FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.06.17, 20:56

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 361 362 [363] 364 365 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1462350 times)
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7240 on: 17.10.09, 23:45 »

Tähän väliin taas pieni "kevennys":

Suomalaista tasoristeyskulttuuria

Varsinainen actioni alkaa vasta puolivälin paikkeilta.

Joo,o... Vieläkö noita "lättähattuja" on liikenteessä?

terv. risto
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7241 on: 17.10.09, 23:59 »

Joo,o... Vieläkö noita "lättähattuja" on liikenteessä?

terv. risto

Kaupallinen liikenne loppui jo 80-luvun lopussa, mutta lähinnä kesäisin noilla ajetaan edelleen jonkin verran museoajoja.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7242 on: 18.10.09, 05:13 »

Mikä on se tilanne käytännössä että koko kattoon kohdistuisi tuollainen paino?

Edit: Jos tauon aikana puoliperävaunun katolle on satanut 5cm lunta niin se läjä painaa n. 160kg. Paino voi tuplaantua jos lumi on märkää. Luulisi että autoilijoitsijaa kiinnostaa putsata katto jo lisääntyvän kulutuksen takia, minua ainakin kiinnostais.

Eihän sellaista tilannetta käytännössä ole, tarkoitus oli havainnollistaa, miten suuresta pistekuormasta on kyse kun siellä katolla tallustaa. Jos siellä on vain muutama kerros kuitua tai joku vanha mätä vanerikatto, niin ei se vaan kestä. Jos kuski ei suoraa tipahda läpi, niin katto ainakin menee entistä huonompaan kuntoon ja mutkalle.

Tauon yhteydessä/sen jälkeen (joka kuitenkin vietetään jossain muualla kuin terminaalin pihalla) se katon putsaus on vielä astetta vaikeampaa. Vaikutus kulutukseen on aika pieni, ilmanvastus on vain yksi osa kulutusta ja siitä merkittävin yksittäinen osa syntyy auton/kärryn takana, ei ilman virratessa reunoja pitkin tai törmätessä nokkaan.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
rsuomi
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7243 on: 18.10.09, 05:31 »

Niin, olen ajanut monta vuotta noiden (myös noiden) rekkojen takana, enkä yhtään vähättele tuota "lumipaakkujen" irtoamista, takana tulevien tuulilasiin. Muutama "kiperä tilanne" on ollut itselläkkin. Mielestäni paras keino on pitää kunnon välimatka edellä ajavaa rekkaan.

Kun ei olis aina niin kiire....

Tälläinen tarina.  mies tuli lossille ja kehui  naapurileni miten kovaa hän oli ajanut Helsingistä Nauvoon, 20. minuuttia nopemmien kuin yleensä. Kehui kaverille... Kaveri sanoi sinä olet ajanut ylinopeutta ja vaarantanut monen hengen. "vi**iletko minulle?" Vi***len. Mihin sä laitat sen 20 minuuttia?Onko sulla jokin "pankki" mihin tallennat tuon 20 minuuttia? Antaa rekkojen kulkea, mutta itse ainakin pidä "etäisyyttä" niihin. Ei ne kiihdy mäessä niinkuin henkilöautot. Itselleni ei ole ollut mikään ongelma. Arvostan "rahtareita"

terv. risto
« Last Edit: 18.10.09, 06:16 by Risto Suomi »
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7244 on: 18.10.09, 06:25 »

Siis häh?

Katolla on jäätä. Jää on kiinni katossa, tiukasti.

Eikö jää siitä huolimatta mielestäsi ole liukasta?

Jos vastaat ei, kannattaa käydä enemmän ulkona talvisin  Grin

Missä kohtaa viesteissäni olen käskenyt että sinne katolle pitäisi mennä seisomaan? Kaipa se pitää rautalangasta vääntää että ymmärretään edellinen viestini. Noissa rekkamiesten viesteissä on ollut siitä että se katto on liukas, oli siellä jäätä tai vettä. Jos se on jo niin pirun liukas jo pelkällä vedellä, miten sinne voi jää jäädä tiukkaan kiinni? Ja miksi se jäälaatta sieltä lähtee sitten lentoon pelkän ilmavirran voimasta, jos satakiloinen rekkamies ei pysty tätä niin tiukassa olevaa jäätä irroittamaan.
Aiemmassa viestissä puhuin telineistä, jotka joku vitsikkäästi nimesi sitten tikkaiksi, en kuitenkaan tarkoittanut mitään A-tikkaita, vaan sellaista tikkaiden ja telineen hybridiä, jossa olisi tasainen esim. 2mx0.5m seisontaosa joka on sitten sitä karheaa kumia.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7245 on: 18.10.09, 07:46 »

Jos se on jo niin pirun liukas jo pelkällä vedellä, miten sinne voi jää jäädä tiukkaan kiinni?

Kyllä sinne jää kenkäkin tiukkaan kiinni, jos sen sulana painaa kattoa vasten ja antaa jähmettyä. Sillei se vesikin sinne tuppaa takertumaan.

Quote
Ja miksi se jäälaatta sieltä lähtee sitten lentoon pelkän ilmavirran voimasta, jos satakiloinen rekkamies ei pysty tätä niin tiukassa olevaa jäätä irroittamaan.

Josko siellä kontissa on esimerkiksi lämmitys päällä (tai vaikka lämmin kuorma tai lämpenevä sää) ja noin niinku normaalisti fysiikan lakien perusteella sitä lämpöä johtuu aina, enemmän tai vähemmän. No, se lämpö saattaapi sitten sopivassa tilanteessa sulattaa sen laatan pohjan ja sittenpä saattaa taas laatta lähteä helpommin liikkeelle.

On se "pelkkä ilmavirta" muuten huvittavan pieni voima rekkamieheen verrattuna, ku sillä pysyy satojen tonnien painoset lentolaitteetkin ilmassa.

Kumma kun täällä huudetaan että pitäisi löytää ratkaisuja, niin sitten kun niitä annetaa, niin niitä ei oteta vakavasti tai sitten kommentoida ollenkaan?
Mikä siinä olisi niin vaikeaa, jos jokaisessa rekassa olisi mukana talvikeleillä kokoontaitettava teline, jonka päällä pääsisi auton vierelle poistamaan lumet ja jäät? Kuskit valittavat siitä että ei ole taukopaikoilla noita telineitä, mutta eihän tuollainen veisi edes paljoa tilaa autossa. Siinä voisi olla sitten vaikka vielä kiinnikkeet auton kylkeen sekä rouhekuminen "lattia" millä seisoa, että varmasti olisi turvallista.

Nythän on niin, että telineelle pitää tehdä pystytyksen yhteydessä tarkastus ja siitä tehdään pöytäkirja ja telineeseen kiinnitetään telinekortti. Kahden metrin telinettä ei tarvis pystyttää yhden yhdistelmän puhdistamista vartenkaan kuin n. 10 kertaa, kyllä on kätevää.

ps. kumin sijaan suosisin kyllä metallirakennetta, joka olisi asianmukaisesti muotoiltu, mallia voi katsoa esimerkiksi Layher Blitzin ratkaisuista.

pps. ja jos kyseinen hieno ei-kiinteä, työtasoksi tarkoitettu rakenne ei ole teline, sitä ei käytännössä saa ammattimaisessa toistuvassa työskentelyssä käyttää.
« Last Edit: 18.10.09, 07:55 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7246 on: 18.10.09, 08:42 »


Nythän on niin, että telineelle pitää tehdä pystytyksen yhteydessä tarkastus ja siitä tehdään pöytäkirja ja telineeseen kiinnitetään telinekortti. Kahden metrin telinettä ei tarvis pystyttää yhden yhdistelmän puhdistamista vartenkaan kuin n. 10 kertaa, kyllä on kätevää.


No tuskin tarvitsisi, jos teline olisi hieman tukevampi (leveämpi) kuin normaalit tikkaat. Jos sellaista ei jaksa siirtää purkamatta, niin pyytää vaikka toista rekkakuskia apuun!  Smiley
Ainakin mulla autossa joskus talvella katolla tai konepellillä olevaa todella tiukassa kiinni olevaa jäätä saa hellästi naputtamalla helposti pois. Vai onko rekoissa sellainen pinnoite että jää muodostaa ikään kuin juuret pinnoitteen sisään?  Wink
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7247 on: 18.10.09, 13:52 »

Kyllähän niitä tikkaita pitkin saa rekkamieskin luvallisesti nousta, eli tikkaissa voi olla tuollainen kisko johon kiinnitetään valjaista kiskossa liukuva putoamisen estin.Tikkaathan ovat jo kiinni kopissa.
Turvaköysi joka kiinnitetään katossa olevaan kiinnityspisteeseen on sitten sellaisessa jojo systeemissä, mekanismi toimii suunnilleen kuten turvavyö, eli liukuva rekkakuski aiheuttaa köyden lukkiutumisen.
En nyt muista ulkoa montako metriä narua tuollaisessa voi olla, monta kuitenkin.
Näin aluksi.

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7248 on: 19.10.09, 00:26 »

No tuskin tarvitsisi, jos teline olisi hieman tukevampi (leveämpi) kuin normaalit tikkaat.

Koita päättää, puhutko telineistä vai tikkaista. "hieman tukevampi (leveämpi) kuin normaalit tikkaat" kuulostaa just tasan siltä, ettei kyseinen ratkaisu täytä telineille asetettuja vaatimuksia, eli siltä ei saa silloin työskennellä (koska kyseinen ratkaisu tulkittaisiin joko a) tikapuiksi b) työtasoksi, joista kumpikaan ei ole sama asia kuin teline). En suoralta kädeltä muista, millainen proseduuri liittyi rakenteesta roikotettavan telineen asennukseen ja asennuksen tarkastukseen, tasaisella ja tukevalla pinnalla olevaa (eg. lattia), siirrettäväksi tarkoitettua telinettä voidaan kyllä siirtää ilman sen kummempia paperitöitä, mutta ripustettavien telineiden kohdalla tilanne ei ollut niin yksinkertainen. Lisäksi asiassa pitää huomioida se, että telineen pystytyksen pitäisi myös onnistua turvallisesti, sitä ei voi tehdä miten sattuu myöskään...

Ainakin mulla autossa joskus talvella katolla tai konepellillä olevaa todella tiukassa kiinni olevaa jäätä saa hellästi naputtamalla helposti pois. Vai onko rekoissa sellainen pinnoite että jää muodostaa ikään kuin juuret pinnoitteen sisään?  Wink

Hellästi naputat jotain parin sentin jäälaatta, joka on 50 m^2 pinta-alaltaan.. jepjep.


En nyt muista ulkoa montako metriä narua tuollaisessa voi olla, monta kuitenkin.
Näin aluksi.

Eli meillä on tuloksena rekkamies, joka on kaatunut katolle ja loukkaantunut, ja jota joku helkkarin naru vielä pidättelee ettei se vaan pääse karkuun?-)
« Last Edit: 19.10.09, 00:33 by Tatu Koiranen »

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7249 on: 19.10.09, 05:19 »

Jos oon oikein ymmärtänyt tämän keskustelun annin, niin rekkajore ei voi missään tapauksessa rikkoa pienintäkään työturvallisuusmääräyksen nyanssia, mutta muista lain vaatimista asioista voi vähän puukengät jalassa luistaa.

Ootte te rekkajoret huvittavia telineiden tarkastuspöytäkirjojenne kanssa  Grin
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7250 on: 19.10.09, 06:53 »

Eli meillä on tuloksena rekkamies, joka on kaatunut katolle ja loukkaantunut, ja jota joku helkkarin naru vielä pidättelee ettei se vaan pääse karkuun?-)

Jokainen voi mennä sinne kotitalon katolle kokeilmaan miltä se tuntuu mätkähtää maahan ilman turvaköyttä Tongue
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7251 on: 19.10.09, 07:07 »

Näin on, kun tuo katolla kaatunut maanteiden ritari haluaa villasukissaan(puukengät lähti)pois sieltä kontin päältä tuo jojon näköinen laite päästää toki.
Eihän se turvavyökään pidättele kovasti kun tilanne joka lukitsi rauhoittuu.
Nyt mä en jaksa tätä enää. Roll Eyes

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7252 on: 19.10.09, 08:18 »

Jos oon oikein ymmärtänyt tämän keskustelun annin, niin rekkajore ei voi missään tapauksessa rikkoa pienintäkään työturvallisuusmääräyksen nyanssia, mutta muista lain vaatimista asioista voi vähän puukengät jalassa luistaa.

Eikai nyt työturvallisuutta ehdontahdoin rikota ja työnantaja tai kukaan muukaan ei voi pakottaa rikkomaan työturvallisuusmääräyksiä. Siinä on helposti aikamoinen poppoo oikeudessa vastaamassa tekosistaan.

Quote
Ootte te rekkajoret huvittavia telineiden tarkastuspöytäkirjojenne kanssa  Grin

Eikai tuossa mitään huvittavaa ole. jos naurattaa oikein kovasti, varmaan työsuojelupiiri saa naurun pois naamalta kun kertoo että ihan oikeasti noin tehdään telineiden kanssa. HIASissakin oli spotterikoroke tarkastettu ja siellä oli telinekortti nähtävillä.

-JukSii-
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7253 on: 19.10.09, 08:22 »

Näin on, kun tuo katolla kaatunut maanteiden ritari haluaa villasukissaan(puukengät lähti)pois sieltä kontin päältä tuo jojon näköinen laite päästää toki.
Eihän se turvavyökään pidättele kovasti kun tilanne joka lukitsi rauhoittuu.

Suurin ongelma tuossa jojossa on se, että sen pitäisi kulkea kattoa (siis jään peittämää) pitkin mukana. Jos se on kiinni vain toisesta päästä ja lähdet menevään perävaunun kattoa pitkin. Olet kävellyt vaikka 5 metriä aloituspisteestä ja jojo on venynyt 5 metriä. Liukastut ja tiput katolta. Sulla on matkaa maahan 4.2 metriä ja jojoa ulkona 5 metriä. Mites käy?

Ja kyllähän se jojo voisi kulkea kiskossa kattoa pitkin, mutta luultavasti se kisko on ihan jäässä eikä jojo luista mihinkään.

Ja olen sitä mieltä että katot pitäisi saada putsattua turvallisesti ja keinon siihen pitäisi keksiä ihan jonkun muun tahon. En usko että se on mahdotonta kunhan vain halua löytyy riittävästi oikeasta paikasta.

-JukSii-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7254 on: 19.10.09, 08:23 »

Sivuhuomio:

Jauhaminen "rekkajoreista" ja puukengistä samaan aikaan kun yrittää vakavissaan perustella ehdotuksiaan katolla kävelemisestä on suurin piirtein yhtä älykästä kuin väittää tosissaan että kaikki ruotsalaiset on homoja tai kaikki blondit tyhmiä.  laugh
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6016
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7255 on: 19.10.09, 08:33 »

väittää tosissaan että kaikki ruotsalaiset on homoja tai kaikki blondit tyhmiä.  laugh

Eikö nää ookkaa faktoja?  Embarrassed  Grin

-JukSii-
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7256 on: 19.10.09, 08:35 »

Eikö nää ookkaa faktoja?  Embarrassed  Grin

No tämän ensimmäisen kommentin arvasin ainakin sataprosenttisen oikein..  Smiley
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 3969
Date Registered: 14.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7257 on: 19.10.09, 08:58 »

Laitan tähän omat mielipiteet Suomen liikennepolitiikasta. Olen informoinut näitä samoja mielipiteitäni niin tiehallinnolle, liikenneministerille kuin myös kunnanvaltuutetuille.

1. Nopeusrajoitukset tulee heti nostaa eurooppalaiselle ja muutenkin järkevälle tasolle ottaen huomioon nykyautot:
- talvirajoitukset kokonaan pois ainakin pois Etelä-Suomesta
- moottoriteille tien laadun mukaan rajoitukseksi 120, 130 tai 140 km/h
- kaupunkien alueella oleville moottoriteille 20 km/h korkeammat nopeudet. Esimerkkinä Länsiväylä, Lahdentien alkuosa, Tuusulantie, Oulun ja Imatran ohittavat motarit jne.
- hyville pääteille 100 km/h rajoitus nykyisten turhien 80 km/h rajoitusten sijaan

2. Moottoriteitä tulee rakentaa nopeasti lisää niin että nykyinen noin 750 km:n määrä kaksinkertaistuu 1500 km:iin tai isommaksikin (suuruusluokkaan Ruotsi)

3. Hirviaitoja pitää lisätä 10 kertaiseksi tai hirvikanta pudottaa 10:s osaan nykyisestä

4. Autoverotusta tulee muuttaa niin, että vero putoaa nykyisestä päästöjen mukaisesta vielä lisää sen mukaan, kuinka paljon uudessa autossa on turvallisuusvarusteita (esim. ajovakaudenhallinta)

yES




« Last Edit: 19.10.09, 09:51 by Esa Sairio »

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5222
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7258 on: 19.10.09, 09:23 »

Laitan tähän omat mielipiteet Suomen liikennepolitiikasta. Olen informoinut näitä samoja mielipiteitäni niin tiehallinnolle, liikenneministerille kuin myös kunnanvaltuutetuille.

1. Nopeusrajoitukset tulee heti nostaa eurooppalaiselle ja muutenkin järkevälle tasolle ottaen huomioon nykyautot:
- talvirajoitukset kokonaan pois ainakin pois Etelä-Suomesta
- moottoriteille tien laadun mukaan rajoitukseksi 120, 130 tai 140 km/h
- kapunkien alueella oleville moottoriteille 20 km/h korkeammat nopeudet. Esimerkkinä Länsiväylä, Lahdentien alkuosa, Tuusulantie, Oulun ja Imatran ohittavat motarit jne.
- hyville pääteille 100 km/h rajoitus nykyisten turhien 80 km/h rajoitusten sijaan

Annat kyllä minusta ihan väärän signaalin yleisölle. Muutenkin hurjastelijoiden ja muiden liikennesääntöjen rikkojien määrä on viime vuosina ollut kasvussa.

Joskus 1970-luvun alussa, kun Suomessa vielä ei ollut yleisnopeusrajoitusta, tieliikenteessä kuoli muistaakseni pitkälti toista tuhatta ihmistä vuodessa ja se oli liikennemäärän kasvun mukana voimakkaassa kasvussa. Samoin loukkaantuneiden  määrä. Olin siihen aikaan opiskelijana ja kävimme monta tulikivenkatkuista keskustelua asiasta "kampuksella". Minä olin rajoitusten kannalla. Kun rajoitukset lopulta tulivat, liikennekuolemien ja onnettomuuksien määrä romahti. Olin ollut oikeassa.

Haluatko, että se onnettomuuksien määrä palaa entiseen tasoonsa? Mihin hittoon meillä oikein on kiire? Ennenaikaiseen hautaan?

nO

Quote
2. Moottoriteitä tulee rakentaa nopeasti lisää niin että nykyinen noin 750 km:n määrä kaksinkertaistuu 1500 km:iin tai isommaksikin (suuruusluokkaan Ruotsi)

Eihän siinä mitään pahaa, mutta mistä rahat? Pannaanko köyhät ja osattomat kärsimään vieläkin enemmän, jotta rikkailla olisi enemmän nopeaa tietä muskeliautoilla ajella?

Quote
3. Hirviaitoja pitää lisätä 10 kertaiseksi tai hirvikanta pudottaa 10:s osaan nykyisestä

Tästä olen kutakuinkin samaa mieltä - en ainakaan vastusta. Rakentaminen toisi myös työtä työttömille.

Quote
4. Autoverotusta tulee muuttaa niin, että vero putoaa nykyisestä päästöjen mukaisesta vielä lisää sen mukaan, kuinka paljon uudessa autossa on turvallisuusvarusteita (esim. ajovakaudenhallinta)

Jälleen sama juttu kuin kohdassa 2. Millä verotuoton alenema katetaan? Otetaanko taas köyhiltä? Köyhillähän ei tunnetusti ole autoa tai ainakaan uutta autoa, jossa tuo vero olisi merkittävä. Vaikka ajatus autoverotuksen muuttamisesta päästöjen vähentämistä tai liikenneturvallisuutta suosivaan suuntaan onkin hyvä, on se samalla syrjivä. Käytännössä se(kin) siirtää verorasitusta rikkailta köyhille.

Pekka
« Last Edit: 19.10.09, 09:28 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7259 on: 19.10.09, 09:30 »

hirvikanta pudottaa 10:s osaan nykyisestä

Tämä on melko vaikea toteuttaa, koska kaikkia hirvilupia ei nykyiselläkään metsästystahdilla saada käytettyä.

Hirviongelma tulee olemaan vielä pahempi tulevaisuudessa. Metsästysseurat vanhenevat eikä vanhat ukot tajua ottaa nuoria hommaan mukaan (kun ei ole tuoda maata seuralle). Kohta loppuu hirvenmetsästäjät, jotka jaksaisi siellä metsässä könytä kaikki syksyn viikonloput elukoitten perässä.
Pages: 1 ... 361 362 [363] 364 365 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1