Keskustelua liikenteestä

<< < (13/3031) > >>

jrantala:
Yleinen 80 km/h nopeusrajoitushan tuli Suomen teille "öljykriisin" seurauksena 1974. Tuota ennenhän oli ollut toki paikallisia rajoituksia ja esimerkiksi v 1962 kesäkuusta syyskuun loppuun kokeiltiin Uudenmaan, Hämeen sekä Turun ja Porin lääneissä 90 km/h kattonopeutta. Tuo jäi kokeiluksi. V 1973 kokeiltiin tiekohtaista porrastettua nopeusrajoitusta.

80 km/h rajoitukset on siis peräisin 1970-luvun alun autojen teknisistä ominaisuuksista (oikeastaan tuolloin liikenteessä olleet autot oli aika pitkälti 1960 luvun suunnittelua). Olisiko aika päivittää nopeusrajoituksia vastaamaan nykyautojen tasoa EIKÄ päinvastoin kiristää rajoituksia?


ps. Turvavyöt määrättiin pakollisiksi varusteiksi etupenkillä v 1971, mutta varsinainen käyttöpakko säädettiin vasta 1975.

B777:
Uusi AMEN!

juksii:
Quote

Tarkoitin kyllä rajoilla teiden rajoja. Oletko sattunut tietämään, että uutta tietä rakennettaessa tutkitaan erittäin huolellisesti kaikki mahdolliset uhkatekijät? Suurin uhkatekijä on kuitenkin se ihminen, jonka vuoksi tielle pitää asettaa kattonopeus. Jokainen liittymä, mutka, ylä/alamäki on haitta tielle. Se aiheuttaa väistämättä näkymäesteitä, jolloin sillä kohdalla turvallinennopeus ei olekaan sama kuin suoralla tiellä oleva nopeus ilman näkymäesteitä. Eikö sinustakin ole vielä ärsyttävämpää, että jokaiseen mutkaan pitäisi ajaa 80 ja suoralla voisit mennä 120? Moottoritien leveys mahdollistaa turvallisen ajamisen ainakin 120 kilsaan asti tunnissa. Sitten kun mukaan lisätään muu liikenne, sää, vuodenaika ym tekijät, turvallinen nopeus on kaukana tuosta maksimista. En usko sinua, että sanot pokerinaamalla, että ajat turvallisesti tiellä 120 km/h, jos siellä on esim liikennemäärä 1000 autoa tunnissa. Sinulla tunnin aikana 999 kertaa mahdollisuus törmätä toiseen autoon, tai tehdä vielä se oma ajovirhe. Sitä paitsi, kaikki autoilijat tekee ajovirheen joka toinen minuutti keskimäärin. Milloin muistat tehneesi viimeksi oman ajovirheesi?


Kummallista, että suomessa teiden rajat ovat kovasti erilaiset kuin muualla maailmassa. 1000 autoa tunnissa on moottoritiellä varsin vähän (ainakin euroopassa, johon suomikin kovasti haluaisi kuulua) ja rajoitus on kuitenkin 120 km/h tai enemmän. Liikenne soljuu parhaimmillaan 6 kaistaa rinnan nopeutta 120 km/h ja joka kaistalla on autoja sulassa sovussa. Ei hätää eikä juuri vaaratilanteita, kun ihmiset ottavat toiset huomioon.

Ja kummallisinta tässä teiden luokittelussa on se, että ensin lasketaan talveksi turvallinen nopeus arvoon 80 km/h kun on jäätä ja lunta ja pimeetä. Sitten kun tulee kirkas kesäsää, ei ole lunta eikä liukasta, niin edelleenkään ei ole turvallista ajaa 100 km/h. Ei voi käsittää.

Sitäkään en oikein ymmärrä, että miten moottoritien leveys mahdollistaa turvallisen ajamisen 120 km/h nopeudella? Ja mitä tällä turvallisuudella tarkoitetaan? Motarilla on henkiä lähtenyt hiljaisemmallakin nopeudella.

Ja sitten vielä, kun ajovirheistä puhutaan. Muistan tehneeni edellisellä kauppareissulla ainakin yhden ajovirheen. Mutta jos keskiarvo on 1 ajovirhe / 2 min, niin miten ajovirhe tässä tapauksessa määritellään?

B777:
Tota just meinasin, muualla maailmassa osataan ottaa toiset paremmin huomioon, täällä ei osata hyvin ottaa toisia huomioon, jos otetaan ollenkaan

Ja just toi, että nopeusrajoitus talvella voi olla 80km/h ja sama kesällä, mikä hiton järki siinä on.. Parashan ois tälläset muuttuvat nopeusrajoitukset eli elektroniset "liikennemerkit" esim yöllä kun on hyvä sää ja tyhjää edessä takana ja sivulla, nopeuksia vois nostaa ihan reilusti ja sitten kun keli on huonompi ja ruuhkaa niin voisi taas laskea, se olisi järkevää

mmniemi:
Quote

Sitäkään en oikein ymmärrä, että miten moottoritien leveys mahdollistaa turvallisen ajamisen 120 km/h nopeudella? Ja mitä tällä turvallisuudella tarkoitetaan? Motarilla on henkiä lähtenyt hiljaisemmallakin nopeudella.


Moottoriteille pitäisi itseasiassa pistää pohjanopeusrajoitus (vaikka min. 100km/h). Mikään ei ole pelottavampaa, kuin ne alle 80km/h 120:n rajoituksella ajelevat. Monta kertaa on tullut eteen yllättäviä tilanteita, kun ajelet mittarin mukaan 130km/h (122km/h on todellinen nopeus mun autolla) menemään moottoritiellä kaikessa rauhassa ja katselet jossain edessä siintävän takavalojen. Siinä kun sitten ajatuksissasi ajat 20 sekuntia, niin kohta se onkin se auto ihan nokan edessä ja perä lähestyy omaa keulaa uhkaavasti. Pari kertaa on ihan säikäyttänyt...


Ja raskaalle liikenteelle oma kaista moottoriteille, johon ei muilla olisi mitään asiaa...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page