FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.10.20, 15:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderator: Ilkka Portti)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1578233 times)
Jussi Rantala
Offline Offline

Posts: 4690
Date Registered: 04.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #60 on: 07.09.05, 15:51 »

Yleinen 80 km/h nopeusrajoitushan tuli Suomen teille "öljykriisin" seurauksena 1974. Tuota ennenhän oli ollut toki paikallisia rajoituksia ja esimerkiksi v 1962 kesäkuusta syyskuun loppuun kokeiltiin Uudenmaan, Hämeen sekä Turun ja Porin lääneissä 90 km/h kattonopeutta. Tuo jäi kokeiluksi. V 1973 kokeiltiin tiekohtaista porrastettua nopeusrajoitusta.

80 km/h rajoitukset on siis peräisin 1970-luvun alun autojen teknisistä ominaisuuksista (oikeastaan tuolloin liikenteessä olleet autot oli aika pitkälti 1960 luvun suunnittelua). Olisiko aika päivittää nopeusrajoituksia vastaamaan nykyautojen tasoa EIKÄ päinvastoin kiristää rajoituksia?


ps. Turvavyöt määrättiin pakollisiksi varusteiksi etupenkillä v 1971, mutta varsinainen käyttöpakko säädettiin vasta 1975.

B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #61 on: 07.09.05, 16:02 »

Uusi AMEN! Wink
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6051
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #62 on: 07.09.05, 16:03 »

Tarkoitin kyllä rajoilla teiden rajoja. Oletko sattunut tietämään, että uutta tietä rakennettaessa tutkitaan erittäin huolellisesti kaikki mahdolliset uhkatekijät? Suurin uhkatekijä on kuitenkin se ihminen, jonka vuoksi tielle pitää asettaa kattonopeus. Jokainen liittymä, mutka, ylä/alamäki on haitta tielle. Se aiheuttaa väistämättä näkymäesteitä, jolloin sillä kohdalla turvallinennopeus ei olekaan sama kuin suoralla tiellä oleva nopeus ilman näkymäesteitä. Eikö sinustakin ole vielä ärsyttävämpää, että jokaiseen mutkaan pitäisi ajaa 80 ja suoralla voisit mennä 120? Moottoritien leveys mahdollistaa turvallisen ajamisen ainakin 120 kilsaan asti tunnissa. Sitten kun mukaan lisätään muu liikenne, sää, vuodenaika ym tekijät, turvallinen nopeus on kaukana tuosta maksimista. En usko sinua, että sanot pokerinaamalla, että ajat turvallisesti tiellä 120 km/h, jos siellä on esim liikennemäärä 1000 autoa tunnissa. Sinulla tunnin aikana 999 kertaa mahdollisuus törmätä toiseen autoon, tai tehdä vielä se oma ajovirhe. Sitä paitsi, kaikki autoilijat tekee ajovirheen joka toinen minuutti keskimäärin. Milloin muistat tehneesi viimeksi oman ajovirheesi?

Kummallista, että suomessa teiden rajat ovat kovasti erilaiset kuin muualla maailmassa. 1000 autoa tunnissa on moottoritiellä varsin vähän (ainakin euroopassa, johon suomikin kovasti haluaisi kuulua) ja rajoitus on kuitenkin 120 km/h tai enemmän. Liikenne soljuu parhaimmillaan 6 kaistaa rinnan nopeutta 120 km/h ja joka kaistalla on autoja sulassa sovussa. Ei hätää eikä juuri vaaratilanteita, kun ihmiset ottavat toiset huomioon.

Ja kummallisinta tässä teiden luokittelussa on se, että ensin lasketaan talveksi turvallinen nopeus arvoon 80 km/h kun on jäätä ja lunta ja pimeetä. Sitten kun tulee kirkas kesäsää, ei ole lunta eikä liukasta, niin edelleenkään ei ole turvallista ajaa 100 km/h. Ei voi käsittää.

Sitäkään en oikein ymmärrä, että miten moottoritien leveys mahdollistaa turvallisen ajamisen 120 km/h nopeudella? Ja mitä tällä turvallisuudella tarkoitetaan? Motarilla on henkiä lähtenyt hiljaisemmallakin nopeudella.

Ja sitten vielä, kun ajovirheistä puhutaan. Muistan tehneeni edellisellä kauppareissulla ainakin yhden ajovirheen. Mutta jos keskiarvo on 1 ajovirhe / 2 min, niin miten ajovirhe tässä tapauksessa määritellään?

-JukSii-
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #63 on: 07.09.05, 16:06 »

Tota just meinasin, muualla maailmassa osataan ottaa toiset paremmin huomioon, täällä ei osata hyvin ottaa toisia huomioon, jos otetaan ollenkaan Angry

Ja just toi, että nopeusrajoitus talvella voi olla 80km/h ja sama kesällä, mikä hiton järki siinä on.. Parashan ois tälläset muuttuvat nopeusrajoitukset eli elektroniset "liikennemerkit" esim yöllä kun on hyvä sää ja tyhjää edessä takana ja sivulla, nopeuksia vois nostaa ihan reilusti ja sitten kun keli on huonompi ja ruuhkaa niin voisi taas laskea, se olisi järkevää Smiley
mmniemi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #64 on: 07.09.05, 16:13 »

Sitäkään en oikein ymmärrä, että miten moottoritien leveys mahdollistaa turvallisen ajamisen 120 km/h nopeudella? Ja mitä tällä turvallisuudella tarkoitetaan? Motarilla on henkiä lähtenyt hiljaisemmallakin nopeudella.

Moottoriteille pitäisi itseasiassa pistää pohjanopeusrajoitus (vaikka min. 100km/h). Mikään ei ole pelottavampaa, kuin ne alle 80km/h 120:n rajoituksella ajelevat. Monta kertaa on tullut eteen yllättäviä tilanteita, kun ajelet mittarin mukaan 130km/h (122km/h on todellinen nopeus mun autolla) menemään moottoritiellä kaikessa rauhassa ja katselet jossain edessä siintävän takavalojen. Siinä kun sitten ajatuksissasi ajat 20 sekuntia, niin kohta se onkin se auto ihan nokan edessä ja perä lähestyy omaa keulaa uhkaavasti. Pari kertaa on ihan säikäyttänyt...


Ja raskaalle liikenteelle oma kaista moottoriteille, johon ei muilla olisi mitään asiaa...
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #65 on: 07.09.05, 16:16 »

Totta joka sana.. Tosin minimi vois olla vaikka 110 km/h  laugh Jos ei oo syytä ajaa ylinopeutta, niin miksi allekkaan? Wink
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #66 on: 07.09.05, 16:23 »

Jos ei oo syytä ajaa ylinopeutta, niin miksi allekkaan? Wink

Mummot, papat ja muut pellet ei uskalla. (no okei, jotkut mummot ja papat, mutta pellet ei ikinä)
Johannes Kaikkonen
Offline Offline

Posts: 1960
Date Registered: 08.03.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #67 on: 07.09.05, 16:26 »

Tota just meinasin, muualla maailmassa osataan ottaa toiset paremmin huomioon, täällä ei osata hyvin ottaa toisia huomioon, jos otetaan ollenkaan Angry

Taitavat autot kulkea liian hyvin, kun osataan katsoa vain eteenpäin. Kesällä ajoin lainaamallani Suzuki Altolla (alta 1-litrainen kone), ja mielestäni opin huomioimaan (katsomaan peileihin ja tarkistamaan ns. kuolleen kulman) muut autoilijat huomattavasti paremmin tuona aikana. Moottoritiellä ajoin noin 100-110 km/h, joten olin ohitettavana koko ajan.

B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #68 on: 07.09.05, 16:26 »

Eikä turhia viestejä, kun tulee mode ja pistää sen hyllylle Grin /Mikko M

No höh! Wink Thumbs up Smiley
« Last Edit: 07.09.05, 16:30 by Mikko Pietarinen »
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #69 on: 07.09.05, 17:00 »

Näin se menee. Jos kehällä on 80km/h rajoitus, niin sitä noudattavat eivät aja sujuvasti? Ei ihme että liikenne tökkii, ainakin "sujuvasti" ajavien mielestä  Wink
Kehällä on sellainen jippo myös, että se ei ole moottoritie, eli vasenta kaistaa saa ajaa ns. laillisesti. Eri asia on onko se sujuvaa, mutta näin.

Itse ajan mittarin mukaan kympin yli (virhenäyttämä 4km/h) ja toki annan kehälläkin tilaa mahdollisuuksien mukaan, jos ajan vasenta jonon ohi ja joku tulee nopeampaa takaa.
Mutta en ala aiheuttamaan vaaratilanteita änkeämällä oikealle muiden väliin väkisin, jos ei ole tilaa, tai että pistäisin pedaalin pohjaan, että takana tuleva saisi ajaa reilusti yli rajoituksen edelleenkin.
Ruuhkalikenteessä on vain hyväksyttävä se, että se ei ole muiden vika jos ei pääse posottamaan koko ajan vauhdin häiriintymättä. Etenkin jos itse ajaa rajoitusten yli. Toki on näitäkin, jotka kiusallaankin junnaavat edessä, mutta se ei ole mielestäni oikeanlaista sujuvuutta, jos edelläajavia painostetaan ajamaan ylinopeutta muiden ohitse puskurissa kiinni.

Mittarivirheistä. Kaveri ihmetteli kesällä mökillä, että kun kukaan ei ohitellut matkalla, vaikka ajeli uudella autolla motarilla sen "sallitun" yli rajoitusten. 120km/h alueella 130-140km/h mittarin mukaan. Mitattiin sitten GPS:llä mittarivirhettä ja se oli +1km/h. Eli ei ihme että oli enemmän ohitettavia, kuin ennen  Smiley Noissakin on eroja ja senkin takia kaikki ajavat hieman eri vauhtia motarilla ja maanteillä.

Keskustan nopeusrajoitukset ymmärrän ihan hyvin. Siellä on liikenteessä paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja pienemmät nopeudet vähentävät nimenomaan vakavien vammojen vaaraa kun tömähtää. Lisäksi kun valoja on melkein jokaisessa kadunkulmassa, niin suuremmista nopeuksista ei ole hyötyä.

Huolestuttavampia ongelma on mielestäni suojatien kärsimä inflaatio. Tässä asiassa Ruotsista voisi ottaa esimerkkiä. Kaupungissa jalankulkijoiden ja autojen yhteispeli on sujuvaa ja joustavaa. Siellä muutos saatiin, kun lakia muutettiin niin että, autoilla on suojatietä kulkevia kohtaan väistämisvelvollisuus. Ja sakot ovat tuntuvia jos sitä rikotaan. Jokainen joka epäilee sen toimivuutta, käyköön ajamassa ja kävelemässä Tukholman esikaupunkiauleilla. Meillä suojatiellä ei ole oikeastaan mitään merkitystä valtaosalle niistä jotka ajavat autoilla. Mitä nyt joskus joku yrittää sieltä ängetä eteen hidastamaan matkantekoa. Ei hyvä.

Kun tätä ketjua lukee, niin tulee väistämättä sellainen olo että liikenne on aika stressaava tekijä monelle. "Muut" eivät osaa ajaa, tai tekevät ärsyttäviä asioita. Ovat sujuvan liikenteen tulppina. Sen sujuvuuden, joka omasta mielestämme on sujuvuutta. Toki on "tietoisia jääriä" tien päällä, mutta liikenteessä sekoittuu laki, miten kukin sitä tulkitsee ja ihmisten erilaiset persoonat. Robottimaista sujuvuutta ei voi odottaa, ei ennen kuin autot ajavat itsekseen.

Kun joku niin sanotusti törttöilee joskus edessa, niin ei se tee hänestä huonoa kuljettajaa. Vai eikö meistä kukaan ikinä joskus vahingossa toimi väärin liikenteessä? Hidastele ärsyttävästi, kun etsii vapaata parkkiruutua tai tuntematonta osoitetta. Käänny riittävän ripeästi, tai vaihda kaistaa aina juuri oikeassa kohtaa. Ja huomaamme aina ajoissa, että tuostahan minun piti kääntyä, jne...

Olen aiemminkin mainostanut, mutta kannattaa kokeilla joskus ajatella, että nuo ärsyttävät kanssakulkijat ovat jonkun parhaita ystäviä, isejä, veljiä, jne. Varmasti ihan mukavia tyyppejä, kasvotusten. Vaikka eivät aina älyäisi toimia juuri kuin itse odottaisin ja toivoisin. Ja ettei se ole muiden vika jos minulla soi kello liian myöhään aamulla ja tuli kiire töihin, tai katsomaan kotiin suosikkisarjan jaksoa, tms.
Ja että epäitsekkyys liikenteessä antaa usein paljon paremman mielen itselle, kuin se että aina pitäisi oikeuksistaan kiinni.

Näillä lääkkeillä olen saanut liikenteessä liikkumiseen taas ihan uutta makua ja fiilistä. Oli pakko keksiä jotain, kun aikoinaan ajoin lenkkiä keskustassa, ruuhka-aikaan jonkun vuoden ja rupesi menemään sellaiseksi, että sunnuntai-iltana rupesi viikonlopun rentous katoamaan, kun alkoi miettimään tulevaa työviikkoa.

Toki varmasti minäkin ärsytän jotakuta liikenteessä, mutta yritän olla joustava parhaani mukaan, vaikken välttämättä aina osaa olla sitä jonkun mielestä. Toki annan ohituskaistallakin takaata tulevalle tilaa, heti kun vain voin, mutta en halua rikkoa lakia ja ajorytmiäni sen painostamana, joka itse ajaa reilua ylinopeutta. Kun itsekkin tiedän jo ajavani ne "sallitut löysät" pois ylinoputta.
Mutta pidän myös mielessä sen, että takaatulevan kiire voi johtua takapenkillä makaavasta vaimosta, jolla on kiire vaikkapa synnyttämään.

En ala leikkimään poliisia ja ajotapakouluttajaa, vaan jätän muistuttamisen ammatilaisten tehtäväksi. Kyllä sekin tulee väistämättä eteen joskus, jos siihen on aihetta.
AvS_MotorSports
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #70 on: 07.09.05, 17:07 »

Mihin teillä ihmiset on niin kova kiire että pitäis saada rajotuksia korkeemmaksi? Pääseehän sitä perille nykyisilläkin nopeusrajoituksilla. Lähtee matkaan hieman aikasemmin sitten. Pitääkö siellä liikenteessä olla sitten aina hermot tapissa kun on kauhea kiire ja joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan siinä edessä, eikä ohi pääse. Lähde aikasemmin matkaan toveri? Vai lasketaanko nykyään matka-aika siten että ajaa koko matkan sen +10 lasissa ja jos joku ajaa edessä rajoitusten mukaan (LUE: ei sinun toivomalla nopeudella) niin mummon synttäreiltä myöhästyy varmasti?

Ajattelenpa asiaa myös näin: Olen T-risteyksessä ja pitäisi kääntyä edessäni kulkevalle 80km/h rajoituksen omaavalle maantielle. Tie on kovin ruuhkainen eikä oikeen meinaa päästä kääntymään tielle kun autoja tulee kokoajan. Sitten kuitenkin löydän sopivan slotin mennä ja kiihdytän autollani tarvittavaan nopeuteen ja huomaan että heti on auto miltei puskurissa kiinni, mutta ei hätää en suinkaan jää hidastelemaan eteen vaan menen mieleistäni vauhtia. Mutta mites sitten jos olen samassa T-risteyksessä ja maantiellä onkin rajoitus 100km/h eli siellä ajetaan mittarin mukaan 110-120km/h. Enpä taida enää ehtiä Fiat Unollani mihinkään väliin, ettei joku tulisi puskuriin kiinni ja joutuisi jarruttamaan takiani.

Siinäpä hieman mielipidettä. Tosin haluaisin ehkä kyllä itsekkin että nopeusrajoituksia nostettaisiin. Kaupungeissa ei tarvitse välttämättä, ainakaan ydinkeskustoissa. Ja itsekkin ajan aina +10 lasissa. Sekä ****ttaa ne edessä hitaasti etenevät, vaikka se vitutus on täysin turhaa.


Laitisen Henri kirjoitti mielestäni täysin totta. Täytyy liikenteessä ajatella muitakin kuin itseään.
« Last Edit: 07.09.05, 17:14 by Antti Ahokas »
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #71 on: 07.09.05, 17:16 »

Eiks kiihdytysramppi oo tota varten?

No mutta, voihan tota ajatella monelta kantilta. Onko sitä aikaa niin paljon, että haluaa siinä autossa matkatessa viettää aikaa paljon? Eihän noilla nopeuksilla ole suurta eroa kun meet Espoosta Helsinkiin, mutta entäpä jos reissaat Helsingistä vaikka Turkuun tai Tampereelle 3 kertaa viikossa? Siinä voi laskea tunteja kuinka paljon autossa istuu, ja jos vaikka nopeusrajotuksia nostetaan niin tulee monta lisätuntia aikaa olla vaikka tyttöystävän kanssa Wink Tai spottaukseen Wink
AvS_MotorSports
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #72 on: 07.09.05, 17:23 »

Hmm... enpäs ole kiihdytysramppeja paljoa 80km/h teillä nähnyt. Tietenkin lukuunottamatta jotain kehä ykkösiä ja kolmosia. Sielläkin kyllä ne kiihdytysrampit ovat aivan liika lyhyitä... siinä on ehkä 2 sekuntia aikaa "kiilata" autonsa sinne ruuhkan sekaan.
sasu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #73 on: 07.09.05, 17:34 »

siinä on ehkä 2 sekuntia aikaa "kiilata" autonsa sinne ruuhkan sekaan.

Kiihdytys aloitetaan jo ennen rampin loppusuoraa - talla pohjaan jo rampin mutkassa. Ovat kyllä kieltämättä aika ahtaita nuo suomalaiset rampit, ilmeisesti tonttimaata ei liittymille ole tarpeeksi.

Mutta kukapa opettaisi ihmiset käyttämään hidastusramppeja? Moni aloittaa hidastamisen jo kauan ennen ulosmenoramppia ja sillä aiheuttaa muun liikenteen pumppaamista. Hidastusrampille olisi kai tarkoitus ajaa muun liikenteen nopeutta ja sitten vasta rampilla ruveta hidastamaan. Useimmat rampit ovat tähän tarkoitukseen ylellisenkin pitkiä.

sasu
Otto-Ville
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #74 on: 07.09.05, 17:36 »

Mielestäni dynaamisiin nopeusrajoituksiin pitäisi panostaa enemmän, niin että yhä suurempi osa rajoituksista olisi elektronisia tauluja joiden nopeusrajoitus määräytyy sään, liikenteenmäärän, vuorokaudenajan ja tienpinnan mukaisesti.
Mutta sen sijaan että nämä järjestelmät osaavat vain alentaa nopeusrajoituksia huonoissa olosuhteissa, niiden olisi myös joustettava ylöspäin, niin että mikäli olisi kaunis sää, ei yhtään muita autoilijoita ja moottoritie (eli kaikinpuolin suotuisat olosuhteet) niin nopeusrajoituksen olisi oltava lähellä kahtasataa, ellei ylikin.
AvS_MotorSports
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #75 on: 07.09.05, 17:41 »

Mutta kukapa opettaisi ihmiset käyttämään hidastusramppeja? Moni aloittaa hidastamisen jo kauan ennen ulosmenoramppia ja sillä aiheuttaa muun liikenteen pumppaamista. Hidastusrampille olisi kai tarkoitus ajaa muun liikenteen nopeutta ja sitten vasta rampilla ruveta hidastamaan. Useimmat rampit ovat tähän tarkoitukseen ylellisenkin pitkiä.

Totta tämäkin. Jossain paikoissa moottoritiellä myös nämä paikat ovat kovin lyhyitä. Talvella tulee vaikeuksia hidastaa ennen hurjaa kurvia.  Tosin heti kun siirryt tälläiselle hidastusrampille niin siinä on 80km/h rajoitus. Eli jos tulet moottoritieltä 130km/h hidastusrampille niin ajat reilusti ylinopeutta  Tongue
jmi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #76 on: 07.09.05, 19:27 »

Mihin teillä ihmiset on niin kova kiire että pitäis saada rajotuksia korkeemmaksi? Pääseehän sitä perille nykyisilläkin nopeusrajoituksilla. Lähtee matkaan hieman aikasemmin sitten. Pitääkö siellä liikenteessä olla sitten aina hermot tapissa kun on kauhea kiire ja joku ajaa nopeusrajoitusten mukaan siinä edessä, eikä ohi pääse. Lähde aikasemmin matkaan toveri? Vai lasketaanko nykyään matka-aika siten että ajaa koko matkan sen +10 lasissa ja jos joku ajaa edessä rajoitusten mukaan (LUE: ei sinun toivomalla nopeudella) niin mummon synttäreiltä myöhästyy varmasti?

Ihte ajelen ensin sään mukaan, sitten rajotusten. Eli jos sää on huono, pudotellaan nopeuksia. Mutta asiaan.

Se vain on kun puolet sukulaisista asuu pitkänkin matkan päässä. Hyppää autoon esim 12:00 ja nokka kohti Lahtea. Matkaa sellaset 550 kilomeriä (noin). Se tekee minun ajotavallani kesäkelissä arviolta 7 tuntia. Eli ollaan illalla 1900 perillä.
Kun pudotetaan satkusta kaheksaankymmppiin, tuo reissu onkin helposti jo lähemmäs 2 tuntia pidempi.

Ja jos viikonloppureissuun lähtee, tarkoittaa se sitä että perjantaina kun työpäivän päätteeksi noin 1700 pakkaa romut ja perheen autoon, perillä ollaan puoliltaöin. Alemmalla rajotuksella vasta myöhään yöllä. Alkaa se hiukan jo tavallaan risomaan.

- J
ADEs80s
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #77 on: 07.09.05, 19:29 »

Henri jaksoi kirjoittaa paljon fiksua asiaa. Samoin Antti. Kiire on huonoa aikataulusta. Sitten sulle, jonka muija asuu Tampereella. Vielä se aika tulee sullekin, että ihan sama missä se vaimo luuraa.  Cool Koita nauttia Tampereella käynneistä, tai miksi et menisi junalla? Ei olisi hermot kireällä kun ei pääse itse tykittään kahtasataa motarilla. Pendolino varmaan pystyy siihen ja tuskin kukaan tulee vastaan tai kylkeen Smiley Mikäpä minä olen ketään valistamaan, mutta kun mäjäytätte sitten motarilla 200 mettään, ni tuskimpa tulette kiittelemäänkään. Ajelkaa niinku huvittaa, minä ajelen ainakin turvallisesti sekä kaupungeissa että motareilla ja valtateillä. Vaikken omaa autoa omistakaan, ajan kuitenkin yli 20tkm joka vuosi. Viime kesänä ajoin pelkästään työn takia 25tkm 3kk:ssa ja näin kyllä jos kaikenlaisia liikennesuorituksia. Hyvä, että aihe aiheuttaa porinaa.

Ade
Cat
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #78 on: 07.09.05, 19:39 »

Ajan 3-5 kertaa vuodessa isän luokse ( noin 415 kilometriä) ja itse pidän lähteä aamulla. Työpäivän jälkeen perjantaina liikennettä on paljon ja muutama autoilija tekee vaarallisia ohituksia. Lauantai aamuna ei liikennettä ole paljoa ja ajaminen on turvallisempaa kun kaahaajat on jo perillä.


En ymmärrä miksi kukaan ei aja autokoulun opetuksen mukaan ja mihin kaikilla on kiire?

Mielummin myöhässä kuin ojassa.........


Cathy
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #79 on: 07.09.05, 19:44 »

Mielestäni dynaamisiin nopeusrajoituksiin pitäisi panostaa enemmän, niin että yhä suurempi osa rajoituksista olisi elektronisia tauluja joiden nopeusrajoitus määräytyy sään, liikenteenmäärän, vuorokaudenajan ja tienpinnan mukaisesti.
Mutta sen sijaan että nämä järjestelmät osaavat vain alentaa nopeusrajoituksia huonoissa olosuhteissa, niiden olisi myös joustettava ylöspäin, niin että mikäli olisi kaunis sää, ei yhtään muita autoilijoita ja moottoritie (eli kaikinpuolin suotuisat olosuhteet) niin nopeusrajoituksen olisi oltava lähellä kahtasataa, ellei ylikin.

Like I said.. Wink Mutta nimenomaan, näin pitäis olla Cool
Pages: 1 2 3 [4] 5 6 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1