FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.06.17, 08:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 286 287 [288] 289 290 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1461697 times)
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5740 on: 08.12.08, 14:20 »

Eipä nuo tunnu virkavaltaa kiinnostavan

Eipä hirveästi kiinnosta. Jos joskus sattuu ajamaan ratsiaan, on niistä huomautettu, ei sen enempää. Ja ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole minulle pitkiä vilkutellut, joten lienevät oikein suunnatut.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5741 on: 08.12.08, 15:36 »

Eipä hirveästi kiinnosta. Jos joskus sattuu ajamaan ratsiaan, on niistä huomautettu, ei sen enempää. Ja ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole minulle pitkiä vilkutellut, joten lienevät oikein suunnatut.

Sillä suuntauksella mitään merkitystä ole siinä vaiheessa kun tie on märkä ja kaikki paikat kiiltää. Se on silmille myrkkyä, oli ne oikein suunnatut tai ei.
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5742 on: 08.12.08, 15:51 »

Sillä suuntauksella mitään merkitystä ole siinä vaiheessa kun tie on märkä ja kaikki paikat kiiltää. Se on silmille myrkkyä, oli ne oikein suunnatut tai ei.

Mutta eipä ole protestejakaan näkynyt, joten jatkan nykyisillä linjoilla. Osta aurinkolasit, jos kerran häikii. Cool
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5743 on: 08.12.08, 16:08 »

http://www.autotoday.fi/page.php?page_id=18&news_id=200803078&p=17

Amppareista bongattu äärimmäisen harvinainen, ikävä ja uutisoinnin arvoinen suurtapahtuma. Onko lisävalo / sumarivihaajat olleet asialla??  Grin  Grin

(... joku källi vai onko tosiaan noin vähän uutisoitavaa..? )
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5744 on: 08.12.08, 16:21 »

Mutta eipä ole protestejakaan näkynyt, joten jatkan nykyisillä linjoilla. Osta aurinkolasit, jos kerran häikii. Cool

Enkä osta.  Tongue Täytyy sitte alentua ajamaan hiljempaa, mikäli satut vastaan tulemaan... Jotta näkee sen valokeitaan taakse ees jotain.  Grin
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5745 on: 08.12.08, 18:49 »

Ottamatta kantaa häikäisykkeskusteluun enempää, tämä etusumarien käyttö tuntuu olevan jonkinlainen villitys täällä meidän teillä. Ei moista tapaa harrasteta juurikaan muualla (länsimaisissa) autokulttuureissa. Täällä olen ajanut kerran-pari sellaisissa olisuhteissa, että olen sumareita kokenut tarvitsevani.

Ulkomailla olen sentään ajanut sumussa, jossa vain sumareilla + parkit päällä -yhdistelmällä näki eteensä. Sellaisiin olosuhteisiin ne on tehty, minkälaisia meillä tulee vastaan aniharvoin.

Omassa autossakin on sumarit ja ei ne maantienopeuksissa auta mitään. Kun auton edusta on vain valaistu hieman leveämmin siinä ei ehdi tehdä yhtään enempää, jos hirvi juoksee tielle. Homman hyöty on varmasti juuri vain tunnetasolla. Olen noita toki käyttänyt mökkitiellä pimeällä, missä mennään muutamaa kymppiä. Siinä on mutkaa, risua ja kiveä tien laidassa joita on mukava vältellä.

Mutta kuitenkin. Kaikista nykyautojen innovaatioista nuo ovat mielestäni kuitenkin ne suurimmat turhakkeet mitä varusteeksi on laitettu. Jos mukana on kääntymisvalotoiminto, niin silloinkin niistä on jo enemmän hyötyä kuin ns. normaalikäytössä.

Mutta kai osa vain haluaa käyttää kaikkia lyhtyjä mitä sinne auton eteen on lykätty? 

Takasumari on sitten asia erikseen.

Edit: On niistä sumareista rikesakkoja jaettu. Tiedän kaksi tapausta, joissa syynä on ollut sumareilla ajo taajama-alueella.
Mitä olen tutun poliisin kanssa jutellut, niin heillä on partioissa henkilöitä, joista osa on kiinnostunut enemmän esim. liikenneasioista. Osa on "erikoistunut" mm. viritettyihin mopoihin, osa järjestyksenpitoon, jne.  Eli käytännössä osa voi aiheettoman sumarien käytön sivuuttaa helpommin ja jotkut napsauttavat rikesakon käteen. On toki asioita jotka saavat kaikkien jakamattoman huomion, mutta itse partiossa siellä liikkuu erilaisia persoonia, kuten täälläkin.
« Last Edit: 08.12.08, 18:57 by Henri Laitinen »
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5746 on: 08.12.08, 19:51 »

No, jos se sumuvaloista tuleva yksi lisäfotoni riittää, että havaitsen eläimet edes hieman aikaisemmin, niin hyvä niin. Ja voihan olla niin, että hirvien kaveri hengailee vielä tuossa penkalla, kun muut jo edempänä ylittävät tietä.

Mietintäänpä. Sumarit valaisevat 15 metrin päähän. 80 km/h vauhdissa auto liikkuu 22 metriä sekunnissa. Reaktioaika 1 sekunti eli 22 metriä -> profit?

Mietitäänpä lisää: auton etumaastoon sojottaa kirkkaat valot. Nämä valot lisäävät yleistä valoisuutta, siispä silmäsi aukko eli pupilli pienenee, jotta silmän dynamiikka säilyy. Tästä seuraa vain yksi asia: pimeänäkö huonontuu, eli näet kauas paljon huonommin.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5747 on: 08.12.08, 20:37 »

Niinpä...

Ja kaikista huvittavinta on se, että usein se sumareiden käyttö unohtuu silloin kun siitä oikeasti olisi jotain hyötyä.

-jukka Shocked
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5748 on: 08.12.08, 21:35 »

Joskus aiemmin tuolla rekkakuvakeskustelussa taitettiin peistä siitä kuinka lavetilla saa kuljettaa ainoastaan jakamattomia esineitä. Sattui Kaupintien valoissa Pitäjänmäen suunnasta tultaessa sen verran räikeä "ei näin" -esimerkki että piti napata oikein kuva Grin

Sattumalta siinä näkyy myös tyypillinen käytös ruuhka-aikaan kun yksi kaista vaihtuu edempänä kahdeksi pohjoiseen kääntyväksi kaistaksi. Aika moni ei jaksa odotella tuota muutamaa kymmentä metriä vaan lähtee koukkimaan ohi tuosta keltaisten viivojen päältä..



[ attachment removed / expired ]
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5749 on: 09.12.08, 06:46 »

Mietintäänpä. Sumarit valaisevat 15 metrin päähän. 80 km/h vauhdissa auto liikkuu 22 metriä sekunnissa. Reaktioaika 1 sekunti eli 22 metriä -> profit?

Mietitäänpä lisää: auton etumaastoon sojottaa kirkkaat valot. Nämä valot lisäävät yleistä valoisuutta, siispä silmäsi aukko eli pupilli pienenee, jotta silmän dynamiikka säilyy. Tästä seuraa vain yksi asia: pimeänäkö huonontuu, eli näet kauas paljon huonommin.

Mietitäänpä vielä lisää. Mahtavatko sumuvalojen fotonit olla jotenkin erikoiskoulutettuja, ja ne pysähtyvät juuri tuohon 15 m rajalla ? Kokeilepa laittaa pimeällä pelkät sumuvalot päälle. Kyllä se pidemmällekin valaisee. Juuri tuota pientä lisävaloa tarkoitin.

Ja mainitsin myös tilanteen, jossa hirvilauma vaanii viattomia autoilijoita valmiina hyppäämään eteen. Ensimmäisenä penkalla havaittu hirvi saa ainakin minut jarruttamaan, ja katsomaan, olisivatko sen kaverit asemassa edempänä. Sumuvalot valaisevat juuri tuota penkkaa tavallisia valoja paremmin.
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5750 on: 09.12.08, 06:54 »

Mietitäänpä vielä lisää. Mahtavatko sumuvalojen fotonit olla jotenkin erikoiskoulutettuja, ja ne pysähtyvät juuri tuohon 15 m rajalla ? Kokeilepa laittaa pimeällä pelkät sumuvalot päälle. Kyllä se pidemmällekin valaisee. Juuri tuota pientä lisävaloa tarkoitin.

Ja mainitsin myös tilanteen, jossa hirvilauma vaanii viattomia autoilijoita valmiina hyppäämään eteen. Ensimmäisenä penkalla havaittu hirvi saa ainakin minut jarruttamaan, ja katsomaan, olisivatko sen kaverit asemassa edempänä. Sumuvalot valaisevat juuri tuota penkkaa tavallisia valoja paremmin.

Niin,

Mutta sumuvalot eivät tuota penkkaa kovin kauas (oikein suunnattuina) näytä. Ei ne niin kauas jeesaa, että esim. motarilla 100 km/t vauhdissa ehtisi siihen hirveen sumareiden avustuksella sen paremmin reagoida. Ja kuten jo aiemmin todettiin se hämäränäkö siinä huononee. Ja vastaantulijoiden häikäisy ei ole pieni ongelma sekään. Ja motarilla voi aika paljon pitkiä valoja käyttää. Em. lukuunottamatta samat teesit sopii myös muihin kuin moottoriteihin.
-jukka Cool
Heikki Pekkanen
Offline Offline

Posts: 112
Date Registered: 10.08.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5751 on: 09.12.08, 07:07 »

Joskus aiemmin tuolla rekkakuvakeskustelussa taitettiin peistä siitä kuinka lavetilla saa kuljettaa ainoastaan jakamattomia esineitä. Sattui Kaupintien valoissa Pitäjänmäen suunnasta tultaessa sen verran räikeä "ei näin" -esimerkki että piti napata oikein kuva Grin

Ei, ei...tämä räikeä esimerkki on juuri sellainen normimittainen "lavetti", jolla se pv:n kaivuri olisi pitänyt siinä rekkakeskustelun esimerkissä kuljettaa, eikä erikoiskulj. lavetilla.
Tuossa näyttäisi olevan vaan kiinteät ajoluiskat helpottamassa lastausta ja kaikkea mitä kyytiin mahtuu, pientä tai suurempaa voi kuljettaa, kunhan on vaan kuorma kunnolla kiinni.

ADZ AGA AGP AMS ARN ATH AXM BAQ BCN BMA BOG BOM BRU BUD CCS CDG CKG CLO CND CPH CTG DEL DUB DUS DXB EOH FCO FRA GIG GOT GRU GVA GYE HAM HEL IST KUL LET LGW LHR LIN LIM LIS LJU LPA LPP MAD MAN MDE MDZ MEL MXP MUC OUL OTP PEI PRG PTY PVA RIX RPR SCL SOF SMR SXF TIA TMP TLL TXL UIO VIE WAW ZRH
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5752 on: 09.12.08, 09:18 »

Mietitäänpä vielä lisää. Mahtavatko sumuvalojen fotonit olla jotenkin erikoiskoulutettuja, ja ne pysähtyvät juuri tuohon 15 m rajalla ? Kokeilepa laittaa pimeällä pelkät sumuvalot päälle. Kyllä se pidemmällekin valaisee. Juuri tuota pientä lisävaloa tarkoitin.

Ja mainitsin myös tilanteen, jossa hirvilauma vaanii viattomia autoilijoita valmiina hyppäämään eteen. Ensimmäisenä penkalla havaittu hirvi saa ainakin minut jarruttamaan, ja katsomaan, olisivatko sen kaverit asemassa edempänä. Sumuvalot valaisevat juuri tuota penkkaa tavallisia valoja paremmin.

Edelleen, niitten valokeila on niin lähellä autoa, ettei sillä ole nopeuden kasvaessa mitään merkitystä enää liiemmälti onko ne päällä vai ei. Tietenkin voit ajaa 30kmh 40kmh, jolloin voit nähdä ne hirvet ajoissa ja jarruttaa vauhdin nollille, mutta....
Ja jos tumman hirven mustassa metsässä sumarien avustuksella näkee, niin se on tosiaan todella myöhäsessä vaiheessa kun se havainto tehdään. Jos haluat niitä eläimiä kaukaa nähdä, käytä kaukovaloja tilanteen niin salliessa, ilman sumarien yhtäaikaista päällä oloa.

Kuten jo todettu aiemmin monia kertoja, ajovalot+sumarit päällä tapahtuu se, että silmä reagoi siihen kirkkaaseen valoon ja taustalla oleva hämärämpi valo jää varjoon ja pahasti. Ajovalot kyllä näyttää niin kuin ennenkin, mutta silmä reagoi kirkkaaseen valoon ja näin ollen ei erota sielä pidempänä tapahtuvia asioita lähellekkään niin hyvin kun ilman sumareita. Kaukovalojen kanssa käy vielä selvemmin toi ilmiö, kokeile jos et usko.
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5753 on: 09.12.08, 09:24 »

Edelleen, niitten valokeila on niin lähellä autoa, ettei sillä ole nopeuden kasvaessa mitään merkitystä enää liiemmälti onko ne päällä vai ei. Tietenkin voit ajaa 30kmh 40kmh, jolloin voit nähdä ne hirvet ajoissa ja jarruttaa vauhdin nollille, mutta....
Ja jos tumman hirven mustassa metsässä sumarien avustuksella näkee, niin se on tosiaan todella myöhäsessä vaiheessa kun se havainto tehdään. Jos haluat niitä eläimiä kaukaa nähdä, käytä kaukovaloja tilanteen niin salliessa, ilman sumarien yhtäaikaista päällä oloa.

Kuten jo todettu aiemmin monia kertoja, ajovalot+sumarit päällä tapahtuu se, että silmä reagoi siihen kirkkaaseen valoon ja taustalla oleva hämärämpi valo jää varjoon ja pahasti. Ajovalot kyllä näyttää niin kuin ennenkin, mutta silmä reagoi kirkkaaseen valoon ja näin ollen ei erota sielä pidempänä tapahtuvia asioita lähellekkään niin hyvin kun ilman sumareita. Kaukovalojen kanssa käy vielä selvemmin toi ilmiö, kokeile jos et usko.

Ei tarvitse kokeilla. Olen jo kokeillut, ja sumuvalot todellakin valaisevat penkkaa paremmin, ja niillä penkalla oleskelevat esteet näkyvät paremmin. Turha tästä on vääntää. Näin on minun autossani, muilla saattaa olla toisin.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5754 on: 09.12.08, 09:27 »

Ei tarvitse kokeilla. Olen jo kokeillut, ja sumuvalot todellakin valaisevat penkkaa paremmin, ja niillä penkalla oleskelevat esteet näkyvät paremmin. Turha tästä on vääntää. Näin on minun autossani, muilla saattaa olla toisin.

Ihme hommaa. Näköjään jotkut autot kumoaa tälläsiä todistettuja käsityksiä valoista valojen kantamista ja havannoista.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5755 on: 09.12.08, 09:36 »

Ei, ei...tämä räikeä esimerkki on juuri sellainen normimittainen "lavetti", jolla se pv:n kaivuri olisi pitänyt siinä rekkakeskustelun esimerkissä kuljettaa, eikä erikoiskulj. lavetilla.
Tuossa näyttäisi olevan vaan kiinteät ajoluiskat helpottamassa lastausta ja kaikkea mitä kyytiin mahtuu, pientä tai suurempaa voi kuljettaa, kunhan on vaan kuorma kunnolla kiinni.

Niinhän se olikin.

Etupäätä ei näy, mutta kärry on sellainen työkoneiden kuljetukseen rakennettu malli, ei "peruslavetti". Ilmeisesti sen, onko kärry tarkoitettu erikoiskuljetukseen, selviää vain ja ainoastaan rekisteriotteesta?
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5756 on: 09.12.08, 12:22 »

Niinhän se olikin.

Etupäätä ei näy, mutta kärry on sellainen työkoneiden kuljetukseen rakennettu malli, ei "peruslavetti". Ilmeisesti sen, onko kärry tarkoitettu erikoiskuljetukseen, selviää vain ja ainoastaan rekisteriotteesta?

Olennaista ei ole se, onko kärry tarkoitettu erikoiskuljetukseen, vaan se, ylittääkö se suurimmat normaalisti sallitut mitat. Tuokin kärry voi olla erikoiskuljetusperävaunu esimerkiksi sen takia, että sen kantavuus on suurempi (erikoiskuljetuskäytössä) kuin mitä se voisi muuten olla. Niin pitkään, kun yhdistelmät mitat pysyvät normaalien suurimpien sallittujen mittojen sisäpuolella, saa tuossa olla vaikka mitä rojua kyydissä.

Lisäksi: jos meillä on normaalia pidempi kärry, mutta korkeus ja leveys ovat laillisissa mitoissa, niin siinäkin saa kuljettaa useamman kuin yhden pitkän putken/vast kerralla, olennaista on se, ettei kappalemäärän lisääminen aiheuta jonkun sellaisen suurimman sallitun mitan tai massan ylittämistä, mitä pelkkä yksittäinen putki ei jo aiheuta.

Esimerkkinä tästä toimikoon vaikka kattotuolit: ei niitä tuoda jokaista yksitellen omallan autollaan, vaan mahdollisimman monta samassa kuljetuksessa, määrää rajoittaa joko paino tai kuorman leveys.
« Last Edit: 09.12.08, 12:32 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5757 on: 09.12.08, 12:29 »

Mietitäänpä vielä lisää. Mahtavatko sumuvalojen fotonit olla jotenkin erikoiskoulutettuja, ja ne pysähtyvät juuri tuohon 15 m rajalla ? Kokeilepa laittaa pimeällä pelkät sumuvalot päälle. Kyllä se pidemmällekin valaisee. Juuri tuota pientä lisävaloa tarkoitin.
Tottakai muutama menee pidemällekin, mutta loppujen lopuksi verkkokalvolle pääsee vähemmän sieltä kaukaa, esimerkiksi 50-100 metrin päästä heijastuneita fotoneita kuin ilman sumuvaloja, koska aukko silmässä pienenee kirkkaan (lähikentässä olevan) valon takia.

Quote
Ja mainitsin myös tilanteen, jossa hirvilauma vaanii viattomia autoilijoita valmiina hyppäämään eteen. Ensimmäisenä penkalla havaittu hirvi saa ainakin minut jarruttamaan, ja katsomaan, olisivatko sen kaverit asemassa edempänä. Sumuvalot valaisevat juuri tuota penkkaa tavallisia valoja paremmin.
Niinhän ne yleensä bruukaavat tehdäkin juu.. Enempi tuntuvat kyllä liikkuvan jonossa kuin avorivissä, mitä omiin havaintoihin tulee. Tällä perusteella olisi siis syytä nähdä kauas, ei lähelle, koska silloin saatat nähdä jo sen edellisen tietä ylittävän hirven, jonka perässä tulee seuraava.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5758 on: 09.12.08, 15:43 »

Olennaista ei ole se, onko kärry tarkoitettu erikoiskuljetukseen, vaan se, ylittääkö se suurimmat normaalisti sallitut mitat. Tuokin kärry voi olla erikoiskuljetusperävaunu esimerkiksi sen takia, että sen kantavuus on suurempi (erikoiskuljetuskäytössä) kuin mitä se voisi muuten olla. Niin pitkään, kun yhdistelmät mitat pysyvät normaalien suurimpien sallittujen mittojen sisäpuolella, saa tuossa olla vaikka mitä rojua kyydissä.

Tarkoitat ilmeisesti tätä?

"Liikenneministeriön päätös
erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista

16 §
Erikoiskuljetusajoneuvon tai -yhdistelmän käyttö muihin kuljetuksiin

Erikoiskuljetusajoneuvoa tai -yhdistelmää ei saa hyväksyä käytettäväksi muihin kuin jakamattomien esineiden kuljetuksiin, ellei kyseinen ajoneuvo tai ajoneuvoyhdistelmä täytä ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä."
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5759 on: 09.12.08, 17:47 »

Tarkoitat ilmeisesti tätä?

"Liikenneministeriön päätös
erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista

16 §
Erikoiskuljetusajoneuvon tai -yhdistelmän käyttö muihin kuljetuksiin

Erikoiskuljetusajoneuvoa tai -yhdistelmää ei saa hyväksyä käytettäväksi muihin kuin jakamattomien esineiden kuljetuksiin, ellei kyseinen ajoneuvo tai ajoneuvoyhdistelmä täytä ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä."


Aivan. Käytännössä se olennaisin säädös on nimeltään 'asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä' - http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Sitten voi tulla toki muita rajoja, jos valot, jousitukset ja ties mitkä eivät vastaa sitä, mitä ajoneuvoilta normaalisti vaaditaan.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 286 287 [288] 289 290 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1