Keskustelua liikenteestä

<< < (1333/3033) > >>

erkki.pulkkinen:
Fingerporissa 11.6.2009 http://www.hs.fi/fingerpori/1135246676561
Taitaa piirtäjä olla pikkuautoilija kun on tämmöisen aiheen kekannut.

Kuvassa yhdistelmä on varmaan kääntymässä vasemmalle, mutta tuo kottero ampui salamana siihen niin lähelle että nokka jäisi alle ja perävaunun takapuskuriin on kertynyt 30cm päähän jono vaikka sitä ei tuossa näy. Tämä on valitettavan mahdollinen tapaus, koska monet uppiniskaiset pikkuautoilijat eivät ymmärrä (tai halua ymmärtää) isomman tarvitsemaa tilan tarvetta.


Yöllä luin tuon 5 sivua pitkän väittelynne rekan ja pikkuauton "oikeuksista", en viitsinyt edes kirjottaa mitään kommenttia vaan tyydyin ihmettelemään.
Tässä kuitenkin ehdotukseni:
1. Ne jotka kiroilevat ja syyttävät rekkakuskeja kaikesta niin pyytäkää joltain rekkakuskilta päästä vänkäriksi mukaan vähintään 500km matkalle seuraamaan liikennettä rekan tuulilasin takaa reitille joka sisältää mäkisiä osuuksia ja kaupunkia.
2. Seuratkaa muuta liikennettä, opetelkaa joustamaan, antakaa tilaa muille älkääkä olko kateellisia jos joku menee ohitsenne.
3. Joka haluaa olla tien herra tai kotikutoinen liikennepoliisi, olkaa hyvä ja jääkää kotiin.
4. Taksimiehille lisäkamera kojelaudalle kuvaamaan eteenpäin, josta online-yhteys poliisin valvomoon.
5. Liikenteestä puhuminen on OK, mutta lisäilkää sitä "kokemuksen tuomaa vahvaa rintaääntä" sitä mukaa kun kokemus karttuu.

pho201:
Quote

Asiaa Antilta. Ns. ammattiautoilijoilla tuntuu olevan (täälläkin) sellainen asenne, etteivät normaalit liikennesäännöt heitä koske. Vaikka viettää työpäivänsä auton ratissa, yllättävät tilanteet tulevat heillekin aina yllättäen. Pahimmassa tapauksessa hintana on jonkun kuolema tai vammautuminen. Parin vuoden ammattiautoilukokemus (tai 23 v ikä) ei tee kenestäkään kokenutta kuskia.
...


Unohtuikin tuosta edeltä lisätä, että ammattimies/nainen ei vielä ole kukaan juuri koulusta päästyään tai ammattikortin saatuaan. Oletan, että tämä koskee joksenkin joka ammattia. En tosin tiedä, sillä en tunne kaikkia ammatteja kyllin hyvin arvioidakseni niitä. Käytännön ammattitaito kehittyy vuosien kokemuksen myötä. Jos ei kehity, niin sitten on parasta vaihtaa ammattia. Esimerkiksi omalla alallani opettajana huomaa kyllä viimeistään puolessa vuodessa ainakin yläkoulun opettajana pärjääkö tässä hommassa vai ei. Enemmistö "kokelaista" pärjää, mutta onpa niitäkin, jotka ovat "itkien lähteneet uudelleenkoulutukseen".

Toisaalta edellä sanomani ei tarkoittanut sitä etteikö kaikissa ammateissa myös kokeneiden ammattilaisten joukosta voisi löytyä ns. mätämunia.

Pekka

pho201:
Quote

Saman periaatteen otin itsekin siinä vaiheessa, kun olin nähnyt muutaman kuukauden sisällä kymmenittäin ylinopeuksia, kiilaamisia, punaisia päin ajamisia ym. järkevää toimintaa kyseisen ammattikunnan toimesta. Jännä juttu, että muiden ammatikseen ajavien (esim. bussi- ja rekkakuskit) keskuudesta niitä idiootteja löytyy prosenttimääräisesti huomattavasti vähemmän kuin taksikuskeista. On se jännä...


Käydessäni pari viikkoa sitten Helsingissä ja ollessani juuri kääntymässä oikealle oikeanpuoleisella ryhmittymiskaistalla ohitti perässäni roikkunut taksi minut oikealta! Onneksi siihen kaistalle mahtui kaksi autoa rinnan kun vähän väistin vasemmalle. Ilmeisesti nopeusrajoitusten mukainen nopeuteni (+5 km/h yli sallitun lukeman mittarin mukaan joka autossani on tasan oikea lukema luonnossa) oli hänen mielestään liian vähän.

En silti menisi tuonkaan tapauksen perusteella tuomitsemaan kaikkia taksikuskeja. Suurimman osan ajosta omasta autosta tai kyydissä olijan kannalta minulla ei ole mitään valittamista - vai ovatko Helsingin "taksisuharit" sitten aivan oma lukunsa? Liikenteessä tarvitsisimme lisää positiivisia asenteita ja vähemmän agressioita.

Pekka

olli.k:
Kannetaanhan nyt omaakin näkemystä tähän soppaan, sen verran taustoista että olen toiminut autonkuljettajana viimeiset 12 vuotta niin henkilöautoilla kuin raskaammallakin kalustolla.

Se mikä on viimeisten vuosien aikana eniten pistäny silmään muutoksena on naisten kiire. Nykyään yhä useammin sen ohittavan auton kuljettajana toimii nainen, vauhtia hyvinkin paljon päälle sallitun nopeuden. Minne lie niin armoton kiire on naisilla nykyään, monesti on lapset istunu turvaistuimessa takana kun vauhtia ollu reilusti. Ja tässä vaiheessa on tietty hyvä sanoa myös se, että myös miehet ajavat vauhdikkaasti. Sitä en kiellä lainkaan, mutta tarkoituksena on tuoda julki vaan ihmettelyni siitä että nykyään on useimmin nainen ratin takana kun auto menee melkoista ylinopeutta ohi, nykyajan kiireinen elämäntapa vaan vai?

Siihen päälle vielä sitten se nopeusrajoitusten täydellinen seuraamattomuus. Hyvänä esimerkkinä eilen Kehä III:lta; nousin ykköstieltä kehälle itään, siinä vaiheessa rajoitus 80km/h. 1-sarjan BMW tulee ohituskaistalla melkoista vauhtia ohi, ohjaajana nainen kännykän kanssa. Lommilan kohdallahan nopeusrajoitus muuttuu sitten jo 100km/h jolloin itsekin kohotin vauhdin rajoitukseen sopivaksi. Ei mene kovin kauaa kun kyseinen BMW ajelee rekan takana, edelleen kännykkään puhuen, sitä alle 90km/h nopeutta. Eli kiire katosi, joten ajoin oikeata kaistaa ohi. Juvanmalmin kohdalla rajoitus muuttuu taas 80km/h, lasken oman nopeuteni ja taas menee hetki vain kun sama BMW ja kännykkä hurauttaa ohi huomattavaa ylinopeutta.  Eli lopputuloksena oli se että alinopeutta 100km/h alueella, mikä on täysin hyväksyttävää, ja kun nopeusrajoitus laskee niin taas lähti vauhti päälle. Ja tarina jatkuisi edelleen samantapaisena kuten myös se että kännykkä oli jatkuvasti kourassa.
Sen verran palstaa lukeville naispuolisille mainintana ennenkuin ehtivät naulata minut sovinistina seinälle Tämä siis tosiaan perustuu omiin havaintoihin liikenteessä, mutta toki tunnen ja tiedän monta hyvää naispuolista kuskia myös eli tässä on kyse vaan ilmiön lisääntymisestä.

Tietenkään en malta olla puuttumatta tuohon takseista olleeseen keskusteluun, itsekin ajoin urani alkuaikoina useamman vuoden taksia Helsingissä päätyökseni. Ikävä faktahan on se että taksi-ammattikunnassa on tapahtunu suuri oman ammattin arvostuksen katoaminen. Ei ole 1 tai 2 kertaa kun olen ihmetellyt sitä laiskuutta mikä nykyään näitä vaivaa, persus ei nouse penkistä ei niin kirveelläkään. Muutamia vuosia sitten kun kävin auttamassa tuttua taksin omistajaa ja ajoin muutaman vuoron, asiakkaat suurin piirtein säikähtivät kun nousin autosta ylös avaamaan heille ovea. Kuten myös kuljettajien vaatetus on mennyt mäkeen, ainakin HTD:n autoilijoita sitoo sopimus missä määritellään suorat housut ja kauluspaita jota noudattaa hyvin harva kuljettaja. Harmi sinällään että kravatti on kadonnut lähes kokonaan kuljettajien vaatevalikoimasta. Ennen vanhemmat uskalsivat jättää lapset taksin kuljetettaviksi määränpäähänsä, tätä nykyään en ainakaan itse uskaltaisi moista tehdä.  Sitten on se jatkuva kiire taas, armottomia kiihdytyksiä kaupungissa ja uskomattomia nopeuksia varsinkin tuusulantiellä. Oli kyyti tai ei. Eli kaikin puolin huomattavan agressiivista ajoa jatkuvasti, luulisi sen vievän jo kuljettajaltakin voimat kun koko ajan pitää ajaa kuin päätön kana. Toki, kuten aiemmassa kohdassakin mainitsin, myös tässä ammattikunnassa on todellisia ammattilaisia.

Mitäpä tähän kaiken tämän kriittisen katselmuksen jälkeen voi sanoa muutakuin malttia liikenteessä. Sillä pärjää pitkälle, kohteliaat tavat auttavat asiaa myös. Ennakoiva ajotapa on se paras mitä olen koskaan oppinut. Nykyään itse käyn ajokursseilla vähintään kerran vuodessa, vaikka ei niillä paljoa uutta asiaa tule niin aina kuitenki vanhatkin asiat kertaantuvat ja iskostuvat tuonne takaraivoon. Oman ammatin arvostaminen näkyy siinä miten työtään suorittaa.

Varmasti jotain tärkeätä unohtui tästäkin mutta sama pää kesät talvet niin minkä sille tekee 

-Olli

Pe7e:
Quote

Taidonnäyte miten auto ajetaan ruutuun oikein. Pistää kyllä hymyilyttämään


Quote

Sama se on täällä meiän parkkiksella, mun auton molemmilla puolilla naiset niin voi jumalauta kun molemmat parkkeerattu aivan päin persettä(samaan tyyliin kuin tuo) niin kiva saada siihen väliin vielä oma auto...


Quote

No ei kai nyt sentään.


Niin, mitenkäs se nyt menikään... Kuvat on äsken otettuja huonolaatuisia känny-yö-shotteja, mutta kyllä niistä selvän saa.. töistä tullessa oli mukava ylläri taas

Vilkaistaanpas ensin vasemmalle puolelle, viivassa on... ja pysyy Tuosta välistä pitäisi päästä mukavasti sisään autoon
[ Attachment not found - or removed ]

Sitten kurkataan oikealle... nätisti viivassahan se on sielläkin! Ja oma on myös niin reunassa kuin mahdollista, että pääsis jotenkuten autoon ja autosta ulos.
[ Attachment not found - or removed ]

Sitten vielä näkymä tuon oikeanpuoleisen rotiskon oikealle puolelle... muutama hehtaari tilaa
[ Attachment not found - or removed ]


Että tekis mieli näyttää vähän bensaa ja tulta noille molemmille autoille... mutta jos kuitenkin ensin pistäis valitusta isännöitsijälle tms, kelle nyt ikinä kuuluukaan tuo... Eikä ole pitkää aikaa siitä kun postilaatikosta kilahti lappu koskien nimenomaan tuota parkkista ja parkeeraamista, että kaikkien _pitää_ parkkeerata niin että muutkin saa autonsa paikalleen ja pääsee vielä uloskin autosta...

Yleensä olen tehnyt niin että peruutan ihan kiinni tuohon vaaleansiniseen autoon, kun tuo oikeanpuoleinen auto on ollut yleensä ajettuna etuperin ja toiseen reunaan, mutta nyt sekin prkl lepakko oli pakittanut noin niin...

Niin meinasi unohtua, ei ehkä oleellista tietoa mutta, molemmat naisia Ja tällä oikeanpuolimmaisella Qsipäällä on vielä toinen auto ns. "vapailla paikoilla", ja tuo toinen pommi sitten tuossa lämpöpaikalla. Muutenkin tuossa on näkynyt varmaan 4 eri noita volkkareita, en tiedä diilaako se ämmä noita vai mitä ihmettä mutta pitäis stna romujansa muualla kuin tuolla parkkiksella varaamassa monta ruutua... ei tuolla muutenkaan ole liikaa tilaa, puhumattakaan että jollain idiootilla on 10 autoa samalla parkkiksella.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page