Keskustelua liikenteestä

<< < (1305/3019) > >>

kille:
Quote

Tulipa sattumalta vastaan tällainen videokurssi hälytysajoneuvon väistämisestä, jonka kyllä suosittelen ainakin kaikkien ajokortillisten katsomaan läpi. Kestoa tuolla on on noin 25 minuuttia.

Varsinkin tuolta lisämateriaaleista löytyvästä "Ei näin, esimerkkejä" -koosteesta löytyy melko mielenkiintoisia videopätkiä.


Muuten hyvää opetusmateriaalia, mutta olisin kyllä varmaan editoinut hälytysajoneuvon kuskien kommentoinnit pois. Ei tollaset "kato nyt totakin idioottia" -tyyliset kommentit palvele videon tarkoitusta yhtään, varsinkin kun aika moni noista tilanteista oli aika kyseenalaisia. Olkoonkin että ne kommentit todennäköisesti noissa tilanteissa aiheuttaa adrenaliini.

Kyllä ne tietää (ainakin pitäisi) ettei osa autoilijoista pysty toimimaan täydellisesti noissa tilanteessa.

juice:
Quote

Muuten hyvää opetusmateriaalia, mutta olisin kyllä varmaan editoinut hälytysajoneuvon kuskien kommentoinnit pois. Ei tollaset "kato nyt totakin idioottia" -tyyliset kommentit palvele videon tarkoitusta yhtään, varsinkin kun aika moni noista tilanteista oli aika kyseenalaisia. Olkoonkin että ne kommentit todennäköisesti noissa tilanteissa aiheuttaa adrenaliini.

Kyllä ne tietää (ainakin pitäisi) ettei osa autoilijoista pysty toimimaan täydellisesti noissa tilanteessa.


Itsellä on tullut ajettua hälytysajoa satoja kertoja ja kyydissä oltua vähintään saman verran viimeisen seitsemän vuoden ajan ja sanoisin, että yli puolet autoilijoista tekee enemmänkin virheitä kuin oikean ja selkeän väistön. Onpa joskus joku "väistänyt" edessä vasemmalle puolelle tietä bussipysäkille siinä vaiheessa kun olen ollut 20 tonnin paloautolla jo ohittamassa kyseistä sankaria. Ja yhden kaistan tiellä on lyöty liinat kiinni ja ruuhkassa tie on lyöty totaalisen tukkoon pysähtymällä 100 rajoitusalueella paniikkijarrutuksella. Itse asiassa tuo on se yleisin reaktio suomalaisilla. Liinat kiinni vaan niin sillähän siitä selviää. Ainakin puolet autoilijoista hyppää jarrulle. Joko osaksi tai sitten poljin pohjaan. Kolaria en ole koskaan ajanut, eikä varsinaisesti ole ollut hiuskarvan varassakaan koskaan, pitänee koputtaa puuta. Yritänkin jokaisen hälyajon jälkeen vähän analysoida, että olisiko jostain taas uutta opittavaa seuraavaa keikkaa varten.

mmniemi:
Perhanan perhana, en sitten vaan saa millään tuota "ei näin"-pätkää aukeamaan. Pitäisi kyllä olla molemmissa selaimissa, FF ja IE, flassit ja muut ihan ajantasalla... Any ideas?

kille:
Quote

Perhanan perhana, en sitten vaan saa millään tuota "ei näin"-pätkää aukeamaan. Pitäisi kyllä olla molemmissa selaimissa, FF ja IE, flassit ja muut ihan ajantasalla... Any ideas?


Mullakin ne avautumiset tökki aika lailla. Tuurista kiinni.

Toisaalta, älä turhaan vaivaudu. Eipä siinä oikeasti paljoa nähtävää ole..

yeeman:
Quote

Itsellä on tullut ajettua hälytysajoa satoja kertoja ja kyydissä oltua vähintään saman verran viimeisen seitsemän vuoden ajan ja sanoisin, että yli puolet autoilijoista tekee enemmänkin virheitä kuin oikean ja selkeän väistön. Onpa joskus joku "väistänyt" edessä vasemmalle puolelle tietä bussipysäkille siinä vaiheessa kun olen ollut 20 tonnin paloautolla jo ohittamassa kyseistä sankaria. Ja yhden kaistan tiellä on lyöty liinat kiinni ja ruuhkassa tie on lyöty totaalisen tukkoon pysähtymällä 100 rajoitusalueella paniikkijarrutuksella. Itse asiassa tuo on se yleisin reaktio suomalaisilla. Liinat kiinni vaan niin sillähän siitä selviää. Ainakin puolet autoilijoista hyppää jarrulle. Joko osaksi tai sitten poljin pohjaan. Kolaria en ole koskaan ajanut, eikä varsinaisesti ole ollut hiuskarvan varassakaan koskaan, pitänee koputtaa puuta. Yritänkin jokaisen hälyajon jälkeen vähän analysoida, että olisiko jostain taas uutta opittavaa seuraavaa keikkaa varten.


Mielestäni osoittaa, että tietoa ja koulutusta tarvitaan - sekä jatkuvaa (vähintään mentaali-)harjoittelua. Tuskinpa yli puolet autoilevasta kansasta piruillakseen tukkii hälytysajoneuvojen kulkua. Videomatskussa, joka minulle näkyi moitteitta, oli paljon kannustavaa ja virheitäkin ymmärtävää asiaa. Luulisin, että turhan monille esmes seuraavat näkökohdat eivät ole selvät:

Mikäli joutuu väistämään risteykseen, nimenomaan risteävän liikenteen tukkiminen on hälytysajon kannalta hyvä juttu. Jos väistää päin punaista ja kolisee, maksaa viulut...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page