Keskustelua liikenteestä

<< < (1297/3033) > >>

Pe7e:
Quote

Nopeuksista sen verran että joillakin on kiire, joillakin huonot hermot, joillakin vain tapa.

Voiskohan olla myös se täällä mainittu kateus Täytyyhän siille "kilpailijalle" päästä näyttämään että haa, mä olenkin nopeempi, vaikka nopeusero olisikin vaan se 2km/h. Monesti tuota miettinyt kun noita on nähnyt, että mikä järki rekkojen ohittaa toisiaan kun kumpikaan ei pääse sen lujempaa. Rajotinta vasten kyntävät molemmat ja sitten ollaan siinä rinnakkain "useita minuutteja" ja tukitaan se tie, kuten aiemmin jo tuolla todettua. Sitäpaitsi eiks olis taloudellisempaa ajaa sen toisen hanurissa kiinni, imussa?

juhal:
Muistelisin että hyvin monet (raskaan liikenteen) rajoittimet on säädetty 85km +/-5%, jolloin tuosta tulisi helposti 89,25km/h.

erkki.pulkkinen:
Quote

Voiskohan olla myös se täällä mainittu kateus Täytyyhän siille "kilpailijalle" päästä näyttämään että haa, mä olenkin nopeempi, vaikka nopeusero olisikin vaan se 2km/h. Monesti tuota miettinyt kun noita on nähnyt, että mikä järki rekkojen ohittaa toisiaan kun kumpikaan ei pääse sen lujempaa. Rajotinta vasten kyntävät molemmat ja sitten ollaan siinä rinnakkain "useita minuutteja" ja tukitaan se tie, kuten aiemmin jo tuolla todettua. Sitäpaitsi eiks olis taloudellisempaa ajaa sen toisen hanurissa kiinni, imussa?


Siinä on semmoinen järki että jos edellä menee painavammassa kuormassa oleva ja takana tulee keveämpi niin seuraavassa ylämäessä kevyempi joutuu turhaan kärsimään.
Tätä ei jotkut rahtaritkaan näytä ymmärtävän vaan ajetaan rajoitinta vasten tasaisella eikä vahingossakaan päästetä kevyempää ohi.
Ja se kateus ja samalla oma luonne (=tyhmyys) tappelevat vastaan ohituksen tarjoamista toiselle.

hynkel:
Quote

Minusta oli tuossa yks päivä aika hassua kun ajoin Kehä III:a cruise päällä navigaattorista tarkistettuna tasan kahdeksaakymppiä - uskokaa tai älkää - ja kotimainen täysperävermes meni heittämällä ohi. Yleensähän ne hinailee vaan toisistaan ohi niin, että toinen kulkee 84 ja toinen 87 blokaten motareita siten minuuttitolkulla... ... ...Kovaa se vaan meni.

Öh... enemmän tuo on kyllä sääntö kuin poikkeus, eli asiassa ei ole mitään erikoista. 84/87 kuulostaa tosin erikoiselta kombinaatiolta, kun kulkevat kovempaakin...

Quote

Muistelisin että hyvin monet (raskaan liikenteen) rajoittimet on säädetty 85km +/-5%, jolloin tuosta tulisi helposti 89,25km/h.


Eipähän taas koske ainakaan suomessa liikkuvaa raskasta kalustoa moinen älytön sääntö, vaan kyllä se on siinä yheksänkympin tietämillä lähes kaikilla. Poikkeuksena taitaa olla muutama uusi lähiliikenteen bussi, jossa tuo on vedetty alemmas, kun kuskit eivät muuten ymmärrä olla ajamatta ylinopeutta.

Säädös kuuluu näin:

16 § Nopeudenrajoitin

1. Ajoneuvolain 25 §:n 1 momentin 12 kohdassa tarkoitetun nopeudenrajoittimen tulee estää M2- ja M3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 100 km/h. Nopeudenrajoittimen tulee estää N2-ja N3-luokan ajoneuvon nopeuden kohoaminen suuremmaksi kuin 90km/h.

M2- ja M3-luokan ajoneuvot ovat busseja, N2- ja N3-luokka ovat kuorma-autoja.

(edit: vielä selvennykseksi, että vaikka laki puhuu nopeuden kohoamisen estämisestä, niin se koskee vain moottorin voimalla tapahtuvaa nopeuden kohoamista, eli alamäessä rajoitin ei rupea jarruttamaan)

Quote

Siinä on semmoinen järki että jos edellä menee painavammassa kuormassa oleva ja takana tulee keveämpi niin seuraavassa ylämäessä kevyempi joutuu turhaan kärsimään.
Tätä ei jotkut rahtaritkaan näytä ymmärtävän vaan ajetaan rajoitinta vasten tasaisella eikä vahingossakaan päästetä kevyempää ohi.
Ja se kateus ja samalla oma luonne (=tyhmyys) tappelevat vastaan ohituksen tarjoamista toiselle.

Ja seuraavassa alamäessä sitten raskaampi kärsii, kun se kevyt jää tukkeeksi ;)

Doh, aika turhaa touhua tuo rajotinta vasten painelu nyt kuitenkin on. Henkilöautoilijoitakin ****ttaa paljon enemmän kykkiä siellä takana, kun ajaa max 80 (kun tiellä on satasen rajoitus ja vain yksi kaista per suunta, esim. kt51 sipoosta karjaalle).

andy1:
Niin, hassua siinä nyt lähinnä on se, että jos ajelen suurinta rekkaliikenteelle sallittua nopeutta, menee tuollainen rajoitettu vekotin ihan huiskis vaan ohi ilman pienenintäkään hinaamisen makua. Minusta on aika hassua se, että yleensä ollaan kritisoimassa kauheasti, jos henkilöautoilija ajelee autollaan pikkisen yli sallitun, mutta rekoille jatkuva ylinopeuden ajelu on "öh enemmän sääntö kuin poikkeus".

Se 84-87 oli puolestaan semmoinen niin kutsuttu karrikointi äärimmäisen typerästä ja silti jokapäiväisestä raskaan liikenteen harjoittamasta tien tukkimisesta. Pikkiriikkisen meinaa käämi palaa siinä vaiheessa, kun ajaa 120 rajoituksella moottoritiellä ja siellä sitten kiskotaan oikeasti minuuttitolkulla rinnakkain kahdella täysperällä kunnes jomman kumman ajolinja on sen verran lyhyempi että se parin kilometrin nopeusetu viimein voittaa ohitettavan. Sellaisen touhun jälkeen ei todellakaan tee mieli ruveta ottamaan huomioon suuremmin ko. kuljettajien etuja omia kiihdytyksiä ja jarrutuksia sovitellen vaan lähinnä piekmminkin päin vastoin.

Sen verran tarttee silti sanoa, että olipas hämmentävän sujuvaa juhannuksen paluuliikennettä VT6:lla tänään!

-A-

Navigation

Up one level

Next page

Previous page