FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.08.17, 03:32

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 353 354 [355] 356 357 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1467821 times)
Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7080 on: 22.09.09, 06:33 »

Muistakaas tänään autottomana päivänä 22.9. jättää auto kotiin ettei tarvitse ajaa ruuhkissa.  Smiley

Sho nuff thmbup
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7081 on: 22.09.09, 06:33 »

Muistakaas tänään autottomana päivänä 22.9. jättää auto kotiin ettei tarvitse ajaa ruuhkissa.  Smiley

Mielenkiintoistahan tässä on se, että ei ole pariin viikkoon ollut moottoritiellä Tampereella niin paljon autoja kuin tänään.  Wink

-JukSii-
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7082 on: 22.09.09, 07:35 »

Quote
80-lätkä takaisin takalasille?

Nuorten kuljettajien liikennekuolemat ovat jälleen viime viikkoina ja -kuukausina nousseet puheenaiheeksi. Kansanedustaja Pertti Hemmilä esittää, että tuoreiden kuskien 80-lätkä palautetaan käyttöön. Kerro, uskotko lätkän olevan lääke liikennekuolemiin!

Samaan aikaan kun liikenneturvallisuus yleisesti ottaen paranee, kasvaa nuorten osuus kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.

- Kun kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrä on kokonaisuudessaan vähentynyt, niin nuorten kohdalla tilanne on pysynyt samana. Suhteellisesti siis nuorten onnettomuudet ovat lisääntyneet, totesi Liikenneturvan Länsi-Suomen aluepäällikkö Antero Aho viime viikolla YLE Turun Radion haastattelussa.

Takavuosikymmeninä auton takalasilla keikkunut 80-lätkä viestitti muille autoilijoille, että ratissa on kokemattomampi kuljettaja. Haittapuolena sen väitettiin provosoivan turhiin ohituksiin ja uusien kuljettajien leimaamiseen.

80-lätkän palauttamista ehdottava kansanedustaja Pertti Hemmilä kirjoittaa, että vuoden 1996 alussa otettiin käyttöön ns. riskikuljettajien ohjausjärjestelmä, jolla erityisesti uusien kuljettajien liikennerikkomuksia alettiin seurata aiempaa tiiviimmin virhepistejärjestelmän kaltaisesti. Ohjausjärjestelmä on kuitenkin osoittautunut vaikuttavuudeltaan varsin kehnoksi. Tuolloin poistettiin uuden kuljettajan enintään 80 km/h nopeusrajoitus sekä sitä osoittavan "lätkän” käyttö. Vanhassa "lätkäjärjestelmässä" ajokortti otettiin määräajaksi pois, jos 80 km/h rikottiin ja samalla uusi kuljettaja joutui takaisin autokouluun.

Hemmilä päätää kannanottonsa: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien ehkäiseminen ja vähentäminen edellyttävät myös muutoksia uusien kuljettajien ajokorttijärjestelmään, joista tehokkain olisi 80 km/h tunnissa maksiminopeuden palauttaminen, ajokiellot ja joutuminen uudelleen autokouluun sekä 80 km/h lätkän palauttamisen.

http://yle.fi/alueet/turku/2009/09/80-latka_takaisin_takalasille_1020909.html

Joo ei hyvää päivää vaan, näinhän sitä liikenteen sujuvuutta taas parannetaankin kertaheitolla. Ja mitä vaikutusta tällä olisi niiden asennevammaisten bemaripellejen liikennekäyttäytymiseen? Ei sitten yhtään mitään.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7083 on: 22.09.09, 08:14 »

Joo ei hyvää päivää vaan, näinhän sitä liikenteen sujuvuutta taas parannetaankin kertaheitolla. Ja mitä vaikutusta tällä olisi niiden asennevammaisten bemaripellejen liikennekäyttäytymiseen? Ei sitten yhtään mitään.

Täähän on ihan normaalia taustakohinaa, aina vuoden-parin välein joku vaatii tuota 80 lätkää.. ei hirveesti kannata uhrata ajatuksia moiselle.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5231
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7084 on: 22.09.09, 08:33 »

Täähän on ihan normaalia taustakohinaa, aina vuoden-parin välein joku vaatii tuota 80 lätkää.. ei hirveesti kannata uhrata ajatuksia moiselle.

Vaikutus taitaisi olla suunnilleen sama kuin varoitustarralla tupakka-askissa tai viinapullon kyljessä. Hukkaan haaskattuja veromark...euroja. No, toisihan se jollekin taran/kilven valmistajalle vähän töitä.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7085 on: 22.09.09, 08:34 »

Kunnon liikennekampanja 13-20v tytöille/naisille. Ne pistää pahimmatkin kaaharipellet ojennukseen. Tongue
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5231
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7086 on: 22.09.09, 08:38 »

Kunnon liikennekampanja 13-20v tytöille/naisille. Ne pistää pahimmatkin kaaharipellet ojennukseen. Tongue

Tutkimusten mukaan ainoastaan "kiinnijäämisen riskin" lisäämisellä on vaikutusta. Ns. pelotevaikutuskin on "mutu-tietoa". Kiinnijäämisen riskin kasvattaminen taas tarkoittaisi poliisin resurssien kasvattamista ja se maksaa. So forget it. Let's drive hard and die. Poliitikothan eivät halua kasvattaa kuin omaa tiliään.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7087 on: 22.09.09, 10:23 »

Oltiinpa taas niin fast & furious. Hohhoijaa..  Tongue Sad

Niinkuin nämäkin:

Itä-Uudenmaan poliisilaitokselle on toimitettu tutkittavaksi dvd:lle tallennettu Overspeed-niminen kaahailuelokuva. Elokuva sisältää erilaisia ajokohtauksia moottoripyörillä sekä autoilla.
Osa ajokohtauksista oli ajettu yleisellä tiellä käyttäen huomattavan suuria ylinopeuksia, jonka lisäksi ne sisälsivät erittäin vaarallisia ohituksia.  thmbdn

http://www.vartti.fi/artikkeli/406053db-636a-4a18-b6f7-91f9aa73855f

Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7088 on: 22.09.09, 10:38 »

Muistakaas tänään autottomana päivänä 22.9. jättää auto kotiin ettei tarvitse ajaa ruuhkissa.  Smiley

Kävin ihan ko. päivän kunniaksi ajamassa keskustassa tunnin verran huvikseni Smiley
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7089 on: 22.09.09, 10:47 »

Ei niistä hevospoliiseista ole kuin haittaa laugh http://www.vartti.fi/artikkeli/aeb1a9d1-8a86-4e64-ad08-fbbefec7a369

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Matias Hurtta
Offline Offline

Posts: 1133
Date Registered: 10.01.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7090 on: 22.09.09, 14:34 »

Ei niistä hevospoliiseista ole kuin haittaa laugh http://www.vartti.fi/artikkeli/aeb1a9d1-8a86-4e64-ad08-fbbefec7a369

Ulkoiluttajan pitää siivota koiransa jätökset pois, mutta poliisin ei tarvitse siivota tuollaista hehtaaripaskaa. Mitä virkaa noilla hevospoliiseilla on muuta kuin, että ovat uljaan näköisiä?  Tongue
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7091 on: 22.09.09, 18:31 »

80-lätkä varmaan vaikuttaa paljon näihin humalassa hurjasteleviin alle 18-vuotiaisiin. Ei riitä, että rikkovat kolmea eri pykälää (rattijuopumus, ajo-oikeudetta ajo ja liikenteen vaarantaminen), niin heitä ei edes koske 80-lätkä, koska ei ylipäänsä ole ajokorttia. Olisikin mielenkiintoista tietää, miten Hemilä on ajatellut näiden muutoksien vaikuttavan kyseisen kaltaisiin nuoriin. Ja vaikka olisikin yli 18-vuotias ja ajokortilla varustettu, niin rattijuopumus ja liikenteen vaarantaminen vie kortin ilman 80-lätkääkin ja tällöin lyhytaikaisen kortin saa takaisin vasta inssin kautta. Mitä uutta Hemilän ehdotus toisi tähän?

Kyse ei ole taas muusta kuin tunteenomaisesta ajattelusta, kun päättämiseen pitäisi sisällyttää järki.
Torsten Kihlman
Offline Offline

Posts: 1830
Date Registered: 25.04.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7092 on: 22.09.09, 20:30 »

80-lätkä varmaan vaikuttaa paljon näihin humalassa hurjasteleviin alle 18-vuotiaisiin. Ei riitä, että rikkovat kolmea eri pykälää (rattijuopumus, ajo-oikeudetta ajo ja liikenteen vaarantaminen), niin heitä ei edes koske 80-lätkä, koska ei ylipäänsä ole ajokorttia. Olisikin mielenkiintoista tietää, miten Hemilä on ajatellut näiden muutoksien vaikuttavan kyseisen kaltaisiin nuoriin. Ja vaikka olisikin yli 18-vuotias ja ajokortilla varustettu, niin rattijuopumus ja liikenteen vaarantaminen vie kortin ilman 80-lätkääkin ja tällöin lyhytaikaisen kortin saa takaisin vasta inssin kautta. Mitä uutta Hemilän ehdotus toisi tähän?

Kyse ei ole taas muusta kuin tunteenomaisesta ajattelusta, kun päättämiseen pitäisi sisällyttää järki.

Totta. Nuorten liikennekuolemissa kun ei yleensä ole se joku kymmenen kilometrin ylinopeus vaan huomattavasti suurempi.

My photos on Airliners.net
Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7093 on: 23.09.09, 12:26 »

Kävin ihan ko. päivän kunniaksi ajamassa keskustassa tunnin verran huvikseni Smiley
Kapinavaihe päällä?

Juha Lampi
Offline Offline

Posts: 4323
Date Registered: 10.10.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7094 on: 23.09.09, 12:34 »

Kapinavaihe päällä?

Tai sitten taas yksi teko tietullien puolesta... Wink
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7095 on: 23.09.09, 20:53 »

Tai sitten taas yksi teko tietullien puolesta... Wink

Lähinnä katsoin, että josko joku tarttuisi kiinni oikeen kunnolla, mutta ei tällä kertaa Grin

Joo, tietullit ihmeessä ja mielellään bensan hinta vähintään 4e/l niin saa ajella jatkossa ihan rauhassa Wink
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5231
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7096 on: 23.09.09, 21:16 »

Lähinnä katsoin, että josko joku tarttuisi kiinni oikeen kunnolla, mutta ei tällä kertaa Grin

Joo, tietullit ihmeessä ja mielellään bensan hinta vähintään 4e/l niin saa ajella jatkossa ihan rauhassa Wink

Tietullit eivät välttämättä ole huono vaihtoehto (siis jos on olemassa myös maksuton vaihtoehto).

Saksassahan moottoritiet ovat maksuttomia ja monilla saa päästellä "tuhatta ja sataa" - teoriassa. Päiväs- ja ruuhka-aikaan käytäntö on kuitenkin usein ihan toista. Liikenne matelee ja pysähtyy välillä ihan kokonaan ja jonoa riittää kaikille kaistoille.

Ranskassa on maksullisia moottoriteitä ja vaikka niillä on 130 km/h nopeusrajoitus, ei liikennettä ole niin paljon ja matka joutuu (moottoritiemaksu suunnilleen tuplaa polttoaineen hinnan). Tietoni ovat muutama vuoden takaa, kun viimeksi ajoin Euroopan halki, mutta suunnilleen noin se taitaa mennä edelleen.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Ilkka Mannikainen
Offline Offline

Posts: 14183
Date Registered: 06.11.03

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7097 on: 24.09.09, 05:14 »

Tietullit ja maksulliset tiet ovat ihan ok jos niiden tuotto 100% käytetään liikenteeseen.

Totuus on vain se että liikenteestä pummattu raha valuu tässä maassa kepujen ja urpilaisten puoluetukeen ja muuhun epämääräiseen turhaan.
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7098 on: 24.09.09, 07:40 »

Nolletoleranssipäivittelyt voi unohtaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poliisi+sakottaa+kahdeksan+kilometrin+ylinopeudesta+ensi+viikosta+l%C3%A4htien/1135249549109

Eli käytännössä sakkoraja kulkee 11 kilometrin ylinopeudesta.
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7099 on: 24.09.09, 07:42 »

Nolletoleranssipäivittelyt voi unohtaa.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poliisi+sakottaa+kahdeksan+kilometrin+ylinopeudesta+ensi+viikosta+l%C3%A4htien/1135249549109

Eli käytännössä sakkoraja kulkee 11 kilometrin ylinopeudesta.

Pitääkin heti viikonloppuna kokeilla pitävätkö linjansa Grin

Edit. Pitää näemmä malttaa mieli lokakuulle saakka.
Pages: 1 ... 353 354 [355] 356 357 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1