Keskustelua liikenteestä

<< < (1297/3031) > >>

nisse90:

Olen tässä nyt opettelemassa C-korttia, ja muutama päivä sitten tuli ihan yllätyksenä, että kuorma-auton suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Minä kun olin aina luullut, että saa ajaa 90, kun järjestäen kaikki kuorkit ja rekat vetävät tuolla motarilla sen 90 suunnilleen, ilmeisesti rajoitinta vasten. Nyt autokoulussa kerrottiin se virallinen puoli, valistettiin tunnollisuuteen ja kerrottiin mm. miten paljon enemmän polttoainetta kuluu, kun ajetaan 90 km/h verrattuna lain sallimaa 80 km/h. Toisaalta, jonkin verran pk-seudun jakelukeikkoja pakettiautolla ajaneena tiedän, että käytäntö on usein aivan eri asia kuin teoria tai edes se mitä laki sallii, kun aikataulu painaa päälle.

Mitä te ammattikuljettajat olette mieltä tästä 80 vs. 90?

Kiirehän se johtaa siihen, että painellaan rajoitin punaisena ja ohitellaan muita vaikka nopeuseroa olisi vain sen 2km/h. Itse ajelen motareilla sen 80-85, sillä meikäläisen hommissa ei ole aikataulupaineita joidenka takia pitäisi ajella rajoitinta vasten.

erkki.pulkkinen:

Minusta oli tuossa yks päivä aika hassua kun ajoin Kehä III:a cruise päällä navigaattorista tarkistettuna tasan kahdeksaakymppiä - uskokaa tai älkää - ja kotimainen täysperävermes meni heittämällä ohi. Yleensähän ne hinailee vaan toisistaan ohi niin, että toinen kulkee 84 ja toinen 87 blokaten motareita siten minuuttitolkulla. Tuo ei hyytynyt edes seuraavaan ylämäkeen niin, että olisi tarvinnut vauhtia hidastella. Myönnettäköön, että tämä tapahtui jonnii verran ennen Turun motaria, ja tiellä alkoi samoihin aikoihin satasen rajoitus, mutta olin kääntymässä ihan pikapuoliin eikä ollut kiire, niin en viitsinyt ruveta kiusaamaan rekkailijaa potkimalla satkua lasiin. Kovaa se vaan meni.

-A-

Yleisesti:
Jos potkitte sen 100 lasiin niin tehkää se ennen kuin painavampi aloittaa jarrutuksen tai ohituksen ja pitäkää se myös siellä että ei tule takanatulijalle kiukkuisuutta, ottakaa myös mittarivirheenne huomioon.
Jos taas ette halua tai kykene ajamaan vähintään sen rekan nopeutta niin pitäkää kohtuullista nopeutta edes paikkaan jossa se möhkö pystyy pikkuhiljaa kiihtymään teistä ohi ja näyttäkää ohipäästämisestä selvä merkki että saadaan ohitus alkamaan mahdollisimman aikaisin.

Nopeuksista sen verran että joillakin on kiire, joillakin huonot hermot, joillakin vain tapa.

Pe7e:

Nopeuksista sen verran että joillakin on kiire, joillakin huonot hermot, joillakin vain tapa.

Voiskohan olla myös se täällä mainittu kateus Täytyyhän siille "kilpailijalle" päästä näyttämään että haa, mä olenkin nopeempi, vaikka nopeusero olisikin vaan se 2km/h. Monesti tuota miettinyt kun noita on nähnyt, että mikä järki rekkojen ohittaa toisiaan kun kumpikaan ei pääse sen lujempaa. Rajotinta vasten kyntävät molemmat ja sitten ollaan siinä rinnakkain "useita minuutteja" ja tukitaan se tie, kuten aiemmin jo tuolla todettua. Sitäpaitsi eiks olis taloudellisempaa ajaa sen toisen hanurissa kiinni, imussa?

juhal:
Muistelisin että hyvin monet (raskaan liikenteen) rajoittimet on säädetty 85km +/-5%, jolloin tuosta tulisi helposti 89,25km/h.

erkki.pulkkinen:

Voiskohan olla myös se täällä mainittu kateus Täytyyhän siille "kilpailijalle" päästä näyttämään että haa, mä olenkin nopeempi, vaikka nopeusero olisikin vaan se 2km/h. Monesti tuota miettinyt kun noita on nähnyt, että mikä järki rekkojen ohittaa toisiaan kun kumpikaan ei pääse sen lujempaa. Rajotinta vasten kyntävät molemmat ja sitten ollaan siinä rinnakkain "useita minuutteja" ja tukitaan se tie, kuten aiemmin jo tuolla todettua. Sitäpaitsi eiks olis taloudellisempaa ajaa sen toisen hanurissa kiinni, imussa?

Siinä on semmoinen järki että jos edellä menee painavammassa kuormassa oleva ja takana tulee keveämpi niin seuraavassa ylämäessä kevyempi joutuu turhaan kärsimään.
Tätä ei jotkut rahtaritkaan näytä ymmärtävän vaan ajetaan rajoitinta vasten tasaisella eikä vahingossakaan päästetä kevyempää ohi.
Ja se kateus ja samalla oma luonne (=tyhmyys) tappelevat vastaan ohituksen tarjoamista toiselle.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page