FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.10.17, 14:32

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 325 326 [327] 328 329 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1473466 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6520 on: 29.06.09, 08:17 »

Perhanan perhana, en sitten vaan saa millään tuota "ei näin"-pätkää aukeamaan. Pitäisi kyllä olla molemmissa selaimissa, FF ja IE, flassit ja muut ihan ajantasalla... Any ideas?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6521 on: 29.06.09, 08:25 »

Perhanan perhana, en sitten vaan saa millään tuota "ei näin"-pätkää aukeamaan. Pitäisi kyllä olla molemmissa selaimissa, FF ja IE, flassit ja muut ihan ajantasalla... Any ideas?

Mullakin ne avautumiset tökki aika lailla. Tuurista kiinni.

Toisaalta, älä turhaan vaivaudu. Eipä siinä oikeasti paljoa nähtävää ole..
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6522 on: 29.06.09, 08:55 »

Itsellä on tullut ajettua hälytysajoa satoja kertoja ja kyydissä oltua vähintään saman verran viimeisen seitsemän vuoden ajan ja sanoisin, että yli puolet autoilijoista tekee enemmänkin virheitä kuin oikean ja selkeän väistön. Onpa joskus joku "väistänyt" edessä vasemmalle puolelle tietä bussipysäkille siinä vaiheessa kun olen ollut 20 tonnin paloautolla jo ohittamassa kyseistä sankaria. Ja yhden kaistan tiellä on lyöty liinat kiinni ja ruuhkassa tie on lyöty totaalisen tukkoon pysähtymällä 100 rajoitusalueella paniikkijarrutuksella. Itse asiassa tuo on se yleisin reaktio suomalaisilla. Liinat kiinni vaan niin sillähän siitä selviää. Ainakin puolet autoilijoista hyppää jarrulle. Joko osaksi tai sitten poljin pohjaan. Kolaria en ole koskaan ajanut, eikä varsinaisesti ole ollut hiuskarvan varassakaan koskaan, pitänee koputtaa puuta. Yritänkin jokaisen hälyajon jälkeen vähän analysoida, että olisiko jostain taas uutta opittavaa seuraavaa keikkaa varten.

Mielestäni osoittaa, että tietoa ja koulutusta tarvitaan - sekä jatkuvaa (vähintään mentaali-)harjoittelua. Tuskinpa yli puolet autoilevasta kansasta piruillakseen tukkii hälytysajoneuvojen kulkua. Videomatskussa, joka minulle näkyi moitteitta, oli paljon kannustavaa ja virheitäkin ymmärtävää asiaa. Luulisin, että turhan monille esmes seuraavat näkökohdat eivät ole selvät:

Mikäli joutuu väistämään risteykseen, nimenomaan risteävän liikenteen tukkiminen on hälytysajon kannalta hyvä juttu. Jos väistää päin punaista ja kolisee, maksaa viulut...
tornadof36
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6523 on: 29.06.09, 10:01 »

Hyvin aukesivat nuo väistämispätkät...

Hyvin tehtyjä. Nuo pitäisi kaiken kansan nähdä.
Niin kun ajattelee vaikkapa paloautojen kohdalla tuota asiaa, niin hommahan voi olla sekunneista kiinni. Että tuleeko se "yleispalo" asunnossa vai ei, tai jotain vastaavaa.
Mutta tuskinpa kukaan ilkeyttään tietä tukkii. Tietämättömyyttään vaan.....

-jukka Cool
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6524 on: 04.07.09, 15:49 »

Tulipa vihdoin hankittua BC-ajolupa, kun ei sitä voinut enää pitkittää syyskuun direhtiivimuutoksen takia. Täällä etelän "metropolissa" en ole kokenut ajokorttia niin tarpeelliseksi muuten, joten se on sitten rauhassa saanut venyä. C toki saman tien, kun kuitenkin joutuu ajamaan yhtä monta kertaa oli sitten B tai BC ja hintaero ei niinkään suuri osa kokonaiskustannuksia. Syyskuussa sitten saakin c-kortittomat ihmiset hajota 140/280h pätevyyskursseilla, kustannuksista tai sitoumuksista puhumattakaan.

Autoksi tuli hankittua vm 94 Pösö 405 2-litraisella, kun edullisesti sai, vaikka on oikein hyvässä kunnossa, ja luotettavalta ihmiseltä.

Paremmin siinä ainakin näkee viistoon oikealle kuin koulun Corollasta (pari peiliä ja pilari tehokkaasti tiellä pituiselleni), eikä pitkät koipeni kärsi huonosti sijoitetusta kytkimestä. Liukas tosin tuli ajettua Yariksella, joka oli ihan mukava, jopa keskelle sijoitettu digitaalinen mittaristo oli yllättävän käyttökelpoinen. Koulukuorkkana oli Mersu 1217.

Teoriat ja inssit läpi ekalla yrittämällä, joten ei tullut niin sanoakseni yllättäviä lisäkustannuksia.

B-inssi tuli ajettua ensimmäisessä varsinaisessa sateessa, mikä ei ollut niin kiva, varsinkin kun lääppärin jäljiltä jäi aina viirut juuri näkökenttäni eteen. Opastimet näkyivätkin siten aika huonosti, mistä tulikin V-merkintä. Kevyt liikenne kuitenkin näkyi Hyvin.

C-inssi meni paremmin, vaikka jännitin sitä, osaanko enää ajaa sillä, kun useammista ajokerroista oli jo taukoa reilusti yli kuukausi. Opastimetkin näkyivät jo Hyvin, kun ikkunasta näki selkeästi läpi. Kolme muutakin oli. Ainoastaan peruutus meni huonosti kaikkiin muihin peruuttamisiini verrattuna. Inssi käski peruutaa siihen, mistä lähdettiin ja sitä lähdin tekemään, mutta sitten sanoi, että sinne missä on katsastusfirman merkki. Merkkiä en ollut nähnyt ennen, kun lähtiessä siinä edessä oli Scania. Olisi pitänyt myös hieman enemmän oikeammalle sijoittaa auto. Tiedä siitä sitten, kun oikealla ollut este oli mielestäni selkeästi lähempänä kuin vasemmalla puolen tilaa rajoittava viiva.

Ennen C-inssiäni ollut edellinen inssikokelas oli ajanut pysäköidyn auton sileäksi. Sille oli ilmeisesti ehdotettu lisätunteja, mutta kieltäytyi, koska hänellä oli jo B suoritettu, joten hän hallitsee tilanteet. Opettaja sitten tuli sitten sovitusta ajankohdasta myöhässä, varsin totisena, eikä edes elehtinytkään tervehtiäkseen. Oli sitten hieman totisemman oloinen lämmittelyajolla ennen inssiä. Inssini jälkeen olikin jo aivan erilainen ääni kellossa. Inssikin kävi aika kuumana ennen ajoa, kun keskusteli open kanssa tapahtuneesta, kiroten oppilaiden päästämistä inssiin vailla rajoittavaa vaihtoehtoa, kun minimiajokerrat on suoritettu.

Ajokerroilla tuli sitten nähtyä muutama arkipäivänsankari liikenteessä. Pari pyöräilijää ajeli iloisesti päin punaisia poikki leveästä kadusta, joista toinen ohitti ainakin edessä ollutta autoa ja kuorkkani oikealta, pysäköityjen autojen välistä. Takana oli vieläpä este, kun olin ryhmittäytynyt oikealle kääntyäkseni esteen jälkeen, niin ei peilistä nähnyt kuin auton pituudelta. Sopivasti vihreiden sattuessa olisi saattanut pyöräilijä jäädä autojen väliin.

Yksisuuntaisella tuli kerran auto vastaan. Eräs kolmion takaa tullut kännyyn puhelija taas meinasi olevansa etuajo-oikeutettu ja se liippasi läheltä, mutta sen tyypin onneksi huomasin, ettei se ollut edes katsonut vasemmalle (kuorkalla samassa kohtaa eräs toinen puheripulinen meinasi ajaa tielle, mutta töksähti pysähdyksiin ajoissa, kun yhtäkkiä muisti katsoa vasemmalle). Selkeästi kännypuhekiellolle ajon aikana on tarvetta! Ohittelijat taas ovat aivan oma lukunsa, koulukuorkka oli kuin myrkkyä useille ja moni päätti ohitella viime tingassa aivan suoraan eteen. Ei haitannut, vaikka olisi punaiset edessä ja ohituksen jälkeen auto pysäytysviivan toisella puolen.

Yhden kerran tuli ambulanssi takaata, kun istuin kuorkalla valoissa Hämeentielle kääntyäkseni. Opettaja käski ajaa punaisia päin, mutta en mennyt, kun takana oli useita autoja jonossa, joten päättelin ambulanssille olevan nopeampaa sekä yleisesti ottaen turvallisempaa mennä tyhjältä vastaantulevien kaistalta ohitse ja niihän se meni. Pyörsi se opettajakin kehotuksensa nopeasti.

Pösöllä ajettaessa eräs moottoripyörä tuli juuri vihreiden vaihtuessa oikealta ohitse, tuntu melkein kuin olisi sydän pompannut kurkkuun, kun yhtäkkiä kuuluu moottorin kiihdytystä sivulla (ei ollut pysähtyneenä, pisti vain lisää vauhtia). Pelkääjän paikalla lähempänä ollut matkustaja oikein sätkähti säikähdyksestä. Tie oli oikealle kaartuva yksikaistainen tie, joten peilistä näkyi vain takana olevat pari kolme autoa ja sen verta tiensivua.

Kaksipyöräisiä seuratessa olen tullut siihen tulokseen, että parempi katsoa kuin katua, vaikka olisi kuinka punaista valoa tai muuta tähteellistä ajateltavaa niille. Jotkut jopa taluttava pyöränsä jatkeettoman suojatien yli, kun toisille kuorma-autot, punaiset valot ja ynnä muut ovat vain vihjeellisiä asioita. Sörnäisten rantatielläkin eräs keski-ikäinen nainen körötteli hitaasti ja sitä ennen mies kovaa vauhtia pyörällä tien yli punaisilla, kun eivät jaksaneet valoja odotella, sillä olihan pysähtyneille autoille punaiset valot - paitsi vasemmalle kääntyville! Nuolivaloihin luottaessa olisin ehtinyt ajaa kovempaa vauhtia tulleen miehen päältä/aivan eteen ja akka olisi ehtinyt jarruttaa ennen auton kylkeä.

Kyllähän sitä itse tulee usein käveltyä punaisia päin, erityisesti eräässä tyhmästi konffatussa paikassa, jossa todennäköisesti joutuu odottelemaan pitkään kaksissa punaisissa lähekkäin, mutta en todellakaan noudattamatta erityistä varovaisuutta. Pienikin epäilys tai tippa alkoholia taikka lääkettä ja mieluummin jään odottelemaan. Kertaakaan ei ole ollut vaaraa, mutta vihreillä ylittäessä taas monesti ollut henkiriepu alle metrin varassa (nimenomaan edellä mainituissa valoissa ja toisella puolen katua olevissa, joissa vihreillä kulkiessa on todella huono huomioida punaisia päin ajavat ajoissa; aikaa enimmillään 2 sekuntia)
« Last Edit: 04.07.09, 16:07 by Sami Ylismäki »
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6525 on: 06.07.09, 20:44 »

Taidonnäyte miten auto ajetaan ruutuun oikein. Pistää kyllä hymyilyttämään Cheesy


[ attachment removed / expired ]
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6526 on: 06.07.09, 20:45 »

Taidonnäyte miten auto ajetaan ruutuun oikein. Pistää kyllä hymyilyttämään Cheesy
Saletisti nainen! Sama se on täällä meiän parkkiksella, mun auton molemmilla puolilla naiset niin voi jumalauta kun molemmat parkkeerattu aivan päin persettä(samaan tyyliin kuin tuo) niin kiva saada siihen väliin vielä oma auto... Roll Eyes Tongue
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6527 on: 06.07.09, 20:48 »

Saletisti nainen! Sama se on täällä meiän parkkiksella, mun auton molemmilla puolilla naiset niin voi jumalauta kun molemmat parkkeerattu aivan päin persettä(samaan tyyliin kuin tuo) niin kiva saada siihen väliin vielä oma auto... Roll Eyes Tongue

No ei kai nyt sentään. Huh

salgmark miuku telia.com
Sami Vesala
Offline Offline

Posts: 2330
Date Registered: 05.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6528 on: 06.07.09, 20:48 »

Saletisti nainen! Sama se on täällä meiän parkkiksella, mun auton molemmilla puolilla naiset niin voi jumalauta kun molemmat parkkeerattu aivan päin persettä(samaan tyyliin kuin tuo) niin kiva saada siihen väliin vielä oma auto... Roll Eyes Tongue
Mistäs arvasit?  Roll Eyes
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14281
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6529 on: 06.07.09, 20:50 »

No ei kai nyt sentään. Huh
KYLLÄ! Toinen on ihan "minunpuoleisen" viivan päällä, ja toinen melkein poikittain, kuten tuossa kuvassa. Huh

Mistäs arvasit?  Roll Eyes
Kokemusta löytyy... Grin


Niin ja bonuksena vielä se että ruudut on just sen verran leveät että auto mahtuu viivojen väliin... Shocked Unohtunut ilmeisesti suunnitellessa se että autoista ois kiva päästä ulos/sisäänkin... Cool

EDIT: Tässä vielä kuva, toinen on yleensä parkkeerattu tähän tyyliin ja toisella puolella on yhtä suorassa kuin tuo oranssi auto tuolla^^



[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 06.07.09, 21:01 by Petri Koivisto »
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6530 on: 06.07.09, 22:53 »


Ihan pakko kuitata että pientä tuo nyt vielä on.....

[ attachment removed / expired ]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6531 on: 07.07.09, 06:04 »

Orvo tuohan on ilmiselvästi ruletinpelaaja, panokset ristikolle ja neljä vaihtoehtoa. Grin

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6532 on: 07.07.09, 11:03 »

Orvo tuohan on ilmiselvästi ruletinpelaaja, panokset ristikolle ja neljä vaihtoehtoa. Grin

Mulla oli toinenkin noita jemmassa mutta ei tietenkään tähän hätään löytynyt..... jotkut tosiaan kattoo asiakseen  pistää autonsa noin ettei kukaan vaan tuu viereen hakkaamaan ovella. No kieltämättä kun WRX:n hakattua kylkeä kattoo ( kuudes vekki ilmestyi pari viikkoa sitten ) niin vaihtoehto tuntuu houkuttelevalta mutta ei ihan kehtaa kuitenkaan. Luulen että jos tuon tekisi Suomessa jossain Prisman parkkipaikalla niin takaisin tullessa saisi ihmetellä kun on rengasrauta pystyssä tuulilasissa......  Grin

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5242
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6533 on: 07.07.09, 17:40 »

...
Niin ja bonuksena vielä se että ruudut on just sen verran leveät että auto mahtuu viivojen väliin... Shocked Unohtunut ilmeisesti suunnitellessa se että autoista ois kiva päästä ulos/sisäänkin... Cool
...

50 vuotta sitten (kun parkkiruudun "kokostandardi" lienee joskus määritelty) ne ruudut olivat aivan riittävän suuria. Meidänkin pitkänokkaisia Moskvitsh 400:sia olisi niihin sopinut melkein kaksi rinnakkain  Grin. Autot ovat sittemmin hieman kasvaneet, mutta parkkiruudun koko lienee jäänyt ennalleen?

Pekka
« Last Edit: 07.07.09, 17:46 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6534 on: 07.07.09, 17:54 »

50 vuotta sitten (kun parkkiruudun "kokostandardi" lienee joskus määritelty) ne ruudut olivat aivan riittävän suuria. Meidänkin pitkänokkaisia Moskvitsh 400:sia olisi niihin sopinut melkein kaksi rinnakkain  Grin. Autot ovat sittemmin hieman kasvaneet, mutta parkkiruudun koko lienee jäänyt ennalleen?

Pekka


Asiointiparkkiruudut (esim. kauppakeskuksissa) ovat onneksi leviämään päin. Ikivanha standardi oli 2,4 m, pitkäaikainen vakio on ollut 2,5 m ja nyt alkaa ohjelmissa olla 2,6 metrisiä. Käykää kokeilemassa Helsingin Stockan Q-Parkissa kahdella alemmalla tasolla! Huomatkaa style autopaikkamaalaus Grin
Pekka M K Lappalainen
Offline Offline

Posts: 182
Date Registered: 18.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6535 on: 07.07.09, 21:13 »

Tjoo, meillä on taloyhtiön parkkipaikat jostain 70-luvulta ja niihinhän ei tahdo mahtua yhtään mitään. Toinen auto on suurin piirtein keskellä parkkialuetta, joten se mahtuu "ihan hyvin", mutta toinen kärry löytyykin ihan sieltä parkkiruudukon ekasta paikasta, missä on toisella puolella auto ja toisella betonimuuri (betonin lähellä oleva auto on vanhemman mallinen Skoda ja se on vielä kohtuullisen kapea). Sattumoisin oon vahingossa kuullu naapurin ukon valittavan kun auto seisoo aina "liian" vinossa, tai liian reunassa siellä betonimuurin lähellä. Teki kyllä mieli sanoa että määpä ajan sen auton sinne suoraan ja koita sinä kiivetä sinne autoon sen jälkeen. Tongue Itse oon sen verran kaponen ja notkea vielä että mahdun autoon ja ulos sillon kun se on kohtuullisen lähellä sitä betonimuuria, mutta kun sinne joku muu rupeaa kiipeämään niin se ei enää olekaan viitsimisestä kiinni, vaan oikeasti pitäs kiivetä pelkääjän paikalta kuljtettajan istuimelle kolhimatta ovea.

Eniten tossa ärsyttää se että ihan oikeasti tolla ei ole mitään väliä, että parkkeeraa auton vinoon, tai tässä tapauksessa parkkiruudun oikeaan reunaan. Kunhan parkkeeraavat autonsa aina itsekin sinne oikealle puolelle, sillä roskakatoksen vieressä oleva parkkipaikka on melkein tuplasti leveämpi kuin muut, joten oikeasti ruutuja mahtuisi leventämään. Ja yleensäkin se roskiksen vieressä oleva auton onkii kiinni siinä roskiksessa kun se ukkeli ei sitä pelkääjän ovea pahemmin käytä, samoin muut autot on pysäköity niin että kuljettaja mahtuu sisään ja metrin kun peruuttaa niin isompikin vaimo mahtuu siihen etupenkille nalkuttamaan. Kumma juttu vaan että sen valittajan auto seisoo aina mahollisimman vasemmalla omassa ruudussaan... Angry thmbdn
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6536 on: 07.07.09, 22:18 »


[ attachment removed / expired ]

Saksan maalla ne on varautunu kaikenlaiseen, nuo 3 paikkaa olivat niin leveitä että varmasti osuu.  Cool
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6537 on: 08.07.09, 06:53 »

Tulipa sattumalta vastaan tällainen videokurssi hälytysajoneuvon väistämisestä, jonka kyllä suosittelen ainakin kaikkien ajokortillisten katsomaan läpi. Kestoa tuolla on on noin 25 minuuttia.

Varsinkin tuolta lisämateriaaleista löytyvästä "Ei näin, esimerkkejä" -koosteesta löytyy melko mielenkiintoisia videopätkiä. thmbup

Siellä näyttää paloauton ratissakin olevan laiton urakkanuppi, oi voi... rahtiliikenteelle jaetaan moisista jopa sakkoja.
« Last Edit: 08.07.09, 07:01 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6018
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6538 on: 08.07.09, 08:08 »

rahtiliikenteelle jaetaan moisista jopa sakkoja.

Juu, tosin en muista kyllä kovinkaan montaa rahtaria jotka olis tuoneet meille kamaa autolla jossa ei ole urakkanuppia. Pakut sitten erikseen.

-JukSii-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6539 on: 08.07.09, 09:20 »

Siellä näyttää paloauton ratissakin olevan laiton urakkanuppi, oi voi... rahtiliikenteelle jaetaan moisista jopa sakkoja.

Ja syystä jaetaankin!
Pages: 1 ... 325 326 [327] 328 329 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1