Keskustelua liikenteestä

<< < (1457/3033) > >>

kiikaroija:
Quote


Välillä kyllä oikeasti tuntuu, että nopeusrajoitukset valitaan täysin hatusta vetämällä.

Osuipas sopivasti tämä nopeuskeskustelu, kun aioinkin siitä itse kirjoittaa. Tänään kävin EFHK:lla veljen poppoon hakemassa ja tuossa vt 2:lla Forssan ja Karkkilan välissä "Loukun"-risteyksessä on tehty Forssan puolelle tasaiselle kankaalle ohituskaistat molempiin suuntiin samaan kohtaan(kuten pian ajankohtaisessa Jokioisten maantietukikohdassakin). Se on siinä jo aika kauan ollut valmiina ja tänään siis hokasin että, ei helskuta sentään, 1km siitä Forssaan päin on satasta, mutta siinä ohituskaistoilla on 80 ja siitä Karkkilaan päin se jatkuu 80:nä. Tosin se 2-3v sitten oli vielä 100 sielläkin. Mutta siis mikä järki on ohituskaistaosuudella olla 80-rajoitus? Ketä se auttaa laillisesti ajaen?. Tasainen osuus, jokainen rekka yms painaa sen 89 lasissa siinä. Ohittaa voit turvallisesti kun vaan rikot rajoitusta, et muuten. Ehkä siinä sitten voi ohittaa sen 1/100:sta kerrasta kohdalle osuvan papparaisen joka ajaa 65:ttä.

mmniemi:
Quote

Osuipas sopivasti tämä nopeuskeskustelu, kun aioinkin siitä itse kirjoittaa. Tänään kävin EFHK:lla veljen poppoon hakemassa ja tuossa vt 2:lla Forssan ja Karkkilan välissä "Loukun"-risteyksessä on tehty Forssan puolelle tasaiselle kankaalle ohituskaistat molempiin suuntiin samaan kohtaan(kuten pian ajankohtaisessa Jokioisten maantietukikohdassakin). Se on siinä jo aika kauan ollut valmiina ja tänään siis hokasin että, ei helskuta sentään, 1km siitä Forssaan päin on satasta, mutta siinä ohituskaistoilla on 80 ja siitä Karkkilaan päin se jatkuu 80:nä. Tosin se 2-3v sitten oli vielä 100 sielläkin. Mutta siis mikä järki on ohituskaistaosuudella olla 80-rajoitus? Ketä se auttaa laillisesti ajaen?. Tasainen osuus, jokainen rekka yms painaa sen 89 lasissa siinä. Ohittaa voit turvallisesti kun vaan rikot rajoitusta, et muuten. Ehkä siinä sitten voi ohittaa sen 1/100:sta kerrasta kohdalle osuvan papparaisen joka ajaa 65:ttä.


Joo, ja sitten kun on vielä niitäkin, missä toiseen suuntaan ajaessa (sinne suuntaan, mihin on kaksi kaistaa) on satasen rajoitus, mutta toiseen suuntaan 80:n rajoitus. Joskus tullut yllätyksenä, kun on tottunut, että noiden ohituskaistojen kohdalla on lähes aina se 100:n rajoitus...

hynkel:
Quote

Eikai nyt työturvallisuutta ehdontahdoin rikota ja työnantaja tai kukaan muukaan ei voi pakottaa rikkomaan työturvallisuusmääräyksiä. Siinä on helposti aikamoinen poppoo oikeudessa vastaamassa tekosistaan.

Eikai tuossa mitään huvittavaa ole. jos naurattaa oikein kovasti, varmaan työsuojelupiiri saa naurun pois naamalta kun kertoo että ihan oikeasti noin tehdään telineiden kanssa.


Niin.. ja kyllä meikäläinen sen verran itsekäs kehtaa olla, että sillei ensisijaisesti lähden kyllä suojelemaan vähän omaa hyvinvointiani enkä ehdoin tahdoin koita itseäni "oikean asian puolesta" tappaa tai vammauttaa. Katolla kiipeillessä riski tappaa tai vammauttaa itsensä on kuitenkin moninkertainen siihenkin verrattuna, että joku muu kuolisi tai vammautuisi sen takia, että sinne katolle jätettiin menemättä.

Quote

HIASissakin oli spotterikoroke tarkastettu ja siellä oli telinekortti nähtävillä.

Nykyään tuo homma alkaakin toimia jo kohtuullisen hyvin, vaikka suurin osa vanhan liiton miehistä ja muista "ennen oli paremmin"-jääräpäistä tuota pitävätkin täysin turhana.

Quote

Jos oon oikein ymmärtänyt tämän keskustelun annin, niin rekkajore ei voi missään tapauksessa rikkoa pienintäkään työturvallisuusmääräyksen nyanssia, mutta muista lain vaatimista asioista voi vähän puukengät jalassa luistaa.

Tässähän on nyt kyse siitä, että ehdotetaan uudeksi, "oikeaksi" menettelytavaksi sellaista, joka yksikäsitteisesti on sekä laiton että myös terveydelle vaarallinen. Tämä johtuu kenties parista seikasta:

1) ei ymmärretä mitä käytännön vaatimuksia todellisuudessa on olemassa, liittyen itse työhön ja siihen ympäristöön, missä se pitäisi tehdä. on esimerkiksi täysin naurettava ajatus, että voitaisiin lähteä sooloilemaan vastoin alan standardeja, joita maailmanlaajuisesti noudatetaan.
2) ei ymmärretä, miten pahoja vammoja "pelkkä kaatuminen" voi aiheuttaa, putoamisesta puhumattakaan.

Suomeksi sanottuna: kokonaisuus huomioon ottaen ehdotuksen toteutus ottaisi takapakkia nykytilanteeseen verrattuna!

Tässä ei ole kyse myöskään mistään pienimmistä nyanneista, kun tämä teline/koroke/tikasasia on yksi työturvallisuussäädösten pääkohtia. Voit itseksesi pohtia, johtuuko se ehkä sattuneiden teline/työtaso/tikasonnettomuuksien määrästä ja siis niistä aiheutuneista kuluista (tämähän on se, joka ratkaisee) jotenkin. Julkisesti ei tarvitse vastata, muut varmaan tietää kyllä vastauksen.


ps. tulipa tässä mieleen, että eräässä pääkaupunkilaisessa kuljetusliikkeessa työskentelevä henkilö vietti 8 kk sairasloman tuolta viime tammikuulta ja palasi nyt töihin, liukastuttuaan n. 20 sentin korkeudella olleelta metalliselta, henkilönostoihinkin (rajatusti) sallitulta noin vaakasuoralta tasolta. Olisiko tässäkin sellainen turvavyölukko pelastanut?-)

mmniemi:
Quote

Tässähän on nyt kyse siitä, että ehdotetaan uudeksi, "oikeaksi" menettelytavaksi sellaista, joka yksikäsitteisesti on laiton.


Älä nyt Tatu näyttele tyhmää, kun et sellainen kuitenkaan ole. Kyllähän tässä on koko ajan ollut kyse siitä, että tuollainen "jäätä katolla"-ongelma pitäisi jollain tapaa ratkaista, mutta sen sijaan, että teiltä rahtiraimoilta tulisi jotain oikeasti kehittävää näkökulmaa keskusteluun, keskitytte vain vähättelemään ongelmaa ja valittamaan, miten se ja se ratkaisuehdotus on laiton ja vaarallinen, tai jopa naurettava. Ettekä sitten edes huomaa, miten tuota teidän inttämistä oikein ruokitaan lisää ja ehkä vähän naureskellaankin päälle... Antaisitte edes jotain järkevää, kehittävää näkökulmaa teidän ammattiryhmän kannalta katsottuna, niin ehkä teidänkin jorinoita joku voisi ruveta ottamaan tosissaan, eikä vain ruokkimaan epäkohtia...

hynkel:
Quote

Älä nyt Tatu näyttele tyhmää, kun et sellainen kuitenkaan ole. Kyllähän tässä on koko ajan ollut kyse siitä, että tuollainen "jäätä katolla"-ongelma pitäisi jollain tapaa ratkaista, mutta sen sijaan, että teiltä rahtiraimoilta tulisi jotain oikeasti kehittävää näkökulmaa keskusteluun, keskitytte vain vähättelemään ongelmaa ja valittamaan, miten se ja se ratkaisuehdotus on laiton ja vaarallinen, tai jopa naurettava. Ettekä sitten edes huomaa, miten tuota teidän inttämistä oikein ruokitaan lisää ja ehkä vähän naureskellaankin päälle... Antaisitte edes jotain järkevää, kehittävää näkökulmaa teidän ammattiryhmän kannalta katsottuna, niin ehkä teidänkin jorinoita joku voisi ruveta ottamaan tosissaan, eikä vain ruokkimaan epäkohtia...


Eihän tässä ole joutanut pureutua oikeisiin ratkaisuihin, kun on pitänyt oikoa tuota suunsoittoa. Jos sinä pidät ei järkevänä ja epäkehittävänä sellaisten perustavaa laatua olevien tietojen esilletuomista, että sinne katolle menemiseen perustuva järjestelmä on epäkelpo tai että tikkailta tai joltain epämääräiseltä muulta vastaavalta tasolta työskentely ei myöskään tule kyseeseen, niin se on oma häpeäsi. Onhan tämä tietysti vähän erikoista, että tälläisiä helv**** yksinkertaisuuksia ja kaikille asiasta edes jotain käsittäville (kun nyt kehitellään hienoja turvallisia ratkaisuita, niin luulisi, että on jonkinlaista tietoa alan vaatimuksista, edes vaikka työturvallisuuskortin tietojen verran) itsestäänselvyyksiä pitää nyt ladella.

Meidän kehittävä näkökulma on vielä liikesalaisuus, siitä voi sitten lukea patents.google.comista aikanaan ;)

edit/ps. kuten keskustelussa on tullut todettua, asianmukaisia telineitä on olemassa. ne vaativat tietysti vaivaa ja maksavat rahaa, varsinkin, kun ne kuluttavat jonkin omistamaa maa-aluetta siihen tarkoitukseen. pesuloissa voidaan myös käyttää energiaa ja pestä katto puhtaaksi. Nämä kaksi menetelmää soveltuvat lähes kaikille "kuormatiloille", tietyt erikoiskontit aiheuttavat kuitenkin ongelmia. Asianmukaista telinettä, joka on n. 25 metriä pitkä ja riittävän leveä tukevan asennon saamiseksi käyttäen tuollainen puhdistus ei vie mitään tolkutonta aikaa, ellei sitten kyseessä ole ihan puhdas jää.

edit2: kuka alan ammattilainen on muuten vähätellyt ongelmaa ja missä? objektiivinen tarkastelu ja vertailu ei ollut ainakaan vielä eilen vähättelyä, liekö muuttunut yön aikana?-)

Navigation

Up one level

Next page

Previous page