FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.06.18, 13:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 312 313 [314] 315 316 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1510713 times)
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6260 on: 10.05.09, 15:59 »

Aamen, tuossa se asia on juuri siinä lyhyessä ja ytimekkäässä pähkinänkuoressaan, mitä yritin Ollen kanssa väitellessä ajaa takaa Smiley

Olisit sanonna sen soomeksi tai roottiks,en käsittäny.
 Roll Eyes
Taitaa olla lääkärit siellä kuin täällä.Mitähän mielipuolta on Arttu?

salgmark miuku telia.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6261 on: 10.05.09, 16:08 »

Olisit sanonna sen soomeksi tai roottiks,en käsittäny.

En vaan osannut Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6262 on: 10.05.09, 16:30 »

Yleensä kyllä alinopeuden ajaminen on sidoksissa muuhunkin kyvyttömyyteen liikenteessä. Kun ei oikein pysty selviytymään niin sitten ajetaan hiljempaa ja kuitenkaan ei pystytä edes liikennesääntöjen mukaan ajamaan.

Tuota muuten näkyy Teksasilaisissakin. Joe Sixpack on lähtiessä jo aika kädetön ajamaan autoa, ja auto ( tai se jumalattoman suuri avolava ) käsitetään muutenkin lähinnä olohuoneen jatkeeksi jossa voi kätevästi meikata, syödä mussuttaa, lukea lehtiä, ajella säärikarvoja sekä tietenkin juoruta puhelimessa. Mutta ei hätää, tämän kaiken pössötyksen voi kompensoida sillä että ajaa tarpeeksi hitaasti. Sitten voikin ajaa eteen, vaihtaa kaistaa täysin katsomatta tai tehdä muuten kaikenlaista tyhmää. Onhan se turvallista kun tehdään se hiljaa ajaen.....  Undecided

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6025
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6263 on: 10.05.09, 17:00 »

Jepp,yli reunaviivan ja hiljennettävä tarvittaessa että ohi pääsee.Toimii loistavasti.
Liikenne on täällä (kehumatta)hieman toisenlaista,ei olla näiden oikeuksien perässä aina.......
Mistähän johtuu ettei Suomessa saa ylittää reunaviivaa,vähän sama juttu kun tää jarruvalo takaikkunassa aikoinaan,kaiketi. Huh

Jonkin verran ruotsissa ajaneena ihmettelen kyllä suomalaista käytäntöä. Ruotsissa ohittaminen on niin helppoa kun saa tilaa eikä alinopeutta ajavat ole ollenkaan niin suuri ongelma kuin suomessa. (Ei ainakaan tunnu siltä) Tosin jostain kumman syystä suomessa ne suurinta alinopeutta ajavat tuntuvat roikkuvan vielä keskiviivassa kiinni.

-JukSii-
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6264 on: 11.05.09, 13:04 »

Tosin jostain kumman syystä suomessa ne suurinta alinopeutta ajavat tuntuvat roikkuvan vielä keskiviivassa kiinni.

Nokun pelottaa että putoaa siitä asvaltin reunalta. Kun siellä on sitä kamalaa soraa ja eihän semmoisella voi ajaa......

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6265 on: 11.05.09, 13:46 »

Nokun pelottaa että putoaa siitä asvaltin reunalta. Kun siellä on sitä kamalaa soraa ja eihän semmoisella voi ajaa......

Moon nähny monta pudonnutta. Grin

salgmark miuku telia.com
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6266 on: 15.05.09, 12:45 »

Kiireestä jonnekin.......

Radiosta keskeytettiin lähetys,tuli poliislitiedotus onnetomuudesta E18 Enköping:ing ja Tukholman välillä.
Kiellettiin immeissiä kääntymästä moottoritiellä ja ajamaan vastakarvaan  Shocked.Ne jotka jo ajavat vastakarvaan saa kääntyä takaisin.
Kiirusta siis pitää.

salgmark miuku telia.com
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6267 on: 20.05.09, 04:28 »

Tästä uutisesta voi jo kärjistetysti todeta että jos haluat jonkun hengiltä, tee se suojatiellä:
http://www.iltalehti.fi/espoo/200905199619109_eo.shtml  Angry

Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6268 on: 20.05.09, 05:23 »

Tästä uutisesta voi jo kärjistetysti todeta että jos haluat jonkun hengiltä, tee se suojatiellä:
http://www.iltalehti.fi/espoo/200905199619109_eo.shtml  Angry

Aika valitettavaa joo, mutta noina pimeinä iltoina, kun ei vielä ole edes lunta, on todella vaikea nähdä jalankulkijoita jos eivät käytä heijastimia. Tälläisissäkin tapauksissa jalankulkijat voisivat miettiä sitä että kumpi näkee toisen paremmin, autoilija hänet pienessä heijastimessa vai hän tulevan auton jossa kirkkaat ajovalot. Itse en ainakaan pimeinä aikoina hypi autojen eteen vaikka olisi miten suojatiet. Vaikka tuokin kuski tuosta olisi elinkautisen saanut, niin toista osapuolta se ei tuo takaisin.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6269 on: 20.05.09, 06:56 »

Tästä uutisesta voi jo kärjistetysti todeta että jos haluat jonkun hengiltä, tee se suojatiellä:
http://www.iltalehti.fi/espoo/200905199619109_eo.shtml  Angry



Niin suomalaista, 31 km ylinopeudesta suoralla ja tyhjällä tiellä lähtee kortti automaattisesti, kuski saattaa saada elantonsa ratin takaa ja vallesmannista riippuen kortti voi olla pois useita kuukausia. Sitten kun tapat jonkun liikenteessä niin sakot riittää.

Verrataan asennetta saksaan (kokemukseni lähinnä hampurista), siellä kukaan ei välitä tuijottaa nopeusmittaria yhtenään vaan ajelevat vfr:ää katsoen ikkunasta ulos ja sovittavat nopeutensa tilanteiden mukaan, koulujen ja vastaavien paikkojen kohdalla ajavat sitten sievästi. Itseäni siellä aluksi oudostutti se että jos kävelen suojatien suuntaan niin heti ensimmäinen auto pysäyttää ja jää odottamaan tien ylitystäni.

Varmin tapa tehdä itsemurha suomessa on kävellä ruuhka-aikaan suoraan suojatielle. Eräänä iltana ajoin oulussa 4:n auton letkassa kolmantena, jalankulkija oli pyrkimässä suojatielle ja hyppäsi ensimmäisen auton edestä pois, toisen auton eteen hän ei uskaltanut edes yrittää, itse pysäytin ja päästin tämän menemään, mutta minun takana tuleva auto alkoi piippailemaan että vi***ako siihen pysähtelet, sehän on vain jalankulkija ja tämä on hänen tie.
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6270 on: 20.05.09, 07:02 »

Muistaakseni lain mukaan jalankulkijan on käytettävä heijastinta pimeän aikaan (idioottimaista, että tuon lain rikkomisesta ei ole määritelty sanktiota, eli rangaistusta ei saa).

Ikävä fakta on, että märkä asvaltti imaisee auton valot tehokkaasti, ja mustat vaatteet mustaa asvalttia vasten eivät erotu. Laittakaa ne perkeleen heijastimet killumaan vaatteisiin, vaikka eivät imagoonne sopisikaan - parantaa hengissäselviämisen mahdollisuuksia paljon.

Mun mielestä tuomio oli kohdallaan.

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6271 on: 20.05.09, 07:03 »

Aika valitettavaa joo, mutta noina pimeinä iltoina, kun ei vielä ole edes lunta, on todella vaikea nähdä jalankulkijoita jos eivät käytä heijastimia. Tälläisissäkin tapauksissa jalankulkijat voisivat miettiä sitä että kumpi näkee toisen paremmin, autoilija hänet pienessä heijastimessa vai hän tulevan auton jossa kirkkaat ajovalot. Itse en ainakaan pimeinä aikoina hypi autojen eteen vaikka olisi miten suojatiet. Vaikka tuokin kuski tuosta olisi elinkautisen saanut, niin toista osapuolta se ei tuo takaisin.

On jalankulkijoiden havainnointi huonossa kelissä pimeällä vaikeampaa, mutta silloin pitää sovittaa oma nopeus sille tasolle että pysyy tilanteiden tasalla. Kyllä ne jalankulkijatkin huomaa ja pitää huomata jos autolla ajaa. Oli keli mikä tahansa. Katuhan ei ole autoilijoiden valtakuntaa yksistään.

Elinkautinenkaan ei tuo ketään tuossa takaisin mutta rangaistus on silti tuossa pöyristyttävän mitätön. Se kertoo sinällään minusta siitä mitkä ovat valtasuhteet liikenteessä, lukee lakikirjassa mitä vain.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6272 on: 20.05.09, 07:19 »

On jalankulkijoiden havainnointi huonossa kelissä pimeällä vaikeampaa, mutta silloin pitää sovittaa oma nopeus sille tasolle että pysyy tilanteiden tasalla. Kyllä ne jalankulkijatkin huomaa ja pitää huomata jos autolla ajaa. Oli keli mikä tahansa. Katuhan ei ole autoilijoiden valtakuntaa yksistään.

Elinkautinenkaan ei tuo ketään tuossa takaisin mutta rangaistus on silti tuossa pöyristyttävän mitätön. Se kertoo sinällään minusta siitä mitkä ovat valtasuhteet liikenteessä, lukee lakikirjassa mitä vain.

Mutta järkeä saa jalankulkijatkin käyttää pimeällä liikkuessaan ja varsinkin ilman heijastimia. Otetaan esimerkki että valaisematonta etuajo-oikeutettua tietä ajaa auto pimeällä valoitta ja siihen kylkeen rysähtää risteyksestä auto valoineen. Oletetaanko silloin että valaistun auton pitäisi nähdä laittomasti valoitta ajava, jota käytännössä ei näe ollankaan. Uskoisin että laki olisi tässäkin valoineen tulleen auton puolella, vaikka kolmion takaa on tullutkin. Sama juttu jalankulkijoissa, jos ei ole heijastinta, niin pitäisi ymmärtää ettei syyspimeällä märällä kelillä sitä erota pusikoista yms. Kyseistä paikkaa en tiedä, mutta Espoossa on paljon todella pimeitä paikkoja, missä on vanhanmalliset valkoiset katulamput eikä uusia keltaisia, jotka valaisevat huomattavasti paremmin. Tämäkin voi olla yksi syy tapahtuneelle.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6273 on: 20.05.09, 07:42 »

Paikka tuskin oli valaisematon ja voisi olettaa että jalankulkija on ollut suojatien läheisyydessä jo auton lähetyessä. Pimeät tiet ja kylkeen tulevat autot pimeänä -ajattelu on tässä asian kärjistämistä, joka mielestäni kertoo sen että asiaa katsotaan nyt hieman asenteellisesti.

Itsekkin kiroan "mustia jalankulkijoita" talven pimeillä ja märillä keleillä. Silti ainakin suojatien kohdalla voi ja pitää olettaa että sitä käyttää jalankulkija, eli siihen pitäisi myös varautua. Ne eivät tule yllättäen. Näin ainakin jokaisen terveen autoilijan pitäisi osata toimia. Tähän tapahtui vielä kaupungin taajama-alueella. Käytännössä kyse on usein muusta kuin taidosta ja kyvyistä. Eli asenteesta. Niiden muuttamiseen tarvittaisiin kevyen liikenteen kulttuurin osalta mielestäni tuntuvasti ankarampaa otetta kuin nykyisin. Valitettavasti.



Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5339
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6274 on: 20.05.09, 12:27 »

...
Verrataan asennetta saksaan (kokemukseni lähinnä hampurista), siellä kukaan ei välitä tuijottaa nopeusmittaria yhtenään vaan ajelevat vfr:ää katsoen ikkunasta ulos ja sovittavat nopeutensa tilanteiden mukaan, koulujen ja vastaavien paikkojen kohdalla ajavat sitten sievästi. Itseäni siellä aluksi oudostutti se että jos kävelen suojatien suuntaan niin heti ensimmäinen auto pysäyttää ja jää odottamaan tien ylitystäni.
...

Tuo on aivan yleinen käytäntö Länsi-Euroopassa. Suomessa ei ole vielä opittu liikennekulttuuria puhumattakaan Itä-Euroopasta.


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6275 on: 20.05.09, 13:28 »

Tuo on aivan yleinen käytäntö Länsi-Euroopassa. Suomessa ei ole vielä opittu liikennekulttuuria puhumattakaan Itä-Euroopasta.



Jeps,

Kyllä ainakin entisen Länsi-Saksan kaupungeissa jalankulkija ja pyöräilijä ovat kuninkaita. Tottakai poikkeuksia on aina. Mutta noilta osin liikennekulttuuri on kuin toiselta planeetalta kun esim. kotosuomeen vertaa.

-jukka Cool
PekkaK
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6276 on: 20.05.09, 16:36 »

Saksasta puheen ollen, muistuu mieleen omat peruskouluvuoteni siellä. Saksan poliisi järjesti tuolloin pakollisen polkupyörä- ja liikennekurssin kaikille neljäsluokkalaisille (ikää 9-10 v.). Tapahtuma piti sisällään ensin polkupyörän käsittelykokeen koulun pihalla ja vähän ajan päästä liikennekokeen. Siinä ajettiin fillarilla taajamassa muun liikenteen seassa, liikennesääntöjä noudattaen, oikeaoppisesti ryhmittyen jne. Tapahtumassa sai pisteitä osaamisestaan ja jonkun todistuksenkin jos en väärin muista. Poliisi valvoi kaiken saksalaisella täsmällisyydellä. Totta kai liikennesäännöt harjoiteltiin vanhempien kanssa "kentällä" erähäisenkin tunnin. Ja varhain opitut säännöt ovat jääneet selkärankaan siten, että nyt varttuneempanakin osaa ottaa liikenteen huomioon sekä pyörän selässä että auton ratissakin. Olen monet kerrat haikaillut saksalaismallista pakollista liikennekasvatusta Suomenkin kouluihin.
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6277 on: 20.05.09, 16:43 »

Saksasta puheen ollen, muistuu mieleen omat peruskouluvuoteni siellä. Saksan poliisi järjesti tuolloin pakollisen polkupyörä- ja liikennekurssin kaikille neljäsluokkalaisille (ikää 9-10 v.). Tapahtuma piti sisällään ensin polkupyörän käsittelykokeen koulun pihalla ja vähän ajan päästä liikennekokeen. Siinä ajettiin fillarilla taajamassa muun liikenteen seassa, liikennesääntöjä noudattaen, oikeaoppisesti ryhmittyen jne. Tapahtumassa sai pisteitä osaamisestaan ja jonkun todistuksenkin jos en väärin muista. Poliisi valvoi kaiken saksalaisella täsmällisyydellä. Totta kai liikennesäännöt harjoiteltiin vanhempien kanssa "kentällä" erähäisenkin tunnin. Ja varhain opitut säännöt ovat jääneet selkärankaan siten, että nyt varttuneempanakin osaa ottaa liikenteen huomioon sekä pyörän selässä että auton ratissakin. Olen monet kerrat haikaillut saksalaismallista pakollista liikennekasvatusta Suomenkin kouluihin.


Loistava esimerkki.Pelin säännöt kannattaa opettaa juuri näin. thmbup

Nämä ihmiset ajattelevat liikennettä laajemmin,ei vain selkänojan ja tuulilasin välliä.Ruotsissa sama malli ainakin mopoikäisille,onnettomuudet vähentyneet huomattavasti.

salgmark miuku telia.com
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6278 on: 20.05.09, 18:54 »

Tuo on aivan yleinen käytäntö Länsi-Euroopassa. Suomessa ei ole vielä opittu liikennekulttuuria puhumattakaan Itä-Euroopasta.



Tässä(kin) suhteessa Viro kuuluu Länsi-Eurooppaan. Liikenne on muuten hetkittäin pientä kaaosta, mutta jalankulkija suojatien läheisyydessä on kingi!

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Markus Pikkarainen
Offline Offline

Posts: 236
Date Registered: 19.06.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6279 on: 20.05.09, 18:58 »

Tässä(kin) suhteessa Viro kuuluu Länsi-Eurooppaan. Liikenne on muuten hetkittäin pientä kaaosta, mutta jalankulkija suojatien läheisyydessä on kingi!
Kuin myös Norjassa. Ja he kyllä hyppivät tielle kuin porot, sillä erotuksella että poron liikkeitä on helpompi ennustaa.
Pages: 1 ... 312 313 [314] 315 316 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1