FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 08:32

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 335 336 [337] 338 339 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475639 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6720 on: 28.07.09, 18:27 »

Ja sitten jo vastaus tulevaan kommenttiin, kaikilla ei ole vakionopeussäädintä.

Ainahan sellainen voidaan määrätä pakolliseksi Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6721 on: 28.07.09, 18:31 »

Ainahan sellainen voidaan määrätä pakolliseksi Tongue

Kuten myös nopeudenrajoittimetkin, tulivat joihinkin kuorma-autoihinkin takautuvasti.
Ja säädetään ne sitten max. 45 km/h niin ei ole peräänajovaaraa mopojen suhteen. Tongue
Jani Nurkka
Offline Offline

Posts: 59
Date Registered: 20.01.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6722 on: 28.07.09, 18:39 »

Ainahan sellainen voidaan määrätä pakolliseksi Tongue

Juurikin näin  thmbup  Grin

Inhimillisen virheen marginaali pienessä nopeuden ylityksessä vain pienenee, kun aletaan tarttua entistä enemmän nopeuksiin. Ja ratin ja penkin välissä siitä syystä huomio kohdistuu liiaksi muualle kuin siihen mitä ympärillä tapahtuu.  Ko. jutussa ollut kommentti siitä, että LP:n mielestä jo yhden kilometrin ylinopeuksiin pitäisi puuttua tuntuu jo huvittavalta. Tosin tuollaisen toteuttaminen vaatisi jo niin paljon aikaa ja resursseja, että se on käytännössä mahdollista. Ymmärrän viisaampien ajatelmat siitä miten keskinopeuden pudottaminen lisää turvallisuutta teillä, mutta kyllä varmasti mielessä käy, että eikö poliisilla ole mitään muuta tekemistä, kun allekirjoittanut pysäytetään muistutusta varten 4 kilometrin ylinopeudesta.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6723 on: 28.07.09, 19:21 »

Sehän on sitten turvallista kun ajellaan autoilla mittariajosäännöillä. Paljon turvallisempaa olisi sallia vaikka 20 km/h ylitys ja vaatia että muuta liikennettä seurataan eikä keskitytä liikaa siihen viisarin tuijotukseen. Ja sitten jo vastaus tulevaan kommenttiin, kaikilla ei ole vakionopeussäädintä.

Ääh, tekosyitä. Jos ei kykene seuraamaan muuta liikennettä ja nopeuttaan samanaikaisesti, kannattaa vielä kortti laitokselle. Ei se niin vaativaa ole.

Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6724 on: 28.07.09, 21:06 »

Käsittääkseni ne tutkat kalibroidaan sen verran tarkasti, että virhemarginaali on minimaalinen, ellei jopa olematon.

Poliisin käyttämissä tutkissa on mahdollisia virhelähteitä tietyissä olosuhteissa. Yleensä ovat toki varsin tarkkoja, mutta noihin virhelähteisiin vedoten on joskus saatu sakot peruttua oikeudessakin. Vaatii vain aika aukottoman todistelun oikeusistuimessa.

-JukSii-
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6725 on: 29.07.09, 04:07 »

Poliisin käyttämissä tutkissa on mahdollisia virhelähteitä tietyissä olosuhteissa. Yleensä ovat toki varsin tarkkoja, mutta noihin virhelähteisiin vedoten on joskus saatu sakot peruttua oikeudessakin. Vaatii vain aika aukottoman todistelun oikeusistuimessa.

Kerro nyt hyvä mies samantien, että mitä ne virhelähteet ovat, jos niitä kerran on. Mielenkiintoista olisi myös tietää, että millaista virhettä tutkat näyttää.
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6726 on: 29.07.09, 05:15 »

Käsittääkseni ne tutkat kalibroidaan sen verran tarkasti, että virhemarginaali on minimaalinen, ellei jopa olematon.

En tiedä mitä nuo kyttälän pojat nykyisin käyttää, mutta stalkerin lasertutkassa on +2/-3 km/h toleranssi ja douplereilla toimivilla  +1,6/-3,2km/h (paikallaan) sekä +/- 3,2km/h (liikkeessä)
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6727 on: 29.07.09, 07:40 »

En tiedä mitä nuo kyttälän pojat nykyisin käyttää, mutta stalkerin lasertutkassa on +2/-3 km/h toleranssi ja douplereilla toimivilla  +1,6/-3,2km/h (paikallaan) sekä +/- 3,2km/h (liikkeessä)


Niinpä Sad
Sitten kun ajat 80 alueella tutkan mukaan 111 km/h ovat viemässä korttia vaikka virhemarginaali ei siihen anna lupaa.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6728 on: 29.07.09, 09:39 »

Sitten kun ajat 80 alueella tutkan mukaan 111 km/h ovat viemässä korttia vaikka virhemarginaali ei siihen anna lupaa.
Voi voi. Ihan sama onko se nyt 109 vai 101. Ylinopeushan tuo on joka tapauksessa eikä pienimmästä päästä Tongue Tilannekohtasesti sitte kattoo otetaanko kortti pois.

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Renee Jaasson
Offline Offline

Posts: 777
Date Registered: 04.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6729 on: 29.07.09, 14:35 »

Niinpä Sad
Sitten kun ajat 80 alueella tutkan mukaan 111 km/h ovat viemässä korttia vaikka virhemarginaali ei siihen anna lupaa.

Tutkalukemasta vähennetään 3km/h, eli jos ne sanoo nopeudeksi 111, niin oikea nopeus on ollut todennäköisesti lähempänä 114:a ...
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6730 on: 29.07.09, 15:38 »

Tutkalukemasta vähennetään 3km/h, eli jos ne sanoo nopeudeksi 111, niin oikea nopeus on ollut todennäköisesti lähempänä 114:a ...

Onko kuinka faktaa? Siis ei sillä, että en uskoisi tai olisi parempaa tietoa, vaan sattumoisin kun sattui räpsähtämään nopeusvalvonta-autosta n. viikko sitten ja pohdin, että tuleeko kirjettä vaiko eikö ja jos tulee onko rikesakko vaiko huomautus Smiley Mittarin mukaan 10-11km/h päälle, siitä mittarivirhe 2-4km/h ja siitä tuo mainitsemasi 3km/h (mikäli pitää paikkansa) niin ei paljoa jäljelle jää.
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6731 on: 29.07.09, 15:49 »

Mitenkähän muuttuisi liikennekulttuuri jos lisättäisiin yksi aine,liikenne,jo ensimmäiseltä luokalta.

Opetusta sovitellen oppilaan ikään,jalankulkija,polkupyöräilijä,mopedisti,moottoripyöräilijä,autoilija.

Käytännön opetus mukaan,ilmainen ajokortti jokaiselle lopuksi. thmbup

Etsä tiennyt, että ei toi auta mitään. Meet 18-vuotiaana ajokoulutukseen ja mitä enemmän maksat, sitä parempi kuski olet.  Cool

Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6732 on: 29.07.09, 16:05 »

Onko kuinka faktaa? Siis ei sillä, että en uskoisi tai olisi parempaa tietoa, vaan sattumoisin kun sattui räpsähtämään nopeusvalvonta-autosta n. viikko sitten ja pohdin, että tuleeko kirjettä vaiko eikö ja jos tulee onko rikesakko vaiko huomautus Smiley Mittarin mukaan 10-11km/h päälle, siitä mittarivirhe 2-4km/h ja siitä tuo mainitsemasi 3km/h (mikäli pitää paikkansa) niin ei paljoa jäljelle jää.

En muista mitä lehteä tänään luin, mutta siinä poliisi sanoi että virhemarginaalin takia nopeudesta vähennetään aina noin kolme kilometriä, asiakkaan hyväksi. Siitä sitten laskemaan kuinka paljon "saa" ajaa jatkossa, kun sakotusrajaa lasketaan. Nollatoleranssi oli poliisinkin mukaan mahdoton ajatus.

Kumma että kyllä se oma nopeus osataan laittaa sakkorajalle, mutta hirveä kitinä monella, jos sitä rajaa lasketaan = ylinopeutta voi ajaa vähemmän. Tämä jo osoittaa sen kuinka vääristyneitä ovat valtaosan käsitykset ns. laillisista nopeuksista. Minäkin kuulun tähän joukkoon, jonka mielestä tasan kahdeksaakymppiä, kahdeksankympin alueella ajava on melkein häiriöksi. Me laumasielut kun halutaan ajaa joustavasti ja muut huomioon ottaen, olematta ainakaan kenenkään tukkeena. Ainakin omasta mielestämme olemme tämänlaisen käytännön luoneet. Siksi kai tästäkin aiheesta on niin mahdoton poru monella.
Missä lopulta mättää?

Siitä olen samaa mieltä monen kanssa, että enemmän pitäisi saada resulsseja valvomaan turvavälejä, punaisten noudattamista ja suojateiden kunnioittamista.  Niihin soisin hyvinkin ankarat sanktiot.
Mckeke83
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6733 on: 29.07.09, 16:41 »

Onko kuinka faktaa? Siis ei sillä, että en uskoisi tai olisi parempaa tietoa, vaan sattumoisin kun sattui räpsähtämään nopeusvalvonta-autosta n. viikko sitten ja pohdin, että tuleeko kirjettä vaiko eikö ja jos tulee onko rikesakko vaiko huomautus Smiley Mittarin mukaan 10-11km/h päälle, siitä mittarivirhe 2-4km/h ja siitä tuo mainitsemasi 3km/h (mikäli pitää paikkansa) niin ei paljoa jäljelle jää.
Kuvautin itseni vuosi sitten kutakuinkin samoilla ylinopeuksilla, eikä seuraamuksia ole kuulunut.
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6734 on: 29.07.09, 16:57 »

Kuvautin itseni vuosi sitten kutakuinkin samoilla ylinopeuksilla, eikä seuraamuksia ole kuulunut.
Ei ne välttämättä ole sinua edes kuvanneet vaan takana ohittamaan lähtenyttä ajoneuvoa tai jotain muuta epämääräistä Tongue Mutta kyllä siinä kirjeessä lukee ihan selkeästi, että -3km/h otetaan pois todellisesta nopeudesta. Siis siinä sakkomääräys kirjeessä..

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6735 on: 02.08.09, 17:53 »

Eikö mene perille, että MM-rallin yhteydessä todellakin on normaalia enemmän liikenteenvalvontaa:
Quote
Yhteensä poliisi kirjoitti Jyväskylän MM-rallin aikaan 390 ylinopeussakkoa, otti kiinni 25 humalaista kuljettajaa ja kirjoitti 78 rikesakkoa. 90 kuljettajan ajokortti otettiin ylinopeuden takia pois.
  thmbdn

KSML.fi

Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6736 on: 02.08.09, 18:29 »

Eikö mene perille, että MM-rallin yhteydessä todellakin on normaalia enemmän liikenteenvalvontaa:  thmbdn

KSML.fi

Surullista luettavaa,todennäköistä että poliisin verkkoon jää vain murto-osa taulapäistä.

Ei näytä menevän perille,ajelin rallien aikaan 80 luvun lopussa keski-suomessa,oli viimeinen kerta. thmbdn

Ennenmin ajan vaikka venäjällä....... Tongue

salgmark miuku telia.com
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6737 on: 02.08.09, 18:54 »

Tulipa tänään taas kerran todettua, että Suomen "suojatiekulttuuri" on todellakin sieltä syvältä, mikä toisaalta onkin ymmärrettävää kun minkäänlaista valvontaakaan ei ole.

Tuli siinä sitten mieleen, että poliisi voisi alkaa säännöllisesti pitämään "suojatieratsioita", joissa oikeasti puututtaisiin siihen pääsetäänkö se jalankulkija tien yli vai ei. Käytännössä homma voisi toimia vaikka siten, että esim. joku siviilipukuinen poliisi menisi suojatien viereen seisoskelemaan tienylittämisaikeissa ja parinsadan metrin päässä olisivat sitten poliisit pysäyttämässä ja kirjoittelemassa sakkolappuja kaikille niille, jotka ajaisivat suojatien yli pysähtymättä ja päästämättä jalankulkijaa yli.

Olen aivan varma, että tämä suojatiekäyttäytyminenkin alkaisi heti parantua, kun autoilijoiden keskuudessa alkaisi levitä tieto, että tuotakin oikeasti valvotaan. Tosin taitaa tämäkin olla turhaa toiveajattelua, ainakin poliisin nykyisillä resursseilla...
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6738 on: 02.08.09, 20:04 »

Tulipa tänään taas kerran todettua, että Suomen "suojatiekulttuuri" on todellakin sieltä syvältä, mikä toisaalta onkin ymmärrettävää kun minkäänlaista valvontaakaan ei ole.
No hei, ollaan Suomessa, mikäpä täällä ei olisi sieltä ja syvältä Grin
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6739 on: 02.08.09, 20:29 »

Olen aivan varma, että tämä suojatiekäyttäytyminenkin alkaisi heti parantua, kun autoilijoiden keskuudessa alkaisi levitä tieto, että tuotakin oikeasti valvotaan. Tosin taitaa tämäkin olla turhaa toiveajattelua, ainakin poliisin nykyisillä resursseilla...

Ei valvota. Rohkeasti vaan sitä jalkaa suojatielle jos ei ala tulijan vauhti hidastua. Kyllä se jarru sieltä löytyy yllättävän nopeasti ja todennäköisesti säikähtääkin sen verran että muistaa jonkun aikaa kattella suojateiden lähellä.
Pages: 1 ... 335 336 [337] 338 339 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1