Keskustelua liikenteestä

<< < (1381/3033) > >>

jr:
Quote

Mitä hyötyä siitä sitten olisi? Sakko siitä tulee sulle kuitenkin. Ellei se kaverisi niin tyhmä ole, että ei sinua kusauttaisi

Siis entinen kaveri.. Todistapa kuka sitä ajaa

Mutta asiasta seitsemänteen: minkälaisia kokemuksia teillä on kuolleesta kulmasta? Toiset siitä aina jaksavat puhua, mutta ainakin omalla kohdallani hyvin säädettyjen peilien käyttö ja sivusilmä riittävät varmistamaan sivustan ja takakulman tyhjäksi. Eikö joissakin autoissa peilit sitten taivu sopivaan asentoon, vai onko kyseisen ongelman omaavilla joku häiriö näkökentässä? Vai odottaako minua yllätys jossakin tulevaisuudessa?

AnttiH:
Tyypillistä suomalaista liikennekulttuuria, mikäli tuon ohittajan kertomus nyt siis pitää paikkansa:

Quote

KAHDEN HENKILÖAUTON TÖRMÄYS

Tapahtuma-aika ja -paikka: 8.9.2009 klo 15:50, Hongisojantie/Haakinmäentie/N:järvi

Tiistaina iltapäivällä Nurmijärvellä sattui kahden henkilöauton kylkikosketusonnettomuus, joka sattui ohitustilanteessa. Tapahtuman toinen osapuoli kertoi ajaneensa Hongisojantietä Lopentien suuntaan ja oli lähtenyt n.400 metriä ennen Haakinmäentien risteystä ohittamaan edessä ajanutta henkilöautoa. Edessä ajanut kuljettaja oli estänyt ajollaan ohittamisen nostamalla ja laskemalla nopeuttaan, jolloin hän ei päässyt ohitse eikä palaamaan takaisin oikealle kaistalleen. Autot olivat menneet rinnakkain aina Haakinmäentien risteykseen saakka, jossa tie kääntyy jyrkästi oikealle. Vastaan oli tullut pakettiauto, jota väistäessään autot ajautuivat kylkikosketukseen. Toinen osapuoli kiistää estäneensä ohituksen sahaavalla ajotyylillä. Tapauksen tutkintaa jatketaan.

http://www.poliisi.fi/poliisi/keski-uusimaa/home.nsf/pfbd/F56B60FA22C1B9EEC225762C0047B0FB?opendocument

Mikko86:
Quote

Mutta asiasta seitsemänteen: minkälaisia kokemuksia teillä on kuolleesta kulmasta? Toiset siitä aina jaksavat puhua, mutta ainakin omalla kohdallani hyvin säädettyjen peilien käyttö ja sivusilmä riittävät varmistamaan sivustan ja takakulman tyhjäksi. Eikö joissakin autoissa peilit sitten taivu sopivaan asentoon, vai onko kyseisen ongelman omaavilla joku häiriö näkökentässä? Vai odottaako minua yllätys jossakin tulevaisuudessa?

Sama juttu. En kato mitenkään muuten, paitsi jos näkee lähestyvän ajoneuvon kiihdytyskaistalla, niin sitten katsoo taustapeiliä sekä seuraa sivusilmällä missä se menee ja vaihtoiko kaistan antaakseen tilaa. Jos se on siinä "kuolleessa kulmassa" edelleen jurnuuttamassa, niin sitten kaasua tai jalka pois kaasulta. Yksinkertaista. Välillä näkee ku jotku naiset oikeen urakalla kurkkii olkapään yli ja aiheuttaa pelkällä ylivarovaisuudellaan vaaratilanteita kun edessä menevän liikenteen seuraaminen unohtuu kurkkimisprosessin ajaksi On niitä miehiäkin toki, mutta naisten keskuudessa tämä toimenpide lienee yleisempää

mmniemi:
Quote

Siis entinen kaveri.. Todistapa kuka sitä ajaa

Jos on pelkästään kaverisi sana sinun sanaa vastaan ilman muita todistajia, niin en tiedä, kumpi joutuu maksumieheksi. Jompikumpi kuitenkin. Mutta kyllä nämä asiat yleensä selviää oikeinpäin...

Quote

Mutta asiasta seitsemänteen: minkälaisia kokemuksia teillä on kuolleesta kulmasta? Toiset siitä aina jaksavat puhua, mutta ainakin omalla kohdallani hyvin säädettyjen peilien käyttö ja sivusilmä riittävät varmistamaan sivustan ja takakulman tyhjäksi. Eikö joissakin autoissa peilit sitten taivu sopivaan asentoon, vai onko kyseisen ongelman omaavilla joku häiriö näkökentässä? Vai odottaako minua yllätys jossakin tulevaisuudessa?


Riippuu autosta. Omassa nykyisessä autossa, minun ajoasentosäädöillä, jää kaltaiseni isokokoisen kuskin puolelle taakse sivulle kuollut kulma. Muhkeahko B-pilari ja voimakkaasti taaksepäin nouseva ikkunalinja saa sen aikaan. Siihen kun sattuu sopivasti pienehkö ja matalahko auto silleen, että sen keula on suunnilleen mun B-pilarin tasalla, niin sitä en näe peilistä ja B-pilari blokkaa loput. Olen pari kertaa sen takia meinannut ajaa moottoritiellä toisen kylkeen, kun olen lähtenyt ohitukseen ja siihen onkin päässyt hiipimään toinen auto sivulle. Ainoa keino nähdä se auto on kurottaa reilusti eteenpäin. Silloin sen auton näkee peilistä ja sieltä etuviistosta jo kääntää pää, näkyy se auto sitten myös sivuikkunasta. Mutta tuo tapa tuntuu olevan vähän turhan vaativa liikunnallinen operaatio, kun ei sitä näköjään viitsi suorittaa. Ainoa, milloin sen teen aina automaattisesti, on rampilta moottoritielle liittyminen...

Mulla on hyvä/paha tapa ohittaa eteen tulevat mahdollisimman nopeasti. Seuraan kyllä takaa tulevaa liikennettä peileistä normaalisti hyvinkin tarkkaan, ja olen yleensä ennakoivasti kärryillä siitä, mitä takaa on tuleman. Yleensä se on ei mitään... Mutta joskus näitä väkisellä sattuu, etenkin pidemmillä matkoilla, että huomio herpaantuu. Juutun vaikka hetkeksi hitaammin ajavan perään ja kun paikka lopulta aukeaa, singahdan ohi. Muutaman kerran näissä on sitten sattunut tilanteita, että taakse onkin päässyt hiipimään joku, jota en vielä äsken peileistä ole nähnyt, tai joka on ollut vielä niin kaukana, että "ei aiheuta toimenpiteitä"...

Toinen, varsinkin virtaviivaisilla nykyautoilla ongelmia helposti aiheuttava juttu, mihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota, on kuollut kulma etuviistoon. Nykyisissä autoissa A-pilarit ovat varsin voimakkaasti viistottuja ja peittävät näkyvyyttä jopa pelottavan tehokkaasti. Loistava esimerkki on nykyinen Passat. Pari kertaa, mitä olen moisella ajanut, se A-pilarin näkökenttää blokkaava vaikutus on oikeasti jopa häiritsevää. Sen taakse esim. risteyksessä, tai sopivassa loivassa vasempaan vievässä mutkassa, jää hyvin helposti moottoripyörä tai pieni auto...

Melkeinpä kyllä uskallan väittää, että jokaisella autolla jää jonkinlainen kuollut kulma johonkin. Siksi onkin hieman pelottavaa lukea näitä "kyllä minä peilit osaan säätää oikein" kommentteja. Ei sitä kuollutta kulmaakaan kannata yhtään aliarvioida, ei edes sillä omalla tutulla autolla...

mmniemi:
Quote

Tyypillistä suomalaista liikennekulttuuria, mikäli tuon ohittajan kertomus nyt siis pitää paikkansa:

http://www.poliisi.fi/poliisi/keski-uusimaa/home.nsf/pfbd/F56B60FA22C1B9EEC225762C0047B0FB?opendocument


Tuohon törmää aina välillä. Ja se, mikä on silmiinpistävää, tuota harrastaa kaiken ikäiset kuljettajat, riippumatta siitä, onko jalkojen välissä munat vai tussu. Moottoriteillä tuota voi toisinaan sanoa jopa yleiseksi, ohituskaistoista nyt puhumattakaan. Virpi kertoo noista lähes viikoittain, kun ajelee Kuopio-Siilinjärvi-väliä päivittäin. Se on jännä juttu, miten se joillekin on punainen vaate, kun nainen lähtee häntä ohittamaan. Se pitää yrittää estää keinolla millä hyvänsä   Siskoni, oltuaan muutaman kerran kyydissä ja tämän useasti toistuvan kuvion huomioiden, osti sitten Virpille synttärilahjaksi tällaisen 

Minä olen törmännyt noihin yleisimmin niissä tilanteissa, kun joku "bemari" tulee takaa, menee ohi kauhealla kiireellä jatkaen jokusen sata metriä sillä vauhdilla, kunnes sitten hidastaa. Minulla on vakkarilla säädettynä koko ajan sama nopeus ja ylläri pylläri, kohta olen sen saman auton takaluukussa kiinni. Vaan auta armias, kun lähden siitä sitten itse ohi. "Viiiitttu, minusta et ohi mene" näkyy puhekuplassa ukon tai akan pään yläpuolella, ja painetaan kaasu pohjaan siinä vaiheessa, kun olen rinnalla 

Navigation

Up one level

Next page

Previous page