FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 16:31

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 308 309 [310] 311 312 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1465724 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6180 on: 14.03.09, 10:06 »

Kyllä siellä tiettävästi auroja tai linkoja on,

Joo, kyllä aurat ajelivat aina, kun tuli lunta. Ja vähän korkeammalla tosiaan lingot. Ja molempien hanurissa oli sitten aina myös suolasirotin...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #6181 on: 14.03.09, 12:33 »

Kyllä siellä tiettävästi auroja tai linkoja on, mutta nastarenkaita ei saa edes käyttää ja pahimmassa paikassa laitetaan alle korkeintaan lumiketjut. Tosin rahaa säästyy valtavasti, kun nastat eivät syö asfalttia kuten meillä. Ihmisethän ajavat meilläkin aina varmuuden vuoksi urissa (paitsi minä ja pari muuta koska olemme huomanneet, että urien välissä ajo säästää nastoja, renkaita ja hermoja).

Linkoja olen kyllä nähnyt vuorilla mutta ainakaan Zürichissä tai lähiympäristössä en koskaan ole nähnyt auraa. Suola-autoja kyllä. Tosin luntakin satoi niin harvoin aurattavaksi asti että voi johtua siitäkin.

-JukSii-
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #6182 on: 14.03.09, 15:02 »

Jos minä saisin päättää, teitä ei suolattaisi lainkaan. Suolalla tosiaan lumen saa sulamaan jo suunnilleen -15 asteessa. Jos minulla olisi varaa, muutaisin maahan, jossa niitä ei tarvitse suolatakaan.

Cool

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #6183 on: 14.03.09, 18:44 »

Linkoja olen kyllä nähnyt vuorilla mutta ainakaan Zürichissä tai lähiympäristössä en koskaan ole nähnyt auraa. Suola-autoja kyllä. Tosin luntakin satoi niin harvoin aurattavaksi asti että voi johtua siitäkin.

Lauantaiaamuna alkumatkasta St. Moritziin heti kohta Zürichin ulkopuolella tuli kaupunkiinpäin meneviä moottoritiekaistoja vastaan kaksi aura-autoa rinnakkain hirveät letkat autoja perässään. Ja tiellä ei ollut kuin vähän sellaista sulavaa sohjoa, kun yöllä oli pikkuisen tupruttanut lunta... Ja vuorilla ajellessa tuli useampikin aura-auto vastaan. Yhdestä pitäisi olla ihan kuvakin, mutta ovatten kodona, joten en pääse tähän hätään kaivelemaan...

EDIT: tässä yksi muutamasta vastaan tulleesta...

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 15.03.09, 20:45 by Mikko Maliniemi »

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #6184 on: 26.03.09, 09:16 »

Etelä-Savon poliisilaitoksen päivittäistiedote nro 1:

Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, vammantuottamus (4865)

Aika: 24.03.2009 klo 15.00
Paikka: Shaumanintie, Savonlinna

Savonlinnassa Shaumanintiellä tapahtui tänään iltapäivällä kahden henkilöauton välinen vakava liikenneonnettomuus. Nuori savonlinnalainen mies kuljetti henkilöautoa Karjalantien suunnasta silminnäkijän mukaan kovaa ylinopeutta. Shaumanintien alkupäässä jyrkästi vasemmalle kaartavassa kaarteessa mies menetti auton hallinnan suistuen vastaantulevan liikenteen puolelle ja törmäsi sivuluisussa vastakkaisesta suunnasta omalla kaistallaan lähestyneen henkilöauton keulaan, jota kuljetti niin ikään nuori savonlinnalainen mies. Kovaa ylinopeutta ajaneen auton kyydissä matkustajana ollut nuori mies loukkaantui vakavasti. Molemmat kuljettajat loukkaantuivat lievästi. Alkoholilla ei ollut osuutta kolariin. Kaksi henkilöä on hoidossa sairaalassa.

päivittäistiedote nro 2:

Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä kuolemantuottamus (4865)

Aika: 24.3.2009  klo.15.00
Paikka: Savonlinna, Pääskylahti, Shaumanintie

Lisätiedote 24.3.2009 Savonlinnassa tapahtuneeseen liikenneonnettomuuteen:

Savonlinnassa Shaumanintiellä huomattavaa ylinopeutta ajaneen auton kyydissä ollut matkustaja on kuollut Savonlinnan keskussairaalassa tänään 25.3. aamupäivällä kolarissa saamiinsa vammoihin. Menehtynyt oli vuonna 22-vuotias savonlinnalainen mies. Hän sai pahoja sisäisiä vammoja eikä hän palannut tajuihinsa ennen menehtymistään. Hän oli myös kolariauton omistaja ja kuljettajana toimi hänen 18-vuotias kaverinsa. Auton kuljettaja on päässyt pois sairaalasta. Hänen vammansa eivät ole vakavia. Vastapuolen auton kuljettaja, niin ikään savonlinnalainen nuorehko mies, selvisi kolarista myös lievemmin vammoin. Poliisi tutkii tapahtunutta törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja törkeänä kuolemantuottamuksena.

Hyvin hoidettu.... Roll Eyes

Ja ihan vaan siksi ajattelin laittaa kun oli kaverin tuttuja kyseessä...
Henkka
Former member
« Reply #6185 on: 26.03.09, 10:04 »

Mitä ajat takaa?
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #6186 on: 26.03.09, 10:22 »

Mitä ajat takaa?
En kai mitään? Pitäisikö? Kunhan laitoin että hyvin on taas leikit päättyny Tongue Opitaanpahan ajamaan Roll Eyes
Matias Hurtta

Date Registered: 10.01.07

« Reply #6187 on: 26.03.09, 11:22 »

En kai mitään? Pitäisikö? Kunhan laitoin että hyvin on taas leikit päättyny Tongue Opitaanpahan ajamaan Roll Eyes

Kyllä kai se on jo monesti nähty, että moni kenen jotain pitäisi tuostakin oppia, ei kuitenkaan opi mitään. Angry
« Last Edit: 26.03.09, 11:29 by Matias Hurtta »
Henkka
Former member
« Reply #6188 on: 26.03.09, 11:25 »

Ok. Ajattelin että kommenttisi koski poliisin tiedoittamista.
Juha-Matti Korvanen

Date Registered: 03.11.01

« Reply #6189 on: 27.03.09, 19:36 »

Jep, sinähän oletkin paras sanomaan, kun oletkin autoillut pikku-fiatilla jo vuoden. Kunhan itse ajattelisit asiaa ja oppisit itse jotain.
Pekuu
Former member
« Reply #6190 on: 24.04.09, 10:55 »

Puhelimen käytöstä; olen nähnyt sellaisenkin tehopakkauksen, joka oli onnistunut:

a) katkomaan käsivartensa kipsipakettikuntoon ja
b) siitä huolimatta ajamaan 1½-kätisenä ja
c) vieläpä räpläämään kännykkäänsä ajaessaan.

Ihan pakko lainata vähän vanhempaa postausta. Jäin viime tiistaina polkupyörällä töistä tullessa tämmöisen sankarin alle thmbdn

Saavillinen tuuria oli mukana kun pyörä oli ainoa mikä meni rikki ja pieni lihassärky ainoa vaiva jonka seuraaksi päiväksi siitä sain. Illemmalla tuli pohdittua omaa liikennekäyttäytymistä oikein perinpohjaisesti, taajama-alueella en ole puhelimeen koskaan ajaessa puhunut, aina voi soittaa takaisin, ja numeroa ei näy niin se on 95% varmuudella lehtimyyjä, mutta piti kaivaa handsfree esiin ja autoon viedä, kun on tuo luuri ollut useamminkin kädessä matka-ajoa tehdessä. Opinpa myös sen uudestaan, kun fillarilla kuljen jatkossa töihin niin en autolijaan luota pätkääkään vaikka sillä kuinka olisi velvollisuus väistää jalankulkijaa/pyöräilijää. Seuraavalla kerralla ei välttämättä kävisikään näin hyvä tuuri.

Ei se handsfree siis ihan turhan takia pakolliseksi ajaessa ole määrätty  Wink
Pekka Holopainen

« Reply #6191 on: 24.04.09, 11:42 »

...
handsfree esiin ja autoon viedä, kun on tuo luuri ollut useamminkin kädessä matka-ajoa tehdessä. Opinpa myös sen uudestaan, kun fillarilla kuljen jatkossa töihin niin en autolijaan luota pätkääkään vaikka sillä kuinka olisi velvollisuus väistää jalankulkijaa/pyöräilijää. Seuraavalla kerralla ei välttämättä kävisikään näin hyvä tuuri.
...

Minä ajan polkupyörällä työmatkani aina, kun sää tai muut tekijät sen sallivat. Olen itse asiassa ajanut jo 35 vuotta. Autoilijoihin ei voi luottaa (eikä mihinkään muuhunkaan). Nykyään liikennekurin höllyttyä vielä vähemmän kuin ennen. Niinkään paljon kuin autoilijoihin ei voi luottaa muuhun kevyeen liikenteeseen. Mieluiten ajankin ajoradan reunassa aina kun voin tai laki sen sallii. Autoilijat sentään ainakin periaatteessa tuntevat liikennesäännöt. Kevyen liikenteen väylillä ei ole mitään sääntöjä. Siellä 20-30 km/h ajava pyöräilijä liikkuu henkensä (tai jonkun toisen hengen) kaupalla. Yhtään vakavaa onnettomuutta ei ole sattunut (kop kop...) ehkä siitä syystä, että olen oppinut varomaan jo kymmeniä vuosia sitten (varmuudeksi kypärä vielä aina päässä).

Vaikka Suomessa tilastojen mukaan käytetään paljon polkupyörää, on meidän pyöräilykulttuurimme edelleen aivan alkeellista. Sellaisissa maissa kuten Hollanti ja Tanska myös poliittiset päättäjät pyöräilevät. Se näkyy sitten siinä, että pyöräilijöille on omat kaistat ja liikennevalot ja muut teillä liikkujat ottavat aina pyöräilijät huomioon. Olen pyöräillyt Amsterdamin keskustassa. Siellä se on/oli paljon helpompaa kuin 57000 asukkaan Joensuussa. Pyöräileekö kukaan Helsingin keskustassa?

Meillä kaistapäitä löytyy sen sijaan eduskunnasta ja kuntien/kaupunkien valtuustoista tai kevyen liikenteen suunnittelijoista. Joskus tuntuu siltä, että liikenteen suunnittelijat eivät koskaan ole itse ajaneet kilometriäkään polkupyörällä. Ei tästä ole montakaan vuotta, kun pyöräteillekin vielä aseteltiin teiden risteyksiin niitä korkeita kivi- tai betonireunuksia, joiden kohdalla pyörä oli miltei pysäytettävä. Eihän joku tuollainen paljon haittaa (pyöräilijääkään), jos sen vain huomaa ajoissa, mutta kun minunkin työmatkallani niitä oli kymmeniä. Rikoin lakia ja ajelin ajoradalla (rikos on jo vanhentunut  Grin). Sinne minut ajoivat ajattelemattomat pyöräteiden suunnittelusta vastaavat.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen

« Reply #6192 on: 24.04.09, 14:14 »

Pyöräilee ihmisiä Helsingin keskustassakin ja suht koht paljon vielä. Ja onhan Suomessakin pyörailykaistoja useassakin paikassa!
Totta kuitenkin on että pyöräillessä pitää olla varovainen, itselleni se on jotekin helpompaa kun olen moottoripyörällä tottunut ajamaan ja se kun tuntuu aivan samalta että kukaa ei ikinä tunnu huomaavan...

Myönnetään, että tilanne on vähitellen parantunut myös Suomessa. Pyöräteitä on pikkuhiljaa ilmestynyt lisää, mutta niissä on se perusvika, että muu kevyt liikenne on pyöräilijöiden seassa. Jos liikenne on vilkasta, on niillä ajaminen samanlaista kuin pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuilla jalkakäytävillä. Siitäköhän johtuu, että jalkakäytävillä pyöräily on nykyään niin yleistä? Tieliikennelakikaan (tai asetus) ei sitä salli paitsi lapsille. En kuitenkaan tiedä ketään, jota asiasta olisi sakotettu. Tämä johtuu varmaan siitä, että poliisi ei millään ehtisi kaikkia lainrikkojia edes sakottaa. Niin yleistä tuo nykyään on.

Pekka

Pekuu
Former member
« Reply #6193 on: 24.04.09, 14:59 »

Myönnetään, että tilanne on vähitellen parantunut myös Suomessa. Pyöräteitä on pikkuhiljaa ilmestynyt lisää, mutta niissä on se perusvika, että muu kevyt liikenne on pyöräilijöiden seassa. Jos liikenne on vilkasta, on niillä ajaminen samanlaista kuin pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuilla jalkakäytävillä. Siitäköhän johtuu, että jalkakäytävillä pyöräily on nykyään niin yleistä? Tieliikennelakikaan (tai asetus) ei sitä salli paitsi lapsille. En kuitenkaan tiedä ketään, jota asiasta olisi sakotettu. Tämä johtuu varmaan siitä, että poliisi ei millään ehtisi kaikkia lainrikkojia edes sakottaa. Niin yleistä tuo nykyään on.

Pekka

Meillä ainakin Jyväskylässä yleensä poliisi on keväisin käynyt varoituksia jakamassa yliopiston kulmilla missä pyörätie loppuu ja muuttuu pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuksi kulkuväyläksi ja polkupyörillä pitäisi siirtyä ajoradalle jos 2 renkaan päällä matkaa haluaa jatkaa. Tosin sekin on vain yksi päivä vuodessa ja suurin osa pyöräilijöistä ei tuota kieltoa noudata, vaikka noin 50 metrin päässä kulkisi aivan samaan suuntaan ihan pyörille varatty pyöräkaista. Pyöräkaistalle siirtymisen sijaan monet jatkaa tätä jalkakäytävää suoraan kävelykadulle ja siellä taasen menee vaaratilanteita aiheuttamaan jalankulkijoille.

Monilla autoilijoilla tuntuu välillä liikennesäännöt olevan hukassa, mutta harva polkupyörällä liikkuja edes tietää mitkä säännöt heitä koskee  Undecided
Mikko Suokas

Date Registered: 27.07.05

« Reply #6194 on: 24.04.09, 15:23 »

Jos liikenne on vilkasta, on niillä ajaminen samanlaista kuin pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuilla jalkakäytävillä. Siitäköhän johtuu, että jalkakäytävillä pyöräily on nykyään niin yleistä?

Nykyistä pyöräilymeininkiä katsellessa tulee joskus mieleen, että jotkut pyöräilijät taitavat rinnastaa itsensä jalankulkijoihin, jolloin polkupyörä on jonkinlainen jalankulkua helpottava apuväline tai omien jalkojen jatke, "seitsemän peninkulman saappaat". Jos on kerran jalankulkija, niin kai sitä sitten saa kulkea jalkakäytävälläkin. Jos jalkakäytävää ei ole, on jalankulkijan paikka tien vasemmalla pientareella, tai näin ainakin ennen oli. Nykyisin näyttää yhä useamman pyöräilijän paikka olevan myös tien vasemmalla pientareella, siellä pyöräilevät miehet ja naiset, tytöt ja pojat, mummot ja vaarit.

Pari kertaa on ollut täpärä paikka, kun asianmukaisesti oikeaa reunaa pyöräillessäni on oikealle kaartavan mutkan takaa tullut vastaan samaa reunaa ajava kovavauhtinen pyöräilijä, jota en nähnyt ajoissa vieressä kasvavan pensasaidan takia. Yhteentörmäyksiltä on kuitenkin toistaiseksi vältytty, mutta niihin muihin kevyen liikenteen väylän kulkijoihin on oppinut suhtautumaan kuin lapsia olisivat he: täysin ennalta arvaamattomia ja ennen kaikkea vastuuttomia.

Mikko
Matias Hurtta

Date Registered: 10.01.07

« Reply #6195 on: 24.04.09, 16:02 »

Minäkin ajan kouluun melkein aina polkupyörällä. Ei siinä muuta ongelmaa kuin, että joutuu ajamaan ala-asteen ohi. Siellä sekoilee kaikki 6-12V. äidin pikkumussukat ja hyvin harvalla on minkäänlaista käsitystä siitä, miten pitäisi ihmistenilmoilla saati sitten liikenteessä käyttäytyä. Angry Joku ajaa fillarilla silmät kiinni, jotkut fillareilla kolme rinnakain, kävelijät on usein sellaisia 3X4 rivejä, joku on sitonut narun fillarista potkulautaan ja katselee ajaessaan taaksepäin miten se kaveri siellä pysyy, joku rahaa jotain helvetinmoista karahkaa poikittain sylissään, moni keskittyy kävellessään enemmän kännykän räpläämiseen kuin eteenpäin katseluun, takaperin kilpakäveleminen on erittäin suosittua, jne. Pitäisi varmaan hankkia semmoinen laivan sumutorvi, jonka voisi sitten sen puolenkilometrin ajaksi kytkeä huutamaan. Cool
PekkaK
Former member
« Reply #6196 on: 25.04.09, 22:34 »

Kas muillakin on ollut hankaluuksia polkupyörällä/pyöräilijoiden kanssa. Olen moneen otteeseen kironnut keravalaisia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, jotka eivät tunnu tietävän liikennesääntöjä. Ajan työpäivinä fillarilla 1,3 km asemalle ja saman matkan takaisin kevyenliikenteen väylää pitkin, missä on jalankulkijat ja pyörätie erotettu keskiviivalla. Säännöllisesti jalankulkijat kävelevät pyörätiellä, jolloin joudun ohittamaan jalankulkutien kautta, tai vielä tavallisemmin, polkupyöräilijät ajavat vasenta reunaa, jolloin en tiedä uskallanko ohittaa oikealta vaiko ohittaa ollenkaan, minä kun yritän pitää kiinni liikennesäännöistä.

Erään alikulkutunnelin kohta hirvittää, se kun sisältää 90° mutkan, ja useammin kuin kerran olen nähnyt siihen mutkaan tulevan pyöräilijän ajavan aivan vasenta reunaa, siis vastaantulevan liikenteen "kaistalla". Kerran meinasin ajaa vastaantulevan pyöräilijän päälle, joka itsepintaisesti ajoi vasenta reunaa minua vastaan. Väistin viime tingassa, ja tyyppi vain virnisti muka opettavaisesti.

Mietin, onko Kerava ainut paikkakunta Suomessa, missä ihmisille ei opeteta liikennesääntöjä, kun aikoinaan Riihimäellä ei ollut mitään ongelmia. Hankaluuksien välttämiseksi olen itsekin alkanut soveltaa sääntöjä vapaamielisemmin, ohittaen oikealta ja ajaen sieltä mistä parhaiten pääsee, koska muiden tietämättömyys liikennesäännöistä on kerrassaan niin vituttavaa. Mistä ihmeestä tulee käsitys, että pitää kulkea vasenta reunaa? Luulisi kaikkien tietävän, että Suomessa vallitsee oikeanpuoleinen liikenne, johon tosin on yksi, ja vain yksi, poikkeus (jalankulkija ajoväylällä).
Pekka Holopainen

« Reply #6197 on: 26.04.09, 07:37 »

...
Mietin, onko Kerava ainut paikkakunta Suomessa, missä ihmisille ei opeteta liikennesääntöjä, kun aikoinaan Riihimäellä ei ollut mitään ongelmia. Hankaluuksien välttämiseksi olen itsekin alkanut soveltaa sääntöjä vapaamielisemmin, ohittaen oikealta ja ajaen sieltä mistä parhaiten pääsee, koska muiden tietämättömyys liikennesäännöistä on kerrassaan niin vituttavaa. Mistä ihmeestä tulee käsitys, että pitää kulkea vasenta reunaa? Luulisi kaikkien tietävän, että Suomessa vallitsee oikeanpuoleinen liikenne, johon tosin on yksi, ja vain yksi, poikkeus (jalankulkija ajoväylällä).

Ei ole Kerava ainoa tuollainen paikkakunta Suomessa. Pohjimmiltaan vika on siinä, että Suomessa lainsäädäntö pisti kaiken kevyen liikenteen kulkemaan toistensa seassa. Ja siellä se sitten poukkoilee vailla mitään sääntöjä. En tiedä, mutta arvelen sen johtuvan siitä, että harva lainlaatija tai liikenteen suunnittelija itse ajaa polkupyörällä. Kävisivät ottamassa oppia Tanskasta tai Hollannista, kun eivät itse osaa. Minä ajan mieluiten ajoradalla, koska autoilijat ainakin teoriassa tuntevat liikennesäännöt ja joku ehkä niitä jopa noudattaakin. Kun olen lenkillä ja vetelen välistä 30+ km/h on ihan pakkokin ajaa ajoradan reunassa (paitsi yöllä). Ei siitä mitään pyörätiellä lastenvaunujen ja kaiken maailman törmäilijöiden joukossa tulisi. Onneksi täällä P-Kurjalassa liikenne maanteilläkin on sen verran hiljaista, että joku hassu pyöräilijäkin joukkoon hyvin mahtuu.

Pekka
« Last Edit: 26.04.09, 07:42 by Pekka Holopainen »

Pekka Holopainen

« Reply #6198 on: 26.04.09, 07:45 »

Meillä ainakin Jyväskylässä yleensä poliisi on keväisin käynyt varoituksia jakamassa yliopiston kulmilla missä pyörätie loppuu ja muuttuu pelkästään jalankulkijoille tarkoitetuksi kulkuväyläksi ja polkupyörillä pitäisi siirtyä ajoradalle jos 2 renkaan päällä matkaa haluaa jatkaa. Tosin sekin on vain yksi päivä vuodessa ja suurin osa pyöräilijöistä ei tuota kieltoa noudata, vaikka noin 50 metrin päässä kulkisi aivan samaan suuntaan ihan pyörille varatty pyöräkaista. Pyöräkaistalle siirtymisen sijaan monet jatkaa tätä jalkakäytävää suoraan kävelykadulle ja siellä taasen menee vaaratilanteita aiheuttamaan jalankulkijoille.
...

On noita kampanjapäiviä täällä Joensuussakin kerran vuodessa? Muuhun aikaan en kyllä ole huomannut poliisin puuttuvan kevyen liikenteen liikennekäyttäytymiseen, kun ei niillä taida resurssit riittää edes autoliikenteen valvontaan.

Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #6199 on: 26.04.09, 13:50 »

Kesä on sitten virallisesti alkanut! Meinasin teilata liikenteessä ensimmäisen motoristin.

Vaikka keväällä onkin hienoa kaivaa se pyörä taas esiin voisi samalla kaivaa ne aivot sieltä naftaliinistä. Tämä kyseinen sankari ohitti keltaisella viivalla samaan aikaan kun tuli jono vastaan. Pientareella pyöräili joku mummeli jolle tein hiukan tilaa ja keksiviivaa ajanut moottoripyöräilijä sitten meinasi jäädä alle. Hiukan oli ahdasta kaksikaistaisella tiellä kun rinnakkain oli fillari, kaksi autoa ja moottoripyörä.
Ja kiitoksia siitä keskisormesta, minun vikanihan se tietysti oli.

-JukSii-
Pages: 1 ... 308 309 [310] 311 312 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1