Keskustelua liikenteestä

<< < (1453/3033) > >>

kummis:
Pekalla oli asiallisia kommentteja, mutta vastaan niihin seuraavasti:

1. En ole puhunut hurjastelusta vaan siitä, että tehtäisiin lailliseksi nykyiset käytännön ajonopeudet. Suurin syy nopeudenylityksiin on liian alhaiset nopeusrajoitukset nimen omaan mainitsemallani tiestöllä. Sallitut nopeudet ovat jämähtäneet jonnekin 1980-luvun tasolle, vaikka autokanta ja itse tiet ovat hurjasti kehittyneet erityisesti turvallisuuden suhteen. En ymmärrä kuinka turvallisuus voisi heiketä, jos nykyinen käytäntö tehtäisiin lailliseksi. Itse asiassa turvallisuus paranisi jonkin verran. Liikenteen tavoitteena on mahdollimman sujuva liikkuminen (tietenkin turvallisesti) eikä liikkumisen estäminen liiallisella holhouksella kieltoineen ja rajoituksineen. Jotakin sen sijaan pitäisi tehdä sellaisille, jotka ajavat varastetulla autolla, humalassa ja ilman ajokorttia 200 km tunnissa 50 rajoitusalueella ja aiheuttavat onnettomuuksia. Auto valtiolle ja kortti pois eliniäksi.

2. Moottoriteiden tekoon ja muihin pääteiden parannuksiin sekä autoveron edelleen alentamiseen saataisiin rahaa tehostamalla valtion ja kuntien toimintaa lähemmäksi yksityisten yritysten topimintatapaa. Pääomatuloista maksettavaa veroprosenttia (28%) voisi nostaa tasolle 32% eli lähemmäksi palkkatulojen verokohtelua. Veroasiasta olen tätä mieltä, vaikka edustan oikeistolaista näkemystä.

yES

tom_joke:
Quote

Jotakin sen sijaan pitäisi tehdä sellaisille, jotka ajavat varastetulla autolla, humalassa ja ilman ajokorttia 200 km tunnissa 50 rajoitusalueella ja aiheuttavat onnettomuuksia. Auto valtiolle ja kortti pois eliniäksi.


Hyviä kommentteja, mutta tuo pisti hieman silmään!
Jos kaverilla ei ole autoa (varastetulla ajelee) eikä korttia, niin miten ne voi sitten menettää valtiolle? 

mmniemi:
Quote

- talvirajoitukset kokonaan pois ainakin pois Etelä-Suomesta

Se on nähty, mitä tapahtuu, kun se talvi sitten muutamaksi päiväksi tuleekin. Sen sijaan, että talvirajoitukset poistettaisiin Etelä-Suomesta, voisin kuvitella toimivammaksi ratkaisuksi muuttuvia nopeusrajoituksia.

Quote

- moottoriteille tien laadun mukaan rajoitukseksi 120, 130 tai 140 km/h

Samaa mieltä muuten, mutta tähänkin voisi tulla hyvin ne muuttuvat rajoitukset. Vaikka syyllistyn siihen itsekin, on välillä pelottava katsella, miten motareilla ajellaan se sama 120km/h+ vaikka sataisi vaikka kaatamalla vettä. Moottoriteillä nopeusrajoitukset voisivat olla jotain tyyliin 140km/h tien ollessa kesällä kuiva, talvella riittäisi 120km/h. Jos sataa vettä/lunta, nopeuden voisi laskea sataseen tai tarvittaessa alikin...

Quote

- kaupunkien alueella oleville moottoriteille 20 km/h korkeammat nopeudet. Esimerkkinä Länsiväylä, Lahdentien alkuosa, Tuusulantie, Oulun ja Imatran ohittavat motarit jne.


No noilla nyt ei voitettaisi oikeasti yhtään mitään. Kyseessä on kuitenkin sen verran lyhyet, mutta samalla vilkkaasti liikennöidyt pätkät, että nopeuksien nosto varmasti aiheuttaisi enemmän ongelmia, kuin hyötyä...

Quote

- hyville pääteille 100 km/h rajoitus nykyisten turhien 80 km/h rajoitusten sijaan

Ennemminkin toivoisi jonkinlaista yhdenmukaisuutta noihin rajoituksiin. Nykyisellään noissa ei tunnu olevan välillä päätä eikä häntää. Hyväkuntoisia, leveitä osuuksia pidetään (tai jätetään talvirajoitukset voimaan keväällä) 80:ssa, kun monessa paikassa huonompikuntoista tietä saa ajella satasta.

koha:
Olipa tänään töihin ajellessa talvinopeudet tulleet voimaan. Olipa sitten valtion virkamiehilla budjetinpaikkaustempaus päällä. Oli aika monta vapaaehtoista tukijaa. Hienoa mennä nelikaistaista tietä 80 rajoituksella..

AnttiH:
Quote

Sen sijaan, että talvirajoitukset poistettaisiin Etelä-Suomesta, voisin kuvitella toimivammaksi ratkaisuksi muuttuvia nopeusrajoituksia.


Joo, mikäli ne rajoitukset sitten myös oikeasti olisivat vaihtuvia. Nykytilanne noiden led-rajoitusten kohdalla tuntuu olevan se, että ne vaihtuvat tasan kaksi kertaa vuodessa.

Quote

Ennemminkin toivoisi jonkinlaista yhdenmukaisuutta noihin rajoituksiin. Nykyisellään noissa ei tunnu olevan välillä päätä eikä häntää. Hyväkuntoisia, leveitä osuuksia pidetään (tai jätetään talvirajoitukset voimaan keväällä) 80:ssa, kun monessa paikassa huonompikuntoista tietä saa ajella satasta.


Välillä kyllä oikeasti tuntuu, että nopeusrajoitukset valitaan täysin hatusta vetämällä. Sen verran suuria eroja eri tiepiirien välillä niissä tuntuu löytyvän. Otan tähän vertailukohdaksi kaksi "ääripäätä":

Ensimmäinen esimerkki löytyy Vantaan ja Hämeenlinnan väliltä eli seututie 130:ltä. Tie on kokonaisuudessaan vanhaa valtatie 3:a, joten nykyisiin liikennemääriin (n. 3000 autoa/vrk) suhteutettuna kyseessä on erittäin hyvätasoinen tie. Tien linjaus on todella suoraviivainen, vilkkaimmat risteykset on varustettu eritasoliittymillä ja löytyypä tuolta osuudelta pari kappaletta ohituskaistojakin. Vielä viime vuoteen asti tiellä oli kesäisin satasen rajoitus vilkkaimpia risteysalueita lukuun ottamatta, mutta vuosi sitten se pudotettiin pysyvästi 80 km/h:iin.

Toinen esimerkkini löytyy Kouvolan ja Ristiinan väliltä, valtatie 15:ltä: Tie on rakennettu 60- ja 70-lukujen vaihteessa ja nykymittapuulla se on valtatieksi varsin huonotasoinen. Kunnollisia ohituspaikkoja on mutkien ja mäkien takia todella vähän ja lisäksi tie on erittäin kapea, joten jalankulkijoille ja pyöräilijöille se on suorastaan hengenvaarallinen. Hirviaitoja tiellä ei ole pitkistä metsäosuuksista ja lukuisista hirvivaaramerkeistä huolimatta lainkaan, joten myös riski joutua hirvionnettomuuteen on melko suuri. Kuitenkin tästä kaikesta huolimatta tiellä on kesäisin lähes koko matkan Valkealasta Ristiinaan (~70 km) satasen rajoitus. Liikennemäärät ovat suunnilleen samat kuin aikaisemmin mainitsemallani seututie 130:lla, n. 2000-3000 autoa vuorokaudessa.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page