FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 21:36

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 277 278 [279] 280 281 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475717 times)
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5560 on: 02.12.08, 07:47 »

Nyt täytyy ottaa sen verran takapakkia että puhuin valojen automaatista, mutta mullahan onkin tuossa kytkimessä vain se pois asento, parkit ja ajovalo vaihtoehdot (plus sumarit). Auto- asentoa ei ole mulla, mutta pidän aina kytkintä tuossa ajovalo -asennossa ja se toimii kuten edellä kuvailin. Joissain varustetasoissa tuossa valonamikassa on auto -asento ja sitten on vielä se tunnelitoiminto, eli auto heittää automaattisesti valot päälle kun ajetaan esim. hämärään tunneliin.

Ohjekirja ei ole käsillä mutta oletan että sullakin on valot laitettu maahantuojan toimesta "daytime moodiin", eli valoitta ei voi ajaa missään tilassa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5561 on: 02.12.08, 08:00 »

Joissain varustetasoissa tuossa valonamikassa on auto -asento ja sitten on vielä se tunnelitoiminto, eli auto heittää automaattisesti valot päälle kun ajetaan esim. hämärään tunneliin.

Joo, siis nimenomaan tuota moodia tarkoitin. Ohjekirja puhuu siitä valoautomatiikkana. Mutta jos esim. lähden pihasta ajamaan, tuossa moodissa ainakin alkuun palaa ajovalot ihan normaalisti. Lähinnä tässä nyt vain haen vastausta siihen, että vaihtuuko ajovalot parkeiksi tietyn nopeuden/ajan jälkeen?

Quote
Ohjekirja ei ole käsillä mutta oletan että sullakin on valot laitettu maahantuojan toimesta "daytime moodiin", eli valoitta ei voi ajaa missään tilassa.

Tää olis tietysti ihan hyvä, jos noin on (ellei halua mennä piiloon Grin). Eli tuossa automatiikkamoodissa ei ajovaloja sammutettaisi, vaikka ohjekirja toisin väittääkin (mikäli sitä oikein tulkitsin)...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5562 on: 02.12.08, 09:37 »

Hitto, toimiskohan mullakin noi valot kaukosäätimestä... täytyy varmaan lueskella manuaaleja vielä tarkemmin jossain vaiheessa... ainakin mulla saa ikkunat ja takakontin auki kakesta mutta valoista en tiedä... vielä.. Embarrassed

Eikä muuten yhtään huonompi idea tuo että laittaa noi päälle kun räpeltää sitä lämpötolppaa.. eipä ole koskaan tullut itelle mieleen kun on aina tihrustanut kännyn näytön valossa noita...  Grin
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5563 on: 02.12.08, 10:17 »

Eikös tuo löydy melkein kaikista uusista autoissa missä vaan on sumarit? Multa löytyy ainakin Smiley Mutta noi syttyy vaan alle 40kmh nopeudessa ja rattia pitää kääntää suht paljon(en muista paljon se oli asteina), eli mikään kauhean loiva kaarre ei riitä. Eli käytännössä risteyksissä noi palaa... niin ja mulla ainakin syttyy myös alle 40kmh kun vilkku on päällä vaikka ratti oiskin suorassa. IMO ei ole mikään kauhean tarpeellinen keksintö Cheesy

Äkkiseltään tulee mieleen, että tuollainen rikkoo myös paikallista tieliikennelakia. Saako ko. "omainaisuutta" kytkettyä pois?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5564 on: 02.12.08, 10:21 »

Joo, siis nimenomaan tuota moodia tarkoitin. Ohjekirja puhuu siitä valoautomatiikkana. Mutta jos esim. lähden pihasta ajamaan, tuossa moodissa ainakin alkuun palaa ajovalot ihan normaalisti. Lähinnä tässä nyt vain haen vastausta siihen, että vaihtuuko ajovalot parkeiksi tietyn nopeuden/ajan jälkeen?

Mene kehä1:lle ajamaan "normaalilla turvavälillä" niin kyllä se heijastuksista selviää =)

Sama juttu kuin sumarien kanssa, myöskään parkit päällä ei saa Suomessa ajella, tämän takia maahantuojien pitäisi kyllä vääntää moinen ominaisuus pois päältä. Sit, jos autosta löytyy ajovalojen ja parkkien lisäksi huomiovalot, niin niitä taas saa käyttää ajovalojen asemasta valoisana aikana (ja kun näkyvyys ei sään takia ole merkittävästi huonontunut).

Quote
36 §
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.
« Last Edit: 02.12.08, 10:25 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5565 on: 02.12.08, 10:23 »

Äkkiseltään tulee mieleen, että tuollainen rikkoo myös paikallista tieliikennelakia. Saako ko. "omainaisuutta" kytkettyä pois?
Kui? Ei tietääkseni saa... tietty jos pitää molemmat sumarit päällä niin silloinhan ne molemmat palaa tietysti eikä vaan toinen laugh Mutta minkä sille voi jos se rikkoo lakia? Harminpaikka... en minä niitä ole siihen suunnitellut ja rakentanut...  laugh
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5566 on: 02.12.08, 10:25 »

Mulle coming/leaving home toiminto on osoittautunut käteväksi autotalliin romutessa pimeällä. Pihavalot ei paista sisälle asti, mutta kun napsauttaa kerran kaukosäätimen napista, niin jopas on helppo koluta ahtaassa tallissa. No joo, olisihan siellä omakin valo, mutta eipä tartte nyt siitä enää huolehtia, olla sytyttelemässä ja sammuttelemassa erikseen Smiley

Ja on tuo myös kätevä, jos on auton joutunut jättämään muuten pimeään tilaan/alueelle.

Tosin musta jotenkin tuntuu, että mulla tuo ei toimi aivan niinkuin pitäisi. Tuntuu, että mulla on joko coming home toiminto, tai leaving home toiminto, riippuen valokatkaisijan asennosta Tongue Jos valokatkaisija on erillisessä valoautomatiikka-asennossa, coming home toimii normaalisti, mutta leaving home-toimintoa pitää houkutella tuplanapsauksella (painaa lukonavausnappia kaksi kertaa). Vastaavasti taas, jos katkaisija on nolla-asennossa, leaving home toimii ainakin jotenkin, mutta coming home-toiminto ei kytkeydy ollenkaan Tongue

Mulla taitaa olla Volvossa vaan "finding your car in the dark" -mode  Grin. Taka-ajovalot syttyvät mutta edessä ainoastaan parkit.

My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5567 on: 02.12.08, 10:26 »

Kui? Ei tietääkseni saa... tietty jos pitää molemmat sumarit päällä niin silloinhan ne molemmat palaa tietysti eikä vaan toinen laugh Mutta minkä sille voi jos se rikkoo lakia? Harminpaikka... en minä niitä ole siihen suunnitellut ja rakentanut...  laugh

Jos nuo syttyvät muulloinkin kun sumussa/lumi/vesisateessa... ks. lainaus säädöstekstistä pari viestiä ylempänä. Muista määräyksistä voi vielä tulla vaatimus valojen toiminnasta pareittain.

Riippumatta siitä, onko ajoneuvon kuljettaja ko. ominaisuutta suunnitellut (sinä tuskin olet mitään muutakaan suunnittellut...), kyseisen ajoneuvon kuljettaja vastaa siitä, ettei riko esimerkiksi tieliikennelakia.


ps. merkillistä, että ihminen, joka väittää, ettei ammattiliikenne osaa ajaa, kysyy näinkin selvästä asiasta "Kui?". Kannattaisi varmaan opetella edes ne perustavaa laatua olevat määräykset liikenteestä, jos siitä ryhtyy noinkin painavia mielipiteitä esittämään.
« Last Edit: 02.12.08, 10:35 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5568 on: 02.12.08, 10:35 »

Jos nuo syttyvät muulloinkin kun sumussa/lumi/vesisateessa... ks. lainaus säädöstekstistä pari viestiä ylempänä. Muista määräyksistä voi vielä tulla vaatimus valojen toiminnasta pareittain.
Siis toinen vaan syttyy, se kaarteen puoleinen, eli sen puoleinen mihin ollaan kääntymässä. Sitten kun ratti on suorassa/vilkku pois päältä/nopeus yli 40kmh niin kumpikaan ei pala, jos ei sitten laita niitä sumareita napista päälle..
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5569 on: 02.12.08, 10:36 »

Siis toinen vaan syttyy, se kaarteen puoleinen, eli sen puoleinen mihin ollaan kääntymässä. Sitten kun ratti on suorassa/vilkku pois päältä/nopeus yli 40kmh niin kumpikaan ei pala, jos ei sitten laita niitä sumareita napista päälle..

Lukeeko tieliikennelaissa, että kaartaessa sumuvalo saa palaa? Ei lue. Sen sijaan siellä lukee, että sumuvaloja ei saa käyttää muulloin kun sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5570 on: 02.12.08, 10:38 »

Lukeeko tieliikennelaissa, että kaartaessa sumuvalo saa palaa? Ei lue. Sen sijaan siellä lukee, että sumuvaloja ei saa käyttää muulloin kun sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana.

Käy Tatu sitten ostamassa sähköpihdit Clas Ohlsonilta ja rupea toteuttamaan tieliikennelakia  thmbup

My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5571 on: 02.12.08, 10:47 »

ps. merkillistä, että ihminen, joka väittää, ettei ammattiliikenne osaa ajaa, kysyy näinkin selvästä asiasta "Kui?". Kannattaisi varmaan opetella edes ne perustavaa laatua olevat määräykset liikenteestä, jos siitä ryhtyy noinkin painavia mielipiteitä esittämään.
Missä olen sanonut ettei "ammattiliikenne osaa ajaa"? Ja tiedän kyllä sen ettei sumuvaloja saa käyttää kuin huonolla näkyvyydellä, mutta minkä mä sille voin että ne nyt sattuu olemaan suunniteltu niin että syttyy sisäkaarteeseen Tongue Pitää varmaan ruveta ajelemaan sitten ilman valoja tai tehdä kuten Torsten sanoi Grin Se on harmi jos joku suomen paskalaki kieltää jotain mitä ei voi noudattaa Tongue

Lukeeko siellä tieliikennelaissa muuten että toinen sumuvaloista ei saa palaa kaarteessa? Grin
« Last Edit: 02.12.08, 10:52 by Petri Koivisto »
Count
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5572 on: 02.12.08, 11:56 »

Anteeksi nyt että sotken hyvän kinastelunne faktoilla, mutta kyseessä ei ole pelkkä sumuvalo, vaan tämän E-määräyksen mukainen lyhty. (Lisäykset tuohon määräykseen täältä.)
Sumuvalo on numerolla 19 löydettävissä tuolta samasta lähteestä, ja hyväksyntä on mahdollista olla molemmille.

Ei valaisimen tyyppiä määrittele sen koko, muoto tai edes sijoituspaikka(yleensä), vaan se, mitä siinä pömpelissä lukee. Esim. uudemmissa autoissa sallittuja valkoisia huomiovaloja ei voi eikä saa käyttää sumuvaloina, vaikka niitä ei kauempaa katsottuna sumuvaloista erotakaan. Sama pätee tietenkin samanlaisiin jälkiasennussumareihin, joita ei saa huomiovaloina käyttää... On se niin hankalaa Smiley

Hellalta on saatavissa jälkiasennuskääntymis- ja sumuvalot. Siitä vaan poraamaan puskuriin reikiä...
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5573 on: 02.12.08, 12:04 »

Ei valaisimen tyyppiä määrittele sen koko, muoto tai edes sijoituspaikka(yleensä), vaan se, mitä siinä pömpelissä lukee. Esim. uudemmissa autoissa sallittuja valkoisia huomiovaloja ei voi eikä saa käyttää sumuvaloina, vaikka niitä ei kauempaa katsottuna sumuvaloista erotakaan. Sama pätee tietenkin samanlaisiin jälkiasennussumareihin, joita ei saa huomiovaloina käyttää... On se niin hankalaa Smiley
Missä pömpelissä? Mistä sen sitten tietää onko ne sumu- tai huomiovalot? Eli ts. saako niitä käyttää muutenkin kuin sumussa tai rankassa vesi- tai lumisateessa vai ei... Grin
Jyrki Ikonen
Offline Offline

Posts: 661
Date Registered: 03.05.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5574 on: 02.12.08, 12:20 »

Tuolla kun kylillä pyörii, niin huomio kiinnittyy nuorisoon, sumuvalothan on sitä fukin thyyniinkiä, joten niitä siis pitää polttaa yötä päivää  thmbdn
Mun mielestä näitä, jotka niitä pitävät päällä huvikseen, voitaisiin ruveta sakottamaan ihan surutta. Vai onko niistä joku jo saanut sakkoja? Jos joku luulee, että se korolla tai joku muu nakkikattila on hienompi kun siinä on sumarit, niin voi herra siunaa  Grin Jos on huono näkyvyys niin ymmärrän hyvin jos niitä käyttää, mutta en silloin kun ne pitää kirkkaalla kelillä olla päällä.
-Sumuvalot on sokeille!-

Nothing beats cubic inches except boosted cubic inches.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5575 on: 02.12.08, 13:27 »

Siis toinen vaan syttyy, se kaarteen puoleinen, eli sen puoleinen mihin ollaan kääntymässä. Sitten kun ratti on suorassa/vilkku pois päältä/nopeus yli 40kmh niin kumpikaan ei pala, jos ei sitten laita niitä sumareita napista päälle..

Voi elämä, mille kädettömille kansalaisille nää uudet autot on tehty jos pitää kaarteen puoleista ojaa valaista sumareilla kun kääntää ratista?!  Shocked
On kyllä todella siitä apua varmasti voi luoja sentään.  Roll Eyes
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5576 on: 02.12.08, 13:31 »

Sen tiedän että poliisit ovat maassamme jaelleet sakkoja kuskeille, joiden autossa on sumareissa nuo ns. kääntymisvalot.
Kaveri on maahantuojalla töissä ja hänelle on tullut kiukkuisia yhteydenottoja asiakkailta, jotka vaativat heitä sakon maksuun. He ovat taas hiljattain reklamoineet poliisia että ohjeistaisivat kenttäväkeä lisää siitä että kääntymislyhdyt ovat juuri noita E-hyväksyttyjä, joten sakkoen jakelu on turhaa. Toisin sanoen nämä sakotetut eivät ole joutuneet maksumiehiksi lopulta. En muista tarkkaan noita asetuksia, mutta näin se on mennyt.

Jatkossahan nuo E-hyväksynnät pitäisi riittää meilläkin, eli maamme omat tyyppikatsastukset ovat historiaa. Se helpottaa myös monia jotka haluavat roudata itselleen erikoisempia autoja, vaikkapa rapakon takaa. Hommaan meillä liittyvä järjetön rumba tyyppikatsastuksineen on kohta siis histoiaa noissakin tapauksissa. Riittää että homma on tehty jossain EU-maassa.
Nythän joutuu mm. vaihtamaan kaikki ikkunat, jos niistä puuttuu E-merkintä. Vaikka hyväksytyt olisivatkin ihan saman tehtaan tavaraa. Ja auton orginaaleja ajovaloja on jouduttu vaihtamaan tarvikeumpioihin, kun merkintöjä ei ole ollut, jotka tyydyttävät Suomen viranomaisia. Sinänsä huvittavaa, että täällä ei näennäisesti kelpaa auto, joka on jenkeissä ihan ok. Ja muissakin EU-maissa.
Kimmo Huoviala
Offline Offline

Posts: 1275
Date Registered: 27.05.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5577 on: 02.12.08, 13:42 »

Voi elämä, mille kädettömille kansalaisille nää uudet autot on tehty jos pitää kaarteen puoleista ojaa valaista sumareilla kun kääntää ratista?!  Shocked
On kyllä todella siitä apua varmasti voi luoja sentään.  Roll Eyes

Pimeä tie, hyvää matkaa, oho mistä se goottijalankulkija siihen tupsahti? Valo voi auttaa. Kummaa kun herra liikennevalistaja parjaa turvallisuutta parantavia varusteita? On siitä kääntymisvalosta etua kuten espasrabstracseistakin. Mun autossa ei tosin ole kuin abs. Ei edes nastoja renkaissa, vielä.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5578 on: 02.12.08, 13:43 »

Voi elämä, mille kädettömille kansalaisille nää uudet autot on tehty jos pitää kaarteen puoleista ojaa valaista sumareilla kun kääntää ratista?!  Shocked
On kyllä todella siitä apua varmasti voi luoja sentään.  Roll Eyes

Sami, tuskin kukaan osataa autoa tollasten takia, eli älä taas ala valittamaan nykyajan teknisistä vempaimista, kädettömille. Et ole itsekkään sen kädellisempi tässä joukossa  Wink

Noissa on monenlaisia toteutuksia ja noista voi olla aidosti hyötyäkin. Mm. juuri näillä mustilla keleillä kun on lasit märät ja ajelet kaupungin katuja. Se antaa risteyksissäkin valoa juuri siihen etusktoriin mikä jää helposti pimentoon. Jalankulkijoille tuosta voi olla siis eniten hyötyä ja ei se lisävalo pimeässä sinänsä tee kuskia kädettömäksi muuallakaan.
Tuon kaltainen toteutus on ollut muuten Saabilla jo aikanaan ysisatasissa 70/80 -luvulla. Ja kai joissain jenkeissäkin. Suomessa olivat tietysti laittomia. Saabissa tuo toimi ainakin siten, että kun laittoi pakin päälle niin huomiovalon taakse syttyi toinen kirkas valo, jonka ainakin piti valaista peruuttaessa hieman sivulle ja takaviistoon. Toimintalogiikka oli siis hieman erilainen mutta kuitenkin idea oli saman suuntainen.

Uusissa autoissa lisääntyy myös nuo mukautuvat ajovalot. Kelin, nopeuden ja ratin asennon mukaan säätyvät valot ovat kyllä minusta ihan tervetullutta kehitystä. Eipä noihin uusiin tule mitään välttämätöntä usein, mutta ei noista innovaatioista ole mitään haittaakaan. Autolla ajon ei tarvitse olla yhtä saastuttavaa, kallista, turvatonta ja epämukavaa kuin silloin kun sinun mielestä niitä tehtiin vielä miehille  Wink
Fiilikset fiiliksinä ja kehitys kehityksenä. 70-luku oli ja sitten se meni.
Kimmo Huoviala
Offline Offline

Posts: 1275
Date Registered: 27.05.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5579 on: 02.12.08, 13:47 »

Eikös nuissa xenoneissa ole olminaisuutena pieni hajavalo verrattuna perinteisiin? Kääntymisvalosta on silloin vielä enemmän apua kun ei varsinaisesta valosta tule hajavaloa sivulle. Ja tiätysti kun ajetaan kahva edellä niin näkee paremmin menosuuntaan.. Roll Eyes
Pages: 1 ... 277 278 [279] 280 281 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1