FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
27.06.17, 05:15

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462756 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #640 on: 25.08.06, 19:32 »

Ei sillä ole mitään merkitystä ajatko vai talutatko fillarias ... jos on kolmio niin auto väistää !

Suojatiellä väistetään AINA jalankulkijaa. Ja pyöräilijästä tulee jalankulkija siinä vaiheessa, kun hän taluttaa pyörää. Eikä siihen mitään kolmiota tarvita. Se suojatie kun voi olla muuallakin, kuin risteyksessä...

Mutta edelleenkään ei ollut kyse edes tuosta. Vaan siitä, SAAKO pyörällä ajaa tien yli suojatietä pitkin? Minulle on ainakin pentuna opetettu, että pyörällä ei saa ajaa suojatietä pitkin, vaan se pitää taluttaa tien yli...

Muokataan nyt pikkuisen... mikäli ette satu muistamaan kärkikolmio tarkoittaa väistämisvelvollisuutta !

Ihanko totta? Mä oon luullu, että se on vaan varoitusmerkki, josta on jäänyt varoituksen aihe pois  Embarrassed

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
piitu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #641 on: 25.08.06, 19:35 »

Ei sillä ole mitään merkitystä ajatko vai talutatko fillarias ... jos on kolmio niin auto väistää !

Näinhän se on. Kääntyvä ja kolmion takaa tuleva auto väistää, mutta suoralla tiellä polkupyöräilijä väistää ajaessaan suojatietä tien yli. Pyörää taluttaen ollaankin sitten jalankulkijoita, eli auto väistää (paitsi harvemmin Suomessa...)

Eli tässä pyörällä ajava suojatien ylittäjä väistää autoja:
--------------------------------------------------
                    -----
                    -----
                    -----
                    -----
--------------------------------------------------

Ja eikös pyörällä saa ajaa suojatien yli, jos pyörätie jatkuu suojatien molemmin puolin?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #642 on: 25.08.06, 19:37 »

Näinhän se on. Kääntyvä ja kolmion takaa tuleva auto väistää, mutta suoralla tiellä polkupyöräilijä väistää ajaessaan suojatietä tien yli. Pyörää taluttaen ollaankin sitten jalankulkijoita, eli auto väistää (paitsi harvemmin Suomessa...)

Eli tässä pyörällä ajava suojatien ylittäjä väistää autoja:
--------------------------------------------------
                    -----
                    -----
                    -----
                    -----
--------------------------------------------------

Ja eikös pyörällä saa ajaa suojatien yli, jos pyörätie jatkuu suojatien molemmin puolin?

Joo, noin se taitaa mennä. Eli olen minä sentään ollut toinen korva auki ala-asteella Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #643 on: 25.08.06, 19:42 »

Suojatiellä väistetään AINA jalankulkijaa. Ja pyöräilijästä tulee jalankulkija siinä vaiheessa, kun hän taluttaa pyörää. Eikä siihen mitään kolmiota tarvita. Se suojatie kun voi olla muuallakin, kuin risteyksessä...

Mutta edelleenkään ei ollut kyse edes tuosta. Vaan siitä, SAAKO pyörällä ajaa tien yli suojatietä pitkin? Minulle on ainakin pentuna opetettu, että pyörällä ei saa ajaa suojatietä pitkin, vaan se pitää taluttaa tien yli...

Tai siis jatketaan hieman !

http://www.liikenneturva.fi/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf#search=%22liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t%20suojatie%22

sivu yhdeksän eli voi ajaa !


Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #644 on: 26.08.06, 01:44 »

Joo tosta näkyvyysongelmasta, niin se on oikeesti joskus vaikeaa havaita, jopa ihan henkilöautosta noita jalankulkijoita, saati sitten isommista autoista, missä on isoja peilejä ja katvealueita vaikka millä mitalla. Ja tossa mitä pakettiauto setä teki vaikka suojatiellä jo oltiin jalan menossa, niin joko se ei vaan jaksanut väistää, isomman oikeudella tai sitten ei nähnyt.
Itse muutamissa paikoissa missä joutuu ajamaan, niin jos sielä kaikki halukkaat jalankulkijat väistäisi, mitkä suojatielle ovat aikomassa, siinä menisi sellanen 15 minuuttia, kun ehkä pääsisi matkaa jatkamaan. Kyllä se on vaan pakko mennä kun tilaa sopivasti tulee, ajatteli jalankulkijat mitä tahansa, mutta jos jäät sinne antamaan kaikelle liikkuvalle tilaa, niin se jono on sitten Manskulle kohta....

Mutta normaalissa liikenteessä aina kääntyvä väistää ja etenkin jos sielä kolmio ennen suojatietä on, ni siinä ei oo muttia.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #645 on: 26.08.06, 09:26 »

Olipa hauskaa eilen Myyrmäessä kun ajoin henkilöautolla ja Concordian pysäkkien ritari tuli hirveää vauhtia takana ja pari kertaa meinasi törmätä muhun kun jarrutin valoihin. Ajoi koko ajan n. metrin takana. Louhelantien valoissa menin sitten vasemmalle kaistalle ja kateltiin kaverin kanssa kun bussi pääsi viereiselle kaistalle ja punaisten valojen aikana n. 5 metriä ajoi eteenpäin (havainnollistavaa on, että kun valot muuttuivat vihreäksi, niin ns. poikittaisen sulkuviivan päällä oli taka-akseli kun siinä pitäisi olla auton keula). Noh, minä kun muutenkin niin tykkään noista stadin bussikuskeista, niin piti tottakai huutaa ikkunasta "opettele ajamaan ***tun mulkku." Sieltä kuului takaisin jotain huutoa ja kaivokselan valoissa sitten kun seisoin punaisissa kääntymässä vasemmalle niin bussi ajoi oikealta ohi ja keskellä risteystä näytti keskisormea, niin että useampi varmasti näki. Autokin sammui kun koitin lähteä liikkeelle kun nauratti kaverin kanssa niin paljon.

Erittäin hyvää mainosta Concordialle. Ensin ajetaan kuin joku idiootti ja sitten näytellään keskisormea keskellä isoa risteystä missä seisoo n. 20-30 autoa..  Tyypillinen hkl:n reikäpääkuski. Tuollaisiahan ne on suurin osa stadin bussikuskeista, eikä valitettavasti tarvitse edes yleistää.
B777
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #646 on: 26.08.06, 11:34 »

No eipä tuo sunkaan käytös hirveen esimerkillistä ollut Roll Eyes Itse pyrin vain sivuuttamaan ko. henkilöt ja naureskella mielessä, ei pidä provosoitua kun provosoidaan Smiley
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #647 on: 26.08.06, 12:45 »

No joo provosoituminen ei oo kovinkaan hyvä idea, tottakai pitkää päivää tehneen kuskin mitta palaa kun aletaan takas huutelemaan. Kun se pinna meinaa palaa ihan henkilöautoilijoitten keskenkin. Ja jos se oli Concordian bussikuski, niin miten se liittyy Stadin bussikuskeihin...outoa.
Ja tosiaan jos ton yleistää kaikkiin niin osuu aika pahasti mettään.
« Last Edit: 26.08.06, 13:00 by Sami Aaltonen »
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #648 on: 26.08.06, 15:03 »

No eipä tuo sunkaan käytös hirveen esimerkillistä ollut Roll Eyes

Ei ollutkaan. Mutta eipä mulla myöskään lukenut kyljessä mitään. Enkä ajanut kuin reikäpää.
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #649 on: 26.08.06, 15:08 »

No joo provosoituminen ei oo kovinkaan hyvä idea, tottakai pitkää päivää tehneen kuskin mitta palaa kun aletaan takas huutelemaan.

Tottakai pinna palaa helposti kun on 15 tuntia ollut töissä. Mutta jos silti kehtaa vielä keskisormea näytellä keskellä isoa risteystä keskellä päivää niin huhhuh. Ei mulle tulisi itelleni kyllä mieleenkään silloin kun kyljessä lukee firman nimi..

Quote
Ja jos se oli Concordian bussikuski, niin miten se liittyy Stadin bussikuskeihin...outoa.
Ja tosiaan jos ton yleistää kaikkiin niin osuu aika pahasti mettään.

Helsinki, Espoo, Vantaa.. Yhtä samaa stadia koko alue minulle. Tietysti jos haluat nysvätä pilkkua ja mieltää stadin jonain kallion kokoisena alueena Helsingin ydinkeskustassa.. Yhtä kaupunkia tämä koko alue on.

Ja enpä usko että osuu yleistys aika pahasti metsään. Ymmärrän kyllä, että haluat puolustella YTV-alueen bussikuskien ajotapaa, koska olet itsekin nykyään. Mulle riittää se mitä oon ollut kyydissä ja seurannut ulkopuolelta. Yhtä ***tun reikäpäitä koko sakki.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #650 on: 26.08.06, 15:32 »

Kyllä niihin busseihin sattuu ratin taakse ihan yhtä paljon/vähän reikäpäitä kuin mihin tahansa ammattimaiseen tieliikenteeseen.

Siitä olen samaa mieltä, että jos pinna palaa ja provosoituu toistuvasti ratin takana työmaalla, niin ollaan väärällä alalla. Se ei mitenkään "kuulu" asiaan.

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6070
Date Registered: 27.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #651 on: 26.08.06, 16:01 »

Kyllä niihin busseihin sattuu ratin taakse ihan yhtä paljon/vähän reikäpäitä kuin mihin tahansa ammattimaiseen tieliikenteeseen.

Bussissa on helppoa kun ei tarvitse varoa kuormaa. [Esimerkiksi] Kappaletavarakuorman kanssa saa olla paljon varovaisempi. Kyllä se vaikuttaa ajotapaan yllättävän paljon. Kyllä niitä lentäbiä mummoja on bussissa nähty lähestulkoon aina. Ei tietenkään joka kerta mutta riittävän usein voidakseni yleistää.
Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #652 on: 27.08.06, 14:43 »

Bussissa on helppoa kun ei tarvitse varoa kuormaa. [Esimerkiksi] Kappaletavarakuorman kanssa saa olla paljon varovaisempi. Kyllä se vaikuttaa ajotapaan yllättävän paljon. Kyllä niitä lentäbiä mummoja on bussissa nähty lähestulkoon aina. Ei tietenkään joka kerta mutta riittävän usein voidakseni yleistää.

Tästä oon kyllä eri mieltä jyrkästi, että ei tarvitse kuormaa varoa. Mitäs ne asiakkaat, matkustajat sielä sitten on muuta kun kuormaa? Jos ei niitä varo, niin ruumiita tulee ja nopeesti. Esimerkiksi pysäkki liikennevalojen jälkeen....lähestyt valoja, kuuluu PING pysähtymismerkki ääni, katsot peiliin kun matkustaja nousee penkilä ja lähtee keskiovelle päin..samalla katsot eteen ja toteet, että "jaaha..keltaset valot vaihtu eteen", matkaa 50-100m valoihin, vauhtia 55-60....mitä teet? Lyötkö vaan kun ei varoa tarvitse matkustajia, jarrut kiinni sen mitä lähtee ja morjestat matkustajaa etuikkunalla ambulanssia odotellessa......?  Kyllä niitä saa ihan siinä varoa, missä irtotavaraakin. Ja mun mielestä ei oo mitään väliä, jos tiukan liikennetilanteen jälkeen joku irtotavara menee rikki, rahalla saa uusia, mutta saako enää 70 vuotiaan mummon lonkkaa kuntoon rahallakaan, jos...............

Ja joku täällä sanoi, ettei kehtaisi keskaria näytellä, kun firman logo on kyljessä. Täsmälleen samaa mieltä. En kehtaa, enkä viitsi. Ihan turhia ongelmia itelleen aiheuttaatolla tyylillä kun takasin varikolle menee....
Osku
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #653 on: 27.08.06, 15:04 »

Busseissa saa todellakin varoa koko ajan, ja on suorastaan uhkarohkeutta olla pitämättä mistään kiinni käytävällä paikallaan seistessä. Paikallisliikenteen kaksikerrosbusseissa Brittien saarilla vaanii erityinen vaara. Rappukäytävä yläkertaan on bussin keskellä pituussuunnassa. Jos siinä päästät otteen molemmilta käsiltä irti, ja samalla kuski jarruttaa edes hieman voimakkaammin, ilmalento on melko varmasti edessä. Ihmetystä herätti se, että kuinka tyhmiä turisteja ei tuollaisesta varoitettu moisessa "me pesemme kätemme vahingoiltasi nyt kun ilmoitimme tästä" -varoitusplakaattikulttuurissa.
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #654 on: 27.08.06, 15:31 »

Mutta eikös se ole huonon bussi/rekkakuskin merkki, jos on pakko jarruttaa esim. liikennevaloihin vähän kovemmin. Ennakoiva ajo... Wink
« Last Edit: 27.08.06, 17:53 by Janne Andersson »

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #655 on: 27.08.06, 18:24 »

Joo joo, vaikka kuinka ennakoit, niin silti näitä tilanteita sattuu. Ja jos tosiaan rupee jokaisia valoja ennakoimaan kilsan päästä, niin ei siitäkään mitään tule. Enemmin toivoisin, että ihmiset heräisivät käyttämään aivoja noissa busseissa, että odottaisivat ees sen risteyksen ajan nousematta sieltä penkiltä, jos pysäkki on heti risteyksen jälkeen. Jos oikeesti on jostain syystä pakko lyödä jarrut kiinni kunnolla, niin tosiaan etuikkunalla tavataan.  Undecided
Joni Hares
Offline Offline

Posts: 615
Date Registered: 25.10.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #656 on: 28.08.06, 16:59 »

Joo tuli tässä muutenvaan mihinkään aiempaan liittymättä mieleen, että kyllä väsyneenä tulee sekoiltua auton kanssa. Tulin tässä yksi päivä kotiin pitkän päivän jälkeen
ja ihmettelin moottorin sammutettua, että miksi ihmeessa avain ei lähde lukosta irti. Revin ja riuhdoin ja alkoi jo hermo mennä. Luulin, että huonoa tuuriani
auton virtalukko on mennyt rikki tai jotain muuta todella ihmettä. Yritin siinä sitten käynnistääkin autoa uudestaan, mutta eihän se perskule edes käynnistynyt.
Siinä sitten istuttiin autossa ihmettelemässä miten voi olla mahdollista, että virtalukko menee näin totaalisen rikki.
Kesti jonkun aikaa kun huomasin, että olin sammuttanut automaattivaihteilla olevan auton laittamatta vaihdetta P-asentoon, eli vaihde oli jäänyt D:lle.
Naps vaan P silmään ja avain lähti irti kuten ennenkin.
Kyllä hävetti kun peiliin katsoi. Tämmöstä se on kun joutuu vaihtelemaan automaatti- ja manuaalivaihteisen auton välillä. Grin
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #657 on: 28.08.06, 17:40 »

Joo automaateissa on toi kiva juttu. On tullut pari kertaa itsekkin heitettyä moottori sammuksiin Drive asennossa. Edellisessä autossa (manuaali) kyllä hajosi virtalukko. Avainta ei saanut pois eikä virtoja...paitsi akun piuhat irroittamalla. Auto vaan suoraan merkkihuoltoon ja virtalukko vaihtoon.

Aaltonen
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #658 on: 28.08.06, 18:28 »

Joo ja kun kunnolla on pilkkimisasteella se väsymys, silmät turtuu ja tarkennus hakee silmissä kokoajan ja reaktiot on hitaat sun muuta, niin sehän on ihan verrattavissa noin promillen humalatilaan, ellei enempääkin.
Se on kamala tunne ajaa autoa, kun ei meinaa hereillä pysyä......pelottavaa. Cry
Joonas Häkkinen
Offline Offline

Posts: 3138
Date Registered: 16.09.02

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #659 on: 28.08.06, 21:15 »

Se on kamala tunne ajaa autoa, kun ei meinaa hereillä pysyä......pelottavaa. :'(

On kyllä. Olen ottanut tavaksi iskea poppien nupit, jos ei kaakkoon, niin ainakin pohjoiseen heti kun ensimmäiset pilkkimisen oireet näkyvät. Varsinkin keväällä tuli reissattua Tampereen ja Hesan väliä myöhään yöllä ja tuolla parin tunnin legillä raskas mättö tai kova bassojumputus antaa sopivasti lisäaikaa. Ei varmaan toimisi pidemmillä retkillä, mutta niille ei onneksi tule lähdettyä niin spontaanisti kuin "lähellä olevalle" pääkaupunkiseudulle..

Ja kuka vielä väittää, että poppikoneisiin sijoittaminen on turhaa ;)

//b

There is no such thing as taking too many photos; you can always strip the spare ones, but you can never journey back in time to take the ones you missed.
Pages: 1 ... 31 32 [33] 34 35 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1