Keskustelua liikenteestä

<< < (1125/3033) > >>

Henkka:
On ne lämpötolpat löytyneet ennenkin ja ajastimet saatu päälle. Mutta mukavempi nyt näin, kun ennen esimerkiksi työpaikan pihassa piti jättää valot päälle tai sihdata kännykän valossa ajastinta kohdalleen, koska joka vuoron jäljiltä ne on laitettu omiin asetuksiinsa.  Tuo saattovalo on mukavuusvaruste, josta on aina joskus jopa hyötyä. Ei välttämättä siinä oman kodin pihalla.

Tänään ajelin kantakaupungin kapeilla kaduilla, jossa liikun harvemmin ja kulmavalot olisi ollut pari kertaa varmasti ihan paikallaankin, kun joutu tekemään 90 asteen tiukempia käännöksiä, oli kanttareita, pimeää, märkää ja kulkijaa. Ihan hyvin meni ja on aiemminkin mennyt, mutta nuo kääntymisvalot olisi varmasti tuonut varmuuden tunnetta muutamassa paikassa.

Lediajovaloja ei ole varmaan juuri missään tuotantoautossa. Huomiovaloina noita on siis toistaiseksi edessä.

Päivitin fillarinkin ajovalot lediin edessä. On ne niin hianot!  Ei vaan, näkee yllättävän hyvin ja lisäksi noi erottuvat hyvin ja ovat aika säästeliäitä virrankulutuksen suhteen. Säästöä ja lisähuomiota saa myös käyttämällä ns. "vilkkutoimintoa". Ei ehkä lakikirjaa lukevan mielestä ole oikein käyttää tuota vilkkua edessä, mutta kun ajan pyörällä mulla menee painetun sanan edelle huomioarvo ja sitä kautta turvallisuus. Ja en ole kuullut että viranomaisetkaan olisi noista huomauttaneet. Ovat varmaan tyytyväisiä että on valot fillarissa.
Yksi valoton fillarkuski tosin huusi kerran yöllä vastaantullessa että "piipaapiipaa" 

hannu87:
Quote

Joskus vaan miettii, että kun henkilöautoissa on näitä kaikkia upeita valoja joka suuntaan, on parkit päällä, ettet kävele aamulla ohi ja on takavalot päällä ja sumarit palaa, ettet eksy kotimatkalla autolta kotiovelle ja sumarit vilkkuu kun rattia kääntää pienissä nopeuksissa ja on kääntyviä ajovaloja, että ei aja mettään kun tulee mutka; miten ihmeessä rekat, bussit, sun muut yleensä pysyy tiellä kun ei vanhemmissa laitteissa ole mitään ekstraa.

No eihän ne pysykkään tiellä, vähän väliä kuulee uutisia että rekka siellä, linja-auto täällä on mennyt ojaan, törmännyt ihmiseen jne. Näistä varmasti osa olisi jäänyt tapahtumatta teknisten apuvälineiden avulla.

Hannu

irakviper:
Quote

Ei se ole sumuvalo. Se on kääntymisvalo. Ei sumuvalo.


Jeps, ei pitäisi olla liian vaikea asia kenenkään tätä ymmärtää, ainakaan ammatikseen rattia pyörittävän...

Itse jätin sumuvalot rastittamatta lisävarusteista, niistä kun en ole mitään hyötyä keksinyt auton etupäässä, mutta kääntymisvalot löytyy. Ja ne on oikeasti hyödylliset, valaisevat n. 45 asteen kulmassa runsaan parinkymmenen metrin matkan. Varsinkin täällä vähemmän valaistussa periferiassa pyöriessä kelpaa minulle.

Turvallisuuden kannalta kehitys on ollut huimaa, "kaiholla" muistelen ensimmäistä autoa(Lada 1200 ), sillä tiesi hyvinkin jos oli vähänkään liukasta, sata kiloa hiekkaa takakontissa, niin saattoi jopa joskus päästä perillekin, pimeässä ajo oli todellakin pimeässä ajoa jne... nykyään voi työpaikan pihassa todeta autosta noustessa että "kappas, täällähän on liukasta"

tom_joke:
Quote

Päivitin fillarinkin ajovalot lediin edessä. On ne niin hianot!  Ei vaan, näkee yllättävän hyvin ja lisäksi noi erottuvat hyvin ja ovat aika säästeliäitä virrankulutuksen suhteen. Säästöä ja lisähuomiota saa myös käyttämällä ns. "vilkkutoimintoa". Ei ehkä lakikirjaa lukevan mielestä ole oikein käyttää tuota vilkkua edessä, mutta kun ajan pyörällä mulla menee painetun sanan edelle huomioarvo ja sitä kautta turvallisuus. Ja en ole kuullut että viranomaisetkaan olisi noista huomauttaneet. Ovat varmaan tyytyväisiä että on valot fillarissa.
Yksi valoton fillarkuski tosin huusi kerran yöllä vastaantullessa että "piipaapiipaa" 


En ole tähän päivään mennessä ymmärtänyt, mikä idea on olla vilkkuva valo fillarissa. Tuntuuko siinä ajajasta että on joku hälytysajoneuvon kuljettaja? Monesti on tehnyt mieli huutaa tuota "piipaata" mutta en ole sitten viitsinyt.
Turvallisuudesta sen verran, että tuo kun vilkkuu ja minä ajan autolla risteykseen ja vilkaisen vaikka oikealle tuleeko ketään, niin mitäs sitten kun juuri silloin fillarin vilkku onkin pimeänä ja syttyy taas vasta sitten kun olen jo kääntänyt katseen toiseen suuntaan ja lähden ajamaan?
Muutenkin nuo häiritsee, koska pimeässä ei oleta muiden liikennevälineiden käyttävän vilkkuvaloa, vaan hälytysajoneuvojen sekä työkoneiden.
Miksi ei sitten samalla saisi autoonkin laittaa sellaiset vilkut mitkä haluaa??? 

mmniemi:
Quote

Turvallisuudesta sen verran, että tuo kun vilkkuu ja minä ajan autolla risteykseen ja vilkaisen vaikka oikealle tuleeko ketään, niin mitäs sitten kun juuri silloin fillarin vilkku onkin pimeänä ja syttyy taas vasta sitten kun olen jo kääntänyt katseen toiseen suuntaan ja lähden ajamaan?

Olet kyllä tuossa asiassa hieman väärässä. Se vilkkuva valo erottuu sinun ääreisnäkökentässä takuulla helpommin, kuin perinteinen jatkuvasti palava lamppu. Siis siinä vaiheessa, kun katseesi ei enää ole kohdistettu suoraan sinne tulevan pyörän suuntaan, se vilkkuvalo herättää huomiosi paljon todennäköisemmin sieltä silmäkulmasta, kuin jatkuvasti palava valo. Ja toisaalta, mikäli pääsi kääntyy 180 astetta niin nopeasti, että et ehtinyt sitä vilkkuvaloa havaitsemaan, et lähtökohtaisestikkaan ole yksinkertaisesti katsonut riittävän pitkää aikaa tehdäksesi turvallisuuden kannalta tärkeintä havaintoja...

Quote

Muutenkin nuo häiritsee, koska pimeässä ei oleta muiden liikennevälineiden käyttävän vilkkuvaloa, vaan hälytysajoneuvojen sekä työkoneiden.


Ehkä on aika ruveta olettamaan. Ja aika hyvin menee, mikäli tuollaisen yksittäisen pienen vilkkuvalon pystyy sekoittamaan hälyytysajoneuvon valopaneeleihin 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page