Keskustelua liikenteestä

<< < (1193/3019) > >>

Henkka:
Quote

Aivan!
Jos ennen pärjättiin ilman lohkolämmintintä vallan mainiosti, ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman apusumuvaloja mutkissa vallan mainiosti ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman kääntyviä ajovaloja vallan mainiosti ja pystyttiin tiellä, ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman ESPeetä ja DSD,BDS,EPD,EKED järjestelmiä kelissä kun kelissä ja nyt ei, mistä se johtuu?
Jos ennen pärjättiin ilman 3 vilkku automatiikkaa vallan mainiosti, ja nyt ei mistä se johtuu?

Ollaanko me ihmiset todella niin kädettömiä nykyään, että me ei pärjättäsi ilman näitä kaikkia niin ihania teknisiä vempaimia?

Ennen vanhaan autoissa oli munaa, piti olla kuski, että niitä pystyi ajamaan. Ratissa oli kierroksia 6 tai 7 ja jarruissa ei tehostinta. Takaveto jäykällä taka-akselilla ilman ESP järjestelmiä saati lukkoa. Talven yllättäessä vaan 50 kiloa per kulma hiekkasäkkiä konttiin ja hanaa. Siinä meille köyhän miehen luistonesto, joka ei takuulla jätä pulaan. 


Varmasti pärjättäisi nykyäänkin ilman, mutta kun nuo on keksitty niin miksi kieltäytyä? Pärjättiinhän sun logiikalla ennen havumajoissakin ja nyt Aaltonen asuu nykyajan turhuuksilla varustetussa kodissa. Ei vaihda kanavaa kuin kaukosäätimellä, tekee ruokaa mikrossa, käy lämpimässä sisävessassa baagelilla, parkkeeraa luvattomille paikoille kun ei nuoret jalat kanna, käyttää deodorantteja (toivottavasti!) jne, jne. Oletko säkin nyt sitten ihan kädetöntä pullamössöä? Et varmaan, vaikka voisinhan näin väittää tällä "tyylillä"?

Noi sun "munajutut" on myös juuri sovitettu sun oman näkemyksesi kanssa. Mistä vanhasta pidät, siinä vasta oli munaa! Voi pojat kun tietäisitte! Mennyttä haikaillaan yleensä aina koska tulevaisuus on tuntematon ja ehkä siksikin ankeankin oloinen. Vaikka silloin joskus se näytti ihan yhtä ankealle. Samat huolet lehdissä ja nuoriso oli aina pilalla." Voi sitä 30-lukua, kun nämä ovat pilalla 60-luvulla..."
Ja ei silloin ennekään osattu ajaa sen paremmin. Sanoisin että oltiin vielä umpiluupäisempiä kun niilla pienillä liikennemäärillä porukka kuoli moninkertaisesti tien päällä, saatikka vammautui vakavasti. Ei noi sun munakliseet valitettavasti ole millään tukevalla pohjalla, mitä tulee autoihin ja ajotaitoihin ennen vanhaan. Tai yksinkertaisen tekniikan paremmuuteen. Sen todistaa tilastot. Sorry.

Tässä vähän näytteitä tosimiesten ajoista liikenteessä:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=5964
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=613&a=3527
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=613&a=3898
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=68&a=1698

En väitä ettenkö itsekkin fiilistelisi menneitä aikoja. Tottakai olisi upeaa päästä päiväksi lapsuuden aikoihin maistelemaan ja minua kiinnostaa valtavasti kotikaupunkini historiikki. Katselen Signe Branderin albumista mielelläni sadan vuoden aikaisia kuvia Helsingin tutuista paikoista, tunnelmoiden. Tai katson vaikka tätä
Joillain vanhoilla autoillakin ajelisin mielelläni tänä päivänä. Mutta vain "kesäsunnuntaisin". Koska se on ja olisi vain fiilistelyä.
Oikeasti olen tyytyväinen ettei öljyjä tarvitse vaihdella viiden tonnin välein, peilejä väännellä vaimon ajon jälkeen ja että pimeällä taustapeili tummenee automaattisesti. Ja yleensäkkin ajamista helpottavista asioista.

Työmatkan ei tarvitse olla mikään suoritus autolla, vaan mitä mukavemmin ja turvallisemmin voin sen tehdä, sen parempi. Jos sulla jokin päivä on oma kinderi kyydissä niin sitä varmemmin osat arvostaa myös matkanteon helppoutta, turvallisuutta, mukavuutta ja oman lapsuuden mökkimatkat, silloisilla autoilla ovat onneksi muistoja vain! Ei noilla ole oikeasti mitään tekemistä minkään miehisten kuskijuttujen kanssa.

En ole kyllä kenenkään sen aikaisen automiehen haikailevan niitä aikoja saatikka kokeneen homman olleen jotenkin "äijempää". Sillon mentiin sillä mitä oli tarjolla. Nuorempia on ehkä mukava hauskuuttaa tai vedättää jutuilla mutta juttuja ne vaan ovat.

Henkka:
Quote

Sanoo mies, jonka mielestä vilkkuvalo fillaristeilla oli todella loistava keksintö ja auttaa näkemään ne paremmin liikenteessä. Miksi niitä ei ennen nähty kun niillä oli tavallinen lamppu?? 


Niin ja onhan sitä karttakirjaakin kiva selata ajon aikana!  Ai niin, mutta toiset katsoo kerran huussissa ennen seuraavan aamun reissua ja vetää sitten ulkoa! 
Kuten aiemmin sanoin, se mitä Samilla ei tunnu olevan, on aivan turhaa.
Miksi, sen tuntee hän itse. Johdonmukaisuutta näistä  "nykyajan vuodatuksista" on vaikea suodattaa...

Over and out. Tältä illalta ainakin....

juksii:
Nyt taisin tarttua trolliin...

Quote

Jos ennen pärjättiin ilman lohkolämmintintä vallan mainiosti, ja nyt ei, mistä se johtuu?


Vanhojen partojen tarinoiden mukaan ennen moottoriremppakin oli ihan normaali toimenpide autolle.

Quote

Jos ennen pärjättiin ilman apusumuvaloja mutkissa vallan mainiosti ja nyt ei, mistä se johtuu?


Pärjään vallan mainiosti, mutta kyllä niistä varmasti iloa on tietyissä paikoissa.

Quote

Jos ennen pärjättiin ilman kääntyviä ajovaloja vallan mainiosti ja pystyttiin tiellä, ja nyt ei, mistä se johtuu?


Taas pärjään vallan mainiosti ja tielläkin olen tähän mennessä pysynyt. Toisaalta minun mielestäni pimeässä mutkassa ei ole koskaan liikaa valoa.

Quote

Jos ennen pärjättiin ilman ESPeetä ja DSD,BDS,EPD,EKED järjestelmiä kelissä kun kelissä ja nyt ei, mistä se johtuu?


Niin, ennen pärjättiin myös ilman talvirenkaita. Tosin ennen ajettiin enemmän ulos kuin nykyään. Ehkä se metsäliiton puolella kyntäminen on sitä pärjäämistä kelissä kuin kelissä sitten.
Minä ajattelin mieluummin pysyä tiellä kuin pärjätä Aaltosen tyyliin...
Toisessa autossa ei ole kolmekirjaimisia lyhenteitä kuin RDS radiossa ja hyvin sekin on aurauskeppien välissä pysynyt. Eikun olihan siinä vielä kytkettävä lukko taka-akselilla ja silläkin oli joku lyhenne. Ei vaan pysty muistaan, että mikä.

Quote

Jos ennen pärjättiin ilman 3 vilkku automatiikkaa vallan mainiosti, ja nyt ei mistä se johtuu?


Pärjätään hienosti. Kivahan tuokin ominaisuus on. Mutta onnittelut tämä on oikeasti ainoa turha ominaisuus joka ei suoranaisesti lisää turvallisuutta.

Quote

Ollaanko me ihmiset todella niin kädettömiä nykyään, että me ei pärjättäsi ilman näitä kaikkia niin ihania teknisiä vempaimia?


Onko bussikuskit nykyään niin kädettömiä, että eivät osaa lisätä puukaasubussiin enää haketta häkäpönttöön? Eivätkö nykyajan bussikuskit halua kääntää rattia 28 kierrosta tehostamattomalla ohjauksella. Ovatko bussikuskit nykyään niin kädettömiä, että...

Quote

Okei tämä on vähän kärjistettyä, mutta noi kaikki hienot uudet systeemit on kyllä toisinaan itseään vastaan niin pahasti, että ihmettelen miten ne on yleensäkään saatu ympättyä laillisesti noihin autoihin mukaan varustelistalle. Kuljettajalla menee enemmän aikaa etsiä tietokoneelta oikeat penkin säädöt kun keskittyä ajamiseen tai sopiva lämpötila matkustamoon, joka on tottakai joka penkille määriteltävissä erikseen ja sehän tarkottaa nypräämistä per nappula. HOH miten sitä on ennen pärjätty autoilla, joissa ei ollut ees peilin lämmittimiä saati ilmastointeja. 


Olit kateellinen tai et kun Aygossa ei noita ole niin siltä tuo ainakin kuulostaa. Kannattaisikohan joskus kokeilla ajaa autoa jossa on kaikkee? Minulla ainakin on enemmän aikaa seurata liikennettä kun voi laittaa ilmastointiin 20 astetta lämpötila ja ilmastointi pitää huolen ettei pää jäädy ja varpaat pala tai toisinpäin. Ennen piti jatkuvasti säätää kun oli jommassa kummassa päässä aina liian kuuma tai kylmä.

Quote

Ja AH ne niin iki ihanat Navigaattorit! Voi elämä, missä me oltaisiin ilman näitä iki ihania laitteita, jokaisella pitää nykyään olla sellainen! Karttakirjat ovat varmaan joka toisella palaneet mökin takassa kun tuola päivittäin näkee arpomisia, vaikka ohjaava ääni on kiinni keskellä tuulilasia. Jopa Kehä 1:sellä, jossa on niin iki upeat opasteet Sellon kohdalla, että siinäkin pitää vielä yrittää osua keskijajakaan koska tuijotetaan sitä Navigaattorin ruutua ja kuunnellaan ihanaa Pipsaa, joka sanoo kohta, että "ajoit ohi". Samalla tottakai unodettu, että takana on läjä autoja, jotka miettivät, että mitä pirua seuravaksi, neljän kaistan yli kesivallin oikealta puolelta takasin!?


En kyllä yhtään kaipaa liikenteeseen autoja joista vastaantullessa tuulilasista näkyy vain iso kartta enkä nopeasti keksi, että mistähän raosta kuski katselee pihalle. Samoin autot joissa emäntä lukee vieressä karttaa eikä tiedä missä ollaan ja isäntä ajaa ja yrittää selittää emännälle että missä ollaan ja kuinka on sen syy että ollaan eksyksissä.

Quote

Tarvitaanko me kaikki oikeasti noita kaikkia hienoja systeemejä. Kuvitella, kun painat vilkkukytkintä sekuntin, vilkku lyö 3 kertaa. Kun painat sitä 2 sekunttia, vilkku jää päälle 5 sekunnin ajaksi. Kun painat sitä NAKS asentoon, se jää pysyvästi päälle niin kuin ennen vanhaan. Mutta jos tietokone ilmoittaa kojelaudan näytössä "tarkista vilkkuviiksen diagnoosit" ,vie auto huoltoon, vilkkuviiksi on silloin rikki ja kolmivilkkusysteemi vaatii buuttauksen.................... Tähänkö tämä on menossa?!


Ei ole onneksi tarvinnut vilkkuviiksiä vielä boottailla. normaaleja vikoja vain ollut joita on joka autossa. Jarrupalat eivät menneet pelkällä boottauksella. Piti oikein vaihtaa.

Mies joka aina puhuu turvallisuudesta haukkuu melkein kaikki autoilussa turvallisuutta edistävät vempeleet turhuuksina ja haikailee sitä aikaa takaisin jolloin talvella ei ollut reissu eikä mikään jos ei kerran penkassa käyty kun kesärenkailla vedettiin ilman jarruja kuuttasataa mutkaan johon ei nähnyt...

Joona:
Quote

Ollaanko me ihmiset todella niin kädettömiä nykyään, että me ei pärjättäsi ilman näitä kaikkia niin ihania teknisiä vempaimia?

Mitä vittua pitääkö tässä ruveta hevosella kulkemaan töihin, jotta herra Aaltonen on tyytyväinen. Kyllä ihmiset ennenkin pääsi hevosella kulkemaan, kun ei ollut autoja. Thaimaan lomallekin ratsastetaan hevosella siperian yli. Ei sinne 100 vuotta sitten lentokoneella menty.  Ja kun vauhtiin päästiin, niin hyvää jatkoa hyvälle alulle saadaan kieltämällä matkapuhelimet. Ei ennenkään tarvittu mitään kännyköitä. Kyllä vielä 15 vuotta sitten oli pikkupojilla munaa, kun piti mennä soittamaan kaverin ovikelloa ja pyytää ulos. Nykyajan kädettömät pullamössöteinit vain soittavat kysyäkseen samaa.

Jos sä Sami oikeasti haluat, niin muuta Sentinel-saarelle. Jos onnistut pääsemään sinne hengissä ja vielä ystävystymään paikallisten kanssa, olet kuin kotonasi. Kymmeniä tuhansia vuosia muista erossa elänyt alkuperäiskansa Intian rannikolla, joka on vuosituhansien ajan tappanut kaikki sinne yrittäneet ja eivät tunne edes alkeellisimpia asioita, kuten metalleja. Ei tarvitse hokea, kuinka ennenkin osattiin. Kun eletään yhä kivikautta.

mmniemi:
Quote

Jos ennen pärjättiin ilman lohkolämmintintä vallan mainiosti, ja nyt ei, mistä se johtuu?

Ja ennen ne lämmittämättömät moottorit kestivät loputtomasti? Varmaan oikein tykkäsivät, kun öljyt oli marmeladin muodossa minuuttikaupalla käynnistämisen jälkeen. Ai juu, mutta Aygollakin olisi ainakin hetkellisesti päässyt kulutuksessa lähelle kasikoneita, joten silloinhan se lämmittämättömyys olisi Samin logiikalla ihan perusteltua

Quote

Tarvitaanko me kaikki oikeasti noita kaikkia hienoja systeemejä. Kuvitella, kun painat vilkkukytkintä sekuntin, vilkku lyö 3 kertaa. Kun painat sitä 2 sekunttia, vilkku jää päälle 5 sekunnin ajaksi. Kun painat sitä NAKS asentoon, se jää pysyvästi päälle niin kuin ennen vanhaan. Mutta jos tietokone ilmoittaa kojelaudan näytössä "tarkista vilkkuviiksen diagnoosit" ,vie auto huoltoon, vilkkuviiksi on silloin rikki ja kolmivilkkusysteemi vaatii buuttauksen.................... Tähänkö tämä on menossa?!

Olet nyt ymmärtänyt tuon logiikan ihan väärin. Se toimii niin, että kun vain käytät sitä viikseä "huulilla", se automatiikka vilkuttaa sen kolme kertaa. On ohitustilanteissa, tai vaikkapa esim. liikenneympyröissä oiva apuväline. Siinä missä sinun pitää Aygollasi saman tehdäksesi pitää toisen käden sormet koko ajan siinä viiksellä, ja laskea pienessä mielessäsi, kuinka kauan sitä viikseä täytyy pitää tietyssä asennossa, toinen kuljettaja voi keskittyä ajamiseen ihan rauhassa... Kuten jo aiemmin sanoin, niin ainakin minun kohdalla voidaan puhua ihan rehellisesti myös turvallisuutta parantavasta ominaisuudesta. Nyt kun se vilkku väkisellä räpsähtää ohitustilanteessa sen kolme kertaa, ne muutkin tiellä liikkujat huomaavat sen vilkun ja samalla ohitusaikeeni kolme kertaa todennäköisemmin, kuin ennen, kun ei "jaksanut" kuin sen kerran väläyttää 

Quote

Peltikin oli peltiä!


Sanoo mies, joka ajaa riisikipolla!  Kait sä sen tiedät, miten nipponeiden korit tehdään? Siltä varalta, että et tiedä, niin hommahan menee seuraavasti. Otetaan yksi metallinen kori, maalataan se ja poistetaan varovasti metallikori maalin alta. Ja sitten tämä maali pultataan pohjalevyyn


Quote

Onko bussikuskit nykyään niin kädettömiä, että eivät osaa lisätä puukaasubussiin enää haketta häkäpönttöön? Eivätkö nykyajan bussikuskit halua kääntää rattia 28 kierrosta tehostamattomalla ohjauksella. Ovatko bussikuskit nykyään niin kädettömiä, että...

Mutta onneksi automaattilaatikot on keksitty jo vuonna miekka ja kirves, joten ne sentään Samikin kelpuuttaa 

Quote

Mies joka aina puhuu turvallisuudesta haukkuu melkein kaikki autoilussa turvallisuutta edistävät vempeleet turhuuksina ja haikailee sitä aikaa takaisin jolloin talvella ei ollut reissu eikä mikään jos ei kerran penkassa käyty kun kesärenkailla vedettiin ilman jarruja kuuttasataa mutkaan johon ei nähnyt...


Tätähän se on ollut koko ajan 

Tokihan Sami ihan tarkoituksella kirjoittaa nykyään tuollaiseen puoliprovosoivaan tyyliin. Mutta silti hommassa paistaa läpi myös vanha lausahdus: "Totta toinen puoli"

Navigation

Up one level

Next page

Previous page