FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 17:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Keskustelua liikenteestä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 366 367 [368] 369 370 ... 759 Reply Print
Author Topic: Keskustelua liikenteestä  (Read 1466078 times)
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6017
Date Registered: 17.04.02

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7340 on: 06.11.09, 06:10 »

Oliko kyseessä saman ketjun asema tai tekivätkö koko katsastuksen uudestaan jälkitarkastuksen sijasta

Pakko olla uusi katsastus kun jäkitarkastusta ei voi tehdä kuin samalla asemalla. Ei edes saman ketjun toisella asemalla.

-JukSii-
Marko Ryynänen
Offline Offline

Posts: 733
Date Registered: 05.10.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7341 on: 06.11.09, 06:55 »

Ainakin minä onnistuin tässä hommassa. Eli Äänekoskella käytin, eikä mennyt läpi.
Sitten muutin tänne Lappiin ja katsastin Muoniossa, ihan puhtain paperein.


Mitä vikaa löytyi mistä hylsy tuli?


-make-
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7342 on: 06.11.09, 19:36 »

Joo ei hyvää päivää taas. Hämeenlinnanväylällä oli sitten Helsingin suuntaan ajettaessa laskettu rajoitus satasesta 80:een jo Klaukkalan liittymästä eteenpäin. Oletettavasti tämä johtuu Vantaankosken kohdalla olevista tietöistä (varsinaisen työmaan kohdalla on 50:n rajoitus), mutta huvittavinta koko hommassa on se, että 80:n rajoitus alkaa jo 7 kilometriä ennen tietyötä. Ilmeisesti näiden Tiehallinnon viisaiden insinöörien mielestä nopeuden vähentämiseen satasesta 80 km/h:n tarvitaan oikeasti seitsemän kilometriä.

Vielä kesällä, ennen tietöiden aloittamista, samalla tieosuudella oli Kivistön liittymään asti (1,5 km ennen tietyötä) 120:n rajoitus. Sitten kun tietyöt alkoivat, laskettiin rajoitusta Klaukkalan ja Kivistön liittymien välillä sataseen ja nyt talvirajoitusten myötä vielä 80:een.

Homman pointtina ei nyt siis ole se naurettavan pieni matka-ajan pidentyminen tuolla seitsemän kilometrin matkalla vaan kyse on lähinnä periaatteesta. Ei todellakaan tarvitse ihmetellä miksei niitä rajoituksia kukaan noudata, jos täysin suoralla moottoritiellä on kahdeksankympin nopeusrajoitus ilman mitään järkevää perustetta. Varsinkaan kun kyseisellä osuudella ei ole edes niitä kuuluisia "kaatuilevia" tunneleita.  laugh
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7343 on: 06.11.09, 21:50 »

Joo ei hyvää päivää taas. Hämeenlinnanväylällä oli sitten Helsingin suuntaan ajettaessa laskettu rajoitus satasesta 80:een jo Klaukkalan liittymästä eteenpäin. Oletettavasti tämä johtuu Vantaankosken kohdalla olevista tietöistä (varsinaisen työmaan kohdalla on 50:n rajoitus), mutta huvittavinta koko hommassa on se, että 80:n rajoitus alkaa jo 7 kilometriä ennen tietyötä. Ilmeisesti näiden Tiehallinnon viisaiden insinöörien mielestä nopeuden vähentämiseen satasesta 80 km/h:n tarvitaan oikeasti seitsemän kilometriä.

Vielä kesällä, ennen tietöiden aloittamista, samalla tieosuudella oli Kivistön liittymään asti (1,5 km ennen tietyötä) 120:n rajoitus. Sitten kun tietyöt alkoivat, laskettiin rajoitusta Klaukkalan ja Kivistön liittymien välillä sataseen ja nyt talvirajoitusten myötä vielä 80:een.

Homman pointtina ei nyt siis ole se naurettavan pieni matka-ajan pidentyminen tuolla seitsemän kilometrin matkalla vaan kyse on lähinnä periaatteesta. Ei todellakaan tarvitse ihmetellä miksei niitä rajoituksia kukaan noudata, jos täysin suoralla moottoritiellä on kahdeksankympin nopeusrajoitus ilman mitään järkevää perustetta. Varsinkaan kun kyseisellä osuudella ei ole edes niitä kuuluisia "kaatuilevia" tunneleita.  laugh

Ilmeisesti sillä on tarkoitus ennakoida liikennevirran hidastumista ruuhka-aikaan, jolloin jonot saattavat hidastua kovin yllättäin heti Klaukkalan tasalta alkaen. Tuo on ikävää, että pari tuntia vuorokaudessa vallitsevan ongelman vuoksi vaikutus ulottuu ympäri vuorokauden. Tässä todella tarvittaisiin niitä vaihtuvia nopeusrajoituksia (siis oikeasti kellonajan ja liikennetilanteen mukaan vaihtuvia, eikä vaan kerran vuodessa vaihdettavia).

Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7344 on: 10.11.09, 18:23 »

Suolaukko (tai -akka) näyttää esimerkkiä kuinka hommat hoidetaan oikeaoppisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=dLClsmO_lDQ
Tape
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7345 on: 10.11.09, 19:29 »

Suolaukko (tai -akka) näyttää esimerkkiä kuinka hommat hoidetaan oikeaoppisesti.

Suola ukko tai - akka  tai -auto on siitä veikeä peli että kuivan pohjois- / itäilman vallitessa se on ainoa joka kastelee kehäIII:n ja joskus myös hämeenlinanväylää. (varmaankin muitakin ajoteitä) Kaipa määräraha sanoo että jos miinus nolla niin pitää tiellä kulkevien autot paskantaa suolaliemellä tai sitten suunnitelija on diplilipinsjöör...vai mikä se nyt oli ?  Grin
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7346 on: 10.11.09, 19:58 »

Aika maltillisesti täällä suolataan siihen nähden mitä esim. Virossa... Jossa talvella tuntui koko lumenpoisto pohjautuvan vain suolaukseen.. Ja voi ristus sitä sohjon ja sonnan määrää. Tiedä ovatko jo nyt parantaneet tapojaan, omat kokemukset parin vuoden takaa.

Mutta tosiaan silti turhan innokkaasti näitä pääväyliä halutaan pitää "kesäkunnossa", tuon kurakelin kustannuksella.


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2752
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7347 on: 10.11.09, 20:28 »

Aika maltillisesti täällä suolataan siihen nähden mitä esim. Virossa... Jossa talvella tuntui koko lumenpoisto pohjautuvan vain suolaukseen..
Saarenmaalla suolalientä levitettiin teille myös keskikesällä...  Grin

Tosin silloin oli tarkoitus sitoa hiekkateiden kalkkikivipölyä. Mutta kyllä se hyvin pöllysi siitäkin huolimatta; autossa ei niin tiivistä koloa ollut, etteikö sinne se hienojakoinen valkoinen pöly olisi päässyt.

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Tape
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7348 on: 10.11.09, 20:37 »

Saarenmaalla suolalientä levitettiin teille myös keskikesällä...  Grin

Tosin silloin oli tarkoitus sitoa hiekkateiden kalkkikivipölyä. Mutta kyllä se hyvin pöllysi siitäkin huolimatta; autossa ei niin tiivistä koloa ollut, etteikö sinne se hienojakoinen valkoinen pöly olisi päässyt.

Suomen suvessa tehdään samaa. Ei pölise ajotie eikä tienvarren ruusupihlaja.

Ei myöskään kuraannu kenenkään auto. Kyse on eri menetelmästä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7349 on: 10.11.09, 21:28 »

Suola ukko tai - akka  tai -auto on siitä veikeä peli että kuivan pohjois- / itäilman vallitessa se on ainoa joka kastelee kehäIII:n ja joskus myös hämeenlinanväylää. (varmaankin muitakin ajoteitä) Kaipa määräraha sanoo että jos miinus nolla niin pitää tiellä kulkevien autot paskantaa suolaliemellä tai sitten suunnitelija on diplilipinsjöör...vai mikä se nyt oli ?  Grin

Tuossa videossa kyllä taisi olla pointtina se, että suhari vetää "karjapuskurinsa" kanssa aika räikeällä vauhdilla päin punaisia. Sitä ei voi puolustella edes tien liukkaudella...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7350 on: 10.11.09, 21:36 »

Aika maltillisesti täällä suolataan siihen nähden mitä esim. Virossa... Jossa talvella tuntui koko lumenpoisto pohjautuvan vain suolaukseen.. Ja voi ristus sitä sohjon ja sonnan määrää.

Samaan se perustuu aika pitkälle tuolla Keski-Euroopassakin (joskin kyllä siellä pari aura-autoa/linkoakin tuli vastaan). Alpeilla pöristellessä oli aika hassun tuntuista, kun lämpömittari näytti -13C ja tiet oli sulana. On vähän eri kaliiberin litkut käytössä, kuin meillä täällä...

Kohtuu komeat aurausvallitkin Smiley (Photo copyright Ilkka Portti)
[ attachment removed / expired ]

Tummahipiäinen pullakuski sai myös tuta, miltä se tuntuu, kun tuollaisessa suolalla hitaasti hävitettävässä sohjossa karkaa pulla-auto käsistä Tongue Kaveri lähti ohittamaan, mutta sitten rupesin ihmettelemään, että minnekkäs se jäi, kun ei koskaan tullutkaan rinnalle asti. Katsoin peiliin, niin siellä pölisi Tongue Kun pääsin kainaloihin asti ulottuvassa hangessa lopulta ryömimään auton etupuolelle, näky oli lähinnä koominen. Sellainen 160cm sulka päässä pitkä musta mies seisoo kyljellään olevan auton kopissa suorana pystyssä ja vilkuttaa iloisesti. Valkoiset silmät, hampaat ja kämmenet sieltä vain näkyi. Ei ihan heti unohdu moinen näky. Meinasin purskahtaa suoraan nauruun, vaikka vakava tilanne sinällään olikin. Lopullinen repeäminen tapahtui, kun kiipesin auton päälle ja autoin kaverille oven auki, että pääsee pienikokoinen mies raskaan oven alta pois. Aukaisin oven, ja heppu työnsi päänsä ulos ja tuumasi: "Scheisse!" Grin

[ attachment removed / expired ]

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7351 on: 11.11.09, 19:13 »

Siis oikeasti, mikä siinä suojatiemerkin alapuolella olevassa kärkikolmiossa on niin perkeleen vaikeaa tajuta? Olin ylittämässä pyörällä em. kaltaista suojatietä (kevyenliikenteenväylän jatketta) ja näin että kolmion takaa lähestyy auto varsin hiljaista vauhtia, joten oletin luonnollisesti kuskin huomanneen minut. Vaan väärinpä meni sekin arvaus. Vasta kun olin jo suoraan auton edessä, älysi kuski tehdä lukkojarrutuksen niin ettei fillarin ja auton väliin montaa senttiä rakoa jäänyt.

Eikä muuten ollut edes eka kerta. Eivätkö autoilijat oikeasti tajua edes näin yksinkertaista väistämissääntöä vai onko kyse vaan pelkästä välinpitämättömyydestä? On tietysti totta, että pyöräilijä pystyy pysähtymään ja väistämään paljon helpommin kuin autoilija, mutta ei sen siitä huolimatta pitäisi antaa vapautta soveltaa liikennesääntöjä isomman oikeudella. Muutenkin näissä väistämissääntöjen tuntemisessa olisi todella paljon parantamisen varaa niin autoilijoilla kuin pyöräilijöilläkin.

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#Suojatiell.C3.A4_ajaminen
« Last Edit: 11.11.09, 19:18 by Antti Havukainen »
Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator
Offline Offline

Posts: 13573
Date Registered: 31.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7352 on: 11.11.09, 19:19 »

Alpeilla pöristellessä oli aika hassun tuntuista, kun lämpömittari näytti -13C ja tiet oli sulana. On vähän eri kaliiberin litkut käytössä, kuin meillä täällä...

Joo, hyvä ettei kiesin kylki syöpynyt niistä litkuista. Tongue

[ attachment removed / expired ]


My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7353 on: 11.11.09, 19:21 »

On tietysti totta, että pyöräilijä pystyy pysähtymään ja väistämään paljon helpommin kuin autoilija

Ei muuten ole. Totta siis, ainakaan tuon jarruttamisen osalta. Otetaan vaikka polkupyörälle vielä ihan järkevästi saavutettava vauhti 30km/h tunnissa, ajetaan samaa vauhtia autolla rinnalla ja lyödään sitten yhtä aikaa jarrut pohjaan. Pyörä menee pidemmälle, että heilahtaa...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7354 on: 11.11.09, 19:36 »

Ei muuten ole. Totta siis, ainakaan tuon jarruttamisen osalta. Otetaan vaikka polkupyörälle vielä ihan järkevästi saavutettava vauhti 30km/h tunnissa, ajetaan samaa vauhtia autolla rinnalla ja lyödään sitten yhtä aikaa jarrut pohjaan. Pyörä menee pidemmälle, että heilahtaa...

Toivottavasti kukaan pyöräilijä ei kuitenkaan lähesty suojateitä kolmeakymppiä - ei edes silloin kun pyöräilijällä on etuajo-oikeus. Tongue Muutenkin olen sitä mieltä, että jos ajaa fillarilla jatkuvasti yli kolmeakymppiä, niin kyllä pyöräilijän paikka on silloin jossain ihan muualla kuin kevyenliikenteenväylällä. Tällöin olisi järkevämpää ajaa ajoradan oikeassa reunassa, vaikka se lain mukaan ei ihan sallittua taida ollakaan (ainakaan mikäli vieressä on erillinen kevyenliikenteenväylä). Monet kilpa- ja kuntopyöräilijät tämän ovat onneksi tajunneetkin.

Edit: Sensuroitu kansalaispoliisien mielipahan välttämiseksi.
« Last Edit: 12.11.09, 01:51 by Antti Havukainen »
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7355 on: 11.11.09, 19:44 »

Toivottavasti kukaan pyöräilijä ei kuitenkaan lähesty suojateitä kolmeakymppiä - ei edes silloin kun pyöräilijällä on etuajo-oikeus. Tongue Muutenkin olen sitä mieltä, että jos ajaa fillarilla jatkuvasti yli kolmeakymppiä, niin kyllä pyöräilijän paikka on silloin jossain ihan muualla kuin kevyenliikenteenväylällä. Tällöin olisi järkevämpää ajaa ajoradan oikeassa reunassa, vaikka se lain mukaan ei ihan sallittua taida ollakaan (ainakaan mikäli vieressä on erillinen kevyenliikenteenväylä). Monet kilpa- ja kuntopyöräilijät tämän ovat onneksi tajunneetkin.

Autoilija ei siis saisi rikkoa väistämisvelvollisuuttaan pyöräilijää kohtaan, mutta pyöräilijä saa rikkoa velvollisuutensa sijoittua kevyen liikenteen väylälle (jolla pyöräily on sallittu). Jaahas jaahas.

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7356 on: 11.11.09, 20:15 »

Autoilija ei siis saisi rikkoa väistämisvelvollisuuttaan pyöräilijää kohtaan, mutta pyöräilijä saa rikkoa velvollisuutensa sijoittua kevyen liikenteen väylälle (jolla pyöräily on sallittu). Jaahas jaahas.

Juurikin näin.


ps. laki voi olla huono, jos sen noudattamisen valvominen on mahdotonta. se ei kuitenkaan oikeuta rikkomaan lakia.

mutta en minä nyt ***kele rupea hiljentämään suoralla tiellä yöllä 03 vain sen takia, että sillä kohdalla kyläkoulu. Luontoki kiittää Wink
Tatu Koiranen
Offline Offline

Posts: 6817
Date Registered: 10.04.07

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7357 on: 12.11.09, 00:00 »

Juurikin näin.

Niin, 09.09.09 lainauksessa on kyse siitä, onko tietynlainen toiminta lainvastaista vai ei, ja oikeuttaako kiinnijäämättömyys rikkomaan lakia. Siinä ei lue, että minä olen sitä mieltä, ettei sitä voisi tuossa rikkoa. Siinä ei myöskään lue, etten rikkoisi sitä itse. Siinä lukee, että lain huonous ei oikeuta rikkomaan sitä.

Edelleenkään en rupea hiljentämään keskellä yötä suoralla tiellä. En myöskään väitä, että teko (ylinopeus) olisi oikeutettu siksi, etteikö sitä voisi valvoa (sitähän sitä paitsi voi valvoa).


On eri asia rikkoa lakia kuin väittää, että lakia saisi rikkoa (ja sen perusteella sitten toimia lainvastaisesti, muka "oikein" tai "luvallisesti").

Kiistatonta asiassa on ainoastaan se, että luonto kiittää :)

0503277581 - tatu at koiranen piste fi
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7358 on: 12.11.09, 01:45 »

On eri asia rikkoa lakia kuin väittää, että lakia saisi rikkoa (ja sen perusteella sitten toimia lainvastaisesti, muka "oikein" tai "luvallisesti").

No okei, myönnän syyllistyneeni erittäin törkeään rikokseen kehoittaessani nopeampia pyöräilijöitä siirtymään ajoradalle. Olen syvästi pahoillani tästä esittämästäni asiattomuudesta, enkä enää ikinä kehoita ketään syyllistymään tällaiseen kriminalisoituun toimintaan. Suorastaan vaadin, että kaikki pyöräilijät - myös ne 40 km/h ajavat - pysyvät siellä jalankulkijoiden ja hitaammin pyöräilevien seassa.

Jos sanani syön, niin mörököllit minut vieköön.


Jospa kaikki foorumin kansalaispoliisit nyt sitten ovat tyytyväisiä. Tongue
Henkka
Former member
Re: Keskustelua liikenteestä
« Reply #7359 on: 12.11.09, 03:18 »

Minä olen rikkonut lakia ajamalla joskus kanttikiven "väärällä puolella" kun yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä on ollut paljon mm. lapsia ja koiria. Ja teen niin vastakin. En missään manskulla tai kehällä tee näin, vaan suht rauhallisilla katuosuuksilla, jossa autotkin mahtuvat reilusti ohitse, mennen tullen. Toki osaan palata takaisinkin "lailliselle puolelle". Ja näin toimin vastakin, jos arvioin tämän fiksummaksi ratkaisuksi. Kaikkien kannalta.
Laitonta varmasti, mutta joskus voi käyttää omaakin päätä punnitessa asioita.
Pages: 1 ... 366 367 [368] 369 370 ... 759 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1