Keskustelua liikenteestä

<< < (1457/3031) > >>

svirkkul:
Quote

Kehä III:llekin vaan vaihtuvat rajoitukset Tikkurilan ja Tampereentien välille. Ruuhka-aikoina 50, muina aikoina 80 ja yöllä satanen. 


Kehä III:lla 80km/h on ihan hyvä kun kiihdytyskaistat eivät ole hurjan pitkiä ja varsinkin tuusulanväylä/lentokentän seudulla kokemattomilla meinaa mennä sormi korvaan.

Ongelmat siellä tulee pakkalan kohdalla olevissa liikennevaloissa ja nekin poistuu ajan myötä.

mmniemi:
Quote

Kehä III:lla 80km/h on ihan hyvä kun kiihdytyskaistat eivät ole hurjan pitkiä ja varsinkin tuusulanväylä/lentokentän seudulla kokemattomilla meinaa mennä sormi korvaan.


On on. Yritin vähän Petriä provota tuolla 50:n rajoituksella Tosin voisi siellä kyllä yöllä tien ollessa tyhjähkö, olla vaikka se satanenkin rajoituksena...

kiikaroija:
Quote


Välillä kyllä oikeasti tuntuu, että nopeusrajoitukset valitaan täysin hatusta vetämällä.

Osuipas sopivasti tämä nopeuskeskustelu, kun aioinkin siitä itse kirjoittaa. Tänään kävin EFHK:lla veljen poppoon hakemassa ja tuossa vt 2:lla Forssan ja Karkkilan välissä "Loukun"-risteyksessä on tehty Forssan puolelle tasaiselle kankaalle ohituskaistat molempiin suuntiin samaan kohtaan(kuten pian ajankohtaisessa Jokioisten maantietukikohdassakin). Se on siinä jo aika kauan ollut valmiina ja tänään siis hokasin että, ei helskuta sentään, 1km siitä Forssaan päin on satasta, mutta siinä ohituskaistoilla on 80 ja siitä Karkkilaan päin se jatkuu 80:nä. Tosin se 2-3v sitten oli vielä 100 sielläkin. Mutta siis mikä järki on ohituskaistaosuudella olla 80-rajoitus? Ketä se auttaa laillisesti ajaen?. Tasainen osuus, jokainen rekka yms painaa sen 89 lasissa siinä. Ohittaa voit turvallisesti kun vaan rikot rajoitusta, et muuten. Ehkä siinä sitten voi ohittaa sen 1/100:sta kerrasta kohdalle osuvan papparaisen joka ajaa 65:ttä.

mmniemi:
Quote

Osuipas sopivasti tämä nopeuskeskustelu, kun aioinkin siitä itse kirjoittaa. Tänään kävin EFHK:lla veljen poppoon hakemassa ja tuossa vt 2:lla Forssan ja Karkkilan välissä "Loukun"-risteyksessä on tehty Forssan puolelle tasaiselle kankaalle ohituskaistat molempiin suuntiin samaan kohtaan(kuten pian ajankohtaisessa Jokioisten maantietukikohdassakin). Se on siinä jo aika kauan ollut valmiina ja tänään siis hokasin että, ei helskuta sentään, 1km siitä Forssaan päin on satasta, mutta siinä ohituskaistoilla on 80 ja siitä Karkkilaan päin se jatkuu 80:nä. Tosin se 2-3v sitten oli vielä 100 sielläkin. Mutta siis mikä järki on ohituskaistaosuudella olla 80-rajoitus? Ketä se auttaa laillisesti ajaen?. Tasainen osuus, jokainen rekka yms painaa sen 89 lasissa siinä. Ohittaa voit turvallisesti kun vaan rikot rajoitusta, et muuten. Ehkä siinä sitten voi ohittaa sen 1/100:sta kerrasta kohdalle osuvan papparaisen joka ajaa 65:ttä.


Joo, ja sitten kun on vielä niitäkin, missä toiseen suuntaan ajaessa (sinne suuntaan, mihin on kaksi kaistaa) on satasen rajoitus, mutta toiseen suuntaan 80:n rajoitus. Joskus tullut yllätyksenä, kun on tottunut, että noiden ohituskaistojen kohdalla on lähes aina se 100:n rajoitus...

hynkel:
Quote

Eikai nyt työturvallisuutta ehdontahdoin rikota ja työnantaja tai kukaan muukaan ei voi pakottaa rikkomaan työturvallisuusmääräyksiä. Siinä on helposti aikamoinen poppoo oikeudessa vastaamassa tekosistaan.

Eikai tuossa mitään huvittavaa ole. jos naurattaa oikein kovasti, varmaan työsuojelupiiri saa naurun pois naamalta kun kertoo että ihan oikeasti noin tehdään telineiden kanssa.


Niin.. ja kyllä meikäläinen sen verran itsekäs kehtaa olla, että sillei ensisijaisesti lähden kyllä suojelemaan vähän omaa hyvinvointiani enkä ehdoin tahdoin koita itseäni "oikean asian puolesta" tappaa tai vammauttaa. Katolla kiipeillessä riski tappaa tai vammauttaa itsensä on kuitenkin moninkertainen siihenkin verrattuna, että joku muu kuolisi tai vammautuisi sen takia, että sinne katolle jätettiin menemättä.

Quote

HIASissakin oli spotterikoroke tarkastettu ja siellä oli telinekortti nähtävillä.

Nykyään tuo homma alkaakin toimia jo kohtuullisen hyvin, vaikka suurin osa vanhan liiton miehistä ja muista "ennen oli paremmin"-jääräpäistä tuota pitävätkin täysin turhana.

Quote

Jos oon oikein ymmärtänyt tämän keskustelun annin, niin rekkajore ei voi missään tapauksessa rikkoa pienintäkään työturvallisuusmääräyksen nyanssia, mutta muista lain vaatimista asioista voi vähän puukengät jalassa luistaa.

Tässähän on nyt kyse siitä, että ehdotetaan uudeksi, "oikeaksi" menettelytavaksi sellaista, joka yksikäsitteisesti on sekä laiton että myös terveydelle vaarallinen. Tämä johtuu kenties parista seikasta:

1) ei ymmärretä mitä käytännön vaatimuksia todellisuudessa on olemassa, liittyen itse työhön ja siihen ympäristöön, missä se pitäisi tehdä. on esimerkiksi täysin naurettava ajatus, että voitaisiin lähteä sooloilemaan vastoin alan standardeja, joita maailmanlaajuisesti noudatetaan.
2) ei ymmärretä, miten pahoja vammoja "pelkkä kaatuminen" voi aiheuttaa, putoamisesta puhumattakaan.

Suomeksi sanottuna: kokonaisuus huomioon ottaen ehdotuksen toteutus ottaisi takapakkia nykytilanteeseen verrattuna!

Tässä ei ole kyse myöskään mistään pienimmistä nyanneista, kun tämä teline/koroke/tikasasia on yksi työturvallisuussäädösten pääkohtia. Voit itseksesi pohtia, johtuuko se ehkä sattuneiden teline/työtaso/tikasonnettomuuksien määrästä ja siis niistä aiheutuneista kuluista (tämähän on se, joka ratkaisee) jotenkin. Julkisesti ei tarvitse vastata, muut varmaan tietää kyllä vastauksen.


ps. tulipa tässä mieleen, että eräässä pääkaupunkilaisessa kuljetusliikkeessa työskentelevä henkilö vietti 8 kk sairasloman tuolta viime tammikuulta ja palasi nyt töihin, liukastuttuaan n. 20 sentin korkeudella olleelta metalliselta, henkilönostoihinkin (rajatusti) sallitulta noin vaakasuoralta tasolta. Olisiko tässäkin sellainen turvavyölukko pelastanut?-)

Navigation

Up one level

Next page

Previous page