Keskustelua liikenteestä

<< < (1117/3019) > >>

Henkka:
Quote

Voi elämä, mille kädettömille kansalaisille nää uudet autot on tehty jos pitää kaarteen puoleista ojaa valaista sumareilla kun kääntää ratista?! 
On kyllä todella siitä apua varmasti voi luoja sentään. 


Sami, tuskin kukaan osataa autoa tollasten takia, eli älä taas ala valittamaan nykyajan teknisistä vempaimista, kädettömille. Et ole itsekkään sen kädellisempi tässä joukossa  

Noissa on monenlaisia toteutuksia ja noista voi olla aidosti hyötyäkin. Mm. juuri näillä mustilla keleillä kun on lasit märät ja ajelet kaupungin katuja. Se antaa risteyksissäkin valoa juuri siihen etusktoriin mikä jää helposti pimentoon. Jalankulkijoille tuosta voi olla siis eniten hyötyä ja ei se lisävalo pimeässä sinänsä tee kuskia kädettömäksi muuallakaan.
Tuon kaltainen toteutus on ollut muuten Saabilla jo aikanaan ysisatasissa 70/80 -luvulla. Ja kai joissain jenkeissäkin. Suomessa olivat tietysti laittomia. Saabissa tuo toimi ainakin siten, että kun laittoi pakin päälle niin huomiovalon taakse syttyi toinen kirkas valo, jonka ainakin piti valaista peruuttaessa hieman sivulle ja takaviistoon. Toimintalogiikka oli siis hieman erilainen mutta kuitenkin idea oli saman suuntainen.

Uusissa autoissa lisääntyy myös nuo mukautuvat ajovalot. Kelin, nopeuden ja ratin asennon mukaan säätyvät valot ovat kyllä minusta ihan tervetullutta kehitystä. Eipä noihin uusiin tule mitään välttämätöntä usein, mutta ei noista innovaatioista ole mitään haittaakaan. Autolla ajon ei tarvitse olla yhtä saastuttavaa, kallista, turvatonta ja epämukavaa kuin silloin kun sinun mielestä niitä tehtiin vielä miehille  
Fiilikset fiiliksinä ja kehitys kehityksenä. 70-luku oli ja sitten se meni.

koha:
Eikös nuissa xenoneissa ole olminaisuutena pieni hajavalo verrattuna perinteisiin? Kääntymisvalosta on silloin vielä enemmän apua kun ei varsinaisesta valosta tule hajavaloa sivulle. Ja tiätysti kun ajetaan kahva edellä niin näkee paremmin menosuuntaan..

MikaelT:
Quote

Jaa se oli ihan lempinimi, minä kun luulin että joku spede pisti vaan pienen typon Ja en todellakaan ole täältä lähdössä näiden peelojen takia, kuten sanoinkin, että sitä on turha pelätä. Onneks täällä on vielä muita noita asiallisiakin triidejä, eikä tälläsiä paskanjauhanta/vittuiluketjuja. Tosin tämä ketju pilaa maun koko foorumilla ja antaa kuvaa siitä miten mätää porukkaa tätäkin foorumia käyttää. Ketjun nimi pitäs vaihtaa "Yleinen vittuilu- ja paskanjauhamisketjuksi"
Harmi ettei täällä saa yksittäistä triidiä piiloon, vaan sitten pitäis piilottaa tuo koko "Finnish discussion / muut aiheet" missä on muita hyviä ketjuja.. mutta sovitaan että mä lopetan tähän triidiin kirjoittelun ja seuraan sivusta mitä paskaa/kenen haukkumista tässä jatketaan *
Over'n'out

  Arvasin ettet malta poistua.

*Toim. huom.

mmniemi:
Kylläpä tänään oli tarjolla taas munkkia kerrakseen, sekä hyvää että huonoa...

Kävin päivällä Teron luona päiväkahveilla ja meisselihommissa. Ihan oikeesti. Oli päivä, juotiin kahvit ja asennettiin sisätilanlämmittimen haaroitussarja ja siihen tarvitsi kahtakin meisseliä .
Anyway, täällä on ollut koko päivän aika sankka sumu ja siinä pois ajellessa sitten olisi saattanut vähän huonommalla tuurilla mennä koko kohta 31 vuotta kestänyt mahankasvatusprojekti lopullisesti v*tuix. Ajelin mittarin mukaan tasan 80km/h 80:n alueella, joka vaihtuu 60:n rajoitukseen n. 150-200 metriä ennen neljän tien risteystä. Jostain syystä kuitenkin missasin totaalisesti sen 60:n alueesta kertovan liikennemerkin. Yhtäkkiä koko karuus oli räjähtää käsiin, kun sumun keskeltä töpsähti nokan eteen liikenteenjakaja ja stop-merkki! Yritin survoa jarrupoljinta lattian läpi niin että ABS venyi ja paukkui, mutta siinä sohjossa ei kyllä ollut siinä vaiheessa enää jarruilla mitään virkaa. Vauhtia oli varmaan se 50 vielä, kun oli selvää, että nyt mentiin sukkana yli. Vielä kun en muistanut yhtään, mitä siellä poikkitien toisella puolella on, eikä mitään nähnytkään korkeammalla olevan tien taakse, vedin vaistomaisesti käsijarrulla auton täysin linkkuun, että edes yritetään kääntää tai ainakin mennään kylki edellä ojaan jos ollaan mennäkseen. No tie sinne onneksi jatkuu laskien alamäkeen, joten ei kun taas käsijarrulla ja vastaheitolla auto suoraan, että mahtui sille pienemmälle tiellä. Sekunnin osia ennen poikkitien ylitystä olin jo tehnyt päätöksen, että sivuille en katso. En halua tietää, mikä se oli, mikä minut lopulta päiviltä jyrää... Yli kun olin sujahtanut, ensimmäinen ajatus oli, että ei tainnut kolahtaa. Sitten iski epäusko, että mitä helv****ä ylipäätään tapahtui. Katsoin samalla taustapeiliin, ehkä n. 5 sekuntia myöhemmin, kun sieltä meni auto poikkitietä. Tuskin oli edes nähnyt minun sujausta, sen verran sakea se sumu olikin yllättäen siitä mäen päältä alarinteisiin päin... Autoa kääntäessä iski tärinä. Käänsi auton ja palasin risteykseen ja pysäytin bussipysäkille. Paloi tupakka aika vikkelään..

mmniemi:

Quote

Voi elämä, mille kädettömille kansalaisille nää uudet autot on tehty jos pitää kaarteen puoleista ojaa valaista sumareilla kun kääntää ratista?! 
On kyllä todella siitä apua varmasti voi luoja sentään. 


Toisinaan kyllä todellakin ihmetyttää nämä Samin laukomat kommentit. Ensin on paasaamassa milloin mistäkin pikkurikkeistä ja ajotavoista jne. mutta sitten on heti perään teilaamassa kaikki mahdolliset parempaan liikenneturvallisuuteen pyrkivät tekniset ratkaisut Pientä ristiriitaa havaittavissa 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page