FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
14.12.17, 21:02

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 323 324 [325] 326 327 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1477717 times)
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14294
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6480 on: 16.06.09, 09:08 »

Nopeuksista sen verran että joillakin on kiire, joillakin huonot hermot, joillakin vain tapa.
Voiskohan olla myös se täällä mainittu kateus Cheesy Täytyyhän siille "kilpailijalle" päästä näyttämään että haa, mä olenkin nopeempi, vaikka nopeusero olisikin vaan se 2km/h. Tongue Monesti tuota miettinyt kun noita on nähnyt, että mikä järki rekkojen ohittaa toisiaan kun kumpikaan ei pääse sen lujempaa. Rajotinta vasten kyntävät molemmat ja sitten ollaan siinä rinnakkain "useita minuutteja" ja tukitaan se tie, kuten aiemmin jo tuolla todettua. Sitäpaitsi eiks olis taloudellisempaa ajaa sen toisen hanurissa kiinni, imussa? Grin
Juha Lehtola
Offline Offline

Posts: 208
Date Registered: 02.04.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6481 on: 16.06.09, 09:33 »

Muistelisin että hyvin monet (raskaan liikenteen) rajoittimet on säädetty 85km +/-5%, jolloin tuosta tulisi helposti 89,25km/h.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6482 on: 16.06.09, 19:28 »

Voiskohan olla myös se täällä mainittu kateus Cheesy Täytyyhän siille "kilpailijalle" päästä näyttämään että haa, mä olenkin nopeempi, vaikka nopeusero olisikin vaan se 2km/h. Tongue Monesti tuota miettinyt kun noita on nähnyt, että mikä järki rekkojen ohittaa toisiaan kun kumpikaan ei pääse sen lujempaa. Rajotinta vasten kyntävät molemmat ja sitten ollaan siinä rinnakkain "useita minuutteja" ja tukitaan se tie, kuten aiemmin jo tuolla todettua. Sitäpaitsi eiks olis taloudellisempaa ajaa sen toisen hanurissa kiinni, imussa? Grin

Siinä on semmoinen järki että jos edellä menee painavammassa kuormassa oleva ja takana tulee keveämpi niin seuraavassa ylämäessä kevyempi joutuu turhaan kärsimään.
Tätä ei jotkut rahtaritkaan näytä ymmärtävän vaan ajetaan rajoitinta vasten tasaisella eikä vahingossakaan päästetä kevyempää ohi.
Ja se kateus ja samalla oma luonne (=tyhmyys) tappelevat vastaan ohituksen tarjoamista toiselle.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6483 on: 21.06.09, 03:39 »

Minusta oli tuossa yks päivä aika hassua kun ajoin Kehä III:a cruise päällä navigaattorista tarkistettuna tasan kahdeksaakymppiä - uskokaa tai älkää - ja kotimainen täysperävermes meni heittämällä ohi. Yleensähän ne hinailee vaan toisistaan ohi niin, että toinen kulkee 84 ja toinen 87 blokaten motareita siten minuuttitolkulla... ... ...Kovaa se vaan meni.

Öh... enemmän tuo on kyllä sääntö kuin poikkeus, eli asiassa ei ole mitään erikoista. 84/87 kuulostaa tosin erikoiselta kombinaatiolta, kun kulkevat kovempaakin...

Muistelisin että hyvin monet (raskaan liikenteen) rajoittimet on säädetty 85km +/-5%, jolloin tuosta tulisi helposti 89,25km/h.

Eipähän taas koske ainakaan suomessa liikkuvaa raskasta kalustoa moinen älytön sääntö, vaan kyllä se on siinä yheksänkympin tietämillä lähes kaikilla. Poikkeuksena taitaa olla muutama uusi lähiliikenteen bussi, jossa tuo on vedetty alemmas, kun kuskit eivät muuten ymmärrä olla ajamatta ylinopeutta.

Säädös kuuluu näin:

16 § Nopeudenrajoitin

1. Ajoneuvolain 25 §:n 1 momentin 12 kohdassa tarkoitetun nopeudenrajoittimen tulee estää M2- ja M3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 100 km/h. Nopeudenrajoittimen tulee estää N2-ja N3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90km/h.


M2- ja M3-luokan ajoneuvot ovat busseja, N2- ja N3-luokka ovat kuorma-autoja.

(edit: vielä selvennykseksi, että vaikka laki puhuu nopeuden kohoamisen estämisestä, niin se koskee vain moottorin voimalla tapahtuvaa nopeuden kohoamista, eli alamäessä rajoitin ei rupea jarruttamaan)

Siinä on semmoinen järki että jos edellä menee painavammassa kuormassa oleva ja takana tulee keveämpi niin seuraavassa ylämäessä kevyempi joutuu turhaan kärsimään.
Tätä ei jotkut rahtaritkaan näytä ymmärtävän vaan ajetaan rajoitinta vasten tasaisella eikä vahingossakaan päästetä kevyempää ohi.
Ja se kateus ja samalla oma luonne (=tyhmyys) tappelevat vastaan ohituksen tarjoamista toiselle.
Ja seuraavassa alamäessä sitten raskaampi kärsii, kun se kevyt jää tukkeeksi ;)

Doh, aika turhaa touhua tuo rajotinta vasten painelu nyt kuitenkin on. Henkilöautoilijoitakin ****ttaa paljon enemmän kykkiä siellä takana, kun ajaa max 80 (kun tiellä on satasen rajoitus ja vain yksi kaista per suunta, esim. kt51 sipoosta karjaalle).
« Last Edit: 21.06.09, 04:33 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6484 on: 21.06.09, 18:32 »

Niin, hassua siinä nyt lähinnä on se, että jos ajelen suurinta rekkaliikenteelle sallittua nopeutta, menee tuollainen rajoitettu vekotin ihan huiskis vaan ohi ilman pienenintäkään hinaamisen makua. Minusta on aika hassua se, että yleensä ollaan kritisoimassa kauheasti, jos henkilöautoilija ajelee autollaan pikkisen yli sallitun, mutta rekoille jatkuva ylinopeuden ajelu on "öh enemmän sääntö kuin poikkeus".

Se 84-87 oli puolestaan semmoinen niin kutsuttu karrikointi äärimmäisen typerästä ja silti jokapäiväisestä raskaan liikenteen harjoittamasta tien tukkimisesta. Pikkiriikkisen meinaa käämi palaa siinä vaiheessa, kun ajaa 120 rajoituksella moottoritiellä ja siellä sitten kiskotaan oikeasti minuuttitolkulla rinnakkain kahdella täysperällä kunnes jomman kumman ajolinja on sen verran lyhyempi että se parin kilometrin nopeusetu viimein voittaa ohitettavan. Sellaisen touhun jälkeen ei todellakaan tee mieli ruveta ottamaan huomioon suuremmin ko. kuljettajien etuja omia kiihdytyksiä ja jarrutuksia sovitellen vaan lähinnä piekmminkin päin vastoin.

Sen verran tarttee silti sanoa, että olipas hämmentävän sujuvaa juhannuksen paluuliikennettä VT6:lla tänään!

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6485 on: 22.06.09, 00:02 »

Niin, hassua siinä nyt lähinnä on se, että jos ajelen suurinta rekkaliikenteelle sallittua nopeutta, menee tuollainen rajoitettu vekotin ihan huiskis vaan ohi ilman pienenintäkään hinaamisen makua. Minusta on aika hassua se, että yleensä ollaan kritisoimassa kauheasti, jos henkilöautoilija ajelee autollaan pikkisen yli sallitun, mutta rekoille jatkuva ylinopeuden ajelu on "öh enemmän sääntö kuin poikkeus".

No kyllä se on kohtuullisen harva henkilöautokin, joka ajaa korkeintaan sen, mitä kyltissä lukee (kun ruuhkasta aiheutuva hidaste jätetään huomioimatta).

Quote
Sellaisen touhun jälkeen ei todellakaan tee mieli ruveta ottamaan huomioon suuremmin ko. kuljettajien etuja omia kiihdytyksiä ja jarrutuksia sovitellen vaan lähinnä piekmminkin päin vastoin.

Jaa sitä ollaan provosoituvaa tyyppiä ja yritetään vielä parittaa henkilöauto rekan kanssa.. ei niiden yhdyntä ole ennenkään mitään hyvää synnyttänyt, joten turha vaiva =)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
PekkaK
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6486 on: 22.06.09, 00:29 »

16 § Nopeudenrajoitin

1. Ajoneuvolain 25 §:n 1 momentin 12 kohdassa tarkoitetun nopeudenrajoittimen tulee estää M2- ja M3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 100 km/h. Nopeudenrajoittimen tulee estää N2-ja N3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90km/h.


M2- ja M3-luokan ajoneuvot ovat busseja, N2- ja N3-luokka ovat kuorma-autoja.

(edit: vielä selvennykseksi, että vaikka laki puhuu nopeuden kohoamisen estämisestä, niin se koskee vain moottorin voimalla tapahtuvaa nopeuden kohoamista, eli alamäessä rajoitin ei rupea jarruttamaan)
Ja seuraavassa alamäessä sitten raskaampi kärsii, kun se kevyt jää tukkeeksi Wink

Doh, aika turhaa touhua tuo rajotinta vasten painelu nyt kuitenkin on. Henkilöautoilijoitakin ****ttaa paljon enemmän kykkiä siellä takana, kun ajaa max 80 (kun tiellä on satasen rajoitus ja vain yksi kaista per suunta, esim. kt51 sipoosta karjaalle).

Niin, miten kuorkkimiehet/rekkamiehet tuon oikeasti kokee, minua kiinnostaisi...

Itseäni v*tyttaisi henkilöautoilijana paljon enemmän 90 kuin 80 km/h ajava kuorma-auto, koska ohitukseen jäisi em. tapauksessa vain 10 km/h:n nopeusvara verrattuna 20 km/h jm. tapaukseen, olettaen 100 km/h rajoitusta.

Toisaalta, on ihan laissa (joo, olen tunnollinen hiustenhalkoja) määrätty kuorma-auton maksiminopeudeksi 80 km/h. Mitä kuljettaja hyötyy siitä, että ajaa 10 km/h kovemmin rajoitinta vastaan, puhumattakaan eksponentiaalisesti lisääntyneestä polttoaineenkulutuksesta? Syynä että kaasujalka muuten väsyy? Kyselen "tyhmiä", mutta olen utelias ja kiinnostunut ammatista. Kertokaa!...

Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6487 on: 22.06.09, 13:57 »

Niin, miten kuorkkimiehet/rekkamiehet tuon oikeasti kokee, minua kiinnostaisi...

Itseäni v*tyttaisi henkilöautoilijana paljon enemmän 90 kuin 80 km/h ajava kuorma-auto, koska ohitukseen jäisi em. tapauksessa vain 10 km/h:n nopeusvara verrattuna 20 km/h jm. tapaukseen, olettaen 100 km/h rajoitusta.

Toisaalta, on ihan laissa (joo, olen tunnollinen hiustenhalkoja) määrätty kuorma-auton maksiminopeudeksi 80 km/h. Mitä kuljettaja hyötyy siitä, että ajaa 10 km/h kovemmin rajoitinta vastaan, puhumattakaan eksponentiaalisesti lisääntyneestä polttoaineenkulutuksesta? Syynä että kaasujalka muuten väsyy? Kyselen "tyhmiä", mutta olen utelias ja kiinnostunut ammatista. Kertokaa!...



Minua taas ****ttaa enemmän nuo pikkuautoilijat jotka eivät osaa pitää ajonopeuttaan joustavana vaan kiihdyttävät kevyttä kotteroaan vauhdilla ja sitten polkevat jarrua kun menee niin kovaa. Toinen porukka sitten on ne jotka ohittavat ja sitten eivät haluakaan ajaa vaan hidastavat ohitetun menemistä.
Toisaalta vanhalla ooppelillakin pääsi rekan ohi ihan hyvin niin luulisi nykyautoille olevan sama ajaako ne rekat 80 vai 90 ohituksen aikana, jos ei pääse ohi niin odottakoot oikeaa ohituskohtaa.
 Tongue
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5276
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6488 on: 22.06.09, 14:46 »

Muutaman kerran "Euroopan läpi" (Suomesta Espanjaan ja takaisin) ajaneena minua on ihmetyttänyt (en helposti hermostu varsinkaan liikenteessä) seuraava varsin yleinen ilmiö. Rekka lähtee moottoritiellä ohittamaan toista. Nopeusero on jotain luokkaa alle 10 km/h. Se ohitus kestää ja kestää ja kerää jonoa peräänsä niin perkleesti. Sama ilmiö esiintyy kun joku tuikkaa pienellä kotterollaan juuri ohitusta aloittavan eteen (melkein paniikkijarrutus) ja nopeusero ohitettavaan taas jotain alle 10 km/h.

Teoriassa Saksassa saa ajaa (paikoitellen) "tuhatta ja sataa", mutta eihän se "parhaaseen katseluaikaan" käytännössä onnistu ei. Liikenne matelee hitaimman mukaan ja pysähtyy välillä ihan totaalisesti. Onhan tuota nähty Suomessakin, mutta liikenne täällä on niin paljon vaatimattomampaa, että siitä ei pahemmin käytännössä ongelmaksi asti ole.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6489 on: 22.06.09, 21:13 »

Tosin Saksassa ovat sen verran viisaita, että ovat laittaneet tietyille pätkille (ja oliko tietyille kellonajoille) ohituskiellot rekoille. Sama pitäisi olla täälläkin...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6490 on: 23.06.09, 00:19 »

Niin, miten kuorkkimiehet/rekkamiehet tuon oikeasti kokee, minua kiinnostaisi...

Itseäni v*tyttaisi henkilöautoilijana paljon enemmän 90 kuin 80 km/h ajava kuorma-auto, koska ohitukseen jäisi em. tapauksessa vain 10 km/h:n nopeusvara verrattuna 20 km/h jm. tapaukseen, olettaen 100 km/h rajoitusta.

Toisaalta, on ihan laissa (joo, olen tunnollinen hiustenhalkoja) määrätty kuorma-auton maksiminopeudeksi 80 km/h. Mitä kuljettaja hyötyy siitä, että ajaa 10 km/h kovemmin rajoitinta vastaan, puhumattakaan eksponentiaalisesti lisääntyneestä polttoaineenkulutuksesta? Syynä että kaasujalka muuten väsyy? Kyselen "tyhmiä", mutta olen utelias ja kiinnostunut ammatista. Kertokaa!...

Entäs, kun siellä edessä on 30 muuta autoa, jotka eivät uskalla mennä ohi siitä pelottavasta rekasta?-)

Mitä tulee ajonopeuteen, niin kuljettajahan voi hyötyä suuremmasta ajonopeudesta rahallisesti, sikäli, kun osa ajaa urakkapalkalla, jossa maksetaan kuljetetun tavaramäärän tai kilometrien mukaan. Ehtii ajaa sitten enemmän kun ajaa kovempaa. Yksi syy voi olla myös matkan sopivuudessa, Helsingistä pääsee Seinäjoelle alle 4 tunnissa 30 minuutissa (pisin sallittu yhtäjaksoinen ajoaika), jos ajaa rajotinta vasten. Jos ajat max 81 km/h, et ehdi perille, vaan vietät Jalasjärven Nesteellä 45 minuutin pituisen tauon, ennen kun saat jatkaa matkaasi. Tuntuu vähintäänkin typerältä, mutta niin se vain toimii. Ajoaikaa ei saa mennä ylittämään, vaikka kyseessä olisi enää lyhyt taival ja työpäivän päättyminen siihen.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6491 on: 23.06.09, 00:25 »

Toinen porukka sitten on ne jotka ohittavat ja sitten eivät haluakaan ajaa vaan hidastavat ohitetun menemistä.

Näitä on valitettavan paljon. Osa tekee sen liikennepoliisin ominaisuudessa, osa tekee sen tyhmyyttään (koska tärkeintähän on ollut vain päästä siitä rekasta ohi, riippumatta siitä, miten kovaa aikoo ajaa. Yksi keino "syyllistyä" tuohon törttöilyyn on ohittaa rekka juuri ennen kun nopeusrajoitus laskee ja sitten ajaa tämän rajoituksen mukaan, kun rekka, syystä tai toisesta, pitäisi mieluumin yllä samaa vauhtia. Suomessakin on valitettavan paljon melko älyttömiä rajoituksia, koska ne ovat ympärivuorokautisia. Ei ole mitään järkeä valta- ja kantateillä hiljentää kahden peräkkäisen risteyksen takia kuuteenkymppiin keskellä yötä, vaikka siellä merkki seisookin (tämä on muuten jännä, melkein aina, jos tilanteeseen liittyy mäki, niin se 60 rajoitus on siellä montun pohjalla. Mennessä pitää jarruttaa hyvät potentiaalienergiat lämmöksi ja sen jälkeen saakin pitää kaasua pohjassa seuraavan minuutin-pari, että vauhti taas kiihtyy.

disclaimer: toki suomessakin saattaa olla ympäri vuorokauden aiheellisia 60 km/h rajoituksia noilla isoilla teillä, mutta suurin osa on tuollaista turhaa tauhkaa yöaikaan.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6492 on: 23.06.09, 10:06 »

No kyllä se on kohtuullisen harva henkilöautokin, joka ajaa korkeintaan sen, mitä kyltissä lukee (kun ruuhkasta aiheutuva hidaste jätetään huomioimatta).

Jaa sitä ollaan provosoituvaa tyyppiä ja yritetään vielä parittaa henkilöauto rekan kanssa.. ei niiden yhdyntä ole ennenkään mitään hyvää synnyttänyt, joten turha vaiva =)

Sillä nyt ei sinällään ole mitään tekemistä minkään kanssa, mitä joku muu siellä liikenteessä tekee ajatellen, mikä on laissa sallittua ja mikä ei. Tuntuu vaan olevan tuo lainrikkomisen perusta sillä pohjalla, että jos laki ja sen seuraukset tuntuvat kaikentietävästä ammattiautoilijasta typeriltä, niitä ei sitten tarvitse noudattaa. Olen kyllä samaa mieltä noista naurettavuutta hipovista risteyden kohdalla tapahtuvista nopeudenpudotuksista. Ovathan ne tietty kamerateillä hienoja paikkoja ansaita valtiolle lisätuloja, mutta eipä säännösten rikkomista oikein voi perustella.

Enkä mitenkään sanonut provosoituvani ja toimivani noin, vaan sanoin, ettei tee mieli ottaa huomioon tötöilijärekkakuskien mielihaluja vaan pikemminkin päin vastoin. Tunnustettakoon toki, että olen kyllä joskus nuoruudessani hyyydyttänyt moisen ylämäkeen kiroilemaan, mutta saipahan mitä tilasi. Nykymaailmassa tyydyn enempi kiroilemaan omassa kajuutassani.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6493 on: 23.06.09, 10:16 »

Toinen porukka sitten on ne jotka ohittavat ja sitten eivät haluakaan ajaa vaan hidastavat ohitetun menemistä.

Joutuu kyllä hieman katsomaan tätäkin asiaa laajemmasta kulmasta, johon ihan jokaisella teidemme ritarilla ei riitä perspektiivi. Tilannehan menee usein niin, että sitä ajelee tuolla öisellä tiellä cruise päällä sitä suurinta sallittua. Pikkuhiljaa saavuttelee sitten edellä kulkevan auton, jonka nopeus heittelee mäkien, mutkien, radiokanavien plaraamisen, lapsenhoidollisten tehtävien yms. vuoksi parilla-kolmellakympillä. Sitten menee hermo ja tulee tirautetuksi siitä ohi ja jäädyksi taas ajamaan sitä jo alunperin edelläajavan keskinopeutta suurempaa vauhtia jälleen cruise päällä, niin eikös tälle ohitetulle ääliölle tule kolaus egoon ja pitää kaahata puskuriin vilkuttelemaan valoja, tööttäämään, näyttämään keskisormea ja pahimmassa tapauksessa kaahata uudelleen ohi ja aloittaa sama leikki alusta. Siellä tämä urpo sitten noituu autoilijoita, jotka ajoivat ohi "eivätkä haluakaan ajaa." Se, että asia tapahtuu kuvatulla tavalla, on todella ärsyttävää, mutta tämä mainitsemani järjestelmä näyttää vain toimivan huomattavan usein.

Vähiten stressaavaa oman autoilun kannalta on kyllä ehdottomasti ajaa kymppi alle sallitun, mutta ah kuinka paljon sillä saakaan vihaa niskaansa kanssa-autoilijoilta. Ja aiheesta.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6494 on: 23.06.09, 13:33 »

Cruisen kanssa ton kyllä huomaa selkeesti, että kuinka paljon ihmisten vauhti heittelee ajaessa. Monesti on tilanteita, että itsellä keskinopeus vaikkapa motarilla noin 5 km/h kovempi kuin edelläajavalla. Ohituksen jälkeen noin parin minuutin kuluttua sama auto tulee ohi noin 10 km/h kovemmalla vauhdilla kuin itsellä on. Jos tarttee pumpata, ni eikö olis kehittävämpää pumpata vaikka fillarin renkaita kun sitä kaasua?
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6495 on: 23.06.09, 14:09 »

Cruisen kanssa ton kyllä huomaa selkeesti, että kuinka paljon ihmisten vauhti heittelee ajaessa. Monesti on tilanteita, että itsellä keskinopeus vaikkapa motarilla noin 5 km/h kovempi kuin edelläajavalla. Ohituksen jälkeen noin parin minuutin kuluttua sama auto tulee ohi noin 10 km/h kovemmalla vauhdilla kuin itsellä on. Jos tarttee pumpata, ni eikö olis kehittävämpää pumpata vaikka fillarin renkaita kun sitä kaasua?

Melko usein, kun heistä ajaa ohi niin heillä on kännykkä korvalla, ja kun he ohittavat sinun ei ole kännykkää Wink

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6496 on: 24.06.09, 22:29 »

Joutuu kyllä hieman katsomaan tätäkin asiaa laajemmasta kulmasta, johon ihan jokaisella teidemme ritarilla ei riitä perspektiivi. Tilannehan menee usein niin, että sitä ajelee tuolla öisellä tiellä cruise päällä sitä suurinta sallittua. Pikkuhiljaa saavuttelee sitten edellä kulkevan auton, jonka nopeus heittelee mäkien, mutkien, radiokanavien plaraamisen, lapsenhoidollisten tehtävien yms. vuoksi parilla-kolmellakympillä. Sitten menee hermo ja tulee tirautetuksi siitä ohi ja jäädyksi taas ajamaan sitä jo alunperin edelläajavan keskinopeutta suurempaa vauhtia jälleen cruise päällä, niin eikös tälle ohitetulle ääliölle tule kolaus egoon ja pitää kaahata puskuriin vilkuttelemaan valoja, tööttäämään, näyttämään keskisormea ja pahimmassa tapauksessa kaahata uudelleen ohi ja aloittaa sama leikki alusta. Siellä tämä urpo sitten noituu autoilijoita, jotka ajoivat ohi "eivätkä haluakaan ajaa." Se, että asia tapahtuu kuvatulla tavalla, on todella ärsyttävää, mutta tämä mainitsemani järjestelmä näyttää vain toimivan huomattavan usein.

Rekalla ohittaessa se ego kokee kolauksen jo siinä vaiheessa, kun raskas ajoneuvo vaihtaa kaistaa. Rupeavat kaasua etsimään... Isot pojat ovat sanoneet, että rinnalle/hieman ohi päästyään voi tarpeen vaatiessa laittaa vilkun oikeelle ja hivuttautua vieressä ajavan kaistan puolelle, niin kyllä se siitä sitten hiljentää siihen aiempaan mateluvauhtiinsa. En oo kokeillu, mutta noin väittivät esson baarissa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6497 on: 25.06.09, 03:23 »

Rekalla ohittaessa se ego kokee kolauksen jo siinä vaiheessa, kun raskas ajoneuvo vaihtaa kaistaa. Rupeavat kaasua etsimään... Isot pojat ovat sanoneet, että rinnalle/hieman ohi päästyään voi tarpeen vaatiessa laittaa vilkun oikeelle ja hivuttautua vieressä ajavan kaistan puolelle, niin kyllä se siitä sitten hiljentää siihen aiempaan mateluvauhtiinsa. En oo kokeillu, mutta noin väittivät esson baarissa.

Noin tekeviltä pitäisi ottaa kortti pois ja antaa VR:n aikataulu tilalle eikä vaihtokauppaa pitäisi perua ikinä. Varmasti soittaisin poliisit jos joku rekka mua rupeais tiellä kiilaamaan. Ajattelin, että rekkamiehet ovat ihan fiksua porukkaa, mutta näköjään asia onkin toisin.
Kari Virtanen
Jari Pozz
Offline Offline

Posts: 4701
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6498 on: 25.06.09, 08:29 »

Ajattelin, että rekkamiehet ovat ihan fiksua porukkaa, mutta näköjään asia onkin toisin.

Ihan yhtäläillä sieltä löytyy väkeä joka lähtöön kuin henkilöautojen ratista, fiksuja, ääliöitä ja kaikkea siltä väliltä.
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6499 on: 25.06.09, 23:57 »

Noin tekeviltä pitäisi ottaa kortti pois ja antaa VR:n aikataulu tilalle eikä vaihtokauppaa pitäisi perua ikinä. Varmasti soittaisin poliisit jos joku rekka mua rupeais tiellä kiilaamaan. Ajattelin, että rekkamiehet ovat ihan fiksua porukkaa, mutta näköjään asia onkin toisin.

Tuskin ne rekkamiehet siinä kovin syyllisiä ovat, mulla on kokemusta siitä kuinka jotkut (varsinkin poikaset) haluavat näyttää että heidän kotteronsa kulkee lujempaa kuin rajoittimella varustettu rekka. Monilla on käytäntönä että eka kerran ymmärretään että teko voi sattua vahingossa, mutta toisen matsin jälkeen laitetaan vilkun päälle ja oletetaan että kyllä se varmaan on jo ohi.

Eli yleensä se kortti pitäisi viedä siltä pikkuautoilijalta, toki rekkakuskeissakin on semmoisia aivottomia paviaaneja jotka pitäisi lähettää siperiaan tai jonnekin vastaavaan.
Pages: 1 ... 323 324 [325] 326 327 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1