FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.17, 15:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 311 312 [313] 314 315 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467624 times)
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6240 on: 09.05.09, 16:49 »

Miks päästää se pyöräilijä jos ei ole sen suhteen väistämisvelvollisuutta ?? Ongelmahan on yleensä ne v...tun pyöräilijät jotka eivät tiedä liikennesääntöjä ja siitä johtuen näytetään mitä kummallisempi käsimerkkejä kun kuvittelevat olevansa oikeassa. Viikko sit pysähdyin ja kysyin tämmöiseltä urpolta et olikos jotain asiaa ? ... vastasi et v ....tun urpo kun ajan melkein päälle  Shocked No muuten hyvä mut fillarilla olin väistämisvelvollisuus. Piti pikkuisen kova sanaisesti kertoa et kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Pakeni aika lujaa paikalta ja sit käsimerkkien näyttäjän osat vaihtui ..   laugh laugh

Miksi päästää pyöräilijä....,joo,ehkä siksi että se on heikompi osapuoli,kuolee helpommin,ei kannata ajaa päälle vaikka sillä on väistämisvelvollisuus,jne..

Tää liikennepeli on sosiaalinen peli,ei etsitä yksittäisiä voittajia,ei kuka on oikeassa tai väärässä.Pitäisi pelata ja puhaltaa samaan hiillokseen että kaikki voittaa.
Utopiaa,kiire sotkee pelin.

salgmark miuku telia.com
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #6241 on: 09.05.09, 17:05 »

Miksi päästää pyöräilijä....,joo,ehkä siksi että se on heikompi osapuoli,kuolee helpommin,ei kannata ajaa päälle vaikka sillä on väistämisvelvollisuus,jne..

Tää liikennepeli on sosiaalinen peli,ei etsitä yksittäisiä voittajia,ei kuka on oikeassa tai väärässä.Pitäisi pelata ja puhaltaa samaan hiillokseen että kaikki voittaa.
Juu tottakai jos mahollista niin pyöräilijät päästetään, mutta itse en kyllä ymmärrä niitä stadin keskustassa liikenteen joukossa suhaavia tosifillaristeja. Ei hyvänen aika autojonoa voi ohittaa oikeasta reunasta ja mennä pokkana punasia päin ja sieltä ratikkakiskoille jonon eteen. Itse aina pyrin seuraaman peileistä mitä siellä takana tapahtuu ja jos fillaristin nään ni vanteet lähes kiinni reunakiveen ja voi, että sitä harmitusta ja kiroilua ku ei pääse! laugh

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Jari Mäensivu

Date Registered: 31.12.05

« Reply #6242 on: 09.05.09, 17:20 »

Päästätkö pienemmän auton kolmion takaa eteesi ... kun se on heikompi ... no just joo "heikompi"
Ei siinä mitään silmää tarvita vaan kun kaikki osais liikennesäännöt  Huh Ei tarttis väistellä niitä heikompia ...
mitäs jos minä väistän ja fillaroija luulee et kaikilla on pelisilmää ja sit paikalle tulee yks puusilmä jolla ei ole
ja sit tulee raatoja. No mites siinä olis käynyt jos kaikki pelais liikennesääntöjen mukaan  Undecided

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Olle Sälgmark

« Reply #6243 on: 09.05.09, 17:27 »

Päästätkö pienemmän auton kolmion takaa eteesi ... kun se on heikompi ... no just joo "heikompi"
Ei siinä mitään silmää tarvita vaan kun kaikki osais liikennesäännöt  Huh Ei tarttis väistellä niitä heikompia ...
mitäs jos minä väistän ja fillaroija luulee et kaikilla on pelisilmää ja sit paikalle tulee yks puusilmä jolla ei ole
ja sit tulee raatoja. No mites siinä olis käynyt jos kaikki pelais liikennesääntöjen mukaan  Undecided

Odottelinkin jo.

Päästän tietenkin.koosta ja laadusta riippumatta, jos on väkisin tulossa,en varmaan aja päälle,teen kaikkeni välttääkseni törmäyksen vaikka olisin "oikeassa"

salgmark miuku telia.com
Jari Mäensivu

Date Registered: 31.12.05

« Reply #6244 on: 09.05.09, 17:38 »

Mitä odotit ?? Eihän tässä ole taas yhtään verrattavista asioista kyse .. j oskus joku saattaa tulla vahingossa kolmion takaa eteen ja niin minäkin väistän oli isompi tai pienempi joka sieltä tulee alle. Fillaristit taas eivät osaa liikennesääntöjä ja tulevat sen takia eteen, ihan kuin heillä olisi siihen oikeus liikennesääntöjen puitteissa  Wink

En ymmärrä vertaustasi .. toisessa on kyse yleensä vahingosta ja toisessa liikennesääntöjen tietämättömyydestä  Tongue Tongue

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Olle Sälgmark

« Reply #6245 on: 09.05.09, 17:45 »

Mitä odotit ?? Eihän tässä ole taas yhtään verrattavista asioista kyse .. j oskus joku saattaa tulla vahingossa kolmion takaa eteen ja niin minäkin väistän oli isompi tai pienempi joka sieltä tulee alle. Fillaristit taas eivät osaa liikennesääntöjä ja tulevat sen takia eteen, ihan kuin heillä olisi siihen oikeus liikennesääntöjen puitteissa  Wink

En ymmärrä vertaustasi .. toisessa on kyse yleensä vahingosta ja toisessa liikennesääntöjen tietämättömyydestä  Tongue Tongue

Mistä sen näkee/tietää onko kyse liikennesääntöjen tietämättömyydestä,vahingosta,tahallaan tuppaamisesta,itsemurhayrityksestä,väärinkäsityksestä jne? Smiley

salgmark miuku telia.com
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #6246 on: 09.05.09, 17:46 »

No, jos fillaristeja ei päästä, fine, mutta entäs ne kävelijät? Joissain maissa autot pysähtyy kyllä heti siihen paikkaan kun on aikeissakin mennä tien yli... ja se on kyllä suht outoa kun täällä tottuu siihen että saa 5min seisoa siinä tien vieressä että autot loppuu tai joku viisas pysähtyy ja päästää yli thmbup

Mulla on vielä tapana heilauttaa kättä noille ystävällisille ketkä päästää yli. Autolla liikkuessakin päästän yleensä tien yli jos siinä suojatiellä joku norkoilee, ja jos se ei sitten viitsi edes heilauttaa sitä "kiitosta" niin kyllä alkaa ottamaan enemmän tai vähemmän kaaliin, että "miks vtussa toiki piti päästää"... Grin Eihän toi iso juttu ole mutta paljon kivempi fiilis tulee jos se kävelijäkin moikkaa että "thanks!"  Tongue

Ja tuosta mitä Mikko sanoi, noi fillaristit ketkä siellä stadissa sotkee liikenteen seassa niin ei huhhuh, olen aikasemmin meinannu kirjottaa tuosta, mutta en viittinyt. Kerran kun _jouduin_ siellä keskustassa ajelemaan niillä saamarin mukulapaskateillä ruuhkassa niin otti jo muutenkin päähän, sitten tollanen fillarisankari polkee siellä autojen väleissä, niinku ei voisi siellä "kevyenliikenteenväylällä" ajaa. Helpommin ne kävelijät väistää pyörää kuin autot, ja helpompi pyörälläkin on väistellä ihmisiä kuin autojen välissä pujotella Angry Sitten kun se pyörä sattuukin raapasemaan jonkun kylkeen niin kuka maksaa? Autoilija ajoi pyöräilijän päälle? Tongue
Olle Sälgmark

« Reply #6247 on: 09.05.09, 17:49 »

No, jos fillaristeja ei päästä, fine, mutta entäs ne kävelijät? Joissain maissa autot pysähtyy kyllä heti siihen paikkaan kun on aikeissakin mennä tien yli... ja se on kyllä suht outoa kun täällä tottuu siihen että saa 5min seisoa siinä tien vieressä että autot loppuu tai joku viisas pysähtyy ja päästää yli thmbup

Mulla on vielä tapana heilauttaa kättä noille ystävällisille ketkä päästää yli. Autolla liikkuessakin päästän yleensä tien yli jos siinä suojatiellä joku norkoilee, ja jos se ei sitten viitsi edes heilauttaa sitä "kiitosta" niin kyllä alkaa ottamaan enemmän tai vähemmän kaaliin, että "miks vtussa toiki piti päästää"... Grin Eihän toi iso juttu ole mutta paljon kivempi fiilis tulee jos se kävelijäkin moikkaa että "thanks!"  Tongue

Ruotsissa toimii systeemi hyvin,otti toki aikaa....

salgmark miuku telia.com
Petri Koivisto

« Reply #6248 on: 09.05.09, 17:53 »

Ruotsissa toimii systeemi hyvin,otti toki aikaa....
En Ruotsissa hirveesti ole pyöriny mutta Kanarialla tulee käytyä aika usein ja siellä tuota näkee että autot pysähtyy kuin seinään kun on lähelläkään suojatietä... ja niin sen kuuluukin olla.
Olle Sälgmark

« Reply #6249 on: 09.05.09, 18:02 »

En Ruotsissa hirveesti ole pyöriny mutta Kanarialla tulee käytyä aika usein ja siellä tuota näkee että autot pysähtyy kuin seinään kun on lähelläkään suojatietä... ja niin sen kuuluukin olla.

Pitää paikkansa Canarian saarilla,todettu moneen kertaan.

Vähän toista mantereella,varsinkin suuremmissa kapungeissa.Barcelonassa saa spanjakit ehkä tapporahat jokaisesta jalankulkijasta. Tongue

salgmark miuku telia.com
Henkka
Former member
« Reply #6250 on: 09.05.09, 20:39 »

Suomessa kai oletetaan että autoilija joka päästää suojatietä kulkevan ylitse, on jotenkin jalo ja sitä pitäisi kiittää. Lakia siinä vain noudatetaan. Harvoin minä kiittelen autoilijoita jotka yli päästävät. Olen toki ratin takana huomannut että se on yleistä vaikka fiilis on ennemmin että turhaan kiittelet, mun pitäisikin antaa tietä. Toisaalta se on myös sitä sosiaalisuutta. Ja etenkin jos joku leidi väläyttää hymyn, niin kieltämättä sillä "elää" vähän aikaa mukavasti!   Grin
PekkaK
Former member
« Reply #6251 on: 09.05.09, 21:42 »

Keravalla pyöräilen, ja olen huomannut, että jos pyörällä lähestyn suojatietä pitkin ylitettävää tietä, autoilijat useimmiten hiljentävät jo varhain antaakseen tietä. Vaikkeivät tarvitsisi, koska suojatietä ylittävä pyöräilijä on jokseenkin laiton (kuuluisi taluttaa). Hiljennän ja pysäytän itse, koska autoilijalla on tässä etuajo-oikeus, mutta ei, keravalaiset autoilijat väistävät ja miltei vaativat pyöräilijän mennä ensin. Seisahdun suojatien eteen antaakseni autolle tietä, mutta ei, autoilija itsepintaisesti antaa minulle oikeuden. En jaksa odottaa siinä päivän loppuun asti, joten jatkan matkaani tien yli, kiroten takkuavaa liikennettä. En viitsi näyttää autoilijalle käsimerkkiä että mene nyt siitä, koska uskon lähtökohtaisesti siihen, että liikenteen pitää olla sujuvaa, ja siihen, että jokaisen tulisi tuntea omat liikennesääntönsä. Toimin sekä autoilijana, jalankulkijana että pyöräilijänä sen mukaan, mikä tuottaa sujuvimman liikenteen. Enkä viittoile kiitosta muulloin, kuin milloin se todella on Kiitos toisen osapuolen antautumisesta tilanteelleni.
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #6252 on: 09.05.09, 22:55 »

Tosiaan ehkä jopa hieman surkuhupaisaa viittoilla kiitosta asiasta, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille. Vähän sama kun ajaisi autolla etuajo-oikeutettua tietä ja heiluttaisi kättä kaikille kolmion takana odottaville autoilijoille, että "kiitos kun väistit".
Petri Koivisto

« Reply #6253 on: 09.05.09, 23:39 »

Suomessa kai oletetaan että autoilija joka päästää suojatietä kulkevan ylitse, on jotenkin jalo ja sitä pitäisi kiittää. Lakia siinä vain noudatetaan. Harvoin minä kiittelen autoilijoita jotka yli päästävät. Olen toki ratin takana huomannut että se on yleistä vaikka fiilis on ennemmin että turhaan kiittelet, mun pitäisikin antaa tietä. Toisaalta se on myös sitä sosiaalisuutta. Ja etenkin jos joku leidi väläyttää hymyn, niin kieltämättä sillä "elää" vähän aikaa mukavasti!   Grin
Joo, mutta kun se, että joku täällä päästäis tien yli, on niin harvinaista, että kyllä siitä voi jo kiittääkin, kun joku tajuaa päästää. Tongue

Tulipa muuten mieleen se, kun kerran lentokentällä olin lähdössä kotia, olin just astumassa suojatielle kun samaan aikaan oli taksi tulossa siihen, taksilla oli STOP-merkki, mutta meinasi silti ajaa päälleni... Tongue En edes pysähtynyt siihen koska tiesin että taksilla on stoppi ja oletin että tottakai se siihen pysähtyy, siinä ajassa olen jo ylittänyt tien, mutta vitunmarjat, taksihan tuli melkei päälle Tongue Ainii mut eihän liikennesäännöt koske takseja...

Tosiaan ehkä jopa hieman surkuhupaisaa viittoilla kiitosta asiasta, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille.
^^ Kuten sanoin, se ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys, ei lähelläkään.
« Last Edit: 09.05.09, 23:46 by Petri Koivisto »
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #6254 on: 10.05.09, 00:20 »

Tulipa muuten mieleen se, kun kerran lentokentällä olin lähdössä kotia, olin just astumassa suojatielle kun samaan aikaan oli taksi tulossa siihen, taksilla oli STOP-merkki, mutta meinasi silti ajaa päälleni... Tongue En edes pysähtynyt siihen koska tiesin että taksilla on stoppi ja oletin että tottakai se siihen pysähtyy, siinä ajassa olen jo ylittänyt tien, mutta vitunmarjat, taksihan tuli melkei päälle Tongue Ainii mut eihän liikennesäännöt koske takseja...

Jostain syystä joka kerta kun kuljen tuosta ohi mieleeni tulee että se stop-merkki olisi laitettu siihen ainoastaan sen takia, että Suomeen saapuvat ulkomaalaiset saisivat "hyvän" kuvan Suomen suojatiekulttuurista. Tongue Olettaen siis, että kyseessä on se tuloaula 3:n edustalla oleva suojatie.

Joo, eiköhän se merkki ole kuitenkin laitettu siihen lähtökohtaisesti ihan turvallisuuden ja heikon näkyvyyden takia, mutta jotenkin vaan herää kysymys että mahtaako se olla ainoa syy... Grin
« Last Edit: 10.05.09, 00:31 by Antti Havukainen »
Petri Koivisto

« Reply #6255 on: 10.05.09, 06:43 »

Jostain syystä joka kerta kun kuljen tuosta ohi mieleeni tulee että se stop-merkki olisi laitettu siihen ainoastaan sen takia, että Suomeen saapuvat ulkomaalaiset saisivat "hyvän" kuvan Suomen suojatiekulttuurista. Tongue Olettaen siis, että kyseessä on se tuloaula 3:n edustalla oleva suojatie.

Joo, eiköhän se merkki ole kuitenkin laitettu siihen lähtökohtaisesti ihan turvallisuuden ja heikon näkyvyyden takia, mutta jotenkin vaan herää kysymys että mahtaako se olla ainoa syy... Grin
Joo taitaa olla just se, siinä rullaportaiden vieressä, alapäässä. Tosi hyvän kuvan saa juu, vaikka on STOP-merkki niin silti taksit ajaa päälle Grin
Mikael Tynkkynen

Date Registered: 30.07.06

« Reply #6256 on: 10.05.09, 11:06 »

Vähän sama kun ajaisi autolla etuajo-oikeutettua tietä ja heiluttaisi kättä kaikille kolmion takana odottaville autoilijoille, että "kiitos kun väistit".

Onhan tuotakin nähty.  Grin

Ambitious, but rubbish.
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #6257 on: 10.05.09, 15:49 »

Täytyy heti aluksi myöntää tietämättömyyteni Suomen tieliikennelaista. Embarrassed

Ruotsissa toi ohittaminen on hiukan helpompaa kuin suomessa. Eikös ruotsissa pidä väistää niin oikeaan reunaan kuin mahdollista (siis myös valkoisen reunaviivan yli) jos joku aikoo ohittaa? Suomessa vaan ei saa edes väistää ja auttaa sillä ohittamista.

Muutaman kerran kyllä ollut moottoritiellä hiukan tiukka tilanne kun joku mummo/pappa ajanut 120 km/h alueella jotain 60 km/h. Yleensä kyllä alinopeuden ajaminen on sidoksissa muuhunkin kyvyttömyyteen liikenteessä. Kun ei oikein pysty selviytymään niin sitten ajetaan hiljempaa ja kuitenkaan ei pystytä edes liikennesääntöjen mukaan ajamaan.

Liian monta mummoa/pappaa on tullut vastaan yksisuuntaisella, kolmion takaa eteen, stopin takaa eteen. Päättänyt kääntyä vasemmalle juuri kun olen ollut ohittamssa. Kolhinut parkkipaikalla...
Jos ei selvitä liikenteessä niin ei muutakuin julkista käyttämään. Olis kaikille turvallisempaa.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #6258 on: 10.05.09, 15:54 »

Muutaman kerran kyllä ollut moottoritiellä hiukan tiukka tilanne kun joku mummo/pappa ajanut 120 km/h alueella jotain 60 km/h. Yleensä kyllä alinopeuden ajaminen on sidoksissa muuhunkin kyvyttömyyteen liikenteessä. Kun ei oikein pysty selviytymään niin sitten ajetaan hiljempaa ja kuitenkaan ei pystytä edes liikennesääntöjen mukaan ajamaan.

Aamen, tuossa se asia on juuri siinä lyhyessä ja ytimekkäässä pähkinänkuoressaan, mitä yritin Ollen kanssa väitellessä ajaa takaa Smiley

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Olle Sälgmark

« Reply #6259 on: 10.05.09, 15:58 »

Ruotsissa toi ohittaminen on hiukan helpompaa kuin suomessa. Eikös ruotsissa pidä väistää niin oikeaan reunaan kuin mahdollista (siis myös valkoisen reunaviivan yli) jos joku aikoo ohittaa? Suomessa vaan ei saa edes väistää ja auttaa sillä ohittamista.

Liian monta mummoa/pappaa on tullut vastaan yksisuuntaisella, kolmion takaa eteen, stopin takaa eteen. Päättänyt kääntyä vasemmalle juuri kun olen ollut ohittamssa. Kolhinut parkkipaikalla...
Jos ei selvitä liikenteessä niin ei muutakuin julkista käyttämään. Olis kaikille turvallisempaa.

Jepp,yli reunaviivan ja hiljennettävä tarvittaessa että ohi pääsee.Toimii loistavasti.
Liikenne on täällä (kehumatta)hieman toisenlaista,ei olla näiden oikeuksien perässä aina.......

Löytyy näitä dementtejä täältäkin,lääkärit ei ilmoita vaikka on velvollisuus. thmbdn
Jos dementia iskee niin sitä ei kai sitten itse käsitä jättää korttia.

Mistähän johtuu ettei Suomessa saa ylittää reunaviivaa,vähän sama juttu kun tää jarruvalo takaikkunassa aikoinaan,kaiketi. Huh

salgmark miuku telia.com
Pages: 1 ... 311 312 [313] 314 315 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1