Keskustelua liikenteestä

<< < (1405/3033) > >>

Joona:
Quote

Joonalla on arvot kohdallaan. Ennemmin jokainen bussikuski ajaa autonsa täynnä lapsia nurtsille joka kerta kun rekka tulee pimeässä vastaan.


Ihan turha sun on jatkaa tätä trollausta ja yrittää kärjistää. En sanonut joka kerta. Onhan se eri asia, jos vastaantulee rekka poikittain joka vilkuttelee valoja. Enkä puhu mistään yhdestä nopeasta räpsäisystä.

Joona:
Quote

Kysymys ammattiautoilijoille tai niille jotka ovat ajaneet muutakin kuin lasten leikkirekkaa. Mikä on ohjattavuus 60-tonnin yhdistelmässä liukkaalla, jossa paino jakautuu karkeasti 20/40, kun perävaunu kyntää ojan pohjaa? Viekö rekka ja kuski voi katella maisemia vai onko jotain tehtävissä?


Muistan, kun yritin peililiukkaalla tiellä pysäyttää 50km/h vauhdista liikennevaloihin. Jarrutusmatka oli n. 300 metriä. Kärry oli lopulta poikittain. ABS-pistoke oli rikki, joten kärry kampesi sivulle saman tien kun koskin jarrupolkimeen ja yritti lähteä ohi. En voinut tehdä muuta kuin seistä jarrun päällä ja todeta kuinka koko putki menee poikittain. No, selvittiin vahingoilta vääntyneen aisan lisäksi. Ojassa ei ole tarvinnut käydä. Kyllä se varmaan sieltäkin tulee ylös, kunhan vetävillä on pitoa ja perävaunu ei ole poikittain.

Joona:
Quote

Niinpä. Ehkä siinä vaiheessa, kun se rekkakuski näki jo kaukaa, satojen metrien päästä, bussin tulevan vastaan, olisi hänen kannattanut keskittyä valojen välkyttelyn sijaan veivaamaan se rekkansa ojaan. Ilmeisesti kuitenkin kaveri yritti viimeiseen asti saada yhdistelmän oikenemaan, mikä näin jälkikäteen katsottuna oli virhe...

Sinä voit Mikko ihan itse käydä kokeilla ajaa se rekka sinne ojaan. Totta kai se on loppupeleissä parempi vaihtoehto, mutta täytyy myös muistaa, että sekunnit ja metrit juoksee aikamoista vauhtia samalla knu sitä kärryä yrittää saada sieltä ojasta ylös.

Quote

Voisiko olla mahdollista, että se bussikuski ei vain nähnyt sitä kärryä sieltä nupin kirkkaiden valojen takaa? Nuppi kun kuitenkin oli omalla kaistallaan... Kärjistetään vielä lopuksi yhdellä heitolla. Entäs, jos se pitkien räpsyttely päin naamaa aiheuttikin sen, että bussikuski ei nähnyt, mikä hänen kohta osuu?

Kylläpä siinä kärryssä aika paljon valoja yleensä on joka kulmassa ja sivulla, että sen näkee kyllä jos tulee poikittain. Samaten veturi on varmasti seilannut  myös tiellä. Ja on varoitettu vielä vastaantulijaa. Kaikesta huolimatta bussikuski ei tehnyt elettäkään estääkseen onnettomuutta samalla kun toinen yritti tehdä kaikkensa. En tiedä oliko bussikuski sokea vai mikä ***tu viiraa päässä jos ei millään tavalla reagoi vastaantulevaan valoja vilkuttelevaan seilaavaan yhdistelmään.  Mutta noiden ajotyylit huomioon ottaen, en ole lainkaan hämmästynyt.


Quote

Tottakai se oli monien yhteensattumien summa. Lähtökohta kuitenkin on, että tapahtumat saivat alkunsa siitä, kun rekkakuski ajoi, tai päästi autonsa sellaiseen tilaan, mistä ei ollut paluuta. Ihan sama ketä puolustelet ja miten paljon, tätä faktaa et edes sinä pysty kieltämään.

Eli väkisin pitää saada syyllinen kaivettua jollain. Tuo ajoi/päästi autonsa sellaiseen tilaan mistä ei ollut paluuta on aika mielenkiintoinen väite. Totta kai varmasti pitää osittain paikkansa, mutta ensinnäkin kukaan ei aja tai päästä autoaan tuollaiseen tilaan. Toisekseen, olosuhteet muuttuivat aika äkisti. Minä olen itse ajanut täysperällä kuivalla tiellä, jossa minuutin päästä on alijäähtynyttä vettä satanut ja tie muuttuu peililiukkaaksi. Ja se on muuten jännittävä hetki. Se liukkaus kun tulee täysin yllättäen. Ei siihen tarvita kuin pieni heitto, niin kärry saattaa lähteä lapasesta, vaikka minkälainen mies olisi ratissa.

Joona:
Quote

Joo, anteeksi väärä sanavalintani/asiavirheeni. Anyway, Joona sanoo ensin, että bussikuskin olisi pitänyt ajaa autonsa ojaan ja sitten heti kohta on sanomassa, että "kun se rekka on niin kallis, niin eihän sitä voi metsään ajaa". Ja kyllä, tiedän, että Joona ei kirjoittanut sanatarkasti noin, mutta asian sisältö oli silti sama 


Ilmaisin asian ehkä huonosti, mutta en nyt tarkoittanut pelkästään rahaa sillä kommentillani.

Quote

Edelleenkin väitän/uskon/luulen/entiedä, että rekkakuski teki kaksi kohtalokasta virhettä, joita ilman koko tapausta ei olisi koskaan sattunut.

Ja ne kaksi virhettä oli mitä?

Joona:
Quote

Kylläpäs oli taas tänään valopää rekkakuskeja liikenteessä. Motarilla Heinolasta Helsinkiin oli ensin tilanne, missä rekkakuski ohittamassa perävaunua vetävää henkilöautoa, siinä sitten jurrattiin pari kilometriä odottaen että rekka pääsee ohi. Toinen sitten sellainen, missä minä olin n. 300 metrin päässä kahdesta rekasta lähestymässä ja ohittamassa niitä vasemmalla kaistalla ja samassa päättääkin tämä jälkimmäinen valopää ohittaa sen ensimmäisen rekan. Eikun mun eteen vaan ja sit taas jurrattiin kahdeksaa kymppiä rekkojen takana 3 kilometriä! Onko tosiaan rekkakuskit näin yksinkertaisia että eivät tajua sitä ettei se matkanteko heillä nopeudu paskan vertaa vaikka sen toisen ohitse pääsisi? Tuo motari on suhteellisen tasaista, eikä luulisi tyhjän ja täyden rekan vauhdeissa olevan paljoa eroa, kun lähes tasamaalla mennään.


Kylläpä on muuten valopää henkilöautokuskeja liikenteessä joka ***tun päivä. Selkäsauna ja kortti pois 90 prosentilta. Sen verta idiootteja että ei mitään rajaa.

Heinola - Helsinki välillä tyhjän ja täyden rekan vauhdeissa todellakin on eroa ja paljon... Eikä se todellakaan ole mitään tasamaata. Henkilöautossa se tuntuu siltä. Rekalla kun ajaa täydellä painolla niin navigaattori päälle ja voi katella kun korkeus kasvaa yllättävän paljon ja vauhti tippuu vaikka tie näyttää lähinnä täysin tasaiselta. Tuolla on paljon pitkiä puuduttavia mäkiä joka puolella joita ei henkilöautossa edes huomaa. Rekallakin vasta kun painoa on enemmän.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page