FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.12.17, 05:17

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 290 291 [292] 293 294 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477886 times)
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5820 on: 19.12.08, 07:49 »

Takasumari? Aika tehotonta..

Moottoritien vasemmalla kaistalla näkee joskus näitä niskaan hengittäjiä jotka tunkevat mielenosoituksellisesti alle metrin päähän vilkuttelemaan, vaikka edessä menijällä olisi jo ylinopeutta valmiiksi. Silloin hyvä konsti on pikkuisen "eksyä" sinne vasemman pientareen puolelle niin että hiekka, pöly ja pikkukivet sinkoilevat taakse, kummasti ilmestyy sitä väliä  Grin  Grin


Ihmetyttää vaan monesti se motarilla kun rajoituksena on esim. 100km/h ja oikealla kaistalla ajetaan 101km/h, niin miksi pitää päästä siihen vasemmalle kaistalle ajamaan 101-102 km/h, tuolla nopeudella ei kovinkaan turvallisesti ja tehokkaasti ohiteta sitä toista autoa. Olisi ollut paljon järkevämpää jäädä sen sille oikealle kaistalle. Näitä sankareita sitten tulee juuri silloin kun itse ajaa 107-108km/h vasenta kaistaa vakkari päällä, niin juuri 10-20 m ennen kun tulen kohdalle, päättävät vaihtaa siihen eteen jarruttelemaan. En ymmärrä!?
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5821 on: 19.12.08, 07:52 »

Huh huh, ei voi kun ihmetellä. Paikoissa, jossa linja-autolla jää takarekailla tuplakeltasiin metrin verran väliä vasemmalle kääntyvissä mutkissa maalaistiellä; Audi A6 ei mahdu noihin mutkiin ajamalla puolen auton verran vastaan tulevien kaistaa. Seurasin peilistä. No kai se sitten vaan on niin ISO ja PIIITKÄ auto 15m akselivälillä.Cheesy ja mitä tulee perässä roikkujiin; sopivan paikan tullen kaasu pois ja ooooteellaan, kunnes sen kuppi nyrjähtää ja paahtaa ohi. Cheesy Esim. Kehillä kun jotkut oikealla kaistalla nuuskii hanuria; ton vaan tekeepi, sillä siitä pääsee. Tai sitten voi näyttää ja tempasta känkästä...tai...
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5822 on: 19.12.08, 08:09 »

Tai sitten voi näyttää ja tempasta känkästä...tai...

jo toisen kerran kotitehtäväksi jää etsiä sopivat kohdat tieliikennelaista (ja rikoslaista).

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5823 on: 19.12.08, 08:13 »

Ihmetyttää vaan monesti se motarilla kun rajoituksena on esim. 100km/h ja oikealla kaistalla ajetaan 101km/h, niin miksi pitää päästä siihen vasemmalle kaistalle ajamaan 101-102 km/h, tuolla nopeudella ei kovinkaan turvallisesti ja tehokkaasti ohiteta sitä toista autoa.  Olisi ollut paljon järkevämpää jäädä sen sille oikealle kaistalle.

No eikö yksi moottoritien olennaisista ideoista nimenomaan ole, että ei tarvitse välttämättä pitää kiirettä ohi päästäkseen, vaan sen voi tehdä turvallisesti pienemmälläkin nopeuserolla? Tongue

Quote
Näitä sankareita sitten tulee juuri silloin kun itse ajaa 107-108km/h vasenta kaistaa vakkari päällä, niin juuri 10-20 m ennen kun tulen kohdalle, päättävät vaihtaa siihen eteen jarruttelemaan. En ymmärrä!?

HEHE, no et itse ole yhtään sen suurempi sankari tuossa tilanteessa. Itsehän sinä lähtökohtaisesti tuossa luot sen vaarapotentiaalin, kun et voi ajaa samaa nopeutta, kuin muut. Se, että ajat ylinopeutta toisten ajaessa rajoituksen mukaan, ei anna sinulle minkään valtakunnan etuajo-oikeutta  Roll Eyes Asia on kuitenkin aivan eri, jos sinä ajat rajoituksen mukaan ja olet ohittamassa alle rajoituksen ajavaa, joka sitten hän koukkaa eteesi.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5824 on: 19.12.08, 08:44 »

Jos saa kysyä niin mitä helv****ä? Huh Takasumari päälle?? Grin
Mäkin olen kerran laittanu takasumarit päälle kun joku audikuski piti melkosta turvaväliä Turunväylällä. Eipähän ainakaan siinä vesisuihkeessa puskuriin törmänny. Pyyhkijät sillä oli ihan täysillä kun siinä kyttäs parin metrin päässä. En edes uskaltanu kaasua löysätä, vaan oli paras pitää se tasainen vauhti, kunnes HÄN pääsi seuraavan taakse jumittamaan. Eli loppupeleissä hyöty +/-0 sekuntia..

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5825 on: 19.12.08, 10:38 »

... ja toivoa, ettei takana ajava sattumalta ole kameran kanssa liikenteessä, tuosta saa nimittäin sakot ja pääsee vahingonkorvausvastuuseen, jos jää kiinni (asianmukaisten todisteiden kanssa).

kotitehtäväksi jää etsiä sopivat kohdat tieliikennelaista (ja rikoslaista).

Hehheh, olin jo kirjoittamassa tuohon alkuperäiseen viestiin että mitähän palstan "lakiviisaat" sanovat asiaan, mutta päätin sitten olla kirjoittamatta kun todennäköisesti palaute olisi silloin jäänyt saamatta   Wink

edit: sakot saa myös ylikuormasta, työaikalain rikkomuksista, ylinopeuksista, väärin pysäköinnistä jne eli asioista joita olet enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi yrittänyt puolustaa (silloin kun ne sattuvat omalle kohdalle) ..  eli olisko parempi kun ettisit niitä pykäliä sieltä vaihdelaatikosta vaan  Grin
« Last Edit: 19.12.08, 10:52 by Kimmo Kyle »
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5826 on: 19.12.08, 10:48 »

Ihmetyttää vaan monesti se motarilla kun rajoituksena on esim. 100km/h ja oikealla kaistalla ajetaan 101km/h, niin miksi pitää päästä siihen vasemmalle kaistalle ajamaan 101-102 km/h, tuolla nopeudella ei kovinkaan turvallisesti ja tehokkaasti ohiteta sitä toista autoa. Olisi ollut paljon järkevämpää jäädä sen sille oikealle kaistalle. Näitä sankareita sitten tulee juuri silloin kun itse ajaa 107-108km/h vasenta kaistaa vakkari päällä, niin juuri 10-20 m ennen kun tulen kohdalle, päättävät vaihtaa siihen eteen jarruttelemaan. En ymmärrä!?

Osin samaa mieltä, mutta et taida itse edes huomata että viestistäsi huokuu se perusperiaate että "tää tie on mun". Erästä siteeratakseni, "etsi kotitehtävänä tieliikennelaista pykälä jonka mukaan vasenta kaistaa ei saisi henkilöautolla ajaa 101km/h".

Jos siellä vasemmalla kaistalla joku on joka haluaa ohittaa hitaammalla nopeudella, niin siihen sillä on oikeus. Sinun velvollisuutesi sen sijaan on hidastaa kiltisti, pitää se turvaväli ja posotella sitten taas halutessasi vakkarilla sitä 107-108km/h kun edellä menevä on ohituksensa hoitanut.

Miksikö jotkut sitten tulevat "eteen" viime tingassa? Yleensä inhimillinen virhe josta tässäkin ketjussa on aiemmin keskusteltu - noin pienten nopeuserojen arviointi peilistä on vaikeaa. Helppoa se siitä tuulilasin läpi tietysti on.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5827 on: 19.12.08, 11:01 »

Osin samaa mieltä, mutta et taida itse edes huomata että viestistäsi huokuu se perusperiaate että "tää tie on mun". Erästä siteeratakseni, "etsi kotitehtävänä tieliikennelaista pykälä jonka mukaan vasenta kaistaa ei saisi henkilöautolla ajaa 101km/h".

Jos siellä vasemmalla kaistalla joku on joka haluaa ohittaa hitaammalla nopeudella, niin siihen sillä on oikeus. Sinun velvollisuutesi sen sijaan on hidastaa kiltisti, pitää se turvaväli ja posotella sitten taas halutessasi vakkarilla sitä 107-108km/h kun edellä menevä on ohituksensa hoitanut.

Miksikö jotkut sitten tulevat "eteen" viime tingassa? Yleensä inhimillinen virhe josta tässäkin ketjussa on aiemmin keskusteltu - noin pienten nopeuserojen arviointi peilistä on vaikeaa. Helppoa se siitä tuulilasin läpi tietysti on.

Monesti tämä ohittaja ei kuitenkaan enää palaa sinne oikealle kaistalle.  Wink Kyse ei ollut siitä että onko laitonta vai ei, vaan siitä että mitä järkeä on ohittaa jos edellä ajava ajaa lähes samaa vauhtia. Itse ainakin joka kerta lähtiessäni oikealta kaistalta vasemmalle katson pitkään tuleeko sieltä takaa kovemmin joku kuin minä. Jopa niin että käännän pään enkä luota pelkästään peilin antamaan tietoon. Ja kun olen ohitukseni tehnyt palaan niin pian kuin mahdollista takaisin oikealle kaistalle.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5828 on: 19.12.08, 11:33 »

edit: sakot saa myös ylikuormasta, työaikalain rikkomuksista, ylinopeuksista, väärin pysäköinnistä jne eli asioista joita olet enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi yrittänyt puolustaa (silloin kun ne sattuvat omalle kohdalle) ..  eli olisko parempi kun ettisit niitä pykäliä sieltä vaihdelaatikosta vaan  ;D

En mä niitä tietääkseni niin ole puolustellut, olen todennut näin toimineeni, mutta en kaiketi ole kehottanut kaikkia muita toimimaan ihan samalla tavalla?

Pysäköintivirheestä ei tosin tule sakkoja.

Yhdestäkään luettelemastasi teosta ei todennäköisesti synny myöskään vahingonkorvausvastuuta ja olennaista suoraa haittaa muille ihmisille, toisin kuin kiviruiskusta.

Miksikö jotkut sitten tulevat "eteen" viime tingassa? Yleensä inhimillinen virhe josta tässäkin ketjussa on aiemmin keskusteltu - noin pienten nopeuserojen arviointi peilistä on vaikeaa. Helppoa se siitä tuulilasin läpi tietysti on.

Vaan tässäpä rikkovat itsekin sitten lakia, jos tunkevat eteen niin, että pienin hyväksyttävissä oleva turvaväli alittuu edes hetkeksi.



Yleisenä mielipiteenä siitä, miten homman pitäisi toimia, riippumatta siitä, mitä laki sanoo: tuollainen kituuttamalla ohittelu pitäisi saada loppumaan, ei siinä ole mitään järkeä, varsinkaan henkilöautoilla. Erityisesti Kehä II:lla tuo tilanne on aivan perseestä, koska matinkylään menijät rupeavat ryhmittymään ja tötöilemään vasemmalla kaistalla jo heti turuntien jälkeen. Niille, jotka eivät kehä II:sta tunne, niin kerrottakoon, että turuntieltä matinkylän ramppiin (eli kehä II:n päätepisteeseen) on n. 4 km matka ja rajoitus 80 km/h, kaistoja 2+2. Tien päässä matinkylän ramppi jatkuu suoraa vasenta kaistaa pitkin, oikea kaista menee ramppiin tielle 51 länteen.
« Last Edit: 19.12.08, 11:41 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5829 on: 19.12.08, 12:17 »

Yleisenä mielipiteenä siitä, miten homman pitäisi toimia, riippumatta siitä, mitä laki sanoo: tuollainen kituuttamalla ohittelu pitäisi saada loppumaan, ei siinä ole mitään järkeä, varsinkaan henkilöautoilla.

Ja rekoille sitten samalla täysi ohituskielto (poislukien traktoreiden ja muiden työkoneiden ohitus). Nehän ei muuta teekkään, kuin ohittavat kituuttamalla.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5830 on: 19.12.08, 12:31 »

Pysäköintivirheestä ei tosin tule sakkoja.

Yhdestäkään luettelemastasi teosta ei todennäköisesti synny myöskään vahingonkorvausvastuuta ja olennaista suoraa haittaa muille ihmisille, toisin kuin kiviruiskusta.

Vaan tässäpä rikkovat itsekin sitten lakia, jos tunkevat eteen niin, että pienin hyväksyttävissä oleva turvaväli alittuu edes hetkeksi.

Puuh..  sä viet kyllä pilkunviilaamisen ihan uudelle tasolle  Grin 

Jääpä kaivamaan tuohon viimeiseen väitteeseesi vaikka jotakin lakipykälää..
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5831 on: 19.12.08, 12:35 »

Puuh..  sä viet kyllä pilkunviilaamisen ihan uudelle tasolle  Grin 

Jääpä kaivamaan tuohon viimeiseen väitteeseesi vaikka jotakin lakipykälää..

Heh mikä tässä on niin vaikeaa? Aina se joka on vaihtamassa kaistaa on väistämisvelvollinen. Sen joka tulee takaa, ei todellakaan ole velvollinen hiljentämään vaan kaistanvaihtajan pitää tehdä vaihto häiritsemättä muuta liikennettä. Jos takana tuleva joutuu jarruttamaan, on kaistanvaihtaja syyllistynyt virheeseen puutteellisella tilanteen seuraamisella.  Wink
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5832 on: 19.12.08, 13:05 »

Pysäköintivirheestä ei tosin tule sakkoja.
Jaa ei vai? No ***kele, minkäköhän lappusen mä tossa maksoin joku vuosi sitten kun oli ikkunaan ilmestynyt parkkipaikalla...... Angry
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6024
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5833 on: 19.12.08, 13:22 »

Jaa ei vai? No ***kele, minkäköhän lappusen mä tossa maksoin joku vuosi sitten kun oli ikkunaan ilmestynyt parkkipaikalla...... Angry

Pysäköintivirhemaksu.

-JukSii-
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5834 on: 19.12.08, 13:24 »

Pysäköintivirhemaksu.
Jaajaa. Se ei siis ole sakko! Hyvä tietää! Grin
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5835 on: 19.12.08, 13:29 »

Ottamatta sen lähemmin kantaa intoutuneen keskustelun yksityiskohtiin...

"Turvaväli": Mieluummin soisin ajateltavan "turva-aikaa", sillä kahden peräkkäin ajavan ajoneuvon pienin turvallinen etäisyys muuttuu nopeuden ja olosuhteiden funktiona. Kun edelläsi ajava ohittaa sopivan merkkipaalun, sano rauhallisesti "Ajanko - liian - lähellä?" Jos ehdit sanoa sen ennen saman paalun ohittamista, todnäk et aja Smiley Mitä huonompi keli, sitä rauhallisempi lausumistahti.

Toisen perässä nyhjääminen: Hätäilijät ja kiirehtijät erikseen, mutta jokaisella ajajalla on ominaisuuksiinsa ja käytössään olevaan ajokkiinsa nähden tietynlainen "henkilökohtainen optiminopeus", jota hän luonnostaan pyrkii ajamaan, mikäli tiellä ei ole muita liikkujia. Tämä nopeus ei tietenkään saisi olla suurempi kuin vallitseva suurin sallittu nopeus eikä missään tapauksessa suurempi kuin ns. tilannenopeus. Mikäli autot eivät aja siinä järjestyksessä, että nopeinta optiminopeutta käyttävä on jonossa ekana, syntyy luonnostaan tilanne, jossa joku lähes tahattomasti hilautuu toisen takakonttiin kiinni - itsekin usein tilanteesta ärtyen, mkä kuumentaa tunteita ja pahentaa asiaa. Syntyy ohitustarve, joka ei mitenkään liity "ehtimiseen" tai "ajansäästöön" - se liittyy siihen oman tekemisen luontaiseen rytmiin, mikä dominoi meitä kaikessa. Tyypillinen nopeuseron tarve tässä voi olla hyvin pieni, olennaista on päästä huojentavaan järjestykseen, jossa autojen keskinäinen etäisyys kasvaa.

Koettakaapa keskustella siten, että pidätte pienen tauon joka sanan välissä. Hermostuttavaa, eikö, vaikka ei siihen niin kovin paljon lisäaikaa mene Smiley

Tietenkin ihminen pystyy kehittämään luonnettaan ja oppii rentouttamaan kaasujalkaa. Näin tietenkin pitääkin tehdä, koska jatkuvaan ohitteluun tottuminen lisää liikenteen riskejä ja krooninen kiilari sälyttää itsekkäästi tilanteiden jälkihoidon muille kulkijoille.

(Pst, kyllä poliisi voi painavin syin myös ihan sakkolapun kirjoittaa pysäköinnistä, jos sillä aiheutettu vaaraa Wink )
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5836 on: 19.12.08, 15:49 »

Heh mikä tässä on niin vaikeaa? Aina se joka on vaihtamassa kaistaa on väistämisvelvollinen. Sen joka tulee takaa, ei todellakaan ole velvollinen hiljentämään vaan kaistanvaihtajan pitää tehdä vaihto häiritsemättä muuta liikennettä. Jos takana tuleva joutuu jarruttamaan, on kaistanvaihtaja syyllistynyt virheeseen puutteellisella tilanteen seuraamisella.  Wink

Edelleenkin: Mikäli sinä ajat (vaikka vain pientä) ylinopeutta ja vaikkapa törmäät siihen eteesi koukkaavaan, olet ihan yhtä lailla syyllinen, kuin se toinenkin osapuoli. Simple as that. Eri asia, miten sen pystyy todistamaan...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5837 on: 19.12.08, 21:28 »

Asiasta toiseen..

Oli hauska huomata tullessani tiistaina Helsingistä Lahteen päin, että kuinka epätasaista vauhtia ihmiset oikeasti ajaa tietämättään. Ajelin 108 km/h vakionopeussäätimessä motaria pitkin ja ohitin matkan aikana kolme kertaa saman Opelin. En koskenu matkan aikana kertaakaan nopeuteen ja Opel tuli melko tasaisin väliajoin perä edellä vastaan (nopeuseroa minun ohittaessa noin 5 km/h), jonka jälkeen muutama minuutti myöhemmin sama puhelimeen puhuva herrasmies ajoi minusta ohi. Kaikenmaailman pumppujalkoja liikenteessä..
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5838 on: 20.12.08, 00:41 »

http://www.youtube.com/watch?v=oqwjXp_FMHM

aiai, laittomuuksia... siitä vaan bustaamaan tuo idiootti...  Tongue Viteo siis kuvattu kehä3:lla...
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5839 on: 20.12.08, 02:51 »

Jaajaa. Se ei siis ole sakko! Hyvä tietää! Grin

wikipediacopypaste: "Pysäköintivirhemaksu ei vastoin yleistä harhaluuloa ole sakko, vaan ns. hallinto-oikeudellinen kurinpitomaksu. Maksu perustuu on lakiin pysäköintivirhemaksusta (248/1970). Pysäköintivirhemaksun määrää poliisimies tai lääninhallituksen määräämä kunnallinen pysäköinninvalvoja tai hänen alaisuudessaan toimiva valvonta-apulainen"

Koska se ei ole sakko, korttia ei saa noilla hyllylle, vaikka niitä tulisi kuinka. Pysäköininvalvojan apulainenkin voi moisen kirjoittaa, luojan kiitos sillä koulutuksella ei pääse sakkoja rustaamaan. Yks iso käytännön ero on lyhyessä maksuajassa ja summan puolitoistakertaistumisessa jos ei maksa ajoissa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pages: 1 ... 290 291 [292] 293 294 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1