Keskustelua liikenteestä

<< < (129/3031) > >>

mmniemi:

Ei sillä ole mitään merkitystä ajatko vai talutatko fillarias ... jos on kolmio niin auto väistää !

Suojatiellä väistetään AINA jalankulkijaa. Ja pyöräilijästä tulee jalankulkija siinä vaiheessa, kun hän taluttaa pyörää. Eikä siihen mitään kolmiota tarvita. Se suojatie kun voi olla muuallakin, kuin risteyksessä...

Mutta edelleenkään ei ollut kyse edes tuosta. Vaan siitä, SAAKO pyörällä ajaa tien yli suojatietä pitkin? Minulle on ainakin pentuna opetettu, että pyörällä ei saa ajaa suojatietä pitkin, vaan se pitää taluttaa tien yli...

Muokataan nyt pikkuisen... mikäli ette satu muistamaan kärkikolmio tarkoittaa väistämisvelvollisuutta !

Ihanko totta? Mä oon luullu, että se on vaan varoitusmerkki, josta on jäänyt varoituksen aihe pois 

piitu:

Ei sillä ole mitään merkitystä ajatko vai talutatko fillarias ... jos on kolmio niin auto väistää !

Näinhän se on. Kääntyvä ja kolmion takaa tuleva auto väistää, mutta suoralla tiellä polkupyöräilijä väistää ajaessaan suojatietä tien yli. Pyörää taluttaen ollaankin sitten jalankulkijoita, eli auto väistää (paitsi harvemmin Suomessa...)

Eli tässä pyörällä ajava suojatien ylittäjä väistää autoja:
--------------------------------------------------
                    -----
                    -----
                    -----
                    -----

Ja eikös pyörällä saa ajaa suojatien yli, jos pyörätie jatkuu suojatien molemmin puolin?

mmniemi:

Näinhän se on. Kääntyvä ja kolmion takaa tuleva auto väistää, mutta suoralla tiellä polkupyöräilijä väistää ajaessaan suojatietä tien yli. Pyörää taluttaen ollaankin sitten jalankulkijoita, eli auto väistää (paitsi harvemmin Suomessa...)

Eli tässä pyörällä ajava suojatien ylittäjä väistää autoja:
                    -----
                    -----
                    -----
                    -----

Ja eikös pyörällä saa ajaa suojatien yli, jos pyörätie jatkuu suojatien molemmin puolin?

Joo, noin se taitaa mennä. Eli olen minä sentään ollut toinen korva auki ala-asteella

Mäkkäri:

Suojatiellä väistetään AINA jalankulkijaa. Ja pyöräilijästä tulee jalankulkija siinä vaiheessa, kun hän taluttaa pyörää. Eikä siihen mitään kolmiota tarvita. Se suojatie kun voi olla muuallakin, kuin risteyksessä...

Mutta edelleenkään ei ollut kyse edes tuosta. Vaan siitä, SAAKO pyörällä ajaa tien yli suojatietä pitkin? Minulle on ainakin pentuna opetettu, että pyörällä ei saa ajaa suojatietä pitkin, vaan se pitää taluttaa tien yli...

Tai siis jatketaan hieman !

http://www.liikenneturva.fi/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf#search=%22liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t%20suojatie%22

sivu yhdeksän eli voi ajaa !

Aaltonen:
Joo tosta näkyvyysongelmasta, niin se on oikeesti joskus vaikeaa havaita, jopa ihan henkilöautosta noita jalankulkijoita, saati sitten isommista autoista, missä on isoja peilejä ja katvealueita vaikka millä mitalla. Ja tossa mitä pakettiauto setä teki vaikka suojatiellä jo oltiin jalan menossa, niin joko se ei vaan jaksanut väistää, isomman oikeudella tai sitten ei nähnyt.
Itse muutamissa paikoissa missä joutuu ajamaan, niin jos sielä kaikki halukkaat jalankulkijat väistäisi, mitkä suojatielle ovat aikomassa, siinä menisi sellanen 15 minuuttia, kun ehkä pääsisi matkaa jatkamaan. Kyllä se on vaan pakko mennä kun tilaa sopivasti tulee, ajatteli jalankulkijat mitä tahansa, mutta jos jäät sinne antamaan kaikelle liikkuvalle tilaa, niin se jono on sitten Manskulle kohta....

Mutta normaalissa liikenteessä aina kääntyvä väistää ja etenkin jos sielä kolmio ennen suojatietä on, ni siinä ei oo muttia.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page