FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 01:10

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 349 350 [351] 352 353 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475592 times)
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7000 on: 14.09.09, 11:29 »

Sanoinko jotain siitä 45 minuutista ja sen järkevyydestä? Otin mielestäni vain yleisesti kantaa siihen, että ei ne tauot ja niiden tarve ole ihan tuulesta temmattua. Pieni tauko sopivin väliajoin/-matkoin ei ainakaan voi olla pahasta. Oli se sitten 10 minuuttia kahteen tuntiin, tai 5min tuntiin tai ihan mitä vaan...

Kun puhutaan säädöksistä, niin mikään, mikä kestää 10 tai 5 minuuttia, ei voi olla tauko. Myöskään 14 minuuttia 59 sekuntia ei sellainen ole. 15 minuuttia ja siitä ylöspäin saattaa jo ollakin, jos sinä aikana ei tee yhtään mitään työhön liittyvää eikä myöskään ole vaaraa, että joutuisi tekemään. Tämän takia esimerkiksi odottamine (jos ei tiedetä, koska odotus päättyy) ei ole taukoa, koska siinä ollaan jatkuvassa valmiudessa tehdä jotain. Vaikka se kestäisi 5 tuntia... no, pian sen jälkeen on pakko lopettaa odottaminen ja mennä pitämään taukoa vähintään 30 min.

Kyllä nuo, juuri näiden vaatimusten takia, ovat melko tuulesta temmattuja.

Quote
Ps. Monia koukkuselkäisiä ja linkuttavia taihnaisia rekkapekkoja katsellessa tulee mieleen, että sellainen 10 minuutin voimistelutauko joka tunti tien varressa tekisi muutenkin hyvää Grin

Tämän lisäksi pitäisi myös pitää edes tauko viimeistään 4,5 tunnin ajamisen jälkeen, muuten voi poliisi jakaa toistakymmentä päiväsakkoa, joka perusrekkamiehen tuloilla on tietysti toista tonnia.
« Last Edit: 14.09.09, 11:34 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Juha-Matti Korvanen
Offline Offline

Posts: 1923
Date Registered: 03.11.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7001 on: 14.09.09, 15:00 »

Tämän lisäksi pitäisi myös pitää edes tauko viimeistään 4,5 tunnin ajamisen jälkeen, muuten voi poliisi jakaa toistakymmentä päiväsakkoa, joka perusrekkamiehen tuloilla on tietysti toista tonnia.

Mielenkiintoinen ala tuo rekkamiehen elämä, kun silloin tällöin tulee 4 h 31 min ajoa (tai muutama minsa yli) esimerkiksi siksi, että sopivaa taukopaikkaa ei juuri löytynyt kohdalle ja meni minuutilla tai parilla yli tai illalla ei löydy lain vaatimuksia (ruokailu- ja peseytymismahdollisuus) täyttävää taukopaikkaa ja ajat vaikka 15 minuuttia koko päivän ajoajan yli päästäksesi vuorokausilepopaikalle ja tätä sattuu vähintään viikoittain, kuten jokainen rekkaroope tietää. Varsinkin autoille, joille ei ole mitään vakituista linjaa, vaan ajellaan joka päivä eri paikoille kun edellisellä. Tämä kun sattuu kolme kertaa vuodessa niin, että poliisi siitä rankaisee, niin virkavalta pakottaa kuskin pariksi kolmeksi kuukaudeksi palkattomalle pakkolomalle. Tai jos vaikka satut kirjoittamaan vahingossa kiekkoon virheellisen tiedon (Esimerkiksi sakot koska kiekossani luki Korvanen J-M, EI KUULEMMA KELPAA NIMIKIRJAIMET!!!  thmbdn) Ja taas jokainen henkilö, joka on joskus piirturin kiekkoon kirjoittanut jotain tietää kuinka lyhyt se nimikenttä on ja silloin tällöin saattaa sattua kirjoitusvirhe tms. ja siitä varmasti sakotetaan. Saakos sihteerit tai vaikka reportterit parin kolmen kuukauden palkattoman pakkoloman jos vuoden sisään sattuu kolme pikkuvirhettä? Yritäpä siinä sitten elättää perhe, maksaa lainat ja syödäkin jotain... Joskus musta tuntuu ison auton ratissa, että vaikka poliisit tulisivat vastaan murhaajaa takaa-ajaessaan, niin ne kääntyvät mun perään kun olen pahempi rikollinen kuin se murhaaja. Niinhän ne kaikki rekkakuskit on murhaajia.
Arto Karjalainen
Offline Offline

Posts: 274
Date Registered: 18.03.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7002 on: 14.09.09, 17:00 »

Niin, tavaran tilaaja  se aikataulut sanelee , ei kuljetusfirma...muistakaapa se. Shocked
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7003 on: 14.09.09, 17:14 »

Kun puhutaan säädöksistä, niin mikään, mikä kestää 10 tai 5 minuuttia, ei voi olla tauko. Myöskään 14 minuuttia 59 sekuntia ei sellainen ole. 15 minuuttia ja siitä ylöspäin saattaa jo ollakin, jos sinä aikana ei tee yhtään mitään työhön liittyvää eikä myöskään ole vaaraa, että joutuisi tekemään.

Mulle ei kyllä vieläkään aukea miksi sanot että sun pitää istua jossain metsässä se 45min putkeen tekemättä mitään. Mikset pidä sellaisia 15-16min lyhyempiä kahvitaukoja sopivissa paikoissa? Jos ei baari osu kohdalle, vedä vaikka termarista hörpyt ja jumppaa hetki pihalla. Tai mene lenkille putken ympäri ja potki renkaat läpi.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7004 on: 14.09.09, 17:15 »

Varmaan aina välillä olisi paikallaan jonkinlainen kertauskurssi. Haastankin sinut näillä puheilla samaiselle kurssille. Koska mennään?  Grin

Pilkunnysväyskurssille, rekkakurssille vai luetun ymmärtämiskurssille?  Grin
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7005 on: 14.09.09, 17:47 »

Kylläpäs oli taas tänään valopää rekkakuskeja liikenteessä. Motarilla Heinolasta Helsinkiin oli ensin tilanne, missä rekkakuski ohittamassa perävaunua vetävää henkilöautoa, siinä sitten jurrattiin pari kilometriä odottaen että rekka pääsee ohi. Toinen sitten sellainen, missä minä olin n. 300 metrin päässä kahdesta rekasta lähestymässä ja ohittamassa niitä vasemmalla kaistalla ja samassa päättääkin tämä jälkimmäinen valopää ohittaa sen ensimmäisen rekan. Eikun mun eteen vaan ja sit taas jurrattiin kahdeksaa kymppiä rekkojen takana 3 kilometriä! Onko tosiaan rekkakuskit näin yksinkertaisia että eivät tajua sitä ettei se matkanteko heillä nopeudu paskan vertaa vaikka sen toisen ohitse pääsisi? Tuo motari on suhteellisen tasaista, eikä luulisi tyhjän ja täyden rekan vauhdeissa olevan paljoa eroa, kun lähes tasamaalla mennään.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7006 on: 14.09.09, 17:50 »

Pilkunnysväyskurssille, rekkakurssille vai luetun ymmärtämiskurssille?  Grin

Eikö meillä se nysväyspuoli liene hallussa molemmilla ihan kohtuullisesti ja rekkakurssille mua ei saa Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7007 on: 14.09.09, 17:57 »

Mulle ei kyllä vieläkään aukea miksi sanot että sun pitää istua jossain metsässä se 45min putkeen tekemättä mitään. Mikset pidä sellaisia 15-16min lyhyempiä kahvitaukoja sopivissa paikoissa? Jos ei baari osu kohdalle, vedä vaikka termarista hörpyt ja jumppaa hetki pihalla. Tai mene lenkille putken ympäri ja potki renkaat läpi.

Siksi, että:
4,5 tunnin ajoaikaa kohden on pidettävä taukoa 45 minuuttia. Tämä voidaan jakaa useampaan taukoon (joka on vähintään 15 minuuttia) kuitenkin niin, että jälkimmäinen osio on vähintään 30 minuuttia pitkä. Jos tauon jyvittää moneen osaan, joutuu niitä mahdollisesti pitämään enemmän kuin olisi välttämätöntä. Esimerkki:

Aloitan työpäivän ja ajan 1,5 tuntia.
Pidän 15 minuuttia taukoa
Ajan 3 tuntia.
Pidän 30 minuuttia taukoa.
Ajan 1,5 tuntia.
minun on tässä vaiheessa pidettävä vähintään 30 minuuttia taukoa, koska viimeisen 4,5 ajotunnin ajalle osuu vain 30 minuuttia taukoa ja jälkimmäisen tauon on oltava vähintään 30 minuuttia
Pidän siis 30 minuutin tauon
Ajan 3 tuntia
taas on pidettävä 30 minuutin tauko, koska edelliselle 4,5 tunnille osuu vain 30 minuuttia taukoa ja jälkimmäisen tauon on oltava vähintään 30 minuuttia
Pidän siis 30 minuutin tauon
Ajan 30 minuuttia
total: 9,5 tuntia (maksimi on 10h/d kahdesti viikossa)
taukoja: 15+30+30+30= 1h 45 min
lisäksi se taukopaikka ei tyypillisesti osu juuri tasan tarkkaan kohdalle (eli joudutaan menemään "ennakkoon") ja toiseksi sinne meneminen vaatii tyypillisesti myös hieman aikaa.

Jos pitäisin 45 minuutin taukoja, niitä tulisi työpäivälle kaksi kappaletta, niiden paikka voisi vähän vaihdella eikä se aiheuttaisi silti loppupäästä ongelmia, koska vaikka viimeinen tauko olisi tuntia-paria ennen ajamisen lopettamista. Lyhyet tauot on sen sijaan ajoitettava käytännössä paljon tarkemmin. Lisäksi aikaa tauolle siirtymiseen kuluu paljon vähemmän.


ps. Renkaiden potkiminen työautosta tauon aikana? Eikö se olis ihan sama esimerkiksi käsitellä sitten sitä kuormaa....

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7008 on: 14.09.09, 18:06 »

Eikös tää taukoasia ole lähinnä työnantajan huoli eikä työntekijän? Työntekijän on lakeja noudatettava, joten eikö ajojärjestely ole epäonnistunut, jossei taukoja kerkeä pitää?

Kyllä mä ainankin saisin levähdyspaikalla/kahveella/syömässä noi taukoajat kulutettua ihan mukavasti. Tuntuu, että taukojen pitämättömyys on enemmän kiinni rekkamiesten rekkamiesasenteesta kuin mistään muusta.
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7009 on: 14.09.09, 18:16 »

Siksi, että:
4,5 tunnin ajoaikaa kohden on pidettävä taukoa 45 minuuttia. Tämä voidaan jakaa useampaan taukoon (joka on vähintään 15 minuuttia) kuitenkin niin, että jälkimmäinen osio on vähintään 30 minuuttia pitkä.

Joo, olet oikeassa, unohdin sen väh. 30min pituisen toisen tauon. Tauko noista hommista tekee hyvää  Smiley

minun on tässä vaiheessa pidettävä vähintään 30 minuuttia taukoa, koska viimeisen 4,5 ajotunnin ajalle osuu vain 30 minuuttia taukoa ja jälkimmäisen tauon on oltava vähintään 30 minuuttia

Tätä tulkintaa en oikein tajua, liekö sekin sitten sitä etten ole koskaan ihan noin tarkkaan nysvännyt ajoaikalakia. Poliisillekin on kelvannut.

Ajatko digipiirturillista autoa? Muistaakseni kun 45 minuuttia taukoja on pidetty, nollaantuu piirturin ajoaika, eikä se ala nalkuttaa kuin vasta neljän ja puolen tunnin päästä. Kun sulla on se lakikirja kuitenkin auki, kopioipa sieltä se osuus joka sanoo että sen toisen jakson ensimmäisen tauon on pakko olla 30 minuuttia, vaikka yhteensä 45min taukoja on jo pidetty edellisessä neljän ja puolen tunnin ajoaikajaksossa.


edit: kts täältä: http://www.tyosuojelu.fi/fi/tulosta/2178#tauko

"Yhdessä tai kahdessa osassa pidetyn vähintään 45 minuutin tauon jälkeen alkaa aina uusi taukolaskenta eikä aikaisempia ajo- ja taukoaikoja oteta huomioon."
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7010 on: 14.09.09, 18:30 »

Kylläpäs oli taas tänään valopää rekkakuskeja liikenteessä. Motarilla Heinolasta Helsinkiin oli ensin tilanne, missä rekkakuski ohittamassa perävaunua vetävää henkilöautoa, siinä sitten jurrattiin pari kilometriä odottaen että rekka pääsee ohi. Toinen sitten sellainen, missä minä olin n. 300 metrin päässä kahdesta rekasta lähestymässä ja ohittamassa niitä vasemmalla kaistalla ja samassa päättääkin tämä jälkimmäinen valopää ohittaa sen ensimmäisen rekan. Eikun mun eteen vaan ja sit taas jurrattiin kahdeksaa kymppiä rekkojen takana 3 kilometriä! Onko tosiaan rekkakuskit näin yksinkertaisia että eivät tajua sitä ettei se matkanteko heillä nopeudu paskan vertaa vaikka sen toisen ohitse pääsisi? Tuo motari on suhteellisen tasaista, eikä luulisi tyhjän ja täyden rekan vauhdeissa olevan paljoa eroa, kun lähes tasamaalla mennään.

Tilannehan laukeaa hyvin yksinkertaisesti.

Ohitettava hiljentää hieman. thmbup

Taitaa olla utopiaa,eihän kukaan paikkaansa vapauta,vaivalla hankittua. Grin


salgmark miuku telia.com
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7011 on: 14.09.09, 18:39 »

edit: kts täältä: http://www.tyosuojelu.fi/fi/tulosta/2178#tauko

"Yhdessä tai kahdessa osassa pidetyn vähintään 45 minuutin tauon jälkeen alkaa aina uusi taukolaskenta eikä aikaisempia ajo- ja taukoaikoja oteta huomioon."

Hmm... tämä onkin sinällään mielenkiintoinen tulkinta, että olen saanut "ankaran varoituksen" juuri tuollaisesta casesta, silloin poliisisetä laski tauot liukuvan 4,5 tunnin jaksolta, eikä tuolla tavalla, kuin työsuojelu asian esittää. Työsuojelu voi hyvinkin olla oikeassa tässä, itse en ole sitä tarkistanut. Digipiirturin näyttämiä en muista, ärsyttäviä purkkeja kaiken puolin, eikä vähiten sen aivan onnettoman käytettävyyden vuoksi. Monesti auton oma ajotietokone osaa antaa järkevämpää dataa ajo-, työ- ja lepoajoista.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
petikko
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7012 on: 14.09.09, 18:39 »

Tilannehan laukeaa hyvin yksinkertaisesti.

Ohitettava hiljentää hieman. thmbup

Taitaa olla utopiaa,eihän kukaan paikkaansa vapauta,vaivalla hankittua. Grin



Et nyt ymmärrä sitä rajoitinta vasten ajamista, ainoaa asiaa jossa rekkakuski saa toteuttaa itseään. Kyseessä on KILPAILU. Vaikka jopa rekkakuskin järjenjuoksulla on nähtävissä että hopeaahan tässä tulee, niin ei silti saa höllätä.

Koska siinä menettää kuusi sekuntia ja silloin tuo viidentoista minuutin myöhästyminen yölepopaikalta on taas hiukan lähempänä. TASAN 150 KPL samanlaisia joustoja ja siinä ollaan.

On tullut tehtyä tatut, kuten leikkisästi rekkapiireissä asialle naureskellaan.
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7013 on: 14.09.09, 18:39 »

Joo, olet oikeassa, unohdin sen väh. 30min pituisen toisen tauon. Tauko noista hommista tekee hyvää  Smiley

Tätä tulkintaa en oikein tajua, liekö sekin sitten sitä etten ole koskaan ihan noin tarkkaan nysvännyt ajoaikalakia. Poliisillekin on kelvannut.

Ajatko digipiirturillista autoa? Muistaakseni kun 45 minuuttia taukoja on pidetty, nollaantuu piirturin ajoaika, eikä se ala nalkuttaa kuin vasta neljän ja puolen tunnin päästä. Kun sulla on se lakikirja kuitenkin auki, kopioipa sieltä se osuus joka sanoo että sen toisen jakson ensimmäisen tauon on pakko olla 30 minuuttia, vaikka yhteensä 45min taukoja on jo pidetty edellisessä neljän ja puolen tunnin ajoaikajaksossa.

edit: kts täältä: http://www.tyosuojelu.fi/fi/tulosta/2178#tauko

"Yhdessä tai kahdessa osassa pidetyn vähintään 45 minuutin tauon jälkeen alkaa aina uusi taukolaskenta eikä aikaisempia ajo- ja taukoaikoja oteta huomioon."

Ziizuz, ja minä kun pidin seitsensivuista, kymmeniin riveihin hajonnutta työtuntilistaamme vaikeana tapauksena... Shocked
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7014 on: 14.09.09, 18:43 »

Et nyt ymmärrä sitä rajoitinta vasten ajamista, ainoaa asiaa jossa rekkakuski saa toteuttaa itseään. Kyseessä on KILPAILU. Vaikka jopa rekkakuskin järjenjuoksulla on nähtävissä että hopeaahan tässä tulee, niin ei silti saa höllätä.

Koska siinä menettää kuusi sekuntia ja silloin tuo viidentoista minuutin myöhästyminen yölepopaikalta on taas hiukan lähempänä. TASAN 150 KPL samanlaisia joustoja ja siinä ollaan.

On tullut tehtyä tatut, kuten leikkisästi rekkapiireissä asialle naureskellaan.

Kerrohan lisää niistä rekkapiireistäsi.

Itse olen useamman kerran lähtenyt ohittamaan motarilla tai muulla monikaistaisella osuudella henkilöautoa niin, että ohitus onkin päättynyt rinnanajoon. Tämä on imo puhtaasti ollut joka ainut kerta sen henkilöauton moka. Normaalisti ajelen n. 82 km/h vakionopeudensäädinasetuksella ja jos siitä joutuu merkittävästi nopeutta tiputtamaan edellä olevan liikenteen takia, niin lähden ohi. Merkittävä olkoon vaikkapa alle 75 km/h ja tietysti tilanne sellainen, ettei vasenta kaistaa mene jatkuvasti henkilöautoja ohi.

Vaan kyllä siitä henkilöautosta alkaa sitä tehoa ja nopeutta löytyä viimeistään kun vetoauton keula menee ohi, saat seistä kaasulla ja henkilöautosta ei silti pääse ohi. Sitten jäät sen auton taakse ja taas sama saatanan matelu alkaa.

Öiseen aikaan (pl. viikonloppuyöt) poliisilla on yleensä aikaa tulla katsomaan, mutta muuten helppoa ja hyvää ratkaisua on vaikea löytää. Jos nyt sanoisin painavani torven pohjaan ja lyömällä pitkät päälle, täällä alkaisi jonkinmoinen jeesustelu siitä, että aiheutan vaaratilanteen kun se henkilöauto ei näe sitten kunnolla.. joku voisi sanoa, että joutaakin joutua vaaraan ja kuolla pois... no mutta, näin en kuitenkaan nyt sano.


Tämä kun sattuu kolme kertaa vuodessa niin, että poliisi siitä rankaisee, niin virkavalta pakottaa kuskin pariksi kolmeksi kuukaudeksi palkattomalle pakkolomalle. Tai jos vaikka satut kirjoittamaan vahingossa kiekkoon virheellisen tiedon (Esimerkiksi sakot koska kiekossani luki Korvanen J-M, EI KUULEMMA KELPAA NIMIKIRJAIMET!!!  :thmbdn:) Ja taas jokainen henkilö, joka on joskus piirturin kiekkoon kirjoittanut jotain tietää kuinka lyhyt se nimikenttä on ja silloin tällöin saattaa sattua kirjoitusvirhe tms. ja siitä varmasti sakotetaan. Saakos sihteerit tai vaikka reportterit parin kolmen kuukauden palkattoman pakkoloman jos vuoden sisään sattuu kolme pikkuvirhettä? Yritäpä siinä sitten elättää perhe, maksaa lainat ja syödäkin jotain... Joskus musta tuntuu ison auton ratissa, että vaikka poliisit tulisivat vastaan murhaajaa takaa-ajaessaan, niin ne kääntyvät mun perään kun olen pahempi rikollinen kuin se murhaaja. Niinhän ne kaikki rekkakuskit on murhaajia.

Tämä nysvääminen ja niuhottaminen on tosiaan vielä helpottunut digipiirturin myötä, kun poliisin tarvitsee vain lyödä kortti lukijaan ja laite kertoo kaikki mahdolliset ylitykset, joita sieltä löytyy. Tottahan toki piirturikiekkojen tulkkaamiseenkin on omat laitteensa, mutta on se digikortilla nopeampaa. Jonkin verran saatetaan katsoa sormien läpi, mutta kiekkojen kanssa se oli ehkä helpompaa kun mitään "eksaktia tietoa" ei ollut tarjolla.

edit: btw, tältä kantilta olis mielenkiintoista kokeilla bussikuskin hommia, jollain sellasella reittikonfiguraatiolla, että sitä nyt ei ehdi ajaa nopeusrajoitusten ja muiden liikennesääntöjen puitteissa niin, että tauot saisi pidettyä ajallaan.. tai siis, saahan ne. kun aika tulee täyteen niin auto pysähtyy. Toinen homma on nää pikavuorot ja muut viritykset, joita ei ehdi ajaa ajoissa perille jos ei aja ylinopeutta. Tälläisiä täysmunauksia ei olisi tosin olemassakaan, jos kuljettajilla olisi ollut selkärankaa... No mutta, jossain vaiheessa tulee varmaan potkut ja sitten voi lähteä hakemaan vahingonkorvausta aiheettomasta irtisanomisesta... :P
« Last Edit: 14.09.09, 18:57 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7015 on: 14.09.09, 18:58 »

Tilannehan laukeaa hyvin yksinkertaisesti.

Ohitettava hiljentää hieman. thmbup

Taitaa olla utopiaa,eihän kukaan paikkaansa vapauta,vaivalla hankittua. Grin

Ei nyt aivan. Näin perjantai-iltana Lahdenväylää kotiinpäin ajellessa säännön vahvistavan poikkeuksen. Katsoin jo satojen metrien päästä, että siellä menee taas oikein emätulppa (rekka ohittaa rekkaa). Jatkoin kuitenkin normaalia 133km/h mittarinopeutta ja saavutinkin nämä sankarukset hetkessä. Siinä ne vieläkin kyntivät rinnakkain. Kun sitten jouduin hidastamaan siihen ohittavan perään, siinä vaiheessa ohitettavan auton kuljettaja sitten nosti jalan kaasulta ja ohitustilanne oli muutamassa sekunnissa ohi... Eikö sille saamarin älykääpiölle tullut mieleen, että olisi voinut hidastaa sitten jo vähän aikaisemmin, niin ei olisi minun tarvinnut hidastaa vauhtia kolmanneksella ja sitten taas kiihdyttää... Kuten taas nähtiin, jääräpäitä ne on rekkakuskit kaikki tyynni. Vaikka yrittää olla hyvä, on silti paha Grin

Vaan eipä sen puoleen. Olin aiemmin päivällä ajamassa kohti Etelä-Suomea. Alkumatkasta vähän ennen Hankasalmea olin saavuttanut erästä 406:sta Coupe Pösöä ja saavuin pitkän suoran alkupäähän. Huomasin suoran puolivälissä menevän myös rekan. Tässä vaiheessa mulla oli matkaa tuohon Pösöön ehkä joku 50 metriä joten lähdin kiihdyttämään ajaakseni sen ohi ja hyvällä lykyllä ehtisin ohittaa sen parin sadan metrin päässä menevän rekankin sillä samalla suoralla. Just kun olin laittamassa vilkun päälle lähteäkseni ohitukseen, tämä Pösö pistää myös vilkun päälle ja siirtyy vastaantulevan kaistalle, vaikka rekkaan oli matkaa vielä ainakin 150 metriä. Jouduin polkaisemaan jarrua, että en menisi oikealta ohi. Siinä se sitten hyvin hitaasti kiihdytti vauhtiaan vasemmalla kaistalla. Itse jäin seuraamaan tilanteen kehittymistä omalle kaistalle. Loppujen lopuksi tämä sporttisen näköinen Ranskan lahja metallinkeräykselle ei koskaan ehtinyt saavuttaa sitä rekkaa sen suoran aikana, vaan joutui palaamaan suoran päätyttyä omalle kaistalle, aivan sen rekan kantaan. Pyörittelin päätäni, kirosin sen kuskin ja naureskellen samalla sänkeeni... Vaan eiköhän mitä, seuraavan bussipysäkin kohdalla tämä pösömies tekee, jos mahdollista, vieläkin järjettömämmän ratkaisun. Ukko sai yhtäkkiä päähänsä antaa minulle tietä ja tälläsi suorilta liinat kiinni ja koukkasi siihen bussipysäkille! Jouduin tekemään paniikkiväistön vastaantulevan kaistan kautta, etten olisi tällännyt sen Pösön persiiseen. Katsoin peiliin ja näin, kuinka se Pösö heittelehti takaisin ajokaistalle. Ihmettelen suuresti, miten se sai sen auton pidettyä käsissä, tai että miten se ylipäätään onnistui tuon temppunsa tekemään ajamatta sitä bussipysäkkiä pitkäksi. Sen verran hurjan näköistä touhua oli.  

Minulle ei vain vieläkään selvinnyt, että mikä sen perimmäinen Pösön aikomus oli. Yrittikö se tampio antaa jo siinä alussa jonkun järjettömän logiikan kautta tietä siirtymällä siihen vastaantulevan kaistalle. Tämä jälkimmäinen operaatio ehkä voisi puhua tämän puolesta. Ohittamisyritykseksi se oli vähintäänkin siis outo. 150 metriä ennen ohitettavaa siirrytään vastaantulevan kaistalle, mutta ei sitten päästä yhdestä rekasta ohi kilometrin suoralla... Tai sitten sillä oli vain vakaa aikomus päättää päivänsä ja viedä viaton Mikko mukanaan  Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Arto Virtanen
Offline Offline

Posts: 325
Date Registered: 09.06.08

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7016 on: 14.09.09, 19:04 »

...Pösö heittelehti takaisin ajokaistalle. Ihmettelen suuresti, miten se sai sen auton pidettyä käsissä, tai että miten se ylipäätään onnistui tuon temppunsa tekemään ajamatta sitä bussipysäkkiä pitkäksi. Sen verran hurjan näköistä touhua oli.  

Minulle ei vain vieläkään selvinnyt, että mikä sen perimmäinen Pösön aikomus oli. Yrittikö se tampio antaa jo siinä alussa jonkun järjettömän logiikan kautta tietä siirtymällä siihen vastaantulevan kaistalle. Tämä jälkimmäinen operaatio ehkä voisi puhua tämän puolesta. Ohittamisyritykseksi se oli vähintäänkin siis outo. 150 metriä ennen ohitettavaa siirrytään vastaantulevan kaistalle, mutta ei sitten päästä yhdestä rekasta ohi kilometrin suoralla

Se on noiden ranskalaisten autojen kanssa vähän tuollaista vaikka ois mikä tahansa loebvatanen ratissa, ei ne ole ihmisille tarkoitettu. Parempia ranskalaisia saa grilliltä  Grin
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7017 on: 14.09.09, 19:05 »

Ei nyt aivan. Näin perjantai-iltana Lahdenväylää kotiinpäin ajellessa säännön vahvistavan poikkeuksen. Katsoin jo satojen metrien päästä, että siellä menee taas oikein emätulppa (rekka ohittaa rekkaa). Jatkoin kuitenkin normaalia 133km/h mittarinopeutta ja saavutinkin nämä sankarukset hetkessä. Siinä ne vieläkin kyntivät rinnakkain. Kun sitten jouduin hidastamaan siihen ohittavan perään, siinä vaiheessa ohitettavan auton kuljettaja sitten nosti jalan kaasulta ja ohitustilanne oli muutamassa sekunnissa ohi... Eikö sille saamarin älykääpiölle tullut mieleen, että olisi voinut hidastaa sitten jo vähän aikaisemmin, niin ei olisi minun tarvinnut hidastaa vauhtia kolmanneksella ja sitten taas kiihdyttää... Kuten taas nähtiin, jääräpäitä ne on rekkakuskit kaikki tyynni. Vaikka yrittää olla hyvä, on silti paha Grin

Vaan eipä sen puoleen. Olin aiemmin päivällä ajamassa kohti Etelä-Suomea. Alkumatkasta vähän ennen Hankasalmea olin saavuttanut erästä 406:sta Coupe Pösöä ja saavuin pitkän suoran alkupäähän. Huomasin suoran puolivälissä menevän myös rekan. Tässä vaiheessa mulla oli matkaa tuohon Pösöön ehkä joku 50 metriä joten lähdin kiihdyttämään ajaakseni sen ohi ja hyvällä lykyllä ehtisin ohittaa sen parin sadan metrin päässä menevän rekankin sillä samalla suoralla. Just kun olin laittamassa vilkun päälle lähteäkseni ohitukseen, tämä Pösö pistää myös vilkun päälle ja siirtyy vastaantulevan kaistalle, vaikka rekkaan oli matkaa vielä ainakin 150 metriä. Jouduin polkaisemaan jarrua, että en menisi oikealta ohi. Siinä se sitten hyvin hitaasti kiihdytti vauhtiaan vasemmalla kaistalla. Itse jäin seuraamaan tilanteen kehittymistä omalle kaistalle. Loppujen lopuksi tämä sporttisen näköinen Ranskan lahja metallinkeräykselle ei koskaan ehtinyt saavuttaa sitä rekkaa sen suoran aikana, vaan joutui palaamaan suoran päätyttyä omalle kaistalle, aivan sen rekan kantaan. Pyörittelin päätäni, kirosin sen kuskin ja naureskellen samalla sänkeeni... Vaan eiköhän mitä, seuraavan bussipysäkin kohdalla tämä pösömies tekee, jos mahdollista, vieläkin järjettömämmän ratkaisun. Ukko sai yhtäkkiä päähänsä antaa minulle tietä ja tälläsi suorilta liinat kiinni ja koukkasi siihen bussipysäkille! Jouduin tekemään paniikkiväistön vastaantulevan kaistan kautta, etten olisi tällännyt sen Pösön persiiseen. Katsoin peiliin ja näin, kuinka se Pösö heittelehti takaisin ajokaistalle. Ihmettelen suuresti, miten se sai sen auton pidettyä käsissä, tai että miten se ylipäätään onnistui tuon temppunsa tekemään ajamatta sitä bussipysäkkiä pitkäksi. Sen verran hurjan näköistä touhua oli.  

Minulle ei vain vieläkään selvinnyt, että mikä sen perimmäinen Pösön aikomus oli. Yrittikö se tampio antaa jo siinä alussa jonkun järjettömän logiikan kautta tietä siirtymällä siihen vastaantulevan kaistalle. Tämä jälkimmäinen operaatio ehkä voisi puhua tämän puolesta. Ohittamisyritykseksi se oli vähintäänkin siis outo. 150 metriä ennen ohitettavaa siirrytään vastaantulevan kaistalle, mutta ei sitten päästä yhdestä rekasta ohi kilometrin suoralla... Tai sitten sillä oli vain vakaa aikomus päättää päivänsä ja viedä viaton Mikko mukanaan  Tongue
Shocked "Joutukaa sielut, on aikanne kallis..." täältä asiaankuuluvaa traumaterapiaa: http://www.evl.fi/kkh/to/kpk/pap.html
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5260
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7018 on: 14.09.09, 19:09 »

Tilannehan laukeaa hyvin yksinkertaisesti.

Ohitettava hiljentää hieman. thmbup
...


Ja i Sverige där jag har sett det, men inte här i Finland.

Meidän suomalaisten asenteissa lienee korjattavaa?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7019 on: 14.09.09, 20:18 »

Ja i Sverige där jag har sett det, men inte här i Finland.

Meidän suomalaisten asenteissa lienee korjattavaa?

Pekka


Juu,kannattaa käyttää sisäpeiliä muuhunkin kuin taakse katselemiseen.

Katsella omaa pärstää ja ajatella niin kyllä se siittä.......,toimi hyvin allekirjoittaneelle. Smiley

salgmark miuku telia.com
Pages: 1 ... 349 350 [351] 352 353 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1