FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 06:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 314 315 [316] 317 318 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1466001 times)
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6300 on: 24.05.09, 09:39 »

Tää tilannenopeus tuntuu hyvältä,sen mukaan on ajettu jo aikoja.

Mutta millä parametreillä mitataan tämä nopeus?Vaikuttaako auton merkki,trimmausaste,vauhtia suonissa,(katsellut juuri rallikisat),keli,kuskin ajokokemus jne?

Onko ajatus että max nopeus vapaaksi,jokainen päättää sen oikean tilannenopeuden?

salgmark miuku telia.com
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6301 on: 24.05.09, 09:48 »

Olle

Yhtä asiaa en kyllä ymmärrä. Tuossa 90-luvulla "i Sverige" ajettaessa tuli kerran jos toisenkin mieleen ruotsalaisten nopeusrajoitukset. Siellä oli ainakin siihen aikaan paljon paremmat moottoritiet kuin Suomessa, mutta maksiminopeus 90 km/h, jota väitettiin vielä valvottavan "nollatoleranssilla" (ei meitä kyllä kertaakaan pysäytetty, mutta eipä pahemmin hurjasteltukaan). Suomessa sai siis ajaa huonommilla moottoriteillä samaan aikaan 120 km/h eikä sekään kovin kovalta nopeudelta nelikaistaiselle tuntunut. Ruotsin rajoitukset haiskahtivat kyllä ihan selvältä hätävarjelun liioittelulta. Meillähän sai ajaa paikoin jopa näillä huonokuntoisilla, mutkaisilla ja kapeilla "kyläteilläkin" silloin satasta.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6302 on: 24.05.09, 09:56 »

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6303 on: 24.05.09, 09:58 »

Olle

Yhtä asiaa en kyllä ymmärrä. Tuossa 90-luvulla "i Sverige" ajettaessa tuli kerran jos toisenkin mieleen ruotsalaisten nopeusrajoitukset. Siellä oli ainakin siihen aikaan paljon paremmat moottoritiet kuin Suomessa, mutta maksiminopeus 90 km/h, jota väitettiin vielä valvottavan "nollatoleranssilla" (ei meitä kyllä kertaakaan pysäytetty, mutta eipä pahemmin hurjasteltukaan). Suomessa sai siis ajaa huonommilla moottoriteillä samaan aikaan 120 km/h eikä sekään kovin kovalta nopeudelta nelikaistaiselle tuntunut. Ruotsin rajoitukset haiskahtivat kyllä ihan selvältä hätävarjelun liioittelulta. Meillähän sai ajaa paikoin jopa näillä huonokuntoisilla, mutkaisilla ja kapeilla "kyläteilläkin" silloin satasta.

Pekka


Terve

Taisivat olla näita mootoriliikenne teitä,niillä oli se 90 rajoitus koska oli vastaantulevaa liikennettä.Olihan se vähän hätävarjelua......

Liikenne liikui kuitenkin n. 110 km/h useimmiten,jos nopeusrajoitus olisi ollut 110 niin oltais menty 130

En todennut että olis ollut nollatoleranssi,tänään taitaa kyllä olla.

Ajan vuosittan 20000-40000 km joka on vähän,enkä ole pilkunnus.. ja liikenteessä.Viimeiset sakot ylinopeudesta 25 vuotta sitten.


edit/lapinlisä pois,15 vuotta sitten Embarrassed
« Last Edit: 24.05.09, 10:15 by Olle Sälgmark »

salgmark miuku telia.com
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6304 on: 24.05.09, 11:01 »

Mitenkähän muuttuisi liikennekulttuuri jos lisättäisiin yksi aine,liikenne,jo ensimmäiseltä luokalta.

Opetusta sovitellen oppilaan ikään,jalankulkija,polkupyöräilijä,mopedisti,moottoripyöräilijä,autoilija.

Käytännön opetus mukaan,ilmainen ajokortti jokaiselle lopuksi. thmbup

salgmark miuku telia.com
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6305 on: 24.05.09, 13:10 »

Nyt, kun on jo jonkin aikaa tullut ajettua tätä uutta motaria Helsingistä Turkuun, alkaa oikeasti jurppimaan tyypit, jotka ajavat jatkuvasti ylinopeutta. Tuolla tiellä on pitkä pätkä, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h. Koko ajan kuitenkin autoja pyyhkii vasemmalta ohi. Yllättävän usein muuten niiden ratissa istuu nuorheko nainen. Tämän havaitsin nyt perjantaina ajaessani tänne Turun suuntaan. Pitää jatkaa seurantaa...

Miksei poliisi valvo noita nopeuksia paremmin uudella tiellä ? Angry
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6306 on: 24.05.09, 13:47 »

Tuolla tiellä on pitkä pätkä, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h. Koko ajan kuitenkin autoja pyyhkii vasemmalta ohi.
Mikä yllätys se nyt on. Jos muilta osin on 120 rajoitus ja sitten onkin 80 ilman mitään "syytä" Roll Eyes En ihmettele yhtään miksei suurin osa(tai no ehkä puolet) siinä edes hidasta.

Tuo Pekan ajatus oli loistava, nopeus-suositus thmbup Varmasti toimis paljon paremmin kun nämä "alimitoitetut" rajoitukset. Eikös se ole yleensäkin niin että kun jotain kieltää tekemästä niin se vaan houkuttelee enemmän.
Eli just noi tollaset hölmöt 80kmh rajoitukset tollasella UUDELLA motarilla, missä vois ajaa turvallisesti vaikka viittäsataa, provosoi vaan ajamaan kovempaa? Tongue


Itekkin siis tuota Kehä3 - Turku väliä ajan melko usein, viimeksi perjantaina määkin.


Se ois kiva tietää millä perusteilla noita rajoituksia ripotellaan tuonne. Esim. juuri nyt tuo Turun uusi motari, kuten sanottu, pitkältä pätkältä nopeus 80kmh, uusi hyväkuntoinen 4-kaistainen tie. Sitten taas jossain pöndellä näillä vanhoilla 2-kaistasilla, ei-niin-hyväkuntoisilla kapeilla metsäpoluillakin on se 80kmh, tai jopa 100kmh rajoitus?
« Last Edit: 24.05.09, 14:03 by Petri Koivisto »
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6307 on: 24.05.09, 14:05 »

Ylinopeuksien arvioiminenko sitten muka on jokamiehen tehtävä? En nyt ymmärrä pointtiasi alkuunkaan  Huh
...


Itse puhuit liikenteen vaarantamisesta. Sen arviointi lienee poliisin tehtävä kuten totesin.


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6308 on: 24.05.09, 14:13 »

...
Ajan vuosittan 20000-40000 km joka on vähän,enkä ole pilkunnus.. ja liikenteessä.Viimeiset sakot ylinopeudesta 25 vuotta sitten.
...

Minä olen saanut ensimmäiset, toistaiseksi ainoat ja toivottavasti viimeiset sakot punaisia päin ajosta 1980-luvun alkupuolella. Sekin oli sellainen "tulkinnanvarainen tilanne". Tulin tyhjään risteykseen liukkaalla talvikelillä ja näin kyllä valojen vaihtumisen keltaiselle juuri tullessani risteykseen, mutta arvelin olevan turvallisempaa niissä kelioloissa ajaa läpi kuin ryhtyä paniikkijarrutukseen. Huonoksi onnekseni poliisi oli juuri sen risteyksen "puskassa" vahtimassa ja pysäyttäjät parin korttelin päässä.

Sakot tulivat. En ruvennut edes kiistämään, sillä turhaa kai se olisi ollut. Silloin ei toki ollut lainkaan tavanomaista ajella päin punaisia. Tosin on nyt, kun joka risteyksessä joka päivä joka kerta 1-3 ajoneuvoa ajaa selkeästi päin punaisia. Riski saada sakot on kuitenkin oleellisesti 80-luvun päivistä pienentynyt, koska poliisilla ei enää ole samoja resursseja valvoa liikennettä. Kas siinä selkeä syy liikennekurin höltymiseen.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6309 on: 24.05.09, 14:15 »

Mitenkähän muuttuisi liikennekulttuuri jos lisättäisiin yksi aine,liikenne,jo ensimmäiseltä luokalta.

Opetusta sovitellen oppilaan ikään,jalankulkija,polkupyöräilijä,mopedisti,moottoripyöräilijä,autoilija.

Käytännön opetus mukaan,ilmainen ajokortti jokaiselle lopuksi. thmbup

Meillä oli poliisi pari viikkoa sitten koululla ja antoi konkreettista liikenneopetusta mopoilijoille koskien koko koulua. Valitettavasti aihe ei vielä kuulu koulujen vakio-opetussuunnitelmiin. On kokonaan koulun omassa harkinnassa miten paljon liikennekasvatusta annetaan.


"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6310 on: 24.05.09, 14:16 »

Riski saada sakot on kuitenkin oleellisesti 80-luvun päivistä pienentynyt, koska poliisilla ei enää ole samoja resursseja valvoa liikennettä. Kas siinä selkeä syy liikennekurin höltymiseen.

Näinpä. Toivottavasti tuonne Turun motarillekin saadaan sellaiset uudet keskinopeutta mittaavat kameratolpat.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6311 on: 24.05.09, 14:19 »

Itse puhuit liikenteen vaarantamisesta. Sen arviointi lienee poliisin tehtävä kuten totesin.

Kaikki liikenteen valvonta on poliisin tehtäviä, ei "jokamiehen".

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6312 on: 24.05.09, 14:26 »

Mikä yllätys se nyt on. Jos muilta osin on 120 rajoitus ja sitten onkin 80 ilman mitään "syytä" Roll Eyes En ihmettele yhtään miksei suurin osa(tai no ehkä puolet) siinä edes hidasta.

Sinä et liene se, joka päättää, onko siihen 80:n rajoitukseen syy vai ei. Ja usko pois, kyllä niihin rajoituksiin aina on syyt olemassa, olit sitten eri mieltä tai et...


Quote
Tuo Pekan ajatus oli loistava, nopeus-suositus thmbup

Ai, missähän montussa sitä teikäläinen taas on ajellut? Kyllä noita nopeussuosituksia löytyy teiltä ympäri maan. Yleensä niitä on esim. mutkaisilla pätkillä, tunnetuilla vilkkailla hirvien kulkureiteillä jne... Osaatkos Petri kertoa, minkälainen on nopeussuositusmerkki?  Roll Eyes

Quote
Varmasti toimis paljon paremmin kun nämä "alimitoitetut" rajoitukset. Eikös se ole yleensäkin niin että kun jotain kieltää tekemästä niin se vaan houkuttelee enemmän.
Eli just noi tollaset hölmöt 80kmh rajoitukset tollasella UUDELLA motarilla, missä vois ajaa turvallisesti vaikka viittäsataa, provosoi vaan ajamaan kovempaa? Tongue

Taas päästään muuten tähän samaan aiheeseen. Näistä Petrin vouhotuksista ei koskaan paista läpi mikään uhoaminen tai vastaava, eihän? Tongue Jos todella revit noin paljon stressiä jostakin rajoituksista, niin ei voi kyllä olla ajattelematta, että onkohan se liikenne sittenkään ihan oikea paikka sinulle? Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6313 on: 24.05.09, 14:27 »

Nyt, kun on jo jonkin aikaa tullut ajettua tätä uutta motaria Helsingistä Turkuun, alkaa oikeasti jurppimaan tyypit, jotka ajavat jatkuvasti ylinopeutta. Tuolla tiellä on pitkä pätkä, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h. Koko ajan kuitenkin autoja pyyhkii vasemmalta ohi.

Mikä niissä nyt niin jurppii? En minä ainakaan jaksa antaa itseni ärsyyntyä, jos joku vääntää minusta ohi  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6314 on: 24.05.09, 14:32 »

Ai, missähän montussa sitä teikäläinen taas on ajellut? Kyllä noita nopeussuosituksia löytyy teiltä ympäri maan. Yleensä niitä on esim. mutkaisilla pätkillä, tunnetuilla vilkkailla hirvien kulkureiteillä jne... Osaatkos Petri kertoa, minkälainen on nopeussuositusmerkki?  Roll Eyes

Taas päästään muuten tähän samaan aiheeseen. Näistä Petrin vouhotuksista ei koskaan paista läpi mikään uhoaminen tai vastaava, eihän? Tongue Jos todella revit noin paljon stressiä jostakin rajoituksista, niin ei voi kyllä olla ajattelematta, että onkohan se liikenne sittenkään ihan oikea paikka sinulle? Tongue
Juu, osaan Tongue Mutta en ihan tuollaista suositusta tarkoittanut, kuten ei varmaan Pekkakaan... Tongue

Luit varmaan myös tuon kun sanoin että niillä huonokuntoisilla ja kapeilla mettäpoluillakin on vähintään se 100kmh rajoitus, miksi siis tuollaisella leveällä ja huippukunnossa olevalla tiellä pitää olla joku taajamanopeus? Grin

Enkä kai minä tässä mitään uhoa sen enempää kuin muutkaan, mua ja varmaan monia muitakin "jurppii" nuo alhaiset nopeusrajoitukset, Arttua jurppii se kun muut vetää ohi... jotain muuta jurppii joku muu Tongue
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6315 on: 24.05.09, 14:32 »

Mikä niissä nyt niin jurppii? En minä ainakaan jaksa antaa itseni ärsyyntyä, jos joku vääntää minusta ohi  Roll Eyes

Ehkä ennen nuorena se saattoi herättää jotain sellaisia tunteina. Ruotsissa opin sen, että tien antaminen tuo joustavuutta liikenteeseen. Sitä ei Suomesta juuri löytynyt. Normaali ohitus ei aiheuta mitään tunnereaktioita. Parasta tehdä se mahdollisimman helpoksi molemmille osapuolille. Nyt vanhana tunne noita järjettömiä kaahailijoita kohtaa on lähinnä sääli. Ihmisparka.

 Grin
« Last Edit: 24.05.09, 14:37 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6316 on: 24.05.09, 14:37 »

Luit varmaan myös tuon kun sanoin että niillä huonokuntoisilla ja kapeilla mettäpoluillakin on vähintään se 100kmh rajoitus, miksi siis tuollaisella leveällä ja huippukunnossa olevalla tiellä pitää olla joku taajamanopeus? Grin

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että niihin rajoituksiin voi vaikuttaa muutkin seikat, kuin tien kunto tai leveys? Niin, kyllä täällä pohjoisemmassa ajellaan satasta välillä tosi huonoillakin teillä, mutta toisaalta autojakin on n. 100X harvemmassa tuolla tien päällä.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6317 on: 24.05.09, 14:39 »

Mikä niissä nyt niin jurppii? En minä ainakaan jaksa antaa itseni ärsyyntyä, jos joku vääntää minusta ohi  Roll Eyes

No se siinä jurppii, että porukka ei vaan viitsi ajaa nopeusrajoitusten mukaisesti. Itsehän tuossa juuri totesit, että jokin syy siihen varmasti on, että pidetään 80 km/h nopeusrajoitus. Smiley
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14274
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6318 on: 24.05.09, 14:45 »

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että niihin rajoituksiin voi vaikuttaa muutkin seikat, kuin tien kunto tai leveys? Niin, kyllä täällä pohjoisemmassa ajellaan satasta välillä tosi huonoillakin teillä, mutta toisaalta autojakin on n. 100X harvemmassa tuolla tien päällä.
Eihän siinä mitään vaikeaa olisi, jos niitä "muita seikkoja" näkyisi jossain, minkä takia se nopeusrajoitus on tuollaisellakin tiellä niin pieni... jonkun tietyön yms (vaikka toinen kaista poissa käytöstä) takia tuo ehkä menisi vielä jakeluun mutta.... Roll Eyes Kuinkakohan pitkä sekin pätkä on, missä tuo 80kmh tuolla Turun motarilla on.... karkeasti heitettynä ehkä 20-30km?

Toivottavasti ne vielä joskus muutetaan ne rajoitukset "oikeiksi"... voihan olla että tuo uusi pätkä on vielä "koeajalla" ja sen takia nopeudet pienemmät, mutta ehkä joskus.... toivottavasti.... hyvin pian.... Roll Eyes
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6319 on: 24.05.09, 14:48 »

Suomalainen on yleensä semmoinen punaniska perusjuntti (myös autoilijana) että ohittajalle on pakko olla kateellinen ja pyrkiä kaikin keinoin estämään ohitus esim. kiihdyttämällä.
Sitten jos joku ajaa ylinopeutta niin vaaditaan kameroita ja poliiseja, miksi ei voida ystävällisesti antaa tilaa ja antaa toisen kaahata.
Kyse on pelkästään asenteesta ja suomalaisten asenne perustuu kateuteen.

Eikä se nopeus ole vielä ketään ikinä liikenteessä tappanut, yleensä tappajana on äkillinen nopeuden hidastus, joka johtuu taas arviointikyvyn (tai aivojen) puutteesta. Näitä kyvyttömiä pitäisi tukea että he oppisivat arvioimaan oikein, ei nyrkillä (=sakot), joka aiheuttaa ihan päinvastaisen reaktion vaan paremminkin psykologisella menetelmällä.


ps. Mitenkä olisi kaikille autoilijoille 2:n vuoden välein pakollinen kertauskouluajo.
Pages: 1 ... 314 315 [316] 317 318 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1