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä ymmärtää, että siellä tien päällä on muitakin kuin sinä itse sekä ihan yleisiä periaatteita liikenteestä. Ja vähintään yhtä ylitsepääsemätöntä näyttää olevan ymmärtää, että aika iso osa niistä on liikenteessä mm. vanhemmalla autolla kuin mikä sinulla on ja mitä kaikkea "extraa" se voi tuoda tullessaan. Ei hemmetti  Huh

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5442 on: 28.11.08, 12:10 »

Voi helv**** sitä, kun tulet rekalla kaksikaistaisella tiellä alamäkeen ja joku uuno tulee pitkät päällä vastaan. Suoraan hyttiin loistaa.

Jep, tuo on vain rekkojen kanssa vähän hankala tilanne siinä vaiheessa, kun siinä rekassa ei välttämättä olekkaan siellä katolla niitä lisäpitkiä. Niitä himmeitä äärivaloja on hankala nähdä kauempaa, ellei se rekkasuhari vaihda lyhyille ensin... Ja toinen ääripää on sitten se, kun sinne rekan koppiin sattuu se idiootti jääräpää, joka niillä "tehopitkillään" sitten kostoksi ajelee pitkät päällä niin pitkään, että se henkilöauto vaihtaa lyhyille. Hyvähän se on "isomman oikeudella" jyrätä. Näitäkin nimittäin mahtuu sinne isojen autojen hytteihin, joskin on samaan hengenvetoon todettava, että ylivoimaisesti suurin osa rekkakuskeista osaa valojen vaihdon esimerkillisesti...

Hannu Nieminen

Date Registered: 05.11.04

« Reply #5443 on: 28.11.08, 12:12 »

Miten kuuluu ajaa oikein liikenneympyrässä, jossa on useampia kaistoja rinnakkain ?

Ainakin Keravalla (Tuusulassa??) ja Espoossa on liikenneympyröitä, jossa on kaksi kaistaa rinnakkain. Jos olen sisemmällä kaistalla, saattaa usein olla vaikeaa ajaa ulos oikean liittymän kohdalla, kun viereinen kaista on täynnä, ja lisää tunkee koko ajan muista liittymistä. Miksi tuollaisia pellinrypyttäjiä rakennetaan ? Angry

Minä olen ajanut sisemmällä kaistalla niin monta kierrosta että sattuu olemaan vapaa kaista oikealla puolella ennen sitä liittymää jonne haluan mennä. Maalta kun on tullut ei halua tunkea oikeitten kaupunkilaisten etteen.

Hannu
Joona Väisänen

« Reply #5444 on: 28.11.08, 12:16 »

Ja toinen ääripää on sitten se, kun sinne rekan koppiin sattuu se idiootti jääräpää, joka niillä "tehopitkillään" sitten kostoksi ajelee pitkät päällä niin pitkään, että se henkilöauto vaihtaa lyhyille. Hyvähän se on "isomman oikeudella" jyrätä. Näitäkin nimittäin mahtuu sinne isojen autojen hytteihin, joskin on samaan hengenvetoon todettava, että ylivoimaisesti suurin osa rekkakuskeista osaa valojen vaihdon esimerkillisesti...

Kyllä päivittäin saa vilkutella rekoille pitkiä. Lähinnä puukenkäpellet, jotka ajavat irtoperiä puolikkaalla, syyllistyvät tuohon. Mutta puolikasmiehet ja täysperämiehet on muutenkin eri sarjaa Grin Wink
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #5445 on: 28.11.08, 12:18 »

Voi helv**** sitä, kun tulet rekalla kaksikaistaisella tiellä alamäkeen ja joku uuno tulee pitkät päällä vastaan. Suoraan hyttiin loistaa. Samaten en voi ymmärtää, jos vastakkaisista suunnista lähestytään mäenharjaa, miksi ei niitä pitkiä voi ottaa pois vähän ennen kuin se vastaantuleva putkahtaa esiin.  Miksi täytyy pitää niitä siihen kohtaamiseen asti päällä. Ylämäessä pitkät pois juuri ennen kuin vastaantuleva ilmestyy näkyviin. Mikäli tulee joku isompi kuorma-auto vastaan, niin pitkät pois välittömästi kun katon äärivalot näkyvät. Nimittäin ne valot loistavat jo suoraan hyttiin siinä vaiheessa, vaikka ei näkyisikään kuin ne katon äärivalot..

Jos aletaan lakia tulkitsemaan pilkulleen, niin näinhän se menee. Ajoneuvo pitää saada pysäytetyksi tien näkyvällä osuudella.
Ettekä tekään kyllä ymmärrä mitään oikein mitä sanon, Mikko mukaanlukien Grin Tarkoitin siis sellasta epätasaista tietä, että mäkiä on paljon. Esim. juuri yks tilanne tuolla kun tulin. Mä tulin alamäkeen ja rekka tuli kaukana vastaan myös alamäkeen, joten en vaihtanut samantien lyhyille kun ne tuli sieltä näkyviin. Sitten vasta lähempänä vaihdoin lyhyille kun ne valot alko osottaa sinne kohti, eikä maahan kuten alamäessä näyttää... tottakai jos toinen tulee sieltä nypyn takaa vastaan ne valot hohtaa sieltä yli, ja siinä vaiheessa kun ne tulee näkyviin niin valot vaihtuu lyhyisiin, tietty.

Ja jos sitä lakia tulkitaan nyt pilkulleen, ja se sanoo noin niinkuin kirjoitit, ja kun käytän niitä pitkiä niin se tien näkyvä osuus pitenee varmaan kolminkertaiseksi, eli kyllä sen siinä pysäyttää  Tongue

Ja siitä motarista vielä, ymmärrän että se rekan "kabiini" on siellä paljon korkeammalla kuin henkilöauton, eli sinne voi häikäistäkin ne pitkät, mutta henkilöautot on kyllä sen verran matalalla että mulla ainakin ne vastaantulevien valot jää just niiden keskikaiteiden taakse eikä häikäise näin ollen yhtään. Sieltä kilometrien päästä ne kyllä näkyy mutta ei todellakaan häikäise noin kaukaa ja siinä kohtaa kun alkaa häikäisemään niin ne häviää sinne kaiteiden taakse... Ja kyllä mä ne oon aina lyhyille vaihtanu viiimeistään siinä vaiheessa kun joku vilauttelee niitä omia valojaan. Kuten sanoin niin eilen ainakin varmaan vaan joka kymmenes oli sitä mieltä että ne häikäisi...  Roll Eyes

Ja täällä foorumilla saattaa saada vähän väärän kuvan musta liikenteessä, mutta kyllä mä ainakin omasta mielestä otan ihan hyvin muut huomioon... esim nyt tämäkin valoista tappelu... kyllä mä ne valot lyhyille vaihdan aina kun joku tulee vastaan, kuten aikaisemmin sanoin niin viimeistään siinä kohtaa kun se toinenkin vaihtaa lyhyisiin, paitsi nyt tossa motarilla en jokaisen kohdalla vaihtanut kun ei ne sieltä vastaan vilkutellut, joten tulkitsin ainakin tuon niin että ei haittaa. Jos joku vilkutteli niin sitten vaihdoin. Taisin senkin mainita tuolla että yks rekkakin vilkutteli niillä kaikilla valoillaan mitä vehkeestä löyty mutta ei sekään häikässy kun se on nyt vaan niin sivussa se toinen kaista(ja siis ihan suora tie, ei mitään mutkia..).. tietty tollasella kakskaistasella tosta menee ihan sokoks kun se tulee melken suoraan edestä mutta...
« Last Edit: 28.11.08, 12:27 by Petri Koivisto »
Timo Koski

Date Registered: 11.02.04

« Reply #5446 on: 28.11.08, 12:21 »

Mietin tässä taas tänä aamuna töihin ajellessa, että montako kertaa ihmiset painavat jarrua turhan takia moottoritiellä!?

Työmatkallani Keravan rampista moottoritielle ja kehä kolmoselta alas itään päin, niin todella harvoin, joudun koskemaan jarrupolkimeen kertaakaan tuolla välillä!

Silloin tällöin jonkun tuollaisen perässsä olen ajellut pienemmilläkin teillä ja ihmetellyt mikä aasi on ratissa kun 3-4krt minuutissa jarrut vilkahtaa vaikka liikenne on hyvin tasaista eikä itse ole tarvinnut jarruun koskea moneen minuuttiin kertaakaan siinä perässä ajaessa, vaikkei mikään ihmeellisen suuri turvavälikään ole ollut edessäni. Sitten on näitä kun ajelee 60-70km/h 80 alueella ja lähes joka mutkassa ollaan jarrulla, vaikka keli on ihan OK. Ja annas olla kun tullaan 50 ja jopa 40 alueelle, niin silloin sama 60-70 vauhti jatkuu sen alueen läpi, kun itse jään selvästi jälkeen 55 lasissa.
Petri Koivisto

« Reply #5447 on: 28.11.08, 12:34 »

Silloin tällöin jonkun tuollaisen perässsä olen ajellut pienemmilläkin teillä ja ihmetellyt mikä aasi on ratissa kun 3-4krt minuutissa jarrut vilkahtaa
Sama täällä. Ja tota näkee ihan missä tahansa, kehällä, pikkuteillä, parkkihalleissa.. jatkuvasti pitää olla polkemassa sitä jarrua ilman mitään syytä.. parkkihallissa ajetaan muutenkin niin hiljaa ettei siellä jatkuvasti tarvii sillä jarrulla olla... Kehällä useimmiten johtuu just siitä ettei oo turvaväli kohallaan, eikä sitten uskalleta mennä edes ohi vaan pitää siinä perseessä roikkua..

Se on muuten ärsyttävää/naurettavaa kun jossain 40kmh pikkuteilläkin ne jotkut polkee sitä jarrua jatkuvasti ja ite ei tarvi ollenkaan koskea jarruun siinä missä se toinen on jo 15 kertaa pumpannut sitä...
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #5448 on: 28.11.08, 12:37 »

Minä olen ajanut sisemmällä kaistalla niin monta kierrosta että sattuu olemaan vapaa kaista oikealla puolella ennen sitä liittymää jonne haluan mennä. Maalta kun on tullut ei halua tunkea oikeitten kaupunkilaisten etteen.

Hannu

Norjassa tulis sakot.Siellä lukee ympyrässä"Max 1 kierros"

Olen kuulut huhuja että Porissa myös näin. Grin

salgmark miuku telia.com
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #5449 on: 28.11.08, 12:49 »

parkkihallissa ajetaan muutenkin niin hiljaa ettei siellä jatkuvasti tarvii sillä jarrulla olla...
Ehkä niillä on automaatio, jotka kävelyvauhdissa polkee jarrua Wink

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5450 on: 28.11.08, 13:39 »

Ja jos sitä lakia tulkitaan nyt pilkulleen, ja se sanoo noin niinkuin kirjoitit, ja kun käytän niitä pitkiä niin se tien näkyvä osuus pitenee varmaan kolminkertaiseksi, eli kyllä sen siinä pysäyttää  Tongue

Sepä siinä onkin, että kun sinun kuuluu lain mukaan vaihtaa välillä lyhyille valoille (jotta ei tulisi väärinkäsityksiä, niin tarkoitan tietenkin tilannetta, kun auto tulee vastaan). On sitten ihan itsesi päätettävissä, kumpi on mielekkäämpää. Se, että ajat koko ajan suunnilleen sen mukaista nopeutta, kuin ajaisit koko ajan lyhyillä valoilla. Tai sitten jarruttelet ja kiihdyttelet sen mukaan, kuin vaihtelet valoja... Puheistasi kun tulee väkisellä se vaikutelma, että sulle kun tuntuu nopeusrajoitus tarkoittavan sitä, että pitää sitten myös ajaa koko ajan sitä nopeutta? Perhana, ilmeisesti pitäisi tulla moottoriteille pimeän ajaksi 80:n rajoitus, että voisit ajaa lyhyillä valoilla Tongue

Ja siitä motarista vielä, ymmärrän että se rekan "kabiini" on siellä paljon korkeammalla kuin henkilöauton, eli sinne voi häikäistäkin ne pitkät, mutta henkilöautot on kyllä sen verran matalalla että mulla ainakin ne vastaantulevien valot jää just niiden keskikaiteiden taakse eikä häikäise näin ollen yhtään. Sieltä kilometrien päästä ne kyllä näkyy mutta ei todellakaan häikäise noin kaukaa ja siinä kohtaa kun alkaa häikäisemään niin ne häviää sinne kaiteiden taakse...

Kyllä tuo on paskapuhetta. Menet ajamaan esim. johonkin lahdentielle, niin kyllä ne vastaantulevan valot on aika monessa paikkaa näkyvissä ihan kohdallakin. Onko muuten esim. lahdentiellä edes kaiteita koko matkalla? Jos on, niin monessa kohtaa se taitaa olla esim. siinä kaistojen välisen ojan pohjalla?

Ja näetkö sinä muka pimeässä, tuleeko sieltä joku metrin korkuinen Ferrari, vai kaksi metriä korkea pakettiauto/kytymaasturi/tila-auto, jossa kuljettaja onkin sinua korkeammalla ja sinun valot häntä häikäisevät kaiteesta huolimatta?

Ja kyllä mä ne oon aina lyhyille vaihtanu viiimeistään siinä vaiheessa kun joku vilauttelee niitä omia valojaan. Kuten sanoin niin eilen ainakin varmaan vaan joka kymmenes oli sitä mieltä että ne häikäisi...  Roll Eyes

Ja täällä foorumilla saattaa saada vähän väärän kuvan musta liikenteessä, mutta kyllä mä ainakin omasta mielestä otan ihan hyvin muut huomioon... esim nyt tämäkin valoista tappelu... kyllä mä ne valot lyhyille vaihdan aina kun joku tulee vastaan, kuten aikaisemmin sanoin niin viimeistään siinä kohtaa kun se toinenkin vaihtaa lyhyisiin, paitsi nyt tossa motarilla en jokaisen kohdalla vaihtanut kun ei ne sieltä vastaan vilkutellut, joten tulkitsin ainakin tuon niin että ei haittaa. Jos joku vilkutteli niin sitten vaihdoin. Taisin senkin mainita tuolla että yks rekkakin vilkutteli niillä kaikilla valoillaan mitä vehkeestä löyty mutta ei sekään häikässy kun se on nyt vaan niin sivussa se toinen kaista(ja siis ihan suora tie, ei mitään mutkia..).. tietty tollasella kakskaistasella tosta menee ihan sokoks kun se tulee melken suoraan edestä mutta...

Ihme asenne(vamma)! Shocked Oletko miettinyt, että voisit kenties opetella ajamaan niin, että sen vastaantulevan ei tarvitse ylipäätään niitä valoja edes ruveta vilkuttelemaan? Kyllä minun järki ainakin sanoo, että jos se vastaantuleva vaihtaa lyhyille, niin silloin sinä vaihdat myös sen sijaan, että jäät odottelemaan, että se alkaa vilkuttelemaan. Jos se vastaantulija ei sitten vaihda lyhyille (siis siellä motarilla), niin silloin voit mielestäni myös itse ajaa pitkillä, jos se ei kerran sinua häiritse...

Ja kaiken sanomasi jälkeen vielä muka pystyt väittämään "ottavasi muut huomioon"?  Undecided

Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #5451 on: 28.11.08, 14:11 »

Ei vaan tarkoitin silloin kun sieltä tulee auto vastaan niin katotaan enemmän sinne ojan puoleen eikä sinne vastaantulevien valoihin. Häikäsee se taskulamppukin kun tuijotat suoraan kohti Tongue Kyllä tollasella kakskaistasella tiellä pitää vaihtaa lähivalot kun autoja tulee vastaan (tosin ei kaikki vaihda sielläkään) koska silloin se tulee niin läheltä ohi että se häikäsee. Mutta en ymmärrä sitä miten se oikeasti voi häikäistä tollasella 4-kaistaisella motarilla jos itse pitää sen katseen siinä missä kuuluukin, eikä vilkuile sinne vastaantulevien valoihin. Mielestäni Janne on ihan oikeassa tässä. Sama tuo että miksi ne pitkät pitää vaihtaa sieltä kilsan päästä jo, heti kun ne toisen valot tulee jostain horisontista näkyviin?

Ja jos sun mielestä näkee tollasella säkkipimeellä 120 vauhdissa lähivaloilla tarpeeks niin harmi. Ei se mua ainakaan haittaa että näkee 3 kertaa pidemmälle. Kun tuolla ei tosiaan näe yhtään sen pidemmälle kuin sen mitä ne omat valot näyttää. Eilenkin kun tulin sieltä illalla joskus klo 21 aikaan himaan niin aika yksin sai ajella, ei näkynyt edessä eikä takana ketään.

Ja tuosta metrokuljetuksesta, arvelinkin että täytyyhän tuossa olla noi kääntyvät takarenkaatkin.. eihän tolla muuten pääsis mitenkään eteenpäin kaatamatta jokaista tolppaa joka risteyksessä... Huh

4-kaistasella motarilla fysiologinen vaikutus näkyy silti, eli hämäränäkö heikkenee, kun vastaantuleva posottaa pitkät päällä vastaan. Yleensä, jos siinä vaiheessa lyö rekasta koko valoarsenaalin päälle niin vastaantuleva sammuttaa pitkät tai rupee räpsimään niitä. Mitä tulee pitkien vaihtamishetkeen 2-kaistaisella (ja miksei 4-kaistaisellakin), niin siinä toimin yleensä vastaantulevan mukaan, eli kun vastaantuleva vaihtaa lähivaloille niin vaihdan itsekin. Se nyt nyt on ihan se ja sama, jos siellä jää pariksi sekunniksi mustaa tietä näkyviin, missään nimessä ei kuitenkaan voida ajaa niin lähelle rekat pitkät päällä, että lähivalojen keilat ylettäisi kohtaamaan.

Jos näkyvyys ei riitä, niin laske nopeutta. Luultavasti se sun rassis pysähtyy liukkaalla motarilla 120 km/h nopeudesta kuitenkin paljon lyhyemmällä matkalla, kuin rekka 80 km/h vauhdista (jälkimmäisellä puhutaan jopa 1,5-2,0 km jarrutusmatkasta tasaisella). Mutta tule toki pitkät päällä vastaan, sitten tulen minäkin, koska en toki halua "sokeutua" takiasi.

Mitä tulee metrokuljetukseen, niin tollanen metrovaunu on about 22x3,2 metriä ja jonnin verran sillä on vielä korkeutta. Suurilla teillä se mahtuu kulkemaan ilman ohjattavaa taka-akselia, toki noissa tyypillisesti on vähintään ohjautuvat taka-akselit, muuten loppuu renkaata pinta jo ekassa kurvissa..

Ja siitä motarista vielä, ymmärrän että se rekan "kabiini" on siellä paljon korkeammalla kuin henkilöauton, eli sinne voi häikäistäkin ne pitkät

Ei vaan voi, vaan ne tyypillisesti häikäsee.

Taisin senkin mainita tuolla että yks rekkakin vilkutteli niillä kaikilla valoillaan mitä vehkeestä löyty mutta ei sekään häikässy kun se on nyt vaan niin sivussa se toinen kaista

Minä en tee samaa virhettä (suuntaa kaikkia valoja suoraa), yksi lisäpitkä on suunattu reilusti vasemmalle, jotta saan laajan näkökentän (ja vastaavasti se varmasti myös häikäisee motarilla vastaantulevan, joka ei tajua ottaa omia pitkiään pois).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen

Date Registered: 10.04.07

« Reply #5452 on: 28.11.08, 14:17 »

joka niillä "tehopitkillään" sitten kostoksi ajelee pitkät päällä niin pitkään, että se henkilöauto vaihtaa lyhyille. Hyvähän se on "isomman oikeudella" jyrätä. Näitäkin nimittäin mahtuu sinne isojen autojen hytteihin, joskin on samaan hengenvetoon todettava, että ylivoimaisesti suurin osa rekkakuskeista osaa valojen vaihdon esimerkillisesti...

Ei tässä ole mistään isomman oikeudesta kyse. Kyse on siitä, ettei sitä voi itse tietää, koska toista alkaa häikäistä liikaa. Itse tiputan omat pitkät pois päältä siinä vaiheessa, kun vastaantulevan valot alkaa liikaa häikäistä... tai kun vastaantuleva itse sammuttaa omat pitkänsä, koska se tuntuu toimivan merkkinä siitä, että haluavat myös vastaantulevan sammuttavan...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5453 on: 28.11.08, 14:33 »

Ei tässä ole mistään isomman oikeudesta kyse. Kyse on siitä, ettei sitä voi itse tietää, koska toista alkaa häikäistä liikaa. Itse tiputan omat pitkät pois päältä siinä vaiheessa, kun vastaantulevan valot alkaa liikaa häikäistä... tai kun vastaantuleva itse sammuttaa omat pitkänsä, koska se tuntuu toimivan merkkinä siitä, että haluavat myös vastaantulevan sammuttavan...

On niitä kuljettajia, jotka ajavat pitkät päällä senkin jälkeen, kun olen itse vaihtanut lyhyille. Tuntuvat noudattavan "autokoulun oppeja" valokeilojen kohtaamisesta liian hanakasti. Tai joskus jopa tuntuu, että ihan vittuillessaan ajavat, mikäli itse olen ajanut heidän mielestään turhan pitkälle pitkät päällä. Vaikka ei sen puoleen, ihan samalla tavalla niitä on myös muidenkin ajoneuvojen ratissa, kuin rekkojen...

Mutta muuten tietty pitää toimia juuri noin, niinkuin tuossa sanot. Samaahan olen tässä yrittänyt Petrille koko ajan toitottaa. Tongue

Petri Koivisto

« Reply #5454 on: 28.11.08, 15:17 »

Sepä siinä onkin, että kun sinun kuuluu lain mukaan vaihtaa välillä lyhyille valoille (jotta ei tulisi väärinkäsityksiä, niin tarkoitan tietenkin tilannetta, kun auto tulee vastaan). On sitten ihan itsesi päätettävissä, kumpi on mielekkäämpää. Se, että ajat koko ajan suunnilleen sen mukaista nopeutta, kuin ajaisit koko ajan lyhyillä valoilla. Tai sitten jarruttelet ja kiihdyttelet sen mukaan, kuin vaihtelet valoja... Puheistasi kun tulee väkisellä se vaikutelma, että sulle kun tuntuu nopeusrajoitus tarkoittavan sitä, että pitää sitten myös ajaa koko ajan sitä nopeutta? Perhana, ilmeisesti pitäisi tulla moottoriteille pimeän ajaksi 80:n rajoitus, että voisit ajaa lyhyillä valoilla Tongue

Kyllä tuo on paskapuhetta. Menet ajamaan esim. johonkin lahdentielle, niin kyllä ne vastaantulevan valot on aika monessa paikkaa näkyvissä ihan kohdallakin. Onko muuten esim. lahdentiellä edes kaiteita koko matkalla? Jos on, niin monessa kohtaa se taitaa olla esim. siinä kaistojen välisen ojan pohjalla?

Ja näetkö sinä muka pimeässä, tuleeko sieltä joku metrin korkuinen Ferrari, vai kaksi metriä korkea pakettiauto/kytymaasturi/tila-auto, jossa kuljettaja onkin sinua korkeammalla ja sinun valot häntä häikäisevät kaiteesta huolimatta?

Ihme asenne(vamma)! Shocked Oletko miettinyt, että voisit kenties opetella ajamaan niin, että sen vastaantulevan ei tarvitse ylipäätään niitä valoja edes ruveta vilkuttelemaan? Kyllä minun järki ainakin sanoo, että jos se vastaantuleva vaihtaa lyhyille, niin silloin sinä vaihdat myös sen sijaan, että jäät odottelemaan, että se alkaa vilkuttelemaan. Jos se vastaantulija ei sitten vaihda lyhyille (siis siellä motarilla), niin silloin voit mielestäni myös itse ajaa pitkillä, jos se ei kerran sinua häiritse...
Aha, että pitäs ruveta motarilla ajamaan viittäkymppiä sen aikaa kun on lyhyet päällä? Just joo laugh Ja jos nopeusrajoitus on 100 niin miksen ajaisi sitten 100 tai vähän ylikin mittarin mukaan jos keli sen sallii? En tietenkään aja läheskään 100 jos keli olis sellanen niinkun tossa nyt vähä aikaa sitten oli.

Lahdentiellä ei ole tullut hirveesti ajettua kuin stadiin päin tästä meiltä ja se on tietääkseni täysin valaistu joten ei siellä pitkiä muutenkaan tarvii Tongue Täälläpäin muutenkin tuppaa olemaan kaikki tiet valaistuja..

Ja kyllä sen näkee tuleeko iso vai pieni auto jos ei ihan sokko ole(mutta ei siis mistään kilsojen päästä heti kun ne valot tulee näkyviin). Yleensähän noissa isoissa autoissa on siellä katolla jonkun sortin valot ja eikös niillä ole kyljessäkin jotain tuikkuja, ainakin busseissa on..
eikä sitäpaitsi kaikki aja edes pitkillä siellä motarilla muutenkaan, mutta se ei ole mun ongelma jos haluu sokkona ajaa Tongue Ja jos sitten rupee vilkuttelemaan niitä valoja niin ok, merkki siitä että häikäisee, otan pitkät pois. Enkä mäkään muutenkaan hirveesti joudu tollasilla teillä ajamaan mitä ei ole valaistu lainkaan (mikähän järki siinäkin on ettei ole valoja voitu laittaa...)

Mutta tule toki pitkät päällä vastaan, sitten tulen minäkin, koska en toki halua "sokeutua" takiasi.
Tule toki, motarilla ei mua haittaa. Kakskaistasella vaihdan kyllä ajoissa lyhyille Smiley

Asiasta kolmanteenkymmenenteen, kävinpä tuossa kaverin kanssa hakemassa Veholta Mitsu EvoX:n esitteet... pitää joskus käydä koeajeluttamassakin... varteenotettava vaihtoehto seuraavaksi kärryksi...  laugh Oli se muuten prkln hieno laitos, kun läheltä pääsi kattelemaan. thmbup
« Last Edit: 28.11.08, 15:26 by Petri Koivisto »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #5455 on: 28.11.08, 15:47 »

Aha, että pitäs ruveta motarilla ajamaan viittäkymppiä sen aikaa kun on lyhyet päällä? Just joo laugh

Sanoiko joku niin? Mielestäni sanoin, että "ajaisi suunnilleen sellaista nopeutta, kuin lyhyiden valojen käyttö edellyttää". Eihän kukaan (sitä viitasen mummelia tai pappaa lukuunottamatta) nyt aja viittä kymppiä isolla tiellä. Vähintään yhtä vaarallista se on sekin. Olis ehkä pitänyt pistää, että "edes sinnepäin"... Järjenkäyttö on sallittua Wink

Ja jos nopeusrajoitus on 100 niin miksen ajaisi sitten 100 tai vähän ylikin mittarin mukaan jos keli sen sallii? En tietenkään aja läheskään 100 jos keli olis sellanen niinkun tossa nyt vähä aikaa sitten oli.

Mikä keli? Nyt puhutaan pimeästä ja valojen käytöstä. Ja kyllähän totuus on, että se satanenkin alkaa olla monelle autolle (autoissa on mm. erilaisia jarruja) liian kova vauhti pimeällä (lyödään vielä märkä tie mukaan), vaikka käytettäisiinkin pitkiä valoja. Ja vielä suurempi totuus on, että 120km/h vauhdeissa ei löydy kovin monesta autosta, jos yhdestäkään, sellaisia valoja mitkä ovat tuohon nopeuteen riittävän tehokkaat takaamaan pykälien mukaisen näkyvyyden...

Ei oikeasti olisi mikään tyhmä idea, että moottoriteillä laskettaisiin pimeän tultua nopeusrajoitus vaikka sinne sataseen.

Ja kyllä sen näkee tuleeko iso vai pieni auto jos ei ihan sokko ole(mutta ei siis mistään kilsojen päästä heti kun ne valot tulee näkyviin). Yleensähän noissa isoissa autoissa on siellä katolla jonkun sortin valot ja eikös niillä ole kyljessäkin jotain tuikkuja, ainakin busseissa on..

Harvassa pakettiautossa/tila-autossa tms. mainitsemassani esimerkkitapauksessa on valoja katolla. Ihan sama, millainen lepakkovisionmoodi sulla on silmissäsi, niin et takuulla erota esimerkiksi nyt vaikka 150m päästä pakettiautoa henkilöautosta pimeässä, kun et näe muuta, kuin valot. Linja-autot ja rekat toki näkee kauempaa, mutta nyt olikin kyse noista pienemmistä autoista, joissa kuljettaja istuu huomattavasti korkeammalla, kuin sinä siellä Fiudessa.

Petri Koivisto

« Reply #5456 on: 28.11.08, 16:06 »

Sanoiko joku niin? Mielestäni sanoin, että "ajaisi suunnilleen sellaista nopeutta, kuin lyhyiden valojen käyttö edellyttää". Eihän kukaan (sitä viitasen mummelia tai pappaa lukuunottamatta) nyt aja viittä kymppiä isolla tiellä. Vähintään yhtä vaarallista se on sekin. Olis ehkä pitänyt pistää, että "edes sinnepäin"... Järjenkäyttö on sallittua Wink

Mikä keli? Nyt puhutaan pimeästä ja valojen käytöstä. Ja kyllähän totuus on, että se satanenkin alkaa olla monelle autolle (autoissa on mm. erilaisia jarruja) liian kova vauhti pimeällä (lyödään vielä märkä tie mukaan), vaikka käytettäisiinkin pitkiä valoja. Ja vielä suurempi totuus on, että 120km/h vauhdeissa ei löydy kovin monesta autosta, jos yhdestäkään, sellaisia valoja mitkä ovat tuohon nopeuteen riittävän tehokkaat takaamaan pykälien mukaisen näkyvyyden...

Ei oikeasti olisi mikään tyhmä idea, että moottoriteillä laskettaisiin pimeän tultua nopeusrajoitus vaikka sinne sataseen.

Harvassa pakettiautossa/tila-autossa tms. mainitsemassani esimerkkitapauksessa on valoja katolla. Ihan sama, millainen lepakkovisionmoodi sulla on silmissäsi, niin et takuulla erota esimerkiksi nyt vaikka 150m päästä pakettiautoa henkilöautosta pimeässä, kun et näe muuta, kuin valot. Linja-autot ja rekat toki näkee kauempaa, mutta nyt olikin kyse noista pienemmistä autoista, joissa kuljettaja istuu huomattavasti korkeammalla, kuin sinä siellä Fiudessa.
Noniinnojoono.. ja kuka sitä rajoitusta noudattaisi jos pelkän pimeän takia laskettaisiin se rajoitus 120kmh -> 100kmh... mutta ihan hyvä ideahan se olis, muutenkin tollaset "leditaulut" vai mitä ne nyt joissain paikoissa on. Vois sitten vaikka kelinkin mukaan muutella sitä rajoitusta.. esim huono näkyvyys(sumu, kova sade), jää, lumi.. aina vois muutella sitä nopeutta tilanteen mukaan, mutta eri asia kuka sitä kuitenkaan noudattais.. Tongue

Leditauluista puheenollen, tietääkö joku milloin saavat noihin Kehä3:n tauluihin virtaa? Piti nekin paskat pystyttää ja rajotus laskea 50kmh työmaan ajaksi mutta ei sitten saada edes sähköjä niihin.. nekin jo varmaan kuukauden päivät siellä seisonut pimeänä...

Ja riippuu pakusta mutta kyllähän niissäkin joissain on kulmissa jotkut tuikut...(vitsi vitsi)  laugh

Ainiin, se piti vielä sanoa tuosta Turunreissusta, kun oli sellanen sateinen ja märkä keli ja kura lensi niin aika hyvin suurin osa jättää sitä tilaa siihen taakse ohittaessaan.. että ei tule heti siihen nokan eteen takas oikealle kaistalle.. tietty on niitä peelojakin mitkä tulee siihen 10metrin päähän kelillä kun kelillä.. huomasin myös sen että volvokuskit kuuluu samaan peelojen kastiin kuten bemaristit, "kytymaasturistit" ja taksikuskitkin Grin Ite ajoin mittarin mukaan 120(todellisuudessa ~113) 100 alueella siellä Turun motarilla ja pari volvokuskia siinä paino kirkkaasti yli 140 ohi vaikka oli sellanen suttukeli.. ja toinen tuli jopa ihan nokan eteen takas ohitettuaan.. vttu mitä idiootteja nekin..  Tongue
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #5457 on: 28.11.08, 16:33 »

Leditauluista puheenollen, tietääkö joku milloin saavat noihin Kehä3:n tauluihin virtaa? Piti nekin paskat pystyttää ja rajotus laskea 50kmh työmaan ajaksi mutta ei sitten saada edes sähköjä niihin.. nekin jo varmaan kuukauden päivät siellä seisonut pimeänä...

Tämän vuoden loppuun mennessä niiden piti valmistua, joten eiköhän niihin muutamien viikkojen kuluessa jonkinlaista multtimeediaa saada näkyviin.
Petri Koivisto

« Reply #5458 on: 28.11.08, 16:41 »

Tämän vuoden loppuun mennessä niiden piti valmistua, joten eiköhän niihin muutamien viikkojen kuluessa jonkinlaista multtimeediaa saada näkyviin.
Ok... jännä nähdä mitä niihin sitte tulee. Varmaan ainakin ilma + tie lämpötilat ja jotain tyyliin "Lentoasema 15min" kuten Turuntielläkin...
Joona Väisänen

« Reply #5459 on: 28.11.08, 16:55 »

Piti nekin paskat pystyttää ja rajotus laskea 50kmh työmaan ajaksi mutta ei sitten saada edes sähköjä niihin.. nekin jo varmaan kuukauden päivät siellä seisonut pimeänä...

Kertoo asenteesta aika reippaasti.
Pages: 1 ... 271 272 [273] 274 275 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1