Keskustelua liikenteestä

<< < (117/3019) > >>

hakoskinen:

Lain mukaan autoilijan on aina väistettävä suojatiellä olevaa tai sinne astumassa olevaa jalankulkijaa ja sovitettava vauhtinsa siten, että tämä on mahdollista. Ylivoimainen enemmistö suomalaisista autoilijoista rikkoo tätä sääntöä jatkuvasti ja järjestelmällisesti.

Iltalehdessä oli tänään tieto, että Liikenneturvan mukaan viisi prosenttia autoilijoista ei tunne suojatiehen liittyviä olennaisia sääntöjä:

162 000 tietämätöntä kuskia
11.8.2006 10:04

Viisi prosenttia autoilijoista ei tunne olennaisia suojateitä koskevia liikennesääntöjä. He eivät tiedä, että suojatielle astumassa olevalle jalankulkijalle on annettava tietävä eivätkä sitä, että suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.

Suomessa on 3 240 000 ajokortin haltijaa. Viisi prosenttia heistä tarkoittaa 162 000 ihmistä.

Lähde: Liikenneturva

Tämäntapaiseen päätelmään minäkin olen tullut. Kun pysähdyn suojatien eteen pysähtyneen/pysäköidyn auton vierelle, niin hyvin usein takanani tuleva ajaa perässäni pysähtymättä vaikka on takuulla nähnyt minun pysähtyneen.

Mäkkäri:
Muistaakseni autokoulussa opettiin myös että risteysalueelle ei saa enää mennä jos keltainen valo palaa !
näin muistaakseni vuonna 1982 tai siis jotain tuohon suuntaan kuitenkin.

Olin eräänä kesäisenä päivänä (vuonna 2006 ) ajamassa risteystä kohti oikean puoleista kaistaa liikennevaloja kohti jotka
häämöttivät edessäni noin 150:nen metrin päässä. Vasemmalla puolella on kaista samaan suuntaan josta
pääsee kääntymään vain ja ainoastaan vasemmalle. Liikennevalot pysäyttävät molempien kaistojen autot
samaan kohtaan kuten yleistä on. Anyway ... rupesin jarruttelemaan noin sata metriä ennen valoja nopeutta
alas, pysähtyäkseni valoihin jotka siis olivat jo keltaisella. Pysähdyin valoihin "piikkipaikalle" mutta takana
tulleen auton mielestä minun olisi varmaankin pitinyt jatkaa matkaa punaisilla kun tämä takana ollut auto
ampaisi vasemman kaistan kautta ohitseni punaisia päin ..... Huh huh.. !  Kolari vasemmalta risteysalueelle
tulevien kanssa oli enemmän kuin lähellä...  Seuraavissa valoissa olimmekin sitten peräkkäin odottelemassa
valojen vaihtumista ... Todella järkevää 

Tatu:
Joo, niinpä. Ei voi luottaa valoihin varsinkaan kun on kääntymässä vasemmalle liikennevaloissa, autoja voi tulla vastaan vaikka valot näyttävät punaista.

Oli tässä kesällä sellainen tilanne että olin pysähtynyt punaisiin, mäessä, kaksi kaistaa ja olin ensimmäisenä siinä kääntymässä vasemmalle. Näin että vasemmalta tulee ambulanssi joka toki oli aika kaukana ja valot juuri vaihtumassa vihreiksi. Jäin odottamaan että ambulanssi menee ohi, vieressä oleva auto teki samoin. Mutta arvatkaapa vain millainen torvien tööttäily alkoi kuulua takaa heti kun valot vaihtuivat vihreiksi...  Olisihan siitä pari autoa ehtinyt kääntyä, mutta totta se nyt on ambulanssin kuljettajallekin hyvä tieto että seuraavassa risteyksessä on heidät huomattu ja he voivat ajaa rauhassa ja turvallisesti siitä ohi päin punaista.

Aaltonen:
On se kyllä ****lauta kumma, kun ihmiset tykkää kiilata näitä busseja pysäkeiltä lähtiessä. Tänään oli pari aika vaarallista tilannetta kun aletaan väkisin ohittelemaan 30 alueella kanttareita hipoen. Ei voi ymmärtää, nostan kyllä niille hattua, jotka ei tee noita temppuja.
On olevinaan niin kiire joillain tuola, ettei voi sitä 20 sekkaa odotella kun pysäkille mennään. Onneks ei mitään vakavaa käynyt.

Aaltonen:

Varmaan kerrot näistäkin seuraavat x vuotta, kun näitähän tulee maassa kuin maassa joka päivä. Busseista on edelleenkin mielestäni helv**** vaikea tietää mitä ne tekevät. Ei kaikki kuskit näytä vilkkua ennen kuin lähtevät liikkeelle.

LOL mikä kommentti  Kuules Ville, ens kerralla kun ajat autoletkassa ja näät bussin menevän pysäkille, niin koitappa ennakoida se, että se saattaa yllätys yllätys sieltä 20 sekan päästä lähteä taas. Jos vaikka seuraat, kun ovet menee kiinni niin on hyvin todennäköstä, että se sieltä lähtee. Ei se oo mitään yllättävää ja arvaamatonta. Tietenki jos tuut pedaali lattiassa bussia kohti joka lähteekin pysäkiltä, niin sulle tulee niin sanotusti kusiset paikat. Niin sanotusti "se vaan tuli eteen". Mutta jos et oo kuullu sanasta, ennakoi, niin nyt kuulit.
Kyllä sitä vilkkua näytetään, ei sieltä pysäkiltä muuten mitään asiaa pois ole. Eri asia on, että pysyykö se vilkku päällä, rattia kääntää sopivasti niin saattaa mennä samantien pois päältä... Autokohtasia juttuja ja helppo se on teikäläisten naljailla asioista, mistä on vähän tietoa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page