FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.08.17, 04:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 344 345 [346] 347 348 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1468483 times)
Jaakko Rissanen

Date Registered: 01.07.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #6900 on: 09.09.09, 21:09 »

Mitä hyötyä siitä sitten olisi? Sakko siitä tulee sulle kuitenkin. Ellei se kaverisi niin tyhmä ole, että ei sinua kusauttaisi Tongue
Siis entinen kaveri.. Todistapa kuka sitä ajaa Grin

Mutta asiasta seitsemänteen: minkälaisia kokemuksia teillä on kuolleesta kulmasta? Toiset siitä aina jaksavat puhua, mutta ainakin omalla kohdallani hyvin säädettyjen peilien käyttö ja sivusilmä riittävät varmistamaan sivustan ja takakulman tyhjäksi. Eikö joissakin autoissa peilit sitten taivu sopivaan asentoon, vai onko kyseisen ongelman omaavilla joku häiriö näkökentässä? Vai odottaako minua yllätys jossakin tulevaisuudessa?
Antti Havukainen

Date Registered: 04.04.04

« Reply #6901 on: 09.09.09, 22:18 »

Tyypillistä suomalaista liikennekulttuuria, mikäli tuon ohittajan kertomus nyt siis pitää paikkansa:

KAHDEN HENKILÖAUTON TÖRMÄYS

Tapahtuma-aika ja -paikka: 8.9.2009 klo 15:50, Hongisojantie/Haakinmäentie/N:järvi

Tiistaina iltapäivällä Nurmijärvellä sattui kahden henkilöauton kylkikosketusonnettomuus, joka sattui ohitustilanteessa. Tapahtuman toinen osapuoli kertoi ajaneensa Hongisojantietä Lopentien suuntaan ja oli lähtenyt n.400 metriä ennen Haakinmäentien risteystä ohittamaan edessä ajanutta henkilöautoa. Edessä ajanut kuljettaja oli estänyt ajollaan ohittamisen nostamalla ja laskemalla nopeuttaan, jolloin hän ei päässyt ohitse eikä palaamaan takaisin oikealle kaistalleen. Autot olivat menneet rinnakkain aina Haakinmäentien risteykseen saakka, jossa tie kääntyy jyrkästi oikealle. Vastaan oli tullut pakettiauto, jota väistäessään autot ajautuivat kylkikosketukseen. Toinen osapuoli kiistää estäneensä ohituksen sahaavalla ajotyylillä. Tapauksen tutkintaa jatketaan.

http://www.poliisi.fi/poliisi/keski-uusimaa/home.nsf/pfbd/F56B60FA22C1B9EEC225762C0047B0FB?opendocument
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #6902 on: 09.09.09, 22:41 »

Mutta asiasta seitsemänteen: minkälaisia kokemuksia teillä on kuolleesta kulmasta? Toiset siitä aina jaksavat puhua, mutta ainakin omalla kohdallani hyvin säädettyjen peilien käyttö ja sivusilmä riittävät varmistamaan sivustan ja takakulman tyhjäksi. Eikö joissakin autoissa peilit sitten taivu sopivaan asentoon, vai onko kyseisen ongelman omaavilla joku häiriö näkökentässä? Vai odottaako minua yllätys jossakin tulevaisuudessa?
Sama juttu. En kato mitenkään muuten, paitsi jos näkee lähestyvän ajoneuvon kiihdytyskaistalla, niin sitten katsoo taustapeiliä sekä seuraa sivusilmällä missä se menee ja vaihtoiko kaistan antaakseen tilaa. Jos se on siinä "kuolleessa kulmassa" edelleen jurnuuttamassa, niin sitten kaasua tai jalka pois kaasulta. Yksinkertaista. Välillä näkee ku jotku naiset oikeen urakalla kurkkii olkapään yli ja aiheuttaa pelkällä ylivarovaisuudellaan vaaratilanteita kun edessä menevän liikenteen seuraaminen unohtuu kurkkimisprosessin ajaksi Cheesy On niitä miehiäkin toki, mutta naisten keskuudessa tämä toimenpide lienee yleisempää Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #6903 on: 10.09.09, 06:34 »

Siis entinen kaveri.. Todistapa kuka sitä ajaa Grin

Jos on pelkästään kaverisi sana sinun sanaa vastaan ilman muita todistajia, niin en tiedä, kumpi joutuu maksumieheksi. Jompikumpi kuitenkin. Mutta kyllä nämä asiat yleensä selviää oikeinpäin...

Riippuu autosta. Omassa nykyisessä autossa, minun ajoasentosäädöillä, jää kaltaiseni isokokoisen kuskin puolelle taakse sivulle kuollut kulma. Muhkeahko B-pilari ja voimakkaasti taaksepäin nouseva ikkunalinja saa sen aikaan. Siihen kun sattuu sopivasti pienehkö ja matalahko auto silleen, että sen keula on suunnilleen mun B-pilarin tasalla, niin sitä en näe peilistä ja B-pilari blokkaa loput. Olen pari kertaa sen takia meinannut ajaa moottoritiellä toisen kylkeen, kun olen lähtenyt ohitukseen ja siihen onkin päässyt hiipimään toinen auto sivulle. Ainoa keino nähdä se auto on kurottaa reilusti eteenpäin. Silloin sen auton näkee peilistä ja sieltä etuviistosta jo kääntää pää, näkyy se auto sitten myös sivuikkunasta. Mutta tuo tapa tuntuu olevan vähän turhan vaativa liikunnallinen operaatio, kun ei sitä näköjään viitsi suorittaa. Ainoa, milloin sen teen aina automaattisesti, on rampilta moottoritielle liittyminen...

Mulla on hyvä/paha tapa ohittaa eteen tulevat mahdollisimman nopeasti. Seuraan kyllä takaa tulevaa liikennettä peileistä normaalisti hyvinkin tarkkaan, ja olen yleensä ennakoivasti kärryillä siitä, mitä takaa on tuleman. Yleensä se on ei mitään... Mutta joskus näitä väkisellä sattuu, etenkin pidemmillä matkoilla, että huomio herpaantuu. Juutun vaikka hetkeksi hitaammin ajavan perään ja kun paikka lopulta aukeaa, singahdan ohi. Muutaman kerran näissä on sitten sattunut tilanteita, että taakse onkin päässyt hiipimään joku, jota en vielä äsken peileistä ole nähnyt, tai joka on ollut vielä niin kaukana, että "ei aiheuta toimenpiteitä"...

Toinen, varsinkin virtaviivaisilla nykyautoilla ongelmia helposti aiheuttava juttu, mihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota, on kuollut kulma etuviistoon. Nykyisissä autoissa A-pilarit ovat varsin voimakkaasti viistottuja ja peittävät näkyvyyttä jopa pelottavan tehokkaasti. Loistava esimerkki on nykyinen Passat. Pari kertaa, mitä olen moisella ajanut, se A-pilarin näkökenttää blokkaava vaikutus on oikeasti jopa häiritsevää. Sen taakse esim. risteyksessä, tai sopivassa loivassa vasempaan vievässä mutkassa, jää hyvin helposti moottoripyörä tai pieni auto...

Melkeinpä kyllä uskallan väittää, että jokaisella autolla jää jonkinlainen kuollut kulma johonkin. Siksi onkin hieman pelottavaa lukea näitä "kyllä minä peilit osaan säätää oikein" kommentteja. Ei sitä kuollutta kulmaakaan kannata yhtään aliarvioida, ei edes sillä omalla tutulla autolla...

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6904 on: 10.09.09, 06:45 »

Tyypillistä suomalaista liikennekulttuuria, mikäli tuon ohittajan kertomus nyt siis pitää paikkansa:

http://www.poliisi.fi/poliisi/keski-uusimaa/home.nsf/pfbd/F56B60FA22C1B9EEC225762C0047B0FB?opendocument

Tuohon törmää aina välillä. Ja se, mikä on silmiinpistävää, tuota harrastaa kaiken ikäiset kuljettajat, riippumatta siitä, onko jalkojen välissä munat vai tussu. Moottoriteillä tuota voi toisinaan sanoa jopa yleiseksi, ohituskaistoista nyt puhumattakaan. Virpi kertoo noista lähes viikoittain, kun ajelee Kuopio-Siilinjärvi-väliä päivittäin. Se on jännä juttu, miten se joillekin on punainen vaate, kun nainen lähtee häntä ohittamaan. Se pitää yrittää estää keinolla millä hyvänsä Tongue  Siskoni, oltuaan muutaman kerran kyydissä ja tämän useasti toistuvan kuvion huomioiden, osti sitten Virpille synttärilahjaksi tällaisen  Grin

Minä olen törmännyt noihin yleisimmin niissä tilanteissa, kun joku "bemari" tulee takaa, menee ohi kauhealla kiireellä jatkaen jokusen sata metriä sillä vauhdilla, kunnes sitten hidastaa. Minulla on vakkarilla säädettynä koko ajan sama nopeus ja ylläri pylläri, kohta olen sen saman auton takaluukussa kiinni. Vaan auta armias, kun lähden siitä sitten itse ohi. "Viiiitttu, minusta et ohi mene" näkyy puhekuplassa ukon tai akan pään yläpuolella, ja painetaan kaasu pohjaan siinä vaiheessa, kun olen rinnalla  thmbup

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #6905 on: 10.09.09, 09:04 »

...
punainen vaate, kun nainen lähtee häntä ohittamaan. Se pitää yrittää estää keinolla millä hyvänsä Tongue  Siskoni, oltuaan muutaman kerran kyydissä ja tämän useasti toistuvan kuvion huomioiden, osti sitten Virpille synttärilahjaksi tällaisen  Grin
...

Agressiot pois liikenteestä. Minusta tuo ei ainakaan edistä sitä. Toivottavasti kyseessä on vitsi. Jokaisen täytyy kasvattaa itseään hyväksymään ohitukset. Opi rakastamaan sitä, että sinut ohitetaan kuten jo olet oppinut rakastamaan esimerkiksi veroja.  Grin Kun antaa kunnolla tietä, tulee hyvä mieli sekä itselle että ohittajalle. Ruotsalaiset, jotka ovat muutenkin paljon meitä sivistyneempiä, osaavat sen jo vallan hyvin.

Mitä tulee tuohon keskustelun aiheeseen, niin siinäkin on varaa väärinkäsityksille. Esimerkiksi meillä Joensuussa on Kuopioon päin lähdettäessä heti Siltakadun päässä nelikaistainen tie, mutta nopeusrajoitus 50 km/h vielä pari kolme sataa metriä. Monet vaihtavat jo siinä ohitusaistalle ja nostavat nopeutta ennen aikojaan 80 km/h. Jos meikäläinen noudattaa liikennesääntöjä (kuten yleensä noudattaa) ja ajaa sallittua nopeutta aina 80 km/h merkille asti, on se ohittaja miltei vierellä. Kun meikäläinen sitten nostaa oman nopeutensa samaan 80 km/h (laillisesti), vaikuttaa ohittajasta että haluan vain tehdä kiusaa. On tullut noita yhden sormen tervehdyksiäkin joskus. Kummalle antaisit sakot, jos olisit poliisi?

Pekka

Edit: olen muissakin tilanteissa ollut huommavinani, että liikennesääntöjen mukaan ajavaan suhtaudutaan kuten häirikköön. Onko liikennekuri höltynyt jo niin paljon, että sääntöjen mukaan ajavasta onkin tullut se rikollinen?

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6906 on: 10.09.09, 09:21 »

Agressiot pois liikenteestä. Minusta tuo ei ainakaan edistä sitä. Toivottavasti kyseessä on vitsi. Jokaisen täytyy kasvattaa itseään hyväksymään ohitukset. Opi rakastamaan sitä, että sinut ohitetaan kuten jo olet oppinut rakastamaan esimerkiksi veroja.  Grin Kun antaa kunnolla tietä, tulee hyvä mieli sekä itselle että ohittajalle. Ruotsalaiset, jotka ovat muutenkin paljon meitä sivistyneempiä, osaavat sen jo vallan hyvin.

Ei se mikään vitsi ole. Ihan oikeasti tuollainen meillä on. Tosin ei se kertaakaan ole auton ikkunassa kiinni ollut. Oikea sormi on nimittäin paljon tehokkaampi Grin Ja minä voin kyllä näyttää itse sitä keskisormea ilman pulssin kohoamista. Ja varmasti annan käsimerkkiä mulkulle, joka yrittää tahallaan ohitukseni estää tai sitä vaikeuttaa, ilman sen kummempaa agressiota. Oikeastihan sellainen pitäisi kiilata metsään, eikä ku... Grin

Edit: olen muissakin tilanteissa ollut huommavinani, että liikennesääntöjen mukaan ajavaan suhtaudutaan kuten häirikköön. Onko liikennekuri höltynyt jo niin paljon, että sääntöjen mukaan ajavasta onkin tullut se rikollinen?

Liian kirjaimellisesti liikennesääntöjä noudattava voi olla jopa vaaratekijä liikenteessä. 95% autoilijoista oikoo sääntöjä kuitenkin jollakin tapaa, joten on mielestäni parempi mennä vallitsevan tilanteen mukaan, kuin väkipakolla kirjaimellisesti sääntöjä noudattaen. Kaiken maailman suunnitelluilla nollatoleransseilla eri asioiden suhteen vain pahennetaan tilannetta.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6907 on: 10.09.09, 09:22 »

Sekin on muuten näin sivuhuomiona ohituskaistoista jännä huomata lähes toistuvasti, että sen aikana (nopeusrajoitus 100) ajetaan just se 100-105 ja sit heti kun se päättyy niin taas junnataan 80-90 Smiley Ettei niinkun vahingossakaan päästetä ohi niitä jotka ajavat sen sallitun maksimin.

Älä suotta kaunistele. Kummasti se valkohapsisen mummon tai papankin Samara rupeaa kulkemaan 120, kun ohituskaista alkaa Tongue

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6908 on: 10.09.09, 09:28 »

Kummalle antaisit sakot, jos olisit poliisi?

En kummallekkaan. Se 50:n pätkä siinä on täysin järjetön Tongue Toki pykälien mukaan sille 50:n alueella 80:iin kiihdyttävälle se sakko kuuluisi. Sinähän et siinä sillä omalla kiihdyttämiselläsi riko sääntöjä, jos aloitat sen siinä 80:n alueen alkamisen kohdalla. Mutta toisaalta jos sinä siinä vaiheessa onnistut sen jo aiemmin 80:iin kiihdyttäneen ohitusta häiritsemään, niin olet sinä kyllä silloin tahallaan sitä kaasua polkenut aivan lattiaan ja voit itsekin katsoa peiliin Tongue

Pekka Holopainen

« Reply #6909 on: 10.09.09, 09:47 »

...
Liian kirjaimellisesti liikennesääntöjä noudattava voi olla jopa vaaratekijä liikenteessä. 95% autoilijoista oikoo sääntöjä kuitenkin jollakin tapaa, joten on mielestäni parempi mennä vallitsevan tilanteen mukaan, kuin väkipakolla kirjaimellisesti sääntöjä noudattaen. Kaiken maailman suunnitelluilla nollatoleransseilla eri asioiden suhteen vain pahennetaan tilannetta.

En noudata liikennesääntöjä liian kirjaimellisesti. Pyrin joustamaan. Päästän ohi kiireisemmän, vaikka sen takia pitisi ajaa "alinopeutta", jota muuten ei taida olla Suomen tieliikkennelakiin säädetty lainkaan. Jonossa pyrin pitämään turvallisuusvälin ja ajamaan sen jonon nopeutta, vaikka siinä olisi lievää ylinopeutta. Arvelenpa, että en juurikaan näy liikenteessä. Useimmat onneksi eivät näy. Vain ääripäät eli tarpeettoman hitaasti tai varovasti ajavat ja sitten toisaalta hurjastelijat näkyvät.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jaakko Rissanen

Date Registered: 01.07.03

« Reply #6910 on: 10.09.09, 09:49 »

Melkeinpä kyllä uskallan väittää, että jokaisella autolla jää jonkinlainen kuollut kulma johonkin. Siksi onkin hieman pelottavaa lukea näitä "kyllä minä peilit osaan säätää oikein" kommentteja. Ei sitä kuollutta kulmaakaan kannata yhtään aliarvioida, ei edes sillä omalla tutulla autolla...
En aliarvioikaan. Peilien käytöllä olen pyrkinyt tapaasi ennakoimaan tulevaa tilannetta varsinkin moottoritiellä ajettaessa. Moottoritielle liityttäessä tulee jo tavallisesti hyvissä ajoin vilkaistua liikennetilanne sivulta ihan päätä kääntämällä, rampilta kun ei useimmiten sitä taka-/sivunäkymää saa millään peilillä tai sivusilmällä verkkokalvolle. Isoisäni Vectrassa en taas saa peilejä millään säädettyä miellyttävään ja turvalliseen asentoon. Tavallisimmillani ajokeillani, Golfilla ja A-Mersulla, olen todennut peilien ja sivusilmän yhteiskäytön toimivuuden. Olen yrittänyt myöskin seurata ohittavia autoja ja kun ne peileistä katoavat näkyvät ne saman tien sivusilmällä. Tähän ei siis jää väliä, jossa ohittava olisi näkymättömissä. Toimii vain, mikäli olen viitsinyt säätää peilit kunnolla. Ehkäpä sitten on olemassa joku pienehkö auto, jota näin ei näe. Toivon ennakoinnin olevan avainasemassa mikäli tällainen tilanne tulee. Mikäli minulla on pienikin epäilys, että joku saattaisi olla siinä sivussa, niin pakkohan se silloin on vilkaista mikäli peilit ja sivusilmä eivät tätä tue. En halua tietenkään vaihtaa kaistaa kenenkään päälle... A-pilareista olen samaa mieltä, muodostavat pelottavia näkemäesteitä varsinkin joihinkin mutkiin ajettaessa.
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #6911 on: 10.09.09, 09:54 »

Ohituskaistoista ja ohituksesta kun on ollut puhetta, niin tähän väliin on hyvä laittaa tämä.....

Eli, olen monesti huomannut tuossa samassa kohtaa (melkein joka kerta kun ajan siitä, ja on enemmän liikennettä), eli tuossa Ikean ja Honkkarin välissä kun on se pitkä alamäki. Oikea kaista aivan tukossa, jengi ajaa toistensa hanurissa kiinni ja polkee kilpaa sitä jarrua. Ohituskaista täysin tyhjä. Miksi näin? Eikö olis vaan helpompi lähteä siitä edellä ajavasta ohi kuin jurnuttaa siellä välissä sitä tasan 75kmh? Siinä kun joku tekis lukkojarrutuksen ni ois sellanen 20 auton ketjukolari valmis Cool

Ite ajan yleensä siellä ohituskaistan puolella, ja sieltä olen vaan seurannut tuota, että _aina_ kun on vähänkin enemmän liikennettä, se oikea kaista on aivan tukossa ja ne autot ajavat oikeasti ihan toistensa perseissä kiinni ja jokaisella vilkkuu se jarru vuoronperään siellä. Ja nopeus on varmaan lähempänä 70kmh kuin 80kmh. Mä ajan sitä ohituskaistaa 90-100kmh mittarin mukaan, eli ~80-90kmh oikeasti ja välillä mennään "heittämällä" niistä muista ohi. Shocked
Pekka Holopainen

« Reply #6912 on: 10.09.09, 09:56 »

Älä suotta kaunistele. Kummasti se valkohapsisen mummon tai papankin Samara rupeaa kulkemaan 120, kun ohituskaista alkaa Tongue

Tuon olen kyllä itsekin huomannut monen monta kertaa. Se "Samara" mennä jollottaa siellä pitkän jonon edessä 100 km/h alueella jotain kahdeksaakymppiä. Kun sitten tulee se ohituskaista, löytyy Samarastakin ylivaihde ja nopeus hipoo 120 km/h. Tuloksena ohi siitä Samarasta pääsevät vain ne, jotka ajavat reilua ylinopeutta eikä niitäkään ole monta. Sitten taas jonotus seuraavalle "kiihdytyskaistalle" jatkuu...

Selityksiä on useita. Valitkaa sopivin Grin

-se mummo tai ukko ei uskalla ajaa yli 80 km/h kapealla normaalilla tiellä, vasta leveämmällä ohituskaistaosuudella uskaltaa
-Samaran kuski katsoo menettävänsä jotain, jos päästää jonkun ohi (itse uskon tähän eniten)
-koska Samara ei ole autoksi kummoinen, niin on edes se pieni huvi tehdä kiusaa kalliimpien ajoneuvojen omistajille
-jos ohittajalla on vielä huonompi kottero, niin eihän sitä sovi päästää ohi (siis edellinen kohta molemmin päin)
-jne.

tai keksikää itse lisää.

Rakastakaa ihmiset veroja ja ohittajianne. Näin liikenne pelastuu.

laugh

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6913 on: 10.09.09, 10:01 »

-se mummo tai ukko ei uskalla ajaa yli 80 km/h kapealla normaalilla tiellä, vasta leveämmällä ohituskaistaosuudella uskaltaa
-Samaran kuski katsoo menettävänsä jotain, jos päästää jonkun ohi (itse uskon tähän eniten)
-koska Samara ei ole autoksi kummoinen, niin on edes se pieni huvi tehdä kiusaa kalliimpien ajoneuvojen omistajille
-jos ohittajalla on vielä huonompi kottero, niin eihän sitä sovi päästää ohi (siis edellinen kohta molemmin päin)
-jne.

tai keksikää itse lisää.

- Se Samara-kuski on jo niin seniili, että se ei itsekkään tiedä, mitä milloinkin tapahtuu. Se vaan menee Grin
- Se Samara-kuski on jo niin seniili, että luulee, että kun muutkin ajavat kovempaa ohituskaistalla, hänenkin kuuluu ajaa. Ettei vaan vahingossa estä liikenteen sujuvuutta...

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6914 on: 10.09.09, 10:08 »

Ohituskaistoista ja ohituksesta kun on ollut puhetta, niin tähän väliin on hyvä laittaa tämä.....

Ite ajan yleensä siellä ohituskaistan puolella, ja sieltä olen vaan seurannut tuota, että _aina_ kun on vähänkin enemmän liikennettä, se oikea kaista on aivan tukossa

Kun on oikeasti ruuhkaa ja paljon liikennettä (vaikkapa juhannusliikenteessä pääkaupungista pois vievillä moottoriteillä), kyllä minun huomio on se, että nimenomaan se vasen kaista on ihan tukossa ja oikeaa saa ajella monesti suht rauhassa. Tongue OK, mutta ei sitä tietty voi varmaan verratakkaan esimerkkinä mainitsemaasi kehä III:een ja sen ruuhkaan. Eihän se ole edes moottoritietä Tongue Ehkä siihen kehäteiden ruuhkakäyttäytymiseen yksi syy on siinä, että monet ihmiset ajavat sitä vain hyvin lyhyen matkaa ja ovat kohta poistumassa kuitenkin seuraavalta tai sitä seuraavalta rampilta. Tyhmää se silloin on lähteä väkisellä siihen vasemmalle kaistalle ja sitten yrittää väkisellä etsiä jotain väliä, mihin pääsee ennen sitä omaa ramppia vänkäämään. Sitä kutsutaan järjeksi Grin

Pekka Holopainen

« Reply #6915 on: 10.09.09, 10:25 »

...
Mutta toisaalta jos sinä siinä vaiheessa onnistut sen jo aiemmin 80:iin kiihdyttäneen ohitusta häiritsemään, niin olet sinä kyllä silloin tahallaan sitä kaasua polkenut aivan lattiaan ja voit itsekin katsoa peiliin Tongue

Siinä ei voi todella häiritä ohitusta, sillä tie jatkuu nelikaistaisena pitkälle. Yleensä minä painan kaasujalkaa niin maltillisesti, että tuollaisia tilanteita ei edes pääse syntymään, mutta joskus niitä syntyy, kun itse ajelee normaalisti ja takaa tuleekin joku tuhatta ja sataa yhtäkkiä rinnalle. Ei sitten muuta kuin jalkaa pois kaasulta, jos ohittaja haluaa tulla takaisin oikealle kaistalle. No problem.

Sen sijaan minusta todellinen problem ovat nämä suomalaiset "erillisliittymät". Tarkoitan niitä erikseen oikealla kääntyville rakennettuja kaistoja, joita pitkin voi ajaa punaisia päin. Niissä on se kärjellään oleva kolmio eli väistämisevelvollisuus, mutta monet ihmiset käsittävät ne siten, että kun ajoneuvo on jo sen päätien suuntaisena, ei enää tarvitsekaan väistää, vaikka siinä on se kolmio. Jos samaan aikaan päätien suunnasta tulee toinen, joka näkee kolmion ja tietää, että sivutieltä erilliskaistaakin pitkin tulevan on väistettävä, syntyy problem - pahimmillaan kolari.

Työmatkallani on eräs tällainen "rysä". En sano sitä sakkorysäksi, kun en koskaan ole siinä poliiseja nähnyt sakkoja jakelemassa, mutta erittäin tarkkana siinä saa olla päätietä ajaessaan, että sieltä kolmion takaa ei tulla kylkeen. Monen monta kertaa olen joutunut väistämään kolmion takaa tullutta. Varmaan kymmenen yhdestätoista tekee samoin, mutta entäs kun tule se kuuluisa yhdestoista, joka ei enää väistäkään sivutieltä tulevaa?

Tässäkin näkyy suomalaisten ammattipoliitikkojen avuttomuus. Sama asia on Yhdysvalloissa hoidettu paljon fiksummin. Yleensä oikealle saa kääntyä punaisia päin ellei sitä erikseen ole kielletty tai ellei liikenne estä sitä. Siis se toimii suunnilleen samoin kuin se kolmio. Kun oikealle kääntyvälle ei ole kuitenkaan rakennettu omaa erilliskaistaa, joka kääntyy päätien suuntaan kuten kiihdytyskaista, ei kenellekään risteyksessä odottavalle tule varmasti mieleenkään työtää nokkaansa tiellä menevän liikenteen eteen tai sekaan, kun punainen palaa, vaan odottavat kiltisti vuoroaan eli kun tie on vapaa. Lisäksi ei tarvitse maksaa verorahoja noiden liittymien rakentamiseen. Pahimmillaankin tarvitaan vain se kieltokyltti.

Jos Suomessa ei ole tätä erillistä kaistaa, joka sallii oikealle kääntymisen päin punaisia, kääntyä ei saa. Joensuussakin on useita risteyksiä, joissa oikealle voisi kääntyä päin punaisia ilman mitään riskiä, sillä samaan aikaan mistään muualta ei voi edes tulla sinne ajoneuvoja (mikäli eivät aja päin punaista vasemmalle kääntyen tai suoraan). Myös risteävän tien yli menevälle kevyelle liikenteelle palaa silloin punainen. Kun sitten päätiellä vaihtuu vihreä, ja oikealle saa kääntyä, alkaa myös kevyelle liikenteelle palaa vihreä. Lain mukaan kääntyvän ajoneuvon on väistettävä kevyttä liikennettä. Siinä sitä sitten seistään pahimmillaan koko valointervallin ajan. Aivan hölmöläisten touhua, joka olisi korjattavissa pienellä tieliikennelain muutoksella.

Pekka

Pekka Holopainen

« Reply #6916 on: 10.09.09, 10:28 »

...
- Se Samara-kuski on jo niin seniili, että luulee, että kun muutkin ajavat kovempaa ohituskaistalla, hänenkin kuuluu ajaa. Ettei vaan vahingossa estä liikenteen sujuvuutta...

No no tuo oli paha! Ei saa mollata meitä, joille liikenten sujuvuus on pyhä asia.  Grin

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

« Reply #6917 on: 10.09.09, 10:54 »

Siinä ei voi todella häiritä ohitusta, sillä tie jatkuu nelikaistaisena pitkälle. Yleensä minä painan kaasujalkaa niin maltillisesti, että tuollaisia tilanteita ei edes pääse syntymään, mutta joskus niitä syntyy, kun itse ajelee normaalisti ja takaa tuleekin joku tuhatta ja sataa yhtäkkiä rinnalle. Ei sitten muuta kuin jalkaa pois kaasulta, jos ohittaja haluaa tulla takaisin oikealle kaistalle. No problem.

Tiedän kyllä paikan. Ja kirjoituksiesi perusteella myös sen, että et tahallaan kyllä kiusaa aiheuta. Jotenkin vain pisti silmään siinä aiemmassa viestissäsi se kirjoitusasu. Tekstistä sai helposti eri kuvan, mitä sillä oli tarkoitettu. Ja tokihan sellaiseen pitää ruveta leukailemaan Tongue

Sanoit siis seuraavaa: "Jos meikäläinen noudattaa liikennesääntöjä (kuten yleensä noudattaa) ja ajaa sallittua nopeutta aina 80 km/h merkille asti, on se ohittaja miltei vierellä. Kun meikäläinen sitten nostaa oman nopeutensa samaan 80 km/h (laillisesti), vaikuttaa ohittajasta että haluan vain tehdä kiusaa. "

Tuosta tulee helposti se kuva, että kun lähdet itse kiihdyttämään rajoituksen vaihtuessa, ja toisella on jo se 80km/h vauhtia, niin silti sinä jäät "rinnalle". Mihin kyllä vaaditaan jo vähän enemmän tehoa, kuin perusperheautosta löytyy Tongue

Nysvääminen on kivaa Grin

Sen sijaan minusta todellinen problem ovat nämä suomalaiset "erillisliittymät". Tarkoitan niitä erikseen oikealla kääntyville rakennettuja kaistoja, joita pitkin voi ajaa punaisia päin.

Tietyllä tapaa olen noista samaa mieltä, tai siis siitä, että voisi sen järkevämminkin ratkaista. Mutta toisaalta, eipä ole 11:n vuoden aikana tullut varmaan yhtään ongelmatilannettakaan noissa. Siis että joku ei tietäisi, miten siinä kuuluu toimia, saati sitten että olisi ollut potentiaalista kolarivaaraa.

Nimim. niistä 11:stä vuodesta kuusi vuotta Joensuussa(kin) asunut/autoillut

petikko
Former member
« Reply #6918 on: 10.09.09, 18:40 »

EDIT: Siirretty jatkoineen mopomiittiketjusta /MM

Mopolla häröily on kevyttä kauraa verrattubna raskaan liikenteen sössimisiin:

"Kello 19:ään mennessä perusteellisesti oli tarkastettu 138 ajoneuvoa. Poliisin mukaan tulos noudatti perinteistä linjaa eli rikkeitä löytyi etenkin kuormauksessa sekä ajo- tai lepoaikasäännösten noudattamisessa. Ajo- tai lepoaikarikkomukseen syyllistyi 23 kuljettajaa. Kahdella kuljettajalla ei ollut ajokorttia, ja kaksi autoa oli katsastamatta."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009091010227780_uu.shtml

Kumpi sinusta olisi mukavampi päälleajaja, mopo vai täysperävaunu?
« Last Edit: 12.09.09, 09:28 by Mikko Maliniemi »
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #6919 on: 11.09.09, 01:03 »

OT: kuseepas sun hiivassa paljon mittari, mun omassa mittari-90 on about 88 vielä Smiley
Nojaa, riippuu tietty nopeudesta mutta joskus olen katsonut garminin avulla että ainakin noilla isommilla nopeuksilla se heittää jopa tuon 7km/h... ainakin tuo 120km/h mittarin mukaan näytti gepsissä 113km/h Tongue Cheesy
Pages: 1 ... 344 345 [346] 347 348 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1