FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 18:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 358 359 [360] 361 362 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1466109 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7180 on: 15.10.09, 20:34 »

HEHE, Kimmon vuodatusta kun lukee, niin eipä voi taas todeta, kuin että taisi osua vaihteeksi. Ja mitä tulee siihen puolusteluun, niin hehe, luehan oma viestisi. Kova on tarve kehittää jos jonkinlaista "minä en"-vasta-argumenttia, vaikka siinä viimeisessä viestissä ei käsittääkseni  edes ollut yhtymäkohtaa teikäläiseen Grin

Ps. Onhan tuo nyt täysin idioottimaista verrata jotain hirvikolareita ja kuljettajan mahdollisesti omalla piittaamattomuudella aiheuttamia onnettomuuksia keskenään. Jälkimmäiset on pääosin estettävissä. Jään VOI poistaa sieltä katolta (jos jaksaa ja huvittaa). Jokaista hirveä ja muuta sorkkaeläintä ei voi ampua eikä pakottaa olemaan juoksematta auton alle, vaikka kuinka yrittäisi. Kummallisia vertauskohtia pitää yrittää etsiä, että sen jäämöykyn tekemän tilastotapon saa siloteltua näkymättömiin. Kuitenkin yksikin sellainen on liikaa, jos ja kun se olisi ollut estettävissä...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7181 on: 15.10.09, 20:57 »

HEHE, Kimmon vuodatusta kun lukee, niin eipä voi taas todeta, kuin että taisi osua vaihteeksi. Ja mitä tulee siihen puolusteluun, niin hehe, luehan oma viestisi. Kova on tarve kehittää jos jonkinlaista "minä en"-vasta-argumenttia, vaikka siinä viimeisessä viestissä ei käsittääkseni  edes ollut yhtymäkohtaa teikäläiseen Grin

Niin osuki  Wink  siis löylyt kohilleen. En voi uskoa että tääkin täytyy erikseen selittää mutta tarkoitin että en puolustele tätä keskustelun kohteena olevaa asiaa eli kuljettajan vastuuta, enkä sen puoleen muutakaan hölmöilyjä.

Sen sijaan typeryyksiä ja paskapuheita vastaan kannattaa aina puolustautua vaikka ihan huvin vuoksi. Oli ne suunnattu sitten itseen tai muihin.


Ps. Onhan tuo nyt täysin idioottimaista verrata jotain hirvikolareita ja kuljettajan mahdollisesti omalla piittaamattomuudella aiheuttamia onnettomuuksia keskenään. Jälkimmäiset on pääosin estettävissä. Jään VOI poistaa sieltä katolta (jos jaksaa ja huvittaa). Jokaista hirveä ja muuta sorkkaeläintä ei voi ampua eikä pakottaa olemaan juoksematta auton alle, vaikka kuinka yrittäisi. Kummallisia vertauskohtia pitää yrittää etsiä, että sen jäämöykyn tekemän tilastotapon saa siloteltua näkymättömiin. Kuitenkin yksikin sellainen on liikaa, jos ja kun se olisi ollut estettävissä...

Onko? Käytän nyt tässä sinun aseitasi:

EI ole mun ongelma miten ne hirvet ja kauriit sieltä pois saadaan. Kyllä niitä aitoja VOIDAAN rakentaa vaikka kaikkien merkittävien teiden reunoille. Se vaatii vain rahaa ja viitseliäisyyttä. Raha ei korvaa ihmishenkiä. Yksikin hirvikolari on liikaa. Huomaatko miten turhauttavaa keskustella tällasen kanssa?

Ja sitten, onko sellaisia "jäämöykyn tekemiä tilastotappoja" olemassakaan? Missä? Miksi pitää keksiä satuja..

Lopuksi, hyvää on että sulla oli ihan oikeita ideoitakin joilla ensisijaisesti kannattaisi osallistua tällaiseen keskusteluun, erityisesti jos ei ole mitään omaa kokemusta asiasta. Lisäisin tuohon sun ehdottamaan lämmitykseen vielä jonkinlaisen pyöristyksen tai pienen harjakaton. Niillä voisi olla muutenkin aerodynaamisesti edullisia vaikutuksia. Siihen vielä jokin erityisliukas pintakäsittely..

Tosin en tiedä onko tollaisen lämpövastuksen rakentaminen nykytekniikalla auton sähköjärjestelmää käyttäen edes mahdollista. Taloudellisesti varsinkaan.

Pressuvehkeet saanee harjata ja tökkiä kepillä niinkuin ennenkin..
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7182 on: 15.10.09, 21:08 »

EI ole mun ongelma miten ne hirvet ja kauriit sieltä pois saadaan. Kyllä niitä aitoja VOIDAAN rakentaa vaikka kaikkien merkittävien teiden reunoille. Se vaatii vain rahaa ja viitseliäisyyttä. Raha ei korvaa ihmishenkiä. Yksikin hirvikolari on liikaa. Huomaatko miten turhauttavaa keskustella tällasen kanssa?

Kyllä yksikin hirvikolari on liikaa, tottakai. Jokainen kolari, tai onnettomuus tuolla liikenteessä on turha.... Mutta älä nyt tee itsestäsi typerää ja väitä, että on yhtä helppo hävittää kaikki hirvet tai rakentaa joka paikkaan hirven liikkumisen estävät aidat, kuin estää jäämöykyn lentäminen toisen niskaan  Roll Eyes


Quote
Ja sitten, onko sellaisia "jäämöykyn tekemiä tilastotappoja" olemassakaan? Missä? Miksi pitää keksiä satuja..

Älä sitten keksi. Sinähän se vertailua jäämöykkyonnettomuuksien ja sorkkaeläinkolareiden välillä kaipailit  Roll Eyes Minä puhuin vain jäämöykyn tekemästä tilastotaposta, en jäämöykkytappotilastosta. Ehkä ei olisi kannattanut olla "kekseliäs", vaan olisi pitänyt kirjoittaa, niinkuin aluksi meinasinkin, eli tilastotappio. Ja se on varmaa, että niin kauan, kun sitä jäätä siellä rekan katolla kuskataan, jossain kohtaa se tilastotapp(i)okin syntyy...

Ps. Ei sitten saa käsittää, että mulla olisi näillä kinasteluilla jotenkin tarkoitus vit**illa. Juu, ei ole. Sinun(kin) kirjoitustavassa on vain monesti tiettyjä piirteitä, joihin on toisinaan aivan pakko puuttua, vaikka aivot käskisivätkin antaa asian olla, ennen kuin saa itse mulkun maineen Grin Mutta kun tää nyt vaan on niin kivaa tää väittely...
« Last Edit: 15.10.09, 21:20 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Heimo
Offline Offline

Posts: 3983
Date Registered: 25.11.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7183 on: 15.10.09, 22:09 »

Tuskin sitä jäätä kuitenkaan aina poistetaan, vaikka onkin varta vasten järjestetty turvallinen ja tarkoitukseen soveltuva teline. Varsinkaan silloin jos vieressä ei kyttää vahdissa äijä koko ajan. Jos on kiire ajoon ja pomo hoputtaa soittamalla 10min välein, vaatii tosi paljon kuskilta luonnetta..  Tunnolliset kuskit on niitä ammattilaisia ja ne tekee ajoneuvolle lain velvoittamat tarkastukset, vaikka olisi myöhässä useamman tunnin aikataulusta. Ei siinä aina ajokokemuksesta ole kysy, vaan asenteesta. Ihan perstuntumalta näin Tongue

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7184 on: 15.10.09, 22:42 »

Kyllä yksikin hirvikolari on liikaa, tottakai. Jokainen kolari, tai onnettomuus tuolla liikenteessä on turha.... Mutta älä nyt tee itsestäsi typerää ja väitä, että on yhtä helppo hävittää kaikki hirvet tai rakentaa joka paikkaan hirven liikkumisen estävät aidat, kuin estää jäämöykyn lentäminen toisen niskaan  Roll Eyes

No en tietenkään väitä, tosissani, mutta sorkkaeläinväitteellä on yhtä paljon painoarvoa kuin sillä että inttää kädet ristissä että "ei kun sen kuljettajan täytyy se jää saada pois" jos siihen ei tarjoa mitään REALISTISTA keinoa tai edes ehdotusta.

Jäisen lasikuitukorin päällä taiteilu ilman turvavarusteita 4.2 metrissä EI ole realistista, eikä siitä kieltäytyminen ole laiskuutta vaan tervettä järkeä.

Tilastojutut jätän kommentoimatta kun meni jo niin kapulakieleksi, mutta edelleen kiinnostaisi nähdä jotain dataa siitä kuinka paljon katolta lentävä lumi ja jää oikeasti aiheuttaa onnettomuuksia.

Ps. Ei sitten saa käsittää, että mulla olisi näillä kinasteluilla jotenkin tarkoitus vit**illa. Juu, ei ole. Sinun(kin) kirjoitustavassa on vain monesti tiettyjä piirteitä, joihin on toisinaan aivan pakko puuttua, vaikka aivot käskisivätkin antaa asian olla, ennen kuin saa itse mulkun maineen Grin Mutta kun tää nyt vaan on niin kivaa tää väittely...

Ollaan samoilla linjoilla  Grin
fishu
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7185 on: 16.10.09, 00:55 »

Koettanut tässä järkeillä ja mutuilla hetken mielessäni. Tällä hetkellä ei taida olla juurikaan mitään käytännössä toimivaa keinoa putsata lumia ja jäitä päältä pois.

Jokin teline tai paikka jossain pihalla ei paljon hyödytä, kun auto ei ole lähimainkaan ollut keräämässä sitä jäätä ja lunta. Ajolta ei siis voi välttyä lumineen ja jäineen ennen sitä. Tavanomainen lumisade ja lounastauko, niin sen päättyessä huolttiksen pihassa on nätisti kuorrutettu auto. Ylös ei ole mitään asiaa huiskimaan, siitä tulisi jo työsuojelusta noottia. Herregyyd kun vahtimestarikaan ei periaatteessa saisi tikkailla seisten vaihtaa lamppua, ellei ole huoltomies samalla (niin, lampun vaihtamiseen voi tarvita kolme henkilöä: yksi ilmoittaa vahtimestarille, vahtimestari välittää tiedon huoltomiehelle ja huoltomies vaihtaa. Ihmeellistä kyllä, siihen ei tarvitse lupaa esimieheltä). Mitenkö tiedän? Koska joskus aikoinaan meinasin tehdä niin Roll Eyes

Katon lämmitys on sinällään kelpo idea, mutta taitaa vaatia pakkasilla mukavasti energiaa, ettei välttämättä hukkalämmöllä suoriteta, sikäli kuin tavaratilaan on edes liitetty minkäänlaista pömpeliä. Toisaalta siinä on sitten käytännön kannalta omat riskinsä. Katto on ajon aikana alituiseen märkä, mutta kun auto jätetään pidemmäksi aikaa paikalleen, niin katolle muodostuu läjä jäätä. Ajoon lähtiessä sitä sitten aletaan altapäin lämmittämään, jolloin katon ja jään väliin muodostuu nestettä ja katolla ei enää pysy mikään. Tällöin sieltä lähteekin liikkeelle suuria palasia sulamattomaksi jäänyttä jäätä ja lunta. Tietysti tätä varten voisi asentaa laidoille talojen kattojen tapaan matalat aidat, jotka estävät suurimpien osien tippumisen. Ne tosin saattaisivat kerätä keräisivät kaiken muunkin väleistä menemättömän roskan ajan myötä. Systeemi tosin taitaisi loppujen lopuksi koitua viherhihhuleiden painajaiseksi energiankulutuksellaan. Eikä hintakaan juuri innostaisi kuljetusyhtiöitä.

Minä tosin pitäisin ihan suosiolla riittävää turvaväliä. Ensinnäkin näkee paremmin, kun ei ole seinä vastassa ja toisekseen ei pöllyä tiestä kaikki lumi naamalle. Olemattomalla kokemuksella veikkaisin lumen pöllyämisen olevan suurempi riski kuin kuorkan katon lumet.
« Last Edit: 16.10.09, 01:00 by Sami Ylismäki »
Mikko Palosvirta
Offline Offline

Posts: 845
Date Registered: 08.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7186 on: 16.10.09, 02:53 »


Minä tosin pitäisin ihan suosiolla riittävää turvaväliä. Ensinnäkin näkee paremmin, kun ei ole seinä vastassa ja toisekseen ei pöllyä tiestä kaikki lumi naamalle. Olemattomalla kokemuksella veikkaisin lumen pöllyämisen olevan suurempi riski kuin kuorkan katon lumet.

Vastaantulevaa on vaan vaikea pitää turvaväliä.

Nimim. Täpärästi jääpaakkua väistänyt. (ois muuten melko varmaan meikäläisen sijainti tällä hetkellä mullan alla, jos ois osunu)

Internetissä kylähullutkin voivat globalisoitua
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7187 on: 16.10.09, 03:37 »

Tuskin sitä jäätä kuitenkaan aina poistetaan, vaikka onkin varta vasten järjestetty turvallinen ja tarkoitukseen soveltuva teline. Varsinkaan silloin jos vieressä ei kyttää vahdissa äijä koko ajan. Jos on kiire ajoon ja pomo hoputtaa soittamalla 10min välein, vaatii tosi paljon kuskilta luonnetta..  Tunnolliset kuskit on niitä ammattilaisia ja ne tekee ajoneuvolle lain velvoittamat tarkastukset, vaikka olisi myöhässä useamman tunnin aikataulusta. Ei siinä aina ajokokemuksesta ole kysy, vaan asenteesta. Ihan perstuntumalta näin Tongue

Mitä helv**** luonnetta se vaatii, siis työtehtävien normaali suorittaminen? Ja kyllä, aivan varmasti tietyissä tilanteissa ryhtyy itse kukin oikomaan, jos vaihtoehdot on rengaspaineiden tarkastaminen tai lautalta myöhästyminen.

Jos paikalla ei ole asianmukaista telinettä ja auton umpikaapin päällä on jäätä, sitä ei voi sieltä laillisesti poistaa muuten kuin odottamalla sään lämpiämistä. Syy löytyy työturvallisuudesta - tai tarkemmin sen puutteesta. Siinä ei ole asenteella mitään merkitystä enää siinä vaiheessa, järjellä on. Joku idiootti saattaisi sinne katolle mennä heilumaan. Huomaa kyllä, että perstuntumas taitaa olla jostain ihan muualta kuin tältä alalta peräisin.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7188 on: 16.10.09, 04:53 »

Olisi mielenkiintoista nähdä tietoa siitä, montako onnettomuutta tai vahinkotapausta katolta lentävä lumi tai jää aiheuttaa vuosittain. Sitten voikin vertailla sitä esimerkiksi hirvien tai kauriiden aiheuttamiin onnettomuuksiin ja todeta onkohan tosiaan ihan niin vakavasta asiasta kysymys miltä tuntuu..

Eikai tilastolla ole suurta merkitystä sille yhdelle kaverille jonka päälle se jääklöntti lentää. Kun henki lähtee, ei se varmaan läheisijä juuri lämmitä jos muistopuheessa luetaan tilastosta että "oli muuten aika epätodennäköinen tapahtuma".

-JukSii-
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7189 on: 16.10.09, 07:05 »

Työturvallisuuslaki

Quote
Työnantajan on suunniteltava, valittava, mitoitettava ja toteutettava työolosuhteiden parantamiseksi tarvittavat toimenpiteet. Tällöin on mahdollisuuksien mukaan noudatettava seuraavia periaatteita:

1) vaara- ja haittatekijöiden syntyminen estetään;

2) vaara- ja haittatekijät poistetaan tai, jos tämä ei ole mahdollista, ne korvataan vähemmän vaarallisilla tai vähemmän haitallisilla;

sekä

Quote
Työntekijän työstä pidättäytyminen

Jos työstä aiheutuu vakavaa vaaraa työntekijän omalle tai muiden työntekijöiden hengelle tai terveydelle, työntekijällä on oikeus pidättäytyä tällaisen työn tekemisestä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7190 on: 16.10.09, 07:12 »

Katon lämmitys on sinällään kelpo idea, mutta taitaa vaatia pakkasilla mukavasti energiaa, ettei välttämättä hukkalämmöllä suoriteta, sikäli kuin tavaratilaan on edes liitetty minkäänlaista pömpeliä. Toisaalta siinä on sitten käytännön kannalta omat riskinsä. Katto on ajon aikana alituiseen märkä, mutta kun auto jätetään pidemmäksi aikaa paikalleen, niin katolle muodostuu läjä jäätä. Ajoon lähtiessä sitä sitten aletaan altapäin lämmittämään, jolloin katon ja jään väliin muodostuu nestettä ja katolla ei enää pysy mikään. Tällöin sieltä lähteekin liikkeelle suuria palasia sulamattomaksi jäänyttä jäätä ja lunta. Tietysti tätä varten voisi asentaa laidoille talojen kattojen tapaan matalat aidat, jotka estävät suurimpien osien tippumisen. Ne tosin saattaisivat kerätä keräisivät kaiken muunkin väleistä menemättömän roskan ajan myötä. Systeemi tosin taitaisi loppujen lopuksi koitua viherhihhuleiden painajaiseksi energiankulutuksellaan. Eikä hintakaan juuri innostaisi kuljetusyhtiöitä.

Niin no, en minä sitten tiedä. Kyllähän ainakin minun henkilöauton katolta lumi ja jää irtoaa tulipalopakkasellakin, kun auton sisällä on riittävän lämmintä. Ja voisin kuvitella, että mun auton katossa sentään on vähän enemmän lämmön kulkua eristäviä materiaaleja, kuin olisi tuollaisessa ohuessa peltilevyssä, jonka alle lämpö johdettaisiin.  Ja vastaavasti kyllä mun autossa takalasinlämmitin toimii kovallakin pakkasella siten, että se kyllä lumen ja jään irroittaa nopeastikin. Samanlaisilla vastuslangoilla se tuo kattokin voitaisiin tarvittaessa lämmittää sen verran, että siitä sitten se kuski voi (tauonkin jälkeen) käydä ne lumet ja jäät työntämässä pois ihan vaikka harjalla (turvaköysi selkään, niin ei ole työsuojelutantallakaan sanomista)... Sitäpaitsi näyttää nuo rekat olevan talvella kuskien taukojen, sekä kuorman lastausten ja purkujen ajan pääosin käynnissä tuolla huoltoasemilla, rahtilaitureilla jne., joten sen tyhjäkäynnin aikaisen lämmöntuoton korjaaminen talteen johonkin tuollaiseen systeemiin tekisi siitä hukkalämmöstä hyötylämpöä  Tongue

Mitä tulee hintaan ja viherhihhuleihin, niin jälkimmäisille on varmaan yksi paskan hailee, mitä ajattelevat. Hinta toki voisi olla korkea, varsinkin jälkiasennuksena (uusiin vehkeisiin tuskin hinnassa tulisi isoa korotusta), mutta mikäpä tässä maailmassa ei maksaisi? Ja olisihan sillä työllistävä vaikutus, kun pistettäisiin tuolta muutama sata työtöntä autoasentajaa tekemään moista hommaa liukuhihnalla. Ja kun sillä autoasentajalla olisikin nyt rahaa ostaa enemmän kaljaa ja tupakkaa, niin olisi taas sille rahtarillekin enemmän töitä ja kaikki voittaa Grin

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7191 on: 16.10.09, 07:16 »


Noissa lainauksissahan ei oteta mitään kantaa siihen, aiheutetaanko vaaraa kanssa-autoilijoille ja muille liikenteessä liikkujille. Pääasia, että ei itseään tai työkavereita loukkaa töitä tehdessään  Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7192 on: 16.10.09, 07:18 »

Noissa lainauksissahan ei oteta mitään kantaa siihen, aiheutetaanko vaaraa kanssa-autoilijoille ja muille liikenteessä liikkujille. Pääasia, että ei itseään tai työkavereita loukkaa töitä tehdessään  Tongue

Veikkaisin että jos siis kun sinne raastupaan lähdetään niin kyseinen laki kaivetaan esille.  Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7193 on: 16.10.09, 07:29 »

Veikkaisin että jos siis kun sinne raastupaan lähdetään niin kyseinen laki kaivetaan esille.  Tongue

Ja eiköhän tieliikennelaistakin löydy pykälät, mitkä asettaa sen kuskin vastuuseen, jos hänen autostaan jotain lentää toisen niskaan...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Erkki Pulkkinen
Offline Offline

Posts: 2225
Date Registered: 15.08.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7194 on: 16.10.09, 07:37 »

Niin no, en minä sitten tiedä. Kyllähän ainakin minun henkilöauton katolta lumi ja jää irtoaa tulipalopakkasellakin, kun auton sisällä on riittävän lämmintä. Ja voisin kuvitella, että mun auton katossa sentään on vähän enemmän lämmön kulkua eristäviä materiaaleja, kuin olisi tuollaisessa ohuessa peltilevyssä, jonka alle lämpö johdettaisiin.  Ja vastaavasti kyllä mun autossa takalasinlämmitin toimii kovallakin pakkasella siten, että se kyllä lumen ja jään irroittaa nopeastikin. Samanlaisilla vastuslangoilla se tuo kattokin voitaisiin tarvittaessa lämmittää sen verran, että siitä sitten se kuski voi (tauonkin jälkeen) käydä ne lumet ja jäät työntämässä pois ihan vaikka harjalla (turvaköysi selkään, niin ei ole työsuojelutantallakaan sanomista)... Sitäpaitsi näyttää nuo rekat olevan talvella kuskien taukojen, sekä kuorman lastausten ja purkujen ajan pääosin käynnissä tuolla huoltoasemilla, rahtilaitureilla jne., joten sen tyhjäkäynnin aikaisen lämmöntuoton korjaaminen talteen johonkin tuollaiseen systeemiin tekisi siitä hukkalämmöstä hyötylämpöä  Tongue

Mitä tulee hintaan ja viherhihhuleihin, niin jälkimmäisille on varmaan yksi paskan hailee, mitä ajattelevat. Hinta toki voisi olla korkea, varsinkin jälkiasennuksena (uusiin vehkeisiin tuskin hinnassa tulisi isoa korotusta), mutta mikäpä tässä maailmassa ei maksaisi? Ja olisihan sillä työllistävä vaikutus, kun pistettäisiin tuolta muutama sata työtöntä autoasentajaa tekemään moista hommaa liukuhihnalla. Ja kun sillä autoasentajalla olisikin nyt rahaa ostaa enemmän kaljaa ja tupakkaa, niin olisi taas sille rahtarillekin enemmän töitä ja kaikki voittaa Grin

Ehkä tässä asiassa kannattaa unohtaa kaikki vertailu henkilöautoon, kuormakaapin katolla vallitsee täysin erilaiset ilmavirtaukset, kiihtyvyysvoimat joka suuntaan on ihan erilaisia, 4,2 metriä on huikean korkealla verrattuna kotteron kattoon, pinta-alaa on lähes 100 kertaa enemmän. Huomasin kyllä että tarkoitit pelkästään lämmön siirtymistä pellin läpi ja lumen irtoamista sen jälkeen. Ensinnäkin tuon pienen, alle 20 litraisen ekodiisselin tyhjäkäyntilämmöntuotto ei ole mitenkään päätä huimaava, tuskin riittää pitämään sulana suomen talvessa edes vetäjän kaapin kattoa, laskekaa itse jos se kuluttaa 1-2 litraa tunnissa tyhjäkäynnillä ja pelkästään äänen tuottamiseen menee jonkun verran Wink
Jos taas lämpö ei riitä muuta kuin uuden jään tuottamiseen niin mennään asiassa väärään suuntaan. Toiseksi kauanko tuo tekniikka pysyy toimivana noissa olosuhteissa.

Helpompi on hyväksyä riski että liikenteessä voi kuolla joku, jos haluaa välttää tämän niin silloin on pysyttävä kotona.
Suomalaiseen ajattelutapaan kuuluu kyllä tuo että jos joku on vaarallista niin se on muutettava vaikka projektissa mentäisiin täysin mäkeen.
Toinen tapa muuttaa tämä ongelma on että kielletään koko rekkaliikenne ja jokainen hakee tavaransa niillä älyttömän turvallisilla pikkuautoilla ja peräkärryillä, ei ole turhia lakisääteisiä taukoja tai muita ay/viranomaishidasteita, tuloksena se että liikennettä riittää tien päällä, bensa palaa, kolarien määrä moninkertaistuu, ihmisten aika ei riitä kuin autolla ajamiseen (esim. kittilän poika haluaa syödä banaanin niin hakee sen sitten vaikka helsingistä).
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7195 on: 16.10.09, 08:05 »

Eikai tilastolla ole suurta merkitystä sille yhdelle kaverille jonka päälle se jääklöntti lentää. Kun henki lähtee, ei se varmaan läheisijä juuri lämmitä jos muistopuheessa luetaan tilastosta että "oli muuten aika epätodennäköinen tapahtuma".

Tässä kommentissa näkyvälle ajattelutavalle on varmaan joku filosofinen tai retoriikan termikin olemassa mutta en muista mikä se on. Kyse on tietyn riskin hyväksymisestä elämässään.

Jos samalla tavalla ajattelisi vaikkapa ulkona kävelemisestä, tarvittaisiin aina kypärä, niskatuki, selkäpanssari, luotiliivit ja täydellinen jääkiekkovarustus mailaa lukuunottamatta. Ja silti voi henki lähteä vaikka se "onkin aika epätodenäköinen tapahtuma".

Samasta syystä liikenneluokan lentokoneetkaan eivät ole tehty tuhoutumattomiksi teräksestä, käy palamattomalla polttoaineella ja ole varustettuja jättimäisellä pelastusvarjolla. Hyväksyttävä riski.

Hra Pulkkinen on selvästi ymmärtänyt asian terveellä tavalla:

Helpompi on hyväksyä riski että liikenteessä voi kuolla joku, jos haluaa välttää tämän niin silloin on pysyttävä kotona.
Suomalaiseen ajattelutapaan kuuluu kyllä tuo että jos joku on vaarallista niin se on muutettava vaikka projektissa mentäisiin täysin mäkeen.
Toinen tapa muuttaa tämä ongelma on että kielletään koko rekkaliikenne ja jokainen hakee tavaransa niillä älyttömän turvallisilla pikkuautoilla ja peräkärryillä, ei ole turhia lakisääteisiä taukoja tai muita ay/viranomaishidasteita, tuloksena se että liikennettä riittää tien päällä, bensa palaa, kolarien määrä moninkertaistuu, ihmisten aika ei riitä kuin autolla ajamiseen (esim. kittilän poika haluaa syödä banaanin niin hakee sen sitten vaikka helsingistä).


Ja älköön nyt kukaan tarttuko tähän ja ala vauhkoamaan että puolustelen taas laiskoja lihapullapannua mussuttavia rekkamiehiä jotka ei puukengissään jaksa kiivetä katolle  Grin

Lumi/jääongelma on todella inhottava ratkaista, ja sataprosenttisesti se ei ratkea muuten kuin Erkin ehdottamalla tavalla. Umpikaappeihin saattaa joskus tulevaisuudessa toimia tuollainen pyöristys / lämmitys, mutta entäs sitten monimutkaisemmat rakennelmat kuten autojenkuljetusautot tai betonipumppuvehkeet? Oikein kurjilla keleilla niihin muodostuu jäätä ja lumipaakkua paikkoihin joista sitä on mahdoton täydellisesti poistaa.

Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7196 on: 16.10.09, 08:22 »

Helpompi on hyväksyä riski että liikenteessä voi kuolla joku, jos haluaa välttää tämän niin silloin on pysyttävä kotona.
Suomalaiseen ajattelutapaan kuuluu kyllä tuo että jos joku on vaarallista niin se on muutettava vaikka projektissa mentäisiin täysin mäkeen.
Toinen tapa muuttaa tämä ongelma on että kielletään koko rekkaliikenne ja jokainen hakee tavaransa niillä älyttömän turvallisilla pikkuautoilla ja peräkärryillä, ei ole turhia lakisääteisiä taukoja tai muita ay/viranomaishidasteita, tuloksena se että liikennettä riittää tien päällä, bensa palaa, kolarien määrä moninkertaistuu, ihmisten aika ei riitä kuin autolla ajamiseen (esim. kittilän poika haluaa syödä banaanin niin hakee sen sitten vaikka helsingistä).

Kaikki läskiksi -kortti esitetty   Tongue

Jos jokainen liikenteessä liikkuja asennoituisi siihen että teen kaikkeni oman ja muiden turvallisuuden eteen, onnettomuus tilastot romahtaisivat murto-osaan nykyisestä. Mitä tapahtuisi jos ilmailualan ihmiset alkaisivat tekemään hommia kuten autoalan ihmiset?

Kysymys on ASENTEESTA! ei sen kummemmasta. Ongelmana onkin saada pinttyneet asenteet muuttumaan.

edit: typo
Olle Sälgmark
Offline Offline

Posts: 6128
Date Registered: 12.06.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7197 on: 16.10.09, 08:28 »

Kaikki läskiksi -kortti esitetty   Tongue

Jos jokainen liikenteessä liikkuja asennoituisi siihen että teen kaikkeni oman ja muiden turvallisuuden eteen, onnettomuus tilastot romahtaisivat murto-osaan nykyisestä. Mitä tapahtuisi jos ilmailualan ihmiset alkaisivat tekemään hommia kuten autoalan ihmiset?

Kysymys on ASENTEESTA! ei sen kummemmasta. Ongelmana onkin saada pinttyneet asenteet muuttumaan.

edit: typo

Kiitos Sami. thmbup


salgmark miuku telia.com
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7198 on: 16.10.09, 08:47 »

Kumma kun täällä huudetaan että pitäisi löytää ratkaisuja, niin sitten kun niitä annetaa, niin niitä ei oteta vakavasti tai sitten kommentoida ollenkaan?
Mikä siinä olisi niin vaikeaa, jos jokaisessa rekassa olisi mukana talvikeleillä kokoontaitettava teline, jonka päällä pääsisi auton vierelle poistamaan lumet ja jäät? Kuskit valittavat siitä että ei ole taukopaikoilla noita telineitä, mutta eihän tuollainen veisi edes paljoa tilaa autossa. Siinä voisi olla sitten vaikka vielä kiinnikkeet auton kylkeen sekä rouhekuminen "lattia" millä seisoa, että varmasti olisi turvallista. Jos tämäkään ei turvalliseksi riittäisi, niin sitten vielä turvavaljaat. Wink
Vai olisiko sitten taas niin että ei mitään konkreettista hyötyä noista olisi, kun kuskit eivät laiskuuksissaan noita kuitenkaan käyttäisi?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7199 on: 16.10.09, 09:41 »

rouhekuminen "lattia"

Hei, entäs tuollainen lentokoneissa käytettävä jäänpoistokumi-tyyppinen sentin parin paksuinen pinnoite siihen kattoon? Ei varmaan olisi aiempiin visioihin verrattuna hirveän kallis asentaa ja kestäisi vähän kovempaakin moukkuuttamista.  thmbup

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 358 359 [360] 361 362 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1