Keskustelua liikenteestä

<< < (1113/3033) > >>

Henkka:
Nyt täytyy ottaa sen verran takapakkia että puhuin valojen automaatista, mutta mullahan onkin tuossa kytkimessä vain se pois asento, parkit ja ajovalo vaihtoehdot (plus sumarit). Auto- asentoa ei ole mulla, mutta pidän aina kytkintä tuossa ajovalo -asennossa ja se toimii kuten edellä kuvailin. Joissain varustetasoissa tuossa valonamikassa on auto -asento ja sitten on vielä se tunnelitoiminto, eli auto heittää automaattisesti valot päälle kun ajetaan esim. hämärään tunneliin.

Ohjekirja ei ole käsillä mutta oletan että sullakin on valot laitettu maahantuojan toimesta "daytime moodiin", eli valoitta ei voi ajaa missään tilassa.

mmniemi:
Quote

Joissain varustetasoissa tuossa valonamikassa on auto -asento ja sitten on vielä se tunnelitoiminto, eli auto heittää automaattisesti valot päälle kun ajetaan esim. hämärään tunneliin.


Joo, siis nimenomaan tuota moodia tarkoitin. Ohjekirja puhuu siitä valoautomatiikkana. Mutta jos esim. lähden pihasta ajamaan, tuossa moodissa ainakin alkuun palaa ajovalot ihan normaalisti. Lähinnä tässä nyt vain haen vastausta siihen, että vaihtuuko ajovalot parkeiksi tietyn nopeuden/ajan jälkeen?

Quote

Ohjekirja ei ole käsillä mutta oletan että sullakin on valot laitettu maahantuojan toimesta "daytime moodiin", eli valoitta ei voi ajaa missään tilassa.


Tää olis tietysti ihan hyvä, jos noin on (ellei halua mennä piiloon ). Eli tuossa automatiikkamoodissa ei ajovaloja sammutettaisi, vaikka ohjekirja toisin väittääkin (mikäli sitä oikein tulkitsin)...

Pe7e:
Hitto, toimiskohan mullakin noi valot kaukosäätimestä... täytyy varmaan lueskella manuaaleja vielä tarkemmin jossain vaiheessa... ainakin mulla saa ikkunat ja takakontin auki kakesta mutta valoista en tiedä... vielä..

Eikä muuten yhtään huonompi idea tuo että laittaa noi päälle kun räpeltää sitä lämpötolppaa.. eipä ole koskaan tullut itelle mieleen kun on aina tihrustanut kännyn näytön valossa noita... 

hynkel:
Quote

Eikös tuo löydy melkein kaikista uusista autoissa missä vaan on sumarit? Multa löytyy ainakin Mutta noi syttyy vaan alle 40kmh nopeudessa ja rattia pitää kääntää suht paljon(en muista paljon se oli asteina), eli mikään kauhean loiva kaarre ei riitä. Eli käytännössä risteyksissä noi palaa... niin ja mulla ainakin syttyy myös alle 40kmh kun vilkku on päällä vaikka ratti oiskin suorassa. IMO ei ole mikään kauhean tarpeellinen keksintö

Äkkiseltään tulee mieleen, että tuollainen rikkoo myös paikallista tieliikennelakia. Saako ko. "omainaisuutta" kytkettyä pois?

hynkel:
Quote

Joo, siis nimenomaan tuota moodia tarkoitin. Ohjekirja puhuu siitä valoautomatiikkana. Mutta jos esim. lähden pihasta ajamaan, tuossa moodissa ainakin alkuun palaa ajovalot ihan normaalisti. Lähinnä tässä nyt vain haen vastausta siihen, että vaihtuuko ajovalot parkeiksi tietyn nopeuden/ajan jälkeen?

Mene kehä1:lle ajamaan "normaalilla turvavälillä" niin kyllä se heijastuksista selviää =)

Sama juttu kuin sumarien kanssa, myöskään parkit päällä ei saa Suomessa ajella, tämän takia maahantuojien pitäisi kyllä vääntää moinen ominaisuus pois päältä. Sit, jos autosta löytyy ajovalojen ja parkkien lisäksi huomiovalot, niin niitä taas saa käyttää ajovalojen asemasta valoisana aikana (ja kun näkyvyys ei sään takia ole merkittävästi huonontunut).

Quote

36 §
Valojen käyttö ajettaessa

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja.

Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa ajoneuvon näkymistä taaksepäin.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page