Keskustelua liikenteestä

<< < (1453/3031) > >>

pho201:

Laitan tähän omat mielipiteet Suomen liikennepolitiikasta. Olen informoinut näitä samoja mielipiteitäni niin tiehallinnolle, liikenneministerille kuin myös kunnanvaltuutetuille.

1. Nopeusrajoitukset tulee heti nostaa eurooppalaiselle ja muutenkin järkevälle tasolle ottaen huomioon nykyautot:
- talvirajoitukset kokonaan pois ainakin pois Etelä-Suomesta
- moottoriteille tien laadun mukaan rajoitukseksi 120, 130 tai 140 km/h
- kapunkien alueella oleville moottoriteille 20 km/h korkeammat nopeudet. Esimerkkinä Länsiväylä, Lahdentien alkuosa, Tuusulantie, Oulun ja Imatran ohittavat motarit jne.
- hyville pääteille 100 km/h rajoitus nykyisten turhien 80 km/h rajoitusten sijaan

Annat kyllä minusta ihan väärän signaalin yleisölle. Muutenkin hurjastelijoiden ja muiden liikennesääntöjen rikkojien määrä on viime vuosina ollut kasvussa.

Joskus 1970-luvun alussa, kun Suomessa vielä ei ollut yleisnopeusrajoitusta, tieliikenteessä kuoli muistaakseni pitkälti toista tuhatta ihmistä vuodessa ja se oli liikennemäärän kasvun mukana voimakkaassa kasvussa. Samoin loukkaantuneiden  määrä. Olin siihen aikaan opiskelijana ja kävimme monta tulikivenkatkuista keskustelua asiasta "kampuksella". Minä olin rajoitusten kannalla. Kun rajoitukset lopulta tulivat, liikennekuolemien ja onnettomuuksien määrä romahti. Olin ollut oikeassa.

Haluatko, että se onnettomuuksien määrä palaa entiseen tasoonsa? Mihin hittoon meillä oikein on kiire? Ennenaikaiseen hautaan?

nO

2. Moottoriteitä tulee rakentaa nopeasti lisää niin että nykyinen noin 750 km:n määrä kaksinkertaistuu 1500 km:iin tai isommaksikin (suuruusluokkaan Ruotsi)

Eihän siinä mitään pahaa, mutta mistä rahat? Pannaanko köyhät ja osattomat kärsimään vieläkin enemmän, jotta rikkailla olisi enemmän nopeaa tietä muskeliautoilla ajella?

3. Hirviaitoja pitää lisätä 10 kertaiseksi tai hirvikanta pudottaa 10:s osaan nykyisestä

Tästä olen kutakuinkin samaa mieltä - en ainakaan vastusta. Rakentaminen toisi myös työtä työttömille.

4. Autoverotusta tulee muuttaa niin, että vero putoaa nykyisestä päästöjen mukaisesta vielä lisää sen mukaan, kuinka paljon uudessa autossa on turvallisuusvarusteita (esim. ajovakaudenhallinta)

Jälleen sama juttu kuin kohdassa 2. Millä verotuoton alenema katetaan? Otetaanko taas köyhiltä? Köyhillähän ei tunnetusti ole autoa tai ainakaan uutta autoa, jossa tuo vero olisi merkittävä. Vaikka ajatus autoverotuksen muuttamisesta päästöjen vähentämistä tai liikenneturvallisuutta suosivaan suuntaan onkin hyvä, on se samalla syrjivä. Käytännössä se(kin) siirtää verorasitusta rikkailta köyhille.

Pekka

matskupu:

hirvikanta pudottaa 10:s osaan nykyisestä

Tämä on melko vaikea toteuttaa, koska kaikkia hirvilupia ei nykyiselläkään metsästystahdilla saada käytettyä.

Hirviongelma tulee olemaan vielä pahempi tulevaisuudessa. Metsästysseurat vanhenevat eikä vanhat ukot tajua ottaa nuoria hommaan mukaan (kun ei ole tuoda maata seuralle). Kohta loppuu hirvenmetsästäjät, jotka jaksaisi siellä metsässä könytä kaikki syksyn viikonloput elukoitten perässä.

kummis:
Pekalla oli asiallisia kommentteja, mutta vastaan niihin seuraavasti:

1. En ole puhunut hurjastelusta vaan siitä, että tehtäisiin lailliseksi nykyiset käytännön ajonopeudet. Suurin syy nopeudenylityksiin on liian alhaiset nopeusrajoitukset nimen omaan mainitsemallani tiestöllä. Sallitut nopeudet ovat jämähtäneet jonnekin 1980-luvun tasolle, vaikka autokanta ja itse tiet ovat hurjasti kehittyneet erityisesti turvallisuuden suhteen. En ymmärrä kuinka turvallisuus voisi heiketä, jos nykyinen käytäntö tehtäisiin lailliseksi. Itse asiassa turvallisuus paranisi jonkin verran. Liikenteen tavoitteena on mahdollimman sujuva liikkuminen (tietenkin turvallisesti) eikä liikkumisen estäminen liiallisella holhouksella kieltoineen ja rajoituksineen. Jotakin sen sijaan pitäisi tehdä sellaisille, jotka ajavat varastetulla autolla, humalassa ja ilman ajokorttia 200 km tunnissa 50 rajoitusalueella ja aiheuttavat onnettomuuksia. Auto valtiolle ja kortti pois eliniäksi.

2. Moottoriteiden tekoon ja muihin pääteiden parannuksiin sekä autoveron edelleen alentamiseen saataisiin rahaa tehostamalla valtion ja kuntien toimintaa lähemmäksi yksityisten yritysten topimintatapaa. Pääomatuloista maksettavaa veroprosenttia (28%) voisi nostaa tasolle 32% eli lähemmäksi palkkatulojen verokohtelua. Veroasiasta olen tätä mieltä, vaikka edustan oikeistolaista näkemystä.

yES

tom_joke:

Jotakin sen sijaan pitäisi tehdä sellaisille, jotka ajavat varastetulla autolla, humalassa ja ilman ajokorttia 200 km tunnissa 50 rajoitusalueella ja aiheuttavat onnettomuuksia. Auto valtiolle ja kortti pois eliniäksi.

Hyviä kommentteja, mutta tuo pisti hieman silmään!
Jos kaverilla ei ole autoa (varastetulla ajelee) eikä korttia, niin miten ne voi sitten menettää valtiolle? 

mmniemi:

- talvirajoitukset kokonaan pois ainakin pois Etelä-Suomesta

Se on nähty, mitä tapahtuu, kun se talvi sitten muutamaksi päiväksi tuleekin. Sen sijaan, että talvirajoitukset poistettaisiin Etelä-Suomesta, voisin kuvitella toimivammaksi ratkaisuksi muuttuvia nopeusrajoituksia.

- moottoriteille tien laadun mukaan rajoitukseksi 120, 130 tai 140 km/h

Samaa mieltä muuten, mutta tähänkin voisi tulla hyvin ne muuttuvat rajoitukset. Vaikka syyllistyn siihen itsekin, on välillä pelottava katsella, miten motareilla ajellaan se sama 120km/h+ vaikka sataisi vaikka kaatamalla vettä. Moottoriteillä nopeusrajoitukset voisivat olla jotain tyyliin 140km/h tien ollessa kesällä kuiva, talvella riittäisi 120km/h. Jos sataa vettä/lunta, nopeuden voisi laskea sataseen tai tarvittaessa alikin...

- kaupunkien alueella oleville moottoriteille 20 km/h korkeammat nopeudet. Esimerkkinä Länsiväylä, Lahdentien alkuosa, Tuusulantie, Oulun ja Imatran ohittavat motarit jne.

No noilla nyt ei voitettaisi oikeasti yhtään mitään. Kyseessä on kuitenkin sen verran lyhyet, mutta samalla vilkkaasti liikennöidyt pätkät, että nopeuksien nosto varmasti aiheuttaisi enemmän ongelmia, kuin hyötyä...

- hyville pääteille 100 km/h rajoitus nykyisten turhien 80 km/h rajoitusten sijaan

Ennemminkin toivoisi jonkinlaista yhdenmukaisuutta noihin rajoituksiin. Nykyisellään noissa ei tunnu olevan välillä päätä eikä häntää. Hyväkuntoisia, leveitä osuuksia pidetään (tai jätetään talvirajoitukset voimaan keväällä) 80:ssa, kun monessa paikassa huonompikuntoista tietä saa ajella satasta.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page