FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.05.17, 10:43

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 339 340 [341] 342 343 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1451790 times)
Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6800 on: 22.08.09, 21:01 »

Luin juttua ja päättelin että ei noin tyhmää edes ole ja tämän täytyy olla jokin pila.
Olen kuitenkin sitä mieltä että voisit viedä ajokorttisi vapaaehtoisesti poliisille ja antaa linkin tälle foorumille.
Tai itse asiassa kun asiaa miettii uudelleen, niin homma hoituu kyllä niinkin että joku postaa linkin tuonne https://lomake.fi/forms/xml/pol/rikosilm/fi
Minä en sitä tee, mutta kun lukijoita on niin monia.

Erityisesti nyt kun koulutkin ovat juuri alkaneet, olisi syytä saada vaaralliset ja osaamattomat kuljettajat pois liikenteestä, vähintään edes väliaikaisesti. 

Kuinkahan asiaan suhtauduttaisiin, jos tuon lomakkeen täyttäisi? Onhan täällä foorumilla kyllä varsin raskauttavaa aineistoa eritoten äskeiseen tapaukseen liittyen. Alkaa ihan pelottamaan kun lukee näitä juttuja.

EDIT: En taida kuitenkaan tuota lomaketta täyttää. Mutta Petri oikeasti, kertaa autokoulun teoriaosio ennen kuin saatat itsesi todellisiin vaikeuksiin. Ajattele kaukonäköisesti ja opi myöntämään virheesi. Parhaiten kuljettajana kehittyy kun tiedostaa heikkoutensa ja osaa ottaa virheistään opiksi. Toivottavasti tämä tapaus ei enää toistu. 

 
« Last Edit: 22.08.09, 21:14 by Tuomas Filppula »

Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6801 on: 31.08.09, 20:49 »

ps. Otaniemessä on muuten liikennevalot 80 km/h rajoituksella (karhusaarentietä kun tullaan hagalundintielle (kehä 1:lle), siinä vähän ennen valoja taajama päättyy).

En voinut olla nostamatta tätä viestiä esiin, sillä tänään itseäni alkoi askarruttaa hieman samantyyppinen asia. Olin siis ajamassa Tikkurilantietä länteen päin ja juuri saapumassa kaikkien foorumilaisten tuntemaan Lentoasemantien risteykseen, kun samalla näin, että valot vaihtuivat juuri vihreiksi. Tässä kohdassa siis on vielä 50 km/h-rajoitus eikä mitään epäselvää, mutta juuri ennen liikennevaloristeystä onkin taajaman päättymismerkki eikä mitään erillistä nopeusrajoitusta näköpiirissä, joten itse tulkitsisin, että tällöin myös risteyksessä on kahdeksankympin rajoitus. Kuitenkin suoraan jatkettaessa heti risteyksen jälkeen onkin taas taajaman alkamismerkki ja heti tämän perään kuudenkympin rajoitus.

Olin siis lähestymässä risteystä ja koska kokemuksesta tiesin, ettei Tikkurilantien suuntaan vihreää kovin kauaa kestä, päätin taajaman päättymismerkin kohdalla painaa kaasun pohjaan ja kiihdyttää siihen 80 km/h:iin, jotta ehtisin vielä vihreillä. Välittömästi risteyksen jälkeen painoin sitten jarrua ja tiputin nopeuden kuuteenkymppiin juuri ennen nopeusrajoituskylttiä.

Ja nyt sitten kysymys viisaille ja lainoppineille: Syyllistyinkö edellä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen vai ajoinko täsmälleen rajoitusten mukaan?

Ja koska tuosta äärimmäisen sekavasta selostuksesani ei pirukaan ota tolkkua, niin laitan tähän vielä liitteeksi kuvan kyseisestä risteyksestä. Kuva on otettu itään päin eli itse ajoin kuvasta katsottuna päinvastaiseen suuntaan, joten tässä kuvassa ei myöskään näy kuvaajan selän takana olevaa 60km/h-nopeusrajoitusta.
Renee Jaasson
Offline Offline

Posts: 777
Date Registered: 04.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6802 on: 31.08.09, 21:32 »

Risteystä lähestyttävä varovaisuutta noudattaen? Oletettaen, että valotolppien väli on 25m, matka risteykseen on alle 50m. Jos käytössäsi on vähintään 800hv turbo Supra ja peli kiihtyy 50km/h-80km/h about sekunnissa (jarrulla sitomalla turbopaineet valmiiksi nostatettuna?), 50m matkalla voitat aikaa noin sekunnin.  Tongue
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6803 on: 31.08.09, 21:39 »

Risteystä lähestyttävä varovaisuutta noudattaen? Oletettaen, että valotolppien väli on 25m, matka risteykseen on alle 50m. Jos käytössäsi on vähintään 800hv turbo Supra ja peli kiihtyy 50km/h-80km/h about sekunnissa (jarrulla sitomalla turbopaineet valmiiksi nostatettuna?), 50m matkalla voitat aikaa noin sekunnin.  Tongue

Kysymys ei ollutkaan siitä, onko kyseisen kaltainen toiminta järkevää vaan siitä, onko se virallisesti sallittua.
Renee Jaasson
Offline Offline

Posts: 777
Date Registered: 04.10.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6804 on: 31.08.09, 21:47 »

Laillisuudesta en osaa sanoa... Aiheeseen liittyen kysymys, että saako 80km/h alueella risteyksestä kääntyä hidastamatta lainkaan, kumit ulvoen... ?  Grin
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6805 on: 31.08.09, 22:24 »

Laillisuudesta en osaa sanoa... Aiheeseen liittyen kysymys, että saako 80km/h alueella risteyksestä kääntyä hidastamatta lainkaan, kumit ulvoen... ?  Grin

Risteyksiä on kovin erilaisia, aika loivaa kaarrosta pitää jo tehdä, jos 80 km/h meinaa ajaa turvallisesti. Jos kumit ulvoo, on tilannenopeutta selvästi liikaa.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6806 on: 01.09.09, 12:29 »

Risteyksiä on kovin erilaisia, aika loivaa kaarrosta pitää jo tehdä, jos 80 km/h meinaa ajaa turvallisesti. Jos kumit ulvoo, on tilannenopeutta selvästi liikaa.
Sehän on just passelisti, jos haluaa ajaa mutkan kumit ulvoen  Grin

Mutta eiköös tossa risteyksessä pitäs ajaa silleen, että siinä taajamamerkin ja 60:n rajotuksen välissä pitäs ajaa maksimissaan viittäkymppiä?

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Ilkka Sydänmetsä
Offline Offline

Posts: 413
Date Registered: 05.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6807 on: 01.09.09, 12:50 »

Mutta eiköös tossa risteyksessä pitäs ajaa silleen, että siinä taajamamerkin ja 60:n rajotuksen välissä pitäs ajaa maksimissaan viittäkymppiä?

60 alkaa taajamamerkistä:

Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista 16.3.1982/203
Liikenneministeriö on 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/81) 50 §:n sekä 5 päivänä maaliskuuta 1982 annetun tieliikenneasetuksen (182/82) 54 §:n nojalla päättänyt:
...
"Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20-60 metrin etäisyydelle merkin 571 jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa."
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6808 on: 01.09.09, 14:47 »

Kysymys ei ollutkaan siitä, onko kyseisen kaltainen toiminta järkevää vaan siitä, onko se virallisesti sallittua.

Joko olet löytänyt virallisen porsaanreiän tai sitten tienpitäjä on odottanut edes alkeellisinta järjenkäyttöä tilanteen tulkinnassa  Grin

Jotta tulkinnanvara katoaisi, tai edes vähenisi, olisi kai syytä poistaa nuo taajamamerkit ja jättää ainoastaan päättymismerkki isolle tielle lentoaseman suuntaan.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6809 on: 01.09.09, 17:05 »

Joko olet löytänyt virallisen porsaanreiän tai sitten tienpitäjä on odottanut edes alkeellisinta järjenkäyttöä tilanteen tulkinnassa  Grin

Jotta tulkinnanvara katoaisi, tai edes vähenisi, olisi kai syytä poistaa nuo taajamamerkit ja jättää ainoastaan päättymismerkki isolle tielle lentoaseman suuntaan.

Ottaen huomioon, että näitä, kuten myös aluerajoitusmerkkjä, viljellään katukuvaan "kaupunkikuvallisista syistä" (eli säästytään vähemmillä merkeillä), niin tässähän se on taas vallan mainiosti toteutunut... Mikä on nopeusrajoitus noista valoista lentoaseman suuntaan? 60?

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6810 on: 01.09.09, 19:34 »

Mikä on nopeusrajoitus noista valoista lentoaseman suuntaan? 60?

Lentoaseman suuntaan mentäessä on 80 km/h rajoituskyltti heti liikennevalojen jälkeen. Kehä III:n suuntaan puolestaan on 60 km/h.
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6811 on: 03.09.09, 07:09 »

Nyt se on sitten lehdessäkin: Yli puolet ajaa ylinopeutta
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6812 on: 03.09.09, 07:48 »

"Taajaman alkamiskohdassa osoitetaan taajaman yleisestä nopeusrajoituksesta poikkeava rajoitus sijoittamalla nopeusrajoitusta osoittava liikennemerkki 20-60 metrin etäisyydelle merkin 571 jälkeen siten, että molemmat merkit ovat samanaikaisesti havaittavissa."

Ka, aina viisastuu, kun lukee lakia. Kiitosta vaan tästäkin infosta!

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6813 on: 03.09.09, 12:05 »

Nyt se on sitten lehdessäkin: Yli puolet ajaa ylinopeutta

Eikä tosiaan tarvitse ihmetellä mistä moinen johtuu. Kunhan ensin saataisiin edes moottoriteiden rajoitukset järkevämmälle tasolle (10-20 km/h ylöspäin), niin sen jälkeen voitaisiin ottaa nollatoleranssi ylinopeuksien suhteen käyttöön vaikka heti.

En väitä, että ylinopeus olisi jotenkin hyväksyttävää, mutta en myöskään voi olla toteamatta että osa nykyisistä rajoituksista on aivan naurettavalla tasolla. Esimerkkinä vaikka sellaiset tieosuudet, joilla vielä pari vuotta sitten on ollut korkeampi rajoitus, mutta joilla on sittemmin otettu "ympärivuotiset talvirajoitukset" käyttöön. Tällaisia osuuksia löytyy Suomesta vaikka kuinka paljon. Voiko se liikenneturvallisuus huonontua yhdessä vuodessa niin paljon, että pitää laskea rajoitus satasesta 80:een vaikka samalla tiellä on ollut jo kymmeniä vuosia satasen rajoitus? Lisäksi pitää muistaa, että samassa ajassa autojen turvallisuus sekä teiden kunto ovat parantuneet huomattavasti, joten tällainen kehityssuunta nopeusrajoituksissa tuntuu aivan idioottimaiselta.

Kokonaan oma lukunsa ovat sitten nämä 80 km/h -"moottoritiet", jotka eivät varmaan enempiä esittelyjä kaipaa.
« Last Edit: 03.09.09, 15:12 by Antti Havukainen »
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6814 on: 03.09.09, 12:53 »

Muistattehan, että ihminen on "rajattoman kaipauksen henkilöitymä" Wink

Ei ole luotavissa sellaista nopeusrajoitusjärjestelmää, jota luonnostaan noudatettaisiin niin pieteetillä, että sitä sillä perusteella voitaisiin nollatoleranssilla valvoa. Ne jotka nyt venyttävät nopeusmittarinäyttämää ja omaatuntoaan keskimääräistä enemmän, tekisivät samoin, vaikka rajoituksia nostettaisiin. Kyse on siis henkilöiden luonne-eroista aivan kuten "oikean ja riittävän ansiotason" löytämisessäkin - eräille mikään ei riitä.

Rajoitukset on tehtävä ottamaan huomioon kaikki tienkäyttäjät ja käyttötilanteet - myös mm. meluntorjunnalliset näkökohdat muistaen. Jos puolet tuppaa ylittämään rajoitukset, siitä käänteisesti seuraa, että toinen puoli pyrkii noudattamaan tai alittamaan nopeusrajoituksia. Koska ajaja yleensä arvioinee oman taitotasonsa "hieman keskimääräistä paremmaksi", ylittäjiä tulee luonnostaan prosentuaalisesti enemmän. Tätä vasten tarkastellen voisi todeta, että keskimääräinen 52%:n ylittely osoittaa nopeusrajoitukset keskimäärin oikeaksi Wink

Vaikeinta on ratissa tajuta esim. melunrajoitukselliset tai törmäysenergian minimoimiseen tähtäävät rajoitukset - moni ei tällaisia syitä tule koskaan ajatelleeksikaan. Joskus myös tien suunnittelija erehtyy tekemään taajamakadusta moottoritien näköisen, jolla kaasujalka painuu vaistomaisesti. Näissä tilanteissa ylityksistä tulee vallitseva sääntö.

Liikenteen sääntelyssä on hyvä pyrkiä nopeuserojen pienentämiseen ja miellyttävän kiireettömän sujuvuuden luomiseen.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6815 on: 03.09.09, 13:37 »

Rajoitukset on tehtävä ottamaan huomioon kaikki tienkäyttäjät ja käyttötilanteet - myös mm. meluntorjunnalliset näkökohdat muistaen. Jos puolet tuppaa ylittämään rajoitukset, siitä käänteisesti seuraa, että toinen puoli pyrkii noudattamaan tai alittamaan nopeusrajoituksia. Koska ajaja yleensä arvioinee oman taitotasonsa "hieman keskimääräistä paremmaksi", ylittäjiä tulee luonnostaan prosentuaalisesti enemmän. Tätä vasten tarkastellen voisi todeta, että keskimääräinen 52%:n ylittely osoittaa nopeusrajoitukset keskimäärin oikeaksi Wink

Kun jätetään huomioimatta se, että ruuhkia on niin tolkuton määrä, että monesti autot on myös pakotettuja ajamaan alle rajoituksen...

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6816 on: 04.09.09, 05:11 »

Eikä tosiaan tarvitse ihmetellä mistä moinen johtuu. Kunhan ensin saataisiin edes moottoriteiden rajoitukset järkevämmälle tasolle (10-20 km/h ylöspäin), niin sen jälkeen voitaisiin ottaa nollatoleranssi ylinopeuksien suhteen käyttöön vaikka heti.

En missään nimessä ottaisi käyttöön nollatoleranssia, sillä se ei ole sen parempi asia kuin ylinopeus. Aina pitäisi asioissa olla joustovaraa, jos se vain on mahdollista. Nopeusrajoituksissa mikään ei pakota nollatoleranssin käyttöön. Pidänkin tätä yleistyvää nollatoleranssibuumia erittäin valitettavana yhteiskunnallisena ilmiönä. Kaikkialle pitää saada nollatoleranssia, aivan kuin se olisi jokin täydellinen ratkaisu ongelmiin. Se on pahimpia mahdollisia ratkaisutapoja.
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6817 on: 04.09.09, 06:36 »

Tämä maa on kovaa vauhtia vajoamassa takaisin byrokratian ja holhouksen syövereihin. Hetken aikaa EU:iin liittymisen jälkeen näytti paremmalta, mutta nyt tämä on taas aivan toivotonta. Ihmisten oma ajattelu on kielletty täysin ja kaikki on niin helevetin tarkkaan säännösteltyä. Useinhan näissä on tietty takana lisärahoituksen keruu jonkin näennäisen turvallisuus- tai terveysaspektin nimissä (alkoholiveron veivaus nollatutkimusten perusteella, ylinopeustoleranssien kiristäminen nollatutkimuksiin vedoten jne.). Täällä ei vaan ole enää kenelläkään kivaa, jos asiat säädellään sietokykyä kireämmäksi, verotukselle tehdään samoin ja vielä liksojakin pitäisi laskea hintojen nousun ohessa.

Mutta joo, oli se taas vaikeeta, kun oli syyskauden ensimmäinen sateinen aamu. Kuivina päivinä hyvin Helsinkiin päin vetävät väylät näkyivät olleen aika tukossa. Lahdenväylän liikenne lähes seisoi vielä Kehä III:n liepeilläkin. Silti siellä missä kyettiin, piti ajaa vähintään rajoituksen sallimaa nopeutta noin yhden auton mittaisella turvavälillä. Hukkaan on se kasvatus mennyt. Minkä helkkarin takia sitä täytyy hinata toisen puskurissa kiinni kuivallakaan, saati sitten kaatosateessa, kun yksi pikku moka saa monta kymmentä takanatulijaa ajamaan toisiinsa päin? Sit tuossa Kehä III:lla ajelin sitä oikeanpuoleista normaaliliikenteen kaistaa - seuraava kun on vielä siihen aikaan bussi/taksikäytössä. Sitä naapurikaistaa (bussi-) sitten hinasi joku neropatti noin 2 km/h minua kovempaa vauhtia. Tuusulanväylän liittymä lähestyi, mutta ajattelin antaa sen hinurin mennä ohi ja vaihtaa sitten kaistaa myös. Eiköön Koivuhaan liittymän ramppia laskettele joku alas päin kohti samaa kaistaa. Kiire sillä ei ollut mihinkään, joten minulle jäi kohtuullinen rako tämän hinurin ja liittyjän väliin. Aattelin ajaa siihen, koska oli jo tulossa kiire ryhmittyä kääntymään oikealle. Eikös tämä liittyjä sahaa takapuskuriin kiinni ja ryhdy vilkuttelemaan valoja. Sitten se kuitenkin jäi siihen käkkimään ja näkyi olevan Tuusulanväylän rampissa 200 metriä perässä. Viiteenkymppiinkö mahtoi satasen mutkassa hidastaa (kuten kävi yks aamu siinä edessäni ihan kuivalla kelillä). Eihän siinä sitte. Jotenkin vain tuollainen toiset huomioon ottava ja turvavälillinen ajotapa näyttää olevan kateissa. Mutta eiköhän se siitä ehdi unohtua päivän mittaa veden lentoa ja valtavaa kyytiä puiden latvoja viistäviä stratuksia katsellessa.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6818 on: 05.09.09, 13:26 »

Koskahan Suomeen saadaan tällaisia liikennevalistusvideoita?

Todennäköisesti ei koskaan, ainakaan mikäli se kukkahattutädeistä riippuu.
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6819 on: 05.09.09, 13:37 »

Koskahan Suomeen saadaan tällaisia liikennevalistusvideoita?

Todennäköisesti ei koskaan, ainakaan mikäli se kukkahattutädeistä riippuu.

Loistavaa,kuva/filmi kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Muistan että yli 20 vuotta sitten USA:ssa oli kolariautoja tolpan nokassa tienvarrella,kyltti alhaalla jossa kerrottiin mitä oli tapahtunna,kaikki mitkä näin olivat rattijuoppojen aiheuttamia.


salgmark miuku telia.com
Pages: 1 ... 339 340 [341] 342 343 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1