Keskustelua liikenteestä

<< < (1129/3033) > >>

tom_joke:
Quote

Jopas tuli haloo fillarin lampusta 

Sikäli vastasin jo ensimmäisessä viestissäni kaikkeen tuohon mitä sen jälkeen on ihmetelty ja vatvottu. Ensinnäkin, jos joku sekoittaa valkoisen valon vahingossa hälytysajoneuvoon, niin herää kysymys että mitä kaikkea tuolla voi sitten luulla?
Pyöräilevänä ja autoilevana olen huomannut että vilkkuva led antaa paremman huomion "silmäkulmastakin" autoilevalle. Tällä ei olisi merkitystä jos ajelisin "maaseudun rauhassa", mutta kun työmatkat nyt ovat pääkaupunkiseudulla, lukuisten risteysten ja kiertoliittymien lomassa.

Maailma ja liikenne ei vaan toimi käytännössä noin kuin eräät kuuluttavat ja toivovat. Fillarilla ajaessa huomaa että isomman oikeudella usein oletetaan homman toimivan, ei painetun lain. Siksi on erikoista että täällä jopa haluttaisiin vahingoittaa sellaista kanssakulkijaa, joka tekee parhaansa tässä sekamelskassa että näkyisi myös muille. En sen takia että saisin jatkaa lapsuuden polizei -leikkejä, vaan siksi että haluan työmatkankin jälkeen taas palata kotiin vaimon ja lapsen luokse jatkamaan elämääni, terveenä.

Ymmärrän esimerkiksi sumareista ärsyyntymisen kun ne niiden käyttö ei anna yleensä mitään etua ja voi häikäistä, mutta en oikein suht pienitehoisen vilkkuvan ledin täälläkin saamaa negatiivistä huomiota.
Mutta lupaan, että heti kun huomaan fillarin selässä ajoneuvoliikenteen noudattavan täysin lain kirjainta, siinä miten he huomioivat ympäristöään ja etenkin kevyttä liikennettä, niin napsautan vilkkumoodon oitis pois 


Juuri tulin töistä ja taas tuli pyöräilijä vastaan, jossa vilkkui valo yli sekunnin viiveellä. Miten monta sekunttia sitten pitäisi aina katsoa tuleeko risteyksessä niitä pyöräilijöitä, kun noin pitkä on vilkkumisen viive. Jos satun juuri katsomaan kun valo pimeänä ja käännän toiseen suuntaan katseen ja lähden ylittämään risteystä. Voinko sitten poliisille sanoa että kaveri tuli vilkkuvalo pimeänä kun se sitten jää alle?? Muutaman kerran on käynyt niin että pyöräilijä on tullut risteävää tietä vilkkuvalolla ja olen jäänyt odottamaan ja kun se uudelleen on välähtänyt, niin se onkin kääntynyt jo eri tielle. Eli tuossa sekunnissakin pyöräilijä liikkuu aikamoisen matkan.

Henkka:
Huomasithan sinäkin sen kuitenkin, vaikka teoriassa olisit voinut olla huomaamatta. Ei noiden hitaammat syklit paljoa jää autojen vilkuista ja kyllä risteyksissä pitäisi ehtiä katsoa sen verran, että huomaa autonkin suuntavilkun vilkuttavan, ainakin parisen kertaa.

Mutta aina ei ole niin ja siksi pidän itse päällä etuvalaisimessa vain sitä tiheämpää tahtia (jatkuvan valon ohella), koska koen sen turvallisempana vaihtoehtona, sillä voihan olla niin ettei autoileva edes katso tulosuuntaani, juuri sitä vähääkään. Ja kuten sanoit, pyörä voi likkua hyvällä vauhdilla jo pitkin matkan pimeänä, jos se vilkku on "hitaalla". Ei sitä vilkkua kannata käyttää ollenkaan mielestäni, jos se on hitaampaa mallia.

mmniemi:
Quote

Miten monta sekunttia sitten pitäisi aina katsoa tuleeko risteyksessä niitä pyöräilijöitä, kun noin pitkä on vilkkumisen viive.


Periaatteessa niin pitkään, että ehdit tekemään riittävät havainnot. Sekunnissa et välttämättä ehdi niitä havaintoja tekemään riittävän tarkasti päivälläkään...

Aaltonen:
Jos risteykseen tultaessa ei ehdi tekemään riittäviä havaintoja väistettävistä ja riskeistä ym. niin sillon sinne on tullut liian kovalla tilannenopeudella. Vauhtia pois aikaisemmin, niin johan helpottuu havaintojen tekeminen kummasti. 

tom_joke:
Quote

Tästä olen erimieltä. Ne fillaristit näkyy helvtin paljon paremmin kun niillä on se vilkkuvalamppu siinä keulilla ja hanurissa myös. Tietää heti kohtee liikkeen nopeudestakin, että se on fillari. Ei jää mitään epäselvää, eteenkään risteysalueilla. Hälytysajoneuvo se ei voi olla, koska missä hälytysajoneuvossa on yksi vilkkuva lamppu yleensäkään niin matalalla.....?


Ai normaali valosta ja valon nopeudesta et tiedä kevyenliikenteen väylällä olevasta että se on fillari? 
Luulisi ammattiautoilijan nähneen joskus siviilipoliisiautoja joissa on etumaskissa vilkkuvalot, on varmasti matalemmalla kuin normaali fillarin ajovalo.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page