FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.08.17, 18:42

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 333 334 [335] 336 337 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468309 times)
jranki
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6680 on: 19.07.09, 21:10 »

Polkupyörällä ajaessa tulee kyllä kelloa soiteltua eikä silloin kyllä keskareita näe näytettävän vaan kiltisti edessä olevat väistävät.
Missä noin tapahtuu?
Täälläpäin hyökkäysvaununkuljettajat ja vast. pyörätientukkeet tuijottavat kohti tekemättä elettäkään väistääkseen.
Henkka
Former member
« Reply #6681 on: 19.07.09, 23:25 »

Ja sitten on oma lukunsa nämä ketkä ajavat polkupyörällä jopa 60 km/h rajoitus alueella autotiellä, vaikka vieressä menee kevyenliikenteen väylä. Tuo yllä oleva tietysti aivan eri tapaus ilmeisesti.
En vaan ymmärrä miksi pitää oman turvallisuuden vaarantaen puikkelehtia muun liikenteen seassa, kun vieressä pyörätie.

Ns. kilpapyöräilijät kuuluvatkin mielestäni ennemmin ajoradalle, taajama-alueilla ainakin, vaikka vieressä olisikin kevyen liikenteen väylät. Ns. tavallisena pyöräilijänäkin tulee eteen noita poukkilijoita ja autoja kolmioiden takaa ja jos siinä paahtaa "ranskan ympäriajoa" joku tuplavauhdilla niin  paras että menee autotiellä. Turvallisempaa näin, kaikille. Tavalliset fillaritiikerit toki pyörätielle, jos sellainen on. Ja etenkin, pois sieltä jalkakäytövältä!

Se on niin että liikenteessä on jokaisena osapuolena sellaisia jotka eivät sääntöjä kunnoita tai toimivat oman pään mukaan. Osa ei edes niitä tarkalleen tiedä. Etenkin moottoriajoneuvoilla liikkuva on saanut ns. pakollista opetusta ja koska silloin ollaan liikkeellä vahvimman oikeudella onkin hyvä näin. Kyllä olen senkin huomannut että usein kevyt liikenne rikkoo punaisia, ryhmittymissääntöjä, jne. Usein siinä on tietysti panttina oma henki. En siis puolustele mutta ennen kuin provosoidutaan opettamaan vaikka jotain pyöräilevää ajamalla kylkiä hipoen, pitäisi kuitenkin muistaa voimasuhteet ja avata vaikka mielummin se sivuikkuna ja kertoa mielipiteensä sitä kautta, hieman kauempaa.

Olen itse niin automies kuin pyöräilijakin ja jalkaisinkin tulee matkoja taitettua. Kaikesta huolimatta fakta on se että eniten vaaratilanteita vastapuolelle aiheutamme auton ratissa, vaikka ärsyytymistä ja sydämmentykytystä aiheuttavat kaikki.
Taannoin silloisella työmatkallani reittini kulki alueen läpi jonne rakennettiin omakotitalojen sekaan uudempaa asuntokantaa. Alueella ei ollut kevyen liikenteen väyliä, kunnes siihen tehtiin sellaista noin 100metriä, tälle hiljaiselle asuntokaudulle. Sitten sen ainoan pyörätien kohdalle tuli rakennustyömaa ja koska sellaisten kohdalla pyörätielle kulkeutuu soran lisäksi muita mukavia yllätyksiä (mm. nauloja, peltiruuveja, ja muuta metallisilppua) otin tavakseni ajaa tuon pätkän edelleen kadulla. Eräänä päivänä ohitseni ajoi vanhempi herrasmies autollaan. Kun hän oli melkein sivuuttanut minut, hän alkoi kiilaamaan minua tieltä ojaan ja siinä epäonnistuttuaan hän jatkoi ajoa edessäni jarruttaen ja hätävilkkuja vilkuttaen. Ohi ei päässyt vasemmalta eikä oikealta. Onneksi herran matka jatkui pian sivukadulle ja hän ilmeisesti sai onnen tunteen kun opetti toista ajamaan sääntöjen mukaan. Mitä siitä vaikka samalla tuli itse rikottua montaa liikennesääntöä. Autoiljan silmin oikeus kuitenkin toteutui?
Överiksi ei siis kannata vaikka aina ei menekkään ihan kuten itse tahtoisi...
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #6682 on: 20.07.09, 07:07 »

...
Olen itse niin automies kuin pyöräilijakin ja jalkaisinkin tulee matkoja taitettua. Kaikesta huolimatta fakta on se että eniten vaaratilanteita vastapuolelle aiheutamme auton ratissa, vaikka ärsyytymistä ja sydämmentykytystä aiheuttavat kaikki.
...

Pyöräillessäni kerran Hollannissa huomioni kiintyi välittömästi siihen miten kohteliaita ja kevyen liikenteen huomioon ottavia autoilijat siellä (lähes poikkeuksetta - nekin poikkeukset taisivat olla turisteja?) olivat. Selitys on yksinkertainen. Käytännössä jokainen hollantilainen autonkuljettaja on myös pyöräilijä.

Suomessa taas moni autoilija ei ole polkupyörällä ajanut sitten lapsuutensa - jos silloinkaan. Se näkyy asenteissa.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Viper
Former member
« Reply #6683 on: 20.07.09, 12:04 »

Pitää varmaan tästä päivänmäärästä lähtien tehdä parannus ja ryhtyä ajamaan kuin naiset liikenteessä  Tongue
http://www.iltasanomat.fi/autot/1712268
fishu
Former member
« Reply #6684 on: 20.07.09, 14:46 »

Kännykkään puhuen vain, kuten edellinen liikenteessä näkemäni sokea kuski?
fishu
Former member
« Reply #6685 on: 20.07.09, 15:01 »

Ns. kilpapyöräilijät kuuluvatkin mielestäni ennemmin ajoradalle, taajama-alueilla ainakin, vaikka vieressä olisikin kevyen liikenteen väylät. Ns. tavallisena pyöräilijänäkin tulee eteen noita poukkilijoita ja autoja kolmioiden takaa ja jos siinä paahtaa "ranskan ympäriajoa" joku tuplavauhdilla niin  paras että menee autotiellä. Turvallisempaa näin, kaikille. Tavalliset fillaritiikerit toki pyörätielle, jos sellainen on. Ja etenkin, pois sieltä jalkakäytövältä!

Paras olisi, jos käytettäisiin teitä sen mukaan, mitä nopeutta ajaa. Nopeat pyöräilijät pääsevät parhaiten ajotiellä, kun taas peruspolkijat pyörätielle. En tosin näe siinä mitään väärää, jos joku hitaasti ajelee jalkakäytävällä ja huomioi sen, että se on jalkakäytävä eikä pyörätie. Ainakin täällä Helsingissä hitaasti pyörällä ajotiellä ajaminen on lähinnä uhkapeliä. Jos viereisellä jalkakäytävällä ei ole kovin monia ihmisiä ja pyörällä mahtuu hyvin ajamaan, niin miksei sitä voisi käyttää hyväksi, jolloin se olisi kaikille turvallisempaa? Se että laki kieltää ei ole peruste estää pohtimasta asiaa, sillä lait ovat muutettavissa.
Henri Stschukin

Date Registered: 30.12.05

« Reply #6686 on: 23.07.09, 15:31 »

Jos joku töräyttää äänitorvea, niin miksi ihmeessä se otetaan niin henkilökohtaisena asiana? Keskarit lentelee sille jolle on äänitorvella huomautettu jotain. Tuntuu ihan kuin äänitorven töräytys on kuin päin näköä löisi. Eikös tuo ole jokaisessa autossa vakiovaruste? Polkupyörällä ajaessa tulee kyllä kelloa soiteltua eikä silloin kyllä keskareita näe näytettävän vaan kiltisti edessä olevat väistävät. Samanlainen reaktio on yleensä myös jos huomauttaa pitkillä valoilla edessä olevasta vaarallisesta ohituksesta. Sitä joutuu itse hiljentämään vauhtia jarruttamalla ja pelkäämään nokkakolaria. Vastauksena saa takaisin valojen vilkuttelua ja keskarin heiluttelua. Ei ymmärrä!
Olet kyllä oikeessa. Moni ottaa merkinannot kettuiluna. Itteäni vaan hävettää Scaniassa torvia toitotella, kun ovat hollannissa asentaneet järkyttävät alppitorvet katolle. Grin
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #6687 on: 23.07.09, 15:40 »

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6688 on: 23.07.09, 16:19 »

Voisko joku arvon raadista kertoa, onko "oikean automiehen käsikirjassa" kohta, jossa pyöräilijän ojaan kumoamisesta saa erityisiä respektipojoja?

Tuosta en tiedä, mutta vähän tuon suuntaiseen liittyy: Netin "ihmiskeskittymistä", kuten Facebookista ja IRC galleriasta, löytyy ryhmä nimeltään "Pakota mopoauto ajovirheeseen" Grin

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6689 on: 23.07.09, 16:19 »

No jopas näitä aiheeseen osuvia nyt riittää Tongue

http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135247720719.gif

Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #6690 on: 27.07.09, 17:31 »

En äsken ollut liikenteessä kuin varmaan puolisen tuntia ja kyllä tuli vastaan taas 2 sellasta sankaria joille todella toivon kuolemaa Angry Toinen näistä oli sattumoisin eestin rekkarissa, ja toinen joku amis-ooppelin romu.

Tämä ooppelin raato kyllä kaahasikin siihen malliin että ei se noutaja kovin kaukana kyllä ole... Tongue
« Last Edit: 27.07.09, 17:44 by Petri Koivisto »
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #6691 on: 27.07.09, 19:08 »

En äsken ollut liikenteessä kuin varmaan puolisen tuntia ja kyllä tuli vastaan taas 2 sellasta sankaria joille todella toivon kuolemaa >:

No kerros nyt tarkemmin, kun kerran taas aloitit. Tongue
Petri Koivisto

« Reply #6692 on: 27.07.09, 19:22 »

No kerros nyt tarkemmin, kun kerran taas aloitit. Tongue
En viitsi, ettei sedät ala taas itkemään... Tongue
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #6693 on: 27.07.09, 19:29 »

En viitsi, ettei sedät ala taas itkemään... Tongue

No,eläpäs ujostele..... Tongue,anna tulla vaan.

salgmark miuku telia.com
Petri Koivisto

« Reply #6694 on: 27.07.09, 19:46 »

No,eläpäs ujostele..... Tongue,anna tulla vaan.
No kun noin kauniisti pyydät niin... Grin

Tuo ooppelin raato siis, tuli tikkurilan liittymästä itäänpäin, minä olin ohituskaistalla. Katsoin jo valmiiksi että ei stna mikä idiootti kun roikkui varmaan 2metrin päässä mopon perästä, joka oli myös liittymässä kehään. Noh, olin jo melkein kohdalla kun tuo ooppelisankari päätti tempaista eteeni(ajatteli varmaan näyttää mopolle että kyllä ooppeli lähtee Tongue), painoin torvea ja tööttiähän sieltä tuli takas, ja sitten lähti karkuun. Lähdin perään näyttääkseni muutaman viittomakielisen merkin. En kuitenkaan viittinyt ruveta sen enempää kaahailemaan vaan ajelin siinä kintereillä kun se painoi karkuun siellä ruuhkan seassa. Ensin oikeaa kaistaa (minä olin koko ajan ohituskaistalla), sitten tuli ohituskaistalle, mutta joku auto tulikin vähän matkan päässä eteen, noh -> oikealta ohi ja takaisin ohituskaistalle. Sitten kun alkoi se ylämäki ennen Ikeaa, missä on 3 kaistaa (yhteen suuntaan), veti sinne "ohituskaistan ohituskaistalle" Tongue ja veti sieltä vielä joidenkin ohi. Ja sieltä vielä kirsikkana kakun päällä, veti molempien kaistojen yli suoraan heikinlaakson liittymään. Tongue Että sellanen sankari. Ja liikennettä tosiaan oli ihan riittävästi.

Sitten tuo Eestiläinen. Olin itse kiihdyttämässä kehälle kun tuo tuli jo kehää pitkin, mutta oli kaukana takana. Minä painoin kaasua normaalisti, koska olisin ehtinyt kevyesti tuon eteen, mutta tämä päätti myös painaa kaasua ja tuli melkein kohdalle. Noh, painoin lisää kaasua että pääsisin eteen sujuvasti. Nopeutta oli jo 110 mulla. Pääsin eteen, ja tuo tuli sitten perseeseen roikkumaan. Aikansa siinä roikkui kun minä sitten nostin kaasun niin että vauhti hidastui ja tuo pyyhkäisi ohi. Tuli eteen ja rupesi itse hidastelemaan. Ja aioin antaa vähän samaa lääkettä eli annoin auton valua aika lähelle sen perää, kunnes tämä sankari tekee sen kuuluisan jarrutempun, eli heittää sen lukkojarrutuksen. Tongue ...tanan ryssä.
« Last Edit: 27.07.09, 19:51 by Petri Koivisto »
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #6695 on: 27.07.09, 19:53 »

Suamessa vallitsee laki viidakon liikenteessä.  Grin

salgmark miuku telia.com
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6696 on: 27.07.09, 19:54 »

Say no more  Grin

Petri Koivisto

« Reply #6697 on: 27.07.09, 19:58 »

Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #6698 on: 27.07.09, 20:02 »

Sitten tuo Eestiläinen. Olin itse kiihdyttämässä kehälle kun tuo tuli jo kehää pitkin, mutta oli kaukana takana. Minä painoin kaasua normaalisti, koska olisin ehtinyt kevyesti tuon eteen, mutta tämä päätti myös painaa kaasua ja tuli melkein kohdalle. Noh, painoin lisää kaasua että pääsisin eteen sujuvasti. Nopeutta oli jo 110 mulla. Pääsin eteen, ja tuo tuli sitten perseeseen roikkumaan. Aikansa siinä roikkui kun minä sitten nostin kaasun niin että vauhti hidastui ja tuo pyyhkäisi ohi. Tuli eteen ja rupesi itse hidastelemaan. Ja aioin antaa vähän samaa lääkettä eli annoin auton valua aika lähelle sen perää, kunnes tämä sankari tekee sen kuuluisan jarrutempun, eli heittää sen lukkojarrutuksen. Tongue ...tanan ryssä.

Tuollaista täysin vastaavanlaista toimintaa on muuten itsekin tullut havaittua, ei tosin virolaisten vaan ihan suomalaisen mittariauton toimesta. Ja näyttipä tuolloin kyydissä olleen vielä asiakaskin, että kyllä ammattiautoilijaan voi luottaa. thmbup Vauhtia tosin oli hieman vähemmän enkä itse todellakaan alkanut tunkemaan perseeseen kiinni, mutta muuten täysin vastaava tilanne kuin edellä. Ja tämä siis viikonloppuaamuna kello 6.
Erkki Pulkkinen

Date Registered: 15.08.08

« Reply #6699 on: 27.07.09, 23:19 »

Tuo ooppelin raato siis, tuli tikkurilan liittymästä itäänpäin, minä olin ohituskaistalla. Katsoin jo valmiiksi että ei stna mikä idiootti kun roikkui varmaan 2metrin päässä mopon perästä, joka oli myös liittymässä kehään. Noh, olin jo melkein kohdalla kun tuo ooppelisankari päätti tempaista eteeni(ajatteli varmaan näyttää mopolle että kyllä ooppeli lähtee Tongue), painoin torvea ja tööttiähän sieltä tuli takas, ja sitten lähti karkuun. Lähdin perään näyttääkseni muutaman viittomakielisen merkin. En kuitenkaan viittinyt ruveta sen enempää kaahailemaan vaan ajelin siinä kintereillä kun se painoi karkuun siellä ruuhkan seassa. Ensin oikeaa kaistaa (minä olin koko ajan ohituskaistalla), sitten tuli ohituskaistalle, mutta joku auto tulikin vähän matkan päässä eteen, noh -> oikealta ohi ja takaisin ohituskaistalle. Sitten kun alkoi se ylämäki ennen Ikeaa, missä on 3 kaistaa (yhteen suuntaan), veti sinne "ohituskaistan ohituskaistalle" Tongue ja veti sieltä vielä joidenkin ohi. Ja sieltä vielä kirsikkana kakun päällä, veti molempien kaistojen yli suoraan heikinlaakson liittymään. Tongue Että sellanen sankari. Ja liikennettä tosiaan oli ihan riittävästi.

Lyhyesti sanottuna: Voe Voe
Pages: 1 ... 333 334 [335] 336 337 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1