Keskustelua liikenteestä

<< < (1125/3019) > >>

Pe7e:
Tässä kevennys väliin Hienoja autoja... 

http://www.youtube.com/watch?v=YZTVyzMFqxc

Windman:
Quote

Tässä kevennys väliin Hienoja autoja... 

http://www.youtube.com/watch?v=YZTVyzMFqxc


Hah, vanhoja nitiseviä ja natisevia romuja

Henkka:
On ne lämpötolpat löytyneet ennenkin ja ajastimet saatu päälle. Mutta mukavempi nyt näin, kun ennen esimerkiksi työpaikan pihassa piti jättää valot päälle tai sihdata kännykän valossa ajastinta kohdalleen, koska joka vuoron jäljiltä ne on laitettu omiin asetuksiinsa.  Tuo saattovalo on mukavuusvaruste, josta on aina joskus jopa hyötyä. Ei välttämättä siinä oman kodin pihalla.

Tänään ajelin kantakaupungin kapeilla kaduilla, jossa liikun harvemmin ja kulmavalot olisi ollut pari kertaa varmasti ihan paikallaankin, kun joutu tekemään 90 asteen tiukempia käännöksiä, oli kanttareita, pimeää, märkää ja kulkijaa. Ihan hyvin meni ja on aiemminkin mennyt, mutta nuo kääntymisvalot olisi varmasti tuonut varmuuden tunnetta muutamassa paikassa.

Lediajovaloja ei ole varmaan juuri missään tuotantoautossa. Huomiovaloina noita on siis toistaiseksi edessä.

Päivitin fillarinkin ajovalot lediin edessä. On ne niin hianot!  Ei vaan, näkee yllättävän hyvin ja lisäksi noi erottuvat hyvin ja ovat aika säästeliäitä virrankulutuksen suhteen. Säästöä ja lisähuomiota saa myös käyttämällä ns. "vilkkutoimintoa". Ei ehkä lakikirjaa lukevan mielestä ole oikein käyttää tuota vilkkua edessä, mutta kun ajan pyörällä mulla menee painetun sanan edelle huomioarvo ja sitä kautta turvallisuus. Ja en ole kuullut että viranomaisetkaan olisi noista huomauttaneet. Ovat varmaan tyytyväisiä että on valot fillarissa.
Yksi valoton fillarkuski tosin huusi kerran yöllä vastaantullessa että "piipaapiipaa" 

hannu87:
Quote

Joskus vaan miettii, että kun henkilöautoissa on näitä kaikkia upeita valoja joka suuntaan, on parkit päällä, ettet kävele aamulla ohi ja on takavalot päällä ja sumarit palaa, ettet eksy kotimatkalla autolta kotiovelle ja sumarit vilkkuu kun rattia kääntää pienissä nopeuksissa ja on kääntyviä ajovaloja, että ei aja mettään kun tulee mutka; miten ihmeessä rekat, bussit, sun muut yleensä pysyy tiellä kun ei vanhemmissa laitteissa ole mitään ekstraa.

No eihän ne pysykkään tiellä, vähän väliä kuulee uutisia että rekka siellä, linja-auto täällä on mennyt ojaan, törmännyt ihmiseen jne. Näistä varmasti osa olisi jäänyt tapahtumatta teknisten apuvälineiden avulla.

Hannu

irakviper:
Quote

Ei se ole sumuvalo. Se on kääntymisvalo. Ei sumuvalo.


Jeps, ei pitäisi olla liian vaikea asia kenenkään tätä ymmärtää, ainakaan ammatikseen rattia pyörittävän...

Itse jätin sumuvalot rastittamatta lisävarusteista, niistä kun en ole mitään hyötyä keksinyt auton etupäässä, mutta kääntymisvalot löytyy. Ja ne on oikeasti hyödylliset, valaisevat n. 45 asteen kulmassa runsaan parinkymmenen metrin matkan. Varsinkin täällä vähemmän valaistussa periferiassa pyöriessä kelpaa minulle.

Turvallisuuden kannalta kehitys on ollut huimaa, "kaiholla" muistelen ensimmäistä autoa(Lada 1200 ), sillä tiesi hyvinkin jos oli vähänkään liukasta, sata kiloa hiekkaa takakontissa, niin saattoi jopa joskus päästä perillekin, pimeässä ajo oli todellakin pimeässä ajoa jne... nykyään voi työpaikan pihassa todeta autosta noustessa että "kappas, täällähän on liukasta"

Navigation

Up one level

Next page

Previous page