FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.09.17, 20:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 320 321 [322] 323 324 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1470744 times)
Kiwipilot
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6420 on: 13.06.09, 19:02 »

Autoilu on jännä asia, kaikenlainen puuttuminen siihen tuntuu olevan ylitsepääsemätöntä yksilönvapauden rajoittamista. Etenkin niille jotka katsovat oikeudekseen rikkoa näitä sääntöjä.

Nimenomaan ja johtuu vain ja ainoastaan auton asemasta suomalaisessa kulttuurissa: automobiili on härmän junteille ensisijaisesti kullin jatke, ja vasta sen jälkeen kulkupeli.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6421 on: 13.06.09, 19:03 »

Yksi syy on se että jos ja kun sattuu onnettomuus niin rupee tapahtuun.....
Sitä varten on keksitty ne upeat leditaulut ja vaihtuvat nopeusrajoitukset Cool Kehä3:llakin varoittavat ruuhkista ja ties mistä. Kait sinne Turun motarille sais sellasetkin varoittamaan mahdollisesta onnettomuudesta. Onhan siellä jo nyt sellasia varoittamassa putoavista kivistä Roll Eyes


Niin, jokaisen meistä kannattaa ehkä miettiä asiaa... Ja ilman noloutta.
Harmillista vaan kun iso mies joutuu aloittamaan "nälvimisen" kun ei muuta keksi Tongue
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6422 on: 13.06.09, 19:06 »

Sitä varten on keksitty ne upeat leditaulut ja vaihtuvat nopeusrajoitukset Cool Kehä3:llakin varoittavat ruuhkista ja ties mistä. Kait sinne Turun motarille sais sellasetkin varoittamaan mahdollisesta onnettomuudesta. Onhan siellä jo nyt sellasia varoittamassa putoavista kivistä Roll Eyes


Tarkoitin että tulee pahempaa jälkeä kun nopeus on suuri. Smiley

Kolarit tunneleissa,jos muuallakaan ei hyvä juttu.Kaksi autonraatoa esim. helpo kuljettaa pois,kymmenen ..........
Lueppa tästä Gothard tunnelionnettomuudesta.......

salgmark miuku telia.com
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6423 on: 13.06.09, 19:06 »

Nimenomaan ja johtuu vain ja ainoastaan auton asemasta suomalaisessa kulttuurissa: automobiili on härmän junteille ensisijaisesti kullin jatke, ja vasta sen jälkeen kulkupeli.

Juurikin näin. Muistanpa itsekin, kuinka pollea olin parikymppisenä ensimmäisestä omasta autostani. Ja olin vähintäänkin maailman PARAS ja KOKENEIN ajaja. Hieman on kokemus ja nähdyt tapaukset tuoneet realiteetteja ajattelumaailmaani sen jälkeen.

Lienee silti turha "neuvoa" maailman PARHAITA nykyisiä parikymppisiä, jotta osaisivat ajaa maltillisemmin... Sad

Noh, kuolkoot ja halvaantukoot pois. Minä en välitä. Olen nähnyt niitä ihan riittävästi, jotta enää koskettaisi.
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6424 on: 13.06.09, 19:08 »

Harmillista vaan kun iso mies joutuu aloittamaan "nälvimisen" kun ei muuta keksi Tongue

Harmillista - mutta ymmärrettävää, että nuoret kollit eivät osaa kuunnella kokeneempiaan. Mutta "nahkurin orsilla tavataan"... Smiley
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6425 on: 13.06.09, 19:08 »

Eikös sielä liikenteessä ole mukavempi mennä kun ei aja jatkuvasti otsasuoni räjähtämäisillään nopeusrajoitusten takia?  Roll Eyes Ei se asia täällä uhoamalla miksikään muutu, just get used to it!  thmbup
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6426 on: 13.06.09, 19:10 »


Lienee silti turha "neuvoa" maailman PARHAITA nykyisiä parikymppisiä, jotta osaisivat ajaa maltillisemmin... Sad

Noh, kuolkoot ja halvaantukoot pois. Minä en välitä. Olen nähnyt niitä ihan riittävästi, jotta enää koskettaisi.

Ei ole turhaa.Onnistuu kun ei ala nälviin....... Smiley

Säilyvät vielä hengissäkin. thmbup

salgmark miuku telia.com
Kiwipilot
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6427 on: 13.06.09, 19:13 »

Lienee silti turha "neuvoa" maailman PARHAITA nykyisiä parikymppisiä, jotta osaisivat ajaa maltillisemmin... Sad

Noh, kuolkoot ja halvaantukoot pois. Minä en välitä. Olen nähnyt niitä ihan riittävästi, jotta enää koskettaisi.

Jepulis. Neuvominen on turhaa, johan sen huomaa lukemalla tätä ketjua; + 300 sivua asiallisia neuvoja ja turhanpäiväistä tinkaamista. No, kokemus opettaa...

Ajelin tuossa hetki sitten viikon verran San Franciscossa ja lähialueilla; voi ristus sentään jos siinä liikennevirrassa ja -määrässä vallitsisi suomalaisten "kaikki, mulle, heti, tänne, nyt" -ajokulttuuri... Ruumiiden määrä olisi aikamoinen.
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6428 on: 13.06.09, 19:16 »

Jepulis. Neuvominen on turhaa, johan sen huomaa lukemalla tätä ketjua; + 300 sivua asiallisia neuvoja ja turhanpäiväistä tinkaamista. No, kokemus opettaa...

Joopatijoo... Riittävästi olen nähnyt noita "tulevia formulakuskeja" kietoutuneina koivunrunkojen ympärille, että jaksaisin enää sääliä. Enemmän säälittää viattomat sivulliset ja jopa alle jääneet eläinparat... Sad
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6429 on: 13.06.09, 19:20 »

Sitä varten on keksitty ne upeat leditaulut ja vaihtuvat nopeusrajoitukset Cool

Siis et sinä oikeasti voi olla noin sinisilmäinen? Mitäpä luulet, miksi esim. Keski-Euroopassa tunneleissa on aina matalammat nopeusrajoitukset, kuin "avopätkillä"? Esim. jossain Sveitsissä on moottoritiellä 130km/h rajoitus, mutta tunneleiden kohdalla laskee kahdeksaan kymppiin. Varmaan väität, että ihan vittuillakseen ovat sellaisen keksineet  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
arttula
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6430 on: 13.06.09, 19:24 »

Esim. jossain Sveitsissä on moottoritiellä 130km/h rajoitus, mutta tunneleiden kohdalla laskee kahdeksaan kymppiin. Varmaan väität, että ihan vittuillakseen ovat sellaisen keksineet  Roll Eyes

En usko, että edes Petri voisi tuollaista vittuillakseen väittää. Puhtaasti typeryyttään tai ehkä parhaassa tapauksessa kokemattomuuttaan.
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6431 on: 13.06.09, 19:38 »

Siis et sinä oikeasti voi olla noin sinisilmäinen? Mitäpä luulet, miksi esim. Keski-Euroopassa tunneleissa on aina matalammat nopeusrajoitukset, kuin "avopätkillä"? Esim. jossain Sveitsissä on moottoritiellä 130km/h rajoitus, mutta tunneleiden kohdalla laskee kahdeksaan kymppiin. Varmaan väität, että ihan vittuillakseen ovat sellaisen keksineet  Roll Eyes
En tosiaan tiedä mitään järkevää syytä. Kerro sinä kun tiedät? Kuunnellaan nyt niitä vanhempien neuvoja Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6432 on: 13.06.09, 20:34 »

En tosiaan tiedä mitään järkevää syytä. Kerro sinä kun tiedät? Kuunnellaan nyt niitä vanhempien neuvoja Tongue

Voisiko olla, että ne on sielläpäin hieman suomalaista isommalla tietunnelikokemuksellaan todenneet, että kun lasketaan nopeuksia niiden tunneleiden kohdalla, tulee vähemmän ruumiita?  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jaakko Rissanen
Offline Offline

Posts: 1908
Date Registered: 01.07.03

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6433 on: 13.06.09, 20:43 »

Liikenne ja tiet on tehty kaikkien käytettäväksi. Siksi rajoituksetkin ovat sellaisia että ne sopivat mullekkin kuin kiireisille kuskeille. Jos pitäisi alkaa rajoittaa käyttäjiä, niin mikseii niinpäin että "hyvät" ajaisivat niitä vanhoja ja mutkaisia tietä lujaa. Kun osaavat sen tehdä turvallisesti. Heillähän on refletksit ja auton hallintakyky huipussaan. Miten sinä rajoittaisit kolmekymppisistä ne jotka ajaisivat 160km/h ja ne jotka olisivat satasessa omassa vauhdissaan? Mitä sitten seuraavaksi aletaan karsimaan. Hitaat pois kassajonosta? On tämä metkaa luettavaa välillä, kun pitäisi vain oman kaltaisille kuskeille olla maailma auki ja kaistoja rakentaa.
Mistä tämä jatkuva haaveilu  yleensäkkin lähtee, että liikenteessä pitäsi päästä kulkemaan vapaana kuin kesäpäivän tuuli? Realismi on siitä kaukana vaikka tiestö paraneekin koko ajan. Vaikkakin hitaasti. Mutta muuten nuo pysyvät lähinnä märkinä unina.
Jos sen "miksi ei ole sitä ja miksi ei ole tätä ja kaikki on syvältä" -jaarittelun sijasta alkaisi keskittämään energiaa sen miettimiseen että miten tekisi itselleenkin ajamisesta miellyttävämpää tässä todellisessa maailmassa? Se vaatii myös sitä että hyväksyy muut ja erilaiset persoonat ratissa. Monille se on ylittämätön paikka. Mutta sekin kun on mahdoton ajatus, että kaikki maailman erilaiset persoonat muuttuisivat ratin takana sen kaltaisiksi kuin itse on.
Nimenomaan hain kommentillani sitä, ettei tuollaisia nopeuksia nykyisille teille voi turvallisuussyistä laittaa enkä todellakaan ollut tosissani jakelemassa ajokortteihin moottoritiekelpuutuksia. Sarkasmi on taitolaji, eikä näköjään aina onnistu.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6434 on: 14.06.09, 02:13 »

Voisiko olla, että ne on sielläpäin hieman suomalaista isommalla tietunnelikokemuksellaan todenneet, että kun lasketaan nopeuksia niiden tunneleiden kohdalla, tulee vähemmän ruumiita?  Roll Eyes

Ja kun autoa ei edes käynnistetä, niin taas säästyy henkiä.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6435 on: 14.06.09, 02:37 »

Sitä varten on keksitty ne upeat leditaulut ja vaihtuvat nopeusrajoitukset Cool Kehä3:llakin varoittavat ruuhkista ja ties mistä. Kait sinne Turun motarille sais sellasetkin varoittamaan mahdollisesta onnettomuudesta. Onhan siellä jo nyt sellasia varoittamassa putoavista kivistä Roll Eyes
Ai sitten ku se onnettomuus on tapahtunut siellä tunnelissa, niin leditaulut varoittamassa muuta liikennettä edessä olevasta romukasasta, ettei tuu lisää peltivaurioita? Aika hyvin ajateltu Grin


Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6436 on: 14.06.09, 07:32 »

Ai sitten ku se onnettomuus on tapahtunut siellä tunnelissa, niin leditaulut varoittamassa muuta liikennettä edessä olevasta romukasasta, ettei tuu lisää peltivaurioita? Aika hyvin ajateltu Grin

Näinhän se keskieuroopassa toimii. Siellä on jopa poliiseja ohjaamassa liikennettä kun on onnettomuus. Siis jo ennen onnettomuuspaikkaa eikä vasta siinä ihan vieressä. Samoin poliiseilta löytyy siirrettäviä valotauluja jotka voi viedä riittävän matkan päähän kertomaan mitä edessäpäi odottaa.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6437 on: 14.06.09, 07:39 »

Älä viitti,lähdet aikasemmin hommista niin ehkä olet elävien kirjoissa kauemmin.

Jos ajaisi koko matkan 20 km/h niin ehkä olisi vieläkin kauemmin elävien kirjoissa? Lähtisi vain pari päivää aikaisemmin töistä niin ehtii perille. Voi käydä vaikka kaksi kertaa paskalla ja kolme kertaa kusella matkalla?

Aina ei voi lähteä aikaisemmin. Minä ajelen usein Tampere - Espoo -väliä. Aamulla pitää olla klo 8:00 espoossa, joka tarkoittaa lähtemistä joskus klo 6:00 aikoihin kesällä. Joka taas tarkoittaa heräämistä joskus 5:00 aikaan.Talvella vieläkin aikaisemmin. Siinä jää yöunet aika vähille kun ei sitä normaalia unirytmiä kovin helposti käännetä yhden päivän takia.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6438 on: 14.06.09, 07:50 »

Lueppa tästä Gothard tunnelionnettomuudesta.......

Eipä tuossa kovin kummallista. Suurin osa kuolleista tukehtui tulipalossa syntyneisiin kaasuihin johtuen siitä että toinen rekka kuljetti renkaita jotka tuottavat palaessaan myrkyllisiä kaasuja. Tunnelin ilmanvaihtojärjestelmä ei kyennyt tuottamaan riittävästi raitista ilmaa eivätkä onnettomuuspaikkaa lähellä olleet ihmiset ehtineet pääsemään pelastustunneliin.

Toi onnettomuus ei sinällään kerro mitään muutakuin sen, että tulipalo tunnelissa on vaarallinen varsinkin jos tunneli on hiukan vanhempi. Suomessa ei varmaankaan ole noin pitkiä tunneleita jotka menevät noin syvällä. Ilmanvaihto ja pelastustiet on varmasti helpompi järjestää täällä kuin Sveitsiläisissä alppeja alittavissa tunneleissa.

-JukSii-
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6439 on: 14.06.09, 07:52 »

Ja kun autoa ei edes käynnistetä, niin taas säästyy henkiä.

Aivan, yllätys yllätys  Roll Eyes

Vaan kyllähän sinäkin ymmärrät, mitä siellä niillä tunneleiden hitaammilla rajoituksilla haetaan. Jos ja kun se kolari sattuu siellä tunnelissa (koska niitä väkisellä sattuu), jälki ei välttämättä ole niin pahaa. Kun rajoitus laitetaan pienemmäksi, se on aivan 100% varmaa, että esim. autojen väliset nopeuserot pienenee --> yhden potentiaalisen kolareiden aiheuttajan mahdollisuus pienenee --> jälki on todennäköisesti siivompaa jne... Ja jälkimmäisestä johtaen, jos on yhtään pienempi mahdollisuus esimerkiksi tulipaloon, sitä mahdollisuutta ei epäröidä käyttää. Kyllä ne on siellä oppineet kantapään kautta, että tunneleissa tapahtuneiden kolareiden kanssa ei parane leikkiä ja kaikki riskit pitää minimoida. Eli ihan puhtaasti ennaltaehkäisevä tarkoitus niillä tunnelirajoituksilla on...

Lisäksi ainakin Itävallassa oli tunneleissa kamerat ja systeemit, jotka seurasivat autojen välistä turvaväliä. Jos ajat tunnelissa liian lähellä toista, sakot rapsahtaa. Ei olisi yhtään tyhmä systeemi meidänkään tunneleissa, vaikka lilliputtiversioitahan meidän suurimmatkin tunnelit ovat sikäläisiin verrattuna...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 320 321 [322] 323 324 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1