Keskustelua liikenteestä

<< < (1197/3031) > >>

AnttiH:

Ja minä katson asiaa hieman toiselta kannalta.

Ymmärrän että tilanne on tietyltä kantilta katsottuna tuollainen, mutta olisin itse enemmän huolissani, jos edessä vilkkuvat valot eivät vaikuttaisi nopeuteen millään tavalla. Jos et tiedä mitä on tapahtunut ja vaikuttaako turvalliselta ajaa hidastamatta, on fiksumpaa jarruttaa vauhtia.
Taannoin oli jossain motarilla päässyt hirvi aitojen välistä kaistoille ja jäi tietysti sinne haahuilemaan, kun aidat olivat tien kummallakin puolella. Poliisi valitteli että vaikka olivat vilkut päällä usean auton kanssa tien laidassa "kaitsemassa" hirveä, se ei tuntunut hidastavan moottoritiellä liikkuvia. Virkavallan puolelta annettiin siis viestiä, että hidastakaa nyt hyvät ihmiset, kun näette että jotain on tekeillä ja valot loistaa

Tuokin on kyllä toisaalta aivan totta ja näin jälkiviisaasti ajateltuna järkevääkin. Jotenkin sitä vaan tuollaisissa tilanteissa tuntuu, että jumituksen aiheuttavat ainoastaan ne, jotka jäävät ihmettelemään onnettomuutta siitäkin huolimatta, että tie edessä on selkeästi vapaa eikä mitään järkevää syytä hidastelemiselle ole. Toki silloin, kun ei tiedä mitä edessä on tapahtunut ja vaikuttaako se myös oman suunnan liikenteeseen onkin aiheellista laskea nopeutta.

juksii:

Taannoin oli jossain motarilla päässyt hirvi aitojen välistä kaistoille ja jäi tietysti sinne haahuilemaan, kun aidat olivat tien kummallakin puolella. Poliisi valitteli että vaikka olivat vilkut päällä usean auton kanssa tien laidassa "kaitsemassa" hirveä, se ei tuntunut hidastavan moottoritiellä liikkuvia. Virkavallan puolelta annettiin siis viestiä, että hidastakaa nyt hyvät ihmiset, kun näette että jotain on tekeillä ja valot loistaa.

Mua aina huvittaa jutut tästä aiheesta. Välillä lehdessä poliisi sanoo, että vaikka siniset vilkkuu niin ei tartte jäädä kuppaamaan sinne onnettomuuspaikalle. Sininen valo ei ole kuulemma syy hidastamiselle. Siellähän voi olla vain poliisiauto pysäyttänyt jonkun ylinopeutta ajaneen ja kirjoitellaan lappua sille.
Sitten toisessa jutussa sanotaan, että pitäisi ymmärtää hidastaa kun näkee sinisiä valoja. Kun siellä voi tosiaan olla se hirvi jota hätistellään pois motarilta.

Pitäisikö normaalin autoilevan ihmisen jollain tavalla pystyä arvaamaan mikä tilanne siellä on, että tarkoittaako sininen valo hidastamista vai ajelemista vauhdilla?

Keskieuroopassa näin muutaman kerran poliisiauton tien sivussa hyvissä ajoin ja katolla oli taulu jossa kerrottiin että mitä edessä on ja miten toimia. Miksei suomessa?

Olen itse sattunut onnettomuuspaikalle autolla ja koska yhtäkkiä edessä parveilevat ihmiset, vilkkuvalot ja ajoneuvot antavat kaikkea muuta kuin selkeän kuvan, ei siihen ainoaan rakoon halua posottaa kuin ei olisi mitään. Silti minullekkin huitoi yksi liikenteenojaaja vihaisen olisesti, että anna mennä nyt vaan. Teki kyllä mieli melkein kiittää keskisormella kun yritin itse vain toimia fiksusti. "Kolaripaikkaturismista" ei siis toki ole kyse, mutta tuollaisessa tilanteessa ihminen luonnostaan katsoo ja havannoi myös häiriön syytä. Vai pitäisikö havainnointia tehdä jotenkin valikoivasti?

Joo, minulla oli hauska tilanne tuossa ehkä viisi vuotta sitten. Tie oli ihan sairaan liukas ja joku oli ojaan pamauttanut. Sinisiä valoja vilkkui ja liikenteenohjaaja viittoi että mene nyt siitä. Samalla sieltä yksi palomies tuli hanuri edellä paloautojen välistä kaistalle ja lakaisi lasinpaloja pois tieltä. Minä tietysti jarrutin kun en päällekään halunnut ajaa. Jarruilla ei ollut juurikaan vaikutusta nopeuteen ja liikenteenohjaaha vain vihaisena viittoi että mene nyt siitä. Meni sitten auton etukulma noin 10 cm päästä tätä palomiestä. Kai mun olis pitänyt vain painaa kaasua että olis varmasti osunut siihen palomieheen kunnolla niin olis liikennettä ohjannut poliisikin ollut varmasti ylpeä itsestään ja tilannetajustaan.

lurkki:
Tossa eilen ku tulin illalla töistä, oli lahdenväylän ja porvoonväylän risteyksessä kolari, ja lahdenväylä keskustasta tullessa tietysti ihan tukossa. Siinä jonossa ollessa jotkut lähti pientareen kautta jonon ohi, ja kun alko näkyä sinisiä vikkuvaloja, ruvettiin survomaan takaisin kaistalle  Ja yllättys yllätys, kaikki pientareella ohi menneet autot oli uudempia "kalliimpia" merkkejä...

mmniemi:
Juomien hamstraus aiheutti ketjukolarin 

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/kolmen-auton-per%C3%A4%C3%A4najo-suonenjoen-lempyyll%C3%A4/329697

Ajoimme Virpin kanssa tuosta ohi tänään kahteen kertaan, ensin Jyväskylään mennessä puolen päivän jälkeen ja toisen kerran paluumatkalla tuossa puol 11 aikoihin illalla. Autoja oli tosiaan parkissa ihan miten sattuu. Joku viisas oli sentään sen verran kehdannut tehdä, että oli jättänyt oman autonsa vajaan sadan metrin päähän sivutien risteykseen, eikä siihen kapealle tielle... Silloin päivällä siellä oli ukkoa kuin meren mutaa ojassa perseet pystyssä ja lumi vaan pöllysi. Yksi ukko istui varmaan pitkästi yli kymmenen tölkkilavallisen päällä tien varressa ilmeisesti isompaa kyytiä odotellen Siinä mielessä tuo artikkelin "parhaille muuta kymmentä tölkkiä" tuntuu hieman vähätellyltä... Vaan eikö mitä, illalla kun ajettiin uudestaan ohi, niin siellä niitä oli ukkoja ja akkoja ihan yhtä paljon ojassa otsa- ja taskulamppujen kanssa hankea tonkimassa. Perseet pystyssä ja lumi pöllysi. Pieni hymy tuli väkisellä suupieleen. Mahtaa Suolenjoella olla lähipäivinä ylipirteitä ihmisiä

Henkka:
Kerran jäädytettyä energiajuomaa. Mahtaa olla hyvää.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page