Keskustelua liikenteestä

<< < (1417/3019) > >>

Kiwipilot:
Quote


Toinen kuollut oli Tommi Mäkisen veljenpoika.


Ja tämähän tuntui olevan päivän lööppien perusteella se olennaisin asia...

AYFF:
Muistakaas tänään autottomana päivänä 22.9. jättää auto kotiin ettei tarvitse ajaa ruuhkissa. 

yeeman:
Quote

Muistakaas tänään autottomana päivänä 22.9. jättää auto kotiin ettei tarvitse ajaa ruuhkissa. 


Sho nuff

juksii:
Quote

Muistakaas tänään autottomana päivänä 22.9. jättää auto kotiin ettei tarvitse ajaa ruuhkissa. 


Mielenkiintoistahan tässä on se, että ei ole pariin viikkoon ollut moottoritiellä Tampereella niin paljon autoja kuin tänään. 

AnttiH:
Quote

80-lätkä takaisin takalasille?

Nuorten kuljettajien liikennekuolemat ovat jälleen viime viikkoina ja -kuukausina nousseet puheenaiheeksi. Kansanedustaja Pertti Hemmilä esittää, että tuoreiden kuskien 80-lätkä palautetaan käyttöön. Kerro, uskotko lätkän olevan lääke liikennekuolemiin!

Samaan aikaan kun liikenneturvallisuus yleisesti ottaen paranee, kasvaa nuorten osuus kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.

- Kun kuolemaan johtavien onnettomuuksien määrä on kokonaisuudessaan vähentynyt, niin nuorten kohdalla tilanne on pysynyt samana. Suhteellisesti siis nuorten onnettomuudet ovat lisääntyneet, totesi Liikenneturvan Länsi-Suomen aluepäällikkö Antero Aho viime viikolla YLE Turun Radion haastattelussa.

Takavuosikymmeninä auton takalasilla keikkunut 80-lätkä viestitti muille autoilijoille, että ratissa on kokemattomampi kuljettaja. Haittapuolena sen väitettiin provosoivan turhiin ohituksiin ja uusien kuljettajien leimaamiseen.

80-lätkän palauttamista ehdottava kansanedustaja Pertti Hemmilä kirjoittaa, että vuoden 1996 alussa otettiin käyttöön ns. riskikuljettajien ohjausjärjestelmä, jolla erityisesti uusien kuljettajien liikennerikkomuksia alettiin seurata aiempaa tiiviimmin virhepistejärjestelmän kaltaisesti. Ohjausjärjestelmä on kuitenkin osoittautunut vaikuttavuudeltaan varsin kehnoksi. Tuolloin poistettiin uuden kuljettajan enintään 80 km/h nopeusrajoitus sekä sitä osoittavan "lätkän” käyttö. Vanhassa "lätkäjärjestelmässä" ajokortti otettiin määräajaksi pois, jos 80 km/h rikottiin ja samalla uusi kuljettaja joutui takaisin autokouluun.

Hemmilä päätää kannanottonsa: Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien ehkäiseminen ja vähentäminen edellyttävät myös muutoksia uusien kuljettajien ajokorttijärjestelmään, joista tehokkain olisi 80 km/h tunnissa maksiminopeuden palauttaminen, ajokiellot ja joutuminen uudelleen autokouluun sekä 80 km/h lätkän palauttamisen.

http://yle.fi/alueet/turku/2009/09/80-latka_takaisin_takalasille_1020909.html


Joo ei hyvää päivää vaan, näinhän sitä liikenteen sujuvuutta taas parannetaankin kertaheitolla. Ja mitä vaikutusta tällä olisi niiden asennevammaisten bemaripellejen liikennekäyttäytymiseen? Ei sitten yhtään mitään.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page