FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 04:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 362 363 [364] 365 366 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1475911 times)
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4069
Date Registered: 14.10.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7260 on: 19.10.09, 10:35 »

Pekalla oli asiallisia kommentteja, mutta vastaan niihin seuraavasti:

1. En ole puhunut hurjastelusta vaan siitä, että tehtäisiin lailliseksi nykyiset käytännön ajonopeudet. Suurin syy nopeudenylityksiin on liian alhaiset nopeusrajoitukset nimen omaan mainitsemallani tiestöllä. Sallitut nopeudet ovat jämähtäneet jonnekin 1980-luvun tasolle, vaikka autokanta ja itse tiet ovat hurjasti kehittyneet erityisesti turvallisuuden suhteen. En ymmärrä kuinka turvallisuus voisi heiketä, jos nykyinen käytäntö tehtäisiin lailliseksi. Itse asiassa turvallisuus paranisi jonkin verran. Liikenteen tavoitteena on mahdollimman sujuva liikkuminen (tietenkin turvallisesti) eikä liikkumisen estäminen liiallisella holhouksella kieltoineen ja rajoituksineen. Jotakin sen sijaan pitäisi tehdä sellaisille, jotka ajavat varastetulla autolla, humalassa ja ilman ajokorttia 200 km tunnissa 50 rajoitusalueella ja aiheuttavat onnettomuuksia. Auto valtiolle ja kortti pois eliniäksi.

2. Moottoriteiden tekoon ja muihin pääteiden parannuksiin sekä autoveron edelleen alentamiseen saataisiin rahaa tehostamalla valtion ja kuntien toimintaa lähemmäksi yksityisten yritysten topimintatapaa. Pääomatuloista maksettavaa veroprosenttia (28%) voisi nostaa tasolle 32% eli lähemmäksi palkkatulojen verokohtelua. Veroasiasta olen tätä mieltä, vaikka edustan oikeistolaista näkemystä.

yES Smiley

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7261 on: 19.10.09, 11:57 »

Jotakin sen sijaan pitäisi tehdä sellaisille, jotka ajavat varastetulla autolla, humalassa ja ilman ajokorttia 200 km tunnissa 50 rajoitusalueella ja aiheuttavat onnettomuuksia. Auto valtiolle ja kortti pois eliniäksi.

Hyviä kommentteja, mutta tuo pisti hieman silmään! Smiley
Jos kaverilla ei ole autoa (varastetulla ajelee) eikä korttia, niin miten ne voi sitten menettää valtiolle?  Wink
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7262 on: 19.10.09, 12:03 »

- talvirajoitukset kokonaan pois ainakin pois Etelä-Suomesta

Se on nähty, mitä tapahtuu, kun se talvi sitten muutamaksi päiväksi tuleekin. Sen sijaan, että talvirajoitukset poistettaisiin Etelä-Suomesta, voisin kuvitella toimivammaksi ratkaisuksi muuttuvia nopeusrajoituksia.

Quote
- moottoriteille tien laadun mukaan rajoitukseksi 120, 130 tai 140 km/h

Samaa mieltä muuten, mutta tähänkin voisi tulla hyvin ne muuttuvat rajoitukset. Vaikka syyllistyn siihen itsekin, on välillä pelottava katsella, miten motareilla ajellaan se sama 120km/h+ vaikka sataisi vaikka kaatamalla vettä. Moottoriteillä nopeusrajoitukset voisivat olla jotain tyyliin 140km/h tien ollessa kesällä kuiva, talvella riittäisi 120km/h. Jos sataa vettä/lunta, nopeuden voisi laskea sataseen tai tarvittaessa alikin...

Quote
- kaupunkien alueella oleville moottoriteille 20 km/h korkeammat nopeudet. Esimerkkinä Länsiväylä, Lahdentien alkuosa, Tuusulantie, Oulun ja Imatran ohittavat motarit jne.

No noilla nyt ei voitettaisi oikeasti yhtään mitään. Kyseessä on kuitenkin sen verran lyhyet, mutta samalla vilkkaasti liikennöidyt pätkät, että nopeuksien nosto varmasti aiheuttaisi enemmän ongelmia, kuin hyötyä...

Quote
- hyville pääteille 100 km/h rajoitus nykyisten turhien 80 km/h rajoitusten sijaan

Ennemminkin toivoisi jonkinlaista yhdenmukaisuutta noihin rajoituksiin. Nykyisellään noissa ei tunnu olevan välillä päätä eikä häntää. Hyväkuntoisia, leveitä osuuksia pidetään (tai jätetään talvirajoitukset voimaan keväällä) 80:ssa, kun monessa paikassa huonompikuntoista tietä saa ajella satasta.

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Huoviala
Offline Offline

Posts: 1275
Date Registered: 27.05.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7263 on: 19.10.09, 12:45 »

Olipa tänään töihin ajellessa talvinopeudet tulleet voimaan. Olipa sitten valtion virkamiehilla budjetinpaikkaustempaus päällä. Oli aika monta vapaaehtoista tukijaa. Hienoa mennä nelikaistaista tietä 80 rajoituksella..
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7264 on: 19.10.09, 13:04 »

Sen sijaan, että talvirajoitukset poistettaisiin Etelä-Suomesta, voisin kuvitella toimivammaksi ratkaisuksi muuttuvia nopeusrajoituksia.

Joo, mikäli ne rajoitukset sitten myös oikeasti olisivat vaihtuvia. Nykytilanne noiden led-rajoitusten kohdalla tuntuu olevan se, että ne vaihtuvat tasan kaksi kertaa vuodessa.

Ennemminkin toivoisi jonkinlaista yhdenmukaisuutta noihin rajoituksiin. Nykyisellään noissa ei tunnu olevan välillä päätä eikä häntää. Hyväkuntoisia, leveitä osuuksia pidetään (tai jätetään talvirajoitukset voimaan keväällä) 80:ssa, kun monessa paikassa huonompikuntoista tietä saa ajella satasta.

Välillä kyllä oikeasti tuntuu, että nopeusrajoitukset valitaan täysin hatusta vetämällä. Sen verran suuria eroja eri tiepiirien välillä niissä tuntuu löytyvän. Otan tähän vertailukohdaksi kaksi "ääripäätä":

Ensimmäinen esimerkki löytyy Vantaan ja Hämeenlinnan väliltä eli seututie 130:ltä. Tie on kokonaisuudessaan vanhaa valtatie 3:a, joten nykyisiin liikennemääriin (n. 3000 autoa/vrk) suhteutettuna kyseessä on erittäin hyvätasoinen tie. Tien linjaus on todella suoraviivainen, vilkkaimmat risteykset on varustettu eritasoliittymillä ja löytyypä tuolta osuudelta pari kappaletta ohituskaistojakin. Vielä viime vuoteen asti tiellä oli kesäisin satasen rajoitus vilkkaimpia risteysalueita lukuun ottamatta, mutta vuosi sitten se pudotettiin pysyvästi 80 km/h:iin.

Toinen esimerkkini löytyy Kouvolan ja Ristiinan väliltä, valtatie 15:ltä: Tie on rakennettu 60- ja 70-lukujen vaihteessa ja nykymittapuulla se on valtatieksi varsin huonotasoinen. Kunnollisia ohituspaikkoja on mutkien ja mäkien takia todella vähän ja lisäksi tie on erittäin kapea, joten jalankulkijoille ja pyöräilijöille se on suorastaan hengenvaarallinen. Hirviaitoja tiellä ei ole pitkistä metsäosuuksista ja lukuisista hirvivaaramerkeistä huolimatta lainkaan, joten myös riski joutua hirvionnettomuuteen on melko suuri. Kuitenkin tästä kaikesta huolimatta tiellä on kesäisin lähes koko matkan Valkealasta Ristiinaan (~70 km) satasen rajoitus. Liikennemäärät ovat suunnilleen samat kuin aikaisemmin mainitsemallani seututie 130:lla, n. 2000-3000 autoa vuorokaudessa.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7265 on: 19.10.09, 13:16 »


Ensimmäinen esimerkki löytyy Vantaan ja Hämeenlinnan väliltä eli seututie 130:ltä. Tie on kokonaisuudessaan vanhaa valtatie 3:a, joten nykyisiin liikennemääriin (n. 3000 autoa/vrk) suhteutettuna kyseessä on erittäin hyvätasoinen tie. Tien linjaus on todella suoraviivainen, vilkkaimmat risteykset on varustettu eritasoliittymillä ja löytyypä tuolta osuudelta pari kappaletta ohituskaistojakin. Vielä viime vuoteen asti tiellä oli kesäisin satasen rajoitus vilkkaimpia risteysalueita lukuun ottamatta, mutta vuosi sitten se pudotettiin pysyvästi 80 km/h:iin.


Tuohon nojaten voisi vielä verrata sitä että useimmat hiekkatiet maaseuduilla ovat 80km/h aluetta. Siellä ei hirviaidoista tietoa, mutkaisia ja paljon hidasta liikennettä (traktorit, mopot, mummot fillareilla) Silti suhteellisen harvoin siellä mitään onnettomuuksia tapahtuu.  Smiley
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7266 on: 19.10.09, 13:20 »

Joo, mikäli ne rajoitukset sitten myös oikeasti olisivat vaihtuvia. Nykytilanne noiden led-rajoitusten kohdalla tuntuu olevan se, että ne vaihtuvat tasan kaksi kertaa vuodessa.

Sitten siellä ei vain osata. Kuopiossa moottoritiellä tuo muuttuva rajoitus kyllä toimii sillä about 8km pätkällä, kun se on olemassa (Kuopion pohjoinen ramppi-Toivalan ramppi). Liukkaalla kelillä, kovalla sateella (lumi/vesi) ja ilmeisesti myös kovalla sumulla rajoitus tippuu 80:aan. Joskus tuntuu, että jopa liiankin helposti...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7267 on: 19.10.09, 13:21 »

Mihin unohtui se että tämä pikku tie tässä vieressä (Kehä3) on ympärivuoden "talvirajoituksissa"? Tongue Ai eikun onhan siellä Espoon puolella se pikku pätkä jopa 100km/h rajoituksella! Shocked
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7268 on: 19.10.09, 13:22 »

Hyviä kommentteja, mutta tuo pisti hieman silmään! Smiley
Jos kaverilla ei ole autoa (varastetulla ajelee) eikä korttia, niin miten ne voi sitten menettää valtiolle?  Wink

Noita tulee sitäpaitsi koko ajan uusia sitä mukaa kun vanhat kuolevat pois. Ei niitä jotka tuollaisiin syyllistyvät, kiinnosta pätkääkään mitä laki ja asetus niistä rangaistukseksi määrää.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7269 on: 19.10.09, 13:22 »

Tuohon nojaten voisi vielä verrata sitä että useimmat hiekkatiet maaseuduilla ovat 80km/h aluetta. Siellä ei hirviaidoista tietoa, mutkaisia ja paljon hidasta liikennettä (traktorit, mopot, mummot fillareilla) Silti suhteellisen harvoin siellä mitään onnettomuuksia tapahtuu.  Smiley

Vähän hölmöä sinällään heittää tuollaista vertauskohtaa, kun tuo taas johtunee aika pitkälti siitä, että liikennemäärä on murto-osan murto-osa pääteihin verrattuna, sekä siitä, että niillä hiekkateillä ei läheskään kaikki uskalla edes ajaa sitä 80:aa...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7270 on: 19.10.09, 13:23 »

Mihin unohtui se että tämä pikku tie tässä vieressä (Kehä3) on ympärivuoden "talvirajoituksissa"? Tongue Ai eikun onhan siellä Espoon puolella se pikku pätkä jopa 100km/h rajoituksella! Shocked

Niin, ja eikö siellä muka ole peräänajoja jo nytkin joka päivä, eikö??
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7271 on: 19.10.09, 13:30 »

Sitten siellä ei vain osata. Kuopiossa moottoritiellä tuo muuttuva rajoitus kyllä toimii sillä about 8km pätkällä, kun se on olemassa (Kuopion pohjoinen ramppi-Toivalan ramppi). Liukkaalla kelillä, kovalla sateella (lumi/vesi) ja ilmeisesti myös kovalla sumulla rajoitus tippuu 80:aan. Joskus tuntuu, että jopa liiankin helposti...

Joo kyllähän niitä toki alaspäin osataan laskea, mutta auta armias kun niitä sitten pitäisi nostaa. Ei meinaa onnistua sitten millään... Tongue Muutenkin ihmetyttää tämä periaate, jonka mukaan edes muuttuvia rajoituksia ei voida nostaa 120:een ennen huhtikuuta vaikka keliolosuhteet sen mahdollistaisivat. Ainakin täällä etelässä on monesti tammikuussakin niin hyvä keli, että 120 km/h moottoritiellä olisi täysin turvallinen nopeus.
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7272 on: 19.10.09, 13:39 »

Vähän hölmöä sinällään heittää tuollaista vertauskohtaa, kun tuo taas johtunee aika pitkälti siitä, että liikennemäärä on murto-osan murto-osa pääteihin verrattuna, sekä siitä, että niillä hiekkateillä ei läheskään kaikki uskalla edes ajaa sitä 80:aa...

Häh? Siis sun mielestä voi olla hyvin tuollainen rajoitus, kun läheskään kaikki eivät uskalla ajaa sitä nopeutta?
Tuolla logiigallahan voisi Suomen motareille laittaa joka paikkaan 250 km/h rajoituksen, kun läheskään kaikki ei uskalla ajaa sitä, niin tuskin ongelmaa tulisi!  Wink
Kesällä tuli kuukausi oltua maalla ja kyllä ihmettelin silläkin 16 km pätkällä, jota ajoin päivittäin että mitä jos sieltä mutkassa sattuisikin tulemaan toinen auto samaa 80 km/h jota minä ajoin ja se tie tosiaan oli sellainen mihin mahtui juuri ja juuri kaksi autoa rinnakkain.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7273 on: 19.10.09, 16:11 »

Häh? Siis sun mielestä voi olla hyvin tuollainen rajoitus, kun läheskään kaikki eivät uskalla ajaa sitä nopeutta?

Tuolla logiigallahan voisi Suomen motareille laittaa joka paikkaan 250 km/h rajoituksen, kun läheskään kaikki ei uskalla ajaa sitä, niin tuskin ongelmaa tulisi!

No ei Tongue Tarkoitin, että onnettomuuksia noilla hiekkateillä sattuu vähemmän, koska siellä on vähemmän liikennettä. Aivan, kuten siinä lukee. Lausetekninen virhe sen sijaan oli tuo noiden "nössökuskien" (Grin) sijoittaminen samaan lauseeseen. Sen pointti oli olla vain sivuhuomiona, että ei niillä teillä kaikki edes ajele sitä suurinta sallittua...

Mutta en silti ymmärrä, miten siitä voi vetää tuollaisen johtopäätöksen? Roll Eyes Ne rajoitukset on kuitenkin edelleen käsittääkseni vain suurimpia sallittuja nopeuksia, ei mitään rohkeustestejä  Shocked

Quote
Kesällä tuli kuukausi oltua maalla ja kyllä ihmettelin silläkin 16 km pätkällä, jota ajoin päivittäin että mitä jos sieltä mutkassa sattuisikin tulemaan toinen auto samaa 80 km/h jota minä ajoin ja se tie tosiaan oli sellainen mihin mahtui juuri ja juuri kaksi autoa rinnakkain.

Kuitenkin aika isolla osaa noista hiekkateistä pystyy huoletta ajamaan sitä 80:aa. Jos tulee tiukempi mutka, tai näkyvyyden tappava mäennyppylä, niin sitten sovitetaan vauhti sen mukaan. Ei se sen kummempaa rakettitiedettä ole... Tuossa kuvailemassasi tilanteessahan olet selkeästi ajanut tilanteeseen nähden liian kovaa, jos noin on ruvennut hirvittämään Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7274 on: 19.10.09, 16:20 »

Joo kyllähän niitä toki alaspäin osataan laskea, mutta auta armias kun niitä sitten pitäisi nostaa. Ei meinaa onnistua sitten millään... Tongue

Ei tuokaan ole täällä mikään ongelma. Kun tie on palautunut siihen kuntoon (suolattu, kuivanut, sumu hälvennyt jne.), niin kyllä se satanen täällä niihin merkkeihin palautuu  Roll Eyes

Quote
Muutenkin ihmetyttää tämä periaate, jonka mukaan edes muuttuvia rajoituksia ei voida nostaa 120:een ennen huhtikuuta vaikka keliolosuhteet sen mahdollistaisivat. Ainakin täällä etelässä on monesti tammikuussakin niin hyvä keli, että 120 km/h moottoritiellä olisi täysin turvallinen nopeus.

Olen toki samaa mieltä hyvin pitkälti. Vaikka voihan tässä toki halutessaan miettiä sellaisiakin näkökulmia, että se nasta siitä edellä ajavan auton renkaasta tulee paljon kovempaa päin näköä 120km/h vauhdissa, kuin satasen vauhdissa. Lisäksi nuo talvirenkaat ei ole ajo-ominaisuuksiltaan samaa luokkaa, kuin kesänakit ja tuohon aikaan vuodesta jokaisessa autossa on, tai ainakin pitäisi olla ne talvirenkaat alla. Esim. joku ääritilanne, kuten nopea väistö tjsp. ei ole välttämättä mukava yhdistelmä 120km/h+ vauhdissa talvirenkailla (varsinkin yhdistelmällä nastat+asfaltti)...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7275 on: 19.10.09, 16:23 »

Mihin unohtui se että tämä pikku tie tässä vieressä (Kehä3) on ympärivuoden "talvirajoituksissa"? Tongue Ai eikun onhan siellä Espoon puolella se pikku pätkä jopa 100km/h rajoituksella! Shocked

Kehä III:llekin vaan vaihtuvat rajoitukset Tikkurilan ja Tampereentien välille. Ruuhka-aikoina 50, muina aikoina 80 ja yöllä satanen.  thmbup

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5261
Date Registered: 14.12.05

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7276 on: 19.10.09, 16:27 »

Pekalla oli asiallisia kommentteja, mutta vastaan niihin seuraavasti:

1. En ole puhunut hurjastelusta vaan siitä, että tehtäisiin lailliseksi nykyiset käytännön ajonopeudet. Suurin syy nopeudenylityksiin on liian alhaiset nopeusrajoitukset nimen omaan mainitsemallani tiestöllä. Sallitut nopeudet ovat jämähtäneet jonnekin 1980-luvun tasolle, vaikka autokanta ja itse tiet ovat hurjasti kehittyneet erityisesti turvallisuuden suhteen. En ymmärrä kuinka turvallisuus voisi heiketä, jos nykyinen käytäntö tehtäisiin lailliseksi. Itse asiassa turvallisuus paranisi jonkin verran. Liikenteen tavoitteena on mahdollimman sujuva liikkuminen (tietenkin turvallisesti) eikä liikkumisen estäminen liiallisella holhouksella kieltoineen ja rajoituksineen. Jotakin sen sijaan pitäisi tehdä sellaisille, jotka ajavat varastetulla autolla, humalassa ja ilman ajokorttia 200 km tunnissa 50 rajoitusalueella ja aiheuttavat onnettomuuksia. Auto valtiolle ja kortti pois eliniäksi.
...

Niin, kyllähän minä hyvin tiedän mikä on nykyinen käytäntö.   Cheesy  Yleisnopeusrajoitus on 80 km/h, mutta kun ajelet siellä tiellä, niin suuri osa kiireisistä ihmisistä ajelee sellaista 15-20 km/h sen ylittävää mittarinopeutta - samoin muillakin nopeusrajoitusalueilla. Siitä on tullut "maan tapa". Jos nyt rajoitukset nostettaisiin 10-20 km/h suuremmiksi, miten arvelisit ajan mittaan käyvän?

Aivan niin.  Grin Ainakin minä arvelen, että sen jälkeen ihmiset ajelisivat taas 10-20 km/yli sen sallitun nopeuden. Kierre olisi valmis.

Koska tiet ja kelit ovat talvellakin erilaisia, olisi ehkä parempi käyttää teiden ja kelien mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia. Sekin tosin tulisi melkoisen kalliiksi (sellaisiahan talvinopeusrajoituksetkin ovat). Autojen mukaan muuttuvia nopeusrajoituksia esimerkiksi henkilöautoluokassa on vaikea kuvitella. En ainakaan minä osaa sanoa miten sellainen toteutettaisiin. Kenties sitten joskus, kun ajoneuvoihin rakennetaan sisään GPS- tai muulla systeemillä toteutetut rajoittimet, mutta siinäkin piilee turvallisuusriski. Silloin tällöin pitää yksinkertaisesti voida ajaa nopeammin esimerkiksi onnettomuuksien välttämiseksi ohituksissa.

Autojen valmistajat/maahantuojat/katsastusasemat voitaisiin ehkä velvoittaa tarkkuuttamaan nopeusmittarit todellista nopeutta vastaaviksi. Sekin on käytännössä hankala juttu. Esimerkiksi minun autoni mittari näyttää 80 km/h alueella 5 km/h ylinopeutta. Koska nykyohjeistuksen mukaan poliisi sakottaa suuremmasta kuin 5 km/h nopeuden ylityksestä, pyrin pitämään mittarinopeuden 80 km/h alueella noin lukemassa 90 km/h, että en riko rajoituksia enkä ole tarpeettomasti muun liikenteen tukkona. Sekin näyttää monille olevan liian hidasta vauhtia.

Vastaavasti sitten on myös niitä, jotka ajavat aina "varmuuden vuoksi" 5-10 km/h alinopudella (mittarin mukaan) eli todellisuudessa 5-15 km/h alle sallitun nopeuden. Asiaa vaikeuttaa vielä se, että tuo mittarivirhe ei aina ole jokaisella nopeusalueella vakio.

Tärkeintä ei kuitenkaan ole se onko nopeus 80 km/h vai 90 km/h, vaan se, että liikenne sujuu ilman turhia ohituksia ja muita riskejä.

Ja sitten vielä yksi nopeusrajoituksiin liittyvä seikka, joka on ärsyttänyt minua niin kauan kuin minulla on ollut ajokortti (yli 40 vee). Suomessa yleisnopeusrajoituksesta poikkeavaa nopeusrajoitusta osoittavat merkit on sijoitettu välittömästi risteyksien jälkeen.

Kun ihmiset ajavat risteyksiin ja niistä eteenpäin, pitää muuta - erikoisesti risteävää liikennettä seurata. Tällöin ei ehdi (liikennettä vaarantamatta) nähdä sitä nopeusrajoituskylttiä, joka on risteyksen välittömässä läheisyydessä. Sitä ei näe myöskään risteykseen tultaessa, koska se on risteävällä tiellä. Siinä sitä sitten köröttelet (mahdollisesti ali- tai ylinopeutta) ja arvuuttelet seuraavaan risteykseen asti mikä mahtaakaan olla nopeusrajoitus tällä tieosuudella?

Tämä epäkohta - joka juontanee alkunsa jonnekin aikaan "kuokka ja kirves", jolloin ajeltiin pääasiassa hevosilla - olisi hyvin helposti hoidettavissa. Siirretään niitä nopeusrajoituskilpiä 100-200 metriä kauemmas. Tavanomainen ajoneuvo ei tavanomaisessa liikenteessä edes ehdi sillä matkalla kiihtyä kovin suuriin nopeuksiin (ja oletushan niin kauan kuin merkkiä ei näy on korkeintaan 80 km/h).

Kalliimpi, mutta parempi vaihtoehto on se, jonka havaitsin Yhdysvalloissa autoillessani. Siellä tien nopeusrajoitus oli osoitettu kyltein, joita oli suunnilleen 500 metrin välein koko tieosuudella. Myös Euroopassa (muualla kuin Suomessa) liikennemerkit on yleensä sijoiteltu järkevämmin kuin Suomessa.

Pekka

Edit: Kortti pois eliniäksi hurjastakin nopeusrajoituksen rikkomisesta on minusta kyllä kohtuuton rangaistus. Mutta hoitoon ohjaus voisi olla kyllä paikallaan.   laugh
« Last Edit: 19.10.09, 16:32 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tomi Jokela
Offline Offline

Posts: 1209
Date Registered: 29.09.06

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7277 on: 19.10.09, 16:35 »

Kehä III:llekin vaan vaihtuvat rajoitukset Tikkurilan ja Tampereentien välille. Ruuhka-aikoina 50, muina aikoina 80 ja yöllä satanen.  thmbup

Joo, siis nuo mun kommentit soratiestä siis oli vertausta sille että huomattavasti parempikuntoisilla hirviaidoin ja hyvien näkyvyyksien risteyksin varustetulla valtateillä monessa paikassa Suomessa ajellaan sitä samaa 80 km/h. Eli hyvin voisi lähes kaikilla suomen pääteillä olla vähintään se 100 km/h rajoituksena, kun noilla erikoiskokeillakin saa ajaa kahdeksaa kymppiä.
Nimin. kesällä tuo 16 km pätkä 10 minuutissa!  Cheesy
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7278 on: 19.10.09, 16:43 »

Kehä III:llekin vaan vaihtuvat rajoitukset Tikkurilan ja Tampereentien välille. Ruuhka-aikoina 50, muina aikoina 80 ja yöllä satanen.  thmbup

Kehä III:lla 80km/h on ihan hyvä kun kiihdytyskaistat eivät ole hurjan pitkiä ja varsinkin tuusulanväylä/lentokentän seudulla kokemattomilla meinaa mennä sormi korvaan.

Ongelmat siellä tulee pakkalan kohdalla olevissa liikennevaloissa ja nekin poistuu ajan myötä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7279 on: 19.10.09, 16:47 »

Kehä III:lla 80km/h on ihan hyvä kun kiihdytyskaistat eivät ole hurjan pitkiä ja varsinkin tuusulanväylä/lentokentän seudulla kokemattomilla meinaa mennä sormi korvaan.

On on. Yritin vähän Petriä provota tuolla 50:n rajoituksella Wink Tosin voisi siellä kyllä yöllä tien ollessa tyhjähkö, olla vaikka se satanenkin rajoituksena...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Pages: 1 ... 362 363 [364] 365 366 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1