FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 04:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 296 297 [298] 299 300 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465113 times)
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5940 on: 04.01.09, 20:00 »

HEHEH, eipä tarvinnut kauan odottaa. Älä Aaltonen jaksa Tongue

 Grin No huomaa, että insinöörit ei aina ole ihan aikansa tasalla kun ne noita suunnittelee.... Mitenköhän noi systeemit toimii sitten 500 000km/10v jälkeen................TIK...raks...TI I K....raks...... Grin hehe ÖH. HEI, ehkä tässä löytykin syy siihen, miksi vilkkua ei sitten enää haluta käyttää ollenkaan! Se on liian vaikeaa, joten ei käytetä ollenkaan.  Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5941 on: 04.01.09, 21:03 »

Grin No huomaa, että insinöörit ei aina ole ihan aikansa tasalla kun ne noita suunnittelee.... Mitenköhän noi systeemit toimii sitten 500 000km/10v jälkeen................TIK...raks...TI I K....raks...... Grin hehe ÖH. HEI, ehkä tässä löytykin syy siihen, miksi vilkkua ei sitten enää haluta käyttää ollenkaan! Se on liian vaikeaa, joten ei käytetä ollenkaan.  Tongue

Tahallasiko väännät, vai etkö oikeasti ymmärrä? Tongue Siis toi systeemihän itsessään on oikeasti ihan kätevä. Ainakin minulla tulee nyt pakosta ohitustilanteissa se kolme vilkahdusta, kun entisellä autolla ei tullut kuin se yksi. Minunlaiseni laiskan kuskin kohdalla tuo on oikeasti varmaan myös turvallisuutta parantava tekijä. Vanhalla autolla kun sitä viikseä ei koskaan kehdannut vääntää "pykälän yli", niin sittenpä se ei välähtänytkään kuin sen kerran... Mutta minulla, kuten näköjään monella muullakin, on tapana kiittää esim. rekkakuskeja heidän antamastaan "ohitusmerkistä" vilkun väläytyksellä, niin nyt sitä ei enää valitettavasti kehtaa tehdä...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5942 on: 04.01.09, 21:13 »

Vilkkuahan käytetään vain silloin kun ollaan niin väsyneitä että on pakko pitää kaistavahtiä päällä.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5943 on: 05.01.09, 05:34 »

Tahallasiko väännät, vai etkö oikeasti ymmärrä? Tongue Siis toi systeemihän itsessään on oikeasti ihan kätevä. Ainakin minulla tulee nyt pakosta ohitustilanteissa se kolme vilkahdusta, kun entisellä autolla ei tullut kuin se yksi. Minunlaiseni laiskan kuskin kohdalla tuo on oikeasti varmaan myös turvallisuutta parantava tekijä. Vanhalla autolla kun sitä viikseä ei koskaan kehdannut vääntää "pykälän yli", niin sittenpä se ei välähtänytkään kuin sen kerran... Mutta minulla, kuten näköjään monella muullakin, on tapana kiittää esim. rekkakuskeja heidän antamastaan "ohitusmerkistä" vilkun väläytyksellä, niin nyt sitä ei enää valitettavasti kehtaa tehdä...

Eeen minä tahalleen väännä. Ihmettelin vaan ääneen taas kerran, että miten monimutkaseks on vilkut tehty.  Tongue Kiittäminen on kyllä hieno juttu, juuri tuollain tia sitten nelivikuilla pikasesti kerran, että varmasti huomataan takanakin.  Smiley
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5944 on: 05.01.09, 06:45 »

Mitenköhän noi systeemit toimii sitten 500 000km/10v jälkeen

Voipi olla jo jotain huollon tarvetta, mutta se on varma, että Aygo lakkaa elämästä kauan ennen tuollaisia kilometrejä Grin
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5945 on: 05.01.09, 07:17 »

Voipi olla jo jotain huollon tarvetta, mutta se on varma, että Aygo lakkaa elämästä kauan ennen tuollaisia kilometrejä Grin

Voi olla, mutta se onkin Citiauto, ei matka auto tai mikään vastaava pitkän longterm kilometrinnielijä.  Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5946 on: 05.01.09, 07:21 »

Voi olla, mutta se onkin Citiauto, ei matka auto tai mikään vastaava pitkän longterm kilometrinnielijä.  Tongue

Aina löytyy joku selitys. Vaan kun tuonkaan selityksen taakse ei voi oikein mieltää minkäänlaista järkevää perustetta Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5947 on: 05.01.09, 08:53 »

Ja minä en ymmärrä miten te jaksatte jauhaa samaa p*skaa samoista asioista. Nyt jo 300:n sivun verran.  thmbup

Lukkoa?

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5948 on: 05.01.09, 09:15 »

Ja minä en ymmärrä miten te jaksatte jauhaa samaa p*skaa samoista asioista. Nyt jo 300:n sivun verran.  thmbup

Lukkoa?

Tää on kuitenkin sellainen aihepiiri, että tähän tulee aina uusia(kin) näkökulmia jne jne. joten lukitseminen ei ole vaihtoehto. Emme kuitenkaan halua jokaiselle liikennekysymykselle ja -purnaukselle erillistä ketjua. Kyllä me osaamme (yleensä) päättää, milloin ketju on lukitsemisen tarpeessa, joten jätä vain se suosiolla meille Wink

Ps. Mikäs tässä on väännellessä. Tämä ketju on välillä loistavaa viihdettä ja ajanvietettä Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
jranki
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5949 on: 05.01.09, 11:54 »

Voi olla, mutta se onkin Citiauto, ei matka auto tai mikään vastaava pitkän longterm kilometrinnielijä.  Tongue
Kaupunkiajohan se vasta autoa (ja Toyotaakin  Grin) kuluttaa.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5950 on: 05.01.09, 17:00 »

Kuva-arvoitus: Missä kaupungissa ajellaan? Ja minua kiinnostaisi, saako tällä ajaa 80km/h vai 100km/h??
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 05.01.09, 17:05 by Mikko J Virtanen »

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5951 on: 05.01.09, 17:09 »

Kuva-arvoitus: Missä kaupungissa ajellaan? Ja minua kiinnostaisi, saako tällä ajaa 80km/h vai 100km/h??



Sekä että,moottoritiellä 100 Smiley
Arvataan Wien

Edit /Korjaus Bad Aussee
« Last Edit: 05.01.09, 17:15 by Olle Sälgmark »

salgmark miuku telia.com
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5952 on: 05.01.09, 17:16 »

Sekä että,moottoritiellä 100 Smiley
Arvataan Wien

Edit /Korjaus Bad Ausee
No olin nyt vähän ilkeä kun tällä tavalla lähdin kiusaamaan ja johtamaan harhaan.. Kuva on Mannerheimintieltä helsingistä  Grin

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5953 on: 05.01.09, 17:22 »

No olin nyt vähän ilkeä kun tällä tavalla lähdin kiusaamaan ja johtamaan harhaan.. Kuva on Mannerheimintieltä helsingistä  Grin

Niinkuin,auto valkovenäjälta Smiley

salgmark miuku telia.com
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5954 on: 05.01.09, 18:47 »

No on teillä vaikeeta tuo elämä, jos vilkkuviiksi on noin ihmeellinen asia, miten se on voitu rakentaakin noin ihmeelliseksi asiaksi.  Roll Eyes Nykyautot on ***seestä. Kaikki on niin hienoa ja utopistisen upeaa, jopa niin upeaa, että käyttäjäkin menee ihan sekasin.

Ostakaa Aygo, ei tarvitse kuluttaa kallista aikaa pohtimalla vilkkuviiksen outoa kulmaa sekä toiminta tapaa. Säästyy aikaa ja säheltämisiä. Yksinkertainen on kaunista ja helppoa ja ei vaadi edes aivoilta extrakapasitteetia ymmärtämään, kumpaan suuntaan sitä vilkkuviistä pitikään heilauttaa, että saa sen vilkun vilkuttamaan kolme kertaa tyylikkäällä tavalla. Riittää, että pitää sitä sormella sen kolme TIK TIK TIK ääntä ja sitten pois.  Roll Eyes

Mulla oli Corolla ja täytyy myöntää että Skodaan vaihto vei varustelun ja "insinöörien keksinnöt" ihan uudelle tasolle,  mikä oli hieman yllättävääkin, sillä systeemit on VAG:n tuotantoa ja ainakin ennen vanhaan nuo olivat niitä spartalaisesti varusteltuja ja japsesssa oli ne herkut.
Niistä ei tarvitse tykätä, mutta tuo vilkkusysteemi on ainoa mikä ei ole jäänyt takaraivoon mutta ei se mun kallista aikaa vie tai olisi ylivoimainen pähkäilyn kohde. Niin kätevä on tuo kaistanvaihtovilkku, että harvemmin enään kaipaisikaan muuta. Hätävilkkuja en ala muiden edessä vilkuttelemaan, sillä ainakin itse koen sen viestivän taakse muuta kuin kiitollisuutta. Joissain autoissahan se aktivoituu jopa hätäjarrutuksen ohessa viestimään taaksepäin tilanteesta, joten jätän itse ne muiden iloksi. Myös hirvistä olen nähnyt noilla varoitettavan ja niin olen tehnyt itsekkin vastaantulijoille, kera pitkien nopean väläytyksen.
Tuo Petrin vinkki kuullostaa kokeilemisen arvoiselta kuitenkin.

Sulle Sami riittävän auton mittapuu tuntuu olevan juuri sellainen kuin itselläsi on ja kaikki muu on turhaa. Oli kyse isommasta moottorista, varustelusta tai korkeammasta hankintahinnasta. Muissa on kaikkia turhakkeita, pippeleitä sisällä tai muuten vain laiskoja kuskeja jotkaovat niin olevinaan autoillaan. Näin se näyttää olevan kun on mielipiteitäsi seurannut aikojen saatossa. Mitä minulla ei ole, on turhaa! Mistähän se "rajoittunut" avarakatseisuus johtuu?  Wink
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5955 on: 05.01.09, 18:54 »

Ja sitten taannoin puhuttuuun valoasiaan vielä palautetta. Mietin myös etteikö uuden A4:n vilkku erottuisi "päiväledien" takaa kunnolla. Nyt on noita nelosia jo sen verran liikenteessä tullot vastaan, että voi todeta niiden erottuvan.

Ja niiden Ocun xenonien häikäisystä vielä yksi esimerkki, missä mielestäni on asian siementä. Ystävän isän naapuri osti uuden Octavian. Puhui sitten siitä jonkun ajan päästä ystävälleni ja hän mainitsi isälleen että oletkos huomannut kuinka kirkkaat ne valot on? Ei hän ollut huomannut mutta jo seuraavalla kerralla oli seniori maininnut että on ne kirkkaat silmään. Mistähän se johtui?  Smiley
Niin ja autokin paljastui lopulta Superbiksi...
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5956 on: 05.01.09, 20:05 »


Sulle Sami riittävän auton mittapuu tuntuu olevan juuri sellainen kuin itselläsi on ja kaikki muu on turhaa. Oli kyse isommasta moottorista, varustelusta tai korkeammasta hankintahinnasta. Muissa on kaikkia turhakkeita, pippeleitä sisällä tai muuten vain laiskoja kuskeja jotkaovat niin olevinaan autoillaan. Näin se näyttää olevan kun on mielipiteitäsi seurannut aikojen saatossa. Mitä minulla ei ole, on turhaa! Mistähän se "rajoittunut" avarakatseisuus johtuu?  Wink

Aivan!
Jos ennen pärjättiin ilman lohkolämmintintä vallan mainiosti, ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman apusumuvaloja mutkissa vallan mainiosti ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman kääntyviä ajovaloja vallan mainiosti ja pystyttiin tiellä, ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman ESPeetä ja DSD,BDS,EPD,EKED järjestelmiä kelissä kun kelissä ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman 3 vilkku automatiikkaa vallan mainiosti, ja nyt ei mistä se johtuu?

Ollaanko me ihmiset todella niin kädettömiä nykyään, että me ei pärjättäsi ilman näitä kaikkia niin ihania teknisiä vempaimia?

Okei tämä on vähän kärjistettyä, mutta noi kaikki hienot uudet systeemit on kyllä toisinaan itseään vastaan niin pahasti, että ihmettelen miten ne on yleensäkään saatu ympättyä laillisesti noihin autoihin mukaan varustelistalle. Kuljettajalla menee enemmän aikaa etsiä tietokoneelta oikeat penkin säädöt kun keskittyä ajamiseen tai sopiva lämpötila matkustamoon, joka on tottakai joka penkille määriteltävissä erikseen ja sehän tarkottaa nypräämistä per nappula. HOH miten sitä on ennen pärjätty autoilla, joissa ei ollut ees peilin lämmittimiä saati ilmastointeja.  Tongue

Ja AH ne niin iki ihanat Navigaattorit! Voi elämä, missä me oltaisiin ilman näitä iki ihania laitteita, jokaisella pitää nykyään olla sellainen! Karttakirjat ovat varmaan joka toisella palaneet mökin takassa kun tuola päivittäin näkee arpomisia, vaikka ohjaava ääni on kiinni keskellä tuulilasia. Jopa Kehä 1:sellä, jossa on niin iki upeat opasteet Sellon kohdalla, että siinäkin pitää vielä yrittää osua keskijajakaan koska tuijotetaan sitä Navigaattorin ruutua ja kuunnellaan ihanaa Pipsaa, joka sanoo kohta, että "ajoit ohi". Samalla tottakai unodettu, että takana on läjä autoja, jotka miettivät, että mitä pirua seuravaksi, neljän kaistan yli kesivallin oikealta puolelta takasin!?

Navigaattori, varmasti ne, jotka näitä työhönsä tarvitsevat; osaavat käyttää näitä niin kuin niitä pitää käyttää. Kiinnittää oikein ilman, että se on keskellä tuulilasia ja olla tuijottamatta sitä ruutua silloin kun sitä ei missään nimessä saisi tuijottaa. Työkseen tarvittavitseville  thmbup  . Normaali matti meikäläisille.  thmbdn Opetelkaa lukemaan karttaa, karttakirjoja saa kaupoista, Elämäkin helpottuu kun ei tarvitse söhlätä puoltatuntia pihan parkkipaikalla, että "miksä se kunnan nimi nyt olikaan ööh"... HUH.


Tarvitaanko me kaikki oikeasti noita kaikkia hienoja systeemejä. Kuvitella, kun painat vilkkukytkintä sekuntin, vilkku lyö 3 kertaa. Kun painat sitä 2 sekunttia, vilkku jää päälle 5 sekunnin ajaksi. Kun painat sitä NAKS asentoon, se jää pysyvästi päälle niin kuin ennen vanhaan. Mutta jos tietokone ilmoittaa kojelaudan näytössä "tarkista vilkkuviiksen diagnoosit" ,vie auto huoltoon, vilkkuviiksi on silloin rikki ja kolmivilkkusysteemi vaatii buuttauksen.................... Tähänkö tämä on menossa?!

Ennen vanhaan autoissa oli munaa, piti olla kuski, että niitä pystyi ajamaan. Ratissa oli kierroksia 6 tai 7 ja jarruissa ei tehostinta. Kojelautakin oli peltiä, eikä mitään ekotekokierrätysmuovia. Nappulat olivat metallia, eikävätkä heiveröisiä muovinipsuttimia, jotka vaan alkavat natista kun ikää tulee. Peltikin oli peltiä! Takaveto jäykällä taka-akselilla ilman ESP järjestelmiä saati lukkoa. Talven yllättäessä vaan 50 kiloa per kulma hiekkasäkkiä konttiin ja hanaa. Siinä meille köyhän miehen luistonesto, joka ei takuulla jätä pulaan.  Cheesy

Olen avautunut, oloni on helpottunut. Lähden nukkumaan.  Cheesy
« Last Edit: 05.01.09, 20:18 by Sami Aaltonen »
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5957 on: 05.01.09, 20:33 »

Aivan!
Jos ennen pärjättiin ilman lohkolämmintintä vallan mainiosti, ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman apusumuvaloja mutkissa vallan mainiosti ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman kääntyviä ajovaloja vallan mainiosti ja pystyttiin tiellä, ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman ESPeetä ja DSD,BDS,EPD,EKED järjestelmiä kelissä kun kelissä ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman 3 vilkku automatiikkaa vallan mainiosti, ja nyt ei mistä se johtuu?

Ollaanko me ihmiset todella niin kädettömiä nykyään, että me ei pärjättäsi ilman näitä kaikkia niin ihania teknisiä vempaimia?

Okei tämä on vähän kärjistettyä, mutta noi kaikki hienot uudet systeemit on kyllä toisinaan itseään vastaan niin pahasti, että ihmettelen miten ne on yleensäkään saatu ympättyä laillisesti noihin autoihin mukaan varustelistalle. Kuljettajalla menee enemmän aikaa etsiä tietokoneelta oikeat penkin säädöt kun keskittyä ajamiseen tai sopiva lämpötila matkustamoon, joka on tottakai joka penkille määriteltävissä erikseen ja sehän tarkottaa nypräämistä per nappula. HOH miten sitä on ennen pärjätty autoilla, joissa ei ollut ees peilin lämmittimiä saati ilmastointeja.  Tongue

Ja AH ne niin iki ihanat Navigaattorit! Voi elämä, missä me oltaisiin ilman näitä iki ihania laitteita, jokaisella pitää nykyään olla sellainen! Karttakirjat ovat varmaan joka toisella palaneet mökin takassa kun tuola päivittäin näkee arpomisia, vaikka ohjaava ääni on kiinni keskellä tuulilasia. Jopa Kehä 1:sellä, jossa on niin iki upeat opasteet Sellon kohdalla, että siinäkin pitää vielä yrittää osua keskijajakaan koska tuijotetaan sitä Navigaattorin ruutua ja kuunnellaan ihanaa Pipsaa, joka sanoo kohta, että "ajoit ohi". Samalla tottakai unodettu, että takana on läjä autoja, jotka miettivät, että mitä pirua seuravaksi, neljän kaistan yli kesivallin oikealta puolelta takasin!?

Navigaattori, varmasti ne, jotka näitä työhönsä tarvitsevat; osaavat käyttää näitä niin kuin niitä pitää käyttää. Kiinnittää oikein ilman, että se on keskellä tuulilasia ja olla tuijottamatta sitä ruutua silloin kun sitä ei missään nimessä saisi tuijottaa. Työkseen tarvittavitseville  thmbup  . Normaali matti meikäläisille.  thmbdn Opetelkaa lukemaan karttaa, karttakirjoja saa kaupoista, Elämäkin helpottuu kun ei tarvitse söhlätä puoltatuntia pihan parkkipaikalla, että "miksä se kunnan nimi nyt olikaan ööh"... HUH.


Tarvitaanko me kaikki oikeasti noita kaikkia hienoja systeemejä. Kuvitella, kun painat vilkkukytkintä sekuntin, vilkku lyö 3 kertaa. Kun painat sitä 2 sekunttia, vilkku jää päälle 5 sekunnin ajaksi. Kun painat sitä NAKS asentoon, se jää pysyvästi päälle niin kuin ennen vanhaan. Mutta jos tietokone ilmoittaa kojelaudan näytössä "tarkista vilkkuviiksen diagnoosit" ,vie auto huoltoon, vilkkuviiksi on silloin rikki ja kolmivilkkusysteemi vaatii buuttauksen.................... Tähänkö tämä on menossa?!

Ennen vanhaan autoissa oli munaa, piti olla kuski, että niitä pystyi ajamaan. Ratissa oli kierroksia 6 tai 7 ja jarruissa ei tehostinta. Kojelautakin oli peltiä, eikä mitään ekotekokierrätysmuovia. Nappulat olivat metallia, eikävätkä heiveröisiä muovinipsuttimia, jotka vaan alkavat natista kun ikää tulee. Peltikin oli peltiä! Takaveto jäykällä taka-akselilla ilman ESP järjestelmiä saati lukkoa. Talven yllättäessä vaan 50 kiloa per kulma hiekkasäkkiä konttiin ja hanaa. Siinä meille köyhän miehen luistonesto, joka ei takuulla jätä pulaan.  Cheesy

Olen avautunut, oloni on helpottunut. Lähden nukkumaan.  Cheesy

Sanoo mies, jonka mielestä vilkkuvalo fillaristeilla oli todella loistava keksintö ja auttaa näkemään ne paremmin liikenteessä. Miksi niitä ei ennen nähty kun niillä oli tavallinen lamppu??  Wink
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5958 on: 05.01.09, 20:54 »

Aivan!
Jos ennen pärjättiin ilman lohkolämmintintä vallan mainiosti, ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman apusumuvaloja mutkissa vallan mainiosti ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman kääntyviä ajovaloja vallan mainiosti ja pystyttiin tiellä, ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman ESPeetä ja DSD,BDS,EPD,EKED järjestelmiä kelissä kun kelissä ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman 3 vilkku automatiikkaa vallan mainiosti, ja nyt ei mistä se johtuu?

Ollaanko me ihmiset todella niin kädettömiä nykyään, että me ei pärjättäsi ilman näitä kaikkia niin ihania teknisiä vempaimia?

Ennen vanhaan autoissa oli munaa, piti olla kuski, että niitä pystyi ajamaan. Ratissa oli kierroksia 6 tai 7 ja jarruissa ei tehostinta. Takaveto jäykällä taka-akselilla ilman ESP järjestelmiä saati lukkoa. Talven yllättäessä vaan 50 kiloa per kulma hiekkasäkkiä konttiin ja hanaa. Siinä meille köyhän miehen luistonesto, joka ei takuulla jätä pulaan.  Cheesy

Varmasti pärjättäisi nykyäänkin ilman, mutta kun nuo on keksitty niin miksi kieltäytyä? Pärjättiinhän sun logiikalla ennen havumajoissakin ja nyt Aaltonen asuu nykyajan turhuuksilla varustetussa kodissa. Ei vaihda kanavaa kuin kaukosäätimellä, tekee ruokaa mikrossa, käy lämpimässä sisävessassa baagelilla, parkkeeraa luvattomille paikoille kun ei nuoret jalat kanna, käyttää deodorantteja (toivottavasti!) jne, jne. Oletko säkin nyt sitten ihan kädetöntä pullamössöä? Et varmaan, vaikka voisinhan näin väittää tällä "tyylillä"?

Noi sun "munajutut" on myös juuri sovitettu sun oman näkemyksesi kanssa. Mistä vanhasta pidät, siinä vasta oli munaa! Voi pojat kun tietäisitte! Mennyttä haikaillaan yleensä aina koska tulevaisuus on tuntematon ja ehkä siksikin ankeankin oloinen. Vaikka silloin joskus se näytti ihan yhtä ankealle. Samat huolet lehdissä ja nuoriso oli aina pilalla." Voi sitä 30-lukua, kun nämä ovat pilalla 60-luvulla..."
Ja ei silloin ennekään osattu ajaa sen paremmin. Sanoisin että oltiin vielä umpiluupäisempiä kun niilla pienillä liikennemäärillä porukka kuoli moninkertaisesti tien päällä, saatikka vammautui vakavasti. Ei noi sun munakliseet valitettavasti ole millään tukevalla pohjalla, mitä tulee autoihin ja ajotaitoihin ennen vanhaan. Tai yksinkertaisen tekniikan paremmuuteen. Sen todistaa tilastot. Sorry.

Tässä vähän näytteitä tosimiesten ajoista liikenteessä:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=5964
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=613&a=3527
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=613&a=3898
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=68&a=1698

En väitä ettenkö itsekkin fiilistelisi menneitä aikoja. Tottakai olisi upeaa päästä päiväksi lapsuuden aikoihin maistelemaan ja minua kiinnostaa valtavasti kotikaupunkini historiikki. Katselen Signe Branderin albumista mielelläni sadan vuoden aikaisia kuvia Helsingin tutuista paikoista, tunnelmoiden. Tai katson vaikka tätä
Joillain vanhoilla autoillakin ajelisin mielelläni tänä päivänä. Mutta vain "kesäsunnuntaisin". Koska se on ja olisi vain fiilistelyä.
Oikeasti olen tyytyväinen ettei öljyjä tarvitse vaihdella viiden tonnin välein, peilejä väännellä vaimon ajon jälkeen ja että pimeällä taustapeili tummenee automaattisesti. Ja yleensäkkin ajamista helpottavista asioista.

Työmatkan ei tarvitse olla mikään suoritus autolla, vaan mitä mukavemmin ja turvallisemmin voin sen tehdä, sen parempi. Jos sulla jokin päivä on oma kinderi kyydissä niin sitä varmemmin osat arvostaa myös matkanteon helppoutta, turvallisuutta, mukavuutta ja oman lapsuuden mökkimatkat, silloisilla autoilla ovat onneksi muistoja vain! Ei noilla ole oikeasti mitään tekemistä minkään miehisten kuskijuttujen kanssa.

En ole kyllä kenenkään sen aikaisen automiehen haikailevan niitä aikoja saatikka kokeneen homman olleen jotenkin "äijempää". Sillon mentiin sillä mitä oli tarjolla. Nuorempia on ehkä mukava hauskuuttaa tai vedättää jutuilla mutta juttuja ne vaan ovat.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5959 on: 05.01.09, 21:04 »

Sanoo mies, jonka mielestä vilkkuvalo fillaristeilla oli todella loistava keksintö ja auttaa näkemään ne paremmin liikenteessä. Miksi niitä ei ennen nähty kun niillä oli tavallinen lamppu??  Wink

Niin ja onhan sitä karttakirjaakin kiva selata ajon aikana!  Grin Ai niin, mutta toiset katsoo kerran huussissa ennen seuraavan aamun reissua ja vetää sitten ulkoa! 
Kuten aiemmin sanoin, se mitä Samilla ei tunnu olevan, on aivan turhaa.
Miksi, sen tuntee hän itse. Johdonmukaisuutta näistä  "nykyajan vuodatuksista" on vaikea suodattaa...

Over and out. Tältä illalta ainakin....
« Last Edit: 05.01.09, 21:08 by Henri Laitinen »
Pages: 1 ... 296 297 [298] 299 300 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1