FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.11.17, 15:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 297 298 [299] 300 301 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475524 times)
Jukka Siirilä
Online Online

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5960 on: 05.01.09, 21:12 »

Nyt taisin tarttua trolliin...

Jos ennen pärjättiin ilman lohkolämmintintä vallan mainiosti, ja nyt ei, mistä se johtuu?

Vanhojen partojen tarinoiden mukaan ennen moottoriremppakin oli ihan normaali toimenpide autolle.

Quote
Jos ennen pärjättiin ilman apusumuvaloja mutkissa vallan mainiosti ja nyt ei, mistä se johtuu?

Pärjään vallan mainiosti, mutta kyllä niistä varmasti iloa on tietyissä paikoissa.

Quote
Jos ennen pärjättiin ilman kääntyviä ajovaloja vallan mainiosti ja pystyttiin tiellä, ja nyt ei, mistä se johtuu?

Taas pärjään vallan mainiosti ja tielläkin olen tähän mennessä pysynyt. Toisaalta minun mielestäni pimeässä mutkassa ei ole koskaan liikaa valoa.

Quote
Jos ennen pärjättiin ilman ESPeetä ja DSD,BDS,EPD,EKED järjestelmiä kelissä kun kelissä ja nyt ei, mistä se johtuu?

Niin, ennen pärjättiin myös ilman talvirenkaita. Tosin ennen ajettiin enemmän ulos kuin nykyään. Ehkä se metsäliiton puolella kyntäminen on sitä pärjäämistä kelissä kuin kelissä sitten.
Minä ajattelin mieluummin pysyä tiellä kuin pärjätä Aaltosen tyyliin...
Toisessa autossa ei ole kolmekirjaimisia lyhenteitä kuin RDS radiossa ja hyvin sekin on aurauskeppien välissä pysynyt. Eikun olihan siinä vielä kytkettävä lukko taka-akselilla ja silläkin oli joku lyhenne. Ei vaan pysty muistaan, että mikä.

Quote
Jos ennen pärjättiin ilman 3 vilkku automatiikkaa vallan mainiosti, ja nyt ei mistä se johtuu?

Pärjätään hienosti. Kivahan tuokin ominaisuus on. Mutta onnittelut tämä on oikeasti ainoa turha ominaisuus joka ei suoranaisesti lisää turvallisuutta.

Quote
Ollaanko me ihmiset todella niin kädettömiä nykyään, että me ei pärjättäsi ilman näitä kaikkia niin ihania teknisiä vempaimia?

Onko bussikuskit nykyään niin kädettömiä, että eivät osaa lisätä puukaasubussiin enää haketta häkäpönttöön? Eivätkö nykyajan bussikuskit halua kääntää rattia 28 kierrosta tehostamattomalla ohjauksella. Ovatko bussikuskit nykyään niin kädettömiä, että...

Quote
Okei tämä on vähän kärjistettyä, mutta noi kaikki hienot uudet systeemit on kyllä toisinaan itseään vastaan niin pahasti, että ihmettelen miten ne on yleensäkään saatu ympättyä laillisesti noihin autoihin mukaan varustelistalle. Kuljettajalla menee enemmän aikaa etsiä tietokoneelta oikeat penkin säädöt kun keskittyä ajamiseen tai sopiva lämpötila matkustamoon, joka on tottakai joka penkille määriteltävissä erikseen ja sehän tarkottaa nypräämistä per nappula. HOH miten sitä on ennen pärjätty autoilla, joissa ei ollut ees peilin lämmittimiä saati ilmastointeja.  Tongue

Olit kateellinen tai et kun Aygossa ei noita ole niin siltä tuo ainakin kuulostaa. Kannattaisikohan joskus kokeilla ajaa autoa jossa on kaikkee? Minulla ainakin on enemmän aikaa seurata liikennettä kun voi laittaa ilmastointiin 20 astetta lämpötila ja ilmastointi pitää huolen ettei pää jäädy ja varpaat pala tai toisinpäin. Ennen piti jatkuvasti säätää kun oli jommassa kummassa päässä aina liian kuuma tai kylmä.

Quote
Ja AH ne niin iki ihanat Navigaattorit! Voi elämä, missä me oltaisiin ilman näitä iki ihania laitteita, jokaisella pitää nykyään olla sellainen! Karttakirjat ovat varmaan joka toisella palaneet mökin takassa kun tuola päivittäin näkee arpomisia, vaikka ohjaava ääni on kiinni keskellä tuulilasia. Jopa Kehä 1:sellä, jossa on niin iki upeat opasteet Sellon kohdalla, että siinäkin pitää vielä yrittää osua keskijajakaan koska tuijotetaan sitä Navigaattorin ruutua ja kuunnellaan ihanaa Pipsaa, joka sanoo kohta, että "ajoit ohi". Samalla tottakai unodettu, että takana on läjä autoja, jotka miettivät, että mitä pirua seuravaksi, neljän kaistan yli kesivallin oikealta puolelta takasin!?

En kyllä yhtään kaipaa liikenteeseen autoja joista vastaantullessa tuulilasista näkyy vain iso kartta enkä nopeasti keksi, että mistähän raosta kuski katselee pihalle. Samoin autot joissa emäntä lukee vieressä karttaa eikä tiedä missä ollaan ja isäntä ajaa ja yrittää selittää emännälle että missä ollaan ja kuinka on sen syy että ollaan eksyksissä.

Quote
Tarvitaanko me kaikki oikeasti noita kaikkia hienoja systeemejä. Kuvitella, kun painat vilkkukytkintä sekuntin, vilkku lyö 3 kertaa. Kun painat sitä 2 sekunttia, vilkku jää päälle 5 sekunnin ajaksi. Kun painat sitä NAKS asentoon, se jää pysyvästi päälle niin kuin ennen vanhaan. Mutta jos tietokone ilmoittaa kojelaudan näytössä "tarkista vilkkuviiksen diagnoosit" ,vie auto huoltoon, vilkkuviiksi on silloin rikki ja kolmivilkkusysteemi vaatii buuttauksen.................... Tähänkö tämä on menossa?!

Ei ole onneksi tarvinnut vilkkuviiksiä vielä boottailla. normaaleja vikoja vain ollut joita on joka autossa. Jarrupalat eivät menneet pelkällä boottauksella. Piti oikein vaihtaa.

Mies joka aina puhuu turvallisuudesta haukkuu melkein kaikki autoilussa turvallisuutta edistävät vempeleet turhuuksina ja haikailee sitä aikaa takaisin jolloin talvella ei ollut reissu eikä mikään jos ei kerran penkassa käyty kun kesärenkailla vedettiin ilman jarruja kuuttasataa mutkaan johon ei nähnyt...

-JukSii-
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5961 on: 06.01.09, 01:21 »

Ollaanko me ihmiset todella niin kädettömiä nykyään, että me ei pärjättäsi ilman näitä kaikkia niin ihania teknisiä vempaimia?

Mitä vittua pitääkö tässä ruveta hevosella kulkemaan töihin, jotta herra Aaltonen on tyytyväinen. Kyllä ihmiset ennenkin pääsi hevosella kulkemaan, kun ei ollut autoja. Thaimaan lomallekin ratsastetaan hevosella siperian yli. Ei sinne 100 vuotta sitten lentokoneella menty.  Ja kun vauhtiin päästiin, niin hyvää jatkoa hyvälle alulle saadaan kieltämällä matkapuhelimet. Ei ennenkään tarvittu mitään kännyköitä. Kyllä vielä 15 vuotta sitten oli pikkupojilla munaa, kun piti mennä soittamaan kaverin ovikelloa ja pyytää ulos. Nykyajan kädettömät pullamössöteinit vain soittavat kysyäkseen samaa.

Jos sä Sami oikeasti haluat, niin muuta Sentinel-saarelle. Jos onnistut pääsemään sinne hengissä ja vielä ystävystymään paikallisten kanssa, olet kuin kotonasi. Kymmeniä tuhansia vuosia muista erossa elänyt alkuperäiskansa Intian rannikolla, joka on vuosituhansien ajan tappanut kaikki sinne yrittäneet ja eivät tunne edes alkeellisimpia asioita, kuten metalleja. Ei tarvitse hokea, kuinka ennenkin osattiin. Kun eletään yhä kivikautta.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5962 on: 06.01.09, 07:52 »

Jos ennen pärjättiin ilman lohkolämmintintä vallan mainiosti, ja nyt ei, mistä se johtuu?

Ja ennen ne lämmittämättömät moottorit kestivät loputtomasti? Varmaan oikein tykkäsivät, kun öljyt oli marmeladin muodossa minuuttikaupalla käynnistämisen jälkeen. Ai juu, mutta Aygollakin olisi ainakin hetkellisesti päässyt kulutuksessa lähelle kasikoneita, joten silloinhan se lämmittämättömyys olisi Samin logiikalla ihan perusteltua Grin

Quote
Tarvitaanko me kaikki oikeasti noita kaikkia hienoja systeemejä. Kuvitella, kun painat vilkkukytkintä sekuntin, vilkku lyö 3 kertaa. Kun painat sitä 2 sekunttia, vilkku jää päälle 5 sekunnin ajaksi. Kun painat sitä NAKS asentoon, se jää pysyvästi päälle niin kuin ennen vanhaan. Mutta jos tietokone ilmoittaa kojelaudan näytössä "tarkista vilkkuviiksen diagnoosit" ,vie auto huoltoon, vilkkuviiksi on silloin rikki ja kolmivilkkusysteemi vaatii buuttauksen.................... Tähänkö tämä on menossa?!

Olet nyt ymmärtänyt tuon logiikan ihan väärin. Se toimii niin, että kun vain käytät sitä viikseä "huulilla", se automatiikka vilkuttaa sen kolme kertaa. On ohitustilanteissa, tai vaikkapa esim. liikenneympyröissä oiva apuväline. Siinä missä sinun pitää Aygollasi saman tehdäksesi pitää toisen käden sormet koko ajan siinä viiksellä, ja laskea pienessä mielessäsi, kuinka kauan sitä viikseä täytyy pitää tietyssä asennossa, toinen kuljettaja voi keskittyä ajamiseen ihan rauhassa... Kuten jo aiemmin sanoin, niin ainakin minun kohdalla voidaan puhua ihan rehellisesti myös turvallisuutta parantavasta ominaisuudesta. Nyt kun se vilkku väkisellä räpsähtää ohitustilanteessa sen kolme kertaa, ne muutkin tiellä liikkujat huomaavat sen vilkun ja samalla ohitusaikeeni kolme kertaa todennäköisemmin, kuin ennen, kun ei "jaksanut" kuin sen kerran väläyttää  Embarrassed

Quote
Peltikin oli peltiä!

Sanoo mies, joka ajaa riisikipolla!  Shocked Kait sä sen tiedät, miten nipponeiden korit tehdään? Siltä varalta, että et tiedä, niin hommahan menee seuraavasti. Otetaan yksi metallinen kori, maalataan se ja poistetaan varovasti metallikori maalin alta. Ja sitten tämä maali pultataan pohjalevyyn Grin


Onko bussikuskit nykyään niin kädettömiä, että eivät osaa lisätä puukaasubussiin enää haketta häkäpönttöön? Eivätkö nykyajan bussikuskit halua kääntää rattia 28 kierrosta tehostamattomalla ohjauksella. Ovatko bussikuskit nykyään niin kädettömiä, että...

Mutta onneksi automaattilaatikot on keksitty jo vuonna miekka ja kirves, joten ne sentään Samikin kelpuuttaa  thmbup

Quote
Mies joka aina puhuu turvallisuudesta haukkuu melkein kaikki autoilussa turvallisuutta edistävät vempeleet turhuuksina ja haikailee sitä aikaa takaisin jolloin talvella ei ollut reissu eikä mikään jos ei kerran penkassa käyty kun kesärenkailla vedettiin ilman jarruja kuuttasataa mutkaan johon ei nähnyt...

Tätähän se on ollut koko ajan  Roll Eyes

Tokihan Sami ihan tarkoituksella kirjoittaa nykyään tuollaiseen puoliprovosoivaan tyyliin. Mutta silti hommassa paistaa läpi myös vanha lausahdus: "Totta toinen puoli" Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5963 on: 06.01.09, 08:12 »

Siinä missä sinun pitää Aygollasi saman tehdäksesi pitää toisen käden sormet koko ajan siinä viiksellä, ja laskea pienessä mielessäsi, kuinka kauan sitä viikseä täytyy pitää tietyssä asennossa, toinen kuljettaja voi keskittyä ajamiseen ihan rauhassa...
Mut siinä on hei MUNAA kun joutuu tekemään enemmän töitä ja on paljon haasteellisempaa ajaa! Grin Nykyään pääsee niin helpolla ettei siinä oo yhtään MUNAA Grin

Quote
Mitä vittua pitääkö tässä ruveta hevosella kulkemaan töihin, jotta herra Aaltonen on tyytyväinen.
Joonalta päivän (tai ainakin aamun) paras Grin Grin
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5964 on: 07.01.09, 13:21 »

Leditauluista puheenollen, tietääkö joku milloin saavat noihin Kehä3:n tauluihin virtaa? Piti nekin paskat pystyttää ja rajotus laskea 50kmh työmaan ajaksi mutta ei sitten saada edes sähköjä niihin.. nekin jo varmaan kuukauden päivät siellä seisonut pimeänä...

Nyt on sitten vihdoin saatu herätettyä nuokin henkiin. Itään päin ajettaessa tuosta siis selviää arvioidut matka-ajat Vuosaaren satamaan, Lahdenväylälle (4-tie) sekä lentoasemalle. Tarvittaessa noilla voidaan myös varoittaa myös erilaisista liikenteen häiriöistä kuten tietöistä, onnettomuuksista yms.

[ attachment removed / expired ]
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5965 on: 07.01.09, 14:14 »

Eivät yllättäen valmistuneet vuonna 2008, kuten kyltit lupailivat  Cheesy

Petri Koivisto
Online Online

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5966 on: 07.01.09, 14:55 »

Nyt on sitten vihdoin saatu herätettyä nuokin henkiin. Itään päin ajettaessa tuosta siis selviää arvioidut matka-ajat Vuosaaren satamaan, Lahdenväylälle (4-tie) sekä lentoasemalle. Tarvittaessa noilla voidaan myös varoittaa myös erilaisista liikenteen häiriöistä kuten tietöistä, onnettomuuksista yms.
Joo huomasin, täällä meilläpäin oli tosin eri tietoja, vain tuo Vuosaari ja 7-tie... mikähän lie tie sekin.. Grin
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5967 on: 07.01.09, 18:53 »

Joo huomasin, täällä meilläpäin oli tosin eri tietoja, vain tuo Vuosaari ja 7-tie... mikähän lie tie sekin.. Grin
Lieneeköhän joku pahainen kylätie Venäjälle   laugh

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5968 on: 08.01.09, 03:32 »

Lieneeköhän joku pahainen kylätie Venäjälle   laugh

Ja onhan se muutenkin hyvä ilmoittaa ajat sinnekin, kun on myös 1-tie, 3-tie ja 4-tie.
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5969 on: 08.01.09, 21:24 »

Moikka pitkästä aikaa...

Tänään kotiin ajellessani tuli mieleeni sumuvalojen käyttö/käyttämättömyys.
Eli, kelihän oli erittäin suuressa määrin sumuvalokelpoinen tänä iltana, ainakin 3-tiellä.

Mutta, mihin ihmiset unohtivat ne sumuvalot. Aniharvat ammattiautoilijatkaan niitä käyttivät. Ilma oli todella sakeana irtolunta.
Kyllä ne sumuvalot löytyy kirkkaalla kelillä, muttei huonon näkyvyyden aikana. Höh!

-jukka Huh
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6112
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5970 on: 09.01.09, 03:47 »

Moikka pitkästä aikaa...

Tänään kotiin ajellessani tuli mieleeni sumuvalojen käyttö/käyttämättömyys.
Eli, kelihän oli erittäin suuressa määrin sumuvalokelpoinen tänä iltana, ainakin 3-tiellä.

Mutta, mihin ihmiset unohtivat ne sumuvalot. Aniharvat ammattiautoilijatkaan niitä käyttivät. Ilma oli todella sakeana irtolunta.
Kyllä ne sumuvalot löytyy kirkkaalla kelillä, muttei huonon näkyvyyden aikana. Höh!

-jukka Huh

Ajoin rekalla HKI-HML n. 1930-2100 ja takaisin joskus 2300-0100. Ei juurikaan ollut sellaista keliä, että olisi tarvinnut sumuvaloja. Vähän joutui hitaammin ajamaan ja välillä jopa alle alle 80km/h. Pääosin sai kuitenkin ajaa 85km/h jatkuvasti. Vähän pöllytti pakkaslunta, mutta muuten näkyvyyttä oli n. muutama sata metri koko ajan. Tie oli kuiva ja pito oli erinomainen. Vähän oli pientä pakkaslunta tiellä, mutta muuten oli kyllä ihan ok keli. Kertaakaan ei tarvinnut miettiä hidastamista tai muuta lumisateen tuomia ongelmia.

Eli laitetaan tosiaan ne sumuvalot sitten vasta, kun niille on edellytyksiä. Eli puhutaan jostain muutaman kymmenen metrin näkyvyydestä. Ei usean sadan metrin. Olisihan niitä voinut tietysti käyttää, mutta ei niistä juurikaan olisi hyötyä ollut.
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5971 on: 09.01.09, 11:14 »

Jep, jep...

Tosin kun ajelee siellä rekkojen lumipöllyssä sitä vasenta kaistaa, niin näkyvyyttä ei juurikaan ole. Että tämä näköala oli sieltä pari metriä alempaa, lumipöllyn seasta.

Ja selkeässä kelissä en todellakaan käytä sumuvaloja.

-jukka Cool

Ps. Kyllä noissa oloissa lisää sumareiden käyttö turvallisuutta, kun edellä ajavat henkilöautojenkuljettajat näkevät, että sieltä takaa tulee joku ohitse. Eivät sitten tule eteen.
Pari rekkaa, ainakin joku schenkerin täysperä tuli aika läheltä edestä eteen, vasemmalle kaistalle, kun toinen ka ajoi liian hiljaa.

"paljon massaa, mutta niin vähän vastuuta" >>>valitettavasti joskus näin.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5972 on: 09.01.09, 11:45 »

Ps. Kyllä noissa oloissa lisää sumareiden käyttö turvallisuutta, kun edellä ajavat henkilöautojenkuljettajat näkevät, että sieltä takaa tulee joku ohitse. Eivät sitten tule eteen.
Pari rekkaa, ainakin joku schenkerin täysperä tuli aika läheltä edestä eteen, vasemmalle kaistalle, kun toinen ka ajoi liian hiljaa.

Tuohan ei johdu varmastikaan siitä ettei näkisi takaa tulevaa liikennettä, vaan näyttää olevan monilla rekkakuskeilla tapana ihan kirkkaalla ilmallakin. Undecided
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5973 on: 09.01.09, 14:00 »

Tuohan ei johdu varmastikaan siitä ettei näkisi takaa tulevaa liikennettä, vaan näyttää olevan monilla rekkakuskeilla tapana ihan kirkkaalla ilmallakin. Undecided

Niinpä...

Ja vaikkei niin toimivia olisi kuin muutama prosentti kaikista, niin se näkyy ikävällä tavalla tuolla tien päällä  thmbdn.

-jukka Huh
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5974 on: 09.01.09, 18:55 »

Hämeenlinnanväylällä, Klaukkalan liittymän eteläpuolella sattui tänään iltapäivällä onnettomuus, jossa kuoli yksi henkilö. Onnettomuus sattui etelän suuntaan menevillä kaistoilla, joskin myös toinen pohjoiseen menevä kaista oli hetken aikaa suljettuna. Ilmeisesti kuitenkin jo klo 16 mennessä molemmat pohjoiseen menevät kaistat oli saatu avatuksi, joten pohjoiseen menevään liikenteeseen itse onnettomuus ei tuossa vaiheessa vaikuttanut enää millään tavalla.

Kuitenkin vielä kello 17 aikoihinkin molemmat pohjoiseen menevät kaistat olivat täysin tukossa Kehä 3:lta Klaukkalan liittymään (n. 6 km) asti ja keskinopeus oli luokkaa 30 km/h. Jaa että miksi? No tietenkin siksi, että näiden "kolaripaikkaturistien" oli aivan pakko laskea nopeus kyseisessä kohdassa satasesta 30 km/h:iin vain päästäkseen ihailemaan onnettomuutta ja sinisiä vilkkuvaloja, sekä räpsimään kännykkäkameroillaan kuvia ties minne roskalehtien palstoille. Luonnollisesti heti onnettomuuspaikan jälkeen liikenne alkoi sujumaan täysin normaalisti.

Eli tämän viestin pointtina siis oli, että mikäli kaikki olisivat ajaneet tuossa normaalia vauhtia, niin mitään jonoa ei olisi edes päässyt muodostumaankaan.

Ja tältä näytti Keimolanportin kohdalla pohjoiseen kello 16.35:
[ attachment removed / expired ]

Ugh, olen avautunut.
Mikko J Virtanen
Offline Offline

Posts: 1700
Date Registered: 30.03.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5975 on: 09.01.09, 19:33 »

Eli tämän viestin pointtina siis oli, että mikäli kaikki olisivat ajaneet tuossa normaalia vauhtia, niin mitään jonoa ei olisi edes päässyt muodostumaankaan.
No se nyt on jokaisen kolaripaikan kohdalla sama tilanne, vaikka itse kolari olisi vaikkapa kaistojenvälisellä viheralueella eikä tukkisi yhtään kaistaa. Sitä naureskelee tietysti tilanteelle, mutta helposti käy itselläkin niin, että kun pitäisi taas kiihdyttää moottoritienopeuteen niin siinä tulee pieni viivästys kun vilkaisee vielä kolaripaikkaa..

Huvittava juttu jokatapauksessa, etenkin kun se toistuu jok'ikisellä kolaripaikalla  Cheesy

Juuso Nummi
Offline Offline

Posts: 190
Date Registered: 22.02.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5976 on: 09.01.09, 20:06 »

Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5977 on: 09.01.09, 22:40 »


Kuitenkin vielä kello 17 aikoihinkin molemmat pohjoiseen menevät kaistat olivat täysin tukossa Kehä 3:lta Klaukkalan liittymään (n. 6 km) asti ja keskinopeus oli luokkaa 30 km/h. Jaa että miksi? No tietenkin siksi, että näiden "kolaripaikkaturistien" oli aivan pakko laskea nopeus kyseisessä kohdassa satasesta 30 km/h:iin vain päästäkseen ihailemaan onnettomuutta ja sinisiä vilkkuvaloja, sekä räpsimään kännykkäkameroillaan kuvia ties minne roskalehtien palstoille. Luonnollisesti heti onnettomuuspaikan jälkeen liikenne alkoi sujumaan täysin normaalisti.

Eli tämän viestin pointtina siis oli, että mikäli kaikki olisivat ajaneet tuossa normaalia vauhtia, niin mitään jonoa ei olisi edes päässyt muodostumaankaan.

Ugh, olen avautunut.

Ja minä katson asiaa hieman toiselta kannalta.

Ymmärrän että tilanne on tietyltä kantilta katsottuna tuollainen, mutta olisin itse enemmän huolissani, jos edessä vilkkuvat valot eivät vaikuttaisi nopeuteen millään tavalla. Jos et tiedä mitä on tapahtunut ja vaikuttaako turvalliselta ajaa hidastamatta, on fiksumpaa jarruttaa vauhtia.
Taannoin oli jossain motarilla päässyt hirvi aitojen välistä kaistoille ja jäi tietysti sinne haahuilemaan, kun aidat olivat tien kummallakin puolella. Poliisi valitteli että vaikka olivat vilkut päällä usean auton kanssa tien laidassa "kaitsemassa" hirveä, se ei tuntunut hidastavan moottoritiellä liikkuvia. Virkavallan puolelta annettiin siis viestiä, että hidastakaa nyt hyvät ihmiset, kun näette että jotain on tekeillä ja valot loistaa.

Olen itse sattunut onnettomuuspaikalle autolla ja koska yhtäkkiä edessä parveilevat ihmiset, vilkkuvalot ja ajoneuvot antavat kaikkea muuta kuin selkeän kuvan, ei siihen ainoaan rakoon halua posottaa kuin ei olisi mitään. Silti minullekkin huitoi yksi liikenteenojaaja vihaisen olisesti, että anna mennä nyt vaan. Teki kyllä mieli melkein kiittää keskisormella kun yritin itse vain toimia fiksusti. "Kolaripaikkaturismista" ei siis toki ole kyse, mutta tuollaisessa tilanteessa ihminen luonnostaan katsoo ja havannoi myös häiriön syytä. Vai pitäisikö havainnointia tehdä jotenkin valikoivasti?

Jos tuo kuva on otettu n. 1630, kun onnettomuudesta on noin pulitoista tuntia, kaistojen avaamisesta vielä vähemmän ja on ruuhka-aika kaupungista päin, niin minusta on aivan luonnollista että liikenne oli jumissa pohjoiseen päin, vielä tuolloinkin.
Ei tarvitse olla kuin pieni häiriö, niin se kertautuu ja voimistuu taaksepäin, vaikka itse tilannepaikalla olisi jo häiriö korjattu ja rata vapaa. Eikä sitä helpoita se, että liikennemäärät ovat vielä onnettomuuden jälkeen enemmän kasvussa kuin laskussa...

edit: typot
« Last Edit: 10.01.09, 05:12 by Henri Laitinen »
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5978 on: 10.01.09, 08:45 »

Ja minä katson asiaa hieman toiselta kannalta.

Ymmärrän että tilanne on tietyltä kantilta katsottuna tuollainen, mutta olisin itse enemmän huolissani, jos edessä vilkkuvat valot eivät vaikuttaisi nopeuteen millään tavalla. Jos et tiedä mitä on tapahtunut ja vaikuttaako turvalliselta ajaa hidastamatta, on fiksumpaa jarruttaa vauhtia.
Taannoin oli jossain motarilla päässyt hirvi aitojen välistä kaistoille ja jäi tietysti sinne haahuilemaan, kun aidat olivat tien kummallakin puolella. Poliisi valitteli että vaikka olivat vilkut päällä usean auton kanssa tien laidassa "kaitsemassa" hirveä, se ei tuntunut hidastavan moottoritiellä liikkuvia. Virkavallan puolelta annettiin siis viestiä, että hidastakaa nyt hyvät ihmiset, kun näette että jotain on tekeillä ja valot loistaa

Tuokin on kyllä toisaalta aivan totta ja näin jälkiviisaasti ajateltuna järkevääkin. Jotenkin sitä vaan tuollaisissa tilanteissa tuntuu, että jumituksen aiheuttavat ainoastaan ne, jotka jäävät ihmettelemään onnettomuutta siitäkin huolimatta, että tie edessä on selkeästi vapaa eikä mitään järkevää syytä hidastelemiselle ole. Toki silloin, kun ei tiedä mitä edessä on tapahtunut ja vaikuttaako se myös oman suunnan liikenteeseen onkin aiheellista laskea nopeutta.
Jukka Siirilä
Online Online

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #5979 on: 10.01.09, 09:58 »

Taannoin oli jossain motarilla päässyt hirvi aitojen välistä kaistoille ja jäi tietysti sinne haahuilemaan, kun aidat olivat tien kummallakin puolella. Poliisi valitteli että vaikka olivat vilkut päällä usean auton kanssa tien laidassa "kaitsemassa" hirveä, se ei tuntunut hidastavan moottoritiellä liikkuvia. Virkavallan puolelta annettiin siis viestiä, että hidastakaa nyt hyvät ihmiset, kun näette että jotain on tekeillä ja valot loistaa.

Mua aina huvittaa jutut tästä aiheesta. Välillä lehdessä poliisi sanoo, että vaikka siniset vilkkuu niin ei tartte jäädä kuppaamaan sinne onnettomuuspaikalle. Sininen valo ei ole kuulemma syy hidastamiselle. Siellähän voi olla vain poliisiauto pysäyttänyt jonkun ylinopeutta ajaneen ja kirjoitellaan lappua sille.
Sitten toisessa jutussa sanotaan, että pitäisi ymmärtää hidastaa kun näkee sinisiä valoja. Kun siellä voi tosiaan olla se hirvi jota hätistellään pois motarilta.

Pitäisikö normaalin autoilevan ihmisen jollain tavalla pystyä arvaamaan mikä tilanne siellä on, että tarkoittaako sininen valo hidastamista vai ajelemista vauhdilla?

Keskieuroopassa näin muutaman kerran poliisiauton tien sivussa hyvissä ajoin ja katolla oli taulu jossa kerrottiin että mitä edessä on ja miten toimia. Miksei suomessa?

Quote
Olen itse sattunut onnettomuuspaikalle autolla ja koska yhtäkkiä edessä parveilevat ihmiset, vilkkuvalot ja ajoneuvot antavat kaikkea muuta kuin selkeän kuvan, ei siihen ainoaan rakoon halua posottaa kuin ei olisi mitään. Silti minullekkin huitoi yksi liikenteenojaaja vihaisen olisesti, että anna mennä nyt vaan. Teki kyllä mieli melkein kiittää keskisormella kun yritin itse vain toimia fiksusti. "Kolaripaikkaturismista" ei siis toki ole kyse, mutta tuollaisessa tilanteessa ihminen luonnostaan katsoo ja havannoi myös häiriön syytä. Vai pitäisikö havainnointia tehdä jotenkin valikoivasti?

Joo, minulla oli hauska tilanne tuossa ehkä viisi vuotta sitten. Tie oli ihan sairaan liukas ja joku oli ojaan pamauttanut. Sinisiä valoja vilkkui ja liikenteenohjaaja viittoi että mene nyt siitä. Samalla sieltä yksi palomies tuli hanuri edellä paloautojen välistä kaistalle ja lakaisi lasinpaloja pois tieltä. Minä tietysti jarrutin kun en päällekään halunnut ajaa. Jarruilla ei ollut juurikaan vaikutusta nopeuteen ja liikenteenohjaaha vain vihaisena viittoi että mene nyt siitä. Meni sitten auton etukulma noin 10 cm päästä tätä palomiestä. Kai mun olis pitänyt vain painaa kaasua että olis varmasti osunut siihen palomieheen kunnolla niin olis liikennettä ohjannut poliisikin ollut varmasti ylpeä itsestään ja tilannetajustaan.

-JukSii-
Pages: 1 ... 297 298 [299] 300 301 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1